Pyöräily

Joo eipä niitä runkonumeroita enää ole uudemmissa pyörissä kuin tarrana mikä irtoaa aika heppoisesti. Ainakaan omissa alumiinirunkoisissa
maastopyörässä tai tunturin kotimaisessa hybridipyörässä. Ja kuitissa nyt ainakaan ei sitä runkonumeroa ole, joten ei sekään sillä tavalla todista.
 
Jälleenmyyjältä ostettaessa saa mukaan lapun tai pienen vihkosen johon on merkitty pyörän tiedot ja myyntipaikka. Lappunen sisältää runkonumeron. Näin yleensä.
 
Eipä ole kyllä itselläkään kuitit fillareista tallessa.
Hyvällä tuurilla autotallista löytyy jostain laatikosta se muovipussukka mikä fillarin mukana on tullut.
En minä kyllä ole fillaria ostaessa mitään kuitteja edes kysellyt, jos nyt olen käytettyä ollut ostamassa. Jos ei nyt suoraan joku varissuon nisti ole myyjänä, niin hyvällä omallatunnolla olen ostanut. Kuka niitä edes tuolla ajellessa rupeaa tutkimaan, ellei nyt ole joku ihan todella silmiinpistävän harvinainen fillari. Joskus yksi fillari varastettiin niin vakuutusyhtiölle "todisteeksi" hinnasta riitti kun metsästin tilisiirron jolla se oli joskus aikanaan maksettu, vaikka se ei varsinaisesti mitenkään ole kohdistettavissa.
 
Työkaverilta pöllittiin pari pyörää tallista.
Joku oli ostanut toisen niistä ja rosmolla oli ollut antaa ostokuitti mukaan.
Ostaja oli vaan huomannut pöllitty ilmoituksen ihan tuurilla pikkusen myöhemmin ja otti työkaveriin yhteyttä.
Ihan hiton nopeesti toinen mankeli oli kadonnut sieltä pyöräsuojasta missä kaupat tehtiin, kun pöllityn ostaja muisti senkin siellä nähneensä.

Ittellä kaikki pyörät on itse kasattu kiekkoja myöten, joten aika turha on kuitteja ostaessa kysellä.
 
Runkonumerot olivat joku teräsrunkoisten juttu aikoinaan. Nykyään sellaisia ei ole, tai jos on niin se on tarra. Ei valmitajilla ole mitään intressejä lähteä tekemään jokaiseen runkovaluun omaa sarjanumeroa. Puhumattakaan hiilarirungoista. Ja noita tarrojakin näkee enää harvaksltaan nykypäivänä. On sekin kulu valmistajalle alkaa printtailemaan juoksevia numeroita ja liimailla niitä runkoihin. He eivät hyödy siitä pennin vertaa enkä siksi ihmettele että käytännöstä on luovuttu. Onnea vaan niille joilla tuo tarra pysyy paikoillaan vuosikausia.

Ja kuitin puuttuminenkaan ei aina kerro sitä onko mankeli varastettu vai ei. Jos omista fillareista pitäisi nyt löytää kuitit jostain niin ei muuten onnistuisi ihan heti. On ne jossain printtinä minkä sai kivijalasta ostettaessa. Sähköisesti joo saattaisi useammalla löytyä jos sen on tallettanut huolellisesti pyörää ostettaessa.
Täh, ainakin kaikissa pyörissä materiaalista riippumatta mitä itse olen viime vuosien aikana hankkinut on runkonro. Kaverin uudessa kuitusähköpyörästä se tosin piti kaivaa moottorin alta. Ei se pelkästään varkauksien vuoksi ole, vaan useimmiten esim. valmistaja haluaa runkonumeron takuuasioita hoitaessa.
 
Täh, ainakin kaikissa pyörissä materiaalista riippumatta mitä itse olen viime vuosien aikana hankkinut on runkonro. Kaverin uudessa kuitusähköpyörästä se tosin piti kaivaa moottorin alta. Ei se pelkästään varkauksien vuoksi ole, vaan useimmiten esim. valmistaja haluaa runkonumeron takuuasioita hoitaessa.
Ainakin EP8 moottorissa, niin moottorin alla oleva numerosarja on moottorin sarjanumero, ei pyörän runkonumero. Toki se on myös yksilöllinen tunnus, joten sen ilmoittamalla kyllä saadaan löydetty pyörä oikealle omistajalle (jos moottoria ei ole vaihdettu toiseen pyörään). Kannattaa siis olla sarjanumero ylhäällä itsellä.

Näin ainakin omassa kuitumaasturissa ja EP8 moottorissa. Pyörän runkonumero on itselläkin vain tarrana ja QR-koodina. Moottorin numero sitten toimii varmenteena. Tokihan pyörään voi lisätä omia tunnisteita ja numeroita piiloon, jotka sitten auttavat varkaustapauksissa, jos pyörä löytyy.
 
Täh, ainakin kaikissa pyörissä materiaalista riippumatta mitä itse olen viime vuosien aikana hankkinut on runkonro. Kaverin uudessa kuitusähköpyörästä se tosin piti kaivaa moottorin alta. Ei se pelkästään varkauksien vuoksi ole, vaan useimmiten esim. valmistaja haluaa runkonumeron takuuasioita hoitaessa.
Omassa sähkötäpärissä on kyllä numerosarjoja rungon valussa joo. Mutta voisin lyödä miljoonasta vetoa että valmistajat eivät tee jokaiselle rungolle omaa valumuottia joissa on erilainen numerosarja. Se mitä moni luulee runkonumeroksi on joku valunumero josta valmistaja tietää jälkikäteen mistä valuerästä on kyse.
 
Pari vuotta vanhassa hiilikuitutäpärissä on runkonumero tarralla kiinni vaakaputkessa, mutta se löytyy myös kaiverrettuna keskiön yläpuolella, missä se jää siinä määrin linkuston taakse jemmaan että melkein pitäisi purkaa nähdäkseen. Tänä vuonna hankittussa titaanirungossa taasen on kaiverrettuna perinteisessä paikassa keskiön alapuolella.

Oma mutu on että ei kaiverrettu runkonumero ainakaan mikään uskomaton harvinaisuus ole.
 
20250526_162009.jpg

Kesän ensimmäiset lipat. Kaaduin kuvan oikealle puolelle kyljelleen ja sen verran jyrkkä mäki että pari kuperkeikkaa perään. Pyörä ja ihminen ovat kunnossa.

Eturengas otti juuresta sivulle luiston ja sit mentiin. Vauhtia max. 10km/h.
 
Runkonumerot olivat joku teräsrunkoisten juttu aikoinaan. Nykyään sellaisia ei ole, tai jos on niin se on tarra. Ei valmitajilla ole mitään intressejä lähteä tekemään jokaiseen runkovaluun omaa sarjanumeroa.
Onpa vähän yllättävä väite, kun esim. SRAM näyttää etsaavan laserilla jokaiseen _komponenttiin_ sarjanumeron. Kertoo jotain siitä, mikä numeroinnin tuotantokustannus on nykyään. Tässä 70-sivuinen dokumentti, mistä nro löytyy:

Ja ei, ei teräsrunkoisten numeroa ole runkovaluun (??!) integroitu vaan se on meistetty johonkin runkoputkeen (esim. keskiöputkeen).
 
Kaksi päivää tunnottomana on hälyttävää. Ei kannata toistaa ennen kuin säätö on ok.

Jep. Mulla oli vähän käännetty satulan nokkaa alaspäin. Luulen että liu'uin vähän eteenpäin ja istuin liian nokassa ohuessa kohtaa ja hermo oli puristuksessa. On vähän totutteleminen matalampaan ajo-asentoon kun ikänsä ajellut hybridi tai maastopyörillä. Säädin nyt aluksi satulan vaakasuoraan ja nostin hieman kun se oli aavistuksen liian matalalla. Yritän kiinnittää huomiota lyhyemmillä 20-40km lenkeillä et miltä tuntuu ja istua kunnolla siinä penkissä. Pyörän pitäisi olla oikean kokoinen pituuden ja in seamin mukaan. Enkä ole edes kahden koon välissä vaan juuri keskellä yhtä kokoa. Seuraavaksi pitää säädellä satulaa eteen ja taaksepäin tai vaihtaa kokonaan jos sama ongelma jatkuu.
 
Jep. Mulla oli vähän käännetty satulan nokkaa alaspäin. Luulen että liu'uin vähän eteenpäin ja istuin liian nokassa ohuessa kohtaa ja hermo oli puristuksessa. On vähän totutteleminen matalampaan ajo-asentoon kun ikänsä ajellut hybridi tai maastopyörillä. Säädin nyt aluksi satulan vaakasuoraan ja nostin hieman kun se oli aavistuksen liian matalalla. Yritän kiinnittää huomiota lyhyemmillä 20-40km lenkeillä et miltä tuntuu ja istua kunnolla siinä penkissä. Pyörän pitäisi olla oikean kokoinen pituuden ja in seamin mukaan. Enkä ole edes kahden koon välissä vaan juuri keskellä yhtä kokoa. Seuraavaksi pitää säädellä satulaa eteen ja taaksepäin tai vaihtaa kokonaan jos sama ongelma jatkuu.

Mulla on ollut varmaan kymmenen eri satulaa ja vieläkään ei ole graalia löytynyt. Tuntuu makukin muuttuneen, kun 10 vuotta sitten eräs satula toimi täydellisesti ja nykyään ei tunnu lainkaan hyvältä. Pitkällä lenkillä kannattaa nousta säännöllisesti putkelle polkemaan.

Tällä videolla on käsitelty satulan paikan säätöä ja satulan korkeuden merkitystä mukavuuteen. Mun mielestä mielenkiintoinen video, kun on painesensori käytössä.
 
Mulla taas hauskasti juuri päin vastoin. Lähes kaikissa fillareissa orkkis satula on ollut ihan hyvä. Perse ei puudu pitkillä (mun mittakaavalla 80-100km on pitkä) lenkeillä ja ei kipeydy lainkaan. Nishiki Mudcrutchissa oli aikanaan niin kova satula että se oli ihan pakko vaihtaa johonkin muuhun, mutta yleisesti mulla ei oikeastaan satulaongelmia ole ollut. Maastureiden leveillä tangoilla tahtoo pitkien taukojen jälkeen ranteet kipeytyä, jos tulee ajeltua vain gravelilla.
 
Löytyisikö tilaa säästäviä ideoita pyörien säilytykseen. Kyse on pääasiassa lasten pyöristä ainakin alkuunsa.

Millainen koukku kannattaa olla tms.? Jos vaikka saisi hmmm. renkaasta kiinni roikkumaan seinälle? Halpakin ratkaisu kiinnostaa, silleen että saisi autotalliin lattiatilaa eikä pyörät veisi koko pituuttaan.


Itsellä on omalle tälläinen ja vahva suositus, on tosi hyvä ja kätevä mm. sähköpyörän kanssa ja mukavasti säästää tilaa ja voi taittaa pois tieltä..
Lapsille tuo on kuitenkin ehkä tyyris.



Ja onko jollain kokemusta Thulen penkistä, joka tulee tuohon ns. penkin ja ohjaustangon väliin ns. "vanhemman käsien väliin". Lieneekö ok? Vai mieluummin joku tarakkaversio tai takana oleva? Tietyllä tapaa kiinnostaisi, että olisi tuossa edessä ja näkisi lapsen koko ajan.

Thule Yepp Nexxt 2 mini | Thule | Suomi tai https://www.bike24.com/p2739271.html tämmöinen?

Oisko hyviä? Saako parkissa hyvin otettu lapsen pois? ts. lapsen paino ei keikuta venettä.
 
Löytyisikö tilaa säästäviä ideoita pyörien säilytykseen. Kyse on pääasiassa lasten pyöristä ainakin alkuunsa.

Millainen koukku kannattaa olla tms.? Jos vaikka saisi hmmm. renkaasta kiinni roikkumaan seinälle? Halpakin ratkaisu kiinnostaa, silleen että saisi autotalliin lattiatilaa eikä pyörät veisi koko pituuttaan.


Itsellä on omalle tälläinen ja vahva suositus, on tosi hyvä ja kätevä mm. sähköpyörän kanssa ja mukavasti säästää tilaa ja voi taittaa pois tieltä..
Lapsille tuo on kuitenkin ehkä tyyris.

Mulla on yksi kappale BBB Cycling - ParkingHook ollut ylimääräisenä vaikka kuinka kauan. Saat 5e plus postit jos haluat.
 
Löytyisikö tilaa säästäviä ideoita pyörien säilytykseen. Kyse on pääasiassa lasten pyöristä ainakin alkuunsa.

Millainen koukku kannattaa olla tms.? Jos vaikka saisi hmmm. renkaasta kiinni roikkumaan seinälle? Halpakin ratkaisu kiinnostaa, silleen että saisi autotalliin lattiatilaa eikä pyörät veisi koko pituuttaan.


Itsellä on omalle tälläinen ja vahva suositus, on tosi hyvä ja kätevä mm. sähköpyörän kanssa ja mukavasti säästää tilaa ja voi taittaa pois tieltä..
Lapsille tuo on kuitenkin ehkä tyyris.



Ja onko jollain kokemusta Thulen penkistä, joka tulee tuohon ns. penkin ja ohjaustangon väliin ns. "vanhemman käsien väliin". Lieneekö ok? Vai mieluummin joku tarakkaversio tai takana oleva? Tietyllä tapaa kiinnostaisi, että olisi tuossa edessä ja näkisi lapsen koko ajan.

Thule Yepp Nexxt 2 mini | Thule | Suomi tai https://www.bike24.com/p2739271.html tämmöinen?

Oisko hyviä? Saako parkissa hyvin otettu lapsen pois? ts. lapsen paino ei keikuta venettä.
Itellä on ihan vaan niitä j:n muotosia varastokoukkuja seinässä, metallin päälle oon pyöritelly sähköteippiä niin ei jää kiekkoon jälkiä.
 
Meillä on kyllä pyörävaunu, joka ok, mutta nyt kiinnostaa voisiko ostaa "kevyeen ja nopeaan siirtymiseen" sellaisen https://www.xxl.fi/hamax-siesta-last...226606_1_Style istuimen penkin taakse + vielä eteen https://www.tuontitukku.fi/vapaa-aik.../641977400211/ tämmöinen, että sähköpyörän kyydissä olisi peräti kolme henkilöä?

Lieneekö turvallista, laillista tai toimivaakaan? Periaatteessa toivoisin comboa, jolla saisin 3-kyytiin + itseni tietysti.. Jos reppu selässä, niin hankala tollanen takana istuttava malli?

Jos taas vaan 1-lapsi kyydisssä, niin laittaisitteko eteen vai taakse?

Ja voisin periaatteessa ostaa tuon pyöräkoukun, tosin kiireettömästi. EI taida kirjeeseen mennä tai onko jopa toridiilin kautta halvimmat postit?
 
Löytyisikö tilaa säästäviä ideoita pyörien säilytykseen. Kyse on pääasiassa lasten pyöristä ainakin alkuunsa.

Millainen koukku kannattaa olla tms.? Jos vaikka saisi hmmm. renkaasta kiinni roikkumaan seinälle? Halpakin ratkaisu kiinnostaa, silleen että saisi autotalliin lattiatilaa eikä pyörät veisi koko pituuttaan.


Itsellä on omalle tälläinen ja vahva suositus, on tosi hyvä ja kätevä mm. sähköpyörän kanssa ja mukavasti säästää tilaa ja voi taittaa pois tieltä..
Lapsille tuo on kuitenkin ehkä tyyris.



Ja onko jollain kokemusta Thulen penkistä, joka tulee tuohon ns. penkin ja ohjaustangon väliin ns. "vanhemman käsien väliin". Lieneekö ok? Vai mieluummin joku tarakkaversio tai takana oleva? Tietyllä tapaa kiinnostaisi, että olisi tuossa edessä ja näkisi lapsen koko ajan.

Thule Yepp Nexxt 2 mini | Thule | Suomi tai https://www.bike24.com/p2739271.html tämmöinen?

Oisko hyviä? Saako parkissa hyvin otettu lapsen pois? ts. lapsen paino ei keikuta venettä.
Tietämättä lapsen/lapsien ikää, niin tsekkaappas kids ride shotgun. On aivan mahtava kampe ja tullut aika paljonkin 3v muksun kanssa ajeltua metsissä ja poluilla.


Sähköpyörään pro malli niin mahtuu.
 
Tuli käytyä 100km lenkki ensimmäisellä gravel pyörällä. Muna oli 2 päivää tunnoton, pitää vissiin satulaa säätää.
Ekan maantiepyörän vakio satula teki samaa. Oli väärä muoto ja liian pehmeä. Nykyään halkiosatula olemattomalla pehmusteella ja bibseissä ohut napakka. Tosin paljon ajan ilman säämiskääkin.
 
Tietämättä lapsen/lapsien ikää, niin tsekkaappas kids ride shotgun. On aivan mahtava kampe ja tullut aika paljonkin 3v muksun kanssa ajeltua metsissä ja poluilla.


Sähköpyörään pro malli niin mahtuu.
Kiitos vinkistä! Sähköpyörään pitää laittaa. Taidan hankkia.
Onko sulla tuo pro malli itselläsi?
Joku uutuusmalli kai tulossa, eli ilmeisesti selkänojallinen? Onkohan odotuksen arvoinen ts. tarvitseeko selkänojaa.

Screenshot_20250531_210452_Photos.jpg
 
Löytyisikö tilaa säästäviä ideoita pyörien säilytykseen. Kyse on pääasiassa lasten pyöristä ainakin alkuunsa.

Millainen koukku kannattaa olla tms.? Jos vaikka saisi hmmm. renkaasta kiinni roikkumaan seinälle? Halpakin ratkaisu kiinnostaa, silleen että saisi autotalliin lattiatilaa eikä pyörät veisi koko pituuttaan.


Itsellä on omalle tälläinen ja vahva suositus, on tosi hyvä ja kätevä mm. sähköpyörän kanssa ja mukavasti säästää tilaa ja voi taittaa pois tieltä..
Lapsille tuo on kuitenkin ehkä tyyris.



Ja onko jollain kokemusta Thulen penkistä, joka tulee tuohon ns. penkin ja ohjaustangon väliin ns. "vanhemman käsien väliin". Lieneekö ok? Vai mieluummin joku tarakkaversio tai takana oleva? Tietyllä tapaa kiinnostaisi, että olisi tuossa edessä ja näkisi lapsen koko ajan.

Thule Yepp Nexxt 2 mini | Thule | Suomi tai https://www.bike24.com/p2739271.html tämmöinen?

Oisko hyviä? Saako parkissa hyvin otettu lapsen pois? ts. lapsen paino ei keikuta venettä.
Itse olen tämmöistä harkinnut, mutta ei kyllä sovi kovin matalaan tilaan. Noita löytyy eri painoisille pyörille.
 
Kiitos vinkistä! Sähköpyörään pitää laittaa. Taidan hankkia.
Onko sulla tuo pro malli itselläsi?
Joku uutuusmalli kai tulossa, eli ilmeisesti selkänojallinen? Onkohan odotuksen arvoinen ts. tarvitseeko selkänojaa.

Screenshot_20250531_210452_Photos.jpg
Joo on Pro-malli. Näköjään on tulossa selkänojallinen malli, mutta itse menisin kyllä tuolla selkänojattomalla. Ehkä jos 9kk vanhaa kuskaisi, niin sitten, mutta tuollainen 3v menee kyllä hyvin pelkällä satulalla.
 
Mekaaniset levyjarrut, meneekö suoraan roskiin? Taas pyöräprojektia kasaamassa miljoonalaatikon osista ja varastosta löytyi tektro mekaaniset levyjarrut, jotka revin aikoinaan markettipyörästä. Kannattaako näiden kanssa edes vaivautua?
 
No, jarruthan ne on nekin, mutta vähän siitä kiinni, että mitä jarruilta vaatii. Itse yhteen pyörään vaihdoin hydrauliset mekaanisten tilalle ja säilöin noita mekaanisia jokusen vuoden ja löin roskiin, kun en niille nähnyt käyttöä edes tulevaisuudessa. Hydraulisia saa kuitenkin suht edullisesti ja on kyllä ihan eri planeetalta jos mekaanisiin vertaa.

Eli jos menet äärimmäisellä budjetilla, niin lyö käyttöön, muuten viskaa eteenpäin.
 
Kaksimäntäiset mekaaniset ovat jopa ihan okei kun vähänkin parempaa haluaa, muuten ei niinkään. Hydrauliset ei paljoa maksa suoralle tangolle, mutta maantietangolle maksaa hydrauliset kahvat ihan kivasti verraten noihin muihin. Valintoja.
 
Mikähän ihme kroppaa vaivaa kun ei lenkki kulje.
Olen gravelilla vedellyt pääasiassa hiekkateitä ja maantietä nyt pidemmän aikaa. Nyt kun otin taas maastofillarin alle niin tuntui että heti kun vähän kovemmin runttaa niin sydän tulee rinnasta läpi ja hiki virtaa. Ei ole näin pitkää maastofillaritaukoa ollutkaan, niin tuntuu että kroppa on aivan puhditon kovissa nousuissa yms. kovan sykkeen rasituksessa.

Tarvitsee varmaan alkaa reenaamaan kovempaa :D
 
Mikähän ihme kroppaa vaivaa kun ei lenkki kulje.
Olen gravelilla vedellyt pääasiassa hiekkateitä ja maantietä nyt pidemmän aikaa. Nyt kun otin taas maastofillarin alle niin tuntui että heti kun vähän kovemmin runttaa niin sydän tulee rinnasta läpi ja hiki virtaa. Ei ole näin pitkää maastofillaritaukoa ollutkaan, niin tuntuu että kroppa on aivan puhditon kovissa nousuissa yms. kovan sykkeen rasituksessa.

Tarvitsee varmaan alkaa reenaamaan kovempaa :D
Onhan se napsun raskaampaa mitä krävelöinti😁 ei tarvi olla loppuunsa pitkäkään tauko kun huomaa ja eron.
 
Screenshot 2025-05-19 220907.png
tämmösellä myös näkee, että onko vanne keskellä

pitääkö minun ostaa digi-työntömitta selvittääkseni nexus 3 kiekon pinnojen paksuus ?
itsekin haluaisin korjata n. 10 pinnaa mitkä meni poikki jarruttaessa kun oli hieman löysä. yksi pinna kun menee niin loputkin menee pikku hiljaa : D

bike truing tool löytää rihtauspukkia Kiinasta

jatkossa tekee mieli rakentaa nexus 8 levujarru napavaihteistosta kiekon 85+15e

alfine 8 2x kalliimpi mut niissä on öljyn vaihto mahd. purkamatta
Toi dishin työkalu on aika turha jos on kunnon rihtaus pukki ja sitä kalibroi joskus. Ite rakentanu todella monta vannetta, enkä ikinä käyttäny tota dishing työkalua. Itellä rihtauspukkina parktoolin ts-4.2 kaikilla vermeill. Vaikka ei rakentais vanteita, mutta haluaa rihtaa, niin suosittelen hankkimaan park toolin tm-1 pinnan kireys mittari, joka kertoo suoraan mitä siellä vanteessa tapahtuu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
278 855
Viestejä
4 800 734
Jäsenet
77 807
Uusin jäsen
Köpilä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom