Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 222
Tuli hommattua uus kulkupeli ja akun pois saadakseen pyörä täytyy laittaa kyljelleen maata vasten. Tuntuu vähän vaivalloiselta ja mielummin jättäisin akun aina pyörän sisään. Työpaikalla ei kuitenkaan ole mahdollista päästä talvisin pakkasia karkuun, vaan pyörän voi jättää katoksen alle (tarkemmin sanottuna työpaikan rakennuksen alle, säältä suojassa mutta lämpötila sama kuin ulkona).

Edellisestä D-luokan pyörästä sain yhden akun tuhottua jättämällä sen liian tyhjänä liian kylmään. Uskaltaako tätä uutta (Bosch PowerTube 750Wh) jättää ulos noihin 25 asteen pakkasiin esim. 50% varauksella?
Screenshot_20240912-190103~2.png


No eihän se varastointi noin kylmässä sille hyvää varmaan tee, joskin ei se siitä pitäisi tuhoutua jos ei nyt aivan joka päivä -25°C ole.

Mutta takuun osalta jos tulee jotain ongelmia niin ei kannata ainakaan ekana mainita, että säilytetty kylmässä kun käyttöohjekin sanoo että ei pitkäaikaista säilytystä alle +10°C.

Toki käyttöohjeessa voi sanoa jos jonkinnäköistä, mutta jos pyörä on suomessa saatettu markkinoille niin kyllä valmistaja silloin on vastuussa siitä, että se toimii kohtuudella vaikka olisikin vähän kylmempää.

Mutta kuvauksen perusteella kyllä nyt itse vakavasti harkitsisin, että voiko pyörää vielä vaihtaa malliin, jossa akun saa helposti mukaan lämpimään. Jos siis todella aiot pyöräillä myös noissa kovissa pakkaslukemissa.
 
Liittynyt
01.12.2017
Viestejä
51
Edellisestä D-luokan pyörästä sain yhden akun tuhottua jättämällä sen liian tyhjänä liian kylmään. Uskaltaako tätä uutta (Bosch PowerTube 750Wh) jättää ulos noihin 25 asteen pakkasiin esim. 50% varauksella?
Itseäni vielä lainaten, mahtaakohan tollaset rungon ympärille luiskautettavat neopreenisukat auttaa mitään?
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 375
Tuli hommattua uus kulkupeli ja akun pois saadakseen pyörä täytyy laittaa kyljelleen maata vasten. Tuntuu vähän vaivalloiselta ja mielummin jättäisin akun aina pyörän sisään. Työpaikalla ei kuitenkaan ole mahdollista päästä talvisin pakkasia karkuun, vaan pyörän voi jättää katoksen alle (tarkemmin sanottuna työpaikan rakennuksen alle, säältä suojassa mutta lämpötila sama kuin ulkona).

Edellisestä D-luokan pyörästä sain yhden akun tuhottua jättämällä sen liian tyhjänä liian kylmään. Uskaltaako tätä uutta (Bosch PowerTube 750Wh) jättää ulos noihin 25 asteen pakkasiin esim. 50% varauksella?
Itse olen Spectralin akun jättänyt paikoilleen 20 asteen pakkasissa, eikä ole miksikään mennyt. Yli 20 asteen pakkasilla olen ottanut akun yleensä irti. Ei tuo nyt kovin vaivalloista kuitenkaan ole, minuutissa kerkeää irrottamaan pari pulttia ja vetämään akun rungon sisältä.

25 asteen pakkasiakin on kestänyt normaalin työpäivän, mutta 12 tunnin ylityövuoron ei kestänyt, vaan akun jäätymisen suoja esti akun käytön. Akku meni siis vikatilaan. Toimi taas täysin normaalisti kun vei sisälle.

Ladata ei tietenkään saa jäistä akkua. Tosin ei se akku anna ladatakkaan jäistä akkua.
 
Liittynyt
13.03.2017
Viestejä
336
Itseäni vielä lainaten, mahtaakohan tollaset rungon ympärille luiskautettavat neopreenisukat auttaa mitään?
Komppaan muita vastauksia osittain. Ei juurikaan auta, jos pyörä on ulkona useamman tunnin ajamatta. Auttaa, jos akku on säilytetty lämpimässä ja lähtee ajamaan. Akku lämpeää purkautuessaan ja kyllä se tuo neopreeni pitää akun lämpöisempänä. Oon huomannut tämän ihan konkreettisesti. Ilman sukkaa kovalla rasituksella voi olla, että akku sammuu ennen aikojaan (jännite laskee liikaa). Eli sitä parempi mitä lämpimämpänä akun saa pidettyä ajon aikana.

Yli -20 asteen pakkasissa olen laittanu 18mm solukumimattoa akun ympärille, niin kestää sitten jo selvästi paremmin vaikka 30 asteen pakkasilla. Siis kun olen pyöräillyt vaativassa ja mäkisessä maastossa.
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
605
Komppaan muita vastauksia osittain. Ei juurikaan auta, jos pyörä on ulkona useamman tunnin ajamatta. Auttaa, jos akku on säilytetty lämpimässä ja lähtee ajamaan. Akku lämpeää purkautuessaan ja kyllä se tuo neopreeni pitää akun lämpöisempänä. Oon huomannut tämän ihan konkreettisesti. Ilman sukkaa kovalla rasituksella voi olla, että akku sammuu ennen aikojaan (jännite laskee liikaa). Eli sitä parempi mitä lämpimämpänä akun saa pidettyä ajon aikana.

Yli -20 asteen pakkasissa olen laittanu 18mm solukumimattoa akun ympärille, niin kestää sitten jo selvästi paremmin vaikka 30 asteen pakkasilla. Siis kun olen pyöräillyt vaativassa ja mäkisessä maastossa.
Mä en ole ikinä pitänyt mitään suojaa akun päällä, eikä pyörä ole sammunut kovillakaan pakkasilla, akkua kyllä kuluu reilusti ja -20c pakkasella 40km on maastossa hyvä suoritus.

Akku lämpenee purkautuessaan, mutta millä se akku lämpenee kun se seisoo käyttämättömänä 8h pakkasessa, ei millään = suojauksesta ei ole mitään hyötyä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
414
Hintavinkki: Verkkiksessä tästä päivästä klo 8 alkaen GZR Black Raw 3.0 -sähköläski hintaan 1299 €.
Ainakin joissakin arvosteluissa on moitittu akun hankalaa irroitusta sekä asennusta, eli se kannattaa ottaa huomioon.

Tää just jäi tästä mietityttämään että miten hankala toi on irroittaa/poistaa.

Kuvauksessahan on boldattuna "Rungon sisässä akku on suojassa kolhuilta, mutta se on myös helposti irrotettavissa esim. sisällä tapahtuvaa latausta varten" eli pitäisi helposti olla irroitettavissa.

Kuitenkin revikoista luin että pitäisi etupyörä irroittaa.

Tuo kinostelisi itseä (vaimoakin) ja jäi pohdintaan nyt. Akkua kun pitäisi melkein sisällä ladata.
 
Liittynyt
13.03.2019
Viestejä
25
Tää just jäi tästä mietityttämään että miten hankala toi on irroittaa/poistaa.

Kuvauksessahan on boldattuna "Rungon sisässä akku on suojassa kolhuilta, mutta se on myös helposti irrotettavissa esim. sisällä tapahtuvaa latausta varten" eli pitäisi helposti olla irroitettavissa.

Kuitenkin revikoista luin että pitäisi etupyörä irroittaa.

Tuo kinostelisi itseä (vaimoakin) ja jäi pohdintaan nyt. Akkua kun pitäisi melkein sisällä ladata.
Mulla on tuo 19" koko. Äsken testasin ekan kerran irrottaa akkua ja se on ainakin ihan helppo homma tuossa. Vähän kääntää eturengasta sivuun, että akkua saa enemmän ulos ja sitten vähän nostaa ja ottaa akun alapään ensin pois ja siitä akku laskeutuukin nätisti irti. Akun alapäässä on sellainen kolo johon tulee "koroke". Nostaa akun pois siitä korokkeesta niin pääsee tulemaan ulos kolostaan. Meni joku 10 sekuntia irrotettaessa.

Jos ei akkua saa irti ilman eturenkaan irrotusta niin on aika onneton. Jos yrittää irrottaa akkua yläkautta niin se ei ole millään tavalla mahdollista ilman renkaan irrotusta, alakautta se mahtuu hyvin pois.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
414
Mulla on tuo 19" koko. Äsken testasin ekan kerran irrottaa akkua ja se on ainakin ihan helppo homma tuossa. Vähän kääntää eturengasta sivuun, että akkua saa enemmän ulos ja sitten vähän nostaa ja ottaa akun alapään ensin pois ja siitä akku laskeutuukin nätisti irti. Akun alapäässä on sellainen kolo johon tulee "koroke". Nostaa akun pois siitä korokkeesta niin pääsee tulemaan ulos kolostaan. Meni joku 10 sekuntia irrotettaessa.

Jos ei akkua saa irti ilman eturenkaan irrotusta niin on aika onneton. Jos yrittää irrottaa akkua yläkautta niin se ei ole millään tavalla mahdollista ilman renkaan irrotusta, alakautta se mahtuu hyvin pois.
No täähän kuulostaa hyvältä sit. En tiiä pitääkö kiittää vai syyttää et menee rahat
Ehkä kiitän.
 

WRC

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
204
tuli nyt hommattua tarjouksesta tämä GZR Black Raw 3.0 -sähköfatbike niin tarviis hommata hyvät valot tuohon mitäs suosittelette?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 222
tuli nyt hommattua tarjouksesta tämä GZR Black Raw 3.0 -sähköfatbike niin tarviis hommata hyvät valot tuohon mitäs suosittelette?
Jos tuolta verkkiksen sivuilta löytyisi manuaali(ei löytynyt) niin voisi katsoa onko tuossa pyörän moottorilla/akulla tms valolähtöä. Varmaankin on, jolloin kannattaa ehdottomasti ostaa sellainen joka saa virtansa suoraan pyörästä aina sen päällä ollessa(ainakin shimanon tekniikassa tämän pystyy valitsemaan käsinkin, että lähteekö aina päälle kun virrat päällä).

Toinen on se, että meinaako tuota käyttää yleisillä teillä vai ei. Jos meinaa niin kanssaihmisten vitutuksen vähentämiseksi STVZO hyväksytyllä keilalla oleva valo.
Jos taas vain metsässä niin sitten vaikka Light5 EB1000/EB2000.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
631

Mitä mieltä tästä Verkkokauppa.comin GZR sähkötäpäristä? Mitä tässä pari päivää selvitellyt, niin listatut osat vaikuttaisi aika tasapainoisilta ja järkeviltä, eikä pyörä vertaistensa joukossa ihan pahimman luokan ankkurikaan ole. Mutta aina se jotenkin vähän arveluttaa kaupan oman brandin fillareita ostaa. Maastoajelusta mulla on kokemusta lähinnä jäykkäperäisestä läskipyöräilystä (Silverback Scoop sekä sittemmin Pole Taiga) vajaan 10 vuoden ajalta, mutta kyllä tuolla tulisi varmaan puoliksi ajeltua pyöräteitä myös.

Sinänsä haluaisin mieluummin ostaa alumiinirungolla, mutta siinä mallissa muutkin osat kokee sen verran downgradea että jätin sen laskuista. Verkkokauppa.comia olen katsellut sen vuoksi, että siellä olisi tällä hetkellä kuluton koroton 24 kk maksumahdollisuus. Työsuhdepyöräetua mulla ei ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 222
Sinänsä haluaisin mieluummin ostaa alumiinirungolla, mutta siinä mallissa muutkin osat kokee sen verran downgradea että jätin sen laskuista.
Alumiiniversio on ilmeisesti tuo Heritag-e?

Muutenhan tuossa on ihan asialliset osat pl. kierrejousikeula. Ja sen voi vaihtaa uuteen, ei ole paha homma ja hintaa muutama satanen esim. bike-discountista(painavaan sähköpyörään kannattaa ostaa vähän paksummilla liukuputkilla oleva eikä ihan hinnat alkaen Rokkari).

10-lehtinen voimansiirto ei ole mikään ongelma ja tuossa halvemmassa on Shimanon Linkglide sarjan osia jotka pitäisi olla varsin kestäviä.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
631
Alumiiniversio on ilmeisesti tuo Heritag-e?

Muutenhan tuossa on ihan asialliset osat pl. kierrejousikeula. Ja sen voi vaihtaa uuteen, ei ole paha homma ja hintaa muutama satanen esim. bike-discountista(painavaan sähköpyörään kannattaa ostaa vähän paksummilla liukuputkilla oleva eikä ihan hinnat alkaen Rokkari).

10-lehtinen voimansiirto ei ole mikään ongelma ja tuossa halvemmassa on Shimanon Linkglide sarjan osia jotka pitäisi olla varsin kestäviä.
Joo, tuohon Heritag-e-malliin viittasin. Lähinnä siinä tökki just tuo kierrejousitettu keula, pienempi akku ja Kiox 300 -näytön puute (tämä käsittääkseni tukee navigointia puhelimen kautta, mikä olisi iso plussa). Tuo 650 Wh akku sinänsä varmasti uudenkarheana riittäisi hyvin, mutta todennäköisesti pyörä tulee olemaan 5+ vuotta, niin ajattelin että isompi akku todennäköisesti kestäisi tarpeeksi hyvänä vielä vuosienkin käytön jälkeen. Ja sitten kun noita päivitysosia alkaa laskemaan, ollaan kuitenkin nopsaan tuon kalliimman pyörän hinnassa. 10-vaihteisuus sinänsä omissa kirjoissani olisi jopa plussaa, kun oletan että paksumpi ketju kestäisi paremmin käyttöä. (Kuten rivien välistä voi lukea, arvostan kestävyyttä ja huoltovapautta - siksi alumiinirunkoinen jäykkäperä olisi ollut ykkösvalinta.)

Tuon pyörän taustalla luuraa ilmeisesti italialainen Atala-pyörämerkki. Mitä niiden pyöriä joskus katsellut, niin hinta/laatu ei ole saanut ostohousuja jalkaan, niin siksi varmaan merkkiä kohtaan on kehittynyt ennakkoluuloja. Ja siksi sitten tätä GZR:ääkin tulee vähän siitä näkökulmasta mietittyä, vaikka omien selvittelyjen perusteella nuo molemmat mallit kestääkin hintavertailun muihin.

Tuo Progressiv-e on siis mulla tilattuna jo, mutta vähän tässä viime metreillä vielä mietityttää että onko järkeä, kannattaako.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 998
Joo, tuohon Heritag-e-malliin viittasin. Lähinnä siinä tökki just tuo kierrejousitettu keula, pienempi akku ja Kiox 300 -näytön puute (tämä käsittääkseni tukee navigointia puhelimen kautta, mikä olisi iso plussa). Tuo 650 Wh akku sinänsä varmasti uudenkarheana riittäisi hyvin, mutta todennäköisesti pyörä tulee olemaan 5+ vuotta, niin ajattelin että isompi akku todennäköisesti kestäisi tarpeeksi hyvänä vielä vuosienkin käytön jälkeen. Ja sitten kun noita päivitysosia alkaa laskemaan, ollaan kuitenkin nopsaan tuon kalliimman pyörän hinnassa. 10-vaihteisuus sinänsä omissa kirjoissani olisi jopa plussaa, kun oletan että paksumpi ketju kestäisi paremmin käyttöä. (Kuten rivien välistä voi lukea, arvostan kestävyyttä ja huoltovapautta - siksi alumiinirunkoinen jäykkäperä olisi ollut ykkösvalinta.)

Tuon pyörän taustalla luuraa ilmeisesti italialainen Atala-pyörämerkki. Mitä niiden pyöriä joskus katsellut, niin hinta/laatu ei ole saanut ostohousuja jalkaan, niin siksi varmaan merkkiä kohtaan on kehittynyt ennakkoluuloja. Ja siksi sitten tätä GZR:ääkin tulee vähän siitä näkökulmasta mietittyä, vaikka omien selvittelyjen perusteella nuo molemmat mallit kestääkin hintavertailun muihin.

Tuo Progressiv-e on siis mulla tilattuna jo, mutta vähän tässä viime metreillä vielä mietityttää että onko järkeä, kannattaako.
Eipä taida 10v ketju/vaihteisto olla kestävämpi kuin 11 tai 12v. Halvemmat osat plussaa ja sähkärissä 10v riittää paremmin kuin hyvin.
10 -pakka maksaa alkaen 20e, siinä missä 12 -pakka alkaen 50e. Ketjuissa 12 vs. 17e jne. Eli ainakin 1.5-2x t hinnat 12v kuluvat osat vs. 10v.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
631
Eipä taida 10v ketju/vaihteisto olla kestävämpi kuin 11 tai 12v.
Ok. Kai se on sitten merkittävämpää alle kymppivaihteisissa.

Halvemmat osat plussaa ja sähkärissä 10v riittää paremmin kuin hyvin.
10 -pakka maksaa alkaen 20e, siinä missä 12 -pakka alkaen 50e. Ketjuissa 12 vs. 17e jne. Eli ainakin 1.5-2x t hinnat 12v kuluvat osat vs. 10v.
Jep. Suhteessa toki isoja hintaeroja, mutta en pidä asiaa merkittävänä jos ketjut vaihtuu kerran vuoteen ja pakka kerran kahteen. Tai jos vaihtotarvetta tulee tiheämmin, niin sittenhän pyörä on osoittautunut hauskaksi peliksi ja siihen kertyy hyvin kilometrejä, ja siten huoltojakin tekee ilokseen.

Mutta mites tuo hiilikuiturunko, onko ne ihan ok sähköpyörien kanssa kun tavoitteena olisi tosiaan se pitkä käyttöikä?
 
Liittynyt
09.12.2022
Viestejä
10
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 222
Eipä taida 10v ketju/vaihteisto olla kestävämpi kuin 11 tai 12v.
Jos vertaa samanlaisia osia keskenään niin varmaan aika marginaaliset erot. Tokihan ketju aina kapenee mitä enemmän on rattaita ja pakkohan srn kapenemisen on jossain näkyä.

Nuo Shimanon Linkglide sarjan osat on käsittääkseni suurelti terästä esim. rattaiden osalta. Ja ketjua on optimoitu noille rattaille.
Kovasti ainakin väittävät että kestoikä moninkertainen tästä syystä.

Normaalistihan takapakka on yleensä alumiinia tai halvempien valmistajien tapauksessa vähän sitä sun tätä.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 998
Jos vertaa samanlaisia osia keskenään niin varmaan aika marginaaliset erot. Tokihan ketju aina kapenee mitä enemmän on rattaita ja pakkohan srn kapenemisen on jossain näkyä.

Nuo Shimanon Linkglide sarjan osat on käsittääkseni suurelti terästä esim. rattaiden osalta. Ja ketjua on optimoitu noille rattaille.
Kovasti ainakin väittävät että kestoikä moninkertainen tästä syystä.

Normaalistihan takapakka on yleensä alumiinia tai halvempien valmistajien tapauksessa vähän sitä sun tätä.
Ei taida ainakaan Shimanolla olla yhtään alumiinista takapakkaa? Halvoissa on vain enemmän terästä kuin kalliimmissa, eli säästetty koneistuksessa painon kustannuksella. Ja huippumailleissa sitten titaania jokunen ratas. Alumiininen spideri kyllä taitaa olla kaikissa, mutta itse rattaat ei koskaan.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 998
Tässä puheena olevassa GZR:ssä tuo on tuotetietojen mukaan myös terästä, se olikin kriteeri itselläni (kuten myös eturattaan kohdalla).
Eturattaissa alumiinia onkin sitten useammin. Itsellänikin on alumiinen eturatas sähkärissä. Ainakin ekat 2000km+ kestänyt mainiosti.

Materiaalia enemmän sähkärin voimansiirtoa kuluttaa ajotyyli. Poika sai 300-500km välein 10v Deore takapakan 9 ja 10 rattaalla ketjun hyppimään rattaiden yli. Ajoi vain boostilla ja käytännössä noilla 9/10 rattaalla, kunnes sain opetettua oikean ajotyylin ja vaihteiden käytön.

Itse ajoin sitten myöhemmin samalla pyörällä >2000tkm samalla voimansiirrolla, ennenkuin pyörä meni 4800km ajettuna vaihtoon.

Vaimolla sama pyörä, tosin 11v Deorella lähti kiertoon alkuperäisellä voimansiirrolla 3100km ajettuna.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
820
Jos vertaa samanlaisia osia keskenään niin varmaan aika marginaaliset erot. Tokihan ketju aina kapenee mitä enemmän on rattaita ja pakkohan srn kapenemisen on jossain näkyä.

Nuo Shimanon Linkglide sarjan osat on käsittääkseni suurelti terästä esim. rattaiden osalta. Ja ketjua on optimoitu noille rattaille.
Kovasti ainakin väittävät että kestoikä moninkertainen tästä syystä.

Normaalistihan takapakka on yleensä alumiinia tai halvempien valmistajien tapauksessa vähän sitä sun tätä.
Ainakin ketjuissa uudemmat kestävät yllättäen vanhoja paksuja pitempään, näin ainakin zero friction cyclinging testeissä. Tässä kuvaaja hänen testirigin tuloksista Shimanon paremman pään ketjuista joka sukupolvesta.

 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
252 986
Viestejä
4 402 449
Jäsenet
73 084
Uusin jäsen
viltzuu

Hinta.fi

Ylös Bottom