- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 2 251
Eli onko tässä nyt kyseessä totaalinen user-error, jossa yritettiin peittää oma virhe jonkun muotoseikan alle?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tämä on nyt sama asia kuin menneinä vuosina antoi kolikon väärään parkkimittariin. Olet maksanut pysäköinnistä - mutta väärälle autolle. Tai uudenpana aikana kun piti kirjoittaa rekkari käsin. Silloinkin oli aika turha alkaa valittamaan. Parkman kyllä muistaakseni näyttää minkä rekkarin pysäkönti aloitetaan, mutta en nyt ala tässä kokeilemaan.
On se merkillistä, että pysäköinninvalvonta perin harvoin jättää huomautuksia ja tulkitsee kaikki pysäköintivirheet virhemaksun arvoisiksi.Jep. Kuten tässä on todettu, olen menetellyt huolimattomasti. Katson kuitenkin, että kirjallinen huomautus olisi riittänyt, sillä pystyin todistamaan aukottomasti maksaneeni pysäköinnistä.
On se merkillistä, että pysäköinninvalvonta perin harvoin jättää huomautuksia ja tulkitsee kaikki pysäköintivirheet virhemaksun arvoisiksi.
Ei, kyllä ne osaa sakottaa näitäkin kriminaaleja.Tosin, kun kyse on pakettiautolla, kuorma-autolla tai taksilla pyöräteille parkkeeraamisesta, ei silloin yleensä tehdä mitään, vaan ignorataan vain nämä, ellei joku ole erikseen ensin soittanut ja valittanut.
Ärsyttää pysäköinninvalvonnan suhteellisuudentajun puute ja aivan vääriin asioihin keskittyminen.
Toiselta oli puuttunut kiekko ja oli kiekon sijaan käyttänyt (isoa, hyvin selvästi kirjoitettua) lappua johon oli kirjoittanut saapumisaikansa, ja sakko tuli.
Leikkasin tuosta alusta pois turhat viestit.
Pysäköintikiekon käytöstä on ihan lakiasetus olemassa joka määrittelee kiekon käytön. Joten siinä suhteessa lakia on noudatettu täsmälleen oikein.
Mitä tulee pyöräteillä pysäköiville. Parkkipirkothan kiertävät lähinnä pysäköintialueita ja -paikkoja. Mikäli jossain on väärin pysäköity auto, niin tottakai kannattaa soittaa pirkot paikalle sakottamaan.
Eivät hekään omista kristallipalloa, josta näkee kaikki pysäköijät.
Paljonko postin lähettäminen maksaisi jos jokaisen paketin toimittamiseen lisättäisiin parkkimaksu?Ehkä "paras" selitys pyörätielle ajamisesta tuli postiautolta, joka oli pysähtynyt pyörätielle kolmen metrin päähän laillisesta (maksullisesta) parkkipaikasta: "Siinä pitäisi maksaa, tässä ei tarvi".
Nornaalitilanteessa ne eivät odota vaan lyövät maksun ikkunaan.Kyllä Vantaalla toimii oikein hyvin tuo. Pysäköinninvalvonta kiertää aluepysäköintialueilla jatkuvasti lyömässä lappua ruutuun, ihan sama onko se auto pyörätiellä, jalkakäytävällä, tien varressa tai missä. Sakko tulee.
Ainoa mistä joustavat, on kun näkevät selvästi tilanteen olevan lastausta tai purkua. Mulla oli kaverin jeesaus muutossa menossa ja ainoa järkevä tapa oli kadun puolelta, koska hissiin ei päässyt muuten kunnolla. Pysäköinninvalvoja venaili alhaalla niin kauan että tultiin takaisin autolle ja kysyi että onko muutto. Toivotti hyvät päivänjatkot ja lähti keksimään muuta sakotettavaa
Toisinpäin kuitenkin toimii eli kun suomalainen Virossa jättää maksamatta ja saa sakot niin nuo käsittääkseni karhutaan Suomesta. Liekö Virossa jotenkin edistyneempää tuo karhuaminen. Mutta "hauska" juttu miten Suomessa toimitaan eli jätetään karhuamatta koska..? En tiedä miksi. Tossa jutussa oli näin:Ulkomaalaiset jättävät jättisumman parkkisakkoja maksamatta Suomessa – pahimpia lusmuja ei tarvitse kaukaa hakea
No tästä(kin) selviää näköjään siirtämällä kirjat Viroon.
No mutta eihän se ole perusteltu maksu sitten ollenkaan? Purkaminen ja lastaaminen on täysin sallittua, ja olisi järjen köyhyyttä viedä se auto esimerkiksi siihen kaksikaistaiselle, vilkkaalle kadulle tukkimaan asemalle saapuvien/sieltä poistuvien bussien reitti. Ehkäpä se kyseinen tarkastaja tajusi tämän.
Autohan pitää siis pysäyttää purkamisen ja lastaamisen ajaksikin tielle, jos vaan sen pystyy fiksusti tekemään.
Just. Onpa vitun typerää.
Onneksi tuolla kyseisellä tarkastajalla oli ilmeisesti siis järki päässä, eikä odottanut meidän sumputtavan koko juna-aseman liityntäliikennettä tunniksi.
Voitko vielä linkata sen lainkohdan jossa tuosta pysähtymiskiellosta puhutaan?
finlex.fi sanoi:...
Pysäyttäminen ja pysäköinti on kielletty:
1) jalkakäytävällä, suojatiellä, pyörätiellä ja pyörätien jatkeella sekä viiden metrin matkalla ennen suojatietä, risteävää pyörätietä tai pyörätien jatketta
...
9) ...
Muunkin ajoneuvon saa erityistä varovaisuutta noudattaen pysäyttää lyhyeksi ajaksi jalkakäytävälle ja pyörätielle ajoneuvoon nousemista, siitä poistumista, sen kuormaamista tai kuorman purkamista varten, milloin läheisyydessä ei ole käytettävissä muuta pysäyttämiseen sopivaa paikkaa ja pysäyttämiseen on pakottavia syitä. Pysäytetty ajoneuvo ei kuitenkaan saa kohtuuttomasti haitata jalkakäytävällä ja pyörätiellä kulkemista. Kuljettajan on tällöin pysyteltävä ajoneuvonsa läheisyydessä ja tarvittaessa siirrettävä ajoneuvo paikkaan, jossa se ei häiritse muuta liikennettä.
Eikös laki ole tämän suhteen muuttunut vuosi-pari takaperin? Ennen pysäköintikiekon muoto- ja väri taisi olla määritelty laissa mutta nykyään on löysempää. Käsittääkseni myös digitaaliset kiekot hyväksytään, samoin kuin käsin kirjoitetut laput. Pääasia että saapumisaika on helposti luettavissa auton ulkopuolelta.Leikkasin tuosta alusta pois turhat viestit.
Pysäköintikiekon käytöstä on ihan lakiasetus olemassa joka määrittelee kiekon käytön. Joten siinä suhteessa lakia on noudatettu täsmälleen oikein.
.
Just. No enpä lähde tästä vääntämään taas enempää, kun maalaisjärki on näköjään taas unohdettu täysin. Mää vuokraamassa katutilaa normaaliin Sprinterin muuttolaatikoilla lastaamiseen, voi helvetti.
Käsin kirjoitettuja lappuja ei edelleenkään hyväksytä. Ks. https://www.lvm.fi/lvm-mahti-portlet/download?did=185481Eikös laki ole tämän suhteen muuttunut vuosi-pari takaperin? Ennen pysäköintikiekon muoto- ja väri taisi olla määritelty laissa mutta nykyään on löysempää. Käsittääkseni myös digitaaliset kiekot hyväksytään, samoin kuin käsin kirjoitetut laput. Pääasia että saapumisaika on helposti luettavissa auton ulkopuolelta.
Ahaa, itse olin käsityksessä että myös kirjoitetut laput hyväksytään. Tuo nykyinen laki on siinä mielessä hassu että periaatteessa se sallii elektronisen kiekon. Useinhan nämä ovat vielä automaattisesti aikaa säätäviä eli periaatteessa auton voi jättää huoletta vaikka vuorokaudeksi kiekkopaikalle ja kiekko on siitä huolimatta aina oikeassa. Mutta onhan noidenkin valvontaan toimintakeinot olemassa, esim venttiiliseuranta.Käsin kirjoitettuja lappuja ei edelleenkään hyväksytä. Ks. https://www.lvm.fi/lvm-mahti-portlet/download?did=185481
"Pykälässä tarkoitettu laite voi olla esimerkiksi Euroopan liikenneministerikonferenssin suosittelema nelikulmainen sininen pysäköintikiekko. Laite voi olla tuulilasiin kiinnitettävä pysäköintikiekkotarra. Laite voi olla mikä tahansa ulkomailla hyväksytty pysäköintikiekko. Laite voi olla myös tekninen väline. Laite ei kuitenkaan saa olla paperinen tai pahvinen lappu, johon alkamisaika on kirjoitettu tai piirretty."
Sepä se. Itsekin aikoinani narautin muutaman kiekon siirtäjän venttiiliseurannan avulla. Sen jälkeen auto siirtyi aina ruudusta toiseen.Tossa porukka käy nytkin siirtämässä 4h paikoilla kiekkoa käsin, tekevät niin kauan kunnes tulee sakko. Eihän toi tee muuta kun vähän säästää vaivaa....
Tieliikennelaki 2. luku 27 § sanoi:Muunkin ajoneuvon saa erityistä varovaisuutta noudattaen pysäyttää lyhyeksi ajaksi jalkakäytävälle ja pyörätielle ajoneuvoon nousemista, siitä poistumista, sen kuormaamista tai kuorman purkamista varten, milloin läheisyydessä ei ole käytettävissä muuta pysäyttämiseen sopivaa paikkaa ja pysäyttämiseen on pakottavia syitä. Pysäytetty ajoneuvo ei kuitenkaan saa kohtuuttomasti haitata jalkakäytävällä ja pyörätiellä kulkemista. Kuljettajan on tällöin pysyteltävä ajoneuvonsa läheisyydessä ja tarvittaessa siirrettävä ajoneuvo paikkaan, jossa se ei häiritse muuta liikennettä.
Ärsyttää pysäköinninvalvonnan suhteellisuudentajun puute ja aivan vääriin asioihin keskittyminen.
Autoja on jatkuvasti parkissa pyöräteillä, johon niitä ei saisi parkkeerata, ja jossa ne aiheuttavat huomattavaa haittaa ja vaaraa liikenteelle, mutta pysäköinninvalvontaa ei juuri kiinnosta, ellei niille erikseen ala näistä soittelemaan.
Sen sijaan pysäköinninvalvonta keskittyy vaan valvomaan, ettei vaan vähänkään ylity parkkiajat noilla sallituilla paikoilla, tai ettei vaan ole jotain merkattu vähän väärin.
No aika korkea talo saa olla kyseessä ja hissiä venailla pitkään, jos edes pienellä porukalla ei siinä autolla ole joku "koko ajan". Auton lähettyvillä oleskelu ei tarkoittane aivan sitä, että pitäisi olla näköetäisyydellä lakkaamatta. Sitten on eri asia, jos vasta auton hakemisen jälkeen aletaan pakkailla tai jäädään sisälle kahvittelemaan – kyse ei ole enää pysäyttämisestä vaan pysäköinnistä. Sullakin menivät nuo kaksi täysin eri käsitettä sekaisin.Tieliikennelaki kyllä sallii jalkakäytävälle pysäköinnin esim. muuttotilanteisiin:
Tieliikennelaki 267/1981 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
Siinä vaan on se lisärajoite, että se kuski ei käytännössä voi osallistua niiden kamojen roudaukseen. (Voi tietenkin kyllä niitä lastailla pakuun ym.) Ja sit kun se kuski kuitenkin noin 99% tapauksista on muualla kuin siinä auton lähettyvillä, niin sakothan siitä rapsahtaa.
No aika korkea talo saa olla kyseessä ja hissiä venailla pitkään, jos edes pienellä porukalla ei siinä autolla ole joku "koko ajan". Auton lähettyvillä oleskelu ei tarkoittane aivan sitä, että pitäisi olla näköetäisyydellä lakkaamatta. Sitten on eri asia, jos vasta auton hakemisen jälkeen aletaan pakkailla tai jäädään sisälle kahvittelemaan – kyse ei ole enää pysäyttämisestä vaan pysäköinnistä. Sullakin menivät nuo kaksi täysin eri käsitettä sekaisin.
No, sillonhan se on pysäköintiä jos siinä ei vähän väliä ole joku passissa.
Tuostahan on paljon ollut mutinaa esim. näiden kotiinkuljetus+asennus -firmojen kanssa, kun jättävät auton pelastustielle asennuksen ajaksi.
Pysäköinninvalvoja osaa kyllä odottaa sen hetken kun ajoneuvon läheisyydessä ei ole ketään ja laittaa lapun huomaamattomasti ikkunaan. Tällä menettelyllä pyritään mm. välttämään sitä pataan saamista.
No nyt puhut aivan jostain muusta kuin mistä tässä oli kyse. Jos parkkipirkko ehdottomasti haluaa sakottaa vaikka näkee itsekin, ettei sille ole mitään tarvetta, niin silloin se ei enää ole mikään ikävä yhteensattuma. Eihän tuossa ole enää edes kyse siitä, että oletko auton luona vai et, vaan lapun voisit saada vain seisomalla liian pitkään autosi vieressä.Pysäköinninvalvoja osaa kyllä odottaa sen hetken kun ajoneuvon läheisyydessä ei ole ketään ja laittaa lapun huomaamattomasti ikkunaan. Tällä menettelyllä pyritään mm. välttämään sitä pataan saamista.
Muutossa tulee aina tilanteita, jolloin ketään ei ole ajoneuvon välittömässä läheisyydessä.
Auton lähettyvillä olet silloinkin, kun aktiivisesti kannat tavaraa kärryyn. Minä muutin hissittömän talon kolmannesta kerroksesta kahden kantomiehen avustamana ja ihan satavarmasti joku meistä oli käytännössä koko ajan siinä auton luona.
Laissahan sanotaan että pitää tarvittaessa voida siirtää se. Jos se ei tolla täyty niin juuh okei.
No eikös se sitten tuon lain mukaan ollut ihan oikeutettukin sakko jos se kuski ei siinä auton lähettyvillä ollut?
Kyse on siitä, mikä on "lähettyvillä". Itse tulkitsisin sen niin, että joku on auton lähellä vähintään viiden minuutin välein. Muut tahot voivat olla eri mieltä.
Auton kuljettajaksi vaan voi tunnustautua kuka tahansa auton kuljettamiseen sopivan kortin omistaja, joten et säkään (tai poliisi) voi vaatia että se on just se kuljettaja joka sen siihen ajoi. Kuljettaja kuin kuljettaja.
Tai voi, mutta senkus sanoo että juu mää ajoin sen siihen, mitenkä niin.
Niin, ja esim. mineraalimiehen viittaamassa keississä läheisyyteen ei ollut riittänyt se että kuski on välillä paikalla. Ja tämä siis oikeuden "mielipide", millä nyt on aika paljon enempi painoarvoa kuin satunnaisen foorumiröllääjän mussutuksilla.
Nyt meni vähän ohi että mitä sitten väitit?
Sinä taas itse vaikutat vähän omasta halustasi sulkevan rivejä pois siitä samaisesta laista. Se olit vielä sinä itse, joka tänne ketjuun lainasi tieliikennelakia, missä sanottiin, että auton kuormaaminen ja kuorman purkaminen ovat täysin hyväksyttäviä syitä pysäköintikiellon sivuuttamiselle. Sitten vain päätit, että ahaa, muuttokuorman kantaminen autoon ei kuitenkaan sitä ole.Et sä voi valikoida siitä laista yhtä yksittäistä lausetta omaksi osakseen ja päättää että sitä noudattamalla kaikki on ok. Siinä auton läheisyydessä täytyy olla nimenomaan se kuljettaja (ei vain kuka tahansa ihminen) eikä laissa puhuta mitään siitä että riittää että on 10s (tai siis oikeasti 1-5 min) välein paikalla.
Ihan yhtä vähän on väliä toisen röllin mussuttamisella jostain "keissistä", joka olevinaan todistaa yhdellä poikkeustapauksella koko lain vääräksi.Niin, ja esim. mineraalimiehen viittaamassa keississä läheisyyteen ei ollut riittänyt se että kuski on välillä paikalla. Ja tämä siis oikeuden "mielipide", millä nyt on aika paljon enempi painoarvoa kuin satunnaisen foorumiröllääjän mussutuksilla.
Sinä taas itse vaikutat vähän omasta halustasi sulkevan rivejä pois siitä samaisesta laista. Se olit vielä sinä itse, joka tänne ketjuun lainasi tieliikennelakia, missä sanottiin, että auton kuormaaminen ja kuorman purkaminen ovat täysin hyväksyttäviä syitä pysäköintikiellon sivuuttamiselle. Sitten vain päätit, että ahaa, muuttokuorman kantaminen autoon ei kuitenkaan sitä ole.
Itse en ikinä saanut pataan mutta muutama uhkaavampi tilanne oli.Tuttava vaihtoi muutama vuosi sitten alaa ja ryhtyi kaupungin pysäköintivalvojaksi. On saanut kaksi kertaa pataan asiakkaalta työaikana. On siinä motivaatio korkealla kun jaksaa.
Toisaalta pysäköinninvalvojan pilkun nussiminen saa käyrän otsaan.
Tieliikennelaki kyllä sallii jalkakäytävälle pysäköinnin esim. muuttotilanteisiin:
Tieliikennelaki 267/1981 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
Siinä vaan on se lisärajoite, että se kuski ei käytännössä voi osallistua niiden kamojen roudaukseen. (Voi tietenkin kyllä niitä lastailla pakuun ym.) Ja sit kun se kuski kuitenkin noin 99% tapauksista on muualla kuin siinä auton lähettyvillä, niin sakothan siitä rapsahtaa.
tieliikennelaki sanoi:.
... pysäyttää lyhyeksi ajaksi ...
... milloin läheisyydessä ei ole käytettävissä muuta pysäyttämiseen sopivaa paikkaa ja pysäyttämiseen on pakottavia syitä.
Ei ole ei, paitsi kun poliisi tulee ihmettelemään että miksi se auto ei ole tossa 10 metrin levyisellä kelvillä kun se mahtuu paremmin siihen.
Vastaan tietysti, että iobbs:llä kerrottiin että parempi vaan tukkia se bussiliikenne.
Hienosti kaivan, koska tuo on täsmälleen se tilanne joka meillä muutossa oli. Pahoittelut siitä etten lähtenyt tarinoimaan mitään mielikuvitusjuttuja tähän sun mieliksesi
Onneksi monet poliisit ja pysäköinninvalvojat ovat selvästikin aivan vitun pihalla kaikesta, koska sallivat järkevän käyttäytymisen liikenteessä. Pisteet siitä heille.
Se on harmi että tossa sun "hyvin yleisessä" tilanteessasi noin tehdään, siinä vois hyvin olla ajoradallakin jos siinä ei ole pysähtymiskieltoa. Varmaan löydämme monta muutakin vastaavaa skenaariota jos alamme oikein päätämme vaivaamaan.
Hienosti jätit tuolta quottaamastasi lakitekstistä lukematta/huomioimatta mm. seuraavat sanat
Nämä tuntuu AINA unohtuvan kun perustellaan sitä pakun pysähtymistä (tai jopa pysäköintiä) johonkin KLVlle. Kun usein se paku on siellä KLVllä silloin kun nämä ehdot ei täyty.
Jos ajoradalla ei ole pysähtymiskieltoa, sitten sitä pakottavaa syytä ei ole.
Eipä ne viitsi olla koska toisin toimimalla saa enemmän rahaa, mitä jokainen kunta tarvitsee kipeästiIkävä homma tosiaan, muttei kaupungin vika. Mä sain Lahdessa sakot, kun sovelluksessa viimeinen rekkarin numero laitettu väärin. Ei auttanut selittelyt etten edes omista kyseistä autoa. Toisaalta voishan noissa kaupunki olla vähemmän tiukkis ja antaa armoa, niinkuin esim. Vantaan pitäis brändin mukaan olla, mutta oikeuteen turha lähteä häviämään.
Noin mäkin tekisin. Toisaalta jos on nopea käynti jossain niin heitän vanhan lapun ikkunaa En oikeestaan ikinä maksa, ellei ole jotain 20snt kolikkoa taskussa niin sitten voin hakee sillä jonkun tuoreemman lapun siihen ikkunaan.Ehkä "paras" selitys pyörätielle ajamisesta tuli postiautolta, joka oli pysähtynyt pyörätielle kolmen metrin päähän laillisesta (maksullisesta) parkkipaikasta: "Siinä pitäisi maksaa, tässä ei tarvi".
En tekisi kyllä päivääkään tuollaisella sopimuksella hommia.Kaveri postilla töissä niin niitten autot on ensinnäkin romuna ja vara-autoja ei ole. Jos esim autossa sellainen vika että siitä voi tulla sakkoa poliisilta niin omasta pussista menee vaikka kuvittelis, että työnantajan velvollisuus olis pitää autot kunnossa. Kaverikin tais jesarilla teipata sivupeilin kiinni kun oli irti.
Eiköhän noi parkkimaksutkin omasta pussista menisi. Ei kovin kannattavaa työssäkäyntiä.
Joh kaverikin vaan kesän opiskelujen välillä hommissa.En tekisi kyllä päivääkään tuollaisella sopimuksella hommia.