Lainsäätäjän ilmeinen tarkoitus on, että pysäytetään sinne, missä haittaa on vähemmän. Lähes poikkeuksetta haittaa on vähemmän jalkakäytävällä kuin ajoradalla, vaikka ajorata olisi useampikaistainen.
Höpöhöpö. Haitta kevyen liikenteen väylällä on usein paljon suurempi kuin ajoradalla, mutta asennevammainen taksikuski ei osaa ajatella asioita YHTÄÄN kenenkään muiden kuin autoilijoiden näkökulmasta.
Viisastelusi voi ehkä toimia jossain kaljan ajossa, mutta huonojalkaista mummoa kyyditessä pakottava syy on jo se, että mummolle pitää olla tasainen alusta nousta autosta.
.. ja ajoradatko Suomessa on niin hirveän epätasaisia?
Jos kyseessä on esim. tilataksi, niin mummon on kaikkein helpointa nousta siihen autoon, kun se auto on ajettu aivan siihen ajoradan reunaan siten parin sentin päähän rotvallista siten, että mummo nousee sille siitä rotvallilta. Tällöin korkeusero autoon on pienimmillään.
Siinä jalkakäytävällä todella ollaan koko sen ajan, kun mummu jonottaa vuoronumeroa ja asioi apteekissa.
Tämä on typerää liikenteen häiritsemistä ja laitonta, ja näin tekevä taksikuski on kusipää.
Mummon odottaminen ei koskaan ole lyhytaikaista lastaamista, jonka tuo pykälä siitä (joissain harvoissa tilanteissa) sallii.
Ihmetyttää todella paljon tämä ammattiautoilijoiden asennevamma muutenkin - Suomessa on hirveä määrää kaikkea työhön liittyvää (ja sitä hidastavaa ja rajoittavaa) lainsäädäntöä, mutta sitten ammattiautoilijat kuvittelevat, että kun he ovat työajossa, ei heidän tarvi piitata liikennesäännöistä jos niistä on juuri minkäänlaista hidastetta tai rajoitetta heidän työnteolleen.
Ihan vaikka spandexhomoja miten harmittaisi kun vauhdin joutuu laskemaan kuudesta neljään kymppiin. Tämä ei koske pelkästään taksiajoa, vaan ihan sitä, jos sinä tai minä kuskaamme mutsia apteekkiin.
Tämä kertookin kaiken tästä toisesta asennevammastasi.
Pitää haukkua toisia "spandexhomoiksi" ja laukoa naurettavia olkiukkoja nopeuksista, kun järkiargumentit ei riitä. Ja "homo"-sanan perusteeton käyttö haukkumasanana on muutenkin aika noloa ja viime vuosituhatta, kertoo melkoisesta mielikuvituksen ja sanallisen ilmaisun rajoittuneisuudesta.
Pyöräilyharrastajat pyrkivät harrasteajonsa ajamaan pääosin aivan muualla kuin taajamassa, eikä heidän nopeutensa liity tähän asiaan mitenkään.
Kevyen liikenteen väylällä on sama nopeusrajoitus kuin vieressä menevällä ajoradalla. Kaupungissa se tarkoittaa usein 40 km/h.
Käytännössä 25km/h on sellainen hyväkuntoisen pyöräilijän normaali etenemisnopeus kaupungissa ihan normaalia arkiajoa(työmatkat yms.) ajaessa.
Se, että aletaan yhtäkkiä väistämään sinne ajoradan puolelle sitä pyörätiellä törttöilevää taksia aiheuttaa selvän vaaranpaikan sille kevyelle liikenteelle.
Erityisesti, jos kevyen liikenteen väylä on vasemmalla puolella tietä, jolloin se lähin ajoradan kaista on vastaantulijoiden kaista.
Ja jos joutuu odottamaan että takana olevat autot menee ensin ohi, tai ylittämään tietä toisen puolen omansuuntaiselle ajoradalle tai toisen puolen KLVlle siitä koituu hidastus joka on usein paljon suurempi kuin hidastus mikä autolle tulee pysähtyneen auton ohituksesta sen toisen kaistan kautta.