Pyöräily

Kysellääs nyt täältäkin jos joku osaisi neuvoa. Eli hankin tuossa taannoin KTM Macina 693:sen ( Bosch PERFORMANCE CX Gen.4 ). Tarkoitus olisi varustaa pyörä valoilla jotka saavat virtansa pyörän omasta akusta ja sähköjärjestelmästä. Sen tiedän, että pyörässä on LFC-valmius, eli runkoon on asennettu valmiiksi johdot taka- sekä etuvaloille.

Tähän kohtaan loppuukin sitten tietämys eikä myyjäliikekään osannut sanoa asiaan mitään pyörää hankkiessa. Eli näen pyörän rungossa paikat valojen liitäntään mutta liitin näyttää erikoiselta, mistä tiedän mitkä valot tähän pyörään sopivat jne. Edes ohjekirja ei auta tässä tapauksessa.
 
Kysellääs nyt täältäkin jos joku osaisi neuvoa. Eli hankin tuossa taannoin KTM Macina 693:sen ( Bosch PERFORMANCE CX Gen.4 ). Tarkoitus olisi varustaa pyörä valoilla jotka saavat virtansa pyörän omasta akusta ja sähköjärjestelmästä. Sen tiedän, että pyörässä on LFC-valmius, eli runkoon on asennettu valmiiksi johdot taka- sekä etuvaloille.

Tähän kohtaan loppuukin sitten tietämys eikä myyjäliikekään osannut sanoa asiaan mitään pyörää hankkiessa. Eli näen pyörän rungossa paikat valojen liitäntään mutta liitin näyttää erikoiselta, mistä tiedän mitkä valot tähän pyörään sopivat jne. Edes ohjekirja ei auta tässä tapauksessa.
Onpa komee myyjäliike.
Me vaan myydään näitä. :facepalm:

IMG_20230815_144754.jpg
Esimerkiksi valostoressa eikö se tosta mee vaan raksimalla haluttu.
Varmaan osaa myös neuvoa sähköpostilla.
 
Aikoinaan kun ajoin enemmänkin krossinappuloilla, meni niitä kaksi tai kolme paria kaudessa. Kapea rengas ja pienet nappulat on lähtökohtaisesti nopeasti kuluvaa kamaa. Kestävyyden kannalta kannattaa suosia jotain matalilla ja leveillä nappuloilla olevaa tai sitten timanttikuvio keskellä + sivunappulat kuviota.
 
Nyt meni mun taitojen yli. Sain ensi huollon puoleen hintaan, niin tuli mieleen että veisikö sinne? Onko liian aikaista ku vain 50km metsäajoa?
Uusi pyörä? Paljonko kilsoja kokonaisuudessaan? Tsekkaisin omien kokemuksien mukaan takapakan kireyden. Vaikka sitten siellä ensihuollossa.

Keväällä ostin 2x9 hybridin XXL:stä ja siinä alkoi näin jälkikäteen analysoituna noin 100 km asvalttiajojen jälkeen pieni epätarkkuus vaihdoissa erityisesti 2. Ja 3. pienimmillä takarattailla. Suurimpana vinkkinä löi ketju "nilkoille" kun lopetti polkemasta vedossa pienimmällä takarattaalla. Ensihuollossa, jota venytin aina 500 km selvisi että takapakka oli löysällä.

Vaihdoin vähän tämän jälkeen toiseen 2x10 voimalinjaan ultegran kasetin ja kiristin 40 Nm 40-200 Nm momenttiavaimella. Reilun 100 km ajoilla kiristyi vielä 5 napsua tavoitteeseen. Tässäkin tuli pari rumaa vaihtoa viimeisellä lenkillä ja taas kiristyksen jälkeen toimi täydellisesti.

Nuo pakathan koostuu yleensä kiinteästä isosta osiosta ja pienet rattaat voi olla irtorattaita. Jos ne pääsee toistensa suhteen heilumaan niin toki vaihteet sekoilee ja paukkuu.




Tuossa vielä esimerkkinä nuo rataspakat. Hybridissä juurikin 1-7, 8 ja 9 pääsivät liikkumaan toistensa suhteen joten niiden välillä ne ongelmat myös havaitsi.

Screenshot_20230815_231921_OneDrive.png


Screenshot_20230815_232017_Drive.png
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaako vaihtaa 1x11 pyörän ketju, kun tulkin 0.5% menee läpi, mutta 0.75% ei mene? Pyörällä on ajettu n. 1500km pelkkää lyhyttä työmatkaa kaupungissa. Voimansiirtoa on aktiivisesti puhdistettu ja ketjun voiteluun olen käyttänyt Rex Domestique. Luulisi kyllä ketjun kestävän pidempään näillä ajoilla.
 
Kannattaa, mikähän ketju on kyseessä? Kalliimmissakin pyörissä tulevat ketjut voi kyllä olla ihan halvinta roskaa.
 
Kannattaako vaihtaa 1x11 pyörän ketju, kun tulkin 0.5% menee läpi, mutta 0.75% ei mene? Pyörällä on ajettu n. 1500km pelkkää lyhyttä työmatkaa kaupungissa. Voimansiirtoa on aktiivisesti puhdistettu ja ketjun voiteluun olen käyttänyt Rex Domestique. Luulisi kyllä ketjun kestävän pidempään näillä ajoilla.
Faktaa en osaa sanoa, mutta kai se idea on siinä että ajoissa vaihtamalla rattaat pysyy hyväkuntoisina pidempään ja kestää useammat ketjut. Itse vaihdoin shimanon 1x11 voimansiirtoon uuden ketjun vasta vajaa 1% kulumalla (hankin vasta venymämitan tuolloin) ja uusi ketju pelitti hyvin. Ostaisin ainakin uuden ketjun valmiiksi.
 
Kannattaa, mikähän ketju on kyseessä? Kalliimmissakin pyörissä tulevat ketjut voi kyllä olla ihan halvinta roskaa.

Ketju on pyörän mukana tullut KMC X11 jotain. Tarkemmin en tiedä. Jos sitä vielä talven tuloon asti ajaisi tällä ketjulla ja ensi kaudelle uusi ketju.
 
Kannattaako vaihtaa 1x11 pyörän ketju, kun tulkin 0.5% menee läpi, mutta 0.75% ei mene? Pyörällä on ajettu n. 1500km pelkkää lyhyttä työmatkaa kaupungissa. Voimansiirtoa on aktiivisesti puhdistettu ja ketjun voiteluun olen käyttänyt Rex Domestique. Luulisi kyllä ketjun kestävän pidempään näillä ajoilla.

Aikanaan asiaa Googlailin ja 11 sekä 12 vaihteisille ketjuille suositusvaihtovenymä on tuo 0,5. Samalla tavalla 900km-1500km välissä halvemmat ketjut on venähtäneet.

Nyt on testissä XX1 ketju, jolla on menty jo 2500km. Toiseenpyörään vahdoin myös takapakan samalla ja rupesin käyttämään tippavahaa ketjuöljyn sijasta. Katsotaan tuleeko sillä vielä pidempivaihtoväli. Kyseinen pyörä on tosin hiekkatieajossa ja retkikäytössä, joten ketju kuluu enemmän.
 
Onko kenelläkään kokemusta noista Lidlin pyörälampuista? Myynnissä juuri nyt viimeisiä ainakin Pirkanaman Lidleissä.


Kuinka kestävä akku noissa on etenkin pakkasilla ja miten mahtaa takavalon jarrutustoiminto toimia? Jarrutettaessa sen mainoksen pitäisi näyttää voimakkaampaa punaista valoa.
Onko joku testannut, kannattaako maksaa enempää jos ei aja maastopyörällä pimeässä metsäpolkuja, vaan metsäautoteitä, tuttuja sellaisia.

Riittääköhän tuo 70 lumenin maximiasetus pimeään metsään, nimenomaan ajajalle tutuille metsäautoteille yms. Ei varsinaisille metsäpoluille täynnä kiviä ja esteitä.
 
Onko kenelläkään kokemusta noista Lidlin pyörälampuista? Myynnissä juuri nyt viimeisiä ainakin Pirkanaman Lidleissä.


Kuinka kestävä akku noissa on etenkin pakkasilla ja miten mahtaa takavalon jarrutustoiminto toimia? Jarrutettaessa sen mainoksen pitäisi näyttää voimakkaampaa punaista valoa.
Onko joku testannut, kannattaako maksaa enempää jos ei aja maastopyörällä pimeässä metsäpolkuja, vaan metsäautoteitä, tuttuja sellaisia.

Riittääköhän tuo 70 lumenin maximiasetus pimeään metsään, nimenomaan ajajalle tutuille metsäautoteille yms. Ei varsinaisille metsäpoluille täynnä kiviä ja esteitä.

Itselläni on nelisen vuotta? sitten ostettu vastaava Lidlin valosetti ja sanoisin, ettei se nyt varsinaisesti laadukas ole. Takavalo meni mykäksi jo ensimmäisen talven jälkeen, mutta etuvalo on käytössä edelleen. Se piti tosin ottaa auki, kun virtakytkin alkoi ilmeisesti kosteusvauriosta johtuen oireilemaan. Valokuvio omassani on stvzo-mallinen, eli häikäisemätön auton lähivalo-tyyppinen. Akku kestää pienimmällä teholla parisen viikkoa työmatkaa, joten täydellä teholla luulisin kestävän pari tuntia. Uusi lamppu näyttää samanlaiselta, joten eiköhän se ole suoritusarvoiltaan lähellä vanhaa mallia. Valon määrä riittää periaatteessa pilkkopimeässä ajamiseen, mutta ylhäältä rajattu lähivalokuvio ei valaise kuin pelkän tienpinnan, joten pitemmän päälle voi alkaa ahdistamaan.
 
Alkoi etujarru vinkua / laahata ärsyttävästi, tuntui menevän pois kun hioi hiekkapaperilla jarrupalat, painoi mäntiä sisäänpäin ja keskitti jarrusatulan. Varmaan epätasaisesti kulunut / jotain soopaa palan pinnassa.

Mulla olis ollut valmiina uudet palat mutta ne eivät olleetkaan samanlaiset, alkuperäisiä paloja on neljä ja nämä mitkä tilasin niin onkin tuplasettinä. Alkuperäisten kiinnityksen varmistus menee ruuvilla tuosta kolosta läpi, mutta uusissa koukut. Uusissa myös hiukan vähemmän kulutuspintaa. Muodon puolesta tuntuu sopivan eli tuskin pienet eroavaisuudet tuossa haittaa?

IMG_20230820_162134.jpgIMG_20230820_160719.jpg

Jarrut on Magura MT Trail SL Carbon.

 
Alkoi etujarru vinkua / laahata ärsyttävästi, tuntui menevän pois kun hioi hiekkapaperilla jarrupalat, painoi mäntiä sisäänpäin ja keskitti jarrusatulan. Varmaan epätasaisesti kulunut / jotain soopaa palan pinnassa.

Mulla olis ollut valmiina uudet palat mutta ne eivät olleetkaan samanlaiset, alkuperäisiä paloja on neljä ja nämä mitkä tilasin niin onkin tuplasettinä. Alkuperäisten kiinnityksen varmistus menee ruuvilla tuosta kolosta läpi, mutta uusissa koukut. Uusissa myös hiukan vähemmän kulutuspintaa. Muodon puolesta tuntuu sopivan eli tuskin pienet eroavaisuudet tuossa haittaa?

IMG_20230820_162134.jpgIMG_20230820_160719.jpg

Jarrut on Magura MT Trail SL Carbon.

Niin, kuinka vähän sitä omaa henkikultaansa arvostaa. Jarrut on kuitenkin valojen lisäksi ainoa aktiivinen turvalaite polkupyörässä.

Kerran taitoin paloja lukitsevaa sokkaa liian vähän ja etujarrupalat tippuivat kesken mäen, ei ollut kovin miellyttävä kokemus vaikka takajarrut toimivatkin. Sen jälkeen en ole jarrujen kanssa tinkinyt mistään.
 
Niin, kuinka vähän sitä omaa henkikultaansa arvostaa. Jarrut on kuitenkin valojen lisäksi ainoa aktiivinen turvalaite polkupyörässä.

Kerran taitoin paloja lukitsevaa sokkaa liian vähän ja etujarrupalat tippuivat kesken mäen, ei ollut kovin miellyttävä kokemus vaikka takajarrut toimivatkin. Sen jälkeen en ole jarrujen kanssa tinkinyt mistään.

Ihan kohtuullisessa arvostuksessa on, mutta olen lukevinani rivien välistä ettei nuo jarrupalat missään nimessä sovi tähän malliin?

Muistaakseni piti olla yhteensopivat mutta saattaa olla nuo MT Trail SL Carbonit onkin jotain hieman poikkeavaa mallia :hmm:

Tuo koukku noissa tuplamalleissa ottaa kyllä kiinni jarrusatulaan, mutta eihän tollanen viritys ole koskaan niin varma kuin läpiviennillä ruuveilla varmistettu. Vaikka magneettia mukana.
 
Itselläni on nelisen vuotta? sitten ostettu vastaava Lidlin valosetti ja sanoisin, ettei se nyt varsinaisesti laadukas ole. Takavalo meni mykäksi jo ensimmäisen talven jälkeen, mutta etuvalo on käytössä edelleen. Se piti tosin ottaa auki, kun virtakytkin alkoi ilmeisesti kosteusvauriosta johtuen oireilemaan. Valokuvio omassani on stvzo-mallinen, eli häikäisemätön auton lähivalo-tyyppinen. Akku kestää pienimmällä teholla parisen viikkoa työmatkaa, joten täydellä teholla luulisin kestävän pari tuntia. Uusi lamppu näyttää samanlaiselta, joten eiköhän se ole suoritusarvoiltaan lähellä vanhaa mallia. Valon määrä riittää periaatteessa pilkkopimeässä ajamiseen, mutta ylhäältä rajattu lähivalokuvio ei valaise kuin pelkän tienpinnan, joten pitemmän päälle voi alkaa ahdistamaan.
Otin testiin, tuossahan on vielä kolmen vuoden takuu, eli ei edes menetä mitään ostamalla.

Tuo on-off-nappivika kuulostaa kieltämättä alkeelliselta suunnitteluvialta, mutta jospa ne on vähän parantanut laatua noissa. Varas vei eilen lamppusetin pyörästä vartissa, ei näköjään kannata jättää pyörään.
Joskus oli Knogin Blinder-ladattava setti ja se oli tosi huono. Täytenäkin etuvalo sammui miltei saman tien kylmään aikaan.
 
Alkoi etujarru vinkua / laahata ärsyttävästi, tuntui menevän pois kun hioi hiekkapaperilla jarrupalat, painoi mäntiä sisäänpäin ja keskitti jarrusatulan. Varmaan epätasaisesti kulunut / jotain soopaa palan pinnassa.

Mulla olis ollut valmiina uudet palat mutta ne eivät olleetkaan samanlaiset, alkuperäisiä paloja on neljä ja nämä mitkä tilasin niin onkin tuplasettinä. Alkuperäisten kiinnityksen varmistus menee ruuvilla tuosta kolosta läpi, mutta uusissa koukut. Uusissa myös hiukan vähemmän kulutuspintaa. Muodon puolesta tuntuu sopivan eli tuskin pienet eroavaisuudet tuossa haittaa?

IMG_20230820_162134.jpgIMG_20230820_160719.jpg

Jarrut on Magura MT Trail SL Carbon.


Maguran Mt5 ainakin käy kummat tahansa noista malleista. Alkuperäiset oli tuollaiset koukulliset nyt on neljä erillistä palaa / satula käytössä. Seuraavaksi on odottamassa taas koukulliset ennen talvea. Koukulliset jää siihen satulan päällä olevaan pieneen kuoppaan.
 
Ihan kohtuullisessa arvostuksessa on, mutta olen lukevinani rivien välistä ettei nuo jarrupalat missään nimessä sovi tähän malliin?

Muistaakseni piti olla yhteensopivat mutta saattaa olla nuo MT Trail SL Carbonit onkin jotain hieman poikkeavaa mallia :hmm:

Tuo koukku noissa tuplamalleissa ottaa kyllä kiinni jarrusatulaan, mutta eihän tollanen viritys ole koskaan niin varma kuin läpiviennillä ruuveilla varmistettu. Vaikka magneettia mukana.
En nyt speksejä ruvennut tavaamaan, vaan lähinnä sitä hain takaa että kannattaa nyt varmistaa että valmistajankin mielestä nuo ovat yhteensopivat. Ilmeisesti @MarkusV :llä oli omakohtaista kokemusta että nämä toimii keskenään.
 
En nyt speksejä ruvennut tavaamaan, vaan lähinnä sitä hain takaa että kannattaa nyt varmistaa että valmistajankin mielestä nuo ovat yhteensopivat. Ilmeisesti @MarkusV :llä oli omakohtaista kokemusta että nämä toimii keskenään.

Ainakin Mt5 mallissa. Jos vain satulassa on se kuoppa. Maguralla pala lukittuu lopuksi magneetilla mäntään. Muilla ei tainnut olla tuota ominaisuutta kuin maguran jarruissa.

ekan kerran kun otin koukulliset pois niitä sai taistella aika pitkään jotta magneetti irroitti otteen kun ei tiennyt miten toimii.Täytyy vain olla tarpeeksi iso ruuvimeisseli/koukku
 
Hiukan hämmensi kun jarrupalat vaihtoi muotoaan mutta jos nuo koukut istuu näille satuloille myös niin laitetaan myöhemmin paikalleen, ruuvit koristeeksi päälle. En kovin tarkkaan tutkinut mutta kattelin että saman muotoisia, sopii mäntien päälle ainakin.

Noissa koukullisissa tuplapaloissa oli ohuempi kulutuspinta, vois kuvitella ettei niin herkästi laahaa levyyn. Nuo erikseen tilatut on Performance setit ja jarrujen mukana tulleet vähän laimeemmat.

"Do performance brake pads make a difference?
Swapping in performance street pads helps maintain braking strength at higher temperatures than factory-style pads. In general, because performance pads have a more metallic compound, they might wear rotors a tad faster and produce more dust, but they're a great upgrade over OEM for sure"
 
Alkoi etujarru vinkua / laahata ärsyttävästi, tuntui menevän pois kun hioi hiekkapaperilla jarrupalat, painoi mäntiä sisäänpäin ja keskitti jarrusatulan. Varmaan epätasaisesti kulunut / jotain soopaa palan pinnassa.

Mulla olis ollut valmiina uudet palat mutta ne eivät olleetkaan samanlaiset, alkuperäisiä paloja on neljä ja nämä mitkä tilasin niin onkin tuplasettinä. Alkuperäisten kiinnityksen varmistus menee ruuvilla tuosta kolosta läpi, mutta uusissa koukut. Uusissa myös hiukan vähemmän kulutuspintaa. Muodon puolesta tuntuu sopivan eli tuskin pienet eroavaisuudet tuossa haittaa?

IMG_20230820_162134.jpgIMG_20230820_160719.jpg

Jarrut on Magura MT Trail SL Carbon.

Sopiihan ne.
Noi erilliset 4 saa vaan sitten vaihdettua satulaa irrottamatta.
Trail carbonissa on tosiaan kuitukahvat ja etusatula on MT7 ja takasatula MT8.
 
Sopiihan ne.
Noi erilliset 4 saa vaan sitten vaihdettua satulaa irrottamatta.
Trail carbonissa on tosiaan kuitukahvat ja etusatula on MT7 ja takasatula MT8.

Juu, näyttää tosiaan olevan kahta mallia ainakin noita paloja.

Vaikuttikin tuo jarrumalli olevan jokin risteytys tms, mutta sieltähän ne tarkennukset tulikin :thumbsup:
 
Pitäisi ostaa vanhaan mankeliin uudet polkimet. Vaatimuksena on, että ei ole mitään piikkejä kun välillä tulee poljettua paljasjalkakengillä.
Tämmöiset tuli vastaan: Shimano Poljin PD-EF205 Musta Flat | Motonet Oy

Polkimia näkyy olevan ainakin parilla eri kierteellä: 1/2" ja 9/16". Mistäs tiedän kumpi käy? Linkin mallissa ei tosin edes mainita kierrettä..
Onko Suomessa heijastimet pakolliset polkimessa? Niitä kun ei ole noissa valmiina.

e: Pyörän malli on Nopsa highway
 
Pitäisi ostaa vanhaan mankeliin uudet polkimet. Vaatimuksena on, että ei ole mitään piikkejä kun välillä tulee poljettua paljasjalkakengillä.
Tämmöiset tuli vastaan: Shimano Poljin PD-EF205 Musta Flat | Motonet Oy

Polkimia näkyy olevan ainakin parilla eri kierteellä: 1/2" ja 9/16". Mistäs tiedän kumpi käy? Linkin mallissa ei tosin edes mainita kierrettä..
Onko Suomessa heijastimet pakolliset polkimessa? Niitä kun ei ole noissa valmiina.

e: Pyörän malli on Nopsa highway
Mittaa kammen sisäpuolelta ihan vaikka viivoittimella minkä kokoinen on. 1/2" on 12,7 mm ja 9/16" on 14,2 mm.

1. Polkupyörässä tulee olla etu-, sivu-, poljin- ja takaheijastimet. Sivuheijastimet on oltava polkupyörän sekä etu- että takaosassa kummallakin sivulla. Poljinheijastimia tulee kussakin polkimessa olla kaksi ja poljettaessa niistä toisen tulee olla suunnattu eteen- ja toisen taaksepäin. Urheilu- tai kilpakäyttöön rakennetussa, tiellä käytettävässä polkupyörässä, jonka omamassa on enintään 10 kg ja jossa on vähintään 12 vaihdetta, ei kuitenkaan vaadita etu-, sivu- eikä poljinheijastimia polkupyörää valoisaan aikaan ajettaessa.

Edit. eli pitää olla heijastimet, mutta käytännössä näistä tuskin koskaan sakotetaan. Vähän niin kuin kypärän käyttö.
 
Mittaa kammen sisäpuolelta ihan vaikka viivoittimella minkä kokoinen on. 1/2" on 12,7 mm ja 9/16" on 14,2 mm.



Edit. eli pitää olla heijastimet, mutta käytännössä näistä tuskin koskaan sakotetaan. Vähän niin kuin kypärän käyttö.
Kiitoksia vastauksesta. Ilmeisesti noihin on olemassa yhteensopivat heijastimet, joten täytyy ne ostaa sitten joskus.
 
Polkimia näkyy olevan ainakin parilla eri kierteellä: 1/2" ja 9/16". Mistäs tiedän kumpi käy?
Koitin googlata sun nopsaa ei täyttä varmuutta mutta eiköhän siina ole nykypyörien tapaan 9/16" kierteet.

1/2" kierre ollut lähinnä käytössä fauber kammissa (ohuet täysmetalliset)

Jossain vaiheessa (lisä)heijastimet tais olla pakolliset vain uusissa pyörissä?
 
Ei ykskään heijastin fillarissa kiinni, eikä tule. Maastureitten mukana tullleet heijastimet kätevästi erillisessä pussissa, helpottaakseen niitten roskiin heittoa. Jos valot on kunnossa, niin en nää mitään tarpeellisuutta hejastimille.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ykskään heijastin fillarissa kiinni, eikä tule. Maastureitten mukana tullleet heijastimet kätevästi erillisessä pussissa, helpottaakseen niitten roskiin heittoa. Jos valot on kunnossa, niin en nää mitään tarpeellisuutta hejatimille.

Ihana MINÄMINÄ asenne. Muiden tienkäyttäjien mukavuus, saati jos laki jotain muiden eteen vaatisia tekemään, ei voisi vähempää kiinnostaa?

Heijastimiin (poljin ja pyörä) verrattuna valot ovat aika mitätön sivuseikka pimeällä auton valoissa hehkuvassa pyörässä. Toki jos ajaa vain metäsässä on aika yksi ja sama, mutta ihmisten ilmoilla luulisi nykyään tyhmemmänkin kansanosan jo panostavan näin pikkuseikkaan.
 
Ihana MINÄMINÄ asenne. Muiden tienkäyttäjien mukavuus, saati jos laki jotain muiden eteen vaatisia tekemään, ei voisi vähempää kiinnostaa?

Heijastimiin (poljin ja pyörä) verrattuna valot ovat aika mitätön sivuseikka pimeällä auton valoissa hehkuvassa pyörässä. Toki jos ajaa vain metäsässä on aika yksi ja sama, mutta ihmisten ilmoilla luulisi nykyään tyhmemmänkin kansanosan jo panostavan näin pikkuseikkaan.
Ei vittu näitä. Mikä vitun minäminä asenne? Heijastimet rämisee, irtoaa ja sotkee paikkoja. En tiedä yhtäkään, kuka hejastimen irrottua kääntyy takasin poimii se heijastin ja vie sen roskiin. Se että mä ennemmin panostan valoihin ja laittanu pelkästään pyörän valoihin reilusti yli tonni, voi takaa että autoilijat ja muut tien käyttäjät näkee ilman sitä hejastinatkin. Joo ja en myöskään ole niitä ääliöitä jotka laittaa 4000 lumenean tuikun eteen sokasemaan muita.
 
Ei vittu näitä. Mikä vitun minäminä asenne? Heijastimet rämisee, irtoaa ja sotkee paikkoja. En tiedä yhtäkään, kuka hejastimen irrottua kääntyy takasin poimii se heijastin ja vie sen roskiin. Se että mä ennemmin panostan valoihin ja laittanu pelkästään pyörän valoihin reilusti yli tonni, voi takaa että autoilijat ja muut tien käyttäjät näkee ilman sitä hejastinatkin. Joo ja en myöskään ole niitä ääliöitä jotka laittaa 4000 lumenean tuikun eteen sokasemaan muita.

Valo ei näy sivuille, ja pistemäinen pieni valonlähde katoaa kapungin valoihin. Tietä ylittävän pyöräheijastin näkyy sellaisena outona liikeratana, jota ei kertakaikkiaan voi olla huomaamatta. Ihan kiva autoilijan näkökulmasta. Mutta ei tämäkään koske kaikkia, tiet voi ylittää myös ajamatta sukkulana autojen alle jos tietää että oma näkyvyys on heikko.


Vai onko tämä sinulle jokin egokysymys ja koet heijastimet niin halvoiksi, ettet saa "tonnin" valoilla enää kompensoitua riittävästi?
 
Valo ei näy sivuille, ja pistemäinen pieni valonlähde katoaa kapungin valoihin. Tietä ylittävän pyöräheijastin näkyy sellaisena outona liikeratana, jota ei kertakaikkiaan voi olla huomaamatta. Ihan kiva autoilijan näkökulmasta. Mutta ei tämäkään koske kaikkia, tiet voi ylittää myös ajamatta sukkulana autojen alle jos tietää että oma näkyvyys on heikko.


Vai onko tämä sinulle jokin egokysymys ja koet heijastimet niin halvoiksi, ettet saa "tonnin" valoilla enää kompensoitua riittävästi?
Sori, puhut paskaa.
20230822-144750.jpg
 
Viime syksyn ja talven käytin hyötyajo-järkipyörässäni pinnaheijastimia (4 kpl / kiekko) hyvällä menestyksellä. Ei rämissyt eikä niiden olemassaoloa huomannut millään tapaa. Sellaiset taidan laittaa tänä syksynä myös ei-niin-järkeviin harrastepyöriini :) Pinnaheijastimiakin on toki varmasti erilaisia ja -laatuisia.

Heijastinteippikin on varmasti toimivaa ja mm. suosittua tavaraa ultra/endurance-kisoissa - ei taatusti rämise.
 
Viime syksyn ja talven käytin hyötyajo-järkipyörässäni pinnaheijastimia (4 kpl / kiekko) hyvällä menestyksellä. Ei rämissyt eikä niiden olemassaoloa huomannut millään tapaa. Sellaiset taidan laittaa tänä syksynä myös ei-niin-järkeviin harrastepyöriini :) Pinnaheijastimiakin on toki varmasti erilaisia ja -laatuisia.

Heijastinteippikin on varmasti toimivaa ja mm. suosittua tavaraa ultra/endurance-kisoissa - ei taatusti rämise.
Mullakin oli viime talven läskissä näitä pitkulaisia heijastimia, yksi venttiilin molemmin puolin niin löytyy sekin lumen seasta paljon helpommin. Pääasiassa kuitenkin suosin heijastimia vaatteissa, ne kun on päällä muulloinkin kuin vain pyöräillessä.
 
Sähköpyöräni mukana tuli heppoisennäköiset ja rumat ripulinkeltaiset heijastimet, jotka lahjoitin kierrätyskeskukseen. AliExpressiltä löysin tyylikkäämmät pinnoihin kiinni ruuvattavat CatEye RR550 SW -heijastimet, jotka pari vuotta ovat ongelmitta paikoillaan pysyneet. Tämän mallin heijastimien saatavuus taitaa olla heikkoa, mutta muitakin ruuvikiinnitteisiä heijastimia löytyy esim. Ebay:sta tai Alilta. Kolme heijastinta per rengas näytti sopivimmalta:)

Tuolla muutama pari jäljellä: Ebay

eBike reflectors 2.jpgeBike reflectors.jpg
 
rumat ripulinkeltaiset heijastimet,
Innostuin tankkaamaan linkattua finlexiä läpi sen mukaan tuo ripulinpas... on pakollinen.
2. Etuheijastimen tulee olla valkoinen, takaheijastimen punainen sekä poljin- ja sivuheijastimien ruskeankeltaisia. Sivuheijastimina hyväksytään myös heijastavat renkaat, jotka väriltään ja heijastuskyvyltään vastaavat E-säännön n:o 88 vaatimuksia.

Noh ehkä hyvä että meitä ohjataan ja me sitten....
 
Ihmetyttää porukat, jotka pyöräilevät ja muutenkin liikkuvat pimeällä huolehtimatta näkyvyydestään. Juoksuille hommasin valovyön, kun yhtenä iltana ihan kaupunkialueella kahteen kertaan meinattiin päälleni ajaa! Kun nykyisen sähköpyöräni hankin, niin itsestäänselvyys oli se, että näkyvyyteeni satsaisin. Nyt etuvaloina on Lupine SL SF häikäisemättömät valot, joissa on myös automaattiset päivänvalot. Samoin kirkaat takavalot ovat aina päällä.

Välillä jotkut ovat kyselleet, miksi sinulla on pyörässäsi valot päivällä päällä?? No olen vastannut, että ihan samasta syystä kuin noissa autoissa. Senkin olen huomannut, että kelvien ulkopuolella autoilijatkin kiertävät kauempaa kirkkaiden takavalojen takia kuin entisellä luomupyörällä ajellessani.

IMG_4937.jpeg
 
Jostain olen pannut muistiin, että nämä pitää pyörässä olla: valkoinen etuheijastin, punainen takaheijastin sekä valkoiset tai ruskeankeltaiset sivuheijastimet (tai heijastavat renkaat). Muistaakseni kilpapyörissä valoisaan aikaan on poikkeavat vaatimukset.
 
Nyt kun kerran valoista tuli puhetta.. Laitoin pyörääni tankolaukun ja se on nyt sitten suoraan valon edessä.
Näyttäisi siltä että seuraava vaihtoehto olisi kypärävalo, ja Lumonite Compass vaikutti hyvältä vaihtoehdolta. Hintava toki mutta oletettavasti hyvä. Huonoina puolina se että pitää vähän katsella metsän puolelle kun joku tulee vastaan ettei käy vastaantulijan silmiin. Ja toisena että ilmeisesti tuohon käy vain ja ainoastaan Lumoniten oma 18650 akku joka näyttäisi normaalisti olevan 30 euron arvoinen, joka on mielestäni kallis verrattuna normaaliin 18650 akkuun.

Kypärävaloa ei minulla ole vielä koskaan ollut joten en oikein tiedä muita mahdollisia huonoja puolia. Tankoon nyt tosiaan ei enää valoa saa kiinni joten vaihtoehdot vähissä. Mahtaisiko tuo Compass olla hyvä lamppu "akku-viastaan" huolimatta?
 
Ja toisena että ilmeisesti tuohon käy vain ja ainoastaan Lumoniten oma 18650 akku joka näyttäisi normaalisti olevan 30 euron arvoinen, joka on mielestäni kallis verrattuna normaaliin 18650 akkuun.
Lumoniten Compass R toimii myös normaaleilla 18650-akuilla, mutta mukana tuleva laturi lataa vain Lumoniten omaa akkua. Olen käyttänyt "normaaleja" 18650-akkuja kyseisen lampun kanssa ihan hyvällä menestyksellä. Piti tosin hommata magneettisia korokepaloja koska omat akkuni ovat matalaa mallia. Kaippa tuon vaikka foliopalalla olisi voinut ratkaista, mutta magneetit on kivoja :)

Hintaisekseen hyvä lamppu ja kypärä/tankokiinnike on ollut erittäin kätevä.

edit: jaahas, ei taidakaan enää uusimmassa 2023-mallissa toimia normaalit 18650-akut. Aika sääli:

"Suorituskyvyn varmistamiseksi ja latauksen mahdollistamiseksi Compass toimii vain sille tarkoitetulla akulla, eli tavallisella 18650-akulla se ei toimi."
 
Viimeksi muokattu:
edit: jaahas, ei taidakaan enää uusimmassa 2023-mallissa toimia normaalit 18650-akut. Aika sääli:

"Suorituskyvyn varmistamiseksi ja latauksen mahdollistamiseksi Compass toimii vain sille tarkoitetulla akulla, eli tavallisella 18650-akulla se ei toimi."
Vahvistan, ei toimi tavallisella 18650-akulla. Uudessa mallissa akussa on plussan ympärillä toinen miinusnapa ja lamppu toimii myös ilman perän korkkia.

Akku varmaankin toimii myös muissa valaisimissa, mutta 2023 compass tarvitsee lumonite-akun (25 €).
 
Eli itse lamppu on hyvä, sitten vielä pitäisi päästä ylitse tuosta akku ongelmasta. Lähinnä oma periaatteellinen syy olla tukematta tuommoisia..

Eihän noiden akkujen kanssa nyt konkurssiin menisi jos sellainen pitäisi vaikka joka vuosikin ostaa. Todennäköisesti kyllä kestävät käyttöä kauemmankin mutta noin pahimmassa tapauksessa. Suurempi ongelma tuleekin sitten kun Lumonite tekeekin akkuun muutoksen ja lopettaa vanhan mallin myynnin tai tekee jonkin muun tempun joka tekisi lampusta kertaheitolla jätettä.
 
Itse huolehdin näkyvyydestä. Etuvalo ja takavalo.

Tänään kaverillekin kävi samoin, vain 10 minuutin lähikaupassa olon jälkeen jollekin kelpasi etuvalo, takavalon jätti sentään ennalleen. Nyt on sitten ilman valoa. Huomenna haen Lidlistä sen linkkaamani setin testiin hänellekin. Itse ostin kanssa tuolta sen, viimeisiä oli ja kehuin jo hyväksi setiksi, akkukin pitää vaikka on viikko latauksesta eikä sateiden takia kerennyt vielä käyttämään tositoimissa.

Täytyykö nykyään siis irrotella kaikki mikä varkaita voisi kiinnostaa pyörästä. Ihan hirveästi valovarkaita liikkeellä!

En tiedä miten Lidlin valo tunnistaa jarrutuksen, mutta pihalla ajon jälkeen se takavalo todellakin reagoi jarrutukseen laittamalla tehokkaamman valomoodin päälle hetkeksi varoittamaan jarrutuksesta.
Samoin valon automatiikka tuntui pihalla-ajelulla toimivan, valo säätyy automaattisesti, eli hyvin valaistulla parkkipaikalla se valoteho tipahti automaattisesti ja nousi maksimiin kun ei ollut tarpeeksi.
 
Viimeksi muokattu:
Jep, jos jokin on pikakiinnityksellä ja jätät sen pyörään niin se hyvin helposti lähtee jonkun muun mukaan.

Vanhassa maasturissani oli lokasuojat pikakiinnityksellä. Paino sanalle oli. Jollain oli kovempi tarve kuin itselläni. Eihän tuollaiset muovinpalat nyt paljoa maksa mutta vitu.. harmittaa se silti. Ja jos niitä tarvitsee joka viikko ostella niin kyllä sillekin hintaa tulee.

Jokin hidaste on ihan paikallaan, esimerkkinä vaikka tuo takalokari, puuruuvi sen muovisen kiristyslinkun läpi niin ei enää ole kahden sekunnin juttu viedä. Toki jokin alkureikä kannattaa tehdä ettei muovi halkee, mutta noin esimerkkinä.
 
Jollei se jarruvalo toimi jarrukahvasta niin mitään lisäarvoa ne ei tuo.
Sen verran randomia toimintaa olen niissä nähnyt.
 
Jollei se jarruvalo toimi jarrukahvasta niin mitään lisäarvoa ne ei tuo.
Sen verran randomia toimintaa olen niissä nähnyt.
On niitä myös toimivia kiihtyvyysanturilla olevia valoja. Itsekkin käytin 4 vuotta jotain alista ostettua 5 euron takavaloa ja hyvin se toimi jarrutuksissa. Ja pimeällä tiellä mitä itse seurailin, niin ei jarruvaloa vilkutellut ajon aikana.

Toki on varmasti niitä vähemmän toimiviakin valoja.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 610
Viestejä
4 493 665
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
NiuNau

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom