Pyöräily

Voi helvata meinas äsken sit vissiin sydän pysähtyä ku laitto instassa viestiä. Tärisee tässä kädet vieläkin 😅🥂🥂🥂🥂🥂
Screenshot_20251110-011953-edit-20251110015504.jpg
Jessus, voitit Yetin? Onnea! En oo edes kuullu tollasesta arvonnasta :D
 
Evans mtb sagan yotube kanavan tuotoksia tais olla toi arvonta.

EDIT: Tai ainakin hyvin saman näkönen tekele oli.
 
Viimeksi muokattu:
Renkaanvaihtohommia 😅 noi mis renkaat ni painaa vajaa 2,2kg ja uudet 1625g. Pakko ne oli hommata ku alennuksessa oli. Tilattu jo siis ennen kun ton yeti homman sain tietää.

IMG_20251110_174444968.jpg
IMG_20251110_174614259.jpg
i

IMG_20251112_183524872.jpg


IMG_20251110_175235890.jpg
 
Kysymys nastoja käyttäville talvipyöräilijöille:

Minulla on Schwalben Winter mikäikinä nastarenkaat. Entiseenkin pyörään ne olivat aina pienen työn ja tuskan takana saada vanteelle. Syksyllä ostin cyclocross-pyörän, jonka normirenkaat ovat kokoa 33-622. Schwalbet taas ovat kokoa 35-622 eli kaiken järjen mukaan pitäisi sopia vanteelle, mutta eivät mene ilman valtavaa väkivaltaa.

Ajattelin kokeilla jotain toisia renkaita, jos vaikka löytäisin sellaiset, jotka kaltaiseni tumpelokin saa vaihdettua. Vaihtoehtoja ei ihan hirveästi näytä olevan. Silmään osui Suomi Tyresin Routa. Onko näistä kenelläkään kokemuksia?
 
Eri vanteissa on hienon hienoja eroja renkaiden istuvuudessa ja jotkut vanteet voi olla kireempiä kuin toiset. Sama pätee myöss renkaisiin, niissäkin on vaihtelua.

Routa on iha kelpo vaihtoehto.
 
Oma täysjousto ei tunnu hirveän hyvältä talvipyörältä. Juuri tehty iskarien täyshuolto ja samalla käyty linkuston laakerit läpi. Jo muutaman asteen pakkasessa jousitus menee silti todella jäykäksi ja linkustossa jotain alkaa naksumaan. Saman huomasin jo viime talvena. Lisäksi hissitolpan vaijerissa on kosteutta, kun jäätyy jossain vaiheessa.

Jäykkäperässä rajoittaa tällä hetkellä renkaat, jotka on enemmän rullaavuuden pohjalta valittu ja kuvio ei herätä luottamusta lumella. Lisäksi taakse ei mahdu kuin 2,25" rengas, mutta jos tuohon hankkisi vaikka 29x2,25" Ice Spikerit. Myös läskipyörän hankkiminen kävi mielessä, mutta 3 maastopyörää voi olla jo vähän liikaa...:think:
 
Oma täysjousto ei tunnu hirveän hyvältä talvipyörältä. Juuri tehty iskarien täyshuolto ja samalla käyty linkuston laakerit läpi. Jo muutaman asteen pakkasessa jousitus menee silti todella jäykäksi ja linkustossa jotain alkaa naksumaan. Saman huomasin jo viime talvena. Lisäksi hissitolpan vaijerissa on kosteutta, kun jäätyy jossain vaiheessa.

Jäykkäperässä rajoittaa tällä hetkellä renkaat, jotka on enemmän rullaavuuden pohjalta valittu ja kuvio ei herätä luottamusta lumella. Lisäksi taakse ei mahdu kuin 2,25" rengas, mutta jos tuohon hankkisi vaikka 29x2,25" Ice Spikerit. Myös läskipyörän hankkiminen kävi mielessä, mutta 3 maastopyörää voi olla jo vähän liikaa...:think:
Suorilta jousittamaton läski. Mun paras ostos ikinä talveen ja venytin sitä ihan liian kauan.
Ja joo nyt on kolme maastopyörää.
Ei sille läskille tartte tehdä oikeastaan mitään, niin se menee siinä sivussa.
Nastakumit vähän kirpaisi siihen ostaa, mutta nyt menee ihan missä vaan ja kumit kestää vuosia.

Vaimennusta tarttee säätää talveksi.
Jollei muita säätöjä ole niin ainakin reboundia auki.
Yksi suntourin aion keula mulla on, johon oli pakko pistää ohuimmat iskariöljyt mitä löytyi sisään.
Se ei kerta kaikkiaan toiminut muuten.

Ice spikerit pelaa jäällä ja kovalla pohjalla ihan ok, mutta lumella todella surkeat.
 
Vielä jatkoa tohon rengaspaineeseen, minkä verran kannattaisi talvella olla paineet jos kesällä on 2.8 bar?
 
Vielä jatkoa tohon rengaspaineeseen, minkä verran kannattaisi talvella olla paineet jos kesällä on 2.8 bar?
Vähän hankala kysymys, suuremmalla paineella rullaavuus paranee mutta pito pienenee ja pienemmällä päin vastoin.
Parasta itse kokeilla tuo 2.8 on hyvä lähtökohta, itse ajaisin kesällä ehkä 3-3.5k paineella.

Kelillä on eroja esim. Helsingissä tyypillinen on muhkurainen märkä jää jossa ei ole mitään pitoa ja toisaalta voi olla -10c kuiva pakkaskeli jossa voi olla suuremmat paineet.
 
47 leveään on liikaa, 40 leveään lähtökohtaisesti ok.
Ok, eli onko 3.5 tuohon 40 leveään myös liikaa talveksi?
Renkaassa huomasin että oli merkattu 4.5 mutta tuo kuulosti minullekkin jo liikaa ni laitoin sen 3.5
Mut kai se testaamalla selviää ni turhaan mä kyselen sen tarkemmin :D
 
Ihan perus mummopyörä, renkaassa on merkinnät 47-622
Sit toinen pyörä on hybridipyörä 700x40C
Jos kesällä ajat 47-622@2,8 bar, niin olet joko kevyehkö kuski tai hieman mukavuudenhaluinen. Talvella voisit kokeilla alkuun 2,5 bar, ja jos ei tule snakebite-puhkeamisten kanssa ongelmia, niin 2,3 barilla saisit yli 20 % lisää kosketuspinta-alaa sekä paremman jouston jäisiin uriin ja jalanjälkiin.

Hybridin 700x40c (=40-622) voisit kokeilla muuten samalla reseptillä, mutta kapeuden takia noin +0,4 bar kaikkiin.
 
Täälä me kaikki ollaan vissiin totuttu eri tyyppisiin renkaisiin, halvat perusrenkaat on jo luonnostaan jäykempiä joka pakkasella esim. -10c korostuu eli rullaavuus on korkealla paineella parempi ja pito jäällä heikompi.
Kalliimmassa renkaassa erityisesti kyljet on joustavammat jolloin paine voi samalla rullaavuudella olla matalampi. Myös sisäkumi vaikuttaa tulokseen.
 
Jos kesällä ajat 47-622@2,8 bar, niin olet joko kevyehkö kuski tai hieman mukavuudenhaluinen. Talvella voisit kokeilla alkuun 2,5 bar, ja jos ei tule snakebite-puhkeamisten kanssa ongelmia, niin 2,3 barilla saisit yli 20 % lisää kosketuspinta-alaa sekä paremman jouston jäisiin uriin ja jalanjälkiin.

Hybridin 700x40c (=40-622) voisit kokeilla muuten samalla reseptillä, mutta kapeuden takia noin +0,4 bar kaikkiin.
47-622 en tiedä mitkä baarit ollu, kumppani sillä ajellut ja tänään vaihdoin siihen eka kertaa talvirenkaat mut en tiiä mikähän bar niihin olis sopivat sellaseen perus kaupunki ajoon.
 
Jos kesällä ajat 47-622@2,8 bar, niin olet joko kevyehkö kuski tai hieman mukavuudenhaluinen. Talvella voisit kokeilla alkuun 2,5 bar, ja jos ei tule snakebite-puhkeamisten kanssa ongelmia, niin 2,3 barilla saisit yli 20 % lisää kosketuspinta-alaa sekä paremman jouston jäisiin uriin ja jalanjälkiin.

Hybridin 700x40c (=40-622) voisit kokeilla muuten samalla reseptillä, mutta kapeuden takia noin +0,4 bar kaikkiin.
Ei ihan aukea miksi 47mm kumin kanssa 2.8 baria on vähän?
Ihan yleinen 40mm gravelkumin paine on siinä kolmen barin huiteilla melkein kuskin painosta riippumatta.
Ok, eli onko 3.5 tuohon 40 leveään myös liikaa talveksi?
Renkaassa huomasin että oli merkattu 4.5 mutta tuo kuulosti minullekkin jo liikaa ni laitoin sen 3.5
Mut kai se testaamalla selviää ni turhaan mä kyselen sen tarkemmin :D
Ihan varmasti on liikaa. Renkaassa lukee minimi ja maksimi paine, ei suositus. Minimin voi alittaa, mutta maksimia ei, eikä siinä ole järkeäkään.
 
Ei ihan aukea miksi 47mm kumin kanssa 2.8 baria on vähän?
Ihan yleinen 40mm gravelkumin paine on siinä kolmen barin huiteilla melkein kuskin painosta riippumatta.

Ihan varmasti on liikaa. Renkaassa lukee minimi ja maksimi paine, ei suositus. Minimin voi alittaa, mutta maksimia ei, eikä siinä ole järkeäkään.
Ihan siksi koska 47-622@2,8 bar kesällä ei viittaa satakiloiseen, joka ajaa sisärenkaisella ja halvalla ulkorenkaalla mummofillaroinnit asfaltilla - jos siis puhutaan optimipaineista eikä laiskuudesta tai hälläväliä. Noin matalaksi optimoitu paine kesällä mummofillarikäytössä kertoo sen, että joko kuski on kevyt tai raskaampi kuski painottaa mukavuutta rullaavuuden edelle. Viestini koski 47 mm 2,8 bar kesällä, vaikka myöhemmin Vipu tarkensi, ettei paine ollutkaan 2,8 bar.

En tiedä juuri mitään mistään graveleista, mutta jotain erikoista niissä on, jos kerran kuskin paino ei juuri vaikuta optimipaineisiin. Liekö sisärenkaattomia ja herkästi rullaava renkaan rakenne, halutaan pitää pintapaine upottavaan alustaan vakiona, eikä kivikoita ole XC:n lailla?

Maastossa ja mummopyörissä paine säädetään kokonaismassan mukaan, jos halutaan optimoida rullaavuus/pito/mukavuus/vanteen ja sisäkumin hyvinvointi. Nyt puheena oli "ihan perus mummopyörä". Tuosta voisi päätellä, että siinä on sisärengas ja normaali halpa ulkorengas.

Meillä on yhdessä mummohelkamassa 47-622 Schwalbe Marathon plus jotain. Siinä lukee kyljessä min-max 3,0-5,0 bar. Tulee mieleen, että 3 bar olisi 50-60 kg kuskille ja 5 bar 120-kiloiselle, joten kyllähän 2,8 bar kesällä kertoo kuskin keveydestä tai mukavuudenhalusta (tai laiskuudesta). Talvella voi hakea pitoa alle minimipaineiden, mutta minä tarkoitin 2,8 bar kesällä.
 

Nostellaan vähän vanhaa viestiä, mutta mitenhän tällainen toimisi 169cm naiselle? Suositellaan yli 167cm, mutta onko silti liian iso? Ajanut vuosia droppitanko sinkulalla, mutta nyt kaipaisi pyörää johon saisi myös talvirenkaat. Ajellaan pääsääntöisesti kaupunkiympäristössä. Budjetti tonni ja vähän päälle.
 
Nostellaan vähän vanhaa viestiä, mutta mitenhän tällainen toimisi 169cm naiselle? Suositellaan yli 167cm, mutta onko silti liian iso? Ajanut vuosia droppitanko sinkulalla, mutta nyt kaipaisi pyörää johon saisi myös talvirenkaat. Ajellaan pääsääntöisesti kaupunkiympäristössä. Budjetti tonni ja vähän päälle.

Todennäköisesti on iso, naisilla on yleensä pitkähköt jalat ja lyhyt yläkroppa minkä takia pyörät on helposti liian isoja.
 
Seven Bikes konkurssihuutokauppa lainvoima.com sivulla. Pienirunkoisia sähköpyöriä muutama kappale. Aikuiselle miehelle ei tainnut olla yhtäkään sähköavusteista.

Myös kenkiä, nastarenkaita, Oakleyn laseja ym.

Luonnollisesti vain nouto Tampereelta määrättynä ajankohtana.
 
Seven Bikes konkurssihuutokauppa lainvoima.com sivulla. Pienirunkoisia sähköpyöriä muutama kappale. Aikuiselle miehelle ei tainnut olla yhtäkään sähköavusteista.

Myös kenkiä, nastarenkaita, Oakleyn laseja ym.

Luonnollisesti vain nouto Tampereelta määrättynä ajankohtana.
Näköjään myös Tammiston Kuntokauppa aloittaa loppuunmyynnit, myymälä vielä Tampereella.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
292 221
Viestejä
4 998 913
Jäsenet
80 239
Uusin jäsen
Ralex

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom