Pyöräily

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Paitsi jos keula on lukittu ei sitä tule verrattuna keula auki ollessa.
Niin pyörän geometria on kuitenkin suunniteltu siten, että keulassa on tietty määrä sagia. Niin ollen pikkasen lyhyemmällä jäykällä keulalla geo asettautuu suunnilleen oikeaksi.

Onko noita 100% lukituksia nykyään enää kuin jossain halpis-Suntoureissa? Omissa keuloissa ei kyllä varsinaista lukitusta enää ole. Kolme moodia, mutta ei se yhdelläkään lukkoon mene.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
550
Onko noita 100% lukituksia nykyään enää kuin jossain halpis-Suntoureissa? Omissa keuloissa ei kyllä varsinaista lukitusta enää ole. Kolme moodia, mutta ei se yhdelläkään lukkoon mene.
Halvemman pään Rokkareissa on ainakin 100-prosenttisesti lukittavia versioita, vieläpä kaukosäädöllä höystettynä (tai tällaisina niitä ainakin markkinoidaan). Kalliimmissa versioissa keula sitten ”lukitaankin” jo compression-säätöä hyödyntämällä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
472
Onko kellään kokemuksia momenttiavaimesta? Onko esimerkiksi näillä kahdella eroa käytännön kannalta kuin logo ja hinta?


Ammattikäyttössä ero on kuin yöllä ja päivällä. Halvempi on rahanhukkaa hajotessaan ja haastavemmissa olosuhteissa kokemukseni perusteella nopeasti jumiutuessaan.

Jossain kerran kuussa puhtaissa autotalliolosuhteissa -käytössä eroa tuskin muodostuu, jollei tuo allekirjoittaneelle tuntematon malli vain satu olemaan joku ihan pilipali. Jos työkalun pitää hyvin rasvattuna, eikä päästä sitä kastumaan tai liikkuvia osia likaantumaan, niin hyvä tulee. Pelkässä polkypyöräkäytössä voisi kuvitella, että mitään huoltotoimia perus ruosteenestoa lukuunottamatta ei taida tarvita.
 

lelfonso

Tukijäsen
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
733
Halvemman pään Rokkareissa on ainakin 100-prosenttisesti lukittavia versioita, vieläpä kaukosäädöllä höystettynä (tai tällaisina niitä ainakin markkinoidaan). Kalliimmissa versioissa keula sitten ”lukitaankin” jo compression-säätöä hyödyntämällä.
Kyllä se satamillinen Reconikin joustaa sentin kaksi vaikka on "lukossa"
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
14
Enpä oo montaa rengasta loppuun ajanut. Aiempi pistosuojaamaton oli helppo todeta entiseksi kun tuli selvä reikä kumiin. Mutta onkohan tämä cyclocrossirengas (sammy slick) jo loppuun kulutettu vai vieläkö tällä ajaa tonnin lisää? :hmm:

katso liitettä DSC_3891.JPG
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
457
Kuivalla kelillä renkaan sileys on aivan yhdentekevää. Kovaa ajoa vaan.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 058
Pitääkö hiilikuiturunkoon laittaa hiilikuituinen satulatolppa vai tuleeko mitään ongelmia alumiinisen kanssa?

Tällanen "assembly paste" sopii näköjään moneen kohtaan:

 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
550
Pitääkö hiilikuiturunkoon laittaa hiilikuituinen satulatolppa vai tuleeko mitään ongelmia alumiinisen kanssa?

Tällanen "assembly paste" sopii näköjään moneen kohtaan:

Ei pitäisi tulla ongelmaa, kunhan muistaa tuon asennustahnan pistää sinne väliin. Ilman tahnaa riskinä on, että tolppa "hitsautuu" ajan myötä kiinni runkoon.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 058
Ei pitäisi tulla ongelmaa, kunhan muistaa tuon asennustahnan pistää sinne väliin. Ilman tahnaa riskinä on, että tolppa "hitsautuu" ajan myötä kiinni runkoon.
Näin ajattelinkin, pitää hiukan säästää muissa osissa jos runkoon ja vaihteet/voimansiirtoon panostaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 359
Enpä oo montaa rengasta loppuun ajanut. Aiempi pistosuojaamaton oli helppo todeta entiseksi kun tuli selvä reikä kumiin. Mutta onkohan tämä cyclocrossirengas (sammy slick) jo loppuun kulutettu vai vieläkö tällä ajaa tonnin lisää? :hmm:

Ehkä tuolla vielä sen tonnin ajaa varsinkin eturenkaana. Sitten kun kankaat tulee näkyviin, rengas on viimeistään loppu.
Kuivalla kelillä renkaan sileys on aivan yhdentekevää. Kovaa ajoa vaan.
Kai tässä haettiin renkaan kestoa, eikä niinkään vesiliirto-ominaisuuksia:D
 
Liittynyt
16.01.2019
Viestejä
721
Mitä kannattaa ottaa huomioon pyöräilykypärää ostaessa? Istuvuus tietenkin mutta isolla hintahaitari kaupoissa. Ajan gravelilla maantietä ja soraa
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
457
Kai tässä haettiin renkaan kestoa, eikä niinkään vesiliirto-ominaisuuksia:D
Kestää se, vanhoista gummeista olisin enemmän huolissaan, joiden sivut halkeilevat. Noi ovat vielä ihan pätevässä kunnossa, kun seuraava kerros kuultaa läpi niin vaihtoon.

Mutta sadekelillä tollanen slicksi on vähän herkkä sutimaan jarrutuksissa.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 258
Mitä kannattaa ottaa huomioon pyöräilykypärää ostaessa? Istuvuus tietenkin mutta isolla hintahaitari kaupoissa. Ajan gravelilla maantietä ja soraa
Kesällä mahdollisimman vähän kypärää, eli enemmän aukkoja, jotta pää tuulettuu. Etuaukkojen takana jos on hyttysverkko, niin se on hyvä lisä. Talvella vähemmän aukkoja.

Mips kypärät on hyviä, mutta usein kalliimpia kuin mipsitön.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
219
Etuaukkojen takana jos on hyttysverkko, niin se on hyvä lisä.
Tuon tärkeyden tajuaa vasta sitten, kun kypärään pörähtää amppari tjsp. kunnon alamäessä ja pääsee pistämään.
Siinä tulee kiire saada pyörä pysähdyksiin ja potta päästä. Siinä o melkosesti ärräpäitä ilmassa, voin kokemuksesta sanoa :lol:
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 113
Mitä kannattaa ottaa huomioon pyöräilykypärää ostaessa? Istuvuus tietenkin mutta isolla hintahaitari kaupoissa. Ajan gravelilla maantietä ja soraa
Suosittelen mallia jossa on visiiri, helpottaa huomattavasti havainnointia jos joutuu polkemaan vasten auringonpaistetta. Umpimallit on maastoon ja reiälliset taas sitten maantiekäyttöön jossa ei ole niin isoa vaaraa saada oksia rei'istä läpi ja tuuletus on tervetullutta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 359
Suosittelen mallia jossa on visiiri, helpottaa huomattavasti havainnointia jos joutuu polkemaan vasten auringonpaistetta. Umpimallit on maastoon ja reiälliset taas sitten maantiekäyttöön jossa ei ole niin isoa vaaraa saada oksia rei'istä läpi ja tuuletus on tervetullutta.
Eikös lasit aja saman asian? Ja nehän on päässä ihan jo turvallisuuden takia. Helpompi myös vaihtaa tummuusastettakin ympäristön kirkkauden mukaan.
 
Liittynyt
11.03.2019
Viestejä
251
Suosittelen mallia jossa on visiiri, helpottaa huomattavasti havainnointia jos joutuu polkemaan vasten auringonpaistetta. Umpimallit on maastoon ja reiälliset taas sitten maantiekäyttöön jossa ei ole niin isoa vaaraa saada oksia rei'istä läpi ja tuuletus on tervetullutta.
Eikös nuo umpimallit ole enemmänkin dirt/bmx/hipster/commuter käyttöön? Lipalliset yleensä on juurikin niitä maasto käyttöön tarkoitettuja mtb nimelläkin myytäviä kypäriä, sitten taasen on nuo aerodynaamiset lipattomat maantiekypärät. Kai niitä lipallisia myydään myös "city" käyttöönkin, itse tosin yleensä käytän ihan vaan aurinkolaseja pyöräillessä jo ihan ötököidenkin takia. DH ja enduro kypärät sitten ihan erikseen, niitä et vissiin tarkoittanut umpikypärillä?

Edittänä redditistä bongattu päivän piristys bonus

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 516
Joo eikös juuri umpinaisemmat maantielle kuulu että ilmanvastus ominaisuudet on kohallaan. Maastossa tuuletusta nimenomaan tarvii koska nopeudet on matalia mutta taas sykkeet korkeella kun painitaan kivikossa ja juurakossa.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 113
Eikös lasit aja saman asian? Ja nehän on päässä ihan jo turvallisuuden takia. Helpompi myös vaihtaa tummuusastettakin ympäristön kirkkauden mukaan.
Eikös nuo umpimallit ole enemmänkin dirt/bmx/hipster/commuter käyttöön? Lipalliset yleensä on juurikin niitä maasto käyttöön tarkoitettuja mtb nimelläkin myytäviä kypäriä, sitten taasen on nuo aerodynaamiset lipattomat maantiekypärät. Kai niitä lipallisia myydään myös "city" käyttöönkin, itse tosin yleensä käytän ihan vaan aurinkolaseja pyöräillessä jo ihan ötököidenkin takia. DH ja enduro kypärät sitten ihan erikseen, niitä et vissiin tarkoittanut umpikypärillä?
Joo eikös juuri umpinaisemmat maantielle kuulu että ilmanvastus ominaisuudet on kohallaan. Maastossa tuuletusta nimenomaan tarvii koska nopeudet on matalia mutta taas sykkeet korkeella kun painitaan kivikossa ja juurakossa.
Nyt meni joo vähän varmaan termit sekaisin, tarkoitin siis ihan näitä perus maantiemalleja joissa on joissakin semmonen pieni lippaosa, ihan kätevä sellaiseen tilanteeseen jos ei niitä laseja tullut otettua mukaan ja yllättäen aurinko rupeaakin paistamaan matalalta. Tuon lipan taakse saa piilotettua auringonpaisteen niin että näkee kuitenkin jonkun verran eteensä:

Ja tätä tarkoitin umpikypärällä, toki oikea termihän tälle on BMX-mallin kypärä. Umpinainen sen osalta ettei tuossa ilmavirta juurikaan pääse vilvoittamaan verrattuna maantiemalliin
 
Liittynyt
12.11.2018
Viestejä
374
Tyttöystävällä hakusessa pyörä asfaltti ja hiekkatieajoon. Olisiko jotain suosituksia, cyclocross? Budjettina noin 500-800e. Pitkään aikaan ei ole pyörällä ajanut ja pitkää matkaa ei oikein koskaan joten allaround pyörä varmin vaihtoehto?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 359
Nyt meni joo vähän varmaan termit sekaisin, tarkoitin siis ihan näitä perus maantiemalleja joissa on joissakin semmonen pieni lippaosa, ihan kätevä sellaiseen tilanteeseen jos ei niitä laseja tullut otettua mukaan ja yllättäen aurinko rupeaakin paistamaan matalalta. Tuon lipan taakse saa piilotettua auringonpaisteen niin että näkee kuitenkin jonkun verran eteensä:

Ja tätä tarkoitin umpikypärällä, toki oikea termihän tälle on BMX-mallin kypärä. Umpinainen sen osalta ettei tuossa ilmavirta juurikaan pääse vilvoittamaan verrattuna maantiemalliin
:thumbsup:

Eikös jossain maantiepyöräetiketissä sanota, että maantiekypärässä ei kuulu olla lippaa. Tosin samassa etiketissä taidetaan määritellä myös juomapullojen koko yms. absurdia. Itse koitan pahimmassa vastavalossa piilossa auringon lasien sangan yläreunan taakse.
Tyttöystävällä hakusessa pyörä asfaltti ja hiekkatieajoon. Olisiko jotain suosituksia, cyclocross? Budjettina noin 500-800e. Pitkään aikaan ei ole pyörällä ajanut ja pitkää matkaa ei oikein koskaan joten allaround pyörä varmin vaihtoehto?
Hiekalle/asfaltille paras taitaisi olla cyclocrossarin sukulainen eli gravel-pyörä. Ne on vähän mukavammilla geometrioilla kuin kilpailukäyttöön tehdyt cyclocrossarit.
 
Liittynyt
11.03.2019
Viestejä
251
Tyttöystävällä hakusessa pyörä asfaltti ja hiekkatieajoon. Olisiko jotain suosituksia, cyclocross? Budjettina noin 500-800e. Pitkään aikaan ei ole pyörällä ajanut ja pitkää matkaa ei oikein koskaan joten allaround pyörä varmin vaihtoehto?
Gravelia minäkin ennemin suosittelisin @Tellervo tapaan, itsekkin moisen hankin enimmäkseen kuntoiluun ja maisemien katseluun sekalaisessa maastossa. Eronahan noissa on lähinnä cycloon että saa leveämpää rengasta ja mahdollisesti jotain lokareita, tarakoita tms. sekä ehkä hieman rennompaa ajoasentoa. Budjetti varmaan rajoittaa aika paljon mahdollisuuksia ja mitään kovin fiksua tuolla rahalla ei varmaan saa, ehkä jotain Tribania sora osilla ja mekaanisilla jarruilla tms. Vähän jos laittaa rahaa lisää niin tonnin luokasta rupeaa löytymään jo enemmän vaihtoehtoja kuten esim. xxl fillarit tai cuben nuroadin jonka itse hankin. Tuostakin oli näköjään tullut uusi malli joka näytti ihan hyvältä ja saatavilla alkaen vko 32 bike-discountissa. Kannattaa varmaan miettiä kumminkin haluaako droppitankoista jos sellaisella ei ole ennen ajanut ja mihin tarkoitukseen pyörä tulee ylipäätänsä. Jäykkäperä maastureita tuossa hintaluokassa on jo paremmin tarjolla esim. vaikkapa tuolla bike-discountissa. Käytettykin voi olla ihan hyvä idea tuolla budjetilla jos vaan löytyy sopiva pyörä ja runkokoko.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
968
Tyttöystävällä hakusessa pyörä asfaltti ja hiekkatieajoon. Olisiko jotain suosituksia, cyclocross? Budjettina noin 500-800e. Pitkään aikaan ei ole pyörällä ajanut ja pitkää matkaa ei oikein koskaan joten allaround pyörä varmin vaihtoehto?
Ihan ei budjetti riitä

Tämä menisi Kona Rove (2020) | Tuurin Pyörä

Laitetaan perään aloittelijatason kysymys. Eikös osat ole yhteensopivia keskenään jos haluan tiagra rataspakan vaihtaa ultegraan? Eihän se ketju/vaihtaja/kahva siellä tiedä mikä brändi pyörii milloinkin. Tarkoitus siis muuttaa välityssuhteita kun pakka menee vaihtoon.
 
Liittynyt
11.03.2019
Viestejä
251
On tuossa budjetissa liikkumavaraakin hieman. Täytyy vielä miettiä tuota droppitankoa että onko se tyttöystävälle kuitenkaan paras vai olisiko hybridipyörä myös hyvä vaihtoehto.
Meillä ei ainakaan rouva tykkää droppitangosta. Vaihtaminen on kuulemma vaikeeta ja jarrutkin oudossa paikassa, ajelee mielummin mun 15v vanhalla dirtti pyörällä..
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 171
Tyttöystävällä hakusessa pyörä asfaltti ja hiekkatieajoon. Olisiko jotain suosituksia, cyclocross? Budjettina noin 500-800e. Pitkään aikaan ei ole pyörällä ajanut ja pitkää matkaa ei oikein koskaan joten allaround pyörä varmin vaihtoehto?
Tää on aika monipiippuinen kysymys.
Jos ajaa vain "vähän" niin joku perustason hybridi on luultavasti paras ratkaisu jokapaikanpyöräksi. Niillä menee asflatti ja hiekkatie molemmat ihan ongelmitta, kunhan hankkii sellaisen jossa on riittävän leveät renkaat. Tai siis menee ne ohuetkin renkaat hiekkatiellä, mutta leveämmät on mukavammat huonoilla pinnoilla. Renkaat voi toki vaihtaa jälkikäteenkin leveämmiksi, kunhan pyörässä on tilaa leveämmille. Yleensä en hybrideihin suosittelis joustokeulaa koska niissä ne on tyypillisesti aika huonoja ja tuo turhaa painoa pyörään.

Jos tarkoitus on alkaa lenkkeillä enemmänkin niin suosittelen harkitsemaan gravelia tai cycloa. Ainakin omasta mielestäni niiden droppitangon kanssa on pidempää lenkkiä mukavampi heittää kuin suoratankoisella. Jotkut ei kyllä tykkää droppitangosta pätkääkään, ja oleensä noissa on jonkin verran "kyykympi" ajoasento, mitä taas osa ihmisistä vierastaa, hybridillä mennään keskimäärin pystymmässä.

Onko tyttöystävällä kokemusta ketjuvaihteisista pyöristä? Ihan kaikki ei niidenkään kanssa oikein tykkää pelata, joten yksi vaihtoehto olis myös katsoa myös napavaihteista pyörää. Ovat melko huoltovapaita eikä vaadi säätöä samalla tavalla kuin ketjuvaihteiset. Jos nopeus ja polkemisen tehokkuus ei ole lenkeillä pääasia niin joku Nexus 7 tai 8-vaihteinen pyöräkin vois olla harkinnan arvoinen. Noita myydään nykyään vissiin pitkälti citypyörinä joiden ajoasento yleensä vielä hybridiä pystympi tai rektipyörän nimellä, jotka on aikalailla hybridejä vastaavia. Yleensä myös varustelu valmiina mm. lokarit, tarakat ja napadynamovalot yleensä löytyy. Hintaluokka on pykälää alempana kuin ketjuvaihteisissa hybrideissä.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 058
Vielä jupinaa jäykkäkeulas vs. jousto.

Noissa jäykissä harvemmin on "off settiä", tuskin paljoa vaikuttaa muuten mutta näyttääkö nuo hieman oudommilta jos rengas on vähäsen lähempänä runkoa?

Vai onko se ehkä enempi tuo kiinteän keulan muoto.

Ekana pari kiinteää ja kolmas perinteinen 100mm joustohaarukka. Tuossa viimeissä jossa joustokeula on uusin runko, saattaa olla Head tuben kulma myös eri.



76870_1574818577_2534.jpg
p5pb11618254.jpg
highball_hero_my20_blue.jpg
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 058
^ On niissä offsettiä, se on vaan leivottu siihen haarukan muotoon.
Jaa, eli taittuvat hiukan eteenpäin toisin kuin joustot.

Taitaa siinä tapauksessa tuo Head tuben kulma tehdä tepposet? Eli on tuossa uudemmassa rungossa hiukan loivempi.

Oli ajatus hommata tuo Niner keula ( NINER Rigid Fork 29" BOOST Carbon 9 RDO Stealth tapered 15x110 mm Thr, 475,00 € ) kunhan se ei "pilaa" mitään vaan jättää jouston pois. Itseasiassa tuossahan lukeekin että " Offset (fork advance): 51 mm". En hoksannut aiemmin, luulin että offset on leveyteen liittyvä.
 
Liittynyt
12.11.2018
Viestejä
374
Tää on aika monipiippuinen kysymys.
Jos ajaa vain "vähän" niin joku perustason hybridi on luultavasti paras ratkaisu jokapaikanpyöräksi. Niillä menee asflatti ja hiekkatie molemmat ihan ongelmitta, kunhan hankkii sellaisen jossa on riittävän leveät renkaat. Tai siis menee ne ohuetkin renkaat hiekkatiellä, mutta leveämmät on mukavammat huonoilla pinnoilla. Renkaat voi toki vaihtaa jälkikäteenkin leveämmiksi, kunhan pyörässä on tilaa leveämmille. Yleensä en hybrideihin suosittelis joustokeulaa koska niissä ne on tyypillisesti aika huonoja ja tuo turhaa painoa pyörään.

Jos tarkoitus on alkaa lenkkeillä enemmänkin niin suosittelen harkitsemaan gravelia tai cycloa. Ainakin omasta mielestäni niiden droppitangon kanssa on pidempää lenkkiä mukavampi heittää kuin suoratankoisella. Jotkut ei kyllä tykkää droppitangosta pätkääkään, ja oleensä noissa on jonkin verran "kyykympi" ajoasento, mitä taas osa ihmisistä vierastaa, hybridillä mennään keskimäärin pystymmässä.

Onko tyttöystävällä kokemusta ketjuvaihteisista pyöristä? Ihan kaikki ei niidenkään kanssa oikein tykkää pelata, joten yksi vaihtoehto olis myös katsoa myös napavaihteista pyörää. Ovat melko huoltovapaita eikä vaadi säätöä samalla tavalla kuin ketjuvaihteiset. Jos nopeus ja polkemisen tehokkuus ei ole lenkeillä pääasia niin joku Nexus 7 tai 8-vaihteinen pyöräkin vois olla harkinnan arvoinen. Noita myydään nykyään vissiin pitkälti citypyörinä joiden ajoasento yleensä vielä hybridiä pystympi tai rektipyörän nimellä, jotka on aikalailla hybridejä vastaavia. Yleensä myös varustelu valmiina mm. lokarit, tarakat ja napadynamovalot yleensä löytyy. Hintaluokka on pykälää alempana kuin ketjuvaihteisissa hybrideissä.
Ketjuvaihteisista pyöristä on aiemmin kokemusta. Onko noista graveleista tai cycloista ehdottaa jotain hyvää merkkiä tai malleja tai merkkejä joita kannattaa vältellä? Tai toki jäykkäkeulaisesta hybridista olisi suositukset tervetulleita. Sellainen siis mihin menee leveämpikin rengas. Gravel kuulostaisi aiempien kirjoitusten perusteella hyvältä vaihtoehdolta. Täytyy noita jo ehdotettuja Konan pyöriä tutkailla.

Canyon grail al 6.0 kokemuksia?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 171
Tai toki jäykkäkeulaisesta hybridista olisi suositukset tervetulleita.
Jäykkäkeulaiseksi hybridiksi hyvä ratkaisu vois olla joku Feltin QX, esim. QX75 W tai QX85 W vois olla aika soppeli peli tuohon hintaluokkaan, mikäli niitä vaan löytää jostain. Mulla on muksun kuskausta varten edullisempi QX65 malli joka eroaa lähinnä heikompien komponenttien puolesta, muuten miellyttävä ja laadukas pyörä.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 258
Laitetaan perään aloittelijatason kysymys. Eikös osat ole yhteensopivia keskenään jos haluan tiagra rataspakan vaihtaa ultegraan? Eihän se ketju/vaihtaja/kahva siellä tiedä mikä brändi pyörii milloinkin. Tarkoitus siis muuttaa välityssuhteita kun pakka menee vaihtoon.
Jos vain vaihtajassa riittää vara esimerkiksi suurempaan rattaaseen, niin käy. Siis jos esimerkiksi pienin vaihde vaihtuu 38 hampaisesta esim. 42 hampaiseen. Yleensä ei ongelmaa siinä ole. Joissakin maantieosasarjoissa ei riitä vaihtajan pituus maasto-osasarjoihin, mutta harvemminhan sitä niitä täytyy sekoittaa.

Myös valmistajaia voi yleensä sotkea keskenään (Sram+Shimano), joitakin poikkeuksia lukuunottamatta. Sramin XD pakat sitten asia erikseen, ne vaativat oman XD yhteensopivan driver bodyn.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 516
Sama on nykyään Shimanon Micro Spline jutut jotka ei käy muihin kuin micro spline napoihin. Taitaa kaikki shimanon 12 sp pakat olla micro spline, ainakin MTB osasarjoissa.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 058
Ohjainlaakeria eli Headsettiä kun valikoi, ja rungon specseihin on laitettu "Tapered - Integrated Headset. 1-1/8" Upper bearing and 1.5" Lower bearing. S.H.I.S. IS 41/28.6 IS 52/40",
niin pitääkö tuon IS 41/28.6 IS 52/40 täsmätä vai kelpaako myös 42/28.6 ? Eli ylemmän ulkoinen mitta on usein 42 eikä 41, mutta parempi varmaan valita sellainen laakeri jossa tuo rungossa mainittu 41?

Välillä näkee sellaisia Headsettejä että alapuolen laakerin rengas (tms.) on näkyvillä, tässä "intergatessa" varmaan aina uppoaa Headtubeen.

Kovin montaa vaihtoehtoa ei Santa Cruzille siis ole, mutta ainakin edullisempi Cane Creek 40 -series 45€ tai Slamset 90€, tai sikakallis Chris King 165€ tai 300€.

Ilmeisesti ollut tapana laittaa vielä spaceri tai pari päällimmäiseksi tuolle headsetille / stemmin päälle, jos haluaa myöhemmin korottaa ohjaustankoa niin ne voi siirtää stemmin alle ?

Eli jos tai kun pitää katkaista etuhaarukan putkea niin jättää siihen hiukan pelivaraa esim. 10mm.

Pala kerrallaan kun näitä setvii niin oppii aina jotain :)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
649
Ohjainlaakeria eli Headsettiä kun valikoi, ja rungon specseihin on laitettu "Tapered - Integrated Headset. 1-1/8" Upper bearing and 1.5" Lower bearing. S.H.I.S. IS 41/28.6 IS 52/40",
niin pitääkö tuon IS 41/28.6 IS 52/40 täsmätä vai kelpaako myös 42/28.6 ? Eli ylemmän ulkoinen mitta on usein 42 eikä 41, mutta parempi varmaan valita sellainen laakeri jossa tuo rungossa mainittu 41?

Välillä näkee sellaisia Headsettejä että alapuolen laakerin rengas (tms.) on näkyvillä, tässä "intergatessa" varmaan aina uppoaa Headtubeen.

Kovin montaa vaihtoehtoa ei Santa Cruzille siis ole, mutta ainakin edullisempi Cane Creek 40 -series 45€ tai Slamset 90€, tai sikakallis Chris King 165€ tai 300€.

Ilmeisesti ollut tapana laittaa vielä spaceri tai pari päällimmäiseksi tuolle headsetille / stemmin päälle, jos haluaa myöhemmin korottaa ohjaustankoa niin ne voi siirtää stemmin alle ?

Eli jos tai kun pitää katkaista etuhaarukan putkea niin jättää siihen hiukan pelivaraa esim. 10mm.

Pala kerrallaan kun näitä setvii niin oppii aina jotain :)
On väliä onko 41 tai 42. Kokemusta löytyy. Integrated on yksinkertaisesti systeemi jossa laakeripesä on rungon sisään leivottu. Semi-integrated on sama mutta tarvii laakerikupin joka prässätään sinne runkoon.

Olen kerrasta oppinut että pari 10mm spaceria jättää stemmin päälle ihan siitäkin syystä, että jos vaihdat keulan myöhemmin toiseen pyörään tai myyt niin se liian lyhyeksi pätkäisty kaulaputki on ongelma, iso ongelma.

1596185364648.png
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 058
On väliä onko 41 tai 42. Kokemusta löytyy. Integrated on yksinkertaisesti systeemi jossa laakeripesä on rungon sisään leivottu. Semi-integrated on sama mutta tarvii laakerikupin joka prässätään sinne runkoon.

Olen kerrasta oppinut että pari 10mm spaceria jättää stemmin päälle ihan siitäkin syystä, että jos vaihdat keulan myöhemmin toiseen pyörään tai myyt niin se liian lyhyeksi pätkäisty kaulaputki on ongelma, iso ongelma.

Jep, kiitti vinkeistä.

eli S.H.I.S. IS 41/28.6 IS 52/40 mitoilla mennään ja niistä sopiva vaihtoehto. Chris Kingin keraamisista hienouksista ei meikäläinen taida mitään hyötyä olla joten kelpaa tuo Cane Creek jota myös käytetty noissa Santa Cruz Highball valmiissa kokoonpanoissa 2021 malleissa. Hiukan tingitty näemmä uusimmissa.

Ymmärsinkö siis oikein että jos rungossa mainittu "integrated" niin nuo laakerit uppoaa sinne kokonaan eikä oikeastaan tarvi asennella muuta kuin rasvat väliin, ja "semi-integrated" on taas se prässättävä malli joka tarvii oman työkalun?

Onko tuo päältä kiristettävä "hattu" silloin ainut osa mikä pitää koko haarukan + ohjainlaakerit kasassa?

Kyselin fillariliikkeestä alustavasti tuota ohjainlaakerin asennusta (80€) kun olis varmaan ollut halvempi teettää kuin ostaa työkalu sille, mutta tuollainen Tapered - Integrated Headset taitaa onnistua ilmankin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
649
Integrated on kuten sanoit laakeri pesään rasvojen kanssa ja paketti kasaan. Eikä laakerikupinkaan asennus välttämättä tarvi työkalua. Kierretangon pätkä ja pari mfd-levyn pätkää plus pari mutteria toimii. Itse laitan kylmästi vasaralla naputellen :)

Ja kyllä tuo top cap pitää se paketin kasassa. Helppo homma itse tehdä. Kiristää senverran että klappi ei tunnu alalaakerissa kun nylkytätä keulaa edestakaisin etujarrua vasten (pidät siis oikealla kädellä etusormi-peukalo siinä raossa missä alalaakeri on). Vasta senjälkeen stemmin ruuvit kireälle.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 058
Integrated on kuten sanoit laakeri pesään rasvojen kanssa ja paketti kasaan. Eikä laakerikupinkaan asennus välttämättä tarvi työkalua. Kierretangon pätkä ja pari mfd-levyn pätkää plus pari mutteria toimii. Itse laitan kylmästi vasaralla naputellen :)

Ja kyllä tuo top cap pitää se paketin kasassa. Helppo homma itse tehdä. Kiristää senverran että klappi ei tunnu alalaakerissa kun nylkytätä keulaa edestakaisin etujarrua vasten (pidät siis oikealla kädellä etusormi-peukalo siinä raossa missä alalaakeri on). Vasta senjälkeen stemmin ruuvit kireälle.
Nonii, näillä mennään. :thumbsup:Keräilen vielä pari muuta osaa samaan lähetykseen kuin headset niin pääsee myöhemmin asentelemaan:)

Alkaa olla myös telineelle tarvetta...
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 058
Onko muuten millasia GPS paikantimia olemassa? Itelle tulis mieleen rungon satulaputken alle jokin sylinterin muotoinen malli ja tietty puhelin appista näkis aina missä pyörä on. Hiilarirunko tuskin blokkaa signaalia, mutta tarvis varmaaan sen SIM kortin sitten lähettimeen.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 258
Onko muuten millasia GPS paikantimia olemassa? Itelle tulis mieleen rungon satulaputken alle jokin sylinterin muotoinen malli ja tietty puhelin appista näkis aina missä pyörä on. Hiilarirunko tuskin blokkaa signaalia, mutta tarvis varmaaan sen SIM kortin sitten lähettimeen.
Onhan niitä valmiita GPS palikoita myynnissä. Voi olla esimerkiksi valon kanssa samassa, satulatolppaan piilotettu, ohjaustankoon piilotettu yms.

Tässä muutama.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 058
Onhan niitä valmiita GPS palikoita myynnissä. Voi olla esimerkiksi valon kanssa samassa, satulatolppaan piilotettu, ohjaustankoon piilotettu yms.

Tässä muutama.
Jep, siinähän niitä. Pitää kurkkia tarkemmin. Monessa kk maksullinen appi, mutta tuo ekana oleva takavaloversio näyttää aika järkevältä.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 113
Onko muuten millasia GPS paikantimia olemassa? Itelle tulis mieleen rungon satulaputken alle jokin sylinterin muotoinen malli ja tietty puhelin appista näkis aina missä pyörä on. Hiilarirunko tuskin blokkaa signaalia, mutta tarvis varmaaan sen SIM kortin sitten lähettimeen.
Tällainen osui silmään, kun etsin takavaloa pyörään. Kovin samanlainen kuin edellämainitun artikkelin 125 punnan malli.


Joskus ostanut Aliexpressistä parin kympin koirapannan GPS:llä ja siinä huonoin puoli oli käytettävä appi ja minimissään minuutin päivitysväli sijainnille. Tuon näyttäisi saavan suoraan Google Mapsin kautta toimivaksi joten se puoli on ainakin kunnossa, samoin tuo on operaattorivapaa.

Perinteisestihän näistä jäljittimistä on saanut joko köyhtyä satojen eurojen verran jos haluaa kunnon operaattorivapaan laitteen, tai sitten maksaa itsensä kipeäksi poropietaripalvelun kuukausimaksuista.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 058
Tällainen osui silmään, kun etsin takavaloa pyörään. Kovin samanlainen kuin edellämainitun artikkelin 125 punnan malli.


Joskus ostanut Aliexpressistä parin kympin koirapannan GPS:llä ja siinä huonoin puoli oli käytettävä appi ja minimissään minuutin päivitysväli sijainnille. Tuon näyttäisi saavan suoraan Google Mapsin kautta toimivaksi joten se puoli on ainakin kunnossa, samoin tuo on operaattorivapaa.

Perinteisestihän näistä jäljittimistä on saanut joko köyhtyä satojen eurojen verran jos haluaa kunnon operaattorivapaan laitteen, tai sitten maksaa itsensä kipeäksi poropietaripalvelun kuukausimaksuista.
Tuo on myös operaattorivapaa. Halvimmat SIMmit lienee edelleen jotain Moin 6€/kk. Takavaloina kohtuu kookkaita mutta sais valon samalla.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 805
Viestejä
4 204 035
Jäsenet
70 988
Uusin jäsen
paallikkopc

Hinta.fi

Ylös Bottom