Pyöräily

Ensimmäistä "kunnollista" maastopyörää ostamassa ja vaihtoehtoja meinaa olla liikaa.
Budgetti olisi maks ~1000€ mielummin tietty vähemmän. Jokapaikan höylää oltaisiin käytön puolesta hakemassa, joten ajoa olisi niin asfaltilla, kuin poluilla ja metsäautoteillä yms.

Olen testannut:
Felt Dispatch 9 50
Trek X-Caliber 8
Cube Attention SL

Näistä ehkä trek ja cube vaikutti parhaimmilta ja feltissä pykälää huonommat osatkin. Cube oli äkkiseltään parhaan tuntuinen ajaa, johtuen ehkä pystystä ajoasennosta. Kaikien hinta on siinä 900-1050€ kieppeillä kivijalasta haettuna.

Katselin kanssa Radon ZR team 7.0
Mutta tuossa mietityttää onko 18" runkokoko liian iso. Testatuissa pyörissä runkokoot oli 17 ja 17,5".
Pituutta itsellä on noin 176cm ja tuo jalan sisämitta noin 79cm

Edit - ei mitään. Luin vahingossa että Maantiepyörä, mutta olikin maasto-
 
Ensimmäistä "kunnollista" maastopyörää ostamassa ja vaihtoehtoja meinaa olla liikaa.
Budgetti olisi maks ~1000€ mielummin tietty vähemmän. Jokapaikan höylää oltaisiin käytön puolesta hakemassa, joten ajoa olisi niin asfaltilla, kuin poluilla ja metsäautoteillä yms.

Olen testannut:
Felt Dispatch 9 50
Trek X-Caliber 8
Cube Attention SL

Näistä ehkä trek ja cube vaikutti parhaimmilta ja feltissä pykälää huonommat osatkin. Cube oli äkkiseltään parhaan tuntuinen ajaa, johtuen ehkä pystystä ajoasennosta. Kaikien hinta on siinä 900-1050€ kieppeillä kivijalasta haettuna.

Katselin kanssa Radon ZR team 7.0
Mutta tuossa mietityttää onko 18" runkokoko liian iso. Testatuissa pyörissä runkokoot oli 17 ja 17,5".
Pituutta itsellä on noin 176cm ja tuo jalan sisämitta noin 79cm

Laita listan ykköseksi Canyon Grand Canyon AL 6.0: Canyon | GRAND CANYON | Grand Canyon AL 29 6.0

Ei saa kivijalasta, mutta parempaa ei tuohon hintaan saa varmaan mistään.
 
Viimeksi muokattu:
No tuo olisi kanssa kiinnostava. Tuosta olisi sitten varmaan M-koko oikea. Onko tilaus kokemuksia, tuleeko heti varastossa olevat pyörät nopeasti? Toimiiko ongelmitta tuo tarjottu vaihto/palautus oikeus?

Tämähän taisi voittaa sen TM testin, onkohan tuota missään netissä ilmaiseksi luettavissa.
 
No tuo olisi kanssa kiinnostava. Tuosta olisi sitten varmaan M-koko oikea. Onko tilaus kokemuksia, tuleeko heti varastossa olevat pyörät nopeasti? Toimiiko ongelmitta tuo tarjottu vaihto/palautus oikeus?

Olen ostanut yhden varastossa olleen Canyonin ja se lähti parissa päivässä. Toista rotkoani ei ollut varastossa ja se lähti n. kahdessa viikossa.

Vaihtoa tai palautusta ei ole ollut koskaan tarve kokeilla, joten en osaa sanoa siitä.
 
Tuli tilattua premium kompakti jalkapumppu testiin Lezyne micro floor hpg
Vanhempi jalkapumppu on liian isokokoinen repussa pidettäväksi. Kokeilin myös jotain halpaa kompaktia käsipumppua, mutta en saannut sillä riittävästi painetta ja vaarana oli prestaventtiilin rikkoutuminen.
 
Canyonilla on 30päivän palautusoikeus. Itsellä oli varastossa ja tuli 12päivässä, kun paketti sekoili jotain Helsingissä.
 
Vaikuttaa hyvältä tuo canyonin kauppa ja systeemit, joten taidan tuolta pyörän tilata. Kiitoksia vaan suosituksista.
 
No tuo olisi kanssa kiinnostava. Tuosta olisi sitten varmaan M-koko oikea.

Teepä se Canyon Perfect Positioning System setti niin saat aikalailla varman vastauksen.

Onko tilaus kokemuksia, tuleeko heti varastossa olevat pyörät nopeasti? Toimiiko ongelmitta tuo tarjottu vaihto/palautus oikeus?

Itse tilasin Canyonin viime kesän lopulla, oli kampanja käynnissä ja sain 200€ alennusta. Tästä johtuen arvioitu toimitusaika oli pitkälle syksyyn mutta konkeli saapuikin muutaman viikon etuajassa.
Palvelu oli hyvää ja aina sai kysymyksiin vastauksen. Voin suositella. Hinta/laatu on Canyoneissa enemmän kuin kohdillaan.

Tuosta melko tuoretta videota yhdestä Canyonin tilauksesta:
 
https://aijaa.com/y9FoRe
Unohtui kokonaan että mulla on tällainen jopo varastossa. En pääse just nyt siihen lähettyville mutta saisko tosta kuvasta seuraavat asiat selville:
Mikä malli? Näyttäis omaan silmään tavalliselta 24 jopolta.
Pyörästä pöllitty satula. Mitä tarvitsen kunnostamista varten? Satulan, istuinkannattimen? Tarvitsenko istuinpannan?
Kuinka paljon tosta kehtaa pyytää jos lähtee myymään eteenpäin? Pyörä on kuitenkin hyvässä kunnossa.
 
https://aijaa.com/y9FoRe
Unohtui kokonaan että mulla on tällainen jopo varastossa. En pääse just nyt siihen lähettyville mutta saisko tosta kuvasta seuraavat asiat selville:
Mikä malli? Näyttäis omaan silmään tavalliselta 24 jopolta.
Pyörästä pöllitty satula. Mitä tarvitsen kunnostamista varten? Satulan, istuinkannattimen? Tarvitsenko istuinpannan?
Kuinka paljon tosta kehtaa pyytää jos lähtee myymään eteenpäin? Pyörä on kuitenkin hyvässä kunnossa.
Pantahan tuossa näyttäisi jo valmiiksi olevan. Miksi noista Jopoista varastetaan satula ja kannatin? Omassa taloyhtiössä melkein kaikista Jopoista lähteneet samat osat.
 
Kaikki mikä irti lähtee (helposti)... pikalukoilla olevat renkaat, yleensä eturengas, koska takarengas "vaikeampi" ja juuri nuo satulatolpat.
 
Pantahan tuossa näyttäisi jo valmiiksi olevan. Miksi noista Jopoista varastetaan satula ja kannatin? Omassa taloyhtiössä melkein kaikista Jopoista lähteneet samat osat.
Aijaa :D en tiedä näistä mitään. No ostan satulan ja kannattimen. Sit lähtee eteenpäin, ei tota uskalla käyttää kun lähtee kaikki osat tai koko pyörä kävelemään.
 
Teepä se Canyon Perfect Positioning System setti niin saat aikalailla varman vastauksen.

Juu, tuo tuli tehtyä ja M-kokoa se ehdottaa.

Vielä jäi yksi kysymys vaivaamaan koskien näiden nykyaikaisten maastureiden voimansiirtoa. Käytännössä kaikissa näyttää olevan 2 ratasta edessä, vanhojen 3 rattaisten sijaan. Niin miten tuo esim 26/36 edessä ja takana 11-42 pakka vertautuu vanhaan 3x7 tai 3x8 pääseekö noilla samaa vauhtia tiellä ajettaessa?
 
Juu, tuo tuli tehtyä ja M-kokoa se ehdottaa.

Vielä jäi yksi kysymys vaivaamaan koskien näiden nykyaikaisten maastureiden voimansiirtoa. Käytännössä kaikissa näyttää olevan 2 ratasta edessä, vanhojen 3 rattaisten sijaan. Niin miten tuo esim 26/36 edessä ja takana 11-42 pakka vertautuu vanhaan 3x7 tai 3x8 pääseekö noilla samaa vauhtia tiellä ajettaessa?

Googlella löytyy laskureita millä voi katsoa tietyllä kadenssilla, eri hammasmääräyhdistelmillä fillarin nopeuden. Maastopyörässä ei liene kovin tärkeää välitysten olla kovin lähellä toisiaan ja yksi eturatas tuntuu olevan muotia nykyään, itseltä löytyy 30t edessä 11-42t takana ja hyvin pärjännyt sillä toistaiseksi. Säästyy samalla etuvaihtajan kanssa renklaamiselta.

e. esim. Bike Gears calculator
 
Jaa tuommoinenkin laskuri olemassa. Eikös tuo käytännössä tarkoita että isoin vaihde tuossa 2 eturattaalla olevassa, olisi entisen isoimman ja toisiksi isoimman vaihteen väliltä.

dsad.png
 
Jaa tuommoinenkin laskuri olemassa. Eikös tuo käytännössä tarkoita että isoin vaihde tuossa 2 eturattaalla olevassa, olisi entisen isoimman ja toisiksi isoimman vaihteen väliltä.

Näin sen tulkitsisin. Tuossa 2x-versiossa riittää valikoimaa enemmän aivan pienempien vaihteiden osalta, jonka luulisi olevan tärkeämpää maastoajossa (itsehän en mitään maastoajosta tiedä muuta kuin että metsässä on kiva ajella).
Jos peruskadenssi on jotain 80-100 välillä, niin voi tulkita vähän nopeuksiakin, luulisi välitysten riittävän molempiin suuntiin.
 
Tulispa nyt tuo kadenssimittari postista niin pääsisi itsekkin mittailemaan millasta vauhtia sitä kampea tuleee pyöritettyä..

Itsellä käytössä siis Suunnon Spartan kello sekä Suunnon sykevyö ja siihen nyt tilasin Suunnolta Bike Podin.

Tällä hetkellä on vaan lenkkien tarkoitus, että syke pysyy siinä 140bpm tienoilla, jotta tulisi tuota kestävyyttä.

Maantiepyörällä varmaa tuo kadenssi pitää myös olla jossain 80-100 välillä?
 
Kaipa tuo 80-100 on ihan hyvä alue. Itselläni pyöri lenkkien keskikadenssit muistaakseni jossain 87-93 paikkeilla, toki sitäkin voi erikseen harjoitella jos kokee tarpeelliseksi.
Melko yksilöllistä taitaa kuitenkin olla, ellei kadenssi ole poikkeuksellisen alhainen.
 
Näyttää kyllä melko perverssiltä tuo Canyonin kaksilehtinen etupakka. Tuossa kun pudottaa pienemmälle eturattaalle saa varmasti käyttöön kyllä semmoset ryömintävaihteet että oksat pois.
Itselläni on maasturissa 1x9 edessä 32t ja takana 11-34T. Noin 35 km/h kohdalla vaihteet loppuvat kesken (ei pääse kovempaa tai kadenssi nousee naurettavaksi). Mutta joo, eipä niillä maastureilla ole tarkoitustaan ajaa 50 km/h tasaisella.
 
Sama 36/26 kombo tuntui olevan yleinen tämän hintaluokan pyörissä, kun liikkeissä kiersin katselemassa. Radonin pyörissä näyttäisi olevan siten 3 lehteä edessä. Muutenhan tuolla ei niin väliä, mutta kun omistaa vain yhden pyörän jolla hoituu kaikki ajot, niin olisi mukava olla hieman sitä nopeuttakin.

Mutta tulipahan nyt tilattua tuo Grand Canyon AL 6.0. Joten testaillaan miten tuo itselle sopii kunhan saapuu.
 
Mitä maastopyörän välityksiin tulee niin melkoinen levitoija saa olla, että pääsee puskassa 30km/h keskareihin. 1x voimansiirto parantaa ylityskykyä tai vaihtoehtoisesti voidaan laskea kampia alemmas jolloin koko ukko tai akka eli painopiste laskee. Tai lisätä joustoa. Se on myös pirusti hiljaisempi eli räminöitä saa paaaljon pois. Nyt puhuin tosiaan maastopyörästä, joka on maastoon tehty.
Eipä sitä minkäänmoista kulkinetta ole tehty joka sopii joka paikkaan.
Nykyiset 12 lehtiset, vaikka nyt sramin eagle, tuo 50 hammasta taakse jolloin saadaan eturattaan kokoa kasvatettua ja välityksiä lisää.
 
Täysi pyöränoviisi kaipailisi apuja:
Noin 6 km työmatkaa olis tarkoitus ruveta pyöräilemään Espoossa.
Kävin alan liikkeessä ja tarjosivat seuraavaa:
Lundberg247.fi - Miesten fitnesspyörä Cannondale Quick 1 Disc
Tutuilta harrastajilta kysellessä toinen ehdottamasti jousitetun etupään kannalla (ajaessa lukittava) ja toinen jäykän etupään kannalla. Kumpi on fiksumpi?
Aion joka tapauksessa käydä tuon Cannondalen koeajamassa, kun saavat oikeassa runkokoossa kasattua.
 
Täysi pyöränoviisi kaipailisi apuja:
Noin 6 km työmatkaa olis tarkoitus ruveta pyöräilemään Espoossa.
Kävin alan liikkeessä ja tarjosivat seuraavaa:
Lundberg247.fi - Miesten fitnesspyörä Cannondale Quick 1 Disc
Tutuilta harrastajilta kysellessä toinen ehdottamasti jousitetun etupään kannalla (ajaessa lukittava) ja toinen jäykän etupään kannalla. Kumpi on fiksumpi?
Aion joka tapauksessa käydä tuon Cannondalen koeajamassa, kun saavat oikeassa runkokoossa kasattua.
Kokemusta on molemmista, ensin oli hiilikuituinen etuhaarukka (Marin Fairfax) ja sen jälkeen jousitettu etuhaarukka jonka saa lukittua (Cannondale SL4) ja olen ehdottomasti tuon jousitetun kannalla. Tämä siis jos 1) et aja pelkkää maantietä töihin ja 2) Pyöräilisit myös muuten ja haet monipuolisempaa pyörää.
 
Täysi pyöränoviisi kaipailisi apuja:
Noin 6 km työmatkaa olis tarkoitus ruveta pyöräilemään Espoossa.
Kävin alan liikkeessä ja tarjosivat seuraavaa:
Lundberg247.fi - Miesten fitnesspyörä Cannondale Quick 1 Disc
Tutuilta harrastajilta kysellessä toinen ehdottamasti jousitetun etupään kannalla (ajaessa lukittava) ja toinen jäykän etupään kannalla. Kumpi on fiksumpi?
Aion joka tapauksessa käydä tuon Cannondalen koeajamassa, kun saavat oikeassa runkokoossa kasattua.
Onko tarkoitus ajaa myös talvisin? Pelkästään työmatkaa vai myös lenkkiä?

Ihan pelkästään kolmen vuodenajan työmatkapyöräilyyn varmaan joku perus-hybridinkin on vallan mainio (saa hyvillä osilla puoleen hintaan vrt. tuo Cannondale), tai jos sporttisempaa ajoasentoa haluaa niin miksei fitnesspyöräkin. Fitnesspyörälle vaihtoehtoa kannattaa miettiä myös akselilta maantiepyörä/cyclocrossia/gravel-pyörä (erityisesti jos lenkkeily kiinnostaa).

Jos päädyt fitnesspyörään niin linkkaamasi Cannondalen vaihtoehdoksi kannattaa miettiä Canyonin Roadlite AL SL 7.0:
Roadlite AL SL 7.0 – Alumiinirunkoinen Fitness-pyörä | CANYON

Vähintäänkin saman tason osat, mutta 1,5 kg kevyempi ja satasen halvempi. Tai halvempi malli Roadlite AL 6.0, jossa muuten aika vastaavat osat, mutta alumiininen keula ja painoa puolisen kiloa Cannondale vähemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Onko tarkoitus ajaa myös talvisin? Pelkästään työmatkaa vai myös lenkkiä?

Ihan pelkästään kolmen vuodenajan työmatkapyöräilyyn varmaan joku perus-hybridinkin on vallan mainio (saa hyvillä osilla puoleen hintaan vrt. tuo Cannondale), tai jos sporttisempaa ajoasentoa haluaa niin miksei fitnesspyöräkin. Fitnesspyörälle vaihtoehtoa kannattaa miettiä myös akselilta maantiepyörä/cyclocrossia/gravel-pyörä (erityisesti jos lenkkeily kiinnostaa).

Talvellakin on tarkoitus päästä fillarilla liikkumaan, eli nastarenkaat pitäisi mahtua. Todennäköisesti ajoa ei ihan kamalasti tule työmatkojen lisäksi, mutta tarkoitus olis kyllä mahdollisuuksien mukaan ajella enemmänkin. Muutama pidempi reissu kuukaudessa tulee varmaan tehtyä.

Tuota Canyonia ei vissiin ole missään kivijalasaa kokeiltavaksi? Haluaisin kyllä kokeilla ennen ostamista, varsinkin kun aika iso summa kuitenkin kyseessä.
 
olen ehdottomasti tuon jousitetun kannalla. Tämä siis jos 1) et aja pelkkää maantietä töihin ja 2) Pyöräilisit myös muuten ja haet monipuolisempaa pyörää.

Ei missään nimessä pumppukeulaa mihinkään hybridi/fitness pyörään. Täysin järjenvastainen kapistus. Ymmärrän kyllä maastopyörässä.
Hybridien pumput ovat usein melko maltillisia liikkumavaraltaan ja iskevät pohjaan helpohkosti. Pumppua pitää huoltaa, ne painavat, halvat hajoavat, pumppu syö tehoa polkemisesta aivan helvetisti (saahan sen lukkoon, mutta mitä järkeä ostaa pumpullinen jos sitä pitää sitten lukossa?)

Talvella pumpusta ei ole juuri hyötyä kuin pahimmissa töissyissä. Pieneen täryyn vaikuttaa eniten renkaiden paksuus ja isot töissyt päihitetään järkevämmin hidastamalla sekä nostamalla/keventämällä painoa ensin keulalta ja sitten takapyörältä töissyn kohdalla.
Samoiten montut, nouse satulalta pois montun kohdalla ja polkimilla olevat jalkasi toimivat kätevästi kippauspisteenä mikä eliminoi pahimmat mäsähdykset.

Jos päädyt fitnesspyörään niin linkkaamasi Cannondalen vaihtoehdoksi kannattaa miettiä Canyonin Roadlite AL SL 7.0:

Täältä myös iso peukku tälle pyörälle.
7.0:llaa sai viime kesän lopulla Canyonin alesta hintaan 999€. Siinäpä vasta diili.
Tuohon Roadliten edellisen vuoden malliin meni Canyonin mukaan kuulemma ainankin 35mm kuvioidut nastarenkaat lokareiden kanssa, voi olla että 40mm tekee tiukkaa.

Lokasuojiksi käy esimerkiksi:
LifeLine Narrow Road Mudguard Set (asennuksessa joutuu kikkailemaan takalokasuojan kanssa bottom bracketin luona koska siellä ei ole luonnollista kiinnityspistettä ja tämä lokari on aika kapea talvirenkaille, en tiedä riittääkö)
tai
SKS Velo 42 Urban Mudguard Set (käyvät kuin nenä päähän mutta takaluokasuoja on liian lyhyt bottom bracketin luota ja päästää vesikelillä hiekkaisen veden voimansiirtoon mikä saa sen temppuilemaan joskus)

Onhan tuohon varmasti muitakin vaihtoehtoja. Bilteman 28" lokarit käyvät todennäköisesti myös...

EDIT: Jahas, tuosta 2018 vuoden 7.0 mallista on näköjään poistettu kiinnityspisteet takakolmiosta lokareille. En tiedä miten on etuhaarukan laita. Onpa erikoista. No, saa nuo kiinteät lokarit esim tämmöisillä (pitää olla quick release) ja nippareilla kiinni. Mikäli ei niin (7.0:ssa näyttäisi olevan thru-Axle kiekon kiinnitys, 6.0:ssa normaali quick release) ei muuta kun P-clamppejä ostamaan.

Tuota Canyonia ei vissiin ole missään kivijalasaa kokeiltavaksi? Haluaisin kyllä kokeilla ennen ostamista, varsinkin kun aika iso summa kuitenkin kyseessä.

Pyörällä on 30 päivän palautusoikeus.
 
Viimeksi muokattu:
Ei missään nimessä pumppukeulaa mihinkään hybridi/fitness pyörään. Täysin järjenvastainen kapistus. Ymmärrän kyllä maastopyörässä.
Hybridien pumput ovat usein melko maltillisia liikkumavaraltaan ja iskevät pohjaan helpohkosti.
En tainnut missään kohtaa mainita sanoja hybridi tai fitness? Suht kevyitä maastopyöriä on esim juurikin tuolta Canyonilta ja itse valitsisin semmosen. Toki jos hybridiä tai fitnesspyörää on hakemassa niin sitten esim juuri tuo linkkaamasi Canyon.
 
Joustokeula on täysi turhake, jollei meinaa metsässä ajaa. Metsäautotiekin menee hienosti ilman.
Lisäksi hyvä joustokeula lisää hintaa huomattavasti tai on pois muitten komponenttien laadusta.
Kunhan runkoon sopii reilu 2 tuumaiset renkaat niin vaimennusta on ihan tarpeeksi.
 
Ei kannata unohtaa yhden vaihteen pyöriä. Melkein täysin huoltovapaita kulkupelejä ja pk-seudulla nyt ei ole edes mitään pitkiä mäkiä, missä heikkokuntoinen joutuisi taluttelemaan. Talveksi voi heittää suuremman takarattaan raskaammin rullaavien nastojen kaveriksi.
 
Vitsi vitsi :D
Itsellänikin on kolmantena pyöränä yksivaihteinen miestenpyörä bullhorn sarvikolla ja vapaarattaalla (ei mikään hipster fixi). Kyllähän tuo kaupunkiin on todella näppärä väline (paljaalla asfaltilla) mutta ympärivuotiseen ajoon en voi suositella kenellekään.
 
Viimeksi muokattu:
170km takana uudella fillarilla, jossa 105osasarjalla ja 11-takalehti.
Alko yhtäkkiä lenkillä naksumaan joka toisella kierrätyksellä, kun kotona eilen ehtisin vähä tutkimaan niin näyttäisi hyppävään jossai kohtaa ketju tyhjää.

Päällisin puolin ei näy olevan mitään ongelmaa, mutta tänään pitää paskat puhdistaa, voisiko siellä olla jotain epäpuhtautta, jonka takia moista tekee.

Hieman turhauttavaa, kun näin nopeesti tuli jotain problematiikkaa.
 
170km takana uudella fillarilla

Toki siellä voi paskaakin olla välissä, mutta siinähän menee se muutama satanen ennen kuin kaikki osat on "asettuneet paikalleen", jona aikana niitä joutuu yleensä säätämään jossain määrin kun vaijerit venyvät jne. Sinänsä ei siis mitään outoa, että tekevät noin ja voi vaan olla säädöt menneet kohdiltaan osien elämisen takia.

Itse kun otin viime vuonna uutta cycloa käyttöön joka oli Sora osilla, niin joka lenkin jälkeen piti säätää vaihteet ja jarrut (mekaaniset levyt) uusiksi ja pari kertaa kesken lenkinkin kun alkoivat naksumaan. Vajaan parin saadan kilsan jälkeen alkoivat vasta pysyä asetuksilla pidempäänkin. Soria nyt tietysti joutuu muutenkin säätämään enemmän kuin 105:ttä, mutta kyllä nekin sentään kerran asetuttuaan pysyy ~300-500 km yleensä kohdallaan ja saa jetiin pienellä täsmäytyksellä.
 
Soria nyt tietysti joutuu muutenkin säätämään enemmän kuin 105:ttä, mutta kyllä nekin sentään kerran asetuttuaan pysyy ~300-500 km yleensä kohdallaan ja saa jetiin pienellä täsmäytyksellä.

Vertasin vaan avovaimon Cannondaleen jossa sama osasarja, eikä sen kanssa tullut mitään ongelmia 800km mennessä, tosin sai viedä ekaan huoltoon ilmaiseksi, että olisko siellä sitten säädetty.

Jotenkin olin itse varautunut, että sen 500km olisi päässyt ennen ensimmäisiä säätöjä.
 
Ensihuollossahan ne kyllä säätää kilkkeet taas kohdalleen ja kiristelee kaikki ruuvit ja mutterit uudestaan. Tai niin ainakin pitäisi tehdä, sehän se koko ensihuollon pointti on. Yksilökohtaista tuo venyminen jossain määrin on, esim. vaijereiden venymä vaikuttaa todella paljon tuohon ja jos vaimokkeen fillarissa ei ole vaijerit venyneet niin paljon kuin sinulla, niin ero voi selittyä silläkin. Lisäksi myös ajotyyli vaikuttaa jossain määrin, eli kuinka aktiivisesti vaihteita ja jarruja käyttelee jne.
 
Olisi käytettynä tarjolla 56cm rungolla varustettu maantiepyörä, mutta kaikki nettilaskurit ja valmistajan suositus sanoo, että minun pituiselle (188cm) pitäisi valita 59-60cm runko. Kannattaako skipata suosiolla, vai vieläkö tuo koko menisi? Mitään kokemusta maantiepyöräilystä ei ole, joten olen täysin näitten nettitaulukoiden varassa...
 
Olisi käytettynä tarjolla 56cm rungolla varustettu maantiepyörä, mutta kaikki nettilaskurit ja valmistajan suositus sanoo, että minun pituiselle (188cm) pitäisi valita 59-60cm runko. Kannattaako skipata suosiolla, vai vieläkö tuo koko menisi? Mitään kokemusta maantiepyöräilystä ei ole, joten olen täysin näitten nettitaulukoiden varassa...

Onko sun mahdollista kokeilla sitä pyörää? Saisit vähän fiilistä miltä se tuntuu... itse olen 181 cm ja ajan 54 kokoisella maantievenkulalla ja 55 kokoisella cyclolla, ja ne on oman perstuntuman mukaan sopivia.

Jos se pyörä on liian pieni, niin ajoasento menee liian nippuun ja pyörä tuntuu ”ahtaalta”. Rungon koko riippuu myös jalkojen, selän ja käsien pituudesta, esim. stemmin pituudella ja kulmalla voi vaikuttaa yläkropan osuuteen, ja jalkojen puolesta taas rungon on oltava oikean korkuinen käyttäjälle. Liian pienellä rungolla joudut nostamaan satulaa turhan ylös, mikä taas voi tehdä ajoasennosta hassun, tai sitten pitää nostaa myös tankoa ylös. Itse olen mallia ”persjalkainen”, jalan sisämitta on vain ~82 cm, joka tarkoittaa yleensä kokoa pienempää fillaria kuin suositukset pituuden mukaan yleisesti sanovat.
 
Onko sun mahdollista kokeilla sitä pyörää? Saisit vähän fiilistä miltä se tuntuu... itse olen 181 cm ja ajan 54 kokoisella maantievenkulalla ja 55 kokoisella cyclolla, ja ne on oman perstuntuman mukaan sopivia.

Jos se pyörä on liian pieni, niin ajoasento menee liian nippuun ja pyörä tuntuu ”ahtaalta”. Rungon koko riippuu myös jalkojen, selän ja käsien pituudesta, esim. stemmin pituudella ja kulmalla voi vaikuttaa yläkropan osuuteen, ja jalkojen puolesta taas rungon on oltava oikean korkuinen käyttäjälle. Liian pienellä rungolla joudut nostamaan satulaa turhan ylös, mikä taas voi tehdä ajoasennosta hassun, tai sitten pitää nostaa myös tankoa ylös. Itse olen mallia ”persjalkainen”, jalan sisämitta on vain ~82 cm, joka tarkoittaa yleensä kokoa pienempää fillaria kuin suositukset pituuden mukaan yleisesti sanovat.

Sunnuntaina saattaisi olla mahdollisuus käydä kokeilemassa sitä. Minä taas olen pitkäjalkainen, (sisämitta 89cm) eli siinä varmaan kävisi juuri noin että satulan joutuu nostamaan 3-5cm liian ylös ja sitten tanko jää liian matalalle.
 
Ei kannata unohtaa yhden vaihteen pyöriä. Melkein täysin huoltovapaita kulkupelejä ja pk-seudulla nyt ei ole edes mitään pitkiä mäkiä, missä heikkokuntoinen joutuisi taluttelemaan. Talveksi voi heittää suuremman takarattaan raskaammin rullaavien nastojen kaveriksi.
Itselläni cyclocrossi (canyon inflite al 9), mutta aina välillä tulee mieleen, että joku mango tms. olisi kiva myös. Vielä parempi olisi jos löytäisi mahdollisimman yksinkertaisen hihnaveteoisen pyörän. Maksavat vaan aika paljon noi hinavetoiset vielä, mutta houkuttaisi lähes täydellinen huoltovapaus.
 
Vieläkö mahtaa Turun Ruissalossa olla hiekkaa pyöräreitillä? Ei jaksaisi taas lähteä tarkistamaan ja pettyä. :D
 
170km takana uudella fillarilla, jossa 105osasarjalla ja 11-takalehti.
Alko yhtäkkiä lenkillä naksumaan joka toisella kierrätyksellä, kun kotona eilen ehtisin vähä tutkimaan niin näyttäisi hyppävään jossai kohtaa ketju tyhjää.

Hieman turhauttavaa, kun näin nopeesti tuli jotain problematiikkaa.

Täysin normaalia. Omaan pyörään vaihdettiin vaijerit ja nyt 70km jälkeen alkoi pomppimaan ja täytyy säätää. Tuohon säätöön ei tarvita kuin pieni ristipäinen ruuvimeisseli ja hommaan menee se 30sec. Youtubessa on hyvät ohjeet mitä täytyy tehdä.
 
Eilinen maastopyöräreissu vaihtui melkein 10km kävelyreissuksi, kun pomppasi hakkuuaukealla oksa takavaihtajan väliin ja korvake poikki :darra: Tästä lähtien voisi pitää tuotakin varaosaa aina mukana...
 
Eilinen maastopyöräreissu vaihtui melkein 10km kävelyreissuksi, kun pomppasi hakkuuaukealla oksa takavaihtajan väliin ja korvake poikki :darra: Tästä lähtien voisi pitää tuotakin varaosaa aina mukana...

Sitähän tuo laji aina välillä on. Omien kokemusten mukaan, myös sisäkumi, ulkokumi, ketjut eikä takavaihtajan vivustakaan haittaa olis. Heitin kerran lipat ja osu takavaihtajan vipu kiveen ja kiinnitys murtui. Oli kiva vaihdella sit vaihteita kun vipu roikkui siinä jossain :D
 
Eilinen maastopyöräreissu vaihtui melkein 10km kävelyreissuksi, kun pomppasi hakkuuaukealla oksa takavaihtajan väliin ja korvake poikki :darra: Tästä lähtien voisi pitää tuotakin varaosaa aina mukana...
Ehkä yksi ylenkatsotuimmista ongelmista ikinä. Tuokin osa on useimmiten todella halpa ja ennen kaikkea kevyt kantaa mukana, mutta harvemmin tuntuu kenelläkään sellaista olevan varalla. Itseni mukaanlukien, en vaan koskaan muista laittaa osaa ostoskoriin kun tilaan tavaraa. :)

Tuossa tilanteessa jos ei ole varakorvaketta, niin sitten ketjunkatkaisijalla ketju poikki ja sinkulana kotiin. Toki pitää se katkaisin olla mukana myös.
 
^ Aika jännä. Ei ole Keski-Uudellamaalla ollut hiekkaa enää moneen viikkoon.
 
XXL:ssä kaikki fillarit -20% 9-10.5.2018, muut tuotteet -25%.

(XXL-sähköpostiuutiskirjeen tilaajille)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 382
Viestejä
4 510 790
Jäsenet
74 359
Uusin jäsen
Sigma gooner

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom