Pyöräily

Ei kyllä ainakaan kestävyydessä. Tai jos löydät kettinkiä +18 mm vahvuisilla lenkeillä niin sitten. U-lukkoja saa kuitenkin sellaisella vahvuudella. Jos sellaisia ketjuja olisi, niin koko olisi aivan absurdi.

Edit. Tai siis tokihan on paksuja ketjuja esim laivan ankkureissa, mutta sellaisia mitkä on tarkoitettu polkupyörien lukitsemiseen...
Alle 16mm ketjua tai u lukkoa en käyttäisi. Joka tapauksessa paksu ketju on työläämpi katkaista kuin paksu u lukko.

Tarpeeksi paksua materiaali ja oikeaa laatua niin kumpaakaan ei saa käsivoimin leikattua. U lukko leikkaantuu taas akkukäyttöisillä helpommin kiinteän rakenteen takia.

Vääntämiskeinot toimii taasen yhtä hyvin tosin tietyn pisteen jälkeen pyörän runko vääntyy ennen lukkoa.

Mutta u lukko painaa huomattavasti vähemmän.
 
Tekeekö noilla bilteman U-lukoilla mitään? Jostain pitää yrittää säästää...
Jos liikkeessä käyt niin kyllä sen heti huomaa millainen lukko kyseessä. Jos tavara antaa periksi ja on kevyttä niin jättäisin suosiolla hyllyyn.
 
Itse käyttänyt ”kahvilapiipahdus” lukkoina noita ohuita vaijerilukkoja numeroyhdistelmällä. Menee varmasti hohtimilla tms katki mutta pointti on että jos joku tulee työkaluilla pyörää pöllimään niin työkalut on sellaset että katkee muutkin lukot. Vuokratalon kellariin kunnon pulttilukko tai ketju.

Tuollainen pieni vaijerilukko on hippasen mukavampi kuljettaa kun painavaa malmia :)
 
Kyllähän ne lukot ajaa asiansa.
Niissähän on usein maininnat,että on vakuutusyhtiöitten hyväksymiä,
niin eihän ne silloin mitään romurautaa ole,kestää sitten paremmin vorojen työskentelyt,
ettei ihan ensimmäisenä viedä.


Itselläni tälläinen viritelmä.

Imgur
 
Joku tässä taannoin puhui bilteman pumpattavasta paineruiskusta pyörän pesussa. Motonetissä, hakiessa muita pyöränosia, sattui alennuksesta tarttumaan tälläinen:
Mesto Cleaner EPDM paineruisku turvaventtiilillä, 1,5 litraa | Motonet Oy
Tulipa testailtua ja toimii hyvin pyörän pesussa näin kerrostalo-olosuhteissa. Voin suositella muillekin.

Ihan hyvä laite fillarin pesuun.
Jos on enemmän pestävää,niin sitten isompaa ruiskua peliin.

Paineruisku 7 l
 
Tässä on nyt netti selattu puhki erilaisia hybridejä tutkiessa niin on entistä enemmän mennyt kuula jumiin. Mitkä ovat sellaisia merkkejä joita ei missään nimessä kannata hankkia? Oma budjetti on max 600€. Ilmeisesti Kona on hyvä merkki mutta miten nämä XXL:n merkit esim. Ghost, White, Merida tai VeloCity?

EDIT:
Entäs tämä? -> https://m.bikester.fi/serious-sonoran-hybridipyora-musta-886071.html

Ei merkillä sinänsä ole väliä, mutta tuossa hintaluokassa kannattaa jättää keulajoustetut kauppaan. Jäykkä keula ja hydrauliset levyjarrut on hybridiin hyvä valinta.
 
Tässä on nyt netti selattu puhki erilaisia hybridejä tutkiessa niin on entistä enemmän mennyt kuula jumiin. Mitkä ovat sellaisia merkkejä joita ei missään nimessä kannata hankkia? Oma budjetti on max 600€. Ilmeisesti Kona on hyvä merkki mutta miten nämä XXL:n merkit esim. Ghost, White, Merida tai VeloCity?

EDIT:
Entäs tämä? -> https://m.bikester.fi/serious-sonoran-hybridipyora-musta-886071.html
Tuohon budjettiin kannattanee katsella käytettynä pyörää. Noilla on kuitenkin ihan hyvät markkinat.
 

Ihan makukysymys, kaikki ihan passeleita pelejä. Käy kokeilemassa ja osta se mikä istuu hanskaan parhaiten, keskity siihen ajoasentoon enemmän kuin siihen mille satula tai gripit tuntuu, väärän kokoista ei kannata ostaa. Joissakin on vähän leveämpää rengasta, mikä suodattaa paremmin tärinöitä. Kannattaa tarkistaa saako runkoon lokasuojat ym. lisävarusteet mitä tarvitsee kiinni. Jos talvella meinaa polkea, niin myös se kannattaa tarkastaa, miten leveät nastarenkaat mahtuu pyörimään alle. Lisäksi yleisimpiä katu-nastarenkaita ei taida saada Konan 27,5" koossa. Muutenkin tuon Dewin mekaanisia levyjarruja vähän karsastaisin, mutta henkilökohtaista kokemusta niistä ei ole.
 
Kona pitää ainakin maineensa vuoksi jälleenmyyntiarvon heittämällä parempana mitä Serious. Ja Konahan tarjoaa käsittääkseni kaikkiin 2009 -> valmistettuihin alumiini/teräs ja titaanirunkoihin elinikäisen takuun, mikäli sen rekisteröi Konan sivuille 3kk sisällä ostopäivästä. Itsellä tämä ainakin toimi, vaikka ostin vuoden vaihteessa edellisen vuoden Big Honzo DL:n ja rekisteröin sen käytännössä yli vuoden myöhässä. Vaatii tietty legitin Konamyyjän, eli Bikeshop/Ajopyörä on varmasti passeli ainakin tähän.

KONA BIKES | SUPPORT | WARRANTY

Edit. Voisin vielä mututuntumalla heittää tähän, että vaikkakin Kona onkin tunnettu lähinnä maastureittensa puolesta, niin se että olivat muut osat mitä tahansa, ne ovat kulutustavaraa ja päivitettävissä. Siltikin luotan Konan geometriaan ja sitä ei päivitetä toiseen pyörään.
 
Viimeksi muokattu:
Läskipyörää itselle/emännälle metsässä rypemiseen, koivet ei meinaa kestää pelkkää juoksua, niin pyöräilyä sit kaveriksi. Mutta, kumpiko näistä, vai löytyykö tohon hintaluokkaan peräti jotain parempaa...? Kona lähtöhinnaltaan vähän kalliimpi, mutta kaksi pyörää ostaessa bikeshopin 12% alennus pudottaa hinnan tosi liki tota xxl whiteä.

White 6 FAT Pro 19, unisex fatbike - Sininen - Fatbike | XXL

Kona Wo 2019

edit: Kona kiinnosti alunperin ehkä vähän enemmän, nyt sit kuitenkin xxl:n 15 % alennuksella tuli pari whiteä haettua...Eka 20km lenkki kansallispuiston reunoilla rullailtuna, ei ainakaan vielä kaduta. Tosin ekat omat läskit, joten en mä noita osaa mihinkään varsinaisesti verrata. :)
 
Viimeksi muokattu:
Pitkällisen harkinnan ja lukuisten kahvimukillisten jälkeen päädyn jompaankumpaan näistä:

Serious Sonoran Hybrid hybridipyörä , musta -uskomattomaan hintaan | Bikester.fi
Kona Big Dew hybridipyörä , sininen -uskomattomaan hintaan | Bikester.fi

Seriousin etuna on 30€ halvempi hinta ja 10v runkotakuu. Muutenhan nuo ovat hyvin pitkälti samanlaisia spekseiltään.
Olikin tuo Kona Big Dew loppuunmyyty. Mitenkäs tämä? Tuossa on kyllä mekaaniset levyjarrut mutta onko niillä kauheasti eroa?
 
Onko kellään kokemuksia hihnavetoisista pyöristä? Miten toimivat täällä suomen olosuhteissa? Ollut mielessä semmoisen hankkiminen. Ei tarvitsisi enää murehtia ketjujen puhdistuksista tai rasvauksista.
Esim. tuon tyylinen / vast.
https://www.cube.eu/en/2019/bikes/trekking/urban/hyde/cube-hyde-race-blackngreen-2019/

Itse olen ajellut 4 vuotta hihnapyörällä ja ei ole ongelmia. Toimii -30 asteessakin ihan mallikkaasti. En kyllä vaihda enää ketjumalliin ikinä. Paljon helppohoitoisempi, kestävämpi, ja hiljaisempi menopeli.
 
Rihtasin takavanteen, mutta siinä samassa napsahti yhdestä pinnasta se kirteen päällä oleva smugu puolittain halki, mutta pysyy siis kireällä. Ilmeisesti ottanut osumaa maastossa. Millä spekseillä hankitaan uusi pinna, vai pitääkö vaihtaa kaikki kerralla?
 
Rihtasin takavanteen, mutta siinä samassa napsahti yhdestä pinnasta se kirteen päällä oleva smugu puolittain halki, mutta pysyy siis kireällä. Ilmeisesti ottanut osumaa maastossa. Millä spekseillä hankitaan uusi pinna, vai pitääkö vaihtaa kaikki kerralla?
Pinnaa ei tarvi vaihtaa, pelkkä nippeli.

Rengas irti, kumi pois ja vannenauha. Siellä alla on nippelit jotka saa purettua irti, käy pyöräliikkeessä pyytämässä pari sopivaa nippeliä, tuskin maksaa montaa euroa.

Pinnoja on erilaisia, liikkeessä osaa tsekata sulle oikean ellet halua itse alkaa mittailemaan.

Sit vaan uus nippeli kiinni ja samalla kireydelle kuin viereiset, tsekkaa samalla että muut pinnat on ok ja kireällä.
 
Piti löytää pyöräteline autoon, peräkoukuttomaan sedaniin Passat 2016, ja sattui löytymään käytettynä vuoden vanha Thule Raceway 2:

Thule RaceWay

Aika suolainen hinta normisti mutta ompahan laatua. Fillarit 2kpl saa lukittua telineeseen ja teline autoon ettei pöllitä huoltiksen pihasta yms.

Kaikenlaista muutakin telinettä oli käytettynä tarjolla jos jollain kesän reissuihin haluja ottaa fillarit mukaan, tai käydä kauempana fillaroimassa vaikka maastolenkkejä.
 
Ulkonäöstä huolimatta yllättävän laadukkaan oloinen. Naapurilla sama teline autossaan.

Juu ei todellakaan mitenkään heppoinen vaikka muoviselta vaikuttaa. Pyörää / pyöriä en ole vielä kuskaillut mutta sovittelin autoon. Jämäkästi tuntuu asettuvan.
 
Olisi fillari hakusessa, mutta en näistä mitään oikein tiedä. Ajaminen olisi noin 90% asfalttia, 10% hiekkatietä. Paljon mäkiä. Kaupungilla ajelua, työmatkoja, ja pari kertaa viikossa verrattain lyhyitä lenkkejä. Budjetti on ~350€. Jos innostus iskee niin voi ostaa kunnon pyörän sitten joskus. Kevyt paino ja helppo huollettavuus olisi hyvä. Tiedän ettei tuolla kummoista saa, mutta osaisiko joku kuitenkin neuvoa vähiten paskan hankinnassa? En halua käytettyä.

Onko tästä esim. mihinkään hintaansa nähden?

Merida Crossway Rigid Redwood Gent EU 19, miesten hybridipyörä - Punainen - Hybridipyörät | XXL
 
Olisi fillari hakusessa, mutta en näistä mitään oikein tiedä. Ajaminen olisi noin 90% asfalttia, 10% hiekkatietä. Paljon mäkiä. Kaupungilla ajelua, työmatkoja, ja pari kertaa viikossa verrattain lyhyitä lenkkejä. Budjetti on ~350€. Jos innostus iskee niin voi ostaa kunnon pyörän sitten joskus. Kevyt paino ja helppo huollettavuus olisi hyvä. Tiedän ettei tuolla kummoista saa, mutta osaisiko joku kuitenkin neuvoa vähiten paskan hankinnassa? En halua käytettyä.

Onko tästä esim. mihinkään hintaansa nähden?

Merida Crossway Rigid Redwood Gent EU 19, miesten hybridipyörä - Punainen - Hybridipyörät | XXL

Meillä on toi naisten versio vaimolla, oikein hyvä satunnaiseen ajeluun ja miksei pidempäänkin ajoon.

Vaihteet ei tietenkään tohon hintaan ole ihmeelliset mutta toimii, samoin jarrut.
 
Kuinka ne paremmat vaihteet ilmenee käytössä? Vaihtaa nopeammin?

EDIT: Sivistin itseäni jo.
 
Viimeksi muokattu:
Kuinka ne paremmat vaihteet ilmenee käytössä? Vaihtaa nopeammin?

EDIT: Sivistin itseäni jo.
Jos ajat enemmänkin (sanotaan +50km/viikko) niin suosittelen ihan täällä Kuopiossakin hankkimaan jonkun parempi vaihteisen pyörän. Entä jos kyselet paikallisilta pyöräpajoilta josko heillä olisi laitettuna vähän käytettynä joku hyvä pyörä jonkunlaisella takuulla?
 
TL; DR: Irrotin tuollaisen pitkän ruuvin ja nyt se ei nää kiristy.

Joo elikkä todiste taas ettei pitäisi yrittää mitään itse. Lyhyesti ensin taustatarinaa: ostin tuollaisen Tunturi Riderin naapurilta (50e), ja olen jopa innostunut ajamaan. Kunto (itselläni) on mitä sattuu, mutta jos se tässä nousisi.

No, nyt hankin sitten etukorin tuohon Etukori 350x260x260mm kiinteä Kiinteä siis, aiemmin ollut jossain pyörässä sellainen koukullinen. Korin mukana ei tullut mitään asennusohjeita, joten katsoin tästä: Irrotin ensin tuon kuusikoloruuvin. Eka ongelma oli että itseltä ei löytynyt tarpeeksi isoa avainta (30mm) tuon mutterin avaamiseen. No, sain sellaisen lainaan ja mutteri lopulta jopa lähti aukeamaan.

Tuossa Jopo-videossa nostavat sarvia kevyesti, nauran sille, nämä eivät liiku mihinkään. Vanha pyörä, en tiedä miten nuo saisi liikkeelle. Lopulta päätin luovuttaa (sääskiäkin miljoona prkl) ja koota kaiken. Niin tuo kuusikoloruuvi ei kiristy enää! En tajua mitä tässä on tapahtunut. Pyörii vain tyhjää. Olen koittanut painaa sitä kiristäessä jne. Tuli mieleen että onko tuolla reiässä joku osa, joka joko ei ole kohdillaan, tai sitten pudonnut (käytin pyörää kyllä hetken ylösalaisin, mutta en ole huomannut mitään pudonnutta osaa). Tai sitten kun yritin kitkuttaa sarvia ylös niin ne tosiaan siirtyivät, ja nyt ruuvi muka ei ylety? Outoa, sillä eivät ne olisi varmaan nousseet kuin millin pari. Olin tuon ruuvin irroittanut ja kiristänyt takaisin ennenkin (ennenkuin huomasin että 30mm avain puuttuu).

Kunhan saa tuon ruuvin takaisin niin hyvä, unohdan vaikka koko korin ;)


pyora123b.jpg
 
@strummer Sulla on todennäköisesti tippunut/murtunut "käpymutteri" tai vastaava tuonne ohjaustangon sisään. Eli se on juuri tuon pitkän ruuvin vastakappale, joka vetää ohjaustangon kiinni runkoon.

ethic_starnut_1401_67d.jpg



Tässä vielä video vähän havainnollistamaan tuota asiaa:



Tai sitten suomalaisittain:

:D



(Noiden videoiden pitäisi alkaa oikeasta kohdasta.)


E: Tuossa alapuolella ollaan todennäköisesti enemmän oikeilla jäljillä, joten unohda minun höpinät. :shy:

Laitan nyt tähän vielä videon havainnollistamaan asiaa:



E2: Tuossa kohdassa 2:54 voisi olla ratkaisu ongelmaasi. Tai kohdassa 4:34.
 
Viimeksi muokattu:
Kyseessä taitaa kummiskin olla Quill stemmi, eli tämmöinen
0035600_blb-lil-quill-stem-silver.jpeg

Ja tästä on tuo alapään kiristävä osa tipahtanut emäputken sisälle (eli sinne mihin tuo kanki upotetaan)
Nosta koko ohjaustanko stemmin kanssa pois ja kalastele tuo alapään osa sieltä putkesta, ellei ole tullut läpi maahan alateitse ja kiristä se löysästi kiinni stemmin alapäähän.
Samalla saat kiinnitettyä tuon kortin kiinnitysmekanismin :)

Tai sitten kyseessä on ylempänä mainittu käpy mutta sen ei kyllä pitäisi irrota/liikkua.
 
Tyhmä kysymys tähän väliin: Yritin tuossa säätää rokkarin 130mm pike rc haarukkaa ja rokkarin deluxe takajousitusta. Pumppu (Rockshox digitaalinen iskaripumppu) ei näytä painemäärää kun sen ruuvaa kiinni. Onkos tämä ihan normaalia?
 
Kyseessä taitaa kummiskin olla Quill stemmi, eli tämmöinen
0035600_blb-lil-quill-stem-silver.jpeg

Ja tästä on tuo alapään kiristävä osa tipahtanut emäputken sisälle (eli sinne mihin tuo kanki upotetaan)

Kiitos, tuohan se oli. Lähti lopulta koko tanko irti (suht helposti), kun laitoin etupyörän jalkojen väliin ja aloin kitkutella ees taas ;) En kyllä tajua miksei se aiemmin lähtenyt, kun samat jutut löyhällä.

pyora234.jpg


No, nyt sain se koripidikkeen paikalleen. Ongelma on, että samassa paikassa oleva etujarrujen vaijerin kiinnitys/kiristyssysteemi (siis tuo joka näkyi aiemmassa kuvassani) ei oikein tykkää olla yhtä aikaan tuon korisysteemin kanssa. Sitä ei voi edes kääntää sivulle, kun siinä on tuollainen hammas joka pitää olla urassa (eli voi laittaa vain yksin päin). Jätin tuon vaijerikiinnityssysteemin pois, ja se nyt vain roikkuu jossain, pitää pähkäillä miten siitä saa vaijerit irti. Kun luulin että ne voisi laittaa siihen koripidikkeeseen, jossa on siis ylimääräisiä reikiä (kuvassa ei näy niin hyvin), mutta niissä ei ole kierteitä.. Saa nähdä, jos unohtaisi koko korifiaskon ;) Tai laittaa sen koukkuripustuskorin.

PS. Tiedän että tälläiset monivaihteiset ja etu/takakäsijarruiset (=paljon vaijereita) pyörät eivät varmaan ole sellaisia mihin koreja yleensä laitetaan, mutta ajattelin että olisi kiva. Tietty taaksekin voisi laittaa.

PPS. Kirosin aiemmessa viestissä että ei pitäisi yrittää tehdä mitään itse, mutta nyt kun tuota pyörää tuli tutkailtua tarkemmin, niin onhan siinä laitettavaa. Renkaat ovat aika haljenneita, tästä myyjä kyllä mainitsi. Takajarrupalat on kanssa lopussa. Kaipa sitä on vain yritettävä, kun ei ole kallis pyörä ja jos mokaa niin mitäs siinä, aiemmin pärjäsi vuosia ilman pyörää ;)
 
Etujarru on cantilever tyylinen ja vaatii että tuo pidike on kiinni tuossa. Telineessä näyttäis olevan reikä tuossa kohdalla missä tuo kannatin on ennen ollut, pura vaijeri jarruista ja vedä se tuosta reiästä läpi ja kiristä vaijeri siihe :) Pitäis olla suht simppeli homma.

Kyllä noita koreja näkyy ihan minkälaisissa pyörissä vain ja mitä erikoisimmilla kiinnityksillä.

Yleisesti kannattaa tuommoisen vanhemman pyörän (ja miksei uudemmankin) oston jälkeen uusia suorilta vähintään jarrupalat, ketjut ja jos rattaat ovat kuluneet takapakasta tai edestä semmoiseksi hain evän muotoisiksi niin uusiksi. Vaikuttaa aika paljon vaihteiston toimintaan ja kuluttaa uuden ketjun nopeammin jos noita ei vaihdella.
Toki tuon hintaisesta pyörästä voimansiirtoa ei kannata uusimaan lähteä jos ne pelittävät.
Kiekkojen pinnat kannattaa käydä läpi ja katsoa ovatko kireällä, paikallinen fillariliike tuskin muutamaa kymppiä enempää ottaa jos rihtaavat / kirraavat nuo.

Jotain tuommosta ajatusta tämmöseltä noviisilta itseoppineelta.
 
Viimeksi muokattu:
Noissa vanhoissa teräsrimpuloissa on se ongelma, että pyörä on painava ja raskas poljettava. Lisäksi ruostuneet osat ovat turvallisuusriski.

Kun noihin alkaa lyömään uutta palikkaa kiinni + ostohinta, päästään hyvin lähelle jotain XXL tarjouspyörää (250-300 euroa) jossa alumiinirunko ja usein jopa hydrauliset levyjarrut. Ei tietty mitään priimaa mutta itse en lähtisi hinnat-alkaen vannejarruilla ajamaan edes kännipyörällä. Mutta kukin tavallaan. Pääasia että pyöräilee.
 
Näinhän se on, jos kummiskin ajelee niin esmes nuo jarrupalat nyt ei maksa kymppiä enempää, sama ketjujen kanssa. Kyllähän noilla sen kesän ajelee kunnes kyllästyy narinaan ja muihin "ominaisuuksiin".
 
14713429.jpg


Löysin tällaisen vanhan liiton ”kilpurin” raadon romulavalta jokunen kuukausi takaperin. Nyt se alkaa olla tämän päivän räpeltelyn jälkeen jopa ajokunnossa. Vaihdettua tuli takapakka+vapaaratas, ketjut, vaihde- ja jarruvaijerit, jarrupalat, sisä- ja ulkokumit sekä tankonauhat. Eipä tässä rahallisesti omilleen pääse, mutta ihan mukavaa puuhastelua kuitenkin. :) Vielä kun jaksaisi koita ruostuneita osia jynssäillä tai vaihtaa uusiin, niin olisi bueno.
 
@strummer Sulla on todennäköisesti tippunut/murtunut "käpymutteri" tai vastaava tuonne ohjaustangon sisään. Eli se on juuri tuon pitkän ruuvin vastakappale, joka vetää ohjaustangon kiinni runkoon.




Tässä vielä video vähän havainnollistamaan tuota asiaa:



Tai sitten suomalaisittain:

:D


(Noiden videoiden pitäisi alkaa oikeasta kohdasta.)
[/SPOILER]

E: Tuossa alapuolella ollaan todennäköisesti enemmän oikeilla jäljillä, joten unohda minun höpinät. :shy:

Laitan nyt tähän vielä videon havainnollistamaan asiaa:


E2: Tuossa kohdassa 2:54 voisi olla ratkaisu ongelmaasi. Tai kohdassa 4:34.


Ja jos tuo stemmin kiila on jumissa niin 2-3 kierrosta pyörittää tota kuusiokoloruuvia auki ja sitten pamauttaa vasaralla siihen kantaan niin irtoaa tuo kiila jos on ruostunut.
 
Noissa vanhoissa teräsrimpuloissa on se ongelma, että pyörä on painava ja raskas poljettava. Lisäksi ruostuneet osat ovat turvallisuusriski.

Kun noihin alkaa lyömään uutta palikkaa kiinni + ostohinta, päästään hyvin lähelle jotain XXL tarjouspyörää (250-300 euroa) jossa alumiinirunko ja usein jopa hydrauliset levyjarrut. Ei tietty mitään priimaa mutta itse en lähtisi hinnat-alkaen vannejarruilla ajamaan edes kännipyörällä. Mutta kukin tavallaan. Pääasia että pyöräilee.
Kauanko menee puhkiruostumiseen painavalla teräsrungolla? 20v laiminlyöntiä?


Nuo 300€:n pyörät on yleensä sitä luokkaa, että edes kiekot ei pysy suorina. Mikä ei ole ihme kun pelkät ok-tason kiekot maksaa helposti 120-150€.
 
Tuli viime vuonna ostettua XXL:n tarjouksesta 499 hintaan tuollainen Merida CX100 pääosin työmatkafillarointiin. Nyt alkaa lähemmäs parituhatta kilometriä olla alla ja pyörä on ollut kyllä todella hyvä. Vaihteethan siinä ovat Clarista, mutta en oikein osaa kaivata parempaa. Promaxin mekaaniset levyjarrut kyllä ovat parhaimmillaankin välttävät ja varmaan isoin ja ehkä ainoa mieleen tuleva puute pyörässä. Renkaat päivitin Schwalben G-One tubelesseihin aikaisemmin tänä vuonna ja nyt pyörä rullaa entistäkin paremmin ja mukavammin, kun voi paineetkin pitää vähän alempana. Ja paineet pysyy muutenkin matalammalla, kun voi omassa rauhassa pyöräillä töihin ja takaisin Kehä I:n ruuhkassa istumisen sijaan.
 
Viimeksi muokattu:
Morot,

Muikkelin pyörästä lähtee jatkuvasti ketjut, kun pari kertaa polkaisee. Kattelin vähän, miten ketju takarattaalla käyttäytyy, niin huomasin että tietyn hampaan kohdalla menee vähän sivuun hampaasta, jolloin ketju tipahtaa. Voikohan tästä vetää johtopäätöksen, että takaratas on käyttöikänsä lopussa?

Kyseessä on 3 vaihteinen napavaihde sachs torpedo. Mistäköhän tuota ratasta lähtisi etsimään vai vienkö vain suosiolla viereisen pyöräliikkeen tutkailtavaksi?
 
Morot,

Muikkelin pyörästä lähtee jatkuvasti ketjut, kun pari kertaa polkaisee. Kattelin vähän, miten ketju takarattaalla käyttäytyy, niin huomasin että tietyn hampaan kohdalla menee vähän sivuun hampaasta, jolloin ketju tipahtaa. Voikohan tästä vetää johtopäätöksen, että takaratas on käyttöikänsä lopussa?

Kyseessä on 3 vaihteinen napavaihde sachs torpedo. Mistäköhän tuota ratasta lähtisi etsimään vai vienkö vain suosiolla viereisen pyöräliikkeen tutkailtavaksi?

Uusi ketju maksaa kympin ja saa jokaisesta marketista. Tai sitten ketju on löysällä ja/tai ratas kulunut. Vaihda ensin ketjut ja jos ei toimi niin sitten harkitse huoltoa. Ketjutulkki maksaa euron kiinakaupassa ja kannattaa hommata sellainen.

Tällaisissa ongelmissa kuva läheltä yleensä kertoo enemmän. Kun sitä ei ole niin vaikea sanoa...
 
Kauanko menee puhkiruostumiseen painavalla teräsrungolla? 20v laiminlyöntiä?
Mulla on 76 vuoden teräspyörä vielä lähes päivittäisessä käytössä (kauppareissut, juna-asemalle liikkuminen) paljon ajettu, huonosti pidetty, käytössä kesät ja talvet ja säilytetään taivasalla. Vaijerit ja ketjut vaihdan 3-5 vuoden välein, mutta muuten huolto on lähinnä ketjujen rasvausta. Ennen nuo tehtiin kestämään...
 
Uusi ketju maksaa kympin ja saa jokaisesta marketista. Tai sitten ketju on löysällä ja/tai ratas kulunut. Vaihda ensin ketjut ja jos ei toimi niin sitten harkitse huoltoa. Ketjutulkki maksaa euron kiinakaupassa ja kannattaa hommata sellainen.

Tällaisissa ongelmissa kuva läheltä yleensä kertoo enemmän. Kun sitä ei ole niin vaikea sanoa...

Lähinnä ajattelin, jos suoraan voisi kohdistaa ongelman takarattaaseen kuvauksen perusteella, jos ketjut aina heittää tietyn hampaan kohdalla, ei ketjulenkin kohdalla :D.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 254
Viestejä
4 491 086
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom