Pyöräily

Mallista riippuen tuntuu läskit olevan enemmän tai vähemmän maastopyöriä. Tuollasella enemmän menevällä on kivaa tykitellä menemään kesälläkin. Siksipä suvena itellä joustot keulilla.
Tosin, toisella kiekkosetillä vois kokeilla 29+ tai 27.5+ hommeleita. Kallista lystiä vain :D

Sent from my LG-H815 using Tapatalk
 
Muutaman kerran olen päässyt läskillä ajamaan, muuten mennään maantie/cc/+koon maasturilla. Kesäkelillä, kovilla ajettavilla poluilla, plussa ja normi 29" on minusta mukavampi, saa kevyemmin vauhtiin. Upottavalla hiekalla ja suolla varmaan sitten mukavampi tuo läski. Itseä ei vaan suo suurremmin houkuta eikä upottavaa hiekkapätkää ole kovinkaan paljoa tarjolla kotireiteillä.
Talvella läski on parempi upottavilla ja lumisilla reiteillä. Koirankusettajien ja kelkan reittejä pääsee sitten myös normi 26":llakin. Itteä ei sitten vaan innostanut kusettajien polkuja ajella, kun pienen ajovirheen jälkeen oli kenkä täynnä lunta. Oulussa kelvit hoidetaan sen verta hyvin että cc:llä pärjää 1-2 päivää lukuunottamatta, jolloin tulee lunta enemmän kuin tarpeeksi. Toki kun keli sahaa nollaa, niin leviämpi 2,3" tai 3" kumi on parempi kun klv on enemmänkin pottupeltoa.

Jossain Syötteen tms. tapaisissa luontopaikoissa läski on paikallaan, etenkin talvisin kun tekevät reittejä niitä varten eikä tähän aikaan vuodesta viellä kanna kapiampaa rengasta. Päädyin itse siihen että kotio ostin plussan ja sittenkun pääsen syötteelle tms. talvisin, vuokraan sieltä läskin. Kotia en semmoista laita, pitäisi kesäksi olla kapia renkaisempi maasturi kuitenkin.

Vähän sellainen kutina että läski on samallainen muotipyörä kuin 29" maasturi, cc ja fiksi sekä sinkula oli aikoinaan. Hetken on oikea valinta kaikkeen ajoon ja sitten tulee uusi muotipyörä ja into laantuu.

Eikö sinkulat nyt ole ihan käteviä peruspyöriä? Cyclocrossit taas monesti oikeasti hyviä joka paikan höyliä kunhan ei yritä maastossa ajaa. Ja onhan 29:lläkin puolensa. Fixit nyt vaan harrastusvehkeitä ja eniten "muotia" näistä. Muut imo aika perusjuttuja.
 
Sinkuloilla oli aina väärä välitys, liian raskas kun menee vastatuulessa (polvivammaiselle ei sovi runttaaminen) ja liian kevyt myötäsessä. tiiä sitten jossakin mäkisemmässä maastossa onnistuisiko paremmin, täällä ei ole mäkiä. Eikä se huoltovapauskaan vakuuttanut, toisessa sai kiristellä keskiötä (fauber) jatkuvasti ja toisessa ei pysynyt lokarit paikallaan ilman kolinoita (pitkät lokarit on pop arkipyörässä) ja jarrut oli mallia 80-luvun maantiejarrut. Kummatkin oli 80-luvun maantiepyöriin rakenneltuja, mukavia toimiessaan ja kiirettömässä ajossa.

Nykyisessä arkipyörässä (hyistana, hybriidi! mut varmaan tapettas harraste/nettipiireissä jos tietäsivät) on 2x9 vaihteisto ja hydrauliset levyjarrut, vähemmän huoltanut kuin em. ja pysähtyykin tarvittaessa. Kovalla pinnalla kulkee paljon mukavammin kuin 26"-27,5+-29" maasturi (joihin ei saa kiinteästi pitkiälokareita kiinni meluamatta ja tarakkakin vain satulaputkeen kiinnitettävä vempula), koitettu on. Ajoasento on vaan parempi, maastureissa ollut pystympi asento. Hyvä maastossa, einiin hyvä asfaltilla vastatuulessa töihin mennessä. Sinkuloissa oli parempi asento mutta muuten niin /c:stä.

Näin minun tapauksessa, joku muu voi pitääkkin sinkuloista tai maastureista arkiajoissa. Harrastepyörät erikseen. Arkipyörällä pitää päästä vaivattomasti itteä likaamatta ilman reppua selässä töihin ilman että sen rappaaminen vie aikaa harrastepyörien ajamiselta.
 
Alkavan kauden polkuohjus on rengaslitkuja vaille valmis :comp:

d1CgyFY.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Koko fillari on kasattu samalla hinnalla mitä pelkät kiekot ja runko tällä hetkellä maksaisi Suomesta uutena :) Ainoastaan renkaat ja XD driver on ostettu "liikkeestä" ja nekin hyvillä alennuksilla.
 
Pike keulako? ja mikä tossa on keulakulma? 150mm joustoa nurkilla ja s koko veikaten. 27,5 renkaalla.
 
Mun mielestä sram veti paskan homman kun meni tekeen ton xd hässäkän. Saavutettiin 1 hammas alas ja yhteensopivuuksilla pyyhittiin persausta. Muuten kyllä ylivoimainen ykkönen 11v vaihteissa.
 
Pike RCT3 150mm + stealth-grafiikat, Maxle Lite, vaimentimen korkki päällystetty mustalla vinyylillä kun halusin ruman sinisen värin piiloon, eikä tuosta lähtenyt asetonilla pois (iskarista lähti). Keulakulma on 140mm Pikellä 67 astetta, tuolla 150-millisellä siis kärpäsen pierun verran loivempi.

Takana 125mm ja L-koko, tolppa ala-asennossa :)

Olihan tuo poropietari-vapaaratas vähän kusinen keksintö vaan minkäs teet... Tuli ostettua kiekot ilman sitä ja sitten tuskailtua kun jälkikäteen ostettuna se onneton murkula maksaa satkun. Onneksi sen sai sentään 20% alella Hi5:ltä :D
 
Olen tilaamassa alla olevan linkin Radon ZR team 6.0 pyörää ja polkimet pitäisi valita erikseen. Mitkäs polkimet ostan tuohon mukaan? Hyvät hinta/laatusuhteella? Ei mihinkään HC-metsäajoon tulossa.

Radon | Hardtail 27.5" Shop
 
Flätit riittänee alkuun omaan käyttöön. Tosiaan en näistä osista kauheasti ymmärrä, vähän laadukkaampaa pyörää etsimässä markettipyörien sijaan.
 
Melkein mitkä vaan tuolta putiikista kelpaa. Kengät vaikuttaa fläteissä polkimia enemmän. Itse menny halvoilla kiinalaisilla muovirunkoisilla pari vuotta puskissa, eikä polkimista ainakaan ole meno ollut kiinni.
 
Melkein mitkä vaan tuolta putiikista kelpaa. Kengät vaikuttaa fläteissä polkimia enemmän. Itse menny halvoilla kiinalaisilla muovirunkoisilla pari vuotta puskissa, eikä polkimista ainakaan ole meno ollut kiinni.
Tämä on aivan tosi. Kengät vaikuttaa paljon. Meillä on junnut ajaneet pari kesää ja talvea DMR V6 polkimilla ilman ongelmia ja siellä on värivaihtoehtojakin enemmän kuin tarpeeksi. Hyvät perusflätit, mutta muovisilla piikeillä joten niiden säätäminen/vaihtaminen ei oikein onnistu. Itse olen ajanut pari kautta Shimanon Sainteilla (MX-80) ja en kyllä ole ihan heti vaihtamassa muihin. Onhan ne painavat (500g/pari), mutta on ne kyllä kestävätkin. Kiviin ja kantoihin olen hakannut enemmän kuin tarpeeksi ja vielä on kaikki nastat suoria eikä akselikaan ole moksiskaan. Varaosia saa tarvittaessa halvalla noihin polkimiin. Superstarin Nano X:t vaikuttavat myös ihan hyviltä. Pedaalisuosituksia on yhtä monta kuin on ajajiakin. :)
 
Kiitoksia vastauksista. Laittelinkin eilen jo tilauksen menemään ja pyöräksi valikoitui ZR team 7.0 sittenkin ja pedaaleiksi Race face Chester. :) Toivottavasti ei mennyt ihan metsään.
 
Jos joku vielä pedaaleita etsii, niin voin varauksetta suositella OneUpin Comppeja: OneUp Components Comp Platform Pedals

Hintaansa nähden varsin oivat ja vielä aika kevyetkin: 355 g pari. Isot kooltaan, joten leveämpikin jalka mahtuu tukevasti polkimen päälle. Piikit ovat vaihdettavat, niitä on paljon ja varmasti repivät sääret auki, jos vähänkin hipaisevat.
 
Avovaimo osti viime vuonna Canyon CaadX cyclocrossin liikkeestä ja silloin jo vähän mietittiin kun jarrukahvoihi ei kunnolla ylety. Liike sanoi, että se on aika yleistä naiskuskeilla, koska rungot on yleensä tehty miehille.

Onko kokemusta tai tietoa onko tuohon jotain fiksiä olemassa? En kovin helposti uskalla lähteä itse kikkailemaan varsinkaa jarrujen kanssa.
 
Avovaimo osti viime vuonna Canyon CaadX cyclocrossin liikkeestä ja silloin jo vähän mietittiin kun jarrukahvoihi ei kunnolla ylety. Liike sanoi, että se on aika yleistä naiskuskeilla, koska rungot on yleensä tehty miehille.

Onko kokemusta tai tietoa onko tuohon jotain fiksiä olemassa? En kovin helposti uskalla lähteä itse kikkailemaan varsinkaa jarrujen kanssa.
No aloittakaa helpoimalla, eli lyhin mahdollinen stemmi. Taiwanista tilaamalla about parikymppiä.
 
Voisin melkeinpä tilata tosiaan tuo Stemmin ensin. Vanhasta pitää varmaan ottaa mittoja, jotta näkee nuo koot?
CANNONDALE Stem 31,8 mm +/- 20° for 1.5" Steerer 185g, 32,50
Vakioita noi on, yksi peruskoko on tuo 31,8. Siellä on leimat jossain kohtaa. Tuo kulma valitaan sitten sen mukaan, kuinka alhaalle ohjaustangon haluaa. Ja brändillä ei niin väliä, nuo alumiiniset on kaikki samanlaisia, valiset vain sopivan värisen. Niitä voi myös käydä sovittamassa ja testaamassa hyvän palvelun kivijalkaliikkeissä.
 
Ja jatkossa: naisille on myös omia runkomalleja, jotka ovat geometrialtaan lyhyempiä.
 
Maastopyörän kuume olisi kova ja olenkin kiertänyt kyselemässä muutamasta liikkeestä hintoja. Käytännössä pyörä tulisi ainoaksi pyöräksi. Ajo olisi varmaankin suurimmaksi osaksi päällystetyllä tiellä mutta kiinnostus maastopyöräilyä kohtaan on suuri. Pärjääkö nuista alempana luetelluista pyöristä mikään täällä paljon mainostetulle Radon ZR team kutoselle?
FRAME ZR TEAM 29
FORK Rock Shox XC30 TK, R, Coil
TRAVEL FORK100mm
BRAKES Shimano BR-M315
BRAKE DISCS Shimano SM-RT10, 160/160mm, center-lock
CRANK Shimano FC-MT500, 40x30x22, 175mm
INNER BEARING Shimano SM-BB52
SHIFTER Shimano Deore SL-M610, 10-speed
DERAILLEUR Shimano Deore FD-M610, topswing, 34.9mm
REAR DERAILLEUR Shimano SLX RD-M670-SGS
CASSETTE Shimano CS-HG50, 11-36
CHAIN Shimano Deore CN-HG54
FRONT HUB Shimano Acera HB-M3050, center-lock
REAR HUB Shimano Acera FH-M3050, center-lock
SPOKES DT Swiss Factory
RIMS ALEX TD 19, disc
HANDLEBAR LEVEL NINE Race Riser, 31.8 x 720 mm, 9°
STEM LEVEL NINE Race, 31.8mm, 6°, 90/90/100 mm
HEADSET FSA, ZS44/ZS56
GRIPS RADON performance grips
SEATPOST LEVEL NINE Race 30.9 x 350 mm
SADDLE Selle Italia X1
TIRES Schwalbe Tough Tom, 29" x 2.25"
COLOUR raw / grass green / stealth grey
WEIGHT 13,50 kg*
FRAME SIZE 18", 20", 22"
PEDALS not included

Trek X-caliber 7 + lokarit + lukko + jalka = 825€
Runko: Alpha Gold -alumiinia, kartioitu E2-emäputki, sisäinen vaihtajien ja dropper-satulatolpan vaijerireititys, kiinnityspisteet tavaratelineelle ja tukijalalle, Boost141, G2-geometria
Keula: RockShox 30 Silver -haarukka, kierrejousi, esijännitys, paluuvaimennuksen säätö, TurnKey-lukitus, G2-geometria ja 51 mm:n offset 29er-pyörissä, jousto 100 mm (13.5″: jousto 80 mm)
Kiekot: Bontrager Connection -kehät, 32-reikäiset, kaksiseinäiset. Formula-navat.
Renkaat: Bontrager XR2, 29x2.20″ (13.5″ ja 15.5″: 27.5x2.20″)
Vaihdevivut: Shimano Acera M3000, 9 vaihdetta
Etuvaihtaja: Shimano Deore M4000
Takavaihtaja: Shimano Acera M3000 Shadow
Kammet: Shimano Acera M3000, 36/22
Keskiö: Suljetut kasettilaakerit
Rataspakka: Shimano HG200, 11-36, 9 vaihdetta
Jarrut: Shimano M315, hydrauliset levyjarrut
Felt nine 70 + lokarit + lukko = 775€
Frame:
Felt XC, butted 6061 aluminum, Hydroform, semi-integrated head tube, replaceable derailleur hanger, IS disc mounts, standard 73mm threaded bottom bracket, 135mm OLD, Ø30.9mm seatpost, Ø34.9mm low clamp front derailleur
Fork:
SR Suntour XCM-HLO, Preload, Hydraulic lockout, 100mm
Drivetrain:
Shimano Acera 3x9 shifters, Acera front derailleur, Alivio rear derailleur, Suntour XCM crank, Sunrace M94 chain, and Sunrace CSM96 11-36T cassette
Components:
Felt MTB 6061 riser handlebar, Felt MTB 3D-forged stem, Felt butted 6061, dual-bolt seatpost, Felt MTB saddle, and Tektro FEH-01 brakes
Wheelset:
Aluminum double wall rims and Forged aluminum hubs w/ Schwalbe Rapid Rob 2.1" tires
Accessories:
n/a
Finish:
Matte Black (Chartreuse, Green)
Sizes:
SM (16"), MD (18"), LG (20"), XL (22")
Weight:
14.36kg / 31.66lb (w/pedals)
Specialized rockhopper comp + lokarit + lukko = 754€
CHAIN KMC X10, 10-speed w/reusable MissingLink
BOTTOM BRACKET Square taper, 73mm, internal bearings
CRANKSET Stout, forged alloy construction, 2x9, anti-corrosion hardware
FRONT DERAILLEUR SRAM X5, high-clamp 34.9mm, 2x10
SHIFT LEVERS Shimano Acera, RapidFire Plus, 9-speed
CASSETTE Sunrace, 9-speed, 11-36t
CHAINRINGS 36/22T
REAR DERAILLEUR Shimano Deore, Shadow design, SGS cage, 9-speed
FORK SR Suntour XCR-Air, rebound adjustment w/remote lockout, 80/100mm of travel (size specific)
FRONT HUB Shimano HB-RM35, Center Lock disc, 9x100mm, 28h
REAR HUB Shimano FH-RM35, Center Lock disc, 10x135mm, 32h
INNER TUBES 29x1.75/2.4"", 60mm Presta valve
SPOKES Stainless, 14g, black
RIMS Stout XC 29, alloy disc, double-wall, pinned joint, 21mm inner width, 28/32h
FRONT TIRE Ground Control Sport, 29x2.1"", 60TPI, wire bead, Flak Jacket protection
REAR TIRE Ground Control Sport, 29x2.1"", 60TPI, wire bead, Flak Jacket protection
SADDLE Body Geometry Henge Sport, steel rails, 143mm
SEATPOST Alloy, 12mm offset, 2-bolt clamp, 30.9mm
STEM Stout, 3D-forged alloy, 31.8mm clamp, 6-degree rise
HANDLEBARS Stout, alloy, 8-degree backsweep, 6-degree upsweep, 10mm rise, 720mm width, 31.8mm
GRIPS Specialized MTB lock-on
FRONT BRAKE Shimano BR-M315, hydraulic disc, resin pads
REAR BRAKE Shimano BR-M315, hydraulic disc, resin pads, 160mm rotor
PEDALS Specialized Dirt
SEAT BINDER Alloy, QR clamp, 34.9mm
FRAME Specialized A1 SL Aluminum, Trail 29 geometry, fully-butted tube sets, ORE down tube, tapered head tube, forged dropouts, disc mount, replaceable derailleur hanger
 
Täällä myös kevään lähestyessä alkaa pyöräkuume nostaa päätään. Toisaalta koitan perustella itselleni että tarviin tällaisen
Evolink 140 - Pole Bicycles Company Oy
Toisaalta koitan hillitä että pärjäishän sitä halvemmallakin vaikka jollain commencal metalla
 
Onkos kellään kokemuksia täällä kyseistä tuotteesta? TM 2015 aikoinaan voitti paras 1300e fillari. Eturatas on 50-34, jos olen lukenut paljon kritiikkiä, ettei oikein sovellu Suomen mäkiin? Itse pyöräilen lähinnä Turun seudulla.

Canyon | ENDURACE | Endurace AL 7.0
 
Itellä vastaava, mutta hiilikuitu runkoisena ja ultegra osilla ja erittäin tyytyväinen. En tiedä miksei tuo 50/34 eturatastus sopisi suomen mäkiin? Sehän on tarkoitettu harrastelijoille ja sitten taas 53/39 enemmän jo kilpapyöräilyyn
 
Nyt olis hyvät neuvot tarpeen. En ole juurikaan ajanut fillarilla 15 vuoteen, mutta nyt olis uusi pyörä hakusessa. Käyttönä 4km suuntaansa työmatka päällystetyllä tiellä sekä kevyet lenkit hiekkateillä ja ehkä helpoilla poluillakin. Mietinnässä joku hybridi. Mistähän löytyisi paras hinta/laatusuhde nykyisellään? Hintaluokka vaikka n 800€.
 
Nyt olis hyvät neuvot tarpeen. En ole juurikaan ajanut fillarilla 15 vuoteen, mutta nyt olis uusi pyörä hakusessa. Käyttönä 4km suuntaansa työmatka päällystetyllä tiellä sekä kevyet lenkit hiekkateillä ja ehkä helpoilla poluillakin. Mietinnässä joku hybridi. Mistähän löytyisi paras hinta/laatusuhde nykyisellään? Hintaluokka vaikka n 800€.

Jos meinaat yhtään siirtyä hiekkatietä paskempaan "maastoon" niin hybridin ominaisuudet loppuvat kesken.
Yksi hyvä vaihtoehto jokapaikanlaitteeksi on 29" maastopyörä, menevät isojen renkaiden avulla todella hienosti tielläkin toisin kuin pienemmät 26" vehkeet, ja edullisemmankin pään 29erilla voi mennä surutta sinne poluillekin vähän rymyämään jos on sellainen fiilis. Noista on aika paljonkin juttua aiemmin tässä ketjussa, kannattaa lukaista ketjua läpi. Hinnat alkaen -malleja noistakin saisi vielä 800€ budjetilla.

Hybridi on hyvä laite, jos pysytään tiellä. Parhaimmillaan asfaltilla, menee myös hiekkatiellä, mutta poluille niiden kanssa ei ole oikeastaan asiaa. Hybridi kannattaa ostaa jäykän keulan kanssa, jätä ne pomppukepit kauppaan, niitä ei tarvita siellä missä hybridin kanssa on tarkoitus polkea. Pomppukeula lisää vaan tehohävikkiä kovalla alustalla polkiessa. Hybridiin saa myös helposti ja halvalla rapakaaret ja tarakan kiinni työmatkapyöräilyä silmällä pitäen, 29" maasturiin niiden istuttaminen ei ole ihan niin simppeliä, lokarit yleensä mallia pikakiinnitettävä ja tarakka luultavimmin satulaputkeen.
 
Nyt olis hyvät neuvot tarpeen. En ole juurikaan ajanut fillarilla 15 vuoteen, mutta nyt olis uusi pyörä hakusessa. Käyttönä 4km suuntaansa työmatka päällystetyllä tiellä sekä kevyet lenkit hiekkateillä ja ehkä helpoilla poluillakin. Mietinnässä joku hybridi. Mistähän löytyisi paras hinta/laatusuhde nykyisellään? Hintaluokka vaikka n 800€.
Kaikki muut onnistuu, paitsi polut ja muu maastopyöräily:

White SC Comp FF 18, miesten hybridipyörä - Hybridipyörät | XXL

Kannattaa tilata XXL-uutiskirje sähköpostiin, 4 kertaa vuodessa kaikki tuotteet -25%, myös fillarit
 
Tässä on nyt jonkin aikaa ollut kamala pyöräkuume kun katsoo kevään tulemista viimein tänne lumen keskelle.

Mikä olisi paras 29" täysjousto 2000-2500e hintaluokassa? Canyonia merkkinä tunnutaan suosittelevan paljon, mutta se on valitettavasti poissuljettuna, koska tarvitsisin osamaksun. Odottelu ja muutaman kuukauden säästäminenkään ei taida Canyonin kanssa olla vaihtoehto, kun nettikeskustelujen perusteella ne tunnutaan järjestään myytävän loppuun ennen kesän puoliväliä ja sitten odotellaankin jo syksyä ja ensivuoden mallistoa.

Omat mitat 185cm/n. 85cm jalan sisämitta ja massaa löytyy n. 95 kiloa, eli L-koon pyörät lienee sopivia(?)

Vaihtoehtoja tällä hetkellä 2018 Focus JAM Evo 29 grey | Larunpyörä | Polkupyörät - Hybridit, Cyclocrossit, Maastopyörät
ja VOTEC VXs Comp - Tour/Trail Fully 29 - black/grey -uskomattomaan hintaan | Bikester.fi

Onko näistä kokemuksia tai kommentteja kellään? Onko parempia vaihtoehtoja?

Käyttötarkoituksena pyörällä olisi ajaa niin lyhyttä 3km työmatkaa kesät talvet, yleistä kaupungilla pyörimistä, kuin ihan oikeaa maastoajoa poluilla tasamaastossa ja mäissä.

Nykyisin ollut käytössä 29" trek x-caliber 6, muutaman vuoden ikäinen hinnat alkaen jäykkäperä. Edessähän tuossa on mitätön lasten pomppukeppi, mutta kaipaisin myös takapäähän joustoa maastoajeluissa. Kesällä kaupungissahan tuo on ihan näppärä ollut, kun ei katukiviä isompia esteitä ja epätasaisuuksia ole.
 
Viimeksi muokattu:
Mä valitsin Yt industries / Jeffsyn. Tosin 27,5 renkaalla. Oikeen mainio täbäri näin muutaman viikon kokemuksella. Toimitus oli nopea ja kaikin puolin kivuton. Osamaksuista en osaa sanoa.
 
Nyt olis hyvät neuvot tarpeen. En ole juurikaan ajanut fillarilla 15 vuoteen, mutta nyt olis uusi pyörä hakusessa. Käyttönä 4km suuntaansa työmatka päällystetyllä tiellä sekä kevyet lenkit hiekkateillä ja ehkä helpoilla poluillakin. Mietinnässä joku hybridi. Mistähän löytyisi paras hinta/laatusuhde nykyisellään? Hintaluokka vaikka n 800€.

Heitetään soppaan vielä gravel-pyörä:
KONA BIKES | ROAD | ROVE | Rove

Hieman enemmän tietoa ajatuksesta:
https://m.bikester.fi/gravelbike-trend.html

Itselleni olen ajatellut gravel-pyörää senkin takia että alle mahtuu myös isompaa rengasta ympärivuotista työmatkailua ajatellen.
 
Itsellä aikalailla samanlainen käyttötarkoitus kuin Outriderilla eli ~5km työmatkaa kaupunkiolosuhteissa. Siihen liittyen, onko käyräsarvinen järkevä vaihtoehto jos noin puolet matkasta katkonaista kaupunkimenoa ja puolet pidempää baanaa? Kuitenkin vähän sporttisempi ajoasento voisi olla, koska täällä rannikolla tuuli tuppaa olemaan vähän jokapäiväinen vihollinen. Entäs pikakiinnitettävät muovilokarit ja satulaputkeen kiinnitettävä tarakka, onko tarpeeksi päteviä?
 
Tuli avattua pyöräilykausi eilen. Noin 35km lenkki Pori-Yyteri-Pori. Tänään onkin sitten reidet perunamuusia.
Osaako joku suositella hyviä pyöräilylaseja? Tällä hetkellä käytössä on jotkut halvat "darudet", mutta ne ei oikein tahdo enää pysyä nenällä.
 
Meni hybridistä osat vaihtoon, mukaanlukien keula, koska vannejarrut -> levyjarrut. Selvisi vasta loppumetreillä, että vanha keula onkin 1" nykyisten 1-1/8" sijaan. Rungon putki on myöskin liian kapea 1-1/8":n ohjainlaakerille, sisämitta vain 41,4mm. Onko kellään nurkissa ylimääräisenä tai olisiko pointata paikkaa, mistä saisi 28" / 29" kiekoille jäykän levyjarrupaikalla varustetun 1" keulan? Ei mitään hiilikuitua tai muuta törkykallista.

Virhe on siis jo tapahtunut ja kaikki muut osat hankittu ja paikallaan. Tuo keula ei tullut edes mieleen ja selvisi vasta avatessa.
Edelleen on tuo keula hakusessa. Onkohan moisia tehtykään:
- Jäykkä keula hybridille, ei mitään kallita hiilikuitu yms. virityksiä
- 1" ohjainputki
- 28" / 29" kiekolle
- Paikka levyjarrulle

Sain poistosta 1-1/8":n noilla muilla specseillä. Olisi ollut soiva peli itselle, mutta tosiaan tähän mahtuu vain 1". Ei ollut tiedossa tuo 1" ennen keulan avaamista.
 
Tänks. Vastaavia koitettiin paremmin tietävien kanssa etsiä, mutta ei oikein löytynyt, pitääpä tutustua tähän. Ideahan tuossa on, että koska laakeri ei mahdu sisään, niin se on rungon "emäputken" ylä ja ulkopuolella?
 
Viimeksi muokattu:
Osaako joku suositella hyviä pyöräilylaseja?

Ite oon vetäny talvet ja pimeät kelit tämmöiset ihan perus 3M suojalasit päässä. Helvetin hyvin ajaa asiansa, ainut vaan että huurtuvat helpohkosti.
Noita saa näköjään tummina ja keltaisinakin, pitääpä kenties ostaa itselleni keltaiset testiin. On meinaan huikea se efekti minkä keltainen väri ajolaseissa antaa. En osaa oikein selittää mikä siinä on, mutta jotenkin näkö terävöityy ja kaikki näyttää kirkkaammalta.

Mutta joo, aurinkokelit olen vetänyt sitten ihan polarisoidut Serengetit päässä.

Edit: Toki varmasti muotitietoisempia ratkaisuja on. Mutta itse pidän suojalaseja suojatakseni silmiäni viimalta, sateelta, pölyltä, roiskeilta ynnä muilta teillä esiintyviltä haitoilta.
Sitäkin on hauska miettiä että tuli ajettua vaikka minkälaisessa räntäpaskassa johonkin kahdenkymmenen ikävuoden paremmalle puolelle Clint Eastwoodina ennen kuin tuli tuommoinen kympin investointi tehtyä ja ajomukavuus parani semmoiset 50%.
 
Viimeksi muokattu:
Noniin... Pyöräkelit alkaa olemaan huipussaan, eikä mikään voi mennä vikaan. Vaan niin se pyörän vipuvaihtajan toinen vipu "lyö tyhjää"... Välillä ottaa, mutta enimmäkseen vipu vain painuu pohjaan, eikä vaihda.

Lähellä pyöräkorjaamossa meinas, että pitää vaihtaa koko vivut, koska sisältä mekanismi mennyt. 55e hintaa (ei paha) mutta tuli vaan mieleen, kun en ihan välttämättä luota tuohon sanaan, koska hän tekee siinä rahaa. Onko tuohon muuta konstia kuin vaihtaa nuo kokonaan? Vaihtajat ovat shimanon deore xt ja vivut käsittääkseni myös. 27 vaihdetta.
 
Noniin... Pyöräkelit alkaa olemaan huipussaan, eikä mikään voi mennä vikaan. Vaan niin se pyörän vipuvaihtajan toinen vipu "lyö tyhjää"... Välillä ottaa, mutta enimmäkseen vipu vain painuu pohjaan, eikä vaihda.

Lähellä pyöräkorjaamossa meinas, että pitää vaihtaa koko vivut, koska sisältä mekanismi mennyt. 55e hintaa (ei paha) mutta tuli vaan mieleen, kun en ihan välttämättä luota tuohon sanaan, koska hän tekee siinä rahaa. Onko tuohon muuta konstia kuin vaihtaa nuo kokonaan? Vaihtajat ovat shimanon deore xt ja vivut käsittääkseni myös. 27 vaihdetta.

Katso vivuista tarkka malli ja etsi räjäytyskuva täältä: Manuals & Technical Documents, sitten vaan osanumerolla googlettaan mistä saisi sisukalut tilattua. Vaihtoehtoisesti tilaat vivut jostain ja vaihdat itse.
 
Noniin... Pyöräkelit alkaa olemaan huipussaan, eikä mikään voi mennä vikaan. Vaan niin se pyörän vipuvaihtajan toinen vipu "lyö tyhjää"... Välillä ottaa, mutta enimmäkseen vipu vain painuu pohjaan, eikä vaihda.

Lähellä pyöräkorjaamossa meinas, että pitää vaihtaa koko vivut, koska sisältä mekanismi mennyt. 55e hintaa (ei paha) mutta tuli vaan mieleen, kun en ihan välttämättä luota tuohon sanaan, koska hän tekee siinä rahaa. Onko tuohon muuta konstia kuin vaihtaa nuo kokonaan? Vaihtajat ovat shimanon deore xt ja vivut käsittääkseni myös. 27 vaihdetta.
Ei se mekanismi muutes ole välttämättä miksikään mennyt. Muutaman juuri tuolla tavoin oireilevan vivun sain kuntoon ihan vain avaamalla kuoret ja puhdistamalla nuo notkean öljyn kanssa.

Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla
 
Ei se mekanismi muutes ole välttämättä miksikään mennyt. Muutaman juuri tuolla tavoin oireilevan vivun sain kuntoon ihan vain avaamalla kuoret ja puhdistamalla nuo notkean öljyn kanssa.

Jep se "kynsi" siellä vaan takertelee. Itsellä oli edellisessä fillarissa sama ja parani ihan uittamalla sisään reilulla kädellä WD-40 voiteluainetta samalla vaihdellen vaihteita ylös ja alas.
 
  1. Kaikki muut onnistuu, paitsi polut ja muu maastopyöräily:
White SC Comp FF 18, miesten hybridipyörä - Hybridipyörät | XXL

Kannattaa tilata XXL-uutiskirje sähköpostiin, 4 kertaa vuodessa kaikki tuotteet -25%, myös fillarit


Tuo fillari näytti oikein järkevältä. Myyjä väitti siinä olevan Meridan runko ja hydikkalevythän nyt on nykyaikaa: aika toimintavarmat kesät talvet eikä tarvitse koko ajan kiristellä. Työmatka- ja retkeilykäyttöön enemmän kun riittävä.

Sen sijaan xxl:n uutiskirjeitä tuli jonkun nettiostoksen jälkee lähes jokikinen päivä. Tarjoukset saattaa olla ok, mutta ei joka päivä. Onneksi vastaanotto on tehty helpoksi lopettaa.
 
Viimeksi muokattu:
Noniin, nyt tuli uusi pyörä kotiin! Onhan se erillainen ajoasento ja perse jo todella kipeä ensimmäinen lenkin jälkeen. Mutta eiköhän se ole myös toi uusi asento mikä sen tekee.

Eilen vielä Turusta -40% Goren ajotakki ylle ettei persus näy koko Turun alueen kanssa ajajille.

IMG_20180421_085709.jpg
 
Laitoin just oman "nuoruudenhaave" maantiepyörän myyntiin kun se on lojunut viimeiset 10v käyttämättömänä... vain hybridi saanut peliaikaa. Onneksi hybridi puolestaan säästänyt itsensä bussilipuissa jo moneen kertaan. Kaikkea ei kannata ostaa siksi että se on hieno, ja maantiepyöräily on aika aikaavievää toimintaa.
 
Noniin, nyt tuli uusi pyörä kotiin! Onhan se erillainen ajoasento ja perse jo todella kipeä ensimmäinen lenkin jälkeen. Mutta eiköhän se ole myös toi uusi asento mikä sen tekee.

Eilen vielä Turusta -40% Goren ajotakki ylle ettei persus näy koko Turun alueen kanssa ajajille.

IMG_20180421_085709.jpg

Komia pyörä! Näyttää myös kohtuu nopealta.
 
Ensimmäistä "kunnollista" maastopyörää ostamassa ja vaihtoehtoja meinaa olla liikaa.
Budgetti olisi maks ~1000€ mielummin tietty vähemmän. Jokapaikan höylää oltaisiin käytön puolesta hakemassa, joten ajoa olisi niin asfaltilla, kuin poluilla ja metsäautoteillä yms.

Olen testannut:
Felt Dispatch 9 50
Trek X-Caliber 8
Cube Attention SL

Näistä ehkä trek ja cube vaikutti parhaimmilta ja feltissä pykälää huonommat osatkin. Cube oli äkkiseltään parhaan tuntuinen ajaa, johtuen ehkä pystystä ajoasennosta. Kaikien hinta on siinä 900-1050€ kieppeillä kivijalasta haettuna.

Katselin kanssa Radon ZR team 7.0
Mutta tuossa mietityttää onko 18" runkokoko liian iso. Testatuissa pyörissä runkokoot oli 17 ja 17,5".
Pituutta itsellä on noin 176cm ja tuo jalan sisämitta noin 79cm
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 384
Viestejä
4 510 900
Jäsenet
74 359
Uusin jäsen
Sigma gooner

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom