Pyöräily

Shimano acera 7 vaihteinen takavaihtaja saako jotenki kiristettyä jousta kun pitkässä kuoppa jaksossa tippuu ketjut. Insera läski mikä on muutettu 3*7>1*7 vaihtaja on säädetty ja toimii muuten täydellisesti.

Edessä on ovaaliratas jos sillä on merkitystä?

Luotto fillari huoltaja meinasi että täytyisi tehdä 1*10 tai 1*11 muutos vielä. Itselle riittäisi tuo 1*7 jos pysyisi ketjut rattail.
Melkein vaatisi Shimanon Shadow Plus vaihtajan, jossa on kitkalukko. En tiedä onko niitä 7 vaihteisille, mutta toki siihen voi laittaa vaikka 10 vaihteisen vaihtajan ja säätää vain ruuveilla rajat, että toimii 7 vaihteisena (kuten itse teen talvella tuon oman 11 vaihteisen kanssa, että vain 7 suurinta vaihdetta toimii).
 
Shimano acera 7 vaihteinen takavaihtaja saako jotenki kiristettyä jousta kun pitkässä kuoppa jaksossa tippuu ketjut. Insera läski mikä on muutettu 3*7>1*7 vaihtaja on säädetty ja toimii muuten täydellisesti.

Edessä on ovaaliratas jos sillä on merkitystä?

Luotto fillari huoltaja meinasi että täytyisi tehdä 1*10 tai 1*11 muutos vielä. Itselle riittäisi tuo 1*7 jos pysyisi ketjut rattail.
Oletettavasti edessä kuitenkin nw ratas?
Periaatteessa jos sinne taakse heittäisi lähes minkä vain tuon lukollisen vaihtajan niin liipasinhan ne liikeradat määrää, joten saattaa toimia niinkin.
Eri asia on tykkääkö 10-11v takavaihtaja tuosta 7v leveämmästä ketjusta.
Ennen kitkalukkojakin tosin on maastossa ajettu, eikä ne ketjut koko ajan tipahdellut, joten ehkä sen sun vaihtajan jousi on kuoleentunut.
 
Ajatuksena pitää tuo 7 vaihteisena välityksen on nyt todella hyvät.
Tuollainen eturatas. Se voi olla että vaihtaja on vain loppu 18e maksaa vain uusi jos kokeilisi vaihtaa uuteen?
Tää on yksi syy miksi haluan pitää tuon 7 vaihteisena osat ovat todella halpoja.
Riittää että kesämaasturi saa vaihtaa vaihtajia 2 tai 3 kesässä kun ropisee kiviin tai kantoihin.
 
Kevät kolkuttaa ja tarvetta uudelle pyörälle. Haussa olisi max 1000€ vekotin.

Ajo pääasissa santa-, asvaltti- ja metsäteitä. Muksu rupeaa olemaan siinä iässä, että pystyy olemaan pyöränistuimessa, joten ajot pääasissa hänen kanssaan.

Ite olen 177 cm pitkä ja tämän hetkinen vanha felt qx65 on rungoltaan 55
 
Viimeksi muokattu:
Kevät kolkuttaa ja tarvetta uudelle pyörälle. Haussa olisi max 1000€ vekotin.

Ajo pääasissa santa-, asvaltti- ja metsäteitä. Muksu rupeaa olemaan siinä iässä, että pystyy olemaan pyöränistuimessa, joten ajot pääasissa hänen kanssaan.

Ite olen 177 cm pitkä ja tämän hetkinen vanha felt qx65 on rungoltaan 55

Kerrotko vielä syyt minkä takia vaihtaisit tuon vanhan pyörän uuteen? En ole nimittäin yhtään varma, että tonnilla saisi hirveästi tuota vanhaa parempaa..

edit. Mutta tuossa ylempänä oli samanlainen kysely, niin jäykkäperää suositeltiin tuollaiseen budjettiin ja ajoon.
 
Kerrotko vielä syyt minkä takia vaihtaisit tuon vanhan pyörän uuteen? En ole nimittäin yhtään varma, että tonnilla saisi hirveästi tuota vanhaa parempaa..

edit. Mutta tuossa ylempänä oli samanlainen kysely, niin jäykkäperää suositeltiin tuollaiseen budjettiin ja ajoon.


Vanha on tuollainen hybrimalli, tai sillä mallilla sitä aikoinaan myytiin. Siinä renkaiden leveys voisi olla suurempi, jolloin ajomukavuus muulla kuin kovalla pinnalla paranisi. Jotenkin myös ajoasento sillä on ruvennut ottamaan selän päälle. Tuntuu et pystympi ois parempi.
 
Mitäs mietteitä seuraavat pyörät herättävät jos tuleen ensimmäiseksi pyöräksi

Orbea Alma H50 -21 - Bikeplanet.fi
Marlin 8 | Trek Bikes (FI)
Polygon Xtrada 7 2022 | Diamondbikes

Onko kannattaa laittaa noihin pari sataa euroa enemmän jos vertaa esim näihin?

Marlin 6 | Trek Bikes (FI)
Specialized Rockhopper Comp 2X 29 koko L - Porvoon Pyöräkeskus oy - Borgå Cykelcenter ab (porvoonpyorakeskus.fi)
Format 1313 Plus 27,5 turquoise mat - Dimi Bikes

Käynyt parin päivän aikana katsomassa pyöriä, jonka lisäksi selannut netistä ja nämä nyt uutena osunut silmään. Pyöriä ei kuulemma ole hirveästi missään eikä niitä ole paljon tulossa (komponentti ja alumiini pula), joka supistaa ehkä hieman valikoimaan ainakin tänä vuonna.
 
Viimeksi muokattu:
Mitäs mietteitä seuraavat pyörät herättävät jos tuleen ensimmäiseksi pyöräksi

Orbea Alma H50 -21 - Bikeplanet.fi
Marlin 8 | Trek Bikes (FI)

Suosittelisin pistämään sen pari sataa enemmän ennemmin kuin lähtemään noilla halvemmilla vaihtoehdoilla liikkeelle. Suurin ero noissa pyörissä on keulassa, toki muissakin komponenteissa jotain mallista riippuen on. Kaksi edullisempaa pyörää on varustettu halvan hintaluokan kierrejousisilla keuloilla. Edulliset kierrejousikeulat eivät todennäköisesti vastaa millään tasolla noita ilmakeuloja, jotka ovat näissä kahdessa ensin mainitussa pyörässä. Mikäli on tarkoitus pitäytyä ihan siinä perus XC pyöräilyssä, niin todennäköisesti ilmakeula on sinun tarpeeseen tuossa hintaluokassa se parempi ja tarkoituksenmukaisempi.

Jarrut noissa on samaa luokkaa kaikissa, pääosin on 1x systeemit vaihteiston osalta vaikkakin spessu tekee tässä poikkeuksen. Orbea ja Marilin 8 tarjoaa laajemman skaalan pakkojen osalta ja niissä ei ainakaan heti tulisi päivitystarvetta vaihteiden osalta. Lähtisin liikkeelle Orbeasta tai Marlin 8:sta ja unohtaisin nuo kaksi halvempaa pyörää. Noista kahdesta vaihtoehdosta ei suuntaan tai toiseen ole hirveänä sanottavaa. Toinen tykkää Shimanon vaihtajaosista ja toinen taas SRAM:in. Marlinissa on 12 vaihdetta. Orbeassa taas yksi vaihde vähemmän ja inasen enemmän skaalaa takapakassa, pari hammasta edessä enemmän.

Suositus siis, että lähdet kokeilemaan ajan kanssa noita kahta ja otat sen, kumpi itselle niistä tuntuu paremmalta.

edit: Tännehän oli tullut uusi pyörä matkaan ja se muutaa tilannetta omasta mielestä myös siten, että jättäisin tuon Marlin 8:n pois laskuista ja keskittyisin noihin kahteen muuhun eli Orbeaan ja Polygoniin. Edelleen kuitenkin kävisin kumpaakin kokeilemassa, että saa hyvän kuvan pyöristä ennen ostopäätöstä.
 
Viimeksi muokattu:
Itte laittasin nuista Polygonin, nykyaikanen geo, läpiakselit eessä (15x100) ja takana (12x148), hyvä entry level 12spd voimansiirto, keula on ok, ei mikään huippu niinku ei muissakaan tuon hintaluokan pyörissä, van senhän voi aina päivittää, samoten jarrut.
 
Itekki kyllä pikasen otannan jälkeen sanoisin, että toi Polygoni tai Orbea.

Trek pois koska ei läpiakseleita, Spessu samasta syystä, Format voimansiirron takia,
 
Työsuhdepyöräksi tilasin Canyon Pathlite:ON nelosen, ja nyt tässä etsin takavaloa siihen. Tällaista XLite Pro 100 tai Vision Pro takavaloa katselin, koska haluaisin juurikin tuollaisen valon joka automaattisesti menisi päälle ja jonka saa satulan alle. Kysymys kuuluukin nyt, että onko täällä ehdottaa jotain vastaavaa valoa joka olisi vielä parempi? Mielelläni maksan laadusta, mutta näistä kahdesta löysin aika vähän tietoa.

Vai olisiko tuohon Pathliteen mahdollista saada joku valo, joka olisi akkuun kytkettynä. :hmm:
 
Työsuhdepyöräksi tilasin Canyon Pathlite:ON nelosen, ja nyt tässä etsin takavaloa siihen. Tällaista XLite Pro 100 tai Vision Pro takavaloa katselin, koska haluaisin juurikin tuollaisen valon joka automaattisesti menisi päälle ja jonka saa satulan alle. Kysymys kuuluukin nyt, että onko täällä ehdottaa jotain vastaavaa valoa joka olisi vielä parempi? Mielelläni maksan laadusta, mutta näistä kahdesta löysin aika vähän tietoa.

Vai olisiko tuohon Pathliteen mahdollista saada joku valo, joka olisi akkuun kytkettynä. :hmm:
En tiedä paremmuudesta, kun ei ole muista kokemuksia, mutta meillä ollut nämä käytössä ja on ollut kyllä toimiva takavalo kaikin puolin: Pyörän takavalo CubeLite II Premium (2021), 80 lm

Luulisi saavan tuohon kyllä vedettyä myös "kiinteän" takavalon mutta vaatii varmasti jonkin verran johdon vetoa moottorilta takavalolle. En tiedä kuinka helppoa se on tuossa pyörässä.
 
En tiedä paremmuudesta, kun ei ole muista kokemuksia, mutta meillä ollut nämä käytössä ja on ollut kyllä toimiva takavalo kaikin puolin: Pyörän takavalo CubeLite II Premium (2021), 80 lm

Luulisi saavan tuohon kyllä vedettyä myös "kiinteän" takavalon mutta vaatii varmasti jonkin verran johdon vetoa moottorilta takavalolle. En tiedä kuinka helppoa se on tuossa pyörässä.

Thanks, tämähän vaikuttaa myös hyvältä.
 

Tämän saa kiinni pyörän moottoriin/akkuun ja saa sieltä virtansa.
 
Oho. Onpa pyörät kalliita nykyään. Katsoin että maksoin muinoinaan Trek 7.1stä 240e Saksasta. Joku sen sitten pölli mutta onneksi sain vakuutukseen Suomen hinnoilla niin tienasin jopa.

Jos nyt haluaisin vastaavan laatuisen pyörän mitähän merkkejä ja malleja pitäisi katsoa? Tulee PK-seudulle ja mitään hiekkatietä kummempaa pyöräillä ei tulla ajamaan. 178cm kuskille.
 
Viimeksi muokattu:
Oho. Onpa pyörät kalliita nykyään. Katsoin että maksoin muinoinaan Trek 7.1stä 240e Saksasta. Joku sen sitten pölli mutta onneksi sain vakuutukseen Suomen hinnoilla niin tienasin jopa.

Jos nyt haluaisin vastaavan laatuisen pyörän mitähän merkkejä ja malleja pitäisi katsoa? Tulee PK-seudulle ja mitään hiekkatietä kummempaa pyöräillä ei tulla ajamaan.
Saahan noita hinnat-alkaen pyöriä suunnilleen tuohon hintaan tänäkin päivänä. Jos Suomesta haluaa niin tämä XXL:n tekele vaikuttaa ihan asialliselta hintaisekseen: White AX 290 FF 21, miesten hybridipyörä - Musta - Hybridipyörät | XXL
 
Saahan noita hinnat-alkaen pyöriä suunnilleen tuohon hintaan tänäkin päivänä. Jos Suomesta haluaa niin tämä XXL:n tekele vaikuttaa ihan asialliselta hintaisekseen: White AX 290 FF 21, miesten hybridipyörä - Musta - Hybridipyörät | XXL

Pitää käydä katsomassa. Tuossa vanhassa Trekissä ei ollut kyllä mitään valittamista. Sillä kerkesi jotain tuhansia kilometrejä ajella. Paljon parempi kuin nämä ylihintaiset Tunturit sun muut mitä täällä myydään.
 
Olisiko suosituksia noin 1500 euron hintaluokassa. Kävin jo koeajamassa rtechissä cube reaction pro xxl runkoisena (oma pituus 192) ja oli kaikin puolin kiva ajettava. Mietin vielä että olisiko silti jokin gravel tjms. parempi vaihtoehto. Tarkoitus on ajella lähes tulkoon asfaltilla ja hiekkateillä kuntoilun merkeissä. Canyon merkkinä tuntuu näkyvän kaikkialla, mutta saatavuus on ilmeisesti heikkoa? Tärkeintä näissä taitaa olla erillisten osien laatu eikä niinkään runko? Ei ole oikein omaa erikoisalaa pyörät... Hienoa olisi jos voisi vielä käydä kokeilemassa Pirkanmaan alueella.

 
Runkovalinta kannattaa nimenomaan tehdä nappiin, kaikkea muuta voi päivittää.

Nimimerkillä liian pienen ja vähän vääränlaisen geon pyörän ostanut.
 
Olisiko suosituksia noin 1500 euron hintaluokassa. Kävin jo koeajamassa rtechissä cube reaction pro xxl runkoisena (oma pituus 192) ja oli kaikin puolin kiva ajettava. Mietin vielä että olisiko silti jokin gravel tjms. parempi vaihtoehto. Tarkoitus on ajella lähes tulkoon asfaltilla ja hiekkateillä kuntoilun merkeissä. Canyon merkkinä tuntuu näkyvän kaikkialla, mutta saatavuus on ilmeisesti heikkoa? Tärkeintä näissä taitaa olla erillisten osien laatu eikä niinkään runko? Ei ole oikein omaa erikoisalaa pyörät... Hienoa olisi jos voisi vielä käydä kokeilemassa Pirkanmaan alueella.

Tohon käyttöön graveli olisi kyllä parempi.
Käppyräsarvi voi kyllä olla vähän rimpulan oloinen, jos suorasarvisilla on vallan mennyt, mutta maisema vaihtuu kyllä jokseenkin liukkaammin.

Jos nyt jotain teitä pitkin menet niin se nyt on yksi lysti mikä geo siinä mankelissa on.
Kohan runkokoko on sopiva.
 

Viikonlopun aikana tulee kunnostettua vanha pyörä ja tuli mieleen että jos innostunkin paljonkin pyöräilemään ja tulisikin halu sähköpyörään jossa mahdollisesti on etupyörässä moottori mikä lukko olisi sellaiseen hyvä? Toki sitten tulisi ostettua siihe myös hyvä abus tai kryptonite u lukko( jolla pyörä johonkin telineeseen kiinni takapyörän ja rungon läpi mutta mietin onko tuo ns riittävä ketjulukko etunapamoottorin kytkemiseen(jos saisi vielä hienosti etupyörän, rungon ja telineen läpi niin olisi varmaan ok) vai suositteletteko jotain muuta? Ainakin tulisi nyt sitä käytettyä nykyisen pyörän kanssa jossa on runkolukko eli jos en hankikaan sähköpyörää ei se lukko ns mene haaskoon. Alunperin olin ajatellut tuohon nykyiseen sen runkolukon lisäksi vain halpaa bilteman pitkää vaijerilukkoa jolla saisi pyörän etupyörän ja rungon lisäksi kiinni myös pyörätelineeseen.

Nykyisellä pyörällä tulisi mentyä vain prismaan mutta sähköpyörällä jaksaisi myös isoon uimahalliin polkaista ja varmaan pitäisin sähköpyörää kotonani sisällä enkä pyörävarastossa.
 
mietin onko tuo ns riittävä ketjulukko etunapamoottorin kytkemiseen

No nopealla googlauksella melkein kaikki ketjulukot katkeavat voimapihdeillä hetkessä. Jos haluat mielenrauhaa, etkä vain turvaa satunnaiselta varastajalta niin ottaisin suoraan ABUS Granit CityChain X-Plus 1060 Ketjulukko netistä | bikester.fi
Etenkin jos aiot ostaa kalliin sähköpyörän. Kyllä silloin kannattaa panostaa lukitukseen.

Edit: Oman pyöräni saa useimmiten kiinni sillä u-lukolla kiinteisiin esineisiin. Siinä tulee jo ikävästi painoa jos raahaa molempia, järeää u-lukkoa sekä ketjulukkoa.

edit 2: Jaahas parempi mennä nukkumaan. Näköjään vähän väsynyt. Kun luin ihan väärin.
 
Viimeksi muokattu:
No nopealla googlauksella melkein kaikki ketjulukot katkeavat voimapihdeillä hetkessä. Jos haluat mielenrauhaa, etkä vain turvaa satunnaiselta varastajalta niin ottaisin suoraan ABUS Granit CityChain X-Plus 1060 Ketjulukko netistä | bikester.fi
Etenkin jos aiot ostaa kalliin sähköpyörän. Kyllä silloin kannattaa panostaa lukitukseen.

Edit: Oman pyöräni saa useimmiten kiinni sillä u-lukolla kiinteisiin esineisiin. Siinä tulee jo ikävästi painoa jos raahaa molempia, järeää u-lukkoa sekä ketjulukkoa.

Kiitos!

Mikä mahtaisi olla minimi ketjulukon paksuus jolla ei voimapihdeillä saa helposti napsaistua? Onko 8-10 mm riittävä?

Itse ajattelen loppujen lopuksi niin että viimeistään rälläkällä sen pyörän lukot saa rikottua(tosin en tiedä paljoa on jonkun prisman tai ison uimahallin pihalta päiväsaikaan pyöriä rälläköity?) joten sitä varten kotivakuutus korvaa. Mitä katsellut miten porukka aika hintaviakin pyöriä lukitsee niin jos oma pyörä on 2 suht koht hyvällä lukolla kiinni hyvin niin todennäköisesti varas vaihtaa kohdetta helpompaan.

Helpoin tapa olisi toki jättää etunapainen sähköpyörä ostamatta ja käyttää hyvää Abus/kryptonite U lukkoa takapyörän, rungon ja pyörätelineen läpi ja sitten vaijerilla etupyörä joka ei ole niin arvokas.

Olisiko Abus 440A ihan ok? Se ei ole kaikkein kestävin vaihtoehto mutta hälytysääni voisi hieman karkoittaa varkaita?
 
Kysellääs täältä kun itseltä loppu ymmärrys.

Eli olis tarkotus tommonen etuvanteen läpiakseli irrottaa, mutta akselista irtoaa vain kuvassa näkyvä pultti. Aiemmin akseli lähti nätisti kokonaisena irti.

IMG_20220402_171752.jpg

Toinen puoli onkin vain pyöreä reikä:

IMG_20220402_171840.jpg

Mites koko akselin sais nyt irti ja mitähän tässä on käynyt?
 
Tässä siis puoli mistä toi pultti irtos:

IMG_20220402_192310.jpg

Ja tossa ylemmässä viestissä, missä näkyy levyjarru on toinen puoli. Se on vaan pyöreä reikä.
Ihan kuin sen akselin pää vaan olis kiertynyt irti ja itse akseli jäi sisälle? Saako noihin näkyvillä oleviin kierteisiin jonkun pultin kiinni ja koittais uudelleen nitkuttaa.

Oliko akseli voitu saada väärinpäin sinne?
 
Ihan kuin sen akselin pää vaan olis kiertynyt irti ja itse akseli jäi sisälle? Saako noihin näkyvillä oleviin kierteisiin jonkun pultin kiinni ja koittais uudelleen nitkuttaa.

Oliko akseli voitu saada väärinpäin sinne?
Väärinpäin ei ole laitettu. Meillä on toinen samanlainen pyörä, jossa sama akseli. Siitä kun tuota pulttia, joka tästä lähti irti, löystää, niin akseli pyörii tuolta levyjarrun puolelta ja lähtee lopulta kokonaisena irti pultin kanssa.

Tässä tapauksessa akseli on jotenkin jumissa ja pelkkä pultti irtoaa. Akselin pitäisi tulla pultin mukana ulos.

Pitää paremmalla ajalla tutkailla tarkemmin. Pitää katsoa toisesta pyörästä onko siellä toisessa päässä kierteet vai lähteekö vetämällä.
 
Väärinpäin ei ole laitettu. Meillä on toinen samanlainen pyörä, jossa sama akseli. Siitä kun tuota pulttia, joka tästä lähti irti, löystää, niin akseli pyörii tuolta levyjarrun puolelta ja lähtee lopulta kokonaisena irti pultin kanssa.

Tässä tapauksessa akseli on jotenkin jumissa ja pelkkä pultti irtoaa. Akselin pitäisi tulla pultin mukana ulos.

Pitää paremmalla ajalla tutkailla tarkemmin. Pitää katsoa toisesta pyörästä onko siellä toisessa päässä kierteet vai lähteekö vetämällä.

Jep. Pultin ja akselin väliin jotain lukitetta jos lähtis sitten yhtenä palana?
 
Pitää katsoa toisesta pyörästä onko siellä toisessa päässä kierteet vai lähteekö vetämällä.
Kyllä siellä pitäisi kierteet olla levyjarrun puolellakin.

Ruuvilukitetta voi koittaa, kuten latee77 mainitsikin. Mielellään vähintään keskikovaa. Jos sekin meinaa irrota, niin sitten kovaa lukitetta, mutta se sitten vaatii lämmitystä jos tarvitsee pultti saada irti akselista joskus (en tosin keksi miksi pitäisi saada irti). Pehmeä lukite tuskin auttaa mitään, jos akseli on jumissa toisessa päässä, se pehmeä lukite kun irtoaa ihan käsivoimin.
 
Kyllä siellä pitäisi kierteet olla levyjarrun puolellakin.

Ruuvilukitetta voi koittaa, kuten latee77 mainitsikin. Mielellään vähintään keskikovaa. Jos sekin meinaa irrota, niin sitten kovaa lukitetta, mutta se sitten vaatii lämmitystä jos tarvitsee pultti saada irti akselista joskus (en tosin keksi miksi pitäisi saada irti). Pehmeä lukite tuskin auttaa mitään, jos akseli on jumissa toisessa päässä, se pehmeä lukite kun irtoaa ihan käsivoimin.
Olikin ihan uus juttu mulle nää ruuvilukitteet. Pitää koittaa. En ymmärrä just miks toi pultti pitää edes irrota akselista. Kai sille jokin syy on.
 
Olikin ihan uus juttu mulle nää ruuvilukitteet. Pitää koittaa. En ymmärrä just miks toi pultti pitää edes irrota akselista. Kai sille jokin syy on.
Kieltämättä melko järjettömän oloinen viritys.
Mikä keula?
Putsaa ja poista sitten rasva kierteistä hyvin ennen lukitetta.
Ja suorilta vaan sitä vahvinta tavaraa.
 
Ei suntourissa merkkinä mitään huonoa ole. Halvemman pään keuloista Raidon on ihan ok ja siitä ylöspäin Aion on jo oikein hyvä.
Sulla siis varmaan joku marketti jousiversio, mutta mikä?
Tämä siis Cube Reaction Hybrid Pro 500 sähköpyörän mukana tullut SR Suntour XCM34 Coil.

Ollut mielessä vaihtaa keulaa, mutta kokenut tarpeettomaksi omassa ajossa. Lähinnä lukittuna pidän ja metsäajot on suht kevyttä rymistelyä, niin taidan vaan odotella jos hajoaa joskus.

Edit. Ton akselin joudun vaihtamaan johonkin luotettavampaan, koska suunnitelmissa kuljettaa autossa ilman eturengasta.
 
SR Suntour XCM34 Coil.
Nykytekniikkaa tuntematta niin eikö tuossa pitäisi olla myös linkku?
tuola jotain manuskoja ja videoita (jos sama keula?)

edit: mulla video näyttää erroria :(
edit2:innostuin opiskelemaan, löystämällä tuon pienen mutterin niin koko akselin pitäisi lähteä, koittaisin lyödä akselia jollai tuurmalla. Liimaus ei ole hyvä idea.
lähteenä:https://www.srsuntour.com/fileadmin...ual/EN_MY22_SUS_fork_user_manual-20210820.pdf
 
Viimeksi muokattu:
Nykytekniikkaa tuntematta niin eikö tuossa pitäisi olla myös linkku?
tuola jotain manuskoja ja videoita (jos sama keula?)

edit: mulla video näyttää erroria :(
edit2:innostuin opiskelemaan, löystämällä tuon pienen mutterin niin koko akselin pitäisi lähteä, koittaisin lyödä akselia jollai tuurmalla. Liimaus ei ole hyvä idea.
lähteenä:https://www.srsuntour.com/fileadmin/user_upload/Downloads/Consumer/Bike/Owners manuals/General_Fork_Manual/EN_MY22_SUS_fork_user_manual-20210820.pdf
Sen on pakko olla kierteellä sieltä jarrulevyn puolelta, joten tuskin tuurnalla lyöminen on kovin järkevää.
 
Sen on pakko olla kierteellä sieltä jarrulevyn puolelta, joten tuskin tuurnalla lyöminen on kovin järkevää.
Mahdollisesti, pitäis löytää parempi räjäytyskuva, vaikka tuskin kevyt napautus haittaa.
Tietysti alu välillä hitsautuu ikävästi, varsinkin rautaa vasten.

Toimiiko muilla noi videot joissa on jotain asiasta?
 
Eiköhän siellä ole tämmöinen akseli, josta nyt on kuvassa vasemmalla oleva pää irronnut.
s-l1600.jpg
Onkohan toi irtoava pultti tän mallisten akseleiden ominaisuus vai löytyyköhän saman mallin akseleita ilman irtoavaa pulttia? En vieläkään ymmärrä miks sen pitäis irrota tosta akselista...
 
Voisko olla siististi vaan lohjennut irti? Ihan turha olis se pää kierteillä kiinni.

Kannattaa mittojen mukaan googlata uutta.
 
Olisko syynä tuohon rakenteeseen että on haluttu alu akseliin tukevampi teräs pääty?
Jos oikein googlasin niin kiristys momentti on 10Nm (siis ei tiukalle), jos tämä joskus aukeaa niin kannattaa voidella tuo toisen pään kierre. Ehkä myös selvityksen arvoista on saako tilalle linkku systeemin.
 
Yksi vaihtoehto voisi olla, että tuo akseli on helpompi ja halvempi tehdä tuollaisena. Luulisi, että kierrelukite tuon pelastaa. Ekan kuvan punainen möhnä voisi olla lukitetta.
 
On aika outo koska eihän muiden keulojen linkuttomat läpiakselit mitään erillistä pulttia sisällä...eikä myöskään runkojen taka-akselit.
 
Kannattaa myös tarkistaa, onko siellä jäljelle jääneen akselin sisällä kanta kuusiokoloavaimelle. Joskus ne saa auki myös sieltä "loppupäästä".
 
Olisko mitä vinkkejä miten vaihtaisi Shimano Clariksen vaihdevaijerit ja Tektron mekaanisten levyjarrujen vaijerit pidemmiksi kuorineen. Menee rungon sisässä osan matkaa.

https://images.internetstores.de/products/1484027/02/0f689d/cube-attain-atlanticbluenorange-1.jpg tämä malli kyseessä. On vedetty jollain älynväläyksellä niin millintarkasti lyhyeksi joka vaijerit, että ohjaustankoa ei pysty nostamaan senttiäkään jatkamatta vaijereita. Muutaman sentin korotuspala piti laittaa vakiosta huonoselkäiselle.

Ostin:
sekä uutta tankonauhaa, ja purin vanhat tankonauhat pois että sai kaapeloinnit näkyviin.

Miten nuo käytännössä helpoiten vaihtaisi, netissä on ohjeita, missä neuvottiin säilyttämään vanha vaijeri rungon sisässä olevalta osuudeltaan, työntämään siihen uusi kuori sen ohjaamana, sitten poistaa vanha vaijeri, työntää uuteen kuoren uuden vaijerin, ja lopuksi poistaa uuden kuoren siltä osin kuin se ei rungon sisään jää. Ettei olisi niin vaikeaa pujotella sitä vaijeria rungon läpi ja saada kurkkaamaan toisesta päästä.

Tämä ilmeisesti ihan ok ohje.

Vaan miten tuon vaijerin kuoren kanssa, voiko nuo rungon takaosaan jäävät vaijerinkuoret säilyttää vanhat, ja työntää vaan suoraan uuden vaijerin niitten läpi. Niissähän on riittävä pituus jo. Vaihtaisi kuorista vain etuosan pätkät pidempiin, eikä koskisi ollenkaan pystyputken takapuolelle jäävään osuuteen. Parempia ideoita? Muuta kuin viedä korjaamolle, sinne on kuukauden jono.
 
Ohjeet kuulostaa hyviltä ja eihän ehjiä ja ongelmattomia vaijerinkuoria vaihtaa tartte.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 034
Viestejä
4 446 754
Jäsenet
73 696
Uusin jäsen
Lasse Barck

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom