Pyöräily

Pakko avautua ja ihmetellä. Käytännössä uusi pyörä alla. Kaikki toiminut hyvin ja ajokilsoja lähemmäs 100km juurakossa/kivikossa ynnämuussa polussa metsässä.

Eturengasta joudun veivaamaan usein pois, jotta autoon saa mahtumaan. Noh toissapv laitoin renkaan takaisin kiinni ja siitälähtien jokainen kerta kun painan etujarrua niin kuuluu pieni "kliks" tai "naks". Vaikea kuvailla tarkemmin mutta tuommoinen pieni naksahdus. Ääni tuntuu tulevan etulevyn luota (voi toki resonoida vaikka mistä mutta tuntemuksen mukaan).

Onko tuommoinen huonohko juttu, kummiskin jarruteho jne ihan normaali. Voiko olla, että jarrupalat ovat inasen liikahtaneet kun levy on mennyt edestakaisin rengasjumpassa?

Kaikenmoisia löytyy guuglella, mutta ovat enempi jarrujen vinkumiseen jne liittyviä probleemia.

Joku voisi vain antaa asian olla, mutta näin neuroottinen kaveri ei pysty elämään tuon naksutuksen kera.
Kiristä levyn ruuvit?
 
Ööh, Yeplyllä poika otti cyclon huoltoon ja mitattuaan ketjut totesi että on päässyt löysäksi (sen tiesin) mutta yllätyin kun hän totesi että ketjujen vaihdon yhteydessä pitää vaihtaa myös takapakka.

Kuulosti todella omituiselta ja jätin asian sikseen. Mitään suurempia ketjun pomppimisia ei ole käynyt niin en vielä vaihdattanut. Mutta onko muka tosiaan niin että ketjun vaihtaessa pitäisi takapakkakin vaihtaa. Ikinä kuullut moista väitettä
 
Ööh, Yeplyllä poika otti cyclon huoltoon ja mitattuaan ketjut totesi että on päässyt löysäksi (sen tiesin) mutta yllätyin kun hän totesi että ketjujen vaihdon yhteydessä pitää vaihtaa myös takapakka.

Kuulosti todella omituiselta ja jätin asian sikseen. Mitään suurempia ketjun pomppimisia ei ole käynyt niin en vielä vaihdattanut. Mutta onko muka tosiaan niin että ketjun vaihtaessa pitäisi takapakkakin vaihtaa. Ikinä kuullut moista väitettä
Jos ketjut kuluu liikaa, silloin vaihdetaan pakka. Siks kannattaa hommaa se ketjumitta ja vaihtaa ihan viimeistään 0.75
 
Ja jos ei vaihda niin se vanha pakka syö uudet ketjut roskiskuntoon aika nopeasti. Toki normaalisti takapakka kestää varmaan viidet ketjut.
 
Onko miten iso ero ketjujen/pakkojen kestävyydessä 1x vs 2x voimansiirolla? Itellä 2x systeemi ja takapakka kestää varmaan kahdet ketjut, mutta aika laiskasti tulee ketjulinjaa vahdittua.
 
Onko miten iso ero ketjujen/pakkojen kestävyydessä 1x vs 2x voimansiirolla? Itellä 2x systeemi ja takapakka kestää varmaan kahdet ketjut, mutta aika laiskasti tulee ketjulinjaa vahdittua.
Tuskin kovin iso ero on, mutta kyllä sen pakan pitäisi kestää useammat ketjut. Tai siis vaihdatko ketjuja riittävän usein? Jos kuluma on 0,5, niin itse vaihtaisin jo ketjun, Viimeistään 0,75 kulumassa, mutta silloinkin se on jo syönyt rattaita.
 
Sanokaas onko tuossa tämän vuoden Cube Attainissa ensiasennuskumina normaali vai tubelessi. Conti ultrasport 3 ulkokumina vaan muuten ei lue spekseissä selvästi ATTAIN ihan tuo karvalakkimalli kyseessä.

Rapsahti ihan vanhanaikasesti kumi puhki kesken lenkin ja ensimmäinen vaihtohomma tälle vehkeelle. Rengas on aivan litussa vaan tuntuu olevan tiukasti vanteella siitä huolimatta. Toisaalta tyhjeni kovin nopeasti niin vähän epäilen näinkö lie tubelessit kuitenkaan. Normaali vaihto rengasmuoveilla ja kovaa ajoa?

e: Onkin vissiin vain tubeless-readyt
 
Osaisko joku linkata Aliexpressiin tai eBayhyn noihin vaijerijarrun jarrusatulan puoleisen säätörullan tyvikappaleisiin? Tilasin tosta noita M5:sia 4kpl, mutta ei tullut kuin nuo kierrettävät sisäosapultit:

Eli haussa toinen tuommoinen takana oleva hylsy. Edessä on vähän erilainen ja sen 9,1 mm leveä kanta ei liian leveänä mahdu koloon. Takaholkin kannan halkaisija on 8,3 mm (kuvassa punainen viiva):
20220717_131252.jpg


20220717_131256.jpg


20220717_131445.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Osaisko joku linkata Aliexpressiin tai eBayhyn noihin vaijerijarrun jarrusatulan puoleisen säätörullan tyvikappaleisiin? Tilasin tosta noita M5:sia 4kpl, mutta ei tullut kuin nuo kierrettävät sisäosapultit:

Eli haussa toinen tuommoinen takana oleva hylsy. Edessä on vähän erilainen ja sen 9,1 mm leveä kanta ei liian leveänä mahdu koloon. Takaholkin kannan halkaisija on 8,3 mm (kuvassa punainen viiva):

Nuo kaapelijarrut ovat jo nykyään niin retroa että varaosia tuskin kukaan pitää varastoissa enää. Itse kyllä vaihtaisin nestejarrut niin saisi samalla paremmat. Käytettyjä settejä saa lähes ilmaiseksi ja uudetkaan ei paljon maksa.

 
Nuo kaapelijarrut ovat jo nykyään niin retroa että varaosia tuskin kukaan pitää varastoissa enää. Itse kyllä vaihtaisin nestejarrut niin saisi samalla paremmat. Käytettyjä settejä saa lähes ilmaiseksi ja uudetkaan ei paljon maksa.


Puolensa. Itsellä ei ollut vielä yksiäkään hydraulisia levyjarruja. Tai oli hetken (Inokim OXO), ja huoltaminen tyssäsi oikean ilmaussetin puutteeseen. Sinä aikana kun pähkäilin mistä sellaisen saan, niin luovuin kyseisestä menopelistä. Oma käsitys on, että vaijerijarrut helpompi huoltaa tienpäällä. Ja jarrutustehokin ihan riittävä ainakin laadukkailla vaijerilevyjarruilla (pyörässä itsellä Avid BB7:t). Sähköpotkulautaan hydrauliset jarrut saattavat ainakin joillekin olla jopa turhan äkkitehokkaat.

Tuo setti ei muuten käy ko. sähköpotkulautaan, eikä ehkä useimpiin sähköpotkulautoihin. Takajarru on vääränpuoleinen. Tässä kun ei ole vaihdepakkaa takana, niin jarrun saa samalle puolelle kuin edessä.

Mutta, siis edelleen haussa edellisen viestini mukainen hylsy.
 
Nuo kaapelijarrut ovat jo nykyään niin retroa että varaosia tuskin kukaan pitää varastoissa enää. Itse kyllä vaihtaisin nestejarrut niin saisi samalla paremmat. Käytettyjä settejä saa lähes ilmaiseksi ja uudetkaan ei paljon maksa.

Ei kyl pidä paikkansa. Monessa gravel pyörässä on vaijerijarrut uutena.

Joissain pyörissä on vajerilla toimivat hydrali jarrut. HY/RD Brake Caliper Flat Mount
 
Vertaistukea/suosituksia 29" jäykkäperän kiekkojen hankintaan? Olen itse miettinyt joko DT Swissin EX 1700 tai Huntin Trail Wide -kiekkoja, mutta hankala nyt mennä lopullista päätöstä tekemään, vaikka kuinka lukee testejä ja vertailuja näistä :D
 
Vertaistukea/suosituksia 29" jäykkäperän kiekkojen hankintaan? Olen itse miettinyt joko DT Swissin EX 1700 tai Huntin Trail Wide -kiekkoja, mutta hankala nyt mennä lopullista päätöstä tekemään, vaikka kuinka lukee testejä ja vertailuja näistä :D

Itse ottaisin noista Dt swissit, koska 350 napa on hyvä ja helppo huoltaa itse.

Edit. Näyttäisi olevan valmiina noissa jo tuo 36t ratchet ja kehät on vaan uudelleen nimetyt EX511 kehät, jotka taas on parhaat alumiiniset mitä Dt:llä on tarjota.
 
Hei,

Pientä apua kaipailisin. Lapselle ostettiin viimekesänä woom 4 pyörä. Muutamia kertoja on pyörällä kaatuillut jonka jälkeen vaihteet eivät ole kunnolla toimineet. Säädetty niitä on aina ongelmien ilmaantuessa.

N. Viikko sitten onnistui kaatumaan siten, että takavaihtajan vaihtajankorvake vääntyi. Ennen korjaamista ajateltiin samalla päivittää grippimallin vaihdekahva vipumallisiin, sillä lapsi ei ole jaksanu tuosta grippimallisesta kahvasta vaihtaa vaihteita. Sen enempää miettimättä kävin motonetista hakemassa shimanon vaihdekahvan. Tässä asennellessa huomasin, ettei meinaa saada vaihteita säädettyä kuntoon ja katsoin, että tässähän on sramin takavaihtaja. Mitä nyt nopeasti googlettelin niin shimanon vaihdekahva ja sramin takavaihtaja ei ilmeisesti välttämättä ole yhteensopivat?

Uusi ostettu vaihdekahva on shimano SL-M315-8R. Takavaihtaja on tällähetkellä sram X-4. Saisiko tuon helpoiten fiksattua, jos tuohon kävisi vielä ostamassa shimanon Altus takavaihtajan?

Pyörä on 8-vaihteinen
 
Hei,

Pientä apua kaipailisin. Lapselle ostettiin viimekesänä woom 4 pyörä. Muutamia kertoja on pyörällä kaatuillut jonka jälkeen vaihteet eivät ole kunnolla toimineet. Säädetty niitä on aina ongelmien ilmaantuessa.

N. Viikko sitten onnistui kaatumaan siten, että takavaihtajan vaihtajankorvake vääntyi. Ennen korjaamista ajateltiin samalla päivittää grippimallin vaihdekahva vipumallisiin, sillä lapsi ei ole jaksanu tuosta grippimallisesta kahvasta vaihtaa vaihteita. Sen enempää miettimättä kävin motonetista hakemassa shimanon vaihdekahvan. Tässä asennellessa huomasin, ettei meinaa saada vaihteita säädettyä kuntoon ja katsoin, että tässähän on sramin takavaihtaja. Mitä nyt nopeasti googlettelin niin shimanon vaihdekahva ja sramin takavaihtaja ei ilmeisesti välttämättä ole yhteensopivat?

Uusi ostettu vaihdekahva on shimano SL-M315-8R. Takavaihtaja on tällähetkellä sram X-4. Saisiko tuon helpoiten fiksattua, jos tuohon kävisi vielä ostamassa shimanon Altus takavaihtajan?

Pyörä on 8-vaihteinen
Shimanon kaikki kasit toimii keskenään, voi jopa käyttää 9spd vaihtajaa kasi-liipasimen kanssa.

Starting with Shimano, this could be the simplest section of them all if we could just talk about everything up to 9-speed. Basically everything Shimano did up until then was cross compatible. They used a derailleur shift ratio of 1.7 on everything. While the cable pull varies from 8-speeds to 9-speeds as they moved the sprocket pitch closer together, the derailleur remains the same.

Lähde: Science Behind the Magic | Drivetrain Compatibility
 
Minkälaista satulaa porukka suosittelee sähkömaasturille? Jäykkäperäisessä canyonissa on nyt tällä hetkellä kiinni alkuperäinen satula ja ajoasento on ihan ok mutta kapea satula saa hanurin kimoilemaan. Ostin xxl:stä pehmeämmän ja leveämmän satulan mutta sillä ajoasento vaan paheni. Valuin koko ajan eteenpäin siinä ja kämmenet puutuivat tämän takia. Satula oli kuitenkin tasan tarkkaan vaakatasossa kun vatupassilla tarkistin.
Pituutta mulla on 175cm ja painoa n. 90kg eli leveähkö hanuri kyseessä
 
Minkälaista satulaa porukka suosittelee sähkömaasturille? Jäykkäperäisessä canyonissa on nyt tällä hetkellä kiinni alkuperäinen satula ja ajoasento on ihan ok mutta kapea satula saa hanurin kimoilemaan. Ostin xxl:stä pehmeämmän ja leveämmän satulan mutta sillä ajoasento vaan paheni. Valuin koko ajan eteenpäin siinä ja kämmenet puutuivat tämän takia. Satula oli kuitenkin tasan tarkkaan vaakatasossa kun vatupassilla tarkistin.
Pituutta mulla on 175cm ja painoa n. 90kg eli leveähkö hanuri kyseessä
Vaateri on vain se säätämisen lähtökohta, josta aloitetaan. Nosta vain satulan nokkaa kunnes et enää valu. Jousitetulla pyörällä pitää huomioida että sagi muuttaa geometriaa, etenkin jäykkäperässä. Eihän keulassasi ole liikaa sagia?

Alkuperäiseen kysymykseen, itse olen pitänyt paljon Fabricin satuloista, heillä on myös selkeät mallit eri ajo-asennoille.

Mittaamalla omat istuinkyhmyt voi myös arpoa sopivan levyistä satulaa. Siihen tarvii vain aaltopahvia ja kovan tuolin, tarkemmat ohjeet löytyy Googlella.

Edit: jousitusasiaa
 
  • Tykkää
Reactions: |le
Onnistuuko vaihto kolmirattaisesta yhdellä tai kahdella kiekolla olevaan ratas/kampipakettiin ilman isompia ongelmia tai vaihdekahvan päivitystä? Kyseessä cyclo ja kona Rove (osasarja shimano claris). Muutenkin tarttis rattaat, vaijerit ja ketjut vaihdella. Voimalla polkiessa "rutisee" ja lyö vähän tyhjää, tiedä sitten missä vika. Tasaisella voimantuotolla ei tuota ongelmaa ole, mutta esimerkiksi seisaaltaan polkeminen ei onnistu.
 
Minkälaisia 29x2.20 ulkorenkaita raati suosittelisi että mistä lähteä katselemaan, sisäkumit kans toki? Tänään räjähti n.9v vanhasta 29" Meridasta ulkorengas (sisäkumi kerran paikattu ja alkuperäinen).
Pyörän ostoliike on täällä ainut paikka mistä 29" valikoimaa voisi edes olla ja mielellään tykkään tilatakkin.
Kuvan kuvio on ollut mieluisa, lähinnä työpyöräilyyn myös talvella tulossa.

Saan kyllä itsekkin selvitettyä kivat tenkaat mutta aina on mukava jos opastetaan oikeaan suuntaan :)
IMG_20220725_180554.jpg
IMG_20220725_175928.jpg
 
Nyt on sen verran laaja kysymys että tohon on varmaan 50 eri vaihtoehtoa markkinoilla. Minkälaiseen käyttöön rengas tulee?
 
Nyt on sen verran laaja kysymys että tohon on varmaan 50 eri vaihtoehtoa markkinoilla. Minkälaiseen käyttöön rengas tulee?
Totta, käytännössä töihin pyöräilyyn ympäri vuoden. Asfaltti/lumi joista jälkimmäinen prioriteettina. Täällä päin ei liian ahkeraan pyöräteitä aurata joten sitä välillä myös on. Rasitusastma vaivaa niin en usko että maastoon tulee juuri lähdettyä muuten

E: On ylä-ja alamäkiäkin.
 
Viimeksi muokattu:
Lumi on kyllä renkaille aina vähän hankala elementti, mutta jos tuon kuvan kuvio on toiminut, niin esimerkiksi Continental Race King/MAXXIS Rekon/MAXXIS Forekaster/Schwalbe Nobbly Nic voisi toimia. Ei nyt ehkä niitä halvimpia mutta ainakin kuvio melko lähellä tuota edellistä.
 
Tuossa ei mielestäni ole mitään järkeä, että koko vuoden ajaisi samoilla renkailla. Asfaltille jotkut kevyellä kuviolla varustetut hyvin rullaavat renkaat, talveksi sitten vaikka ne jytkyimmät nappularenkaat tai Ice Spikerit.
 
Maxxis lumella tai pakkasella on kaikista huonoin vaihtoehto.
Taitaa olla seoksesta kiinni. Yleensä nuo pehmeämmät seokset kuten maxxis 3C renkaista löytyy, ei toimi hyvin talvella, mutta taasen kovempi dual seos toimiikin.
Schwalbella oli ainakin aikoinaan myös samaa "ongelmaa", mutta noista uusista addix seoksista en osaa sanoa.
Mitäänhän ei oikein lähtökohtaisesti tehdä pakkaseen. Paitti nastarenkaat.
 
Taitaa olla seoksesta kiinni. Yleensä nuo pehmeämmät seokset kuten maxxis 3C renkaista löytyy, ei toimi hyvin talvella, mutta taasen kovempi dual seos toimiikin.
Schwalbella oli ainakin aikoinaan myös samaa "ongelmaa", mutta noista uusista addix seoksista en osaa sanoa.
Mitäänhän ei oikein lähtökohtaisesti tehdä pakkaseen. Paitti nastarenkaat.
Schwalbella oman ymmärrykseni mukaan kestää talvisia kelejä jonkun verran, mutta maxxikset kovettuu, halkeilee, eikä mitään pitoa. Itellä repeyty isp takaa ja testasin talvioloissa maxxista (takapäässä), joka oli paha virhe. Mutta jos ajaa fillaria talvella, nasta nakit melkeen pakolliset.
 
Schwalbe Nobby NIC-malli vaikuttas kyllä ihan hyvältä äkkiseltään. Alkuperäiset renkaat oli Kenda:n valmistamat kovettumaa talvella en ollenkaan ole niissä huomannut.
 
Schwalbe Nobby NIC-malli vaikuttas kyllä ihan hyvältä äkkiseltään. Alkuperäiset renkaat oli Kenda:n valmistamat kovettumaa talvella en ollenkaan ole niissä huomannut.
Nic on ihan jees kohtuu rullaava jokapaikan kumi. Niin kuin vaikka maxxis rekon tai vittoria barzo tai contin cross king.
Edit. Riippuen tietysti seoksestakin.
 
Nic on ihan jees kohtuu rullaava jokapaikan kumi. Niin kuin vaikka maxxis rekon tai vittoria barzo tai contin cross king.
Edit. Riippuen tietysti seoksestakin.
Speedgripillä olisi verkkokaupalla Schwalbe Nobby Nic Evo SnakeSkin Addix Speedgrip maastopyörän rengas, 29 x 2.25" 49,90
Toisen tuotteen alla oli ko.kumiseoksen kohdalla että hyvin kestäisi pakkastakin.
Valmistajan sivuilla Nobby Nicistä että juurikin sopii mahdollisimman laajaan käyttöön niin sanotusti.

Tokmannilta toki sais Cross Kingit puoleen hintaan sekä -10€ uutiskirjeen tilaamalla, minun tuurilla toki tämäkin on 2-laatua.
 
Viimeksi muokattu:
Kysynpäs vielä, että mitenkä normaalia on, että joutuu löystyviä pinnoja kiristämään uudehkosta maantiepyörästä. Noin 500km jälkeen, oli takavanteessa kaksi pinnaa ei ihan vierekkäistä mutta melkein pinnaa hyvinkin löysällä, toinen sanoisin että irti melkein kun huomasin. Käsivaralla kiristin tiukaksi, ja vielä pysyi kiekkokin riittävän suorassa. Lähinnä että kieliikö tällanen nyt jostain ongelmasta rasituksen keston suhteen, vai onko normaalia säätöhommaa vielä. Kuskin paino ja pyörän kuormitus on aika reilua, siihen nähden mitä yleensä katupyörillä on, koska lenkkireitin päällyste on huonolaatuista ja kuskille läskihomo maistunut. Yritän keventää aina töyssyjen kohdalla niin paljon kuin pystyn kuitenkin.

Pyöränä tuo sama Cube Attain minkä aiemmin linkkasin, vakiovanteilla.
 
Kysynpäs vielä, että mitenkä normaalia on, että joutuu löystyviä pinnoja kiristämään uudehkosta maantiepyörästä. Noin 500km jälkeen, oli takavanteessa kaksi pinnaa ei ihan vierekkäistä mutta melkein pinnaa hyvinkin löysällä, toinen sanoisin että irti melkein kun huomasin. Käsivaralla kiristin tiukaksi, ja vielä pysyi kiekkokin riittävän suorassa. Lähinnä että kieliikö tällanen nyt jostain ongelmasta rasituksen keston suhteen, vai onko normaalia säätöhommaa vielä. Kuskin paino ja pyörän kuormitus on aika reilua, siihen nähden mitä yleensä katupyörillä on, koska lenkkireitin päällyste on huonolaatuista ja kuskille läskihomo maistunut. Yritän keventää aina töyssyjen kohdalla niin paljon kuin pystyn kuitenkin.

Pyöränä tuo sama Cube Attain minkä aiemmin linkkasin, vakiovanteilla.
Täysin normaalia. Ensihuolto tulisi tehdä jo parin sadan kilometrin jälkeen ja siinä pinnat kiristetään. Uudessa pyörässä ne pinnat vielä hakevat paikkaansa alussa.
 
Kysynpäs vielä, että mitenkä normaalia on, että joutuu löystyviä pinnoja kiristämään uudehkosta maantiepyörästä. Noin 500km jälkeen, oli takavanteessa kaksi pinnaa ei ihan vierekkäistä mutta melkein pinnaa hyvinkin löysällä, toinen sanoisin että irti melkein kun huomasin. Käsivaralla kiristin tiukaksi, ja vielä pysyi kiekkokin riittävän suorassa. Lähinnä että kieliikö tällanen nyt jostain ongelmasta rasituksen keston suhteen, vai onko normaalia säätöhommaa vielä. Kuskin paino ja pyörän kuormitus on aika reilua, siihen nähden mitä yleensä katupyörillä on, koska lenkkireitin päällyste on huonolaatuista ja kuskille läskihomo maistunut. Yritän keventää aina töyssyjen kohdalla niin paljon kuin pystyn kuitenkin.

Pyöränä tuo sama Cube Attain minkä aiemmin linkkasin, vakiovanteilla.
Sääntö kun poikkeus.
 
Näissä perus tehdaspyörissä kiekot on kasannut robotti.
Ja se robotti, joka kasaa nämä peruskiekot, ei katso pinnankireyksiä vaan ne vedetään kiinni ihan vanteen suoruuden mukaan. Tämä säästää koneaikaa ja kiekko on halvempi. Tai pinna on päässyt kiertymään kiristettäessä ja kun se aukeaa niin se löystyy.
Toimii yleensä ihan ok, kunhan ne tosiaan tarkastetaan sen alkuajon jälkeen.
Tasakireys on aina keston kannalta parempi, mutta molempia ei saa eli sitten on hieman tingittävä suoruudesta.
 
Näissä perus tehdaspyörissä kiekot on kasannut robotti.
Ja se robotti, joka kasaa nämä peruskiekot, ei katso pinnankireyksiä vaan ne vedetään kiinni ihan vanteen suoruuden mukaan. Tämä säästää koneaikaa ja kiekko on halvempi. Tai pinna on päässyt kiertymään kiristettäessä ja kun se aukeaa niin se löystyy.
Kyllä mun mielestä nykykoneet tekee asiallisia kiekkoja jopa suorittaen tarpeellisen esivenytyksen.

Käsin tehdyt kiekot on ongelmallisempia, ensimmäinen kiristys kannattaa tehdä jo muutaman kilsan jälkeen ja lopullinen n.200km jälkeen.
Noissa on suuri ongelma nippelin ja puolan välinen kitka, mä olen joskus suositellut jopa kuralätäköissä ajamista kitkan lisäämiseksi.
Sisäänajossa vältettävä hyppyjä, mä olen joskus nopeuttanut kiekon asettumista ajamalla stadin mukulakivillä.

Lukitetta harva kaupallinen toimija viitsii käyttää.
 
Kyllä mun mielestä nykykoneet tekee asiallisia kiekkoja jopa suorittaen tarpeellisen esivenytyksen.

Käsin tehdyt kiekot on ongelmallisempia, ensimmäinen kiristys kannattaa tehdä jo muutaman kilsan jälkeen ja lopullinen n.200km jälkeen.
Noissa on suuri ongelma nippelin ja puolan välinen kitka, mä olen joskus suositellut jopa kuralätäköissä ajamista kitkan lisäämiseksi.
Sisäänajossa vältettävä hyppyjä, mä olen joskus nopeuttanut kiekon asettumista ajamalla stadin mukulakivillä.

Lukitetta harva kaupallinen toimija viitsii käyttää.
Kiekon hinnasta kiinni mitä se kone tekee ja yleensäkin mikä kone.
Koneella saadaan varmasti pirun hyvääkin, mutta se lisää aikaa ja maksaa enemmän.
Lukitteen käytöstä voidaan olla montaa mieltä.
Toiset haluaa käyttää, toiset ei missään nimessä.
Itse en käytä, koska ei kauheesti huvita hosua siinä kiekonrakentamisessa ja jälkikiristys on aika hanurista.
Mitään aukeamis ongelmaa ei ole ollut itse rakennettujen kiekkojen kanssa ikinä. Teki ne sitten alu- tai messinkinippeleillä tai käytti rasvaa välissä tai ei.
Viimeksi kasatut gravelikiekot vähän vastusti, koska kiinasta tilattujen pinnojen katkaisujälki oli aika perseestä paikoin ja saattoi vähän ahistaa nippelin kiristystä. Oli aeropinnat joten hyvin sai onneksi pidettyä kiinni.
 
No joo onhan noita tapauksia ja käsityksiä.
Mulla noi on muodostunut yli 60v kokemuksen kautta.

Välillä kun nettiä seuraa niin kiekon rakennus muistuttaa enemmän uskontoa ;)
 
Mä ajelin Kona Dewin noname kiekoilla yli kymppitonnin koskematta kertaakaan pinnojen kireyteen. Tai no etukiekkoon en ole koskenut vieläkään (n. 15tkm). Takakiekosta meni hieman yli kymppitonnin ajettuna napa väljäksi jonka vaihdoin ja käytännössä rakensin kiekon alusta saakka uusiksi. Ei siinäkään mitään kiristystarpeita ole ollut parin tonnin ajojen jälkeen.
 
Schwalbella oman ymmärrykseni mukaan kestää talvisia kelejä jonkun verran, mutta maxxikset kovettuu, halkeilee, eikä mitään pitoa. Itellä repeyty isp takaa ja testasin talvioloissa maxxista (takapäässä), joka oli paha virhe. Mutta jos ajaa fillaria talvella, nasta nakit melkeen pakolliset.

Yhtälailla se Schwalben ISP meni itellä vuodessa siihen kuntoon ettei enää tubelessina pitäny ilmaa. Kyljet halkeillu. Sisurilla toimii kuitenkin ihan hyvin. Niin meni myös suomi tyresin piikkisika. Tuntuu että maastossa alhaiset paineet ja sitten sen lämmin/kylmä vaihtelu ajamisen ja säilytyksen välillä vaikuttaa tuohon kylkien halkeiluun.

Yhden merkin renkaiden alasampuminen vähän jyrkkää. Ei minulla ole Maxxis Dualien kanssa ollut mitään ongelmaa lumisella pinnalla tai viileällä säällä. Ei siinä mikään rengas ole parhaimmillaan. Myös Maxxgrip seos tuntuu pitävän ominaisuutensa paremmin kylmässä kuin Maxxterra.
 
Yhtälailla se Schwalben ISP meni itellä vuodessa siihen kuntoon ettei enää tubelessina pitäny ilmaa. Kyljet halkeillu. Sisurilla toimii kuitenkin ihan hyvin. Niin meni myös suomi tyresin piikkisika. Tuntuu että maastossa alhaiset paineet ja sitten sen lämmin/kylmä vaihtelu ajamisen ja säilytyksen välillä vaikuttaa tuohon kylkien halkeiluun.

Yhden merkin renkaiden alasampuminen vähän jyrkkää. Ei minulla ole Maxxis Dualien kanssa ollut mitään ongelmaa lumisella pinnalla tai viileällä säällä. Ei siinä mikään rengas ole parhaimmillaan. Myös Maxxgrip seos tuntuu pitävän ominaisuutensa paremmin kylmässä kuin Maxxterra.
Saako ispit toimii tubelessinä? Ite kun kokeilin, niin ei oikein pitäny ilmaa ja litku tuli joka puolelta läpi. 45nrth wrathchild on tubeless redy ja niitä pitäny nykyään maastureissa.
 
Saako ispit toimii tubelessinä? Ite kun kokeilin, niin ei oikein pitäny ilmaa ja litku tuli joka puolelta läpi. 45nrth wrathchild on tubeless redy ja niitä pitäny nykyään maastureissa.
Saahan ne. Muutamia on ilmeisesti ollut hankalampia, mutta sitkeä litkun lisäily on auttanut.
Ei kuitenkaan niin kovia laatuvaihteluita kuin noilla fat freddieillä.
Ispit on varmaan ainoat kohtuuhintaiset hyvät nastakumit maasturiin.
Ihan lapasesta lähtenyt nastakumien hinnat.
 
Saako ispit toimii tubelessinä? Ite kun kokeilin, niin ei oikein pitäny ilmaa ja litku tuli joka puolelta läpi. 45nrth wrathchild on tubeless redy ja niitä pitäny nykyään maastureissa.

Juu, 27,5x2,6 DD versio ( 11654175 ) toimi ihan hyvin kunnes talven aikana antautu
 
Miten pahasti on mokannut jos on jo kerennyt ajaa noin 500km uudella pyörällä eikä ole käyttänyt ensihuollossa kiristämässä pinnoja jne?
 
Miten pahasti on mokannut jos on jo kerennyt ajaa noin 500km uudella pyörällä eikä ole käyttänyt ensihuollossa kiristämässä pinnoja jne?
Eiks sulle nyt vasta tulee aika ensihuollolle? Pyörä pitää sisäänajaa juurikin 300-500km ennen ensihuoltoa.
 
Miten pahasti on mokannut jos on jo kerennyt ajaa noin 500km uudella pyörällä eikä ole käyttänyt ensihuollossa kiristämässä pinnoja jne?
Jos:
* vaihtaa arpomatta
* ohjainlaakeri ei lonksu
* jarruissa kahvan liike järkevällä tasolla
* kaikki pinnat soivat samalla sävelellä samalla puolen rengasta
* olet käynyt kaikki kriittiset pultit läpi momenttiavaimella
* pyörästä ei lähde (ylimääräistä) ääntä ajettaessa
niin et välttämättä edes tarvi ensihuoltoa. Jos taas joku kohta ei toteudu, voit viedä sen huoltoon tai huoltaa itse.
 
Jos:
* vaihtaa arpomatta
* ohjainlaakeri ei lonksu
* jarruissa kahvan liike järkevällä tasolla
* kaikki pinnat soivat samalla sävelellä samalla puolen rengasta
* olet käynyt kaikki kriittiset pultit läpi momenttiavaimella
* pyörästä ei lähde (ylimääräistä) ääntä ajettaessa
niin et välttämättä edes tarvi ensihuoltoa. Jos taas joku kohta ei toteudu, voit viedä sen huoltoon tai huoltaa itse.
Lueppa ne uuden pyörän takuuehdot.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
256 216
Viestejä
4 456 415
Jäsenet
73 693
Uusin jäsen
Vartia

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom