Pyöräily

Ajoin vuosikausia ilman pyörätietokonetta, mutta tuli hankittua nyt sellainen kun päätin osallistua työpaikan Kilometrikisa joukkueeseen. Nyt yritän saada mittarin kalibroitua siten että voisin luottaa tulokseen, mutta en ole ihan varma miten se pitäisi tehdä. Kyseessä on siis mittari erillisellä anturilla. Mittasin pyörän kehän liikkuman matkan perusteella ja sain tulokseksi 213,9cm. Sitten otin toisen arvon istumalla pyörän päällä ja avustaja mittasi matkan maasta keskiöön, jonka perusteella laskin kehäksi 213,6cm eli käytännössä sama kuin mittaamalla. Kuitenkin jos mittaan matkaa Sports Trackerilla niin heittoa on silti ~2% siten että GPS näyttää vähemmän.

Onko asialla isompaa väliä? Ei toki, mutta heitto on suhteellisen suuri enkä oikein tiedä kumpi tässä on väärässä. Ehkä GPS oikoo mutkissa ihan minimaalisesti, mutta tulisiko siitä noin iso ero?
Ethän sä millilleen saa jotain antureita paikalleen ja joku toleranssi siinä pyörätietokoneessakin on.
Gepsi oikoo aina. Väliin enemmän väliin vähemmän.
 
avustaja mittasi matkan maasta keskiöön, jonka perusteella laskin kehäksi 213,6cm
Mitehän tuo lasku tehdään? Eikö voisi mitata matkaa kuten ilman kuormaa?
Olisiko helpompaa katsoa renkaan kyljestä merkinnät ja laittaa sillä perusteella?
Helppo ei ole sama kuin itse mitattu.

Noh mulle tämä ei ole kuin teknistä spekulaatiota, siitä on aikaa kun oli nopeus/matkamittari, laatikossa taitaa vieläkin olla 80 luvulla hankittu käytöön ottamaton häkkyrä.
 
Pointtina oli siis lähinnä se että jos GPS tosiaan näyttää 2% alakanttiin matkan niin se vaikuttaa aika paljon tuloksiin vaikka sellaiselle joka treenaa tosissaan. Ja pienemmässä mittakaavassa nyt vaikka tuossa kilometrikisassa. Jos käyn töissä niin heittoa on ~1km per päivä.

Mulla siis tuollainen muutaman kympin Sigma, mutta arvokkaissa pyörätietokoneissa ei olekaan tuota rengasanturia vaan hoitavat homman GPS perusteella... eli onko ne sitten parempia vai huonompia siinä ihan perustehtävässään?
 
Pointtina oli siis lähinnä se että jos GPS tosiaan näyttää 2% alakanttiin matkan niin se vaikuttaa aika paljon tuloksiin vaikka sellaiselle joka treenaa tosissaan. Ja pienemmässä mittakaavassa nyt vaikka tuossa kilometrikisassa. Jos käyn töissä niin heittoa on ~1km per päivä.

Mulla siis tuollainen muutaman kympin Sigma, mutta arvokkaissa pyörätietokoneissa ei olekaan tuota rengasanturia vaan hoitavat homman GPS perusteella... eli onko ne sitten parempia vai huonompia siinä ihan perustehtävässään?
Tässä on nyt hieman oletuksena, että sigman lukema olisi jotenkin absoluuttisen oikein.
Gp ässiä on myös hyviä ja huonoja.
Jos asuu alueella jossa on todennut gepsi signaalin olevan vähän heikko, niin tottakai se sigma on sitten tarkempi.
Ero voi myös pienentyä, jos katsotaan keskiarvoa pitemmällä aikavälillä.
Oletan että tämä eron mittaaminen on nyt tehty yhdellä tai kahdella kerralla.
Ei se välttämättä aina ole sitä kahta prosenttia vähemmän.
Jonkin verran on nyt ollut gepsi häiriöitäkin, niin tekiskö itänaapuri glonassille jotain?
Sitähän käytetään yhtenä gepsin ja muiden paikannus satelliittien ohessa.
 
Pointtina oli siis lähinnä se että jos GPS tosiaan näyttää 2% alakanttiin
Jos ajaa gepsin varassa alueella jossa on katvealueita niin oletettavasti havainnot otetaan ottamatta huomioon että on voinut olla mutkia matkassa? Siis havintoja jää puutumaan ja tie suoristuu.

Muita GNSS lähteitä tuskin käytetään näissä mittareissa ja venäjän spoofing on harvinaista, suora jammaus toki karsii havaintoja itäsuomessa.

Testaus vaikka avoimella tiellä 10km ja vertailu
 
Jos ajaa gepsin varassa alueella jossa on katvealueita niin oletettavasti havainnot otetaan ottamatta huomioon että on voinut olla mutkia matkassa? Siis havintoja jää puutumaan ja tie suoristuu.

Muita GNSS lähteitä tuskin käytetään näissä mittareissa ja venäjän spoofing on harvinaista, suora jammaus toki karsii havaintoja itäsuomessa.

Testaus vaikka avoimella tiellä 10km ja vertailu
Esim. Tämä Garmin käyttää Gps, Glonass ja Galileo.

 
Jos ajaa gepsin varassa alueella jossa on katvealueita niin oletettavasti havainnot otetaan ottamatta huomioon että on voinut olla mutkia matkassa? Siis havintoja jää puutumaan ja tie suoristuu.

Muita GNSS lähteitä tuskin käytetään näissä mittareissa ja venäjän spoofing on harvinaista, suora jammaus toki karsii havaintoja itäsuomessa.

Testaus vaikka avoimella tiellä 10km ja vertailu

GPS laitteena toimii siis Samsung S23 (joka tukee kaikkia mahdollisia tekniikoita) ja appina Sports Tracker. Voisin tietysti ottaa vertailuksi vanhan S20 luurin ja kokeilla toista appia.

10km avoin suora tie mieluiten ilman korkeuseroja olisi hyvä testipaikka mutta mistä mä pk-seudulla sellaisen taion :D
 
Tuosta tulikin mieleen, ottaako noi GPS laitteet huomioon noita korkeuseroja matkaa mitatessa?
Tai olisiko parempi kysymys että mitkä kaikki ottavat sen huomioon, jos yksikään.. softastahan se taitaa paljolti kiinni olla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
276 409
Viestejä
4 757 517
Jäsenet
77 472
Uusin jäsen
Yrmy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom