Miten takajousitus auttaa ylämäkeen nitkutellessa?
Paitti jos siinä pyörässä on pitempi chainstay niin kuin täpäreissä aika pakosti yleensä on.
Et vissiin ole täpärillä paljoa polkenut

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Miten takajousitus auttaa ylämäkeen nitkutellessa?
Paitti jos siinä pyörässä on pitempi chainstay niin kuin täpäreissä aika pakosti yleensä on.
Kovemmalla vauhdilla renkaat ei töksähtele niihin juurakkoihin. Hitaassa vauhdissa saa otb:tEt vissiin ole täpärillä paljoa polkenutKivien ja juurien yli saa paremmin pysymään pidon hitaassa vauhdissa eikä sudi. Ja sama kuin tasaisella, säästää energiaa kun voi pyöritellä satulasta eikä tarvitse keventää jaloilla.
Kovemmalla vauhdilla renkaat ei töksähtele niihin juurakkoihin. Hitaassa vauhdissa saa otb:t
Itseänikin hämmästyttää kerta toisensa jälkeen tämä lukkokeskustelu, jossa joka kerta hetkessä päästään siihen että kaikki lukot saa mukamas auki kymmenessä sekunnissa. Aikanaan ostin ensimmäistä oikeaa omaa pyörää niin siinä samalla lukoista kaverin kanssa kysellessä pyöräliikkeen myyjä oli vahvasti sitä mieltä että ihan sama mikä lukko on, se pyörä viedään kuitenkin jos se halutaan. En ostanut pyörääni kyseisestä kaupasta. Oma filosofiani on se, että tonnin pyörään ei osteta kympin lukkoa, tuskin siihen kympin polkimiakaan laitetaan. Lukuisissa kansainvälisissä ja kotimaisissa testeissä on osoitettu että lukoissa on todella paljon eroja ja ne kaikki eivät todellakaan "aukea rälläkällä kymmenessä sekunnissa". Vinkkini onkin että satasella usein saa jo paremman lukon kuin naapurilla, joten kun se peruspyörävaras sattuu samaan telineeseen niin naapurin pyörä lähtee siitä suuremmalla todennäköisyydellä kuin omasi. Lisäksi kalliimmissa lukoissa on paremmat salvat ja lukopesät, jotka vaikuttavat käyttömukavuuteen eli sulkeutumiseen ja avautumiseen huomattavasti. Rahalla saa ja hevosella pääsee pätee tässäkin.Ei tuollaisella P592:lla katko normaalia U-lukkoa. Testien mukaan 1/4" menee "kaikki" poikki. Speksien mukaan 3/8" (9,5 mm). Bilteman U-lukossa lukee sangan paksuudeksi 16 mm, joten ilman kuorta lienee 12-13 mm.
Itselläni on Abus, jossa 13 mm neliösanka. Siihen ei takuulla uppoa P592 tai metriset pulttisakset. Järeillä hydraulisilla leikkureilla/rälläkällä menee, mutta pitää katkoa molemmilta puolilta. Jälkimmäiset eivät täytä ehtoa "mahtuu reppuun, eikä lähde ääntä".
Mikähän se oikea työkalu on, jolla uusi Abus aukeaa helposti? Prässimieheltä kului 6 laikkaa ja kolme akkua rälläköidessä molemmat volframkarbidisangat poikki:
En ole varsinaisesti eri mieltä siitä, että ylämäkien hinkkaaminen nyppii. Kysymys olikin siitä, että mikä merkitys ylämäkien polkemisella on kuntoilumielessä?Ylämäkien hinkkaaminen on se kaiken kaikkiaan paskin osuus maastopyöräilyssä niin mieluummin ajaisin enemmän sitä hauskaa osaa kuin tuhlaisin energiaa niiden ylämäkien hinkkaamiseen. Ja ehkä ne ylämäet olis jopa hauskempia sähkön kanssa.
Aika tiukka dieetti-spandexi pitää olla, että energia oikeasti loppuisi pariin ylämäkeen. Kyse lienee pikemminkin siitä, että ne syövät miestä ja tahdonvoimaa eikä niinkään kilojouleista.Joillain voi olla rajaton määrä energiaa eikä ylämäet haittaa, mutta mulla valitettavasti ei ole niin jokainen ylämäen junnaamiseen poltettu kilokalori on kokonaiskuvassa pois jostain muusta ajamisesta.
Miten nuo palautukset canyonilla, pihalla uskaltaa varmaan kokeilla pyörää?
Kaikilla sitä sotkettu on, mutta koskaan ei ole tuntunut, että täpäri olis ylämäkeen tunkatessa jotenkin parempi.Et vissiin ole täpärillä paljoa polkenutKivien ja juurien yli saa paremmin pysymään pidon hitaassa vauhdissa eikä sudi. Ja sama kuin tasaisella, säästää energiaa kun voi pyöritellä satulasta eikä tarvitse keventää jaloilla.
Minulla on tämä. Raskas möhkäle ja satulaputken ympärillä kuljettaessa saattaa hangata reisiä, ei ole tullut kokeiltua koska pyörässä hissitolppa. Itse kuljetin rungossa edessä mutta näköjään naarmuttaa runkoa jos väliin pääsee hiekkaa/mutaa. Tarakka varmaan paras vaihtoehto.Jäi hiukan vaivaamaan tuo kun folding lukko voidaan murtaa melko helposti.
Tällä hetkellä ostoskorissa Kryptonite series 4 1090 -ketjulokko n. 60€ hintaan Amazonista.
Tämän ilmeisesti voi kuljettaa satulaputken ympärillä suht helposti ja toki myös tarakalle saisi kiinni.
Kaikilla sitä sotkettu on, mutta koskaan ei ole tuntunut, että täpäri olis ylämäkeen tunkatessa jotenkin parempi.
Ehkä ylämäki on sulle joku nopee nyppylä, mutta mulle se meinaa ihan jotain muuta.
Kun takapumppu vaihtui selkeesti herkempään, oli pakko hommata tankoon säätö iskarin sisäänvaimennukselle kun kiipeeäminen oli ihan persiistä.
Keula on yks naksuva riesa, mikä itelläni menny jo kerran takuuseen.Naksumiset ja natinat on aika monen pyöräilijän riesa, mutta oma Orbean täpäri tuntuu naksuvan jatkuvasti jostain.
Jo syksystä asti kuului natinaa ja naksumista polkiessa. Takuuseen tehtiin laakeriremontti, jolla ääni oli hetken poissa, mutta palasi. Epäilin, että ei se ääni kuitenkaan johdu keskiöstä ja rasvasin läpiakselin, korvakkeen liitoksen runkoon, satulatolpan ja vaihdoin polkimet ristiin toisen pyörän kanssa. Ääni tuli ja meni ja menin vielä käymään linkuston laakerit ja momentit uudestaan läpi.
Sitten lopulta purin keskiön ja toisen puolen laakeri todella olikin huonossa kunnossa. Kävin hakemassa Motonetista uuden, vaihdoin ja yhä naksuu. Sitten revin polkimet irti, rasvasin kierteet ja kiristin takaisin ja naksuminen loppui siihen! Näköjään kuivat kierteet voivat aiheuttaa tuota ja googlaillessa tuli vastaavia tapauksia vastaan. Jostain syystä polkimien vaihto ristiin ei vaikuttanut ääneen kuin hetkeksi.
Nyt sitten alkoi naksumaan joka kerta, kun eturengas meni kivien ja juurien yli. Kokemuksesta tiedän, että ohjainlaakeri pitää purkaa ja rasvata tuossa aina silloin tällöin, kun muuten se alkaa naksumaan, eikä silloin enää kiristäminen tai löysääminenkään auta. Ohjainlaakerin läpi menevien kaapeleiden takia tuo on aika tuskainen operaatio. Tein sen kuitenkin ja yhä naksui. Sitten huomasin, että jos nousen satulasta töyssyissä, ei ääntä enää kuulukaan. Nyt naksuminen tuli satulatolpasta ja putsasin sen sekä laitoin hammastahnaa ja pitkästä aikaa oli täysin naksumaton lenkki. Katsotaan, kuinka kauan on hiljaista.
Onneksi kakkospyörä on jäykkäperä ilman linkuston laakereita ja ohjainlaakerin läpi meneviä kaapeleita. Vähän helpompi huoltaa ja vähemmän vikaantuvia kohteita. Tekisi mieli vaihtaa siihen vielä jäykkä keula.