Pyöräily

Kauhea gravelpyöräkuume oli mutta onneks noi on niin kalliita että ei raaskinut vielä ostaa. Ostin sitten pahimpaan pyöräkuumeeseen käytettynä perus hybridipyörän niin kyllähän silläkin taittaa oikein mukavasti tuon 5km siivun töihin. Jos onnistun tsemppaamaan sen verran että syksyyn asti menee kaikki kuivat päivät pyörällä niin annan itelle oikeuden haaveilla uudelleen gravelista :)

Fatbikellä veivaaminen on alkanut lähinnä vain tympimään kun eihän se oikeastaan loista muutakuin keväthangilla, kaikkeen muuhun joku toinen pyörä on parempi.
5km siirtymät menee hyvin vaikka ruosteisella mummofillarilla, kuten itse teen :) Sitten jos ne matkat pitenee, niin otetaan pakasta toki maantiekiitäjä. Pyöräkuumehan on toki itselläkin aina, kun näkee jonkun kaunottaren, mutta pitää yrittää hillitä itseään.

Kannattaa tosiaan mietiskellä tarvitseeko sitä uutta pyörää tai pyörämallia oikeasti. En itsekkään tuota maantiepyörää ulkoiluta tällä hetkellä hirveän aktiivisesti, kun pyörii lähinnä tässä omassa kuplassa, jossa kaikki etäisyydet ovat lähellä :)

Tietysti, jos ylimääräistä rahaa on hirveästi, niin voi ostella kaikenlaisia pyöriä.
 
Kauhea gravelpyöräkuume oli mutta onneks noi on niin kalliita että ei raaskinut vielä ostaa. Ostin sitten pahimpaan pyöräkuumeeseen käytettynä perus hybridipyörän niin kyllähän silläkin taittaa oikein mukavasti tuon 5km siivun töihin. Jos onnistun tsemppaamaan sen verran että syksyyn asti menee kaikki kuivat päivät pyörällä niin annan itelle oikeuden haaveilla uudelleen gravelista :)

Fatbikellä veivaaminen on alkanut lähinnä vain tympimään kun eihän se oikeastaan loista muutakuin keväthangilla, kaikkeen muuhun joku toinen pyörä on parempi.
Nooo... fätti menee myös syksyn surkeessa kelissä metsässä varmaan parhaiten. Vähiten jännitystä fätillä on ollut lähteekö liukkaasta juuresta tai kivestä alta. Kesälläkin jees kampe retkeilyyn.
Yksinkertainen laite jossa rengaspaineet näyttelee tosi isoa roolia.
Gravelia se ei toki korvaa oikein mitenkään. Eikä graveli fättiä.
 
Kumpi näistä mieluummin ostoon:

Pitkät lenkit hyvällä ajoasennolla haaveissa. Käyn varmaan ensi viikolla katsomassa. Trekissä on tubeles ready vanteet, onko niistä jotain hyötyä vs. normaalit?
 
Kumpi näistä mieluummin ostoon:

Pitkät lenkit hyvällä ajoasennolla haaveissa. Käyn varmaan ensi viikolla katsomassa. Trekissä on tubeles ready vanteet, onko niistä jotain hyötyä vs. normaalit?
Spessun 8v claris ei houkuttele, joten trekki.
En tiedä mikä on hyvä asento, mutta oikean kokoiseen runkoon jokaiselle löytyy hyvä.
Ei ole yksiäkään maasturin, gravelin tai maantiepyörän vanteita tullut vastaan tyyliin 20 vuoteen, ettei niissä olisi hyllyä ja jos niissä on renkaalle hylly, ne saa sisärenkaattomaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän tossa Clariksessakin ole hyvät puolet, esim. kulutusosat ovat todella halpoja ja vällitykset kuitenkin laajat vaikka optimaalinen kadenssihan kyllä suosisi tiuhempaa takapakkaa. Tuo voimansiirto on vähän semmonen kuskin päästä kiinni oleva asia. Harvoin se vaikuttaa lopulta siihen tehokkuuteen ja nautittavuuteen miten se pyörä lopulta kulkee. Ajoasento, mukavuus, aerodynamiikka, renkaat, kiekot (laatu/kestävyys, navat) ym. menee edelle. Niin ja rungonhan on parempi olla hyvä, sillä se määrittää kuitenkin sen lopulta pyörän.

Toki molemmissa pyörissä nämä voimansiirron osat tuovat mukanaan halvat mekaaniset jarrut, joista ei kyllä oikein hyvää sanottavaa ole., että siinä mielessä ihmeen kalliita pyöriä noinkin halvoilla osilla.
 
Tuntuu ihan todella pakotetulta halpuutukselta tuollaiset 8 vaihteen osasarjat ja mekaaniset levyjarrut yli tonnin vehkeissä. Toki maantiekahvat on hydraulisilla jarruilla vielä vähän uutta tekniikkaa, mutta silti. Erityisesti ihmetyttää, ettei halpoja 2x10 osasarjoja ole jo riittävän halpa perustason harrastepyörään.

2017 vuonna sai jo 1500 € hintaan Shimanon 105 2x11 hydraulisilla levyjarruilla olevan cyclocrossin. Kai tuo inflaatiolla selittyy…
 
Tuoko hydrauliset levyjarrut oikeasti jotain lisäarvoa maantiepyöräilyyn? Jalo Penan käyttötarkoitus eli pitkät lenkit on oletettavasti paljon lähempänä sitä kuin kilpailullista mutaista maastoajoa.
 
Tuoko hydrauliset levyjarrut oikeasti jotain lisäarvoa maantiepyöräilyyn? Jalo Penan käyttötarkoitus eli pitkät lenkit on oletettavasti paljon lähempänä sitä kuin kilpailullista mutaista maastoajoa.
Parempi jarrutuntuma ja jarrutusteho. Jokainen määrittää kohdalleen onko nämä lisäpanostuksen arvoisia sijoituksia. Esimerkiksi hydrauliset jarrukahvat maantietangolle erikseen ostettuna ovat usean sadan euron sijoitus.
 
Kiitos kaikille kommenteista. Ei tosiaan tuo jarrujen laatu nyt niin korkealla omalla listalla ole. Tärkeintä on varmaan se kevyt eteneminen soralla ja piellä ja toisena sitten se mukava ajoasento. Toki yleinen osien kestävyys kolmantena.
 
Ei ole yksiäkään maasturin, gravelin tai maantiepyörän vanteita tullut vastaan tyyliin 20 vuoteen, ettei niissä olisi hyllyä ja jos niissä on renkaalle hylly, ne saa sisärenkaattomaksi.
No, minulle ajautui käytettynä gravelvanteet joissa on täysin suora pohjaosa eikä hyllyä. Nuo ovat käytössä olleet täysi katastrofi kun lenkillä rengas tipahtaa keskelle ja sitä ei muuten saa sitten edes CO2 patruunalla posautettua paikalleen vaan vaatii napsauttimen.

Kyllästyin tuohon leikkiin ja laitoin ghettoinsertit. Ei nuo nyt mitenkään hyvät ole flättien varalta, mutta ainakin tukee paremmin rengasta vanteen reunaa vasten jos paineet lähtee. Vittorian airlinereita katselin, mutta hinta on ihan päätön vaahtomuovinpalasista ja pohjaosa on V-muotoinen. Siksi ghettoratkaisu.
 
No, minulle ajautui käytettynä gravelvanteet joissa on täysin suora pohjaosa eikä hyllyä. Nuo ovat käytössä olleet täysi katastrofi kun lenkillä rengas tipahtaa keskelle ja sitä ei muuten saa sitten edes CO2 patruunalla posautettua paikalleen vaan vaatii napsauttimen.

Kyllästyin tuohon leikkiin ja laitoin ghettoinsertit. Ei nuo nyt mitenkään hyvät ole flättien varalta, mutta ainakin tukee paremmin rengasta vanteen reunaa vasten jos paineet lähtee. Vittorian airlinereita katselin, mutta hinta on ihan päätön vaahtomuovinpalasista ja pohjaosa on V-muotoinen. Siksi ghettoratkaisu.
Siis ihan 2 seinämäiset vanteet? 😮
Pari vuotta sitten ostin itse jossain mielenhäiriössä tuon airlinerin kokeiluun graveliin.
Ristus kuinka karmee oli saada rengas vanteelle tai siltä pois.
Ainakin silloisilla 20mm vanteilla.
Olis varmaan itku tullut jollain bikepacking reissulla jos tarttis jostain syystä saada rengas irti ja sisuri sisään.
 
Vähän ehkä ohi aiheesta, mutta onko olemassa jotain hyvää karttasoftaa jolla voisi suunnitella reitin esim tietokoneella tai ipadilla. Ja sitten ajon aikana seurata missä menee fillaroidessa. Eli lähinnä ”piirtää” valmiin reitin ja sitten kännykällä navigoida tuon reitin. Helpottaisi kummasti pikkuteitä ajellessa, että mistä risteyksestä nyt taas pitikään kääntyä. Plus saisi tarkan kilometri määrän halutulle reitille ennakkoon, eli tietää kauan suunnilleen lenkki tulee kestämään.
 
Vähän ehkä ohi aiheesta, mutta onko olemassa jotain hyvää karttasoftaa jolla voisi suunnitella reitin esim tietokoneella tai ipadilla. Ja sitten ajon aikana seurata missä menee fillaroidessa. Eli lähinnä ”piirtää” valmiin reitin ja sitten kännykällä navigoida tuon reitin. Helpottaisi kummasti pikkuteitä ajellessa, että mistä risteyksestä nyt taas pitikään kääntyä. Plus saisi tarkan kilometri määrän halutulle reitille ennakkoon, eli tietää kauan suunnilleen lenkki tulee kestämään.
Plotaroute.com, piirtää reitin ja exportoi GPX:n jonka lataa johonkin kännykkäsoftaan.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
279 909
Viestejä
4 813 340
Jäsenet
78 000
Uusin jäsen
judehampaat

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom