Kyllä tässä voi työntekijä katsoa ihan peiliin. Niillä välineillä/resursseilla sitä työtä tehdään jotka työnantaja tarjoaa käyttöön.
Kukaan ei käske jättämään autoa sakkopaikalle. Auto luonnollisesti viedään lailliselle paikalle ja jos ko. operaatio ottaa aikaa niin paljon, että se on pois "oikean" työn tekemiseltä niin se nyt vaan on "voi voi". Työnantaja on lopulta vastuussa siitä että asiat on hoidettu niin että sen "oikean" työn voi tehdä, tässä yhteydessä se paska valuu työnantajan niskaan myös sitäkin kautta että työnantaja eli kunta on lain puitteissa velvoitettu hoitamaan myös tuo "oikea" työ
. Ongelma tässä on puhtaasti naisvaltainen ala, jossa kaikki lampaat vain määkii eivätkä pysty tekemään mitään asian eteen. Kuka uskoisi että sama spedeily toimisi jos kyseessä olisi paperimies jonka pitäisi autolla liikkua mahdottomien kehysten puitteissa ja samaan aikaan pitää paperikonetta käynnissä
? Siellä hoidettaisiin ensin oma perse eli auto ja sitten kone jos aikaa sattuu jäämään.
Ongelma olisi ratkaistu muutamassa kuukaudessa kun käyntejä jäisi välistä tai ne tehtäisiin hyvin puutteellisesti, koska lähin autolle löytyvä paikka olisi niin kaukana että duunari ei ehdi edes kohteen etuovelle kun pitäisi lähteä jo seuraavaan kohteeseen (taas työnantajaa infoten). Myöskin jos kohteeseen on varattu aikaa vaikkapa 30min ja se tulee täyteen niin pari vanhusta kun sinne jättää (työnantajaa (ja iltapäivälehtiä) infoten toki) kun lähtee seuraavaan paikkaan/pistämään autolle lisää pysäköinnin jatkoa varten.
Tuossa on lopulta työntekijän kannalta vain pari etukäteen selvitettävää asiaa
a) kuinka pitkäksi aikaa pysäköintiä voi/saa etukäteen maksaa ettei työnantaja katso että on maksanut tarpeettoman pitkälle
b) kuinka paljon voi varata aikaa seuraavaan kohteeseen saapumiseen/parkkipaikan etsintään
c) mitä tehdään tilanteessa jossa nykyisessä kohteessa tarvittaisiin vielä työtunteja/minuutteja mutta aikataulun mukaan pitäisi lähteä jo seuraavaan kohteeseen
Lopulta tämä redusoituu siten että 1) maksat aina a:ssa esitetyn maksimimäärän riippumatta onko keikka arviolta 5min vai 2h 2) lähdet aina uuteen kohteeseen b:ssä esitetyn max-ajan verran etukäteen 3) jos 2:ssa tullut aika kolahtaa tiimaan kun olet edellisessä kohteessa niin toimit c:ssä annetun ohjeistuksen mukaan 4) hanskat putoavat aina kun a:ssa tullut aika täyttyy eli lähdetään maksamaan lisää tai siirtämään autoa uuteen paikkaan ja jos/kun 2-triggaa tätä toimintaa tehdessä sovelletaan taas c:n ohjeistusta.
Toimimalla työnantalta saadun ohjeistuksen mukaan ei työntekijä voi olla myöskään vastuussa mahdollisista (ja jopa oletettavissa olevista) kuolemantapauksista yms... Sen sijaan viimeistään yhden vakavamman casen jälkeen työnantajan on viimeistään pakko miettiä että miten tämä homma pitäisi oikeasti hoitaa oikein...