Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Siitä spekuloinnit menossa jo aiheen ketjussa.Hallitus näköjään on poistamassa polkupyöräedun. Kuinkakohan moni noista palveluntarjoajista menee konkkaan ja mitä tapahtuu nykyisille sopimuksille?![]()
Aika rajulta kuulostaa, tiedän et hiuslakkaa on käytetty tuppien kiinnitykseen, ettei lähde pyörimään tangossa, mutta nykyisten lukkotuppien myötä tuotakaan ei tarvita enää.Jotkut ovat saaneet itsekseen laskeutuvan satulaputken kuriin hiuslakalla. Ehkä se toimisi tässäkin tapauksessa?
Et tarvitse muuta kuin sen takanavan vanteella ja Nexus 7 kahvan. Vaijerin voi joissakin tapauksissa joutua vaihtamaan, jos pituus on väärä, mutta tuskin sitäkään.Mulla on pyörä missä Shimano Nexus 3 vaihtaja sekä takanapa.
Takanapa meni ihan rikki ja katselin torista että sieltä löytyisi Shimano Nexus 7 takanapa vanteella.
Kyselin myyjältä ja myyjä sanoi että jos vaihdan 7 vaihteistoon, niin en tarvitse muuta kuin Shimano Nexus 7 vaihteisto kahvan vaihtaa ja sitten toimii. Tarviiko jtn muuta?
Juuh, olen saanut nyt eristettyä tuon ongelman niin, että ei ole plugista tai esikiristyksestä johtuva. Plugi pysyy nyt putsailun jälkeen paikallaan niin että esikireyden saa niin tiukalle että tanko alkaa jo pikkusen tahmata eli laakerit jumittaa. Siitä sitten 1/10 kierros takaisin päin että tanko liikkuu juuri ja juuri vapaasti. Eli on niin paljon esikiristystä kuin voi olla. Sitten stemmin pultit momenttiin (5nm) ja kaikki tuntuu hyvältä, spacerit ei pyöri ja on kiva ajella kun jarrutus ei ravista.Se käpy ohjainputkessa ei pidä mitään kiinni paitsi silloin kiristäessä.
Jos etupää löystyy ajossa, luistaa stemmin kiinnitys tai laakerikupit hakee paikkaansa jos ne ei ole asennettu kunnolla pohjaan asti.
Redditissä oli vastaava hyvä ketju mutta en muista nimeä, muistaakseni soivia pelejä oli tullut.Tee-se-itse miehiä paikalla? Tarkoitus aloittaa taas uusi fillariprojekti (älkää kysykö mitä edellisille kävi) ja haluan kasata miljoonalaatikoissa lojuvista osista joku oman näköinen menopeli. Oikeastaan tarvitsen vain rungon ja haluan ostaa uuden. Mistä kannattaisi lähteä katselemaan? Ei haittaa vaikka toimituksessa kestäis pitkään. Kotimaiset kauppapaikat tsekattu läpi. Aliexpressissä olis parin kolmen satasen t1000 runkoja sopivan kokoisilla ruumiinaukoilla, liian halpaa ollakseen hyvä, mutta jos näistä on kokemusta, niin kuulisin asiasta mielelläni.
Täysin eri mieltä. Ero on merkittävä vaihtotapahtumassa. Nykyään kun on päässyt sähkövaihteiden makuun, niin paluuta entiseen ei ole. Se on merkittävä osa ajomukavuutta ja minusta on tullut varsin mukavuudenhaluinen omassa pyöräilyharrastuksessani. Sinun tekemisiä en voi arvostella ja on hyvä että sulla on oma juttus , mutta tuollaiset mututuntuman kärjistykset on aika turhanpäiväisiä.Hienot osasarjat ovat vähän huuhaata, Tiagra/deore LX riittää kaikille, jos vain ego kestää![]()
Cuben ja Radonin edullisia runkoja löytyyTee-se-itse miehiä paikalla? Tarkoitus aloittaa taas uusi fillariprojekti (älkää kysykö mitä edellisille kävi) ja haluan kasata miljoonalaatikoissa lojuvista osista joku oman näköinen menopeli. Oikeastaan tarvitsen vain rungon ja haluan ostaa uuden. Mistä kannattaisi lähteä katselemaan? Ei haittaa vaikka toimituksessa kestäis pitkään. Kotimaiset kauppapaikat tsekattu läpi. Aliexpressissä olis parin kolmen satasen t1000 runkoja sopivan kokoisilla ruumiinaukoilla, liian halpaa ollakseen hyvä, mutta jos näistä on kokemusta, niin kuulisin asiasta mielelläni.
Ja jos on pärjännyt ilman sähkövaihteita, niin ei kannata testatakaan. Muuten joutuu ostamaan jokaiseen nykyiseen ja tulevaan pyörään sellaisetTäysin eri mieltä. Ero on merkittävä vaihtotapahtumassa. Nykyään kun on päässyt sähkövaihteiden makuun, niin paluuta entiseen ei ole. Se on merkittävä osa ajomukavuutta ja minusta on tullut varsin mukavuudenhaluinen omassa pyöräilyharrastuksessani. Sinun tekemisiä en voi arvostella ja on hyvä että sulla on oma juttus , mutta tuollaiset mututuntuman kärjistykset on aika turhanpäiväisiä.
Jos olet varma, että ohjainlaakerin käpy ei luista esikiristyksen aikana niin sitten siirtäisin spacereita alta päälle. Reilu 5 mm stemmin päältä steering tuben yläreunaan alkaa olla ehkä vähän liikaa.Juuh, olen saanut nyt eristettyä tuon ongelman niin, että ei ole plugista tai esikiristyksestä johtuva. Plugi pysyy nyt putsailun jälkeen paikallaan niin että esikireyden saa niin tiukalle että tanko alkaa jo pikkusen tahmata eli laakerit jumittaa. Siitä sitten 1/10 kierros takaisin päin että tanko liikkuu juuri ja juuri vapaasti. Eli on niin paljon esikiristystä kuin voi olla. Sitten stemmin pultit momenttiin (5nm) ja kaikki tuntuu hyvältä, spacerit ei pyöri ja on kiva ajella kun jarrutus ei ravista.
Kunnes n. 10km ajelun jälkeen alkoi taas jarruttaessa ravistaa, ja spacerit pyörii melko kevyesti. Stemmin pultit tuntuu tässä vaiheessa edelleen olevan tiukassa, samoin kuin topcapin pultti. Kenttäkiristyksen jälkeen kotia nilkuttelu ja taas ihmettelemään.
Eli jääkös tässä nyt muita vaihtoehtoja, kuin että:
-Stemmi kuitenkin luistaa haarukkaputkessa ylöspäin vaikka on maksimi-momentissa (5nm)? Hiilaritahnaa sinnekin väliin, vaikka stemmin ohjeissa kielletään moinen syystä jota en tiedä?
-Nätit hiilari-spacerit (20+15mm) on huonolaatuiset ja joustaa, vaihdetaan takas alumiinisiin?
-Jossain on kieroutta, kontakti ei ole hyvä? Stemmin alapinta ja/tai spacerit ei ole plaanissa, vaan ottaa toisiinsa vain osalta matkaa? Jolloin kun vähänkin spacerit pyörähtää, niin kireys katoaa vähän mutta riittävästi että alkaa ongelmia tulla.
Stemmi on Zipp Service Course (alumiini). Spacereita on sama 35mm pino mikä uutenakin.
E: saattaapa olla että lipsuu stemmi sen takia, että stemmin ylempi pultti tulee siihen rajoille, onko enää haarukkaputken/plugin yläosan korkeudella, vaiko tyhjän päällä. Tässä ei ole spaceria stemmin yläpuolella, kun ei uutenakaan moista ollut. Reilu 5mm tyhjää mitattuna stemmin yläreunasta plugin reunukseen lienee kuitenkin vähän liikaa. Voisi koittaa laskea tankoa niin että saa pienen prikan siihen stemmin yläpuolelle ja koittaa pysyykö sitten.
Takavanne on jotain ilmeisesti jotain halpaa kun sitä on saanut jo pariin otteeseen rihlata, eikä siihen ole valmistaja kehdannut laittaa yhtään mitään merkintöjä.
Vapaarattaan metsästystä ollut liikkeen toimesta, kestänyt jo pari viikkoa. Vähän epäilen että pitää ostaa kokonaan uusi keskiö taakse, että alkaa osia löytymään
No jaa. Ihan jees kipparasarvessa kun ei tartte kahvoja heilutella, mutta maasturissa oli vähän antikliimaksi.Ja jos on pärjännyt ilman sähkövaihteita, niin ei kannata testatakaan. Muuten joutuu ostamaan jokaiseen nykyiseen ja tulevaan pyörään sellaiset![]()
Spcycleltä tilasin just rungon. Saa nähdä mitä tulee.Tee-se-itse miehiä paikalla? Tarkoitus aloittaa taas uusi fillariprojekti (älkää kysykö mitä edellisille kävi) ja haluan kasata miljoonalaatikoissa lojuvista osista joku oman näköinen menopeli. Oikeastaan tarvitsen vain rungon ja haluan ostaa uuden. Mistä kannattaisi lähteä katselemaan? Ei haittaa vaikka toimituksessa kestäis pitkään. Kotimaiset kauppapaikat tsekattu läpi. Aliexpressissä olis parin kolmen satasen t1000 runkoja sopivan kokoisilla ruumiinaukoilla, liian halpaa ollakseen hyvä, mutta jos näistä on kokemusta, niin kuulisin asiasta mielelläni.
Moro, tarkoitus ois ostaa muijalle edullinen starter mtb jäykkäperä yleispyöräilyyn ja ehkä satunnaiseen polkuajoon. Runkokoko S, mutta M menee varmaan myös.
Osaisko joku auttaa, että mistä löytyy tällä hetkellä laadukkain yksilö 600-800e hintaluokassa?
Trek Marlin 5 (gen 3 uusin sukupolvi) on varma valinta tuohon käyttöön ja hintaluokkaan. Muistaakseni s-koossa kiekko on 27,5 ja m-koossa 29, sen verran on koolla väliä. Ja ainakin XS koossa on lyhyemmälle kuskille ihan hyvä kaartuva vaakaputki, en muista menikö tämä ominaisuus s-kokoon asti.Moro, tarkoitus ois ostaa muijalle edullinen starter mtb jäykkäperä yleispyöräilyyn ja ehkä satunnaiseen polkuajoon. Runkokoko S, mutta M menee varmaan myös.
Osaisko joku auttaa, että mistä löytyy tällä hetkellä laadukkain yksilö 600-800e hintaluokassa?
11-vaihteinen maasturi 399 €, alkuun pääsee varmasti tällä:Moro, tarkoitus ois ostaa muijalle edullinen starter mtb jäykkäperä yleispyöräilyyn ja ehkä satunnaiseen polkuajoon. Runkokoko S, mutta M menee varmaan myös.
Osaisko joku auttaa, että mistä löytyy tällä hetkellä laadukkain yksilö 600-800e hintaluokassa?
Oli tarkotus lähtiä käymään vaan keliennusteet sai empimään kun olisin samalla käynyt parkissa ajamassa, ei 1300km kehtaa pelkästään sen expon takia ajaa vaikka hyvä tapahtuma onki.Olikos kukaan Fiskarissa tänään? Aika mörssäreitähän noi nyky mtbt on, kun suurin osa sähköavusteisia ja 29". Yhtään 27.5" en bongannut. Poluilla oli kyllä ihan kivaa luomukuskina ohittaa vähän teknisemmässä ylämäessä sähkärikuski, joka ei enää sähköllä pystynytkään blastaamaan suoraan juurakkojen ja kivikkojen yliMeni toki mennen tullen sitten ohi muuten sekä ylä- että alamäissä.
Semiostohousuilla kun emtb:a katteli, niin esteettisesti kivoimmat oli uudemmat Spessut (ne aiemmat olleet aika rumia) ja vähän yllättäen Scotit. E/Fat viritykset aivan karseita, vaikka hienoa että onkin kotimainen tuote.
Velogi on hyvä opas näissäOsaisiko joku neuvoa miten korjata etujarru, joka välillä jarrukahvaa painaessa jarruttaa vähintäänkin kohtalaisesti ja jollain toisella kertaa ei ota kiinni käytännössä yhtään. Levyjarru on siis kyseessä.
Tähän kysymykseen en löytänyt vastausta Velogilta.Velogi on hyvä opas näissä
Sulla on nesteitä tihkunut jostain (tod. näk. jarrusatulasta) ulos, jos välillä toimii ja välillä painuu kahva aivan tyhjää (juuri ja juuri liian vähän nestettä). Ilma järjestelmässä tuntuisi kumimaiselta, mutta täysin on/off tarkoittaa liian vähän nestettä. Riippuen kummat oireet on, niin vaihda nesteet tai tee ilmaus Velogin ohjeiden mukaan, tai teetä korjaamolla.Osaisiko joku neuvoa miten korjata etujarru, joka välillä jarrukahvaa painaessa jarruttaa vähintäänkin kohtalaisesti ja jollain toisella kertaa ei ota kiinni käytännössä yhtään. Levyjarru on siis kyseessä.
Temussa vähä yli kympin olis ilmaussetti (bike bleeding), oikeaa nestettä vaa suppiloo ja jarrun puristelua kun feikki muovinen jarrupala paikoillaamiten korjata etujarru
Ilmaa epäilen ja siihen saitkin jo neuvot. Se voi pahimmassa tapauksessa olla kuitenkin oireen korjausta, ja ongelma voi olla jarrusatulassa ja/tai männissä. Ota jarrupalat pois ja katso miten männät käyttäytyy (ne mitkä puristaa jarrupaloja). Onko toinen mäntä jumissa, onko molemmat jumissa, joudutko painamaan jarrukahvan ihan pohjaan, vuotaako jarrusatulasta tai letkusta nestettä? Jos satulasta vuotaa nestettä, niin voi olla, että männän tiiviste on tullut elinkaaren päätökseen ja joudut laittamaan uudet. Jos mäntä tai molemmat on jumissa, ja et joudu painamaan jarrukahvaa pohjaan, niin joudut putsaamaan ja herättelemään männät takaisin henkiin, jotta ne toimii kunnolla. Joka tapauksessa, männät kannattaa putsata samalla vaivalla kun olet ilmannut jarrut.Osaisiko joku neuvoa miten korjata etujarru, joka välillä jarrukahvaa painaessa jarruttaa vähintäänkin kohtalaisesti ja jollain toisella kertaa ei ota kiinni käytännössä yhtään. Levyjarru on siis kyseessä.
Missä kohtaa se rasva niistä ketjuista poistetaan?Onko kokemuksia ketjujen vahauksesta? Olen kuumavahannut pyörien ketjut tuolla Rexin vahalla, mutta tuntuu, että saan todella vähän kilometrejä irti, ennen kuin ketjut alkavat kitistä. Siis puhutaan varmaan sadasta, jos siitäkään. Toistaiseksi kokemukset toki kohdistuvat maastopyörään, jonka olen jokaisen mutaisemman ajon jälkeen suihkutellut läpi kylmällä vedellä. Graveliin vasta laitoin vahatut ketjut; saa nähdä onko kokemus parempi.
Ennen vahakäsittelyä olen käyttänyt ketjut ultraäänipesurin kautta ja antanut niiden kuivua. Sen jälkeen olen sulattanut vahan kattilassa siihen pisteeseen, että se on kokonaan sulanut, laittanut lämmöt matalalle, että vaha ei lähde keittymään, sekoitellut vähäsen ja laittanut ketjun sinne ehkä vartiksi, pyrkien niitä siellä liikuttelemaan, että vaha levittyisi kunnolla. Jossain kohtaa olen napannut lämmöt pois ja antanut vahan vähän jäähtyä, että se tarttuu paremmin. Pois ottaessa ketjut ovat olleet käsittääkseni juuri sellaiset, kuin pitääkin: jäykät, mutta ilman että päällä on valtava ylimääräinen vahakerros. Olen antanut sitten ketjujen jäähtyä, ennen kuin olen asentanut ne paikoilleen.
Onko prosessissani jotain vialla?
Se vesisuihkutus poistaa vahausta jonkin verran, tai jopa paljon, etenkin kun toistat sitä lenkkien jälkeen.Onko kokemuksia ketjujen vahauksesta? Olen kuumavahannut pyörien ketjut tuolla Rexin vahalla, mutta tuntuu, että saan todella vähän kilometrejä irti, ennen kuin ketjut alkavat kitistä. Siis puhutaan varmaan sadasta, jos siitäkään. Toistaiseksi kokemukset toki kohdistuvat maastopyörään, jonka olen jokaisen mutaisemman ajon jälkeen suihkutellut kauttaaltaan kylmällä vedellä. Graveliin vasta laitoin vahatut ketjut; saa nähdä onko kokemus parempi.
Ennen vahakäsittelyä olen käyttänyt ketjut ultraäänipesurin kautta ja antanut niiden kuivua. Sen jälkeen olen sulattanut vahan kattilassa siihen pisteeseen, että se on kokonaan sulanut, laittanut lämmöt matalalle, että vaha ei lähde keittymään, sekoitellut vähäsen ja laittanut ketjut sinne ehkä vartiksi, pyrkien niitä siellä liikuttelemaan, että vaha levittyisi kunnolla. Jossain kohtaa olen napannut lämmöt pois ja antanut vahan vähän jäähtyä, että se tarttuu paremmin. Pois ottaessa ketjut ovat olleet käsittääkseni juuri sellaiset, kuin pitääkin: jäykät, mutta ilman että päällä on valtava ylimääräinen vahakerros. Olen antanut sitten ketjujen jäähtyä, ennen kuin olen asentanut ne paikoilleen.
Onko prosessissani jotain vialla? Luulisi että tuota nyt ei kovin monella tapaa voi ryssiä.