Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Joo trekkiläisissä oon nähny noita ulkoputkessa olevia rajoittimia joita voi säädellä hyvin helposti. Ehdottelin jo, että voisi koitaa varovasti nytkytellä, jos tuo menisi takaisin paikalleen - tai sitten ei. Hieman käsittämättömältä tuntuu itsestä, että yli 5k€ pyörään tehdään tuollainen viritelmä. En tiedä sitten tulisiko tuon oikeasti pysyä jämäkästi.Löytyy myös ohjauslaakereista niin että alakoolissa on rajoittimet ja vastapeluri on siinä kaulaputken crown racessa.
Jos näin niin ehkä kunnon rykäisy sitä liikuttaisi tai sitten se rajoitin ja/tai alakooli murtuu.
Sitten on näitä valmistajien omia niinkuin trekin knock block ja jo mainittu canyonin vastaava, joissa vastapeluri on ihan siinä rungossa ja nähtävillä tai siitä on siinä maininta.
Alkuperäinen tarkoitus oli estää etuhaarukan alakolmion osuminen runkoon.
Se kun ainakin trekillä oli mahdollista runkosuunnittelun takia.
Ja miksipä sen ympäri tarttee edes pyöriä.
No ainakin siinä trekissä tulisi kyllä pysyä jämäkästi.Joo trekkiläisissä oon nähny noita ulkoputkessa olevia rajoittimia joita voi säädellä hyvin helposti. Ehdottelin jo, että voisi koitaa varovasti nytkytellä, jos tuo menisi takaisin paikalleen - tai sitten ei. Hieman käsittämättömältä tuntuu itsestä, että yli 5k€ pyörään tehdään tuollainen viritelmä. En tiedä sitten tulisiko tuon oikeasti pysyä jämäkästi.

Ainakin Canyonin pyörissä tuo on toteutettu kaulaputken ympärille ruuvattavalla pannalla, jota saa säädettyä ottamalla stemmin ja spacerit pois.
Palat pois, tiskaat ne fairylla, pari pyyhkäisyä hiekkapaperilla.
Levyt pyyhkäiset jollain rasvanpoisto aineella.
Tein noin niin nyt jarrut toimii huomattavasti paremmin ja hiljaisemmin muttei edelleenkään kunnolla. Nyt kun painan kahvan pohjaan ne liukuu eikä lukkiudu mikä ei sinänsä häiritsisi ellei juuri kun pysähtyy kuuluisi ääntä. Jarru ei kuitenkaan ole mitenkään löysä ja kahva painuu ihan normaalisti alas. Pyörä oli viime vuonna huollossa jossa jarrupalatkin vaihdettiin ja kaikki säädettiin kohdilleen ja tuntuu ihan samalta kuin silloinkin paitsi ettei enää jarrutu kuten ennen viime talvea ja varastoon viemistä. Etujarru lähti tuolla käsittelyllä toimimaan lähes normaalisti vaikken hiekkapaperia siihen käyttänytkään.
Sinänsä näinkin ihan mielenkiintoisen tuntuiset jarrut kun eivät ole sellaiset kuin normaalit jotka jarruttavat välittömästi vaan nämä enemmänkin hidastavat vauhtia ja pysäyttävät sitten äänen saattelemana.
Tein noin niin nyt jarrut toimii huomattavasti paremmin ja hiljaisemmin muttei edelleenkään kunnolla. Nyt kun painan kahvan pohjaan ne liukuu eikä lukkiudu mikä ei sinänsä häiritsisi ellei juuri kun pysähtyy kuuluisi ääntä. Jarru ei kuitenkaan ole mitenkään löysä ja kahva painuu ihan normaalisti alas. Pyörä oli viime vuonna huollossa jossa jarrupalatkin vaihdettiin ja kaikki säädettiin kohdilleen ja tuntuu ihan samalta kuin silloinkin paitsi ettei enää jarrutu kuten ennen viime talvea ja varastoon viemistä. Etujarru lähti tuolla käsittelyllä toimimaan lähes normaalisti vaikken hiekkapaperia siihen käyttänytkään.
Sinänsä näinkin ihan mielenkiintoisen tuntuiset jarrut kun eivät ole sellaiset kuin normaalit jotka jarruttavat välittömästi vaan nämä enemmänkin hidastavat vauhtia ja pysäyttävät sitten äänen saattelemana.
Okei. Epäilen, että jarrunestettä eli tässä tapauksessa öljyä saattaa edelleen vuotaa paloihin. Ääni saattaa johtua myös levyjen kulumisesta. Eli jos hiot levyn ihan ulkoreunat, joihin on saattanut jo muodostua pykälää niin ääni lakkaa.Tein noin niin nyt jarrut toimii huomattavasti paremmin ja hiljaisemmin muttei edelleenkään kunnolla. Nyt kun painan kahvan pohjaan ne liukuu eikä lukkiudu mikä ei sinänsä häiritsisi ellei juuri kun pysähtyy kuuluisi ääntä. Jarru ei kuitenkaan ole mitenkään löysä ja kahva painuu ihan normaalisti alas. Pyörä oli viime vuonna huollossa jossa jarrupalatkin vaihdettiin ja kaikki säädettiin kohdilleen ja tuntuu ihan samalta kuin silloinkin paitsi ettei enää jarrutu kuten ennen viime talvea ja varastoon viemistä. Etujarru lähti tuolla käsittelyllä toimimaan lähes normaalisti vaikken hiekkapaperia siihen käyttänytkään.
Sinänsä näinkin ihan mielenkiintoisen tuntuiset jarrut kun eivät ole sellaiset kuin normaalit jotka jarruttavat välittömästi vaan nämä enemmänkin hidastavat vauhtia ja pysäyttävät sitten äänen saattelemana.
Eli jos paloihin on kerran päässyt öljyä niin ei niitä oikein mikään enää pelasta. Jostain syystä liuottimessa liottaminenkaan ei auta. Johtuen ehkä palojen huokoisesta rakenteesta.

Onko kertakäyttökulttuuri todellakin edennyt pyörissä näin pitkälle? Omalla pyörällä on ikää 40 vuotta, ja muutamien eurojen investoinneilla voi ajaa ja ajaa vaan. Viimeksi ostin siihen ebaysta uudet romut kampien väliin, alkuperäisosa 40 vuoden takaa maksoi muutaman kympin. Sitä ennen ketjuja, jarrupaloja ja vaijereita Prismasta. Seurannassa on, jos alkuperäinen takapakka tupsahtaisi myyntiin, niin ostaisi varalle, se kun kuitenkin kuluu vaikka joka lenkille laittaa puhtaan ketjun.No sitten vika on oletettavasti kammen kierteissä. Tuon ikäiseen pyörään tuskin kannattaa ostaa uusia osia, eli epoksilla kiinni ja kovaa ajoa![]()
No tämähän riippuu pitkälti siitä, että kuinka hyvä pyörä on kyseessä. Oletan että kyseessä on joku perus markettivehje, jonka rahallinen arvo kymmenvuotiaana on suunnilleen 0€. Kampisetin vaihdattaminen tuohon maksaisi varmaan jo kolminumeroisen summan, joten mielestäni se ei olisi järkevää.Onko kertakäyttökulttuuri todellakin edennyt pyörissä näin pitkälle? Omalla pyörällä on ikää 40 vuotta, ja muutamien eurojen investoinneilla voi ajaa ja ajaa vaan. Viimeksi ostin siihen ebaysta uudet romut kampien väliin, alkuperäisosa 40 vuoden takaa maksoi muutaman kympin. Sitä ennen ketjuja, jarrupaloja ja vaijereita Prismasta. Seurannassa on, jos alkuperäinen takapakka tupsahtaisi myyntiin, niin ostaisi varalle, se kun kuitenkin kuluu vaikka joka lenkille laittaa puhtaan ketjun.
Siitä olen täysin samaa mieltä että kannattaa ostaa heti kättelyssä hyvä pyörä, jota myös pystyy ja kannattaa korjata. Mutta valitettava tosiasiahan on se, että valtaosa pyöristä ovat juuri tuota perus markettipaskaa joissa on ties mitä poropietari osia ja pyörät ovat käytännössä romua suoraan tehtaalta. Toki olisi myös suotavaa miettiä muutakin kuin euroja, mutta itse en lähtisi käyttämään vanhaan romuun mahdollisesti satoja euroja, jos samanlaatuisen pyörän saa käytettynä muutamalla kympillä.Luonto kiittää tuosta asenteesta. Korjaamisessa ei pitäisi miettiä pelkkiä euroja vaan myös vähän tuotteiden elinkaarta. Parasta olisi tosissaan jo kättelyssä jättää ne kiinaromut kauppaan ja ostaa fillareita joita kannattaa korjata. Omillä pyörillä on ikää:
Kunnon kuumennus auttaa tässäkin tapauksessa. Kannattaa kuitenkin muistaa, että öljyn muuttuessa kaasuksi saattaa pala sanoa "poks", eli palan materiaali saattaa haljeta kaasun pyrkiessä ulos. Tässä tapauksessa vaikuttaa siltä, että jarrumäntä vuotaa hiljalleen nestettä ulos ja imeytyy yhä uudestaan palaan. Oletan, että kyseessä on vähän vanhemmat shimanon jarrut?
Edit: Kysymys on osoitettu Team_Slow'lle.
Luonto kiittää tuosta asenteesta. Korjaamisessa ei pitäisi miettiä pelkkiä euroja vaan myös vähän tuotteiden elinkaarta. Parasta olisi tosissaan jo kättelyssä jättää ne kiinaromut kauppaan ja ostaa fillareita joita kannattaa korjata. Omillä pyörillä on ikää:
Kauppakassi - n.50v
Retrokilpuri - 35v
matkahybridi/talvipyörä - 19v
maantiepyörä - 12v
tavarapyörä - 10v
Taittopyörä - 3v
Noista jokainen on vähintään käyttöominaisuuksiltaan uudenveroisessa kunnossa.
Shimanon BR-M355 kyseessä. Muistaakseni noin 5v olisi pyörällä ikää joskin kilometrejä ei ihan älyttömiä määriä ole takana kun lähinnä lyhyttä työmatkaa tuolla ajellut.
Aikaisempiin neuvoihin liittyen: Kuumailmapuhallinta ei valitettavasti löydy enkä tiedä viittiikö mitään pannua pilata tuohon, että kuumentaisi niin taidan alkuun testata tuota ajamalla lämmittelyä. Jos sekään ei auta niin varmaan täytyy uudet palat tilata. Ei ainakaan amazonissa montaa euroa maksanut. Kun putsasin niin ainakin irtosi tosi paljon mustaa ja noi takajarrut oli hieman eriväriset kuin etujarrut joten jotain niissä paloissa luultavasti on ainakin ollut. Palat itsessään on kuitenkin paksuudeltaan uuden näköiset edelleen.
Pannua et hommaan tarvitse, vaan voit laittaa palat kitkapinta ylöspäin suoraan levylle ja kuumentaa, kunnes savun tulo loppuu. Ajamalla et todennäköisesti saa öljyä niistä pois. Noissa vanhemmissa Shimanon jarruissa on tietääkseni ollut jonkin verran vuotoja, joten niiden huolto voisi olla paikallaan.
Äkkiseltään osasarjojen välillä, Tiagra-105-Ultegra paino kevenee ~3-400g ja hinta on sen 1€/g lisää.Pienempi paino vai parempi osasarja? Eli esim. kilon kevyempi Tiagra vs painavampi 105? Varmaan sunnuntaisotkijalla ei kovin suurta vaikutusta ole kummallakaan ja optimitilanteessa koeajolla päättäisi, mutta kun saatavuus on kaikinpuolin surkeaa omassa hintaluokassa ja kivijalassa vielä surkeampaa, niin netistä joutunee ostamaan jos löytää.
Toinen pohdinta on 1x vs 2x? Kun on 3x ajanut koko ikänsä, niin 1x tuntuu aika radikaalilta lyhyillä koeajoilla, joita tehnyt, mutta on varmaan enemmän tottumiskysymys. Ajo asfalttia 90%, hyötyliikuntaa lähiö-/kaupunkiympäristössä ja pidempiä maisemalenkkejä reippaalla, mutta rennolla vauhdilla.
Tuossa nyt olisi olennaisempaa tietää mistä se extrapaino tulee, koska järjestään parempi pyörä on myös kevyempi. Tiagra vs 105 on siinä mielessä aika iso hyppäys, että siirrytään 11-vaihteiseen systeemiin, johon voi myös sekoittaa Ultegra- tai GRX-osia. 1x vs 2x on pitkälti makuasia, maantiepyörässä 2x ja gravelissa 1x, molemmat varsin toimivia.Pienempi paino vai parempi osasarja? Eli esim. kilon kevyempi Tiagra vs painavampi 105? Varmaan sunnuntaisotkijalla ei kovin suurta vaikutusta ole kummallakaan ja optimitilanteessa koeajolla päättäisi, mutta kun saatavuus on kaikinpuolin surkeaa omassa hintaluokassa ja kivijalassa vielä surkeampaa, niin netistä joutunee ostamaan jos löytää.
Mulla edge 820 ja ihan pätevä peli maantielenkille. Kosketusnäyttö aika kankea, tulee mieleen vanhat nokiat, mutta ei sitä tarvitse paljoa näppäillä normaalikäytössä.Onko tuo Garmin Edge 830 vielä ihan pätevä ostos vai kannattaako odottaa uutta mallia? Tuo on kuitenkin yli 3 vuotta vanha malli. Toisaalta edelleen heidän uusin 8xx sarjalainen, joten kai tuki on ihan hyvä?
Mulla on käytössä edge 800 vuodesta -13. Akku on huonona, uusi akku on tulossa että saa lisää tunteja käyttöön, enkä nää syytä päivittää. Kartoilla pärjännyt metsässä ja tiesiirtymillä ihan hyvin.Onko tuo Garmin Edge 830 vielä ihan pätevä ostos vai kannattaako odottaa uutta mallia? Tuo on kuitenkin yli 3 vuotta vanha malli. Toisaalta edelleen heidän uusin 8xx sarjalainen, joten kai tuki on ihan hyvä?
Miten tiagra on muka osasarjana kevyempi kuin 105?
Minkälainen pyörä olisi paras ympärivuotiseen työmatkapyöräilyyn? Työmatka on reilu 4km yhteen suuntaan eli kovin pitkästä siirtymästä ei ole kyse. Nyt on viime syksystä lähtien ajeltu perinteisellä napavaihteisella Nopsan miesten pyörällä. Suurimpana ongelmana koen talven ja auraamattomat pyörätiet aamuisin ja Nopsan kapeat kumit eivät oikein tunnu kulkevan lumessa. Sulan asfaltin aikaan ei mitään ongelmia nykyiselläkään pyörällä.
On tullut katseltua jäykkäperäisiä maastopyöriä tuon lumen varalle, mutta olisiko hybridi leveämmillä renkailla kuitenkin fiksumpi vaihtoehto? Hybrideissä yleensä näyttäisi olevan lokasuojat jo valmiina. Tarakankin näyttäisi saavan joihinkin hybrideihin.
Sähkö kun apuna niin ei tarvitse 2x8 vaihteita niin menee vähän hukkaan lisäominaisuudet kalliimmassa. Joten edullinen malli Shimano levyjarruilla kuulostaa paremmalta lähtökohdaksi.AX+ 290 Ane 23, naisten hybridipyörä - Hybridipyörät - AX+ 290 Ane 23, naisten hybridipyörä | XXL
Lue lisää tuotteesta AX+ 290 Ane 23, naisten hybridipyörä. 100 päivän vaihto- ja palautusoikeus ja hintalupaus ostohetkellä!www.xxl.fi
Mitä mieltä peruspyöräksi 166 senttiselle? Paikallisessa liikkeessä oli tätä myös shimanon levyjarruilla, samat kuin tässä 600e mallissa 2x8 vaihteilla. White SC Comp FF Acera 2x8 Ane 21 - Valkoinen - Hybridipyörät | XXL
Sähkö kun apuna niin ei tarvitse 2x8 vaihteita niin menee vähän hukkaan lisäominaisuudet kalliimmassa. Joten edullinen malli Shimano levyjarruilla kuulostaa paremmalta lähtökohdaksi.
Onko tuossa satulatolpassa siis joku jousitus? Vai mitä tuo vaimennettu tarkoittaa..
AX+ 290 Ane 23, naisten hybridipyörä - Hybridipyörät - AX+ 290 Ane 23, naisten hybridipyörä | XXL
Lue lisää tuotteesta AX+ 290 Ane 23, naisten hybridipyörä. 100 päivän vaihto- ja palautusoikeus ja hintalupaus ostohetkellä!www.xxl.fi
Mitä mieltä peruspyöräksi 166 senttiselle? Paikallisessa liikkeessä oli tätä myös shimanon levyjarruilla, samat kuin tässä 600e mallissa 2x8 vaihteilla. White SC Comp FF Acera 2x8 Ane 21 - Valkoinen - Hybridipyörät | XXL
Eturattaassa voisi olla astetta vähemmän piikkejä, 28-35 varmasti riittäisi maksimi matkavauhtina polkemalla. Onko helppo ja halpa vaihtaa, jos hitaissa vauhdeissa käy raskaaksi?
![]()
250e hintaerolla kalliimpaan maksaisi jo puolet sähköistyksestä, jos askarrelisi TSDZ2 keskiömoottorisarjan pyörään. Näettekö tässä ongelmaa osien laadussa tai muussa?
Mikäs ero esim tossa naisten AX+ 290 FF ja miesten versioissa on? Olen 175cm ni toimisko tommone naisten pyörä kans vai mistä sen tietää kumpi on parempi?
JKL:ssä siis heillä ei ollu miesten M kokoa ja L on liian iso enkä sillon tullu miettineeksi testata miltä se naisten versio olis tuntunu.
Huomasin kans siellä oli samassa miesten mallin pyörässä 3 erillaista rengasta ja 2 erillaista kahvaa, onko ne kahvat eri vuosimallien versioissa vai voiko sen ostohetkellä valita kummat haluaa?

Uusi maksaa ilmeisesti ~750e, joten kyllä siitä helposti voi pyytää vaikka 500e. Eri asia ostaako kukaan sitä sillä hinnalla, mutta toisaalta viimeiset pari vuotta on kaikki pyörät viety käsistä, koska saatavuus on mitä on. Fillaritorille vain myyntiin, niin kyllä sen joku ostaa.
Olisko mitään vinkkejä mistä saisi uudet fattiksen renkaat 26x4.8" kokoa? White 5 Pro:n alkuperäiset renkaat alkaa olemaan aika kuluneet.
Parin liikkeen kautta olen yrittänyt noita hommata, voi olla että kesäkuun alkupuolella on jostain tilattavissa (ei oo tosin varmuutta).
Tuntuu olleen nyt koronan takia aikamoiset toimitushäiriöt ja saatavuus niukkaa noiden renkaiden suhteen.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.