Pyöräily

Jos orkkiskiekoilla ottaa rengas haarukkaan kiinni, on kyllä ollut pinnat todella löysällä tai niitä on aivan liian vähän. Myös puolaustekniikka vaikuttaa. Jotkut radiaalisesti puolatut on ihan surkeita kiertojäykkyydeltään ja vaatii kevyen kuskin.
Kyseiset novatekit on muuten maantiekiekot ja maantiekiekoiksikin kohtuu kapeat nykymittapuulla.
Jos verrataan kuitu vs alumiini samoilla pinnoilla ja samoilla navoilla, niin ero on kyllä häviävän pieni.
Tottakai eroa syntyy ajotuntumassa kun vaihdetaan halvimmat mahdolliset kiekot, joille ei ole tehty mitään tyyliin vuosiin, uusiin selkeästi kalliimpiin. Ja siihen päälle placebo efekti.
Mitä painoon tulee niin kun katselee ihan vanteiden painoa, ei siis kiekkojen painoa, on erot todella pienet jos painoluokka ja leveys on sama.
Mitä leveämpi vanne, sen enemmän painoeroa. Siellä jossain +35mm sisämitalla rupeaa jo eroa syntymään.
Maantiepyörä tuo onkin en noista maastopyöristä niin tiedä, niissäkin varmasti omat etunsa kuidun jäykyydellä. Noita korkeaprofiilivanteita ei hirveästi alumiinisena löydykään. 21mm on oikein hyvä maantiekäytössä siihen menee hienosti 28-35mm mitä maantiekumit nykyään on.
 
Ootko koskaan huomannu, että renkaissa on myös rengaspaine lukemat?
Tuota nyt kun mainitset niin tosiaan joissain renkaissa taitaa olla joku lukema, tosin en ymmärrä sen tarkoitusta.
Paine riippuu niin monesta seikasta että ei voi yleistää, esim. kuskin paino, ajoalusta, renkaan keston optimointi, mukavuus ja......
 
Tuota nyt kun mainitset niin tosiaan joissain renkaissa taitaa olla joku lukema, tosin en ymmärrä sen tarkoitusta.
Paine riippuu niin monesta seikasta että ei voi yleistää, esim. kuskin paino, ajoalusta, renkaan keston optimointi, mukavuus ja......
Rengas lukema mikä siinä on, ei ole sua eikä mua varten. Se lukema on sellasille joska käy liikkeessä vaihtamassa sisurit, eikä osaa tehä pyörille mitään. Nämä ihmiset yleensä ei tee mitään merkillä, eikä rengas koolla. Se rengaspaine lukema on siinä ohjaamassa niitä laittaa rengaspaine edes sen verran kohdalle, ettei vanne hakkaa tonttiin. Eli jos Irmeli 65v osuu siihen lukeman välimaastoon, niin se on paljon turvallisimmillä vesillä kun ottaa se tunturi kaunitar suoraan käyttöön tyhjillä renkailla.
 
Rengas lukema mikä siinä on, ei ole sua eikä mua varten. Se lukema on sellasille joska käy liikkeessä vaihtamassa sisurit, eikä osaa tehä pyörille mitään. Nämä ihmiset yleensä ei tee mitään merkillä, eikä rengas koolla. Se rengaspaine lukema on siinä ohjaamassa niitä laittaa rengaspaine edes sen verran kohdalle, ettei vanne hakkaa tonttiin. Eli jos Irmeli 65v osuu siihen lukeman välimaastoon, niin se on paljon turvallisimmillä vesillä kun ottaa se tunturi kaunitar suoraan käyttöön tyhjillä renkailla.
Aha, no tuo ainakin avas sun ajatuskuviota.
Tosin Irmelillä ei taida olla käytösään kuin käsipumppu ilman painemittaria, myöskin paineen mittauksessa peukalotuntumalla saataa olla toivomisen varaa.

Ehkä sitten on parempi hankkia miitä Maxis tarroja ja liimata ne venttiilin kohdalle ;)
 
Talvella hankittu ensimmäinen maantiepyörä Canyon Endurace Allroad on pelittänyt hienosti. Kiinnostaisi kokeilla vaihtaa alle hiilikuitukiekot ja samalla "oikeat" maantierenkaat, mutta mennään nyt näillä tämä kesä.

Viikonlopun lenkin ajatus oli rikkoa 100km, mutta huomasin jossain 70km kohdalla, että rupeaa olemaan tankki tyhjänä ja polkeminen alkaa menemään selviytymisen puolelle. 85km jäi lopulliseksi matkaksi, joka on sekin oma ennätys. Ensi kerralla sitten enemmän evästä mukaan.

Keski-Suomalaista maisemaa mäen valloituksen jälkeiseltä tauolta

20260510_134524.jpg
 
Talvella hankittu ensimmäinen maantiepyörä Canyon Endurace Allroad on pelittänyt hienosti. Kiinnostaisi kokeilla vaihtaa alle hiilikuitukiekot ja samalla "oikeat" maantierenkaat, mutta mennään nyt näillä tämä kesä.

Viikonlopun lenkin ajatus oli rikkoa 100km, mutta huomasin jossain 70km kohdalla, että rupeaa olemaan tankki tyhjänä ja polkeminen alkaa menemään selviytymisen puolelle. 85km jäi lopulliseksi matkaksi, joka on sekin oma ennätys. Ensi kerralla sitten enemmän evästä mukaan.

Keski-Suomalaista maisemaa mäen valloituksen jälkeiseltä tauolta

20260510_134524.jpg
Mikään ei estä pistämästä niitä oikeita maantierenkaita ihan noille kiekoille.
 
Talvella hankittu ensimmäinen maantiepyörä Canyon Endurace Allroad on pelittänyt hienosti. Kiinnostaisi kokeilla vaihtaa alle hiilikuitukiekot ja samalla "oikeat" maantierenkaat, mutta mennään nyt näillä tämä kesä.

Viikonlopun lenkin ajatus oli rikkoa 100km, mutta huomasin jossain 70km kohdalla, että rupeaa olemaan tankki tyhjänä ja polkeminen alkaa menemään selviytymisen puolelle. 85km jäi lopulliseksi matkaksi, joka on sekin oma ennätys. Ensi kerralla sitten enemmän evästä mukaan.

Keski-Suomalaista maisemaa mäen valloituksen jälkeiseltä tauolta

20260510_134524.jpg
Siitä se lähtee :)
Kehityksenä flättien? tilalle lukkopolkimet ja pyörityksen opettelu, mitoituksen olet varmaan saanut säädettyä?
Noille kehille ei taida kapeampi kumi mennä eli kiekot vaihtoon kesäkelille ja noilla syksyn synkät ajat.

Sivukuva olis kiva.
 
Tulipa ostettua eka gravel-pyörä ja ei pahemmin aiempaa kokemusta noista. Kävin pari testilenkkiä ajamassa kaverin pyörällä, jotta sain edes jotain tuntumaa.
Hieman laskin niitä rengaspaineita ja gravelilla pääsi aivan hyvin metsäpoluilla, mutta pyörähän rullasi ja loisti erityisesti asfaltilla sekä hiekkateillä.
Ajoasentokin tai siis koko tuo minulle uusi juttu, eli kippurasarvi ei ole ongelma, vaan hyvin tottui tuohonkin.
Gravelilla kyllä huomasi, että tavallaan aika ärhäkkä eli pyörästä lähtee vauhtia aika hyvin ja toisaalta sillä mäkeäkin nousee ihan eri tavalla.

Laitan tänne jotain kommentteja kunhan saan pyörän ja olen jotain muutamia ensimmäisiä lenkkejä käynyt ajamassa.
Otin omien speksien perusteella pyörän ja en ottanut niitä vakiorenkaita mitkä oli valmiina, vaan valitsin 45mm.
Tavoitteena ajaa monipuolisesti eri teillä ja jotain kevyempiä polkuja, pääpaino kuitenkin että teen aiempaa pidempiä lenkkejä.
Perus-Helkama kaupunkiajoon yms ja fatbike löytyvät ennestään. Mietin aluksi mikä kannattaisi ostaa ja hylkäsin ajatuksen maastopyörästä.
Maastopyörissä ei mitään vikaa (aiemmin ollut parikin erilaista), mutta fattiksella pääsen just niin paljon metsään ja polkuja ajelemaan, joten ehkä olikin hyvä aika ottaa jotain uutta.
 
Mikään ei estä pistämästä niitä oikeita maantierenkaita ihan noille kiekoille.
Ei toki estä. Itsellä on tapana päivitellä kalustoa pikkuhiljaa, niin osaa arvostaa parannuksia enemmän. Toisaalta vastahan tässä on kausi alussa ja kerkeää mieli muuttua.

Siitä se lähtee :)
Kehityksenä flättien? tilalle lukkopolkimet ja pyörityksen opettelu, mitoituksen olet varmaan saanut säädettyä?
Noille kehille ei taida kapeampi kumi mennä eli kiekot vaihtoon kesäkelille ja noilla syksyn synkät ajat.

Sivukuva olis kiva.
Ostin varmuuden vuoksi Shimano PD-EH500 polkimet, eli toisella puolella SPD ja toisella flatit. Lukoilla on tosin menty alusta lähtien.
Säädöt rupeaa olemaan ihan ok. Hieman kädet puutuu välillä, mutta siitä on palautunut pienellä asennon vaihdolla/korjauksella.

Tuossa sivusta kasauksen jälkeen otettu, vielä ilman polkimia.
1778687255663.png
 
Ei toki estä. Itsellä on tapana päivitellä kalustoa pikkuhiljaa, niin osaa arvostaa parannuksia enemmän. Toisaalta vastahan tässä on kausi alussa ja kerkeää mieli muuttua.


Ostin varmuuden vuoksi Shimano PD-EH500 polkimet, eli toisella puolella SPD ja toisella flatit. Lukoilla on tosin menty alusta lähtien.
Säädöt rupeaa olemaan ihan ok. Hieman kädet puutuu välillä, mutta siitä on palautunut pienellä asennon vaihdolla/korjauksella.

Tuossa sivusta kasauksen jälkeen otettu, vielä ilman polkimia.
1778687255663.png
Itellä talvi grävelissä tollaset polkime. Vaikkei flätti osuudesta haittaa ole, ei siitä mitään hyötyäkään ole.
 
Siitä se lähtee :)
Kehityksenä flättien? tilalle lukkopolkimet ja pyörityksen opettelu, mitoituksen olet varmaan saanut säädettyä?
Noille kehille ei taida kapeampi kumi mennä eli kiekot vaihtoon kesäkelille ja noilla syksyn synkät ajat.

Sivukuva olis kiva.
Täh...? 25i vanteelle menee heittämällä 28 ja ylöspäin kumi. Ei kai kukaan enää kapeammalla edes huipulla ajakaan?
 
Ei toki estä. Itsellä on tapana päivitellä kalustoa pikkuhiljaa, niin osaa arvostaa parannuksia enemmän. Toisaalta vastahan tässä on kausi alussa ja kerkeää mieli muuttua.


Ostin varmuuden vuoksi Shimano PD-EH500 polkimet, eli toisella puolella SPD ja toisella flatit. Lukoilla on tosin menty alusta lähtien.
Säädöt rupeaa olemaan ihan ok. Hieman kädet puutuu välillä, mutta siitä on palautunut pienellä asennon vaihdolla/korjauksella.

Tuossa sivusta kasauksen jälkeen otettu, vielä ilman polkimia.
1778687255663.png
Sekä kumien, että kiekkojen osto ei ihan mene pikkuhiljaa päivityksiin. Pelkät renkaat menee. En ihmettele enää yhtään sitä kuitukiekko glooriaa kun vaihdetaan samaan aikaan selkeästi rullaavampiin kumeihin mitä vakiona mukana tulee.
 
Sekä kumien, että kiekkojen osto ei ihan mene pikkuhiljaa päivityksiin. Pelkät renkaat menee. En ihmettele enää yhtään sitä kuitukiekko glooriaa kun vaihdetaan samaan aikaan selkeästi rullaavampiin kumeihin mitä vakiona mukana tulee.
Jep ehkä nuo renkaat tulee hankittua jo aikaisemmin, niin on helpompi todeta, että huomaako itse edes eroa alumiinin ja edullisen hiilikuitukiekon välillä. Paljon on tosiaan hypeä kuitukiekkojen ympärillä ja varsinkin Elitewheels tuntuu olevan monilla siellä "best bang for buck" listan kärjessä.

Mahollinen loppuskenaario olisi kaksi eri settiä:
Elitewheels ent 2.0 + 32mm renkaat esim. gp 5000 sarjaa
Vakiokiekot + 35-40mm hieman karkeammalla kuviolla kuin nykyiset
 
Ei niin pyöriä tunteva tarvitsisi apua:
Minulla on Trek X-Caliber 8 pyörä(10v vanha), josta runko on murtunut. Olen nyt selvittänyt Trekin on runkotakuuta ja olemme jälleenmyyjän kanssa päässeet tarjousvaiheeseen.

Vaihtoehto 1
- Trek korvaa rungon (X-Caliber)
- Rungon vaihtotyön joutuu maksamaan itse (n. 250-350€)
- Uusi runko vaatisi uuden takapyörän n. 170€
- Osa muista osista saattaisi mennä uusiksi (x-euroa)

Tai
Vaihtoehto 2
300€ alennus uudesta Trekpyörästä

Miten tässä kannattaisi toimia?
 
Jep ehkä nuo renkaat tulee hankittua jo aikaisemmin, niin on helpompi todeta, että huomaako itse edes eroa alumiinin ja edullisen hiilikuitukiekon välillä. Paljon on tosiaan hypeä kuitukiekkojen ympärillä ja varsinkin Elitewheels tuntuu olevan monilla siellä "best bang for buck" listan kärjessä.

Mahollinen loppuskenaario olisi kaksi eri settiä:
Elitewheels ent 2.0 + 32mm renkaat esim. gp 5000 sarjaa
Vakiokiekot + 35-40mm hieman karkeammalla kuviolla kuin nykyiset

No sulla on niin vasta harrastus alkanut että ei kyllä ole kiirettä päivityksille. Korkeintaan paremmat renkaat alle. Perus harrastelijoille kiekoissa on yllättävän pieni ero. Renkaat on se joista saa helpoiten ja suurimmat erot rullaavuuteen sekä mukavuuteen, ei kiekoista. Jos harrastus jatkuu ja innostaa niin mikä siinä.

Jos gravelia ja maantietä tulee ajttua niin jonkinlainen 35-40mm hyvin rullaava gravelrengaskaan ei pahemmin jää maantierenkaille 20-30km/h vauhdeissa, että ei siihenkään tarvi kaksia kiekkoja. 35mm Gp5000:lla myöskin ajelee keyttä gravelia hyvin jos pääosin tulee maantietä ajettua. Kaksilla kiekoilla ajaminen ei myöskään niin mukavaa aina ole. Vaikka olisi täysin identtinen kiekko, pakka ja jarrulevy niin siltikin voi joutua vaihteet säätämään ja jarrulevyn keskittämään kiekon vaihdon yhteydessä. Hyvällä tsäkällä ei tarvi kumpaakaan mutta tätä ei voi taata mitenkään.
 
Ei niin pyöriä tunteva tarvitsisi apua:
Minulla on Trek X-Caliber 8 pyörä(10v vanha), josta runko on murtunut. Olen nyt selvittänyt Trekin on runkotakuuta ja olemme jälleenmyyjän kanssa päässeet tarjousvaiheeseen.

Vaihtoehto 1
- Trek korvaa rungon (X-Caliber)
- Rungon vaihtotyön joutuu maksamaan itse (n. 250-350€)
- Uusi runko vaatisi uuden takapyörän n. 170€
- Osa muista osista saattaisi mennä uusiksi (x-euroa)

Tai
Vaihtoehto 2
300€ alennus uudesta Trekpyörästä

Miten tässä kannattaisi toimia?
uusi pyörä.
 
Ei niin pyöriä tunteva tarvitsisi apua:
Minulla on Trek X-Caliber 8 pyörä(10v vanha), josta runko on murtunut. Olen nyt selvittänyt Trekin on runkotakuuta ja olemme jälleenmyyjän kanssa päässeet tarjousvaiheeseen.

Vaihtoehto 1
- Trek korvaa rungon (X-Caliber)
- Rungon vaihtotyön joutuu maksamaan itse (n. 250-350€)
- Uusi runko vaatisi uuden takapyörän n. 170€
- Osa muista osista saattaisi mennä uusiksi (x-euroa)

Tai
Vaihtoehto 2
300€ alennus uudesta Trekpyörästä

Miten tässä kannattaisi toimia?
Ei ole vanhan korjaamisessa mitään järkeä tuohon rahaan.
Eli uuden ostoon sitten varmaan.
 
Ei kiitos. Käärmeenpuraisut haluan välttää ja pyörä on terästä.
Ihan miten tykkää tärryyttää itseään. Omalle massalle antaa laskurit huonolle tielle 4,5:ltakin. En ole ikinä saanut puhki 5:llä paineiden takia, ja se mitä välttelisin on jyrkät mutkat kunnon kallistuksella. Ja käyttöpyörässä meni varmasti välillä neljään astikin, kun ei niitä kurkkaile kovin usein.
 
Ihan miten tykkää tärryyttää itseään. Omalle massalle antaa laskurit huonolle tielle 4,5:ltakin. En ole ikinä saanut puhki 5:llä paineiden takia, ja se mitä välttelisin on jyrkät mutkat kunnon kallistuksella. Ja käyttöpyörässä meni varmasti välillä neljään astikin, kun ei niitä kurkkaile kovin usein.
Juu, niin antaa varmasti minulle myös. Antoi ainakin 28 renkaille jotakin 5-6 muistaakseni kun joskus speksailin, mutta kuten sanoin käärmeenpuraisut haluan välttää ja tuo tärinä ei tunnu missään. Ja meikä ajaa täysiä mutkiin. :)
 
Mad respects kaikille 2x renkuloilla ajaville ja jotka vielä ajaa täysiä mutkiin. Kuolevaiset tervehtivät! Vaikka itse tullut ajettua DH:a ja vaikka minkälaista rock gardenia ja rytyyystä niin ikinä ei pelottanut niin paljon kun jotain asfaltoitua alamäkeä vedin 50+ vauhtia cannarin maantiefilolla 28mm kumeksilla. Vaikka oli hiilaria alla niin ne pienimmätkin epätasaisuudet välittyi aivoihin asti ja jatkuva fiilis että kohta lähtee lapasesta. Ride safe!
 
Ristus mitkä kätten voiteet näitten mavikkien kanssa. Ääliömäisesti suunniteltu toi syvä kuoppa, mihin on käytännössä lähes mahdoton saada oikea tubeless teippi pohjalle, koska se ei veny.
Jos teippaa normaalisti ja yrittää kuumailmapuhaltimella, ei toivoakaan noin isosta venymästä. Noi mun challenget on niin tiukat, että ne vaatii joka millin sadasosan tosta urasta, joten jos teippi ei ole pohjassa, kumi repii sen reunoilta irti.
Koska se teippi ei edelleenkään veny.
Gorillalla nyt nipussa, sen sain uran pohjalle. Katotaan kuinka kestää.
Ja nää on vielä UST vanteet, joten pitäis olla "erityisen" sopivat tubeles käyttöön.
Kohta lähtee ne hiilikuituiset sokeat vanteet tilaukseen niin loppuu tämä teippipelleily.
1000021618.jpg
 
Mad respects kaikille 2x renkuloilla ajaville ja jotka vielä ajaa täysiä mutkiin. Kuolevaiset tervehtivät! Vaikka itse tullut ajettua DH:a ja vaikka minkälaista rock gardenia ja rytyyystä niin ikinä ei pelottanut niin paljon kun jotain asfaltoitua alamäkeä vedin 50+ vauhtia cannarin maantiefilolla 28mm kumeksilla. Vaikka oli hiilaria alla niin ne pienimmätkin epätasaisuudet välittyi aivoihin asti ja jatkuva fiilis että kohta lähtee lapasesta. Ride safe!
Hiilikuiturungolla tärinä on paljon epämukavampi kuin teräsrungolla. Hiilikuidun ykkösetu on keveys ja jäykkyys tulee toisena. Teräskin voidaan tehdä jäykäksi oikeista paikoista, jolloin hiilikuidun ainoaksi eduksi jää keveys. Teräsputki on myös aerodynaamisempi kuin hiilikuiturunko. Ei siinä, on mullakin yksi hilikuitumaantiepyörä, vaikkakaan ei ajossa nyt. Siihen laittaisin mielellään hitusen vähemmän painetta renkaisiin.
 
Ristus mitkä kätten voiteet näitten mavikkien kanssa. Ääliömäisesti suunniteltu toi syvä kuoppa, mihin on käytännössä lähes mahdoton saada oikea tubeless teippi pohjalle, koska se ei veny.
Jos teippaa normaalisti ja yrittää kuumailmapuhaltimella, ei toivoakaan noin isosta venymästä. Noi mun challenget on niin tiukat, että ne vaatii joka millin sadasosan tosta urasta, joten jos teippi ei ole pohjassa, kumi repii sen reunoilta irti.
Koska se teippi ei edelleenkään veny.
Gorillalla nyt nipussa, sen sain uran pohjalle. Katotaan kuinka kestää.
Ja nää on vielä UST vanteet, joten pitäis olla "erityisen" sopivat tubeles käyttöön.
Kohta lähtee ne hiilikuituiset sokeat vanteet tilaukseen niin loppuu tämä teippipelleily.
1000021618.jpg
Tarkalleen mitkä Mavicit? Aikanaan oli maasturissa Mavicin kiekot jossa nippelit meni omassa kerroksesessaan vanteen kehällä ja tuo varsinainen sisäpuoli oli täysin yhtä puuta, piti käsittämättömän hyvin ilmat sisällään. Vissiin kallis/painava rakenne kun noita ei tunnu enää löytävän mistään vaan aina pitää teipillä leikkiä. Teippejä paremmin on itsellä toiminut sellaiset tubeless-vannenauhat jotka siis pingotetaan vanteelle samaan malliin kuin old skool vannenauhat, sillä erotuksella vaan että pitävät ilman sisällä.

Gorillateippiä ei kyllä ikinä voi enää laittaa hiilarikiekkoon kun sitä jämähtänyttä liimaa on sieltä käytännössä mahdoton saada kaavittua pois.
 
Tarkalleen mitkä Mavicit? Aikanaan oli maasturissa Mavicin kiekot jossa nippelit meni omassa kerroksesessaan vanteen kehällä ja tuo varsinainen sisäpuoli oli täysin yhtä puuta, piti käsittämättömän hyvin ilmat sisällään. Vissiin kallis/painava rakenne kun noita ei tunnu enää löytävän mistään vaan aina pitää teipillä leikkiä. Teippejä paremmin on itsellä toiminut sellaiset tubeless-vannenauhat jotka siis pingotetaan vanteelle samaan malliin kuin old skool vannenauhat, sillä erotuksella vaan että pitävät ilman sisällä.

Gorillateippiä ei kyllä ikinä voi enää laittaa hiilarikiekkoon kun sitä jämähtänyttä liimaa on sieltä käytännössä mahdoton saada kaavittua pois.
Mavic xc 425. Hommasin jossain välissä, kun piti halvalla saada vaan jotkut.
Gorilla lähtee ihan ok, kun hitaasti irrottaa. Ja loput jämät sinitarratyylillä, eli itse teipillä töpöttämällä.
Olis tossa 1 ylimääräinen spankin 30 sisäleveä, jos puolais turhan leveät kiekot. Ostais vaan sitten yhden kuituisen. Ainakin aluksi.
 
Ei niin pyöriä tunteva tarvitsisi apua:
Minulla on Trek X-Caliber 8 pyörä(10v vanha), josta runko on murtunut. Olen nyt selvittänyt Trekin on runkotakuuta ja olemme jälleenmyyjän kanssa päässeet tarjousvaiheeseen.

Vaihtoehto 1
- Trek korvaa rungon (X-Caliber)
- Rungon vaihtotyön joutuu maksamaan itse (n. 250-350€)
- Uusi runko vaatisi uuden takapyörän n. 170€
- Osa muista osista saattaisi mennä uusiksi (x-euroa)

Tai
Vaihtoehto 2
300€ alennus uudesta Trekpyörästä

Miten tässä kannattaisi toimia?
Voisiko olla kolmas vaihtoehto ottaa Trekiltä uusi runko ja myydä se, sekä vanha pyörä osina? Toki siinä on oma vaivansa, mutta kun pelkkä runko maksaa uutena 800 $, niin myymällä osina voisi päästä yli 300 € summaan.
 
Ja koska tänä vuonna vastustaa kaikki fillarijutut, niin eipä ihme, että eilen lähti toisesta etujarrupalasta jarrupinta irti.
Eipä ole tuotakaan ennen sattunut.
Onneksi en kerennyt kuin 5km sen 25 sijaan, mikä piti suuntaansa puskassa ajaa.
Ja tottakai takaa palojen kiinnitysruuvi niin jumahtanut, että oli siinäkin vähän hommaa. Hajosihan se irti ottaessa, mutta löytyi uusia onneksi hyllystä, eikä kierteet mennyt.
 
Ajattelin tässä kesän mittaan fiksailla oman ensimmäisen "kunnon" polkupyörän. Tuommoinen 90-luvun Kuwahara, joka ei ole ollut liikenteessä ainakaan 15-vuoteen. Tarkoitus olisi pistää 1x10 ja vaihtaa V jarrut ym. päivitystä hieman modernimmaksi. Saa nähdä, jos innostuu hiekkapuhaltamaan ja maalaamaankin, jos vaan tarrasarjan jostain löytäisi.

Täällä varmaan on joillain kokemusta 90-luvun maastopyörien muuntamisesta 3X -> 1X ja V-jarruliseksi.

Katselin tuossa jo hieman uudempaa osaa, kun pitää olla vissiin 135-millinen takanapa ja tuo taitaa olla jotain 126 mm. Ilmeisesti kuitenkin pystyy levittämään ilman suurempia ongelmia, kun on kunnon teräksestä tuo runko tehty.


Tässä hieman mitä suunnittelin näin alkuunsa. Puuttuu kyllä joitain työkalujakin, että niitäkin pitää alkaa katselemaan.






Voi kyllä ehdotella jotain parempaakin / halvempaa.

kuwahara_m3.5.jpg


Hieman jo tuli purettua.
 
Ajattelin tässä kesän mittaan fiksailla oman ensimmäisen "kunnon" polkupyörän. Tuommoinen 90-luvun Kuwahara, joka ei ole ollut liikenteessä ainakaan 15-vuoteen. Tarkoitus olisi pistää 1x10 ja vaihtaa V jarrut ym. päivitystä hieman modernimmaksi. Saa nähdä, jos innostuu hiekkapuhaltamaan ja maalaamaankin, jos vaan tarrasarjan jostain löytäisi.

Täällä varmaan on joillain kokemusta 90-luvun maastopyörien muuntamisesta 3X -> 1X ja V-jarruliseksi.

Katselin tuossa jo hieman uudempaa osaa, kun pitää olla vissiin 135-millinen takanapa ja tuo taitaa olla jotain 126 mm. Ilmeisesti kuitenkin pystyy levittämään ilman suurempia ongelmia, kun on kunnon teräksestä tuo runko tehty.


Tässä hieman mitä suunnittelin näin alkuunsa. Puuttuu kyllä joitain työkalujakin, että niitäkin pitää alkaa katselemaan.






Voi kyllä ehdotella jotain parempaakin / halvempaa.

kuwahara_m3.5.jpg


Hieman jo tuli purettua.
Kuinka ruosteessa mahtaa keskiö olla? Ohjauslaakerin kunto? Liikkuuko satulaputki?
Jollei nyt ihan käsittämätöntä tunnesidettä mankeliin ole, niin sen verran on askartelua, että homman mielekkyys on vähän niin ja näin.
 
Mä tein vanhasta Konan Calderasta 1x10 (vai oliko 1x11) voimansiirron vehkeen kun nurkissa lojui sopivat osat.
En etukäteen suunnitellut tai etsinyt mitään, vaan läiskin kiinni vanhoista jääneitä käyttökelpoisia osia sitä mukaan kun laareista niitä löysin. Tuli yllättävänkin toimiva laitos ja varmaan ellei fillareita muutenkin olisi ollut niin käyttöä olisi voinut olla vieläkin. Ihan geometrialtaan käyttökelpoinen ja kevyehkökin siitä tuurilla tuli. Vaan ei itsellä sille enää käyttöä oikein ollut niin lahjoitin sen avokin isäpuolelle joka sillä taitaa tänäkin päivänä tyytyväisenä vielä ajella. Ihan hauskaa näpertelyä se oli, eikä omassa tapauksessa siihen kyllä rahaakaan mennyt kun rouvan vanhasta maasturista taisi periytyä 70% osista.
 
Onko sanotaan 9kg 29" jäykkäperässä teidän mielestä järkeä melko pitkille asfalttilenkeille / perus sorateille? (yli 50km). Jos verrataan maantiepyörään tai gravelpyörään. En vaan tykkää ajaa nykyisellä maantiepyörällä, mutta pitää vielä antaa sillekin mahis. Maastopyörällä tykkään ajaa. Hybridi on ihan vähän nopeempi, mutta tärrää perkeleesti. Ymmärrän että asennosta/renkaista johtuen se on hitaampi kuin maantie/gravel, mutta auttaako kevyempi paino kuitenkin siinä, ettei rasitus ole paljon suurempi pitkällä matkalla?
 
Onko sanotaan 9kg 29" jäykkäperässä teidän mielestä järkeä melko pitkille asfalttilenkeille / perus sorateille? (yli 50km). Jos verrataan maantiepyörään tai gravelpyörään. En vaan tykkää ajaa nykyisellä maantiepyörällä, mutta pitää vielä antaa sillekin mahis. Maastopyörällä tykkään ajaa. Hybridi on ihan vähän nopeempi, mutta tärrää perkeleesti. Ymmärrän että asennosta/renkaista johtuen se on hitaampi kuin maantie/gravel, mutta auttaako kevyempi paino kuitenkin siinä, ettei rasitus ole paljon suurempi pitkällä matkalla?
Ei paino tasaisella ajaessa vaikuta hirveästi. Suurin ero tulee ilmanvastuksesta, vaikka ajelisi 25kmh tuntumassa ja onhan siellä vierintävastuskin varmaan maantiekumia suurempi - luokkaa 10-20W rengas. Varsinkin vastatuuleen polkiessa alkaa tulla ihomyötäistä vaatetta ikävä jossei treenimielessä tykkää sotkea hiki otsalla 20kmh.
 
Onko sanotaan 9kg 29" jäykkäperässä teidän mielestä järkeä melko pitkille asfalttilenkeille / perus sorateille? (yli 50km). Jos verrataan maantiepyörään tai gravelpyörään. En vaan tykkää ajaa nykyisellä maantiepyörällä, mutta pitää vielä antaa sillekin mahis. Maastopyörällä tykkään ajaa. Hybridi on ihan vähän nopeempi, mutta tärrää perkeleesti. Ymmärrän että asennosta/renkaista johtuen se on hitaampi kuin maantie/gravel, mutta auttaako kevyempi paino kuitenkin siinä, ettei rasitus ole paljon suurempi pitkällä matkalla?
Ihan ylivoimaisesti suurin yksittäinen vastus pyöräillessä on ilmanvastus.
Siinä ei pari hassua kiloa tunnu harrastelijalla missään.
 
Onko sanotaan 9kg 29" jäykkäperässä teidän mielestä järkeä melko pitkille asfalttilenkeille / perus sorateille? (yli 50km). Jos verrataan maantiepyörään tai gravelpyörään. En vaan tykkää ajaa nykyisellä maantiepyörällä, mutta pitää vielä antaa sillekin mahis. Maastopyörällä tykkään ajaa. Hybridi on ihan vähän nopeempi, mutta tärrää perkeleesti. Ymmärrän että asennosta/renkaista johtuen se on hitaampi kuin maantie/gravel, mutta auttaako kevyempi paino kuitenkin siinä, ettei rasitus ole paljon suurempi pitkällä matkalla?
No mä vedin tuolla edellisessä viestissä kirjoittamallani sekoelmapyörällä pirkan pyöräilyn sen 136km pätkän.
Ihan hyvin jäykkis XC:llä ajelee tällaisia harrastelijavauhteja. Graveli on tavallaan vähän trendi-ilmiö siinä mielessä että itse ainakin ihan yhtä hyvin olen pärjännyt XC:lläkin samat ajot.
 
Viimeksi muokattu:
Onko sanotaan 9kg 29" jäykkäperässä teidän mielestä järkeä melko pitkille asfalttilenkeille / perus sorateille? (yli 50km). Jos verrataan maantiepyörään tai gravelpyörään. En vaan tykkää ajaa nykyisellä maantiepyörällä, mutta pitää vielä antaa sillekin mahis. Maastopyörällä tykkään ajaa. Hybridi on ihan vähän nopeempi, mutta tärrää perkeleesti. Ymmärrän että asennosta/renkaista johtuen se on hitaampi kuin maantie/gravel, mutta auttaako kevyempi paino kuitenkin siinä, ettei rasitus ole paljon suurempi pitkällä matkalla?

Ihan hyvin ajelee. Viimekesänä tuli xc jäykkäperällä useampi yli 100km matka ajettua ja osittain tuntuu helpommalta kuin gravelpyörällä koska kyyti on pehmeämpi ja ajoasento pystympi kuin gravel pyörässäni. Mulla on myös SQlabsin inner barendsit grippien sisällä, antaa vaihtoehtoisen otteen ja auttaa huomattavasti pidemmissä matkoissa. Tai oikeastaan nuo lähti edellisen pyörän mukana, nykyisessä jotku eri versiot mutta aion laittaa nuo sqlabsin versiot ihan pian takaisin, olivat niin hyvät. 411 2.0 versio oli edellisessä pyörässä, mut laitan testiin 410 2.0 koska ne on hieman isommat.

Toki hyvin rullaavat renkaat kannattaa laittaa. Cont dubnital, Schwalbe racing ralph / ray combo on omia suosikkeja. Mulla ei ole nopeuseroa Gravel ja xc jäykkäperän kanssa lähes mitään.
 
NBD ja pitihän sitä lähteä samantien pienelle sisäänajolenkille keskisuomalaisiin maisemiin. 20–vuotta maastopyöräilyä takana, joten kokeillaan tällaista trendaavaa gravelia välillä Ninerin Ore 9 RDOn muodossa.

Ajoasennon kanssa on vielä hakemista, mutta ihan hyvä maku jäi ensi puraisusta.

IMG_1788.jpeg
 
NBD ja pitihän sitä lähteä samantien pienelle sisäänajolenkille keskisuomalaisiin maisemiin. 20–vuotta maastopyöräilyä takana, joten kokeillaan tällaista trendaavaa gravelia välillä Ninerin Ore 9 RDOn muodossa.

Ajoasennon kanssa on vielä hakemista, mutta ihan hyvä maku jäi ensi puraisusta.

IMG_1788.jpeg
Sarvet sojottaa vähän hassussa kulmassa. Tarttis pyöräyttää "eteenpäin" niin dropeilta ajokin vois onnistua paremmin.

Maastureista minäkin laajensin kipparasarveen. Kevyempi ja tietenkin jousittamaton pyörä vähän aerommalla asennolla niin pääsi selkeästi kovempaa ja pitemmälle.
En myös oikein osaa omalla kohdalla laukkupyöräilyä tehtävän maasturilla, paitsi jossain erämaassa läskillä
 
Kiitoksia. Pitää katella gravelpyöriä myös. Kippuratanko ei vaan mielestäni arkiajoon sovi kovin hyvin, maastopyörä sopii. Mutta enemmän tässä nyt mietinkin lenkkipyörää, arkiajot kyllä ajaa melkein millä vaan.
 
Kuinka ruosteessa mahtaa keskiö olla? Ohjauslaakerin kunto? Liikkuuko satulaputki?
Jollei nyt ihan käsittämätöntä tunnesidettä mankeliin ole, niin sen verran on askartelua, että homman mielekkyys on vähän niin ja näin.

Keskiö on luultavasti ihan kohtalaisessa kunnossa, mutta ei ole sopivia avaimia vielä siihen, niin en ole päässyt irroittamaan. Tuota tuli kuitenkin säilytettyä kuivassa, mutta kylmässä tallissa.

Mutta ehkä voi olla tosiaan järkevämpää ostaa joku halpa käytetty pyörä, jossa on jo valmiina V-jarrut, siinä säästäisi jo vähän ja 135 mm takahaarukan leveys, kun tuota omaa kuwaharaa pitäisi levitelläkin, kun on vaan 126 mm leveys. Ja jos vielä sopivat vanteetkin ym olisi, niin niissäkin säästäisi ihan huomattavasti.

Eipä tuohon nyt niin älytöntä kiintymystä. Lähinnä vaan oman oppimisen kannaltakin olisi kiva tehdä tuo 1X - muunnos, kun ei ole aiemmin paljoa muuta tullut tehtyä, kuin renkaita vaihdettua ja jotain muuta pientä fiksausta. Tosiaan varmaan järkevämpää valita lähtökohdaksi pyörä, jossa olisi maalikin paremmassa kunnossa.
 
Hommasin varmaan jotenkin epäsopivan ketjun, kun rasituksen alla se narisee ja tavallaan kiskoo vaihtajaa eteenpäin. Ilman rasitusta taas pyörii ihan siististi läpi. Otin tällä kertaa KMC:n 8v ketjun Shimanon sijasta, mutta jotain ongelmaa siinä tuntuu olevan. Onko muita ajatuksia, mistä ongelma voisi johtua? Voimansiirto on Clarista.
 
Hommasin varmaan jotenkin epäsopivan ketjun, kun rasituksen alla se narisee ja tavallaan kiskoo vaihtajaa eteenpäin. Ilman rasitusta taas pyörii ihan siististi läpi. Otin tällä kertaa KMC:n 8v ketjun Shimanon sijasta, mutta jotain ongelmaa siinä tuntuu olevan. Onko muita ajatuksia, mistä ongelma voisi johtua? Voimansiirto on Clarista.
Onko eturatas narrow-wide ja jos on, niin onhan ketju oikein laitettu?
 
Todennäköisesti takapakka olisi myös syytä vaihtaa, jos et näin tehnyt. Jos tuo vetäisy tapahtuu vain yhden kerran kierroksen aikana, niin sitten ketjuun on jäänyt jäykkä lenkki siihen kohtaan, missä liitit ketjut yhteen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 358
Viestejä
5 248 612
Jäsenet
83 488
Uusin jäsen
Cwat

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom