Pyöräily

Nyt tuli ketjut lyhennettyä ja asenneltua pikalukolla pyörään. Oli ehdottomasti paskin kokemus mitä hetkeen on saanut kokea :D Ekaksi kädet täristen mittaamaan ketjua, sitten katkaistessa kuitenkin varmistamaan että onhan oikea nivel, sitten tietenkin ketju meinaa jatkuvasti mennä vinoon katkaisijassa joka sotkee taas ajatuksen, ketju pääsee tipahtamaan käsistä -> toista monesti. Lopuksi sain oikealta puolelta ketjua katkaistuksi. Rattaille asettaminen oli aivan perseestä, sitten koko pikalukko systeemi tuntui tosi huteralta. Olen nyt 4x treenannut sen irtiottamista (helppoa) ja kiinnitystä polkaisemalla... mitään ääntä tuo vitun pikalukko ei pidä vaikka pompin pedaalin päällä, näyttää kuitenkin olevan kiinni. Uskaltaako tuolla nyt ajaa? Voi saatanan saatana mitä touhua, kaikki näyttää videoilla niin steriililtä ja helpolta! Kaapissa odottaa eturattaat + takapakka mutta on sellainen olo että ei näinkään yksinkertainen työ meinaa onnistua niin kannattaako tuohon edes vaivautua vaan suosiolla huollattaa liikkeessä :lol:
 
Nyt tuli ketjut lyhennettyä ja asenneltua pikalukolla pyörään. Oli ehdottomasti paskin kokemus mitä hetkeen on saanut kokea :D Ekaksi kädet täristen mittaamaan ketjua, sitten katkaistessa kuitenkin varmistamaan että onhan oikea nivel, sitten tietenkin ketju meinaa jatkuvasti mennä vinoon katkaisijassa joka sotkee taas ajatuksen, ketju pääsee tipahtamaan käsistä -> toista monesti. Lopuksi sain oikealta puolelta ketjua katkaistuksi. Rattaille asettaminen oli aivan perseestä, sitten koko pikalukko systeemi tuntui tosi huteralta. Olen nyt 4x treenannut sen irtiottamista (helppoa) ja kiinnitystä polkaisemalla... mitään ääntä tuo vitun pikalukko ei pidä vaikka pompin pedaalin päällä, näyttää kuitenkin olevan kiinni. Uskaltaako tuolla nyt ajaa? Voi saatanan saatana mitä touhua, kaikki näyttää videoilla niin steriililtä ja helpolta! Kaapissa odottaa eturattaat + takapakka mutta on sellainen olo että ei näinkään yksinkertainen työ meinaa onnistua niin kannattaako tuohon edes vaivautua vaan suosiolla huollattaa liikkeessä :lol:
Suosittelen vahvasti ammattitaitoisen kokeneen huoltajan palveluksia sillä tuo mitä teit on yksi helpoimmista huolloista.
 
Nyt tuli ketjut lyhennettyä ja asenneltua pikalukolla pyörään. Oli ehdottomasti paskin kokemus mitä hetkeen on saanut kokea :D Ekaksi kädet täristen mittaamaan ketjua, sitten katkaistessa kuitenkin varmistamaan että onhan oikea nivel, sitten tietenkin ketju meinaa jatkuvasti mennä vinoon katkaisijassa joka sotkee taas ajatuksen, ketju pääsee tipahtamaan käsistä -> toista monesti. Lopuksi sain oikealta puolelta ketjua katkaistuksi. Rattaille asettaminen oli aivan perseestä, sitten koko pikalukko systeemi tuntui tosi huteralta. Olen nyt 4x treenannut sen irtiottamista (helppoa) ja kiinnitystä polkaisemalla... mitään ääntä tuo vitun pikalukko ei pidä vaikka pompin pedaalin päällä, näyttää kuitenkin olevan kiinni. Uskaltaako tuolla nyt ajaa? Voi saatanan saatana mitä touhua, kaikki näyttää videoilla niin steriililtä ja helpolta! Kaapissa odottaa eturattaat + takapakka mutta on sellainen olo että ei näinkään yksinkertainen työ meinaa onnistua niin kannattaako tuohon edes vaivautua vaan suosiolla huollattaa liikkeessä :lol:
Eilen vaihdoin ekaa kertaa itse takapakan ja ketjut. Takapakka oli melko tiukka avata. Ja sopivaa momenttiavainta ei ollut 40nm kiristykseen, niin pistin vaan tiukkaan. Muuten sujui hyvin. Vanhan ketjun mukaan uuden pituus.
 
Suosittelen vahvasti ammattitaitoisen kokeneen huoltajan palveluksia sillä tuo mitä teit on yksi helpoimmista huolloista.

Ei tällainen vittuilu palvele ketään eikä mielestäni kuulu tämän foorumin henkeen. Itsekin kuulun niihin joilla on luontaisesti peukalo hieman keskellä kämmentä mutta tekemällä ja erehtymällä oppii.
 
Ei tällainen vittuilu palvele ketään eikä mielestäni kuulu tämän foorumin henkeen. Itsekin kuulun niihin joilla on luontaisesti peukalo hieman keskellä kämmentä mutta tekemällä ja erehtymällä oppii.
Hyvinkin kuuluu. Välillä on ihan hyvä että ihmiset tiedostavat omat rajansa. Minultakin olisi jälkeenpäin ajatellen saanut jäädä moni homma ammattilaisen hoidettavaksi.
 
Jostain se pitää aloittaa :thumbsup: Ylempänä oleva lievästi vittuileva kommentti oli juuri sellainen mitä odotinkin vähintän yhden saavani. Tosiaan kun ekaa kertaa elämässä tekee tätä niin ei se helpoinkaan huolto välttämättä olekaan niin helppo, mikään video ei valmista siihen kun huonossa ahtaassa tilassa alkaa mittailemaan jotain paskaista ketjua sanomalehtien päällä ettei lattia rasvaannu, siihen kun alat leikkaamaan ketjua etkä olekaan varma meneekö se nyt oikein kun ketju meinaa vääntyä jo asetellessa vinoon jne. Mutta nuohan on vaan aikaa vievää sättäämistä mikä ei aiheuta mitään vaaraa kuin ajan turhaa kulumista. Se mikä oikeasti askarruttaa on juurikin esimerkiksi tuon pikalukon asennus joka ei mennyt lainkaan kuin oppaissa.

Shimanon ketju + ulkop. valmistajan 10s pikalukko, mutta en tiedä onko lukko vain huonosti yhteensopiva, äskeisen testiajon aikana ketjut kyllä pysyi paikoillaan mutta polkiessa kuuluu pientä "kliksutusta" joka googlailulla taitaa olla pikalukon syytä. Täytynee lyhentää pala ketjua ja koittaa laittaa se joint-pinnillä kiinni niin lienee turvallisempaa polkea.
 
sitten tietenkin ketju meinaa jatkuvasti mennä vinoon katkaisijassa
Tuo viittaa huonoon katkaijaan, joissain shimanon katkaisijoissa on "pullistuma" joka painautuu ketjua vasten.
Mun viime lainanannon jälkeen mullakin on noita lonksuvia ollut käytössä onneksi nykyään tarvii harvoin.

Muu paitsi öljyisen ketjun poisto on tottumiskysymys.
 
Täytynee lyhentää pala ketjua ja koittaa laittaa se joint-pinnillä kiinni niin lienee turvallisempaa polkea.

Jos pikalukon asentaminen tuottaa ongelmia, niin tuon kanssa saat tapella moninkertaisesti. Kukaan ei muutenkaan ole käyttänyt viimeiseen 15 vuoteen muita kuin pikalukkoja ketjuissa.

Muutenkin ketjuhommiin kannattaa hankkia pihdit joilla lukon saa kiinni ja auki. On helposti sen 15 euron arvoinen työkalu.

 
Shimanon ketju + ulkop. valmistajan 10s pikalukko, mutta en tiedä onko lukko vain huonosti yhteensopiva, äskeisen testiajon aikana ketjut kyllä pysyi paikoillaan mutta polkiessa kuuluu pientä "kliksutusta" joka googlailulla taitaa olla pikalukon syytä. Täytynee lyhentää pala ketjua ja koittaa laittaa se joint-pinnillä kiinni niin lienee turvallisempaa polkea.
Laita shimanon pikalukolla.

Pikalukoissa huomioitava, että niitä on kertakäyttöisiä, sekä uudelleen käytettäviä. Siis valmistajan virallisen ohjeen mukaan ei saa käyttää kuin kerran. Toki ne kertakäyttöisetkin toimivat useammankin lukituksen verran.

Ulkomuistista kutakuinkin näin:

Shimanon Quick-Link = kertakäyttöinen
SRAM PowerLink = uudelleenkäytettävä
SRAM PowerLock = kertakäyttöinen
KMC = kertakäyttöinen jos merkintä non-reusable, uudelleenkäytettävä jos merkintä reusable
Wippermann Connex = uudelleenkäytettävä
YBN QR Safety Links = uudelleenkäytettävä
 
Jostain se pitää aloittaa :thumbsup: Ylempänä oleva lievästi vittuileva kommentti oli juuri sellainen mitä odotinkin vähintän yhden saavani. Tosiaan kun ekaa kertaa elämässä tekee tätä niin ei se helpoinkaan huolto välttämättä olekaan niin helppo, mikään video ei valmista siihen kun huonossa ahtaassa tilassa alkaa mittailemaan jotain paskaista ketjua sanomalehtien päällä ettei lattia rasvaannu, siihen kun alat leikkaamaan ketjua etkä olekaan varma meneekö se nyt oikein kun ketju meinaa vääntyä jo asetellessa vinoon jne. Mutta nuohan on vaan aikaa vievää sättäämistä mikä ei aiheuta mitään vaaraa kuin ajan turhaa kulumista. Se mikä oikeasti askarruttaa on juurikin esimerkiksi tuon pikalukon asennus joka ei mennyt lainkaan kuin oppaissa.

Shimanon ketju + ulkop. valmistajan 10s pikalukko, mutta en tiedä onko lukko vain huonosti yhteensopiva, äskeisen testiajon aikana ketjut kyllä pysyi paikoillaan mutta polkiessa kuuluu pientä "kliksutusta" joka googlailulla taitaa olla pikalukon syytä. Täytynee lyhentää pala ketjua ja koittaa laittaa se joint-pinnillä kiinni niin lienee turvallisempaa polkea.
No niinno homma on niin että kun aikaa ja kiinnostusta on niin tee itse. Teen myös itse, mutta jos ei ole aikaa eikä taitoa niin olisi parasta ostaa palvelu.
 
Ei tällainen vittuilu palvele ketään eikä mielestäni kuulu tämän foorumin henkeen. Itsekin kuulun niihin joilla on luontaisesti peukalo hieman keskellä kämmentä mutta tekemällä ja erehtymällä oppii.
Vai on vittuilua todeta kun ei homma suju niin on parempi turvautua ammattilaisen apuun kun viestistä ei huokunut nautinto ja sen lisäämisen tarve.
 
Olihan se ketju oikeassa asennossa, kun polkaisit? Sen pikalinkin pitää olla siellä ylhäällä, ei alhaalla.
Jep! Monta kertaa koitin, ei "naksahda" paikoilleen. Menee kyllä vähän liiankin kiinni koska testiajon jälkeen sai voimalla vääntää sen auki työkalulla.

Kiitos kaikille neuvoista! Mä huollatan suosiolla ton pyörän koska mun pitää oikeasti polkea saatanasti sillä, keskiverto skoottia kovemmilla vauhdeilla ja koska en tiedä ton huoltohistoriasta mitään niin parempi että joku katsoo kaiken kuntoon kerralla etten mä nyt joudu kesken lenkin taksilla lähtemään kotiin 50km päästä. Hukkaan ei mennyt tämä kokemus ja teidän neuvot, vaan tämä lienee edessä jossain kohtaa yksinkertaisemmalle työmatkapyörälleni josta varmaan on mukavampi aloittaa. Nyt kuitenkin tiedän että tulee hankkia parempi ketjutyökalu, etsia jostain shimanon 10s pikalukko (ei löytynyt tilatessa näitä liikkeestä, netistä löytyi joku 35e pikalukko :D).

TL;DR Ketjun vaihto oli tietyllä tapaa täysin onnistunut, pikalukko ei vain kiinnity.
 
Kyllähän sen nyt näkee silmällä onko se ketjulukko kiinni vai ei?? Eihän siinä oikein ole edes mahdollisuutta mihinkään välimuotoon...=
 
  • Tykkää
Reactions: MkH
Vaihtelin kuukausi sitten ketjun, KMC:n ketju ja quick link -pikalukko. Ensimmäisellä yrityksellä jäi nimenomaan "puoliväliin". Jotenkin ei vaan saanut loppuun asti. Näki kyllä selkeästi, ettei ollut pohjassa. Irrotin ja asensin uusiksi ja sitten napsahti paikalleen.
 
Niinhän siinä sitten kävi, että sähkötäpäri lähti luvattomasti vieraan matkaan, ja nyt pitäisi alustavasti uutta pyörää speksata tilalle.

Omat mieltymykset ovat kääntyneet viime aikoina maastorymyämisen sijasta enemmän gravel- ja maantiehenkiseen ajoon, joten nyt kaipaisinkin suosituksia/ehdotuksia/keskustelua niin lenkkeily- kuin työmatkapyöräilyynkin sopivasta fillarista, jolla pystyisi kulkemaan myös kevyessä maastossa.
Akustinen XC-pyörä löytyy jo taloudesta, joten maastossa pääsee kyllä tarvittaessa silläkin.

Eli kun allrounderia kaivataan, olisikos gravel sitten fiksuin tyypiltään?
Kun tämän genren speksit ovat itselleni melko vieraita, mitkä ovat ne pahimmat sudenkuopat mitä olisi hyvä yrittää välttää?

Jos asetetaan hintakatto aluksi vaikka sinne kahden kiloeuron tietämille, niin saa vähän kartoitettua budjetin rajoja. Hyvin perustellusta syystä sitten voidaan liikkua budjetissa tarvittaessa ylöspäinkin.
 
Gravelista olen tykännyt työmatkapyöräilyssä kuin pidemmilläkin tourneilla. Speksien osalta budjetti määrittää paljon. Tuon parin tonnin pintaan voisi löytyä hiilikuiturunko GRX -osasarjalla, ainakin jos muutaman satasen laittaa lisää. Teräs tai alumiini toki huolettomampi, varsinkin jos metsäpoluilla rymistelee. Hiilikuidulla myös omat vaatimuksensa autotelineiden suhteen. 1x voimansiirto alkaa olla graveleissa standardi, mutta ei tuossa omassa 2x:ssä mitään vikaa ole myöskään. Sitten kannattaa miettiä laukkujen kiinnitysmahdollisuuksia, jos niille tarvetta. Pyörällä olisi hyvä päästä koejamaan joku kunnon lenkki, kun kyyrympi ajoasento voi tuoda omia haasteitaan verrattuna maastopyörään. Tärkeää että kokomitoitus osuu kohdilleen.
 
Viimeksi muokattu:
Gravelista olen tykännyt työmatkapyöräilyssä kuin pidemmilläkin tourneilla. Speksien osalta varmaan budjetti määrittää paljon. Tuon parin tonnin pintaan voisi löytyä hiilikuiturunko GRX -osasarjalla, ainakin jos muutaman satasen laittaa lisää. Sitten kannattaa miettiä laukkujen kiinnitysmahdollisuuksia, jos niille tarvetta. Pyörällä olisi toki hyvä päästä koejamaan joku kunnon lenkki, kun kyyrympi ajoasento voi tuoda omia haasteitaan verrattuna maastopyörään. Tärkeää että kokomitoitus osuu kohdilleen.
Jees, pitää käydä kiertelemässä ja koestamassa. Kaupungista onneksi löytyy useampi pyöräliike joissa on ainakin yleisimmät merkit hyvin edustettuna, kunhan vielä tiedostaisi "baselinen" josta kannattaa lähteä ihmettelemään.

Tällainen Cuben malli pisti silmään , Saksasta löytyisi 1999e, Suomesta 2300e luokkaan.
Hiilikuiturunko, Shimanon GRX-osat, kiinnityspisteitä useampia.
Toki tätä ei pääse paikan päälle hypistelemään, mutta osuuko ominaisuuksien puolesta silmään mitään merkittäviä epäkohtia?
Koon suhteen pitäisi valmistajan suositusten mukaan mennä selkeästi tiettyyn kokoon, mutta geometriakin toki vaikuttaa.
 
Niinhän siinä sitten kävi, että sähkötäpäri lähti luvattomasti vieraan matkaan, ja nyt pitäisi alustavasti uutta pyörää speksata tilalle.

Omat mieltymykset ovat kääntyneet viime aikoina maastorymyämisen sijasta enemmän gravel- ja maantiehenkiseen ajoon, joten nyt kaipaisinkin suosituksia/ehdotuksia/keskustelua niin lenkkeily- kuin työmatkapyöräilyynkin sopivasta fillarista, jolla pystyisi kulkemaan myös kevyessä maastossa.
Akustinen XC-pyörä löytyy jo taloudesta, joten maastossa pääsee kyllä tarvittaessa silläkin.

Eli kun allrounderia kaivataan, olisikos gravel sitten fiksuin tyypiltään?
Kun tämän genren speksit ovat itselleni melko vieraita, mitkä ovat ne pahimmat sudenkuopat mitä olisi hyvä yrittää välttää?

Jos asetetaan hintakatto aluksi vaikka sinne kahden kiloeuron tietämille, niin saa vähän kartoitettua budjetin rajoja. Hyvin perustellusta syystä sitten voidaan liikkua budjetissa tarvittaessa ylöspäinkin.
Menikö kaupan pihasta vai pyörä varastosta?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
288 664
Viestejä
4 947 885
Jäsenet
79 515
Uusin jäsen
MikkoHaa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom