- Liittynyt
- 16.10.2016
- Viestejä
- 20 743
Olisi ollut aika urpoa antaa esimerkki kadusta, jolla on kasapäin muitakin vapaita paikkoja, joten luonnollisesti tarkoitin tapausta, jossa kyse on ainoasta vapautuvasta paikasta kaksikaistaisella tiellä, jossa molempiin suuntiin on liikennettä. Jos olen tulossa sieltä suunasta, johon ruudusta poistuvan nokka osoittaa ja myös minun takana on jono autoja, niin eipä siinä paljon mitään extra-tilaa ole annettavissa.Olen ehkä vähän tyhmä, mutten täysin ymmärrä tätä tapausta. Ilmeisesti kyse on jostain kadusta, jossa muita vapaita paikkoja ei ole, kun sinun on juuri siihen paikkaan jonotettava? Jos annat tietä, niin että pysäköijä pääsee lähtemään, niin ongelma ratkaistu? Tai sitten ajat ohi ja peruutat tuohon paikkaan. Tai kierrät sen korttelin.
Jotenkin tuntuu tuollaisessa tilanteessa, että kaikkien muiden pitäisi kärsiä, jotta tälle yhdelle hätähousulle oli saatu mahdollistettua pysäköinti vastakarvaan. Does not compute.
Ja vaikka en olisi edes menossa parkkiin, niin aika hankala sieltä parkista olisi poistua vastakarvaan liikennettä, ainakaan estämättä muiden kulkua. Tämän vuoksi tällainen pysäköinti pitäisi olla mahdollista korkeintaan juuri sellaisilla teillä, joissa liikennettä ei juurikaan normaalisti ole.
Turvallisuutta siinä kaiketi on ajateltu, eikä mainitsemaasi "vaivaa, melua ym. haittaa".Miksi pitäisi olla sallittua? Esim. kadulla, jossa parkkeeraus sallittu vain toisella puolella ja olet menossa "toiseen suuntaan" ja parkkeeraat hetkeksi. Joudut kääntämään auton kaksi kertaa. Joissain paikoissa tuo kääntäminen pitää tehdä hyödyntäen toisten pihalleajokaistoja, jne. -> turhaa vaivaa, melua ym. haittaa vai, että "kaikkien keula olisi samaan suuntaan".
Kaistaviivat ovat maalia ja kuluvat käytössä. Aika hataralla pohjalla on laki, jos niiden perusteella määräytyy pysäköintitapa. Käytännössä kaksipuoleista sekapysäköintiä varten pitäisi olla oma merkkinsä/lisäkilpensä ja siitä sitä vasta tuleekin turhaa vaivaa kustannusten lisäksi.Lakiin ei tietenkään noin voi muotoilla, mutta esim. tuo edellä ehdottamani "jos on maalattu kaistaviivat", voisi toimia? Rauhallinen katu lienee rauhallinen keskimäärin aina (toki määrittelykysymys).
Ja siis en minä suoranaisesti vastaan ole vasemman puolen pysäköintiä, mutta toisaalta en oikein näe siitä miinusten vastineeksi mitään mainittavaa hyötyäkään. Vaikuttaa lähinnä joltakin kaikkimullehetinyt-ajatusmallin tarpeelta.