Mun mielestä järkevämpi tapa on laittaa renkaan koko venttiilin kohdalle, paljon kätevämpää varsinkin ennen ertro aikaa.Ai-jai, nyt ei ole venttiili ja MAXXIS-teksti kohdakkain.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mun mielestä järkevämpi tapa on laittaa renkaan koko venttiilin kohdalle, paljon kätevämpää varsinkin ennen ertro aikaa.Ai-jai, nyt ei ole venttiili ja MAXXIS-teksti kohdakkain.
Maantiepyörä tuo onkin en noista maastopyöristä niin tiedä, niissäkin varmasti omat etunsa kuidun jäykyydellä. Noita korkeaprofiilivanteita ei hirveästi alumiinisena löydykään. 21mm on oikein hyvä maantiekäytössä siihen menee hienosti 28-35mm mitä maantiekumit nykyään on.Jos orkkiskiekoilla ottaa rengas haarukkaan kiinni, on kyllä ollut pinnat todella löysällä tai niitä on aivan liian vähän. Myös puolaustekniikka vaikuttaa. Jotkut radiaalisesti puolatut on ihan surkeita kiertojäykkyydeltään ja vaatii kevyen kuskin.
Kyseiset novatekit on muuten maantiekiekot ja maantiekiekoiksikin kohtuu kapeat nykymittapuulla.
Jos verrataan kuitu vs alumiini samoilla pinnoilla ja samoilla navoilla, niin ero on kyllä häviävän pieni.
Tottakai eroa syntyy ajotuntumassa kun vaihdetaan halvimmat mahdolliset kiekot, joille ei ole tehty mitään tyyliin vuosiin, uusiin selkeästi kalliimpiin. Ja siihen päälle placebo efekti.
Mitä painoon tulee niin kun katselee ihan vanteiden painoa, ei siis kiekkojen painoa, on erot todella pienet jos painoluokka ja leveys on sama.
Mitä leveämpi vanne, sen enemmän painoeroa. Siellä jossain +35mm sisämitalla rupeaa jo eroa syntymään.
Oikea tapa on laittaa venttiili ja rengaspaine lukema kohdakkain.Ai-jai, nyt ei ole venttiili ja MAXXIS-teksti kohdakkain. Ei jatkoon. /s
Ja mikähän mahtaa olla se oikea rengaspaine ?Oikea tapa on laittaa venttiili ja rengaspaine lukema kohdakkain.
Ootko koskaan huomannu, että renkaissa on myös rengaspaine lukemat?Ja mikähän mahtaa olla se oikea rengaspaine ?
Tuota nyt kun mainitset niin tosiaan joissain renkaissa taitaa olla joku lukema, tosin en ymmärrä sen tarkoitusta.Ootko koskaan huomannu, että renkaissa on myös rengaspaine lukemat?
Rengas lukema mikä siinä on, ei ole sua eikä mua varten. Se lukema on sellasille joska käy liikkeessä vaihtamassa sisurit, eikä osaa tehä pyörille mitään. Nämä ihmiset yleensä ei tee mitään merkillä, eikä rengas koolla. Se rengaspaine lukema on siinä ohjaamassa niitä laittaa rengaspaine edes sen verran kohdalle, ettei vanne hakkaa tonttiin. Eli jos Irmeli 65v osuu siihen lukeman välimaastoon, niin se on paljon turvallisimmillä vesillä kun ottaa se tunturi kaunitar suoraan käyttöön tyhjillä renkailla.Tuota nyt kun mainitset niin tosiaan joissain renkaissa taitaa olla joku lukema, tosin en ymmärrä sen tarkoitusta.
Paine riippuu niin monesta seikasta että ei voi yleistää, esim. kuskin paino, ajoalusta, renkaan keston optimointi, mukavuus ja......
Aha, no tuo ainakin avas sun ajatuskuviota.Rengas lukema mikä siinä on, ei ole sua eikä mua varten. Se lukema on sellasille joska käy liikkeessä vaihtamassa sisurit, eikä osaa tehä pyörille mitään. Nämä ihmiset yleensä ei tee mitään merkillä, eikä rengas koolla. Se rengaspaine lukema on siinä ohjaamassa niitä laittaa rengaspaine edes sen verran kohdalle, ettei vanne hakkaa tonttiin. Eli jos Irmeli 65v osuu siihen lukeman välimaastoon, niin se on paljon turvallisimmillä vesillä kun ottaa se tunturi kaunitar suoraan käyttöön tyhjillä renkailla.
Mikään ei estä pistämästä niitä oikeita maantierenkaita ihan noille kiekoille.Talvella hankittu ensimmäinen maantiepyörä Canyon Endurace Allroad on pelittänyt hienosti. Kiinnostaisi kokeilla vaihtaa alle hiilikuitukiekot ja samalla "oikeat" maantierenkaat, mutta mennään nyt näillä tämä kesä.
Viikonlopun lenkin ajatus oli rikkoa 100km, mutta huomasin jossain 70km kohdalla, että rupeaa olemaan tankki tyhjänä ja polkeminen alkaa menemään selviytymisen puolelle. 85km jäi lopulliseksi matkaksi, joka on sekin oma ennätys. Ensi kerralla sitten enemmän evästä mukaan.
Keski-Suomalaista maisemaa mäen valloituksen jälkeiseltä tauolta
![]()
Siitä se lähteeTalvella hankittu ensimmäinen maantiepyörä Canyon Endurace Allroad on pelittänyt hienosti. Kiinnostaisi kokeilla vaihtaa alle hiilikuitukiekot ja samalla "oikeat" maantierenkaat, mutta mennään nyt näillä tämä kesä.
Viikonlopun lenkin ajatus oli rikkoa 100km, mutta huomasin jossain 70km kohdalla, että rupeaa olemaan tankki tyhjänä ja polkeminen alkaa menemään selviytymisen puolelle. 85km jäi lopulliseksi matkaksi, joka on sekin oma ennätys. Ensi kerralla sitten enemmän evästä mukaan.
Keski-Suomalaista maisemaa mäen valloituksen jälkeiseltä tauolta
![]()
Ei toki estä. Itsellä on tapana päivitellä kalustoa pikkuhiljaa, niin osaa arvostaa parannuksia enemmän. Toisaalta vastahan tässä on kausi alussa ja kerkeää mieli muuttua.Mikään ei estä pistämästä niitä oikeita maantierenkaita ihan noille kiekoille.
Ostin varmuuden vuoksi Shimano PD-EH500 polkimet, eli toisella puolella SPD ja toisella flatit. Lukoilla on tosin menty alusta lähtien.Siitä se lähtee
Kehityksenä flättien? tilalle lukkopolkimet ja pyörityksen opettelu, mitoituksen olet varmaan saanut säädettyä?
Noille kehille ei taida kapeampi kumi mennä eli kiekot vaihtoon kesäkelille ja noilla syksyn synkät ajat.
Sivukuva olis kiva.
Itellä talvi grävelissä tollaset polkime. Vaikkei flätti osuudesta haittaa ole, ei siitä mitään hyötyäkään ole.Ei toki estä. Itsellä on tapana päivitellä kalustoa pikkuhiljaa, niin osaa arvostaa parannuksia enemmän. Toisaalta vastahan tässä on kausi alussa ja kerkeää mieli muuttua.
Ostin varmuuden vuoksi Shimano PD-EH500 polkimet, eli toisella puolella SPD ja toisella flatit. Lukoilla on tosin menty alusta lähtien.
Säädöt rupeaa olemaan ihan ok. Hieman kädet puutuu välillä, mutta siitä on palautunut pienellä asennon vaihdolla/korjauksella.
Tuossa sivusta kasauksen jälkeen otettu, vielä ilman polkimia.
![]()
Täh...? 25i vanteelle menee heittämällä 28 ja ylöspäin kumi. Ei kai kukaan enää kapeammalla edes huipulla ajakaan?Siitä se lähtee
Kehityksenä flättien? tilalle lukkopolkimet ja pyörityksen opettelu, mitoituksen olet varmaan saanut säädettyä?
Noille kehille ei taida kapeampi kumi mennä eli kiekot vaihtoon kesäkelille ja noilla syksyn synkät ajat.
Sivukuva olis kiva.
Sekä kumien, että kiekkojen osto ei ihan mene pikkuhiljaa päivityksiin. Pelkät renkaat menee. En ihmettele enää yhtään sitä kuitukiekko glooriaa kun vaihdetaan samaan aikaan selkeästi rullaavampiin kumeihin mitä vakiona mukana tulee.Ei toki estä. Itsellä on tapana päivitellä kalustoa pikkuhiljaa, niin osaa arvostaa parannuksia enemmän. Toisaalta vastahan tässä on kausi alussa ja kerkeää mieli muuttua.
Ostin varmuuden vuoksi Shimano PD-EH500 polkimet, eli toisella puolella SPD ja toisella flatit. Lukoilla on tosin menty alusta lähtien.
Säädöt rupeaa olemaan ihan ok. Hieman kädet puutuu välillä, mutta siitä on palautunut pienellä asennon vaihdolla/korjauksella.
Tuossa sivusta kasauksen jälkeen otettu, vielä ilman polkimia.
![]()
Jep ehkä nuo renkaat tulee hankittua jo aikaisemmin, niin on helpompi todeta, että huomaako itse edes eroa alumiinin ja edullisen hiilikuitukiekon välillä. Paljon on tosiaan hypeä kuitukiekkojen ympärillä ja varsinkin Elitewheels tuntuu olevan monilla siellä "best bang for buck" listan kärjessä.Sekä kumien, että kiekkojen osto ei ihan mene pikkuhiljaa päivityksiin. Pelkät renkaat menee. En ihmettele enää yhtään sitä kuitukiekko glooriaa kun vaihdetaan samaan aikaan selkeästi rullaavampiin kumeihin mitä vakiona mukana tulee.
Kyyl noita kaksvitosia tulee käytettyä vielä. 7-8 baaria painetta ja kovaa ajoa.Täh...? 25i vanteelle menee heittämällä 28 ja ylöspäin kumi. Ei kai kukaan enää kapeammalla edes huipulla ajakaan?
Jep ehkä nuo renkaat tulee hankittua jo aikaisemmin, niin on helpompi todeta, että huomaako itse edes eroa alumiinin ja edullisen hiilikuitukiekon välillä. Paljon on tosiaan hypeä kuitukiekkojen ympärillä ja varsinkin Elitewheels tuntuu olevan monilla siellä "best bang for buck" listan kärjessä.
Mahollinen loppuskenaario olisi kaksi eri settiä:
Elitewheels ent 2.0 + 32mm renkaat esim. gp 5000 sarjaa
Vakiokiekot + 35-40mm hieman karkeammalla kuviolla kuin nykyiset
uusi pyörä.Ei niin pyöriä tunteva tarvitsisi apua:
Minulla on Trek X-Caliber 8 pyörä(10v vanha), josta runko on murtunut. Olen nyt selvittänyt Trekin on runkotakuuta ja olemme jälleenmyyjän kanssa päässeet tarjousvaiheeseen.
Vaihtoehto 1
- Trek korvaa rungon (X-Caliber)
- Rungon vaihtotyön joutuu maksamaan itse (n. 250-350€)
- Uusi runko vaatisi uuden takapyörän n. 170€
- Osa muista osista saattaisi mennä uusiksi (x-euroa)
Tai
Vaihtoehto 2
300€ alennus uudesta Trekpyörästä
Miten tässä kannattaisi toimia?
Ei ole vanhan korjaamisessa mitään järkeä tuohon rahaan.Ei niin pyöriä tunteva tarvitsisi apua:
Minulla on Trek X-Caliber 8 pyörä(10v vanha), josta runko on murtunut. Olen nyt selvittänyt Trekin on runkotakuuta ja olemme jälleenmyyjän kanssa päässeet tarjousvaiheeseen.
Vaihtoehto 1
- Trek korvaa rungon (X-Caliber)
- Rungon vaihtotyön joutuu maksamaan itse (n. 250-350€)
- Uusi runko vaatisi uuden takapyörän n. 170€
- Osa muista osista saattaisi mennä uusiksi (x-euroa)
Tai
Vaihtoehto 2
300€ alennus uudesta Trekpyörästä
Miten tässä kannattaisi toimia?
25:llakin voi ihan hyvin ajella 5-6 barilla jossei tärinä ole oleellinen osa kokemusta tai raahaa 100kg:a mukanaan.Kyyl noita kaksvitosia tulee käytettyä vielä. 7-8 baaria painetta ja kovaa ajoa.![]()
Ei kiitos. Käärmeenpuraisut haluan välttää ja pyörä on terästä.25:llakin voi ihan hyvin ajella 5-6 barilla jossei tärinä ole oleellinen osa kokemusta tai raahaa 100kg:a mukanaan.
Ihan miten tykkää tärryyttää itseään. Omalle massalle antaa laskurit huonolle tielle 4,5:ltakin. En ole ikinä saanut puhki 5:llä paineiden takia, ja se mitä välttelisin on jyrkät mutkat kunnon kallistuksella. Ja käyttöpyörässä meni varmasti välillä neljään astikin, kun ei niitä kurkkaile kovin usein.Ei kiitos. Käärmeenpuraisut haluan välttää ja pyörä on terästä.
Juu, niin antaa varmasti minulle myös. Antoi ainakin 28 renkaille jotakin 5-6 muistaakseni kun joskus speksailin, mutta kuten sanoin käärmeenpuraisut haluan välttää ja tuo tärinä ei tunnu missään. Ja meikä ajaa täysiä mutkiin.Ihan miten tykkää tärryyttää itseään. Omalle massalle antaa laskurit huonolle tielle 4,5:ltakin. En ole ikinä saanut puhki 5:llä paineiden takia, ja se mitä välttelisin on jyrkät mutkat kunnon kallistuksella. Ja käyttöpyörässä meni varmasti välillä neljään astikin, kun ei niitä kurkkaile kovin usein.
Hiilikuiturungolla tärinä on paljon epämukavampi kuin teräsrungolla. Hiilikuidun ykkösetu on keveys ja jäykkyys tulee toisena. Teräskin voidaan tehdä jäykäksi oikeista paikoista, jolloin hiilikuidun ainoaksi eduksi jää keveys. Teräsputki on myös aerodynaamisempi kuin hiilikuiturunko. Ei siinä, on mullakin yksi hilikuitumaantiepyörä, vaikkakaan ei ajossa nyt. Siihen laittaisin mielellään hitusen vähemmän painetta renkaisiin.Mad respects kaikille 2x renkuloilla ajaville ja jotka vielä ajaa täysiä mutkiin. Kuolevaiset tervehtivät! Vaikka itse tullut ajettua DH:a ja vaikka minkälaista rock gardenia ja rytyyystä niin ikinä ei pelottanut niin paljon kun jotain asfaltoitua alamäkeä vedin 50+ vauhtia cannarin maantiefilolla 28mm kumeksilla. Vaikka oli hiilaria alla niin ne pienimmätkin epätasaisuudet välittyi aivoihin asti ja jatkuva fiilis että kohta lähtee lapasesta. Ride safe!
Tarkalleen mitkä Mavicit? Aikanaan oli maasturissa Mavicin kiekot jossa nippelit meni omassa kerroksesessaan vanteen kehällä ja tuo varsinainen sisäpuoli oli täysin yhtä puuta, piti käsittämättömän hyvin ilmat sisällään. Vissiin kallis/painava rakenne kun noita ei tunnu enää löytävän mistään vaan aina pitää teipillä leikkiä. Teippejä paremmin on itsellä toiminut sellaiset tubeless-vannenauhat jotka siis pingotetaan vanteelle samaan malliin kuin old skool vannenauhat, sillä erotuksella vaan että pitävät ilman sisällä.Ristus mitkä kätten voiteet näitten mavikkien kanssa. Ääliömäisesti suunniteltu toi syvä kuoppa, mihin on käytännössä lähes mahdoton saada oikea tubeless teippi pohjalle, koska se ei veny.
Jos teippaa normaalisti ja yrittää kuumailmapuhaltimella, ei toivoakaan noin isosta venymästä. Noi mun challenget on niin tiukat, että ne vaatii joka millin sadasosan tosta urasta, joten jos teippi ei ole pohjassa, kumi repii sen reunoilta irti.
Koska se teippi ei edelleenkään veny.
Gorillalla nyt nipussa, sen sain uran pohjalle. Katotaan kuinka kestää.
Ja nää on vielä UST vanteet, joten pitäis olla "erityisen" sopivat tubeles käyttöön.
Kohta lähtee ne hiilikuituiset sokeat vanteet tilaukseen niin loppuu tämä teippipelleily.![]()
Mavic xc 425. Hommasin jossain välissä, kun piti halvalla saada vaan jotkut.Tarkalleen mitkä Mavicit? Aikanaan oli maasturissa Mavicin kiekot jossa nippelit meni omassa kerroksesessaan vanteen kehällä ja tuo varsinainen sisäpuoli oli täysin yhtä puuta, piti käsittämättömän hyvin ilmat sisällään. Vissiin kallis/painava rakenne kun noita ei tunnu enää löytävän mistään vaan aina pitää teipillä leikkiä. Teippejä paremmin on itsellä toiminut sellaiset tubeless-vannenauhat jotka siis pingotetaan vanteelle samaan malliin kuin old skool vannenauhat, sillä erotuksella vaan että pitävät ilman sisällä.
Gorillateippiä ei kyllä ikinä voi enää laittaa hiilarikiekkoon kun sitä jämähtänyttä liimaa on sieltä käytännössä mahdoton saada kaavittua pois.
Voisiko olla kolmas vaihtoehto ottaa Trekiltä uusi runko ja myydä se, sekä vanha pyörä osina? Toki siinä on oma vaivansa, mutta kun pelkkä runko maksaa uutena 800 $, niin myymällä osina voisi päästä yli 300 € summaan.Ei niin pyöriä tunteva tarvitsisi apua:
Minulla on Trek X-Caliber 8 pyörä(10v vanha), josta runko on murtunut. Olen nyt selvittänyt Trekin on runkotakuuta ja olemme jälleenmyyjän kanssa päässeet tarjousvaiheeseen.
Vaihtoehto 1
- Trek korvaa rungon (X-Caliber)
- Rungon vaihtotyön joutuu maksamaan itse (n. 250-350€)
- Uusi runko vaatisi uuden takapyörän n. 170€
- Osa muista osista saattaisi mennä uusiksi (x-euroa)
Tai
Vaihtoehto 2
300€ alennus uudesta Trekpyörästä
Miten tässä kannattaisi toimia?
Kuinka ruosteessa mahtaa keskiö olla? Ohjauslaakerin kunto? Liikkuuko satulaputki?Ajattelin tässä kesän mittaan fiksailla oman ensimmäisen "kunnon" polkupyörän. Tuommoinen 90-luvun Kuwahara, joka ei ole ollut liikenteessä ainakaan 15-vuoteen. Tarkoitus olisi pistää 1x10 ja vaihtaa V jarrut ym. päivitystä hieman modernimmaksi. Saa nähdä, jos innostuu hiekkapuhaltamaan ja maalaamaankin, jos vaan tarrasarjan jostain löytäisi.
Täällä varmaan on joillain kokemusta 90-luvun maastopyörien muuntamisesta 3X -> 1X ja V-jarruliseksi.
Katselin tuossa jo hieman uudempaa osaa, kun pitää olla vissiin 135-millinen takanapa ja tuo taitaa olla jotain 126 mm. Ilmeisesti kuitenkin pystyy levittämään ilman suurempia ongelmia, kun on kunnon teräksestä tuo runko tehty.
Tässä hieman mitä suunnittelin näin alkuunsa. Puuttuu kyllä joitain työkalujakin, että niitäkin pitää alkaa katselemaan.
![]()
DEORE BL-T610 Brake Lever Set | 20097897
The Shimano DEORE BL-T610 Trekking 2-finger brake lever offer a sporty appearance, is easy to control and easy to maintain. In addition, the lever allow a smooth and seamless operation. It is designed for mechanical disc brakes and is V-Brake compatible.www.bike-discount.de
Voi kyllä ehdotella jotain parempaakin / halvempaa.
![]()
Hieman jo tuli purettua.
Ei paino tasaisella ajaessa vaikuta hirveästi. Suurin ero tulee ilmanvastuksesta, vaikka ajelisi 25kmh tuntumassa ja onhan siellä vierintävastuskin varmaan maantiekumia suurempi - luokkaa 10-20W rengas. Varsinkin vastatuuleen polkiessa alkaa tulla ihomyötäistä vaatetta ikävä jossei treenimielessä tykkää sotkea hiki otsalla 20kmh.Onko sanotaan 9kg 29" jäykkäperässä teidän mielestä järkeä melko pitkille asfalttilenkeille / perus sorateille? (yli 50km). Jos verrataan maantiepyörään tai gravelpyörään. En vaan tykkää ajaa nykyisellä maantiepyörällä, mutta pitää vielä antaa sillekin mahis. Maastopyörällä tykkään ajaa. Hybridi on ihan vähän nopeempi, mutta tärrää perkeleesti. Ymmärrän että asennosta/renkaista johtuen se on hitaampi kuin maantie/gravel, mutta auttaako kevyempi paino kuitenkin siinä, ettei rasitus ole paljon suurempi pitkällä matkalla?
Ihan ylivoimaisesti suurin yksittäinen vastus pyöräillessä on ilmanvastus.Onko sanotaan 9kg 29" jäykkäperässä teidän mielestä järkeä melko pitkille asfalttilenkeille / perus sorateille? (yli 50km). Jos verrataan maantiepyörään tai gravelpyörään. En vaan tykkää ajaa nykyisellä maantiepyörällä, mutta pitää vielä antaa sillekin mahis. Maastopyörällä tykkään ajaa. Hybridi on ihan vähän nopeempi, mutta tärrää perkeleesti. Ymmärrän että asennosta/renkaista johtuen se on hitaampi kuin maantie/gravel, mutta auttaako kevyempi paino kuitenkin siinä, ettei rasitus ole paljon suurempi pitkällä matkalla?
No mä vedin tuolla edellisessä viestissä kirjoittamallani sekoelmapyörällä pirkan pyöräilyn sen 136km pätkän.Onko sanotaan 9kg 29" jäykkäperässä teidän mielestä järkeä melko pitkille asfalttilenkeille / perus sorateille? (yli 50km). Jos verrataan maantiepyörään tai gravelpyörään. En vaan tykkää ajaa nykyisellä maantiepyörällä, mutta pitää vielä antaa sillekin mahis. Maastopyörällä tykkään ajaa. Hybridi on ihan vähän nopeempi, mutta tärrää perkeleesti. Ymmärrän että asennosta/renkaista johtuen se on hitaampi kuin maantie/gravel, mutta auttaako kevyempi paino kuitenkin siinä, ettei rasitus ole paljon suurempi pitkällä matkalla?
Onko sanotaan 9kg 29" jäykkäperässä teidän mielestä järkeä melko pitkille asfalttilenkeille / perus sorateille? (yli 50km). Jos verrataan maantiepyörään tai gravelpyörään. En vaan tykkää ajaa nykyisellä maantiepyörällä, mutta pitää vielä antaa sillekin mahis. Maastopyörällä tykkään ajaa. Hybridi on ihan vähän nopeempi, mutta tärrää perkeleesti. Ymmärrän että asennosta/renkaista johtuen se on hitaampi kuin maantie/gravel, mutta auttaako kevyempi paino kuitenkin siinä, ettei rasitus ole paljon suurempi pitkällä matkalla?
Sarvet sojottaa vähän hassussa kulmassa. Tarttis pyöräyttää "eteenpäin" niin dropeilta ajokin vois onnistua paremmin.NBD ja pitihän sitä lähteä samantien pienelle sisäänajolenkille keskisuomalaisiin maisemiin. 20–vuotta maastopyöräilyä takana, joten kokeillaan tällaista trendaavaa gravelia välillä Ninerin Ore 9 RDOn muodossa.
Ajoasennon kanssa on vielä hakemista, mutta ihan hyvä maku jäi ensi puraisusta.
![]()
Kuinka ruosteessa mahtaa keskiö olla? Ohjauslaakerin kunto? Liikkuuko satulaputki?
Jollei nyt ihan käsittämätöntä tunnesidettä mankeliin ole, niin sen verran on askartelua, että homman mielekkyys on vähän niin ja näin.
Onko eturatas narrow-wide ja jos on, niin onhan ketju oikein laitettu?Hommasin varmaan jotenkin epäsopivan ketjun, kun rasituksen alla se narisee ja tavallaan kiskoo vaihtajaa eteenpäin. Ilman rasitusta taas pyörii ihan siististi läpi. Otin tällä kertaa KMC:n 8v ketjun Shimanon sijasta, mutta jotain ongelmaa siinä tuntuu olevan. Onko muita ajatuksia, mistä ongelma voisi johtua? Voimansiirto on Clarista.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.