Pyöräily

Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 163
Onko näistä toinen pyörä oleellisesti parempi?
Aika samalla viivalla ainakin komponenttien puolesta, jase tuossa yllä mainitsikin muutamista eroista.
Lisäksi:

- Cube on runkokoosta 17 alkaen 29 kun taas Merida on nähdäkseni aina 27,5.
- Bike-discount ilmoittaa Cubelle 4 viikon toimitusaikaa (The delivery time for bikes which are currently in stock will be approximately 4 weeks ), Meridaa saa XXL:stä suoraan varastosta
- XXL tarjoaa ensimmäiset kolme huoltoa veloituksetta heiltä ostettuun pyörään*

*Kausihuolto - 3 vuoden huoltopalvelu XXL:stä ostetuille pyörille

Tarjoamme kaikille* XXL:stä ostetuille polkupyörille kolmen vuoden huoltopalvelun. Huoltopalvelu myönnetään alkuperäiselle omistajalle. Palvelu sisältää kolme kausihuoltoa. Kausihuollossa vaihteet & jarrut säädetään, pinnojen kireys ja pyörän kunto tarkastetaan. Tämän palvelun saa käyttää kerran vuodessa, 3 vuoden aikana. Huom. uusittavat osat ja lisätyöt veloitetaan erikseen. Huollot suoritetaan XXL-tavarataloissa. Saat saman palvelun kaikista tavarataloistamme riippumatta siitä, mistä tavaratalosta olet pyöräsi ostanut.
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Tämä ei oikeen ratkennut vieläkään. Ulisee myös aika rankasti jarruttaessa.

Onkohan tämmösestä mitään apua jos koittais hinkata puhtaaksi tällä? Muc-Off Disc Brake Cleaner, puhdistusneste 400 ml - STD - Puhdistus | XXL

Tai sit vien vaan pajalle. On kyllä ärsyttävää, en tiedä pitäskö näillä ajaa joka päivä 20 km että pysyy kunnossa vai miten on tommoseksi mennyt.

Ei siis auta jarruttelut, levyt ja palat on ajettu todella vähän, koitin keskittää ne uudelleen joka hieman paransi mutta ei paljoa.
Kokeilitko noita kovia jarrutuksia, mitä ehdotettiin useammassa viestissä? Monesti ei riitä, että vähän kokeilee jossain kohtaa vaan niitä kovia jarrutuksia pitää ottaa useampi. Yleensä tuon jälkeen rauhoittuu.
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Kokeilin. Vedin yhden viikon lenkeillä tarkotuksella reittiä missä saa kovat vauhdit jyrkkiin alamäkiin. Valitettavasti ei ole ollut muutosta. Nypytys ei lakannut mutta ulinan määrä ehkä jopa kasvanut.

Toisaalta jos tuohon ei muuta konstia ole niin käyhän se kuntoilusta sekin, jos vaikka vetäis vielä kuukauden jarruttelulenkkiä.
Voihan tuossa toki kokeilla jarrucleaneriä. Omat jarrut vinisi älyttömästi vuosi sitten ja lopulta päätin vaihtaa vaan toiset palat. Tuolla tokeni, vaikka kyseessä shimanon samanlaiset palat, mutta ilmeisesti noissakin on erien välillä jotain eroa. Jos nuo palat ovat samanlaiset molemmilla puolilla, niin voit koittaa kääntää ne toisinpäin, jollet ole jo kokeillut.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 253
Tämä ei oikeen ratkennut vieläkään. Ulisee myös aika rankasti jarruttaessa.

Onkohan tämmösestä mitään apua jos koittais hinkata puhtaaksi tällä? Muc-Off Disc Brake Cleaner, puhdistusneste 400 ml - STD - Puhdistus | XXL

Tai sit vien vaan pajalle. On kyllä ärsyttävää, en tiedä pitäskö näillä ajaa joka päivä 20 km että pysyy kunnossa vai miten on tommoseksi mennyt.

Ei siis auta jarruttelut, levyt ja palat on ajettu todella vähän, koitin keskittää ne uudelleen joka hieman paransi mutta ei paljoa.
Ei tarvitse tilailla kalliita aineita. Käyt motonetista tai vaikka huoltoasemalta bräkleeniä ja putsaat sillä levyt.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 253
Sama kai se on mistä sen 5-10 euron pönikän ostaa. Tiedän kyllä että on samaa kamaa, toi nyt tuli ekana vastaan jossain toisessa fillarikeskustelussa.

Nämä keskustelut tällaisten aineiden kanssa menee aina siihen että kohta joku tulee esittelemään 10 litran tukkupakkausta jonka sais vielä halvemmalla :D
Niin no mietin ihan vain sillä että jos siihen vielä heitetään 5-10 euron postikulut (jos ei kyseistä kauppaa ole lähellä), niin kyllähän se halvemmaksi tulee ostaa ison merkin ainetta. Mutta sori, että neuvoin.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 253
Juu, tässä on kaikki isot urheiluliikkeet ja motonetit kyllä ihan vieressä että sikäli. Mietin kyllä että olisko tossa tsygäkamassa jotain siihen käyttöön paremmin soveltuvia lisäaineita mukana, ei oikeen löydy tuoteselostetta.
Eiköhän ne hyvin pitkälti samaa ainetta ole kaikki jarrukliinerit. Jos jaarut pitää ääntä jarruttaessa, niin useimmiten levyt on joko likaiset (tai rasvaiset) tai jarrupalat on lasittuneet. Kliinerillä voi pyyhkiä levyt ja hinkata vaikka palojakin. Tai paloja voi myös hioa vähän hiekkapaperilla.

Että irroita palat ja tarkista onko pinta "lasittuneen" sileä. Jos on, niin sitten hiekkapaperia, tai uudet palat.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 253
Kesälomaksi vähän puuhasteltavaa sitten. Mitenkä noi palat uskaltaa irrottaa hydraulisesta jarrujärjestelmästä? Vaatiiko erikoistyökaluja? Lähinnä mietin siis että miten noi männät käyttäytyy kun nykäsen palat pois.
Mäntien ei pitäisi liikkua jos et jarrukahvaa paina sen jälkeen. Mutta jos ne liikkuu, niin ne voi kyllä painaa takaisin vaikka muovipintaisella rengasraudalla, tai vastaavalla. Ruuvimeisseliä ei kannata käyttää, ettei vahingossa naarmuta. Toki siihen on myös oma työkalukin olemassa, mutta millä tahansa kovalla esineellä ne saa painettua.

Edit. palathan irtoo ihan sillä, kun irroitat sen sokan.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 395
Kesälomaksi vähän puuhasteltavaa sitten. Mitenkä noi palat uskaltaa irrottaa hydraulisesta jarrujärjestelmästä? Vaatiiko erikoistyökaluja? Lähinnä mietin siis että miten noi männät käyttäytyy kun nykäsen palat pois.
Kuten @apek yllä neuvoi, palat lähtee helposti irti kunhan sen sokan ja paloja kiinni pitävän kiinnitysruuvin irrotaa. Kiekkoa, jarruja tai muutakaan ei tarvitse irrottaa, jotta pelkkien jarrupalojen irrottamiseksi. Varo koskemasta jarrukahvaan kun palat ja mahdollisesti levykin pois välistä. Sormet ei tykkää jos ovat välissä ja pahimmassa tapauksessa pulautat männät pihelle. Joskus tuo mäntä on jumissa (esimerkki kuvan Shimano SLX:ssä vaaleat ympyrät) ja se ei vetäydy sisään jarrun varrun vapauttaessa.

1595084287608.png


Tästä aiheutuu jatkuvaa palan hinkkausta levyyn. Tämänkin @apek jo neuvoi, eli voi tosiaan painaa sisään jollain kovalla muovisella, muttei metallilla ettei vahingoita niitä. Joissain jarruissa yksi ja toisissa useampia mäntiä.

Mäntien reunoja voi varovasti voidella, että liikkuvat paremmin, mutta ole tarkkana ettet voitele sitten samalla jarrulevyjä ja paloja :)

Lopulta eipä nuo uudet levyt ja palat maltaita maksa jos ovat jollain tavalla vääntyneet tai käyttökelvottomat. Mielestäni jatkuva vitutus jarrujen huonosta toiminnasta "maksaa" enemmän hermoja, kuin se että vehkeet pelaa kunnolla. Ostin juuri R2-Bikesta SRAMin 180mm levyt 31,5€/kpl ja palat 18,5€/kpl.
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Lopulta eipä nuo uudet levyt ja palat maltaita maksa jos ovat jollain tavalla vääntyneet tai käyttökelvottomat. Mielestäni jatkuva vitutus jarrujen huonosta toiminnasta "maksaa" enemmän hermoja, kuin se että vehkeet pelaa kunnolla. Ostin juuri R2-Bikesta SRAMin 180mm levyt 31,5€/kpl ja palat 18,5€/kpl.
Tilasin vuosi sitten kokeilumielessä Aliexpressistä shimanon B01S -jarrupaloja. Tuotekuvauksen mukaan ovat Shimanon OEM -paloja ja pakkauskin vaikutti ihan shimanon omalta. Eroa ei ole huomannut mätänetin paloihin, mutta hinta oli 4€ pari. Otin noita kahdet kappaleet testiin ja jatkossakin tilailen tuolta.
 

...........

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.07.2020
Viestejä
74
Tulipas taas todistettua huippusuoritusta maantiellä. Maanteiden Barrichellot vetää täysil. En ihmettele yhtään että tulee raatoja maanteillä joka päivä.

Kävin maantiepyörällä ajelemassa perustreenilenkkiä. Tämä rekka mikä on kuvassa päättää lähteä ohitseni kaikista vaarallisimmassa kohdassa. Piennarta ei yhtään. Ajan niin reunassa kuin mahdollista. Vastaan tulee autoja. Tila loppuu minulta. Jarrutan ja vedän hiekalle/ojaan 40+km/h nopeudesta 25mm maantiepyörän slikseillä. Ei vahinkoja. Ei edes naarmuja pyörään( huh! ). Olin laskettelemassa mäkeä alas. Tämä rekka erittäin leveä ja pitkä. Kyydissä etukauhakuormaaja.

Sama bensalenkkari, joka ei millään malttanut odottaa tehdäkseen turvallisen ohituksen. Istuu 20km päässä kahviossa vetämässä hillomunkkia niin että hillo valuu suupielistä.
Hänellä oli kuulemma kova kiire munkille ja kahveelle. Ohi on pakko päästä maantiepyöräilijöistä. Hinnalla millä hyvänsä. Vaaralliset asenteet maantiepyöräilijöitä kohtaan.

Rahtari jää vielä syömään. Kun minä jatkan pyörällä matkaa. Näin kova oli kiire.

[rekisteritiedot sisältänyt yksilöivä kuva poistettu, t: ylläpito]
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Liittynyt
19.06.2017
Viestejä
765
Täysjoustopyörää kaverille halvalla jostain tarjouksesta - oletteko löytäneet? Koko L-XL


Tulipas taas todistettua huippusuoritusta maantiellä. Maanteiden Barrichellot vetää täysil. En ihmettele yhtään että tulee raatoja maanteillä joka päivä.

Kävin maantiepyörällä ajelemassa perustreenilenkkiä. Tämä rekka mikä on kuvassa päättää lähteä ohitseni kaikista vaarallisimmassa kohdassa. Piennarta ei yhtään. Ajan niin reunassa kuin mahdollista. Vastaan tulee autoja. Tila loppuu minulta. Jarrutan ja vedän hiekalle/ojaan 40+km/h nopeudesta 25mm maantiepyörän slikseillä. Ei vahinkoja. Ei edes naarmuja pyörään( huh! ). Olin laskettelemassa mäkeä alas. Tämä rekka erittäin leveä ja pitkä. Kyydissä etukauhakuormaaja.

Sama bensalenkkari, joka ei millään malttanut odottaa tehdäkseen turvallisen ohituksen. Istuu 20km päässä kahviossa vetämässä hillomunkkia niin että hillo valuu suupielistä.
Hänellä oli kuulemma kova kiire munkille ja kahveelle. Ohi on pakko päästä maantiepyöräilijöistä. Hinnalla millä hyvänsä. Vaaralliset asenteet maantiepyöräilijöitä kohtaan.

Rahtari jää vielä syömään. Kun minä jatkan pyörällä matkaa. Näin kova oli kiire.
Joku vähemmän viileäpyttyisempi olisi voinut tehdä jotain muutakin kun vain jutella asiasta.

Onneksi selvisit hengissä.
 
Liittynyt
11.03.2019
Viestejä
251
Tulipas taas todistettua huippusuoritusta maantiellä. Maanteiden Barrichellot vetää täysil. En ihmettele yhtään että tulee raatoja maanteillä joka päivä.

Kävin maantiepyörällä ajelemassa perustreenilenkkiä. Tämä rekka mikä on kuvassa päättää lähteä ohitseni kaikista vaarallisimmassa kohdassa. Piennarta ei yhtään. Ajan niin reunassa kuin mahdollista. Vastaan tulee autoja. Tila loppuu minulta. Jarrutan ja vedän hiekalle/ojaan 40+km/h nopeudesta 25mm maantiepyörän slikseillä. Ei vahinkoja. Ei edes naarmuja pyörään( huh! ). Olin laskettelemassa mäkeä alas. Tämä rekka erittäin leveä ja pitkä. Kyydissä etukauhakuormaaja.

Sama bensalenkkari, joka ei millään malttanut odottaa tehdäkseen turvallisen ohituksen. Istuu 20km päässä kahviossa vetämässä hillomunkkia niin että hillo valuu suupielistä.
Hänellä oli kuulemma kova kiire munkille ja kahveelle. Ohi on pakko päästä maantiepyöräilijöistä. Hinnalla millä hyvänsä. Vaaralliset asenteet maantiepyöräilijöitä kohtaan.

Rahtari jää vielä syömään. Kun minä jatkan pyörällä matkaa. Näin kova oli kiire.
Jotenkin hassusti tässä on näitä lauseita yritetty rakennella, mutta eipä mulla muuta. Paitsi ehkäpä tämän viestin voisi siirtää osioon "mikä ärsyttää pyöräilijöissä"
 

mittari

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
04.03.2020
Viestejä
1 152
Tulipas taas todistettua huippusuoritusta maantiellä. Maanteiden Barrichellot vetää täysil. En ihmettele yhtään että tulee raatoja maanteillä joka päivä.

Kävin maantiepyörällä ajelemassa perustreenilenkkiä. Tämä rekka mikä on kuvassa päättää lähteä ohitseni kaikista vaarallisimmassa kohdassa. Piennarta ei yhtään. Ajan niin reunassa kuin mahdollista. Vastaan tulee autoja. Tila loppuu minulta. Jarrutan ja vedän hiekalle/ojaan 40+km/h nopeudesta 25mm maantiepyörän slikseillä. Ei vahinkoja. Ei edes naarmuja pyörään( huh! ). Olin laskettelemassa mäkeä alas. Tämä rekka erittäin leveä ja pitkä. Kyydissä etukauhakuormaaja.

Sama bensalenkkari, joka ei millään malttanut odottaa tehdäkseen turvallisen ohituksen. Istuu 20km päässä kahviossa vetämässä hillomunkkia niin että hillo valuu suupielistä.
Hänellä oli kuulemma kova kiire munkille ja kahveelle. Ohi on pakko päästä maantiepyöräilijöistä. Hinnalla millä hyvänsä. Vaaralliset asenteet maantiepyöräilijöitä kohtaan.

Rahtari jää vielä syömään. Kun minä jatkan pyörällä matkaa. Näin kova oli kiire.
No oliko pyörätie vieressä? Vituttaa nää teiden sankarit jotka ajelee autoteillä vaikka on hyvät pyörätie vieressä.
Jottei ihan ot.eeksi menis, millaisen pyörän hintaluokassa 600 kannattaisi ostaa ihan kuntoilumielessä?
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Tulipas taas todistettua huippusuoritusta maantiellä. Maanteiden Barrichellot vetää täysil. En ihmettele yhtään että tulee raatoja maanteillä joka päivä.

Kävin maantiepyörällä ajelemassa perustreenilenkkiä. Tämä rekka mikä on kuvassa päättää lähteä ohitseni kaikista vaarallisimmassa kohdassa. Piennarta ei yhtään. Ajan niin reunassa kuin mahdollista. Vastaan tulee autoja. Tila loppuu minulta. Jarrutan ja vedän hiekalle/ojaan 40+km/h nopeudesta 25mm maantiepyörän slikseillä. Ei vahinkoja. Ei edes naarmuja pyörään( huh! ). Olin laskettelemassa mäkeä alas. Tämä rekka erittäin leveä ja pitkä. Kyydissä etukauhakuormaaja.

Sama bensalenkkari, joka ei millään malttanut odottaa tehdäkseen turvallisen ohituksen. Istuu 20km päässä kahviossa vetämässä hillomunkkia niin että hillo valuu suupielistä.
Hänellä oli kuulemma kova kiire munkille ja kahveelle. Ohi on pakko päästä maantiepyöräilijöistä. Hinnalla millä hyvänsä. Vaaralliset asenteet maantiepyöräilijöitä kohtaan.

Rahtari jää vielä syömään. Kun minä jatkan pyörällä matkaa. Näin kova oli kiire.
Tee poliisille ilmoitus, kun on noin hyvät tuntomerkit. Onpahan ainakin merkintä poliisin papereissa, kun tuo läski ajaa jonkun hengiltä.
 

...........

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.07.2020
Viestejä
74
16.7.2020 maanteillä tuli 8 raatoa päivässä. Ja vakavasti loukkaantuneita toinen mokoma.

Etusivu -> Sivuilla kauniisti kuinka: "Turvallisuus, tehokkuus ja joustavuus ovat toimintamme kulmakiviä."

No oliko pyörätie vieressä? Vituttaa nää teiden sankarit jotka ajelee autoteillä vaikka on hyvät pyörätie vieressä.
Jottei ihan ot.eeksi menis, millaisen pyörän hintaluokassa 600 kannattaisi ostaa ihan kuntoilumielessä?
No ei ollut. Ei ole olemassa mitään vain autoille varattua "autotietä". Kyseessä yleinen maantie.

Kuinka ohitat pyöräilijän:


Tee poliisille ilmoitus, kun on noin hyvät tuntomerkit. Onpahan ainakin merkintä poliisin papereissa, kun tuo läski ajaa jonkun hengiltä.
Jotain ilmoitellaan kyllä. Mitään korvattavaa ei onneksi ole. Jotenkin vituttaa nämä pyöräilijöiden "kouluttamiset". Tarvitsisi kaikissa pyörissä olla kamerat.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 113
Pitäisi hankkia omaan ja vaimon hybridipyörään uudet tupit, ja jonkinlaista ergonomisuutta saisi olla, samoin ne päät voisi olla jotain muuta kuin umpikumia joka hieroutuu ajan kanssa terävästä metallista läpi.

Kenelläkään kokemuksia jostain hyvästä vaihtoehdosta, vai onko ihan sama minkälaiset ostaa?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 241
Trelockit ja muut samat hintaluokan lukot vaan on vakuutusyhtiöiden hyväksymiä, niin ei tule ongelmia sitten siellä taholla, jos pyörä pöllitään ja pitää hakea korvauksia. Lisäksi myös lukon hinta kuuluu varastetun omaisuuden arvoon, niin saa 50€ arvoisella lukolla 50€ enemmän korvauksia.

edit: sori, tämä viesti tuli vähän myöhässä, saa siirtää tai poistaa.
Suomessa ei ole enää "vakuutusyhtiöiden hyväksymiä lukkoja", vaan kaikki lukot käyvät.

 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
583
Pitäisi hankkia omaan ja vaimon hybridipyörään uudet tupit, ja jonkinlaista ergonomisuutta saisi olla, samoin ne päät voisi olla jotain muuta kuin umpikumia joka hieroutuu ajan kanssa terävästä metallista läpi.

Kenelläkään kokemuksia jostain hyvästä vaihtoehdosta, vai onko ihan sama minkälaiset ostaa?
Itsellä nämä, suosittelen: Kädensijat Lock On Ergo | Motonet Oy
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 051
Maastopyörän runkoon (Santa Cruz Highball) kun vaihteita + voimansiirtoa mietin niin tutulta tuli vahva suositus sähkövaihteisiin. Ei käynyt itellä mielessä, oletin että niistä tulee lisää palikoita jne sählinkiä mutta nämähän onkin pelkistetympiä kun ei tarvi vaijeria, langattomia. Iso mukavuustekijä kuulemma. Painoakin on SRAMin sähköisessä hitusen mekaanista vähemmän. Akku kestää kauan ja helppo ottaa irti ja ladata. Saa puhelin appilla säätää että jos nappia pitää pohjassa niin meneekö valitun määrän pykäliä vai koko pakan läpi.

Tällanen SRAM XX1 Eagle AXS sen sitte pitää olla kun raaskii hommailla:

 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
90
Pitäisi hankkia omaan ja vaimon hybridipyörään uudet tupit, ja jonkinlaista ergonomisuutta saisi olla, samoin ne päät voisi olla jotain muuta kuin umpikumia joka hieroutuu ajan kanssa terävästä metallista läpi.

Kenelläkään kokemuksia jostain hyvästä vaihtoehdosta, vai onko ihan sama minkälaiset ostaa?
Itse hankin vaimolle juuri tällä viikolla tälläiset: https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/735195/ergon-gp3-large
Valitteli, että ranteet tulevat aina kipeiksi vähänkään pidemmillä (>tunti) lenkeillä, mutta noiden kanssa ajeltiin vkoloppuna 2x80km, eikä mitään kipuja tullut, eli voin helposti suositella!
 

Sihijuoma667

Team AMD
Liittynyt
13.04.2017
Viestejä
1 318
Onko porukalla kuinka kokemuksia eri jarruista? Pitäisi uutta jarrua laittaa trail-pyörään. (Ragley Big Wig) Edelliset SRAM Level TL:t on alkanut jumittamaan.

Mennäkkö esim ihan SLX:illä vai kokeilisi vaikka Maguraa tai TRP:tä?
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 251
Onko porukalla kuinka kokemuksia eri jarruista? Pitäisi uutta jarrua laittaa trail-pyörään. (Ragley Big Wig) Edelliset SRAM Level TL:t on alkanut jumittamaan.

Mennäkkö esim ihan SLX:illä vai kokeilisi vaikka Maguraa tai TRP:tä?
Ostat jonkun tunnetun valmistajan niin ei voi kamalasti metsään mennä. Avid on myös yksi hyvä merkki.
 

Sihijuoma667

Team AMD
Liittynyt
13.04.2017
Viestejä
1 318
Ostat jonkun tunnetun valmistajan niin ei voi kamalasti metsään mennä. Avid on myös yksi hyvä merkki.
Olis se hyvä jos viitsisi metsäänkin mennä. Öhö öhö... Mutta siis lähinnä myös tuntumasta fiiliksiä. Shimanosta, SRAM:ista ja Clarkseista on kokemusta. SRAMin modulaarisuus on ihan kiva mutta saisi purra vähän paremmin eli jotain Shimanon ja SRAMin välistä.

Hintaa ei tarvisi paljoa yli 200€ olla sarjalla.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 251
Olis se hyvä jos viitsisi metsäänkin mennä. Öhö öhö... Mutta siis lähinnä myös tuntumasta fiiliksiä. Shimanosta, SRAM:ista ja Clarkseista on kokemusta. SRAMin modulaarisuus on ihan kiva mutta saisi purra vähän paremmin eli jotain Shimanon ja SRAMin välistä.

Hintaa ei tarvisi paljoa yli 200€ olla sarjalla.
Onko käytössä ollut sintered jarrupalat myös? Ainakaan avid elixir r ei mitään pahaa sanottavaa ole sen kokemuksen perusteella mitä ne pyörässä käytössä oli minkä myin pois. Nähtävästi ne nykyään ovat sram tuotteena kai myynnissä.
 

lelfonso

Tukijäsen
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
733
Saattaa olla tuo levyjarrujen ulina myös jarrulevyistä kiinni. Jotkut Avidin jarrulevyt ulisivat ja vinkuivat randomisti kesällä, talvella, märällä ja kuivalla, kun Shimanon levyt samoissa kiekoissa jarrupaloja vaihtamatta olivat pääsääntöisesti täysin hiljaiset.

Yleisesti suurin osa levyjarrujen nypytyksestä/ulinasta ym. korjaantuu sillä, että ajaa ne jarrut oikeasti KUUMAKSI, ajamalla vaikka kylän pisin alamäki jarrua laahaten ja loppuun tiukka jarrutus.
 

Sihijuoma667

Team AMD
Liittynyt
13.04.2017
Viestejä
1 318
Ei kun pyörä seisoi oikeastaan melkein puoli vuotta ja nyt ei satulat tai kahvat palauta ihan täydellisesti. Jarrut ei jää ottamaan vaan kahva ei palaudu täysin.. Jotain pitäisi tehdä mutta en jaksa.
 
Liittynyt
27.02.2018
Viestejä
295
Varmaan siellä täällä jo kyselty kysymys, mutta perustuen tämän hetken tarjontaan. Mikä olisi kelpo läskimalli aloittelijalle jossain 800-900€ haarukassa? Ettei ihan markettipyörään joutuisi tyytymään, mutta ettei nyt ihan karkaa homma käsistä tässä maailmantilassa.

Rungon merkillä ei niin väliä, kunhan kattaisi jokseenkin "laadukkaat" muut osat.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 251
S
Varmaan siellä täällä jo kyselty kysymys, mutta perustuen tämän hetken tarjontaan. Mikä olisi kelpo läskimalli aloittelijalle jossain 800-900€ haarukassa? Ettei ihan markettipyörään joutuisi tyytymään, mutta ettei nyt ihan karkaa homma käsistä tässä maailmantilassa.

Rungon merkillä ei niin väliä, kunhan kattaisi jokseenkin "laadukkaat" muut osat.
Sinuna odottaisin vielä hetken, että pyörien alennusmyynnit alkaa ellei kiire ole. XXL white ja verkkokaupan myymät silverback scoop on ainakin ihan hyviä.
 
Liittynyt
27.02.2018
Viestejä
295
S

Sinuna odottaisin vielä hetken, että pyörien alennusmyynnit alkaa ellei kiire ole. XXL white ja verkkokaupan myymät silverback scoop on ainakin ihan hyviä.
Joo, normaalisti näin tekisin. Nyt on niin monessa paikassa vaan "ei oota" eli vieläköhän varastot täyttyy ja vielä ale-hintoihin?
 
Liittynyt
31.05.2019
Viestejä
260
Joo, normaalisti näin tekisin. Nyt on niin monessa paikassa vaan "ei oota" eli vieläköhän varastot täyttyy ja vielä ale-hintoihin?
Vajaan kymmenen pyöräliikkeen (ja ei-oon :D) otannalla tiedän sanoa että alkavat pikkuhiljaa saamaan jo 2021 malleja varastoon.

Tuo alennusten tulo itselläkin mietityttää, liikkeillä kun ei taida olla suurempia paineita laskea hintoja...

Kellään kokemuksia trekin fx 3 hybridistä? Speksien mukaan omasta mielestä ihan ok.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 516
Joo ajelin nyt eilen silleen että alkoi jarrut oikeen haista. Tänään oli jo parempi ajaa.

Nypytys tuskin ratkeaa, koska tänään pyöritellessä kiekkoa huomasin että toi jarrulevyhän on epäkeskosti kiinni kiekossa. Ei käyrä kuitenkaan.

Tai tuskin se nyt soikea on? Aika hämmentävää, millä helkatilla se tommoseksi menee? Liikkeessä laitettu viime vuoden keväällä paikalleen ja näytti olevan jotain loctiten tyyppistä kamaa kiinnitysruuveissa. Mutta voisko toi olla syy nypytykselle sitten...
Aika outoa, että jarrulevy olisi soikea. Kai sekin on mahdollista. Oletko koittanut kohdistaa jarrusatuloita? Eli siis rengas paikallaan löysää jarrusatulan kiinnityspultit, painaa jarrukahvan pohjaan, kiristää pultit pitäen jarrukahvaa painettuna. Tossahan vois vielä hakea sen soikeuden "korkeimman kohdan ja edellä mainitulla tavalla kohdistaa sen mukaan.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 253
Ei se käyrä ole, vaan siinä on pystyheittoa eli joko se on soikea tai epäkeskosti kiinnitetty.
Irroita se levy ja laita paikoilleen? Tosin vaikea sitä on kyllä epäkeskosti kiinnittää, mutta kait sekin on mahdollista jos oikein yrittää.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 251
Täytyy varmaan koittaa, pitää etsiä jostain kuumailmapuhallin vielä. Jollain mömmöllä lukittu kierteet, niin josko pehmenis sillä. En viitsis rikkoa torx-ruuvareita kauheen montaa tohon.
Ne aukeaa kyllä ihan ruuvarilla vain. Se lukite on niissä ruuveissa jo alunperin valmiina eikä se ole mitään vahvaa. Ja on se hyvinkin mahdollista, että se jarrulevy voi olla kiero jo uudesta lähtienkin. Ovat ohutta tavaraa.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
191
Tein vähän laskelmia ja tulin siihen tulokseen että sama vaan hakea uusi pyörä suosiolla. Vanhasta oli loppu renkaat,takapakka,etuhaarukka nitku ja antoi periksi sekä jarrupalat oli lopussa.



Joten tuommosella mennään jatkossa.

Tässä on nyt semmonen 700km tullut tälle kesää ajettua. Lenkkien pituudet 20-50km, keskinopeudet siinä 24-27 km/h.

Lukkopolkimet kävin eilen ostamassa, vähän vielä opettelua niiden kanssa.

Siinämäärin mukavaa hommaa että on alkanut mielessä pyöriä pyörän päivitys ensi kesälle.

Käytettyä gravelia olen miettinyt alkuun ainakin, jos käykin niin että innostus lopahtaa. Maantiepyörä ei käy kun sorateitäkin tulee ajettua.
 
Liittynyt
11.03.2019
Viestejä
251
On se sen verran tiukassa että en lähtenyt omia työkaluja rikkomaan.
Ei lähtenyt mullakaan uudesta pyörästä irti torx ruuvarilla. Muutaman sain irti mutta kolmas ei irronnut millään meinasi ruveta jo ruuvi kanta hajoamaan kun muljahti vääntäessä. En löytänyt adapteria millä olis saanut torxi kärjen räikkään kiinni (kyllä mulla sellanen jossain on) , sillä olis ehkä irronnut. Sain kumminkin napalaakerit säädettyä noiden kahden irrotetun torxin kohdalta niin luovutin tuon irrotus yrityksen kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
238
Levyä pitää "pyörittää" kiekossa myötäpäivään ennen ruuvien kiristystä. Se ottaa löysät pois kiinnitysrei'istä ja keskittää levyn. Luonnollisesti kiinnitysreiät eivät ole satkulleen yhtä isot kuin kiinnitysruuvit, joten jos levy vain kiristetään randomisti paikalleen niin siinä voi olla pieni radiaaliheitto.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 051
Keula hakusessa Santa Cruz Highballiin. Alunperin näissä on 100mm joustokeula. Itsellä ajo sellaista että lähes aina keula lukittuna eli kannattaako miettiä kiinteää. Säästäisi ainakin painoa.

Tämä olisi ”axel to crown” mitaltaan 2. pisin jäykkäkeula:

Tässä toinen näppärä, ilmeisesti pisin:

Nuo 100mm joustokeulat on vähän enemmän kuin 500mm pitkiä joten muuttuukohan geometria / ajoasento / fiilis jos tuosta ottaa sentin tai kaks pois?

Tosin silloin se ei niiaa että eihän mitään pilaa siinä mielessä, toimii kyllä.

Kolmas vaihtoehto olis noin 500€ perinteinen joustokeula, ei ihan parasta laatua niissä ja kolme kertaa painavempi mutta ainakin sopii fillariin.

Ideoita?
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Tommonen 490mm jäykkäkeula on juuri sopiva 100mm joustokeulan tilalle. Pitää huomioida joustokeulan sag noita mittoja vertailessa.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 051
Tommonen 490mm jäykkäkeula on juuri sopiva 100mm joustokeulan tilalle. Pitää huomioida joustokeulan sag noita mittoja vertailessa.
Okei, kiitti varmennuksesta. Mikä on sag?

Tuo edellä linkitetty Niner esim. sopii varmaan näppärästi XC maastofileen.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
210
Osaisiko joku pyöräkauppojen päälle paremmin ymmärtävä kertoa mistä voisi ostaa perustoimivan etu- ja takavalo setin old skool dynamolla, kiinnikkeineen jne?

Kaikenlaista patteriledi viritelmää on näemmä kaikki kaupat pullollaan, mutta mitään selkeää perusdynamosettiä en ainakaan googlettelemalla ole onnistu löytämään, pois lukien Varustelekassa oleva joku neukkusetti, mutta mielellään olisi ostanut jonkun varmasti toimivan...tietty jos semmoisia ei enää tehdä, niin kai se on taivuttava.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 051
Jousituksen painuma, kun kuski nousee satulaan.
Ahaa, selvä, uusi termi. Tuskin pahemmin vaikuttaa kun tosiaan keula useimmiten lukittuna. Tuo pituusmitta lähinnä arvelutti mutta jos se 490mm on tarpeeksi ettei asento kärsi niin hyvä näin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 241
Osaisiko joku pyöräkauppojen päälle paremmin ymmärtävä kertoa mistä voisi ostaa perustoimivan etu- ja takavalo setin old skool dynamolla, kiinnikkeineen jne?

Kaikenlaista patteriledi viritelmää on näemmä kaikki kaupat pullollaan, mutta mitään selkeää perusdynamosettiä en ainakaan googlettelemalla ole onnistu löytämään, pois lukien Varustelekassa oleva joku neukkusetti, mutta mielellään olisi ostanut jonkun varmasti toimivan...tietty jos semmoisia ei enää tehdä, niin kai se on taivuttava.
Napadynamoja käytetään nykyään, mutta löytyy muutama renkaan sivuun laitettavakin


 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
14
Oma 7v vanha hyvin palvellut hybridi löytyi aamulla varastusyrityksen jäljiltä. Ei ole ilmeisesti ollut ammattilaiset liikkeellä kun ovat yrittäneet pyörän lukkoa hajottaa ja siinä epäonnistumisen jälkeen on oli eturengas viety. Alkuun näytti siltä että tässä selvisi säikähdyksellä ja renkaan hankinnalla, mutta lähemmän tutkinnan jälkeen pyörän kaikki vaihde- ja jarruletkut/vaijerit on murrettu, leikattu ja varastettu. Vaihtajat näyttivät itsessään olevan ehjiä, mutta letkut ja pyöritettävät kiinnitysosat menisivät ainakin vaihtoon.

Kotivakuutuksen ehtoja katselin ja omavastuu on 150€ ja ikävähennys 10%/vuosi. Uutena kispa kustansi 800€, kuittia ei vaan näyttänyt enää olevan tallessa. Mietityttää että paljonko tulee koko operaatiolle hintaa kun tuon laittaa kuntoon ja kannattaako tuota enää huollattaa? Pyörä on vielä melkein kokonaan alkuperäisillä osilla, ainoastaan ketjut vaihdettu pariin kertaan sekä takapakka vaihdettu kertaalleen. Tekniikka pyörässä on toiminut omaan käyttööni nähden moitteetta. Ajoa tulee keskimäärin 1000-1500km/v.

Tarkoituksena huomenna soitella paikalliseen pyöräliikkeeseen ja tiedustella hintoja, mutta yritän etukäteen vähän varautua tilanteeseen niin tietää sitten hintalapun kuulemisen jälkeen että mihin suuntaan asian kanssa lähtee etenemään. Kotimaisten liikkeiten tarjontaakin vähän vilkuilin, mutta alle 1000€ hintaluokassa ei tuntunut mitään huipputarjouksia olevan.

Ulkomailta ei oikein tässä vaiheessa kiinnosta lähteä pyörää hankkimaan, varsinkin kun alle haluaisi mahdollisimman nopeasti ajokuntoisen vermeen: kesäloma alkaa sopivasti huomenna ja pyörä on ensisijainen kulkupelini.
 
Liittynyt
06.05.2018
Viestejä
1 004
Oma 7v vanha hyvin palvellut hybridi löytyi aamulla varastusyrityksen jäljiltä. Ei ole ilmeisesti ollut ammattilaiset liikkeellä kun ovat yrittäneet pyörän lukkoa hajottaa ja siinä epäonnistumisen jälkeen on oli eturengas viety. Alkuun näytti siltä että tässä selvisi säikähdyksellä ja renkaan hankinnalla, mutta lähemmän tutkinnan jälkeen pyörän kaikki vaihde- ja jarruletkut/vaijerit on murrettu, leikattu ja varastettu. Vaihtajat näyttivät itsessään olevan ehjiä, mutta letkut ja pyöritettävät kiinnitysosat menisivät ainakin vaihtoon.

Kotivakuutuksen ehtoja katselin ja omavastuu on 150€ ja ikävähennys 10%/vuosi. Uutena kispa kustansi 800€, kuittia ei vaan näyttänyt enää olevan tallessa. Mietityttää että paljonko tulee koko operaatiolle hintaa kun tuon laittaa kuntoon ja kannattaako tuota enää huollattaa? Pyörä on vielä melkein kokonaan alkuperäisillä osilla, ainoastaan ketjut vaihdettu pariin kertaan sekä takapakka vaihdettu kertaalleen. Tekniikka pyörässä on toiminut omaan käyttööni nähden moitteetta. Ajoa tulee keskimäärin 1000-1500km/v.

Tarkoituksena huomenna soitella paikalliseen pyöräliikkeeseen ja tiedustella hintoja, mutta yritän etukäteen vähän varautua tilanteeseen niin tietää sitten hintalapun kuulemisen jälkeen että mihin suuntaan asian kanssa lähtee etenemään. Kotimaisten liikkeiten tarjontaakin vähän vilkuilin, mutta alle 1000€ hintaluokassa ei tuntunut mitään huipputarjouksia olevan.

Ulkomailta ei oikein tässä vaiheessa kiinnosta lähteä pyörää hankkimaan, varsinkin kun alle haluaisi mahdollisimman nopeasti ajokuntoisen vermeen: kesäloma alkaa sopivasti huomenna ja pyörä on ensisijainen kulkupelini.
Luulisi olevan jotain 300-400 euron luokkaa maksimissaan. Suurempi kysymys varmaan se, että kuinka nopeasti sen pyörän saa huoltoon ja onko kaikki tarvittavat osat heti saatavilla.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
210
Napadynamoja käytetään nykyään, mutta löytyy muutama renkaan sivuun laitettavakin


ihan makeita, mutta hintaluokka "hieman yli" :) Kuten noissa napadynamoissa. mutta on jo ihan toimiva etupyörä, niin ei viittis lähteä sitä suotta vaihtelemaan.

Mulla on n-kymmentä vuotta vanha intinkuntopyörä, ketjulukko maksoi jo aikanaan tuplasti sen verran. Hirveän hintavia hifi virityksiä en ajatellut siihen laittaa. noh, täytyy varmaan miettiä jos sieltä varustelekasta tai jostain kirpparilta vielä löytäisi helposti asennettavan retroratkaisun. Tai sitten täytyy vaan alka kantaa mukana jotain nappipatterituikkuja, mutta ei semmoisiakaan jaksaisi muistella.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 516
ihan makeita, mutta hintaluokka "hieman yli" :) Kuten noissa napadynamoissa. mutta on jo ihan toimiva etupyörä, niin ei viittis lähteä sitä suotta vaihtelemaan.

Mulla on n-kymmentä vuotta vanha intinkuntopyörä, ketjulukko maksoi jo aikanaan tuplasti sen verran. Hirveän hintavia hifi virityksiä en ajatellut siihen laittaa. noh, täytyy varmaan miettiä jos sieltä varustelekasta tai jostain kirpparilta vielä löytäisi helposti asennettavan retroratkaisun. Tai sitten täytyy vaan alka kantaa mukana jotain nappipatterituikkuja, mutta ei semmoisiakaan jaksaisi muistella.
Yksi vaihtoehto myös nämä induktiolla toimivat. Eivät toki mitään valonheittimiä ole valotehonsa puolesta, mutta nähdyksi tälläisilla tulee ja lain pykälät täyttyy.

esim: Reelight | Battery Free Bike Lights & Battery Bike Lights
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 593
Viestejä
4 205 564
Jäsenet
70 923
Uusin jäsen
Rezponze

Hinta.fi

Ylös Bottom