Pyöräily

Nyt tuli ketjut lyhennettyä ja asenneltua pikalukolla pyörään. Oli ehdottomasti paskin kokemus mitä hetkeen on saanut kokea :D Ekaksi kädet täristen mittaamaan ketjua, sitten katkaistessa kuitenkin varmistamaan että onhan oikea nivel, sitten tietenkin ketju meinaa jatkuvasti mennä vinoon katkaisijassa joka sotkee taas ajatuksen, ketju pääsee tipahtamaan käsistä -> toista monesti. Lopuksi sain oikealta puolelta ketjua katkaistuksi. Rattaille asettaminen oli aivan perseestä, sitten koko pikalukko systeemi tuntui tosi huteralta. Olen nyt 4x treenannut sen irtiottamista (helppoa) ja kiinnitystä polkaisemalla... mitään ääntä tuo vitun pikalukko ei pidä vaikka pompin pedaalin päällä, näyttää kuitenkin olevan kiinni. Uskaltaako tuolla nyt ajaa? Voi saatanan saatana mitä touhua, kaikki näyttää videoilla niin steriililtä ja helpolta! Kaapissa odottaa eturattaat + takapakka mutta on sellainen olo että ei näinkään yksinkertainen työ meinaa onnistua niin kannattaako tuohon edes vaivautua vaan suosiolla huollattaa liikkeessä :lol:
 
Nyt tuli ketjut lyhennettyä ja asenneltua pikalukolla pyörään. Oli ehdottomasti paskin kokemus mitä hetkeen on saanut kokea :D Ekaksi kädet täristen mittaamaan ketjua, sitten katkaistessa kuitenkin varmistamaan että onhan oikea nivel, sitten tietenkin ketju meinaa jatkuvasti mennä vinoon katkaisijassa joka sotkee taas ajatuksen, ketju pääsee tipahtamaan käsistä -> toista monesti. Lopuksi sain oikealta puolelta ketjua katkaistuksi. Rattaille asettaminen oli aivan perseestä, sitten koko pikalukko systeemi tuntui tosi huteralta. Olen nyt 4x treenannut sen irtiottamista (helppoa) ja kiinnitystä polkaisemalla... mitään ääntä tuo vitun pikalukko ei pidä vaikka pompin pedaalin päällä, näyttää kuitenkin olevan kiinni. Uskaltaako tuolla nyt ajaa? Voi saatanan saatana mitä touhua, kaikki näyttää videoilla niin steriililtä ja helpolta! Kaapissa odottaa eturattaat + takapakka mutta on sellainen olo että ei näinkään yksinkertainen työ meinaa onnistua niin kannattaako tuohon edes vaivautua vaan suosiolla huollattaa liikkeessä :lol:
Suosittelen vahvasti ammattitaitoisen kokeneen huoltajan palveluksia sillä tuo mitä teit on yksi helpoimmista huolloista.
 
Nyt tuli ketjut lyhennettyä ja asenneltua pikalukolla pyörään. Oli ehdottomasti paskin kokemus mitä hetkeen on saanut kokea :D Ekaksi kädet täristen mittaamaan ketjua, sitten katkaistessa kuitenkin varmistamaan että onhan oikea nivel, sitten tietenkin ketju meinaa jatkuvasti mennä vinoon katkaisijassa joka sotkee taas ajatuksen, ketju pääsee tipahtamaan käsistä -> toista monesti. Lopuksi sain oikealta puolelta ketjua katkaistuksi. Rattaille asettaminen oli aivan perseestä, sitten koko pikalukko systeemi tuntui tosi huteralta. Olen nyt 4x treenannut sen irtiottamista (helppoa) ja kiinnitystä polkaisemalla... mitään ääntä tuo vitun pikalukko ei pidä vaikka pompin pedaalin päällä, näyttää kuitenkin olevan kiinni. Uskaltaako tuolla nyt ajaa? Voi saatanan saatana mitä touhua, kaikki näyttää videoilla niin steriililtä ja helpolta! Kaapissa odottaa eturattaat + takapakka mutta on sellainen olo että ei näinkään yksinkertainen työ meinaa onnistua niin kannattaako tuohon edes vaivautua vaan suosiolla huollattaa liikkeessä :lol:
Eilen vaihdoin ekaa kertaa itse takapakan ja ketjut. Takapakka oli melko tiukka avata. Ja sopivaa momenttiavainta ei ollut 40nm kiristykseen, niin pistin vaan tiukkaan. Muuten sujui hyvin. Vanhan ketjun mukaan uuden pituus.
 
Suosittelen vahvasti ammattitaitoisen kokeneen huoltajan palveluksia sillä tuo mitä teit on yksi helpoimmista huolloista.

Ei tällainen vittuilu palvele ketään eikä mielestäni kuulu tämän foorumin henkeen. Itsekin kuulun niihin joilla on luontaisesti peukalo hieman keskellä kämmentä mutta tekemällä ja erehtymällä oppii.
 
Ei tällainen vittuilu palvele ketään eikä mielestäni kuulu tämän foorumin henkeen. Itsekin kuulun niihin joilla on luontaisesti peukalo hieman keskellä kämmentä mutta tekemällä ja erehtymällä oppii.
Hyvinkin kuuluu. Välillä on ihan hyvä että ihmiset tiedostavat omat rajansa. Minultakin olisi jälkeenpäin ajatellen saanut jäädä moni homma ammattilaisen hoidettavaksi.
 
Jostain se pitää aloittaa :thumbsup: Ylempänä oleva lievästi vittuileva kommentti oli juuri sellainen mitä odotinkin vähintän yhden saavani. Tosiaan kun ekaa kertaa elämässä tekee tätä niin ei se helpoinkaan huolto välttämättä olekaan niin helppo, mikään video ei valmista siihen kun huonossa ahtaassa tilassa alkaa mittailemaan jotain paskaista ketjua sanomalehtien päällä ettei lattia rasvaannu, siihen kun alat leikkaamaan ketjua etkä olekaan varma meneekö se nyt oikein kun ketju meinaa vääntyä jo asetellessa vinoon jne. Mutta nuohan on vaan aikaa vievää sättäämistä mikä ei aiheuta mitään vaaraa kuin ajan turhaa kulumista. Se mikä oikeasti askarruttaa on juurikin esimerkiksi tuon pikalukon asennus joka ei mennyt lainkaan kuin oppaissa.

Shimanon ketju + ulkop. valmistajan 10s pikalukko, mutta en tiedä onko lukko vain huonosti yhteensopiva, äskeisen testiajon aikana ketjut kyllä pysyi paikoillaan mutta polkiessa kuuluu pientä "kliksutusta" joka googlailulla taitaa olla pikalukon syytä. Täytynee lyhentää pala ketjua ja koittaa laittaa se joint-pinnillä kiinni niin lienee turvallisempaa polkea.
 
sitten tietenkin ketju meinaa jatkuvasti mennä vinoon katkaisijassa
Tuo viittaa huonoon katkaijaan, joissain shimanon katkaisijoissa on "pullistuma" joka painautuu ketjua vasten.
Mun viime lainanannon jälkeen mullakin on noita lonksuvia ollut käytössä onneksi nykyään tarvii harvoin.

Muu paitsi öljyisen ketjun poisto on tottumiskysymys.
 
Täytynee lyhentää pala ketjua ja koittaa laittaa se joint-pinnillä kiinni niin lienee turvallisempaa polkea.

Jos pikalukon asentaminen tuottaa ongelmia, niin tuon kanssa saat tapella moninkertaisesti. Kukaan ei muutenkaan ole käyttänyt viimeiseen 15 vuoteen muita kuin pikalukkoja ketjuissa.

Muutenkin ketjuhommiin kannattaa hankkia pihdit joilla lukon saa kiinni ja auki. On helposti sen 15 euron arvoinen työkalu.

 
Shimanon ketju + ulkop. valmistajan 10s pikalukko, mutta en tiedä onko lukko vain huonosti yhteensopiva, äskeisen testiajon aikana ketjut kyllä pysyi paikoillaan mutta polkiessa kuuluu pientä "kliksutusta" joka googlailulla taitaa olla pikalukon syytä. Täytynee lyhentää pala ketjua ja koittaa laittaa se joint-pinnillä kiinni niin lienee turvallisempaa polkea.
Laita shimanon pikalukolla.

Pikalukoissa huomioitava, että niitä on kertakäyttöisiä, sekä uudelleen käytettäviä. Siis valmistajan virallisen ohjeen mukaan ei saa käyttää kuin kerran. Toki ne kertakäyttöisetkin toimivat useammankin lukituksen verran.

Ulkomuistista kutakuinkin näin:

Shimanon Quick-Link = kertakäyttöinen
SRAM PowerLink = uudelleenkäytettävä
SRAM PowerLock = kertakäyttöinen
KMC = kertakäyttöinen jos merkintä non-reusable, uudelleenkäytettävä jos merkintä reusable
Wippermann Connex = uudelleenkäytettävä
YBN QR Safety Links = uudelleenkäytettävä
 
Jostain se pitää aloittaa :thumbsup: Ylempänä oleva lievästi vittuileva kommentti oli juuri sellainen mitä odotinkin vähintän yhden saavani. Tosiaan kun ekaa kertaa elämässä tekee tätä niin ei se helpoinkaan huolto välttämättä olekaan niin helppo, mikään video ei valmista siihen kun huonossa ahtaassa tilassa alkaa mittailemaan jotain paskaista ketjua sanomalehtien päällä ettei lattia rasvaannu, siihen kun alat leikkaamaan ketjua etkä olekaan varma meneekö se nyt oikein kun ketju meinaa vääntyä jo asetellessa vinoon jne. Mutta nuohan on vaan aikaa vievää sättäämistä mikä ei aiheuta mitään vaaraa kuin ajan turhaa kulumista. Se mikä oikeasti askarruttaa on juurikin esimerkiksi tuon pikalukon asennus joka ei mennyt lainkaan kuin oppaissa.

Shimanon ketju + ulkop. valmistajan 10s pikalukko, mutta en tiedä onko lukko vain huonosti yhteensopiva, äskeisen testiajon aikana ketjut kyllä pysyi paikoillaan mutta polkiessa kuuluu pientä "kliksutusta" joka googlailulla taitaa olla pikalukon syytä. Täytynee lyhentää pala ketjua ja koittaa laittaa se joint-pinnillä kiinni niin lienee turvallisempaa polkea.
No niinno homma on niin että kun aikaa ja kiinnostusta on niin tee itse. Teen myös itse, mutta jos ei ole aikaa eikä taitoa niin olisi parasta ostaa palvelu.
 
Ei tällainen vittuilu palvele ketään eikä mielestäni kuulu tämän foorumin henkeen. Itsekin kuulun niihin joilla on luontaisesti peukalo hieman keskellä kämmentä mutta tekemällä ja erehtymällä oppii.
Vai on vittuilua todeta kun ei homma suju niin on parempi turvautua ammattilaisen apuun kun viestistä ei huokunut nautinto ja sen lisäämisen tarve.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
288 468
Viestejä
4 941 871
Jäsenet
79 499
Uusin jäsen
Pekka9

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom