Pyöräily

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
668
Helteistä huolimatta syksy tekee tuloaan.
Sähkömaasturiin olisi tarve etu- ja takavalolle (Bosch gen4).

Löytyykö kokemuksia onko esim. valostorella ollut millaiset blackfriday tarjoukset viime vuosina? Ajatuksena josko kitkuttelisi sinne asti ladattavilla lampuilla.
Omaan pyörääni olen silmäillyt Lupinen valoja, C14 taakse ja eteen ehkäpä SL MiniMax. Teho tosin taitaa olla melko yliampuva pääasiassa ympärivuotiseen työmatkapyöräilyyn...?
Mistä Lupinen valot ylipäätään edullisimmin? Ulkomailta tilaaminen ei ole ongelma.

Vaimon pyörään kuulemma riittää hyvän hinta-laatusuhteen budjettiratkaisu. Täytyy kuitenkin olla kytkettävissä suoraan samaiseen boschin moottoriin. Suosituksia?
Jos budjetilla mennään niin itse ratkaisin homman niin että vedin johdot moottorilta etu- ja takalampuille. Modasin takavaloksi tämäntyylisen lampun. Sisuskalut ulos ja plussapiuhan väliin 100 ohmin vastus. Linkin valossa on satulatolpan alle kiinnitys mutta näitä saa myös satulatolpan putkeen kiinnitettäviä. Ensinmainittu ei oikein toimi hissitolpan kanssa kun kaapeli menisi solmuun.

Etuvalo joku bike24.com parinkympin StVZO lamppu jossa tietty valmiit johdot jotka kytkin suoraan moottorille. Ei tuosta moottorin 5V johdosta kunnon tehoja saa niin toimii lähinnä huomiovaloina. Kunnon tuikut on pakko olla erikseen akuilla. Vajaa viidenkympin 1000 lumenin (ei KIinalumen) riittää ihan hyvin maastoajoonkin.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 769
Mullon joku Lezynen 1000 lumenin lamppu kytkettynä Shimanon EP8 -koneeseen, mutta kai tuon saa ihan yhtä lailla Boschinkin koneeseen kiinni. Tuo oli suunnilleen satkun peli ja varmaan on jotain paljon halvempiakin ratkaisuja, mutta tuo on mukava, kun saa noista Shimanon nappuloista säädettyä valotehon (tai päälle / pois) ja valoa piisaa kyllä joka paikkaan, mihin on ite pimeällä keksinyt mennä. Mitään polkukaahausta en tosin pimeällä ite harrastakaan. Ja näyttää hyvältä tuossa fillarissa.

muoks. tarkempi malli lienee Lezyne eBike Macro Drive 1000lm.
 
Liittynyt
02.04.2020
Viestejä
286
Kirjoitin aiemmin tuosta hiilarihaarukoissa olevien plugien lipsumisesta ja enpä tuota nykyistä plugia saa pysymään vaikka laittanut 6nm ja pessyt ipalla kontaktipinnat varmasti rasvattomiksi. Plugi on tuollainen FSA Compressor Carbon TH-881CF Expander Plug and Top Cap, 28.6mm OD × 23-26.3mm ID, XTE1861 - Newegg.com jos ei ihan juuri tuo, niin joku FSA:n tuota sarjaa hyvin todnäk kuitenkin. FSA:n manuaalit suosittelee 6-9nm mikä tuntuu aika hurjalta hiilarihaarukalle, varsinkin kun haarukkaputki pullistuu soikioksi n. +- 0,1mm työntömitalla katsottuna kun plugin kiristää jo 5 newtonmetriin. Palautuu kyllä kun poistaa plugin. Eli ei nyt luulisi ihan löysällä olevan.

Silti laakerien esikiristystä laittaessa plugi tuppaa nousemaan n. millin verran ylös joka kiristyksellä, minkä takia riittävää esikiristystä on vaikea ellei mahdoton saada. En laita sitä esikiristystä hampaat irvessä, sormivoimin arvioituna ehkä 2nm korkeintaan mutta plugi vaan on liukas kuin mikä ja eihän tuossa karhennusta kunnolla olekaan. Sen verran saa kireyttä, että keula ei ihan lonksu paikallaan nylkyttäessä eikä spacerit pyöri ellei hampaat irvessä yritä, mutta isompien reunakivien yli ajellessa kuuluu pientä sivuääntä, eli keula ei tule niin kireälle kuin pitäisi olla.

Mitäs tuolle nyt tekisi? Pro Expander hiilikuituhatulla - Ridemore käynkö hakemassa tuon, näyttäisi olevan selvästi paremmin karhennus kuin tuossa FSA:ssa. Hiilaritahna maksaa melkein saman verran, enkä luota oikein siihen kerta noin herkässä on nousemaan.

Olen 95% varma että headsetti on muuten oikein kasattu, kun sen kertaalleen purin ja puhdistin + uudelleen-rasvasin. Ainoa joka vähän epäilyttää on se lovellinen "compression ring" mutta videoiden perusteella sekin pitäisi olla oikein. Keula oli löysä jo liikkeestä tullessa, melkein ajamaton pyörä kyseessä.

Varmistan vielä, että onkos se nyt niin, että jos tuon esikireyden vaan saisi kerran riittäväksi, niin siitä hieman paikaltaan nousseesta plugista ei olisi mitään ajoa estävää haittaa kuitenkaan? Eli yhtä turha kuin se aheadin kansikorkki ja -pultti sen jälkeen kun esikiristys on tehty ja stemmi puree haarukkaputkeen kunnolla?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 181
Kirjoitin aiemmin tuosta hiilarihaarukoissa olevien plugien lipsumisesta ja enpä tuota nykyistä plugia saa pysymään vaikka laittanut 6nm ja pessyt ipalla kontaktipinnat varmasti rasvattomiksi. Plugi on tuollainen FSA Compressor Carbon TH-881CF Expander Plug and Top Cap, 28.6mm OD × 23-26.3mm ID, XTE1861 - Newegg.com jos ei ihan juuri tuo, niin joku FSA:n tuota sarjaa hyvin todnäk kuitenkin. FSA:n manuaalit suosittelee 6-9nm mikä tuntuu aika hurjalta hiilarihaarukalle, varsinkin kun haarukkaputki pullistuu soikioksi n. +- 0,1mm työntömitalla katsottuna kun plugin kiristää jo 5 newtonmetriin. Palautuu kyllä kun poistaa plugin. Eli ei nyt luulisi ihan löysällä olevan.

Silti laakerien esikiristystä laittaessa plugi tuppaa nousemaan n. millin verran ylös joka kiristyksellä, minkä takia riittävää esikiristystä on vaikea ellei mahdoton saada. En laita sitä esikiristystä hampaat irvessä, sormivoimin arvioituna ehkä 2nm korkeintaan mutta plugi vaan on liukas kuin mikä ja eihän tuossa karhennusta kunnolla olekaan. Sen verran saa kireyttä, että keula ei ihan lonksu paikallaan nylkyttäessä eikä spacerit pyöri ellei hampaat irvessä yritä, mutta isompien reunakivien yli ajellessa kuuluu pientä sivuääntä, eli keula ei tule niin kireälle kuin pitäisi olla.

Mitäs tuolle nyt tekisi? Pro Expander hiilikuituhatulla - Ridemore käynkö hakemassa tuon, näyttäisi olevan selvästi paremmin karhennus kuin tuossa FSA:ssa. Hiilaritahna maksaa melkein saman verran, enkä luota oikein siihen kerta noin herkässä on nousemaan.

Olen 95% varma että headsetti on muuten oikein kasattu, kun sen kertaalleen purin ja puhdistin + uudelleen-rasvasin. Ainoa joka vähän epäilyttää on se lovellinen "compression ring" mutta videoiden perusteella sekin pitäisi olla oikein. Keula oli löysä jo liikkeestä tullessa, melkein ajamaton pyörä kyseessä.

Varmistan vielä, että onkos se nyt niin, että jos tuon esikireyden vaan saisi kerran riittäväksi, niin siitä hieman paikaltaan nousseesta plugista ei olisi mitään ajoa estävää haittaa kuitenkaan? Eli yhtä turha kuin se aheadin kansikorkki ja -pultti sen jälkeen kun esikiristys on tehty ja stemmi puree haarukkaputkeen kunnolla?
Kävyllähän esikiristetään ja stemmillä se pitäis pysyä kiinni. Sun kannattaa käyttää ennemmin carbon grippiä ja kiristää kaikki momenttii.
 

hazaski

Merssu und och Saab
Tukijäsen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
277
Mistäs kaupasta EU:ssa sais halvimmat tai jopa ilmaiset postikulut jos on tarve pikkusälää tilailla?
Kun itse alkukesästä uusin voimansiirron orggista paremmilla palikoilla, tilasin Rose Bikesiltä osat, tuli sieltä kokonaisuudeltaan halvemmaksi kuin nuista muista kaupoista.
 
Liittynyt
02.04.2020
Viestejä
286
Kävyllähän esikiristetään ja stemmillä se pitäis pysyä kiinni. Sun kannattaa käyttää ennemmin carbon grippiä ja kiristää kaikki momenttii.
Juuh no laitoin sen 6nm taas kuivana ja sieltä se plugi nousee pienen aavistuksen kun laittaa esikireyden sellaiseksi että ei ainakaan jarrua vasten nylkyttäessä lonksu. Kaipa tuolla nyt kauppareissut ajelee. Pitää käydä joku päivä ostamassa hiilaritahnaa ja laittaa sen kanssa vielä kerran. Ei taida sellaista plugia ollakaan, joka ottaisi koko matkaltaan. Kaikissa alareunassa se laajeneva alue, ja aika pieni lopulta. Moni asia paranis vaihtamalla mutta tämä tuskin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 435
Missä luuraa syksyn fillaritarjoukset. Ei ole nyt osunut silmään mitään supertarjouksia. Oma lehmä ojassa siinä mielessä että paremman fillarin rinnalle voisi ostaa jonkun xc tmv. tyyppisen jäykkäperän juurakko/kauppareissuille, mutta pitäisi olla _HALPA_ ja tietenkin hyvä.
Jossain kohtaa Orbean Laufeyä sai super edukkaasti, mutta eipä tullut silloin ostettua.
 

wertiy

Tukijäsen
Liittynyt
13.12.2018
Viestejä
144
Yleisenä kommenttinä pyöriä etsiville Cubelta on tullut 2025 mallistossa todella hyvällä hinta-komponenttisuhteella malleja ulos, ainakin jos sähkövaihteita ynm. haluaa.

Missä luuraa syksyn fillaritarjoukset. Ei ole nyt osunut silmään mitään supertarjouksia. Oma lehmä ojassa siinä mielessä että paremman fillarin rinnalle voisi ostaa jonkun xc tmv. tyyppisen jäykkäperän juurakko/kauppareissuille, mutta pitäisi olla _HALPA_ ja tietenkin hyvä.
Jossain kohtaa Orbean Laufeyä sai super edukkaasti, mutta eipä tullut silloin ostettua.
Itse veikkaan ettei välttämättä tule ollenkaan, sillä pyöriä on myyty tarjouksella jo keskikesästä saakka. Isoilla valmistajilla 20-30% alennukset ovat olleet ihan normaalia liittyen pitkälti varastojen täyttymiseen. Kysyntä ja hinnat palaavat lähemmäksi normaalia hintatasoa.

Vaikka tällä hetkellä saatavuuden kanssa erilainen tilanne niin oma muistikuva, että nämä syksyn suuret poistomyynnit ovat vähentyneet kovasti viimeisen 5-7 vuoden aikana. Enemmänkin myyvät puoli vuotta tuollaisella kohtalaisella alella.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 769
Mää nappasin Canyonin outletista Grizl CF SL 8 1by:n työsuhdepyöräksi, kun lunastin vanhan alta. Ei mikään ihan lemppariväri eikä tuo työsuhdeliisarikuviokaan nyt ihan älyttömästi innosta, mutta näköjään tuolla kuitenkin vähän säästää, vaikka lunastaa tuollai puolivälissä kautta, kun vanhan lunastin ja näin loppulaskua, niin otin.

Ei oo varmaan kahta kilometria kokemusta käyräsarvisista, että katotaan nyt miten sopii itelle. XL-koon otin, en jaksanu lähteä Hkiin koeajaan tuota, mutta kaikki L-kokoiset on ollu itelle pieniä, vaikka laskureilla siihen kokoon menisinkin, niin tuo lienee turvallisin. Ja katotaan, paljon tulee painoa käsille, kun olkapäiden kanssa ollu pientä ongelmaa.

Toivottavasti sais pidemmille tasaisen lenkeille tuosta vähän paremman fillarin kuin tuo Grand Canyon:ON, jolla kyllä silläkin useampaa kymppiä ajanut, mutta ei ehkä niihin hommiin ihan paras.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
109
Canyonilla taitaa olla yleensä se ohjeistus että jos olet kahden koon välissä niin kannattaa valita niistä se pienempi. Ainakin oma XL-kokoinen Grail on vähän turhankin iso vaikka pituutta löytyy 191cm.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 532
Meinasin laittaa 180mm levyn sijasta 160mm eteen, ja tulikin mieleen että viimeksi Maguran Center lockin kiristin jollain putkipihdeillä. Sopiiko tällanen Maguran jarrujen (Magura MT Trail Carbotecture) CL kiristykseen vai mikä työkalu?

Centerlock standardin lukkorenkaat kiristetään samalla töykalulla kuin perinteiset shimanon ht2 bsa keskiöt. Shimanolla on myös sisäisellä hammastuksella lukkorenkaat, jotka kiristyy pakka-avaimella.

Voisi kuvitella että magurallakin niihin perus keskiöavain sopii.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 769
Canyonilla taitaa olla yleensä se ohjeistus että jos olet kahden koon välissä niin kannattaa valita niistä se pienempi. Ainakin oma XL-kokoinen Grail on vähän turhankin iso vaikka pituutta löytyy 191cm.
Minä oon kuullu siihen suuntaan, että katupyörissä ja graveleissa jos oot kokojen välissä, niin mieluummin pienempi ja täysjoustoissa taas isompi.

Oon sua viitisen senttiä lyhyempi, mutta en tiedä onko pitkät kädet vai mitä, mutta otin tosiaan sillä, että kaikki L-kokoiset fillarit, jotka on ajossa olleet, on olleet huonon tuntuisia. Saa kai tuohon Grizliinkin lyhyempää stemmiä, jos liian pitkäksi menee.

L-kokoiseen Grand Canyon:ON:ään taas laitoin pidempää stemmiä, niin on nyt jonkin verran mukavampi.
 

latee77

Team Ryzen
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 234
Centerlock standardin lukkorenkaat kiristetään samalla töykalulla kuin perinteiset shimanon ht2 bsa keskiöt. Shimanolla on myös sisäisellä hammastuksella lukkorenkaat, jotka kiristyy pakka-avaimella.

Voisi kuvitella että magurallakin niihin perus keskiöavain sopii.
Mulla onkin tuollainen mutta muistaakseni se ei käynyt, keskiön (SRAM dub bsa) taitaa olla sitten eri kokoa.

Ehkä motonestistä tms. löytyy Shimanon keskiöavain, luulis että yleisempi. Mutta nyt kun tietää mitä työkalua hakee niin helpottaa kummasti, tänks :thumbsup:
 

latee77

Team Ryzen
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 234
Mulla oli Canyon kokoa M ja nykyinen Santa Cruz kokoa L, melkein saman kokoiset rungot. Canyon saattaa olla monessa mallissa melkein kokoa isompi mitä merkintä antaa ymmärtää.

Mimmi kaverin Gravel myös kokoa XXS ja eikä sentään mikään naaras-Hobitti ole. Vaikka suosittelin kokoa isompaa runkoa mutta on tuosta tykännyt.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 769
Mikäänhän ei voita sitä, että käy koeajaan ne fillarit, joita harkittee ostavansa. Ite laiska ja noita Canyoneita hankala päästä testaamaan, niin joutu taas kerran tekeen kompromissin, vaikka vähän jo vannotin itelleni, ettei enää sokkona fillareita.

GT:n graveleita kävin kyllä testaan paikallisessa ja niissäkin sama homma: L huomattavasti huonomman tuntuinen kuin XL.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 054
Jos teihin kahteen vertaa, niin itse olen vielä 3 cm @weetm pidempi ja 8 cm @pappatech pidempi. Mulla on ollut kaksi kautta käytössä XL-koon Endurace ja olen nyt muutaman tuhannen kilometrin jälkeen tullut siihen tulokseen, että tuo runko on sittenkin aivan aavistuksen liian suuri mulle optimaalisen säätöjen löytämiseksi.

Oma rakenne on sellainen, että inseam on lyhyt pituuteen suhteutettuna ja syliväli jokusen sentin pituutta vielä suurempi. Tangon ottaisin mielelläni lähemmäksi ja alemmaksi kun sitä tuolla rungolla saan. Toki osittain tässä ongelmana varmaan se, että tuo Endurace on "relaxed" mitoituksen maantievekotin.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 532
Mulla onkin tuollainen mutta muistaakseni se ei käynyt, keskiön (SRAM dub bsa) taitaa olla sitten eri kokoa.

Ehkä motonestistä tms. löytyy Shimanon keskiöavain, luulis että yleisempi. Mutta nyt kun tietää mitä työkalua hakee niin helpottaa kummasti, tänks :thumbsup:
On toki mahdollista että magura käyttäny jotain omaa stanardia, mene ja tiedä....Ei ole vielä tullut vastaan centerlockia johon ei sopia normi keskiöavain. Motonetistä ainakin Suber b keskiötyökalu on sopinut tähän asti noihin. DUB:ssa taitaa olla isommat ulommat laakerikupit kun akselikin on isompi kun shimanossa.

tai
tai

Tossa hylsymallisessa tais olla vaara ettei mahdu taka-akselille kun päätytulppa tulee niin pitkälle ulospäin, ainakin boosti peräsessä pyörässä, tai sit muistan väärin.
 

latee77

Team Ryzen
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 234
On toki mahdollista että magura käyttäny jotain omaa stanardia, mene ja tiedä....Ei ole vielä tullut vastaan centerlockia johon ei sopia normi keskiöavain. Motonetistä ainakin Suber b keskiötyökalu on sopinut tähän asti noihin. DUB:ssa taitaa olla isommat ulommat laakerikupit kun akselikin on isompi kun shimanossa.

tai
tai

Tossa hylsymallisessa tais olla vaara ettei mahdu taka-akselille kun päätytulppa tulee niin pitkälle ulospäin, ainakin boosti peräsessä pyörässä, tai sit muistan väärin.
Tuo eka halvin riittää mainiosti jos vaan sopii Maguran Centerlockiin. Siihen ei sopinut SRAM dub keskiöavain, ja tuon super b classic tiedoissa ei ollut mainintaa SRAMin keskiöistä et voisi tosiaan sopia Centerlockiin sen puolesta :thumbsup:
 

MkH

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
457
Canyoniin on hiljattain ilmestynyt polkiessa tällainen nakuttava/nariseva ääni. Ei tuntuisi kuuluvan silloin, jos kampia pyörittää pyörän ollessa huoltotelineessä, joten hankala paikantaa. Vaikuttaisi että se edellyttää painoa päälle. Sanoisin että se kuuluu jostakin keskiön/poljinten alueelta. Ei vaikutusta sillä, kumpi eturatas käytössä. Syy voi olla joku todella yksinkertainenkin, joten kaikki ehdotukset otetaan vastaan. Kilometrejä pyörällä takana varmaan hieman kolmatta tuhatta.

Molempien vaihtajien vaijerit pyörään juuri vaihdoin ja säädin vaihteet uudelleen, joten en usko että liittyy esim. ketjun hankaamiseen. Ketju itsessään ei ihan vielä ole vaihtokunnossa.



 
Viimeksi muokattu:

latee77

Team Ryzen
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 234
Canyoniin on hiljattain ilmestynyt polkiessa tällainen nakuttava/nariseva ääni. Ei tuntuisi kuuluvan silloin, jos kampia pyörittää pyörän ollessa huoltotelineessä, joten hankala paikantaa. Vaikuttaisi että se edellyttää painoa päälle. Sanoisin että se kuuluu jostakin keskiön/poljinten alueelta. Ei väliä sillä, kumpi eturatas käytössä. Syy voi olla joku todella yksinkertainenkin, joten kaikki ehdotukset otetaan vastaan. Kilometrejä pyörällä takana on varmaan hieman kolmatta tuhatta.

Molempien vaihtajien vaijerit pyörään juuri vaihdoin ja säädin vaihteet uudelleen, joten en usko että liittyy esim. ketjun hankaamiseen. Ketju itsessään ei ihan vielä ole vaihtokunnossa.



Satula putkineen ensin irti ja lähteekö pois jos polkee vain seisaaltaan?

Jos lähti niin satulaputken siivous ja kunnon kiristys.

Tai sitten saattaa olla pressfit keskiö.
 
  • Tykkää
Reactions: MkH
Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
644
Omassa pyörässä narinat tuli takana olevasta läpiakselista. Kerkesin keskiönkin jo vaihtamaan turhaan, mutta läpiakselin rasvaus oli ratkaisuna.
 
  • Tykkää
Reactions: MkH
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 375
Canyoniin on hiljattain ilmestynyt polkiessa tällainen nakuttava/nariseva ääni. Ei tuntuisi kuuluvan silloin, jos kampia pyörittää pyörän ollessa huoltotelineessä, joten hankala paikantaa. Vaikuttaisi että se edellyttää painoa päälle. Sanoisin että se kuuluu jostakin keskiön/poljinten alueelta. Ei vaikutusta sillä, kumpi eturatas käytössä. Syy voi olla joku todella yksinkertainenkin, joten kaikki ehdotukset otetaan vastaan. Kilometrejä pyörällä takana varmaan hieman kolmatta tuhatta.

Molempien vaihtajien vaijerit pyörään juuri vaihdoin ja säädin vaihteet uudelleen, joten en usko että liittyy esim. ketjun hankaamiseen. Ketju itsessään ei ihan vielä ole vaihtokunnossa.



Kuuluuko jos on pieni vaihde ja ei tarvitse niin paljoa voimaa laittaa polkimiin? Ja jos sitten isommalle vaihteelle laittaa, että joutuu runttaamaan polkimia, niin alkaako ääni sitten? Vai kuuluuko ihan koko ajan, oli mikä vaihde ja voima tahansa?

Eturatas jos on kulunut, niin ketju (myös uusi) alkaa rutisemaan, etenkin kun polkimiin laitetaan voimaa liian isolla vaihteella. Suhisee video aika lailla, niin ei ihan saa selvää onko ketjun rutinaa, vai nariseeko joku muu.

Mutta jo mainitut satulatolppa ja akseli kannattaa vilkaista.
 
Liittynyt
08.09.2019
Viestejä
14
Tähän palaten ja aikaisempaan keskusteluun hihnavetoisista liittyen niin tilasin yllämainitun pyörän boodabikestä ja näin 200 ajetun kilometrin jälkeen olen ollut melko tyytyväinen. Ajoasento vanhaan hybridiin verrattuna enemmän niskaan käyvä mutta todennäköisesti tottumiskysymys pidemmälle ajateltuna. Pyörä rullaa todella hiljaisesti ja loppukasaaminen oli helppo tehdä perus työkaluilla.

Ainoa haitta mitä olen huomannut on tässä muutaman pakkaspäivän yhteydessä ettei vaihteita vaihtava pulley tahdo toimia kun vaihtaa vaihteita ylöspäin; jousi(?) jättää vetämättä ja jää hieman jumiin kun kaapelin pitäisi vaihteen vaihdon yhteydessä liikkua vapaasti taaksepäin. Ajattelin ratkaista tämän vaihtamalla vähän liukkaampaa ja pakkasta kestävämpää öljyä/liukastetta rakenteeseen. Ongelma linkittyy selvästi pakkaspäiviin koska huoneenlämmössä ongelmia vaihteiden kanssa ei ilmene.

Pyörä itsessään vaikuttaa osien osalta jämäkältä sekä laadukkaalta ja on kyllä kaiken kaikkiaan todella mukava ajaa. Vaihteiden vaihto otti pienen hetken totuttautua siihen että vaihteita vaihdetaan vain kampien ollessa paikallaan, mutta bonuksena se että pyörän paikallaan ollessa voi vaihtaa vaihteita.
Minulla on ollut Booda Bike Hiker heinäkuusta 2022. Etsin työmatka-ajoon pyörää jossa olisi hihna, napavaihteet sekä droppitanko. Päädyin Boodaan koska se oli käytännössä ainoa spekseihin sopiva, jonka pystyi tilaamaan GoByBiken kautta. Vakiomalliin lisättiin vielä lokasuojat sekä renkaiksi vaihdettiin G One Speedit, koska Allroundit eivät olisi mahtuneet lokareiden kanssa.

Olen 184cm pitkä ja Boodalta suosittelivat M-kokoista runkoa. En vielä parin vuoden jälkeenkään ole ihan varma että onko runko minulle sopiva vai liian pieni. Ajaessa on välillä alkanut särkeä alaselkää mutta tähän auttoi kun vaihdoin pyörään hieman pidemmän stemmin.

Muuten olen ollut pyörään todella tyytyväinen. Kertaalleen olen käyttänyt vuosihuollossa mutta itse en ole jaksanut edes pestä pyörää. Pyörä rullaa tosi hyvin ja työmatkat menee mukavasti. Minkäänlaisia teknisiä murheita ei ole ollut. Ainoa mitä toivoisin että rungossa olisi edes yksi “juomapullopaikka” johon saisi lukon tai juomapullotelineen ruuveilla kiinni. Myös nuo tubeless-renkaat ovat tämmöiselle tumpelolle vain rasite. Kertaalleen sähläsin takarenkaan tyhjäksi enkä saanut sitä enää nostettua vanteelle.
 
Viimeksi muokattu:

MkH

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
457
Kuuluuko jos on pieni vaihde ja ei tarvitse niin paljoa voimaa laittaa polkimiin? Ja jos sitten isommalle vaihteelle laittaa, että joutuu runttaamaan polkimia, niin alkaako ääni sitten? Vai kuuluuko ihan koko ajan, oli mikä vaihde ja voima tahansa?

Eturatas jos on kulunut, niin ketju (myös uusi) alkaa rutisemaan, etenkin kun polkimiin laitetaan voimaa liian isolla vaihteella. Suhisee video aika lailla, niin ei ihan saa selvää onko ketjun rutinaa, vai nariseeko joku muu.

Mutta jo mainitut satulatolppa ja akseli kannattaa vilkaista.
Kuuluu molemmilla eturattailla ja oikeastaan aina, kun on vähänkin vastusta. Silloin en kuullut, kun oli niin pieni vaihde, että kampi pyöri vapaasti, tosin tällöin se saattoi hävitä vapaarattaan surinaan.

Kävin pidemmän lenkin ajamassa ja toistakymmentä kilometriä meni äänettömästi. Toivoin että satulatolpan huoltaminen olisi sen ratkaissut. Tauon jälkeen kun lähdin liikkeelle, niin ääni oli taas palannut.

Tuota akselia en vielä tsekannut. Täytyy se ottaa seuraavaksi käsittelyyn ja sitten uutta ketjua, jos ei auta.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 985
Kuuluu molemmilla eturattailla ja oikeastaan aina, kun on vähänkin vastusta. Silloin en kuullut, kun oli niin pieni vaihde, että kampi pyöri vapaasti, tosin tällöin se saattoi hävitä vapaarattaan surinaan.

Kävin pidemmän lenkin ajamassa ja toistakymmentä kilometriä meni äänettömästi. Toivoin että satulatolpan huoltaminen olisi sen ratkaissut. Tauon jälkeen kun lähdin liikkeelle, niin ääni oli taas palannut.

Tuota akselia en vielä tsekannut. Täytyy se ottaa seuraavaksi käsittelyyn ja sitten uutta ketjua, jos ei auta.
Jos ääni kuuluu kun hytkyt satulassa ilman polkemista niin se on satula.

Jos ääni on aina täysin synkassa poljinnopeuden kanssa ja kuuluu myös kun poljet putkelta, on se poljin tai keskiö. Jos ääni kuuluu vain kovemmilla tehoilla todennäköisesti poljin.

Jos ääni ei ole täysin synkassa kampikierrosten kanssa mutta kuuluu vain polkiessa niin syy löytynee jostain voimansiirron takaosista.
 

latee77

Team Ryzen
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 234
Mulla välillä naksuu tuo satulatolppa, vaati aika härskit överimomentit että poistui vaikka oli pulloharja pesua rungolle + hiilikuitu asennustahnaa välissä.

Täällä muistaakseni joku puheli myös että pressfit keskiöt olis herkempiä naksumaan. Polkimet myös rutissut joskus aiemmissa virityksissä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
252 844
Viestejä
4 397 997
Jäsenet
73 084
Uusin jäsen
Tomitus

Hinta.fi

Ylös Bottom