Pyöräily

MedHot

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 268
Kauppa mistä tilata ulko-ja mahdollisesti sisäkumit perus ratsuun.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
649
Lähinnä ajattelin, jos suoraan voisi kohdistaa ongelman takarattaaseen kuvauksen perusteella, jos ketjut aina heittää tietyn hampaan kohdalla, ei ketjulenkin kohdalla :D.
En ole koskaan kuullut että näissä olisi ratas kulunut. Paljonko pyörällä on ajettu ja onko ketjuja vaihdettu kuinka usein? Jos ketjut ovat venyneet tai liian pitkät, se pomppaa pois vaikka ratas olisi uusi. Väitän että et pysty noin pienen rattaan kohdalla sanomaan missäkohtaa se hyppää pois. Ehkä sitten jos hampaista puuttuisi puolet niin se vaikuttaisi tuollatavalla.

Ketjut ovat muutenkin kulutusosaa ja niiden uusimisessa ei kannata laskea senttejä. Tuollaiseen perusrimpulaan käy ihan tavallinen Biltemaketju joka ei maksa mitään, joten miksi rimpuilla vastaan?

Yleisesti noin yksinkertainen homma menee niin, että ratas + ketjut maksaa paljon vähemmän mitä huoltoliikkeen minimituntiveloitus.

Edit. Perusrimpulan (yksirattainen) perusketju on näköjään 4,90 Eur.

Polkupyörän ketju
 
Viimeksi muokattu:

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Onko kellään kokemusta Shimanon nestejarrukahvojen yhteensopivuudesta keskenään? Omassa kaksipyöräisessä on shimanon Deore BR-M486 jarrut ja toinen kahva hieman vääntynyt. Muutenkin väljystä hieman tuossa kahvassa, joten uudet jarrukahvat voisi vaihdella. Käyneekö nuo uudemmat Deoret suoraan noihin/meneekö nuo mallit ristiin. Lähinnä noita liittimien kokoja mietin ovatko ne sopivia/onko niihin jotain supistajia olemassa?
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
621
Pitääkö tuon sachsin kolmivaihteen vaihtajan uusimisen kanssa tietää jotain erityistä vaihtajan vaijerin kireydestä tai muuta vastaavaa?

Aamulla pamahti vaijerin kiinnikkeet ja kilkkeet pitkin ilmalaa ja jämähti kolmannelle vaihteelle.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 515
PRKL! Lähti taloyhtiön lukitusta pyörävarastosta kävelee Spessun Rockhopper Pro!!!! :rage: Varkaus tapahtunut Espoossa 12.6-20.6 välisenä aikana.

20180822_193706.jpg

Tossa kuva jos tulee jollain vastaan. Kuvasta poiketen pedaalit varkaushetkellä mustat flätit, eturattaan ympärille asennettu punainen bash ring ja stemmi vaihdettu takaisin spessun mustaan orkkikseen.
 

MkH

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
443
Laadukas U-lukko. Itse luotan Kryptoniteen. Vaijerilukot voi suosiolla jättää kauppaan ja riittävän kestävä kettinkilukko taas on painava ja hankala kuljettaa. Taittolukkokaan ei U-lukon kestävyyttä tarjoa, eikä ole myöskään merkittävästi kätevämpi tai kevyempi.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 682
Minä olen käyttänyt 29" työmatkamaasturissa jo vuosien ajan kesäisin kumeina 2,35 leveitä Schwalben Big Appleja, jotka rullaavat hyvin ja lisäävät joustoa. Kerrassaan loistavat ovat olleet. Vaimolle on tulossa maasturi vastaavaan tarpeeseen, mutta siinä rengaskoko onkin 27,5, eikä Big Appleja näyttäisi jostain kumman syystä saavan siinä koossa lainkaan.

Olisiko kenelläkään täällä suositella Big Appleja vastaavaa rengasta tuossa koossa?

Laadukas U-lukko. Itse luotan Kryptoniteen. Vaijerilukot voi suosiolla jättää kauppaan ja riittävän kestävä kettinkilukko taas on painava ja hankala kuljettaa. Taittolukkokaan ei U-lukon kestävyyttä tarjoa, eikä ole myöskään merkittävästi kätevämpi tai kevyempi.
On se taittolukko siinä mielessä U-lukkoja kätevämpi, että se menee pienempään tilaan kuljetettaessa ja mm. Abuksen tapauksessa mukana tulee kätevä "kumitasku", jonka voi kiinnittää runkoon. Kestävämpi ei taittolukko kuitenkaan ole, pikemminkin päinvastoin, mutta olen itse päätynyt sellaiseen johtopäätökseen, että jos riittävän jämäkkä taittolukko ei riitä, niin sitten ei riitä mikään muukaan.
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
On se taittolukko siinä mielessä U-lukkoja kätevämpi, että se menee pienempään tilaan kuljetettaessa ja mm. Abuksen tapauksessa mukana tulee kätevä "kumitasku", jonka voi kiinnittää runkoon. Kestävämpi ei taittolukko kuitenkaan ole, pikemminkin päinvastoin, mutta olen itse päätynyt sellaiseen johtopäätökseen, että jos riittävän jämäkkä taittolukko ei riitä, niin sitten ei riitä mikään muukaan.
Näinpä se tuppaa olemaan. Moni varas kulkee nykyisin akkukäyttöisen rälläkän kanssa ja täräyttävät vaan kylmän viileästi paksunkin ketjun poikki. Näitä tapauksia olen itse kuullut paljonkin, joten jos ovat viedäkseen niin lähtee pyörä mukaan.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 682
Mikä lukko paras pyörään? (Hintaluokka 500-1000e)
Entä mikä järkevä pyöräteline hyvin satunnaiseen käyttöön? Mont Blanc polkupyöräteline 2 pyörälle TowQuick vetokoukkuun | Motonet Oy - kuljettaneeko tuolla satunnaisesti?
Tuo on varmasti ihan ok, mutta kuviesta ei selviä meneekö tuo nippuun säilytyksen ajaksi. Ja jos haluaa vielä vähän säästää, niin Biltemasta saa tällaisia:

Polkupyöräteline - 34,90€

Polkupyöräteline - 13,90€

Jälkimmäisellä halpisversiolla olen kuljetellut fillaria kymmeniä kertoja ja hyvin on asiansa ajanut. 29" maasturissa meinaa tosin eturengas jäädä pikkuisen liian alas ja pitää siksi olla erityisen tarkkana kaikkien töyssyjen kohdalla, mutta en tiedä ovatko muut telineet siinä mielessä yhtään parempia?

Lakipykäliä näistä mitkään eivät taida virallisesti täyttää, kun ne tulevat mm. rekisterikilven eteen, mutta eipä ole koskaan kukaan tullut asiasta huomauttamaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
880
Minä olen käyttänyt 29" työmatkamaasturissa jo vuosien ajan kesäisin kumeina 2,35 leveitä Schwalben Big Appleja, jotka rullaavat hyvin ja lisäävät joustoa. Kerrassaan loistavat ovat olleet. Vaimolle on tulossa maasturi vastaavaan tarpeeseen, mutta siinä rengaskoko onkin 27,5, eikä Big Appleja näyttäisi jostain kumman syystä saavan siinä koossa lainkaan.

Olisiko kenelläkään täällä suositella Big Appleja vastaavaa rengasta tuossa koossa?
Kuviointi näyttää todella erilaiselta, mutta mun työmatkojen parhaaksi yleisrenkaaksi on osoittautunut Smart Sam. Rullaa hyvin, on kevyt, edullinen ja pehmeäkylkisenä muutenkin mukava ajettava. Kuviointi pitää myös lumella tosi hyvin (nastattomana pito jäällä ymmärrettävästi olematon)
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 162
Entä mikä järkevä pyöräteline hyvin satunnaiseen käyttöön?
Polkupyöräteline - 34,90€
Mulla oli tällainen satunnaisessa käytössä muutaman vuoden, ajoi hyvin asiansa ja tuntui tukevalta. Ainoa syy miksi ostin hifimmän vehkeen oli uudesta autosta puuttunut peräkoukku...

Tilalle tuli tällainen takalaitaan kiinnitettävä vehje Amazonista, ostin asiakaspalautuksen Warehouse dealista 120 eurolla: https://www.amazon.de/dp/B00IJ8VMOS/
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 682
Kuviointi näyttää todella erilaiselta, mutta mun työmatkojen parhaaksi yleisrenkaaksi on osoittautunut Smart Sam. Rullaa hyvin, on kevyt, edullinen ja pehmeäkylkisenä muutenkin mukava ajettava. Kuviointi pitää myös lumella tosi hyvin (nastattomana pito jäällä ymmärrettävästi olematon)
Tosiaan, tuon Smart Samin olinkin jo unohtanut. Muistan, että sen kohtuullisen hyvästä rullaavuudesta oli puhetta joskus aiemmin.

Yksi vaihtoehto voisi olla Super-Moto-X, joka on ulkoisesti hyvin samanlainen kuin Big Apple. Speksien mukaan se vaan painaa huomattavasti enemmän, joten se taitaa jäädä laskuista siksi.

Fillarissa tulee oletuksena etukumina Tough Tom (27.5" x 2,25) ja takanakki on Rapid Rob (27.5" x 2.25). En tiedä onko noita ihan pakko edes vaihtaa heti, mutta kun on tiedossa ettei pyörällä ole tarkoitus ajella maastossa, niin olisihan se hyvä jos alla olisi jo heti kättelyssä sopivat renkaat ja siksi asiaa tässä pähkäilen.

Smart Samien kokoluokat menevät vähän hassusti niin, että 2,25" jälkeen seuraava on 2,60". Pysyyköhän tuollainen 2,60" vielä mukisematta normaalissa vanteessa, vai pitääkö näille olla jo jotain plussakoon vanteita?
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Mää nyt olen ajellut tämän kevään ja kesän alun Schwalben Big Onella. Näyttää olevan välikoossakin tarjolla. Tuo rullaa kyllä äärimmäisen hyvin ja on mukava ajaakin, kun runko ei ole jäykkä.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
2 133
@Kautium Mikä leveys pitäisi olla?
Esimerkiksi Marathon Almotionia on olemassa 27.5 x 2.15 koossa kera paino ~695g.
Article number: 11653995 EAN: 4026495855877
Bike-discountissa näyttäisi olevan vajaa 40€.

Siitä sitten tiedä tarvitseeko noita vakio gummeja välttämättä vaihtaa.
Tough Tom ehkä kun jyryyttänee vähän enemmän. Mutta Rapid Rob takana tuskin haittaa menoa.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 682
@Kautium Mikä leveys pitäisi olla?
Esimerkiksi Marathon Almotionia on olemassa 27.5 x 2.15 koossa kera paino ~695g.
Article number: 11653995 EAN: 4026495855877
Bike-discountissa näyttäisi olevan vajaa 40€.

Siitä sitten tiedä tarvitseeko noita vakio gummeja välttämättä vaihtaa.
Tough Tom ehkä kun jyryyttänee vähän enemmän. Mutta Rapid Rob takana tuskin haittaa menoa.
Pääasiassa vaimon katukäyttöiseen maasturiin ovat siis tulossa ja rullaavuuden lisäksi mukavuutta haetaan, eikä ulkonäköäkään voi sulkea kokonaan pois yhtälöstä, joten 27.5 x 2.25 on jonkinlainen minimi. Hyväksi havaittuja Big Appleja ei 27,5" kiekoille tosiaan näytä saavan, joten Smart Samit ovat valintalistan kärjessä ja itse asiassa ne ovat jo tuolla virtuaalisessa ostoskorissakin, kun näyttivät olevan Bike-Discountissa tarjouksessa ja niillä pärjää ihan riittävästi satunnaisessa maastoajossakin.

Vähän vaan arvon vielä sen kanssa, että otanko 2.25" vai jopa 2.60" leveät. Valintoja, valintoja... :D

Edit.
Ei taida 2.60" mennä mukisematta noille vanteille (Alex SD20), joten lienee syytä tyytyä normikokoisiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
548
Ääni Schwalben Marathon Supremeille. Yhden satsin ajanut niitä miltei sileäksi cc:n alla, kohta asennan uuden kierroksen alle!
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 527
Pääasiassa vaimon katukäyttöiseen maasturiin ovat siis tulossa ja rullaavuuden lisäksi mukavuutta haetaan, eikä ulkonäköäkään voi sulkea kokonaan pois yhtälöstä, joten 27.5 x 2.25 on jonkinlainen minimi. Hyväksi havaittuja Big Appleja ei 27,5" kiekoille tosiaan näytä saavan, joten Smart Samit ovat valintalistan kärjessä ja itse asiassa ne ovat jo tuolla virtuaalisessa ostoskorissakin, kun näyttivät olevan Bike-Discountissa tarjouksessa ja niillä pärjää ihan riittävästi satunnaisessa maastoajossakin.

Vähän vaan arvon vielä sen kanssa, että otanko 2.25" vai jopa 2.60" leveät. Valintoja, valintoja... :D
Katsoppa Maxxiksen valikoimat myös. Semi hyvän näköistä nappulaa (toimii hiekalla siis eikä tarvitse pelätä kuten Big Applen kohdalla hiekkatiellä) joka vielä rullaa. Edellisellä sivulla kuva pyörässä ja raportti miten toimii. Tyytyväinen yhä ja voittaa kaikki Schwalbet yms mitä on itsellä ollut aiemmin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
21

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 682
Jos nyt yhtään olen käsittänyt oikein niin Big Applen on "korvannut" Big One ja Big Onen G-One:
Schwalbe Big One Evolution 27.5" Folding Tyre - Closeout
Schwalbe G-One Allround HS473, 27.5x2.80" 56,90 €

Kokoa näyttäisi ainakin olevan riittävästi. G-Onesta olisi ilmeisesti vielä "Speed"-versiokin olemassa.
Korvannut? Kyllä Big Apple on ainakin Schwalben sivuilla edelleen valikoimissa ja sitä saa ostettua liikkeistä mukisematta. Muutenkin hieman erilaiseen käyttötarkoitukseen suunniteltuja renkaita tuntuisivat olevan nuo mainitsemasi.

Big Applen kohdalla minua on aina viehättänyt juuri hyvän rullaavuuden lisäksi tämä niiden "balloonbike" -toimintamalli:
"Air suspension built-in. The Big Apple started off the Balloonbike trend more than ten years ago: Comfortable cycling without using complicated technology! Air cushion tires are used as natural suspension. Inflated to around 2 Bar a Balloonbike rolls really easily and with a full suspension effect. A normal tire with a width of 37 mm must be inflated to a rock-hard 4 bar, in order to roll similarly well."
Jos nuo ovat korvautumassa jollakin toisella, niin pitää ostaa näitä omaan fillariin kasa varastoon tulevaisuuden varalle. :D
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Omien kokemusten mukaan tuo rullaavuus on Big Onessa paremmalla tolalla kuin Big Applessa kuten myös tuo "balloonbike" feature, kun kevyt ja taittuvan maastokumin runkoon tehty rengas mukautuu ja joustaa ihan eri tavalla kuin taittumaton jäykkä Big Apple.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
21
Korvannut? Kyllä Big Apple on ainakin Schwalben sivuilla edelleen valikoimissa ja sitä saa ostettua liikkeistä mukisematta. Muutenkin hieman erilaiseen käyttötarkoitukseen suunniteltuja renkaita tuntuisivat olevan nuo mainitsemasi.

Big Applen kohdalla minua on aina viehättänyt juuri hyvän rullaavuuden lisäksi tämä niiden "balloonbike" -toimintamalli:


Jos nuo ovat korvautumassa jollakin toisella, niin pitää ostaa näitä omaan fillariin kasa varastoon tulevaisuuden varalle. :D
Varmaan aivan väärä sanavalinta - hain siis takaa lähinnä sitä että eikö tuo Big Apple ole jo suht vanha rengasmalli ja nuo ehdotukseni osuisivat ainakin näennäisesti samaan kategoriaan :)
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
1 894
Mitäs arvon raatilaiset sanoo tästä menopelistä.
Ihan peruspoljettava,ei vaihteita.
Näitähän vk.com myi parisenvuotta takaperin 50€ hintaan.:geek:

verkkis.PNG
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 682
Varmaan aivan väärä sanavalinta - hain siis takaa lähinnä sitä että eikö tuo Big Apple ole jo suht vanha rengasmalli ja nuo ehdotukseni osuisivat ainakin näennäisesti samaan kategoriaan :)
Jeps, onhan se tosiaan ollut markkinoilla jo kymmenkunta vuotta, mutta mikäs siinä, kun se on niin mainio rengasmalli. Säikähdin jo, että oliko jossakin kerrottu että sen valmistus loppuisi.

Omien kokemusten mukaan tuo rullaavuus on Big Onessa paremmalla tolalla kuin Big Applessa kuten myös tuo "balloonbike" feature, kun kevyt ja taittuvan maastokumin runkoon tehty rengas mukautuu ja joustaa ihan eri tavalla kuin taittumaton jäykkä Big Apple.
Ok, voi olla näinkin. Ei sillä, että Big Applekaan erityisen taittumaton/joustamaton olisi, mutta en voi väittää vastaan, kun ei ole Big Onesta kokemuksia. Kovin erikoinen sen kuvio ainakin on. :D

Miten tuo Big One toimii sateella/märällä asfaltilla jne?

Edit.
Niin, ja sellaistakin miinusta noista Big Oneista löytyy ainakin foorumikommenttien perusteella, että eivät olisi erityisen kestävät.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
743
Minulla on nyt ollut vajaat pari vuotta Schwalbe G-One Speed LiteSkinit 29x2.35 koossa. Valmistaja ilmoittaa noille painoksi vain 440g / rengas. Rengas on erittäin ohut, ehkä puoli milliä kyljissä ja kulutuspinnallakin jotain tyyliin 1,5mm. Kuviota ei ole kuin nimeksi, että voi nähdä kulutuspinnan ohenemisen. Todennäköisesti kumit menevät rikki hiekoitussorasta ennemmin kuin kuluvat loppuun.

Renkaat rullaavat erinomaisesti ja pehmittävät menoa. Kuvioinnin puute ei haittaa yhtään asvaltilla ja latupohjia pitkin ajellessa. Polutkin menevät ihan hyvin, jos ei yritä tehdä kaartonopeusennätyksiä tai runtata mutaisia mäkiä ylös täydellä teholla. Renkaat kestivät hyvin puolitoista vuotta ympärivuotista ajoa ennen toisen reittymistä vaihtokuntoon. Terävä kivi tosin läpäisi uuden renkaan viikon sisällä, mutta sen ulos kaivettuani ongelmia ei taas ollut. Eli pistosuojaus on surkea, mutta se ei välttämättä ole iso ongelma.

Aiempiin 50mm Big Appleihin en missään nimessä vaihtaisi takaisin. Ehkä vanteet saisivat olla vähän leveämmät, mutta kyllä nuo vielä menee, kun ei aja minimipaineilla. 3bar rullaa hyvin ja on vielä tarpeeksi joustava aiheuttamatta ongelmia kaarreajossa.

Kakkosfillarissa on Schwalbe Kojakit (28x1.35, 330g, sileä) ja kolmas pyörä nastarenkaalla talveksi.
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
754
Koittanu hetken googlailla ja ihmetelle jäykkäperään uutta keulaa tuon suntouri lelun tilalle ja kaikkialta tulee kehuja rs yarihin mutta onko foxilla tai jollai muulla jotain vastaavaa :bored: Pyörässä tosiaan on 27.5+ renkaat.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
117
Koittanu hetken googlailla ja ihmetelle jäykkäperään uutta keulaa tuon suntouri lelun tilalle ja kaikkialta tulee kehuja rs yarihin mutta onko foxilla tai jollai muulla jotain vastaavaa :bored: Pyörässä tosiaan on 27.5+ renkaat.
Näillä taustatiedoilla vois sanoa, että Fox:lta 34 tai 36. Hintaa sitten sen verran kuin lompakosta löytyy ennen kuin pohja tulee vastaan. Itse ostin keväällä 2018 vuosimallin Performance-sarjan Fox 34 FLOAT:n 200 eurolla todella vähän käytettynä. Siinä tuli kyllä keulaa koko rahan edestä.
 

lelfonso

Tukijäsen
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
732
Koittanu hetken googlailla ja ihmetelle jäykkäperään uutta keulaa tuon suntouri lelun tilalle ja kaikkialta tulee kehuja rs yarihin mutta onko foxilla tai jollai muulla jotain vastaavaa :bored: Pyörässä tosiaan on 27.5+ renkaat.
Paljonko pitää olla joustoa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
23
Tervehdys!

Ensimmäisen maasturin hankinta kutittelisi ja kokeneempien vinkit kiinnostaisi. Käyttötarkoitus vapaa-ajan rälläys maastossa polkuja, latupohjia jne. pitkin sekä talvisin ihan työmatkapöyräksi cyclon tilalle. Hinta saisi pyöriä (täysjoustojen osalta) siinä 2500 hujakoilla. Oon katsellut hieman Canyonin kataloogia ja sieltä Neuronin CF 8.0 tai Spectral AL 6.0. Meneekö täysjousto hukkaan mainitun kaltaisessa ajossa? Onko esim. tuo reilu kilon painoero maastossa kuinka merkittävä tai miten tuo 130 vs 160 mm jousto vaikuttaa ajamiseen?

Canyonia kovasti suositeltu niin siitä syystä sieltä katsellut, mutta avoin ehdotuksille ja ylipäänsä mihin asioihin kiinnittää huomiota.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 527
Tervehdys!

Ensimmäisen maasturin hankinta kutittelisi ja kokeneempien vinkit kiinnostaisi. Käyttötarkoitus vapaa-ajan rälläys maastossa polkuja, latupohjia jne. pitkin sekä talvisin ihan työmatkapöyräksi cyclon tilalle. Hinta saisi pyöriä (täysjoustojen osalta) siinä 2500 hujakoilla. Oon katsellut hieman Canyonin kataloogia ja sieltä Neuronin CF 8.0 tai Spectral AL 6.0. Meneekö täysjousto hukkaan mainitun kaltaisessa ajossa? Onko esim. tuo reilu kilon painoero maastossa kuinka merkittävä tai miten tuo 130 vs 160 mm jousto vaikuttaa ajamiseen?

Canyonia kovasti suositeltu niin siitä syystä sieltä katsellut, mutta avoin ehdotuksille ja ylipäänsä mihin asioihin kiinnittää huomiota.
En ole tutustunut noihin ei sähkömalleihin mutta olisiko tuosta mihinkään? Olisi ainakin alessa. Cube on palvellut itseä ja monta kaveria pirun hyvin ja ovat olleet hyvä kompromissi ja rahat on olleet niissä osissa mitä ei helposti vaihdeta eikä niissä mitkä vaihtuvat kuten satulat gripit polkimet yms ja ovat olleet erittäin luotettavia kaluja. CUBE Stereo 150 27,5+, täysj. maastopyörä (1x12-v, black/blue | velo-oxygen.fi
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
117
Mielellään 140mm mutta 120mm menisi tuolla metsäpoluilla. Joo no budjettia ajattellut joku 400e. :btooth:
Kannattaa pitää mielessä rungon valmistajan suositukset keulan joustomatkan suhteen. Yleensä nyrkkisääntönä on pidetty, ettei ohjearvoa ylitetä yli 20%. Jos nykyinen keula on 100mm joustolla niin en menisi yli 120mm. Käytettyä keulaa ostaessa on hyvä varmistaa huoltohistoria ja jos sellaista ei löydy niin kannattaa varautua ainakin perus alajalkahuoltoon.
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Miten tuo Big One toimii sateella/märällä asfaltilla jne?

Edit.
Niin, ja sellaistakin miinusta noista Big Oneista löytyy ainakin foorumikommenttien perusteella, että eivät olisi erityisen kestävät.
Aivan hyvin toimii. Ei ole minusta liukas. Sorateillä menee myös aivan hyvin.

Ei nuo varmaan erityisen kestävät tai johonkin Almotioniin verrattavat ole, mutta enpä toisaalta oikein usko noita 500 mailia juttujakaan. Omilla on ajettu ehkä 450-500km ja ei erityisiä kulumisen merkkejä ole, että eiköhän noilla pari kolme tonnia aja kevyesti.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 395
Tervehdys!

Ensimmäisen maasturin hankinta kutittelisi ja kokeneempien vinkit kiinnostaisi. Käyttötarkoitus vapaa-ajan rälläys maastossa polkuja, latupohjia jne. pitkin sekä talvisin ihan työmatkapöyräksi cyclon tilalle. Hinta saisi pyöriä (täysjoustojen osalta) siinä 2500 hujakoilla. Oon katsellut hieman Canyonin kataloogia ja sieltä Neuronin CF 8.0 tai Spectral AL 6.0. Meneekö täysjousto hukkaan mainitun kaltaisessa ajossa? Onko esim. tuo reilu kilon painoero maastossa kuinka merkittävä tai miten tuo 130 vs 160 mm jousto vaikuttaa ajamiseen?

Canyonia kovasti suositeltu niin siitä syystä sieltä katsellut, mutta avoin ehdotuksille ja ylipäänsä mihin asioihin kiinnittää huomiota.
Olen kaukana kokeneesta saati asiantuntijasta, mutta jotain kokemuksia Canyoneista voin jakaa. Tallissa nyt:

Canyon Exceed CF SL 6.0 pro race (2300 € / 2018)
  • Kevyehkö kuitu XC jäykkäperä (10,3 kg / 100 mm keula / 29" kiekot)
  • Kulkee todella kevyesti maastossa kuin maastossa, jopa umpimetsässä. Tällä pysyi ihan mukavasti täpärien peesissä kivikossa ja juurakossa ja muutenkin teknisemmällä reitillä. Lähinnä oma pää ja osaaminen esteenä.
  • Suht kevyen kuvion renkailla ja 29" kiekoilla rullaa todella mukavasti ja kevyesti, siksi varmasti nousee pahemmassakin maastossa hyvin
  • Keveytensä vuoksi perää ja keulaa on helppo nostella ja heitellä ajossa
  • Kevyt, nopea ja rullaava ajella myös kovilla pinnoilla kuten asfaltilla
Canyon Spectral CF 7.0 (3000 € / 2019)
  • Kuitu (takakolmio AL) trail/endureo täpäri (13,9 kg / 160 mm keula ja 140 mm perä (S koko, muut 150 mm) / 27,5" kiekot)
  • Exceedistä 3,6 kg nousseen painon kyllä huomaa, samoin geometrian ja 27,5" kiekot. Melko eri peli ajella.
  • Ei ole niin räväkkä ja helppo "heitellä" kuin Exceed. Itselllä vielä opettelua kuinka ajaa "oikein" jäykkäperän jälkeen. Mm. tukkien bunnyhop ylitykset ei oiken onnistu vielä :)
  • Kivikkoon ja juurakkoon voi ajella ja runtata huoletta, jousto hoitaa homman mallikkaasti. Esim. pitkospuiden 10-15cm pystyt aloitukset menee huomaamatta päin ajamalla sen enempiä keventämättä ja perä seuraa hyppimätä kivikossa
  • Maxxis Minion DHR II renkaat ovat kyllä melko möröt. Pitoa löytyy, mutta pehmeämmällä ja upottavammalla pohjalla vaikutuksen rullaukseen ja raskauteen kyllä huomaa. Keskiviikon lenkki oli 53km ja viimeiset pehmeät polkunousut ja kivikot oli kyllä melko hidasta kampeamista :)
Molemmissa on SRAMin GX Eagle 1x12 voimansiirto, Exceedissä grip shiftillä ja Spectralissa speed triggerillä. On kyllä todella hyvä. Suosittelen ehdottomasti tuota SRAMia. Kannattaa samantien poistaa sisäkumit ja tilata kamat tubeless asennusta varten. Lisäksi pari kappaletta vaihtajan korvakkeita ostoskoriin :)

Pari tuttua hommasi viime vuonna Neuron 5.0 AL:t ja ovat olleet tyytyväisiä. Tälle vuodelle Neuron on uudistettu ja joustot kasvaneet 120 mm -> 130 mm. Mainiolta peliltä vaikuttaa tuo Neuron 8.0 CF ja sijoittuu kategorisesti tuohon meikeläisen fillarien väliin. Ja varmasti riittää 130 mm täpäri, jos 100 mm jäykkäperälläkin pystyy paukuttamaan aika huoletta :) Neuronissa M koosta alkaen 29" kiekot ja tuo pienempi (130 mm) jousto varmasti mukavampi koville pinnoille ja pidemmille matkoille.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 682
Aivan hyvin toimii. Ei ole minusta liukas. Sorateillä menee myös aivan hyvin.

Ei nuo varmaan erityisen kestävät tai johonkin Almotioniin verrattavat ole, mutta enpä toisaalta oikein usko noita 500 mailia juttujakaan. Omilla on ajettu ehkä 450-500km ja ei erityisiä kulumisen merkkejä ole, että eiköhän noilla pari kolme tonnia aja kevyesti.
Mjooh, varmaan ihan ok kumit ovat, pitänee jossakin vaiheessa testata.

Oman fillarin nykyisillä Big Appleilla on mittarin mukaan takana vajaat 4000km ja edelleen niissä on pintaa ainakin tälle kesälle, joten aika mainioiksi ovat osoittautuneet siinäkin mielessä.
 
Liittynyt
07.12.2016
Viestejä
271
Omassa työmatkamaasturissa oli nobbynic/racingralph setti, josta vaihdoin noihin G oneihin. Ei noissa rullaavuudessa ollut kovin suurta eroa, sekuntikellolla mitattava että tuollaisella 8,5km matkalla saa eroja aikaiseksi. Toki hyvin rullaavat maastorenkaat oli nuo edellisetkin.

Ajomukavuus noilla parani äänien hiljentymisen ja nappuloiden aiheuttaman värinän katoamisen myötä, muttei kyllä juuri muuta. Mutkaan nuo g onet on jostain syystä todella raskaat taittaa.

Edit. 29x2.35 renkaat kyseessä.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
219
Oman fillarin nykyisillä Big Appleilla on mittarin mukaan takana vajaat 4000km ja edelleen niissä on pintaa ainakin tälle kesälle, joten aika mainioiksi ovat osoittautuneet siinäkin mielessä.
Nykyisessä työmatkasähkömaasturissa on luomupyörästä siirretyt 2,35" Big Applet. Jotain 2500km todennäköisesti ajettu. Ei pahemmin kulumista näkyvissä. Ei ole ollut liukkauden kanssa ongelmia ja ihan hyvin voi ajaa soralla ja kuivilla poluilla.

Oikein mukavat, kun voi varsinkin sähkön avittamina pitää varsin matalia paineita. Tasoittaa kivasti alusta epätasaisuuksia. :tup:
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
571
Tekis mieli aloittaa enskailu taas pitkästä aikaa, ja samalla fillarilla tulis ihan hiekkatie/asfalttitie lenkitkin heitettyä. Käytettynä ajattelin hommata, kun ei 1500-2000e budjettiin oikein uutta kunnollista enskatykkiä saa. Mitä suosittelisitte että alkais Käytettynä metsästämään, ja miksi? Joustoa sais se 160-170 olla, mutta ehkä menee 140-150 Myös. Ja tähän asti kaikki ollut 26", ja käsittääkseni 29" rengastus vähän kompensoi jouston tarvetta, jos oikein muistan?

Ennen mulla ollut:

Trek fuel ex8 26
Orange 160 alpine
Spessun 26 enduro comp
Intense tracer vp
Pivot 5.7 Carbon
Pivot firebird.

5.7 / Intense on ehkä paras allrounderi mikä mulla on ollut, mutta nyt vissiin jo uudempia/parempia malleja tullut vähän joka merkiltä?
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Osaisiko joku suositella 9 -vaihteista takapakkaa 11 - 32 koossa? Sramin vaihtajat, mutta näitä eri pakkoja on eri merkeiltä valtavasti niin ei oikein tiedä mitä hankkia. En nyt mielellään mitään 200€ laittaisi yhteen pakkaan, joten paras hinta/laatu suhteeltaan haussa. Asialla ei ole kiirettä, mutta joutunee vaihtamaan ensi talven/kevään aikana uuden.
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
80
Olen tässä pari päivää koittanut miettiä minkä kokoisen hissitolpan tilaisin mun 2018 Kona Kahunaan. Jos nyt ymmärsin oikein tästä videosta:


niin hissitolpan maksimi koko saadaan kun satulakauluksen ja istuinkiskon välisestä etäisyydestä vähennetään 50 mm. Mun pyörässä satalakauluksen ja istuinkiskon välinen etäisyys on n. 200 mm. Tällöin siis mun pyörään kävisi 150 mm hissitolppa? Vai koska kun toi on noin rajalla, niin olisiko järkevää pelata varman päälle ja ostaa 125 mm tolppa?


IMG_20190709_161458.jpg
 

lelfonso

Tukijäsen
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
732
Jos satula on kuvassa niin korkealla kun se tarvitsee nousta, 150mm tolppa menee sulle ihan hienosti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
880
Osaisiko joku suositella 9 -vaihteista takapakkaa 11 - 32 koossa? Sramin vaihtajat, mutta näitä eri pakkoja on eri merkeiltä valtavasti niin ei oikein tiedä mitä hankkia. En nyt mielellään mitään 200€ laittaisi yhteen pakkaan, joten paras hinta/laatu suhteeltaan haussa. Asialla ei ole kiirettä, mutta joutunee vaihtamaan ensi talven/kevään aikana uuden.
Mikä tahansa Shimanon ja Sramin kasettipakka käy. Esim SRAM PG-970 9-speed MTB Cassette tai SRAM PG-980 9-speed Cassette Shimanolta voi olla vaikeampaa löytää sopivaa välitystä. Noissa sram pakoissa eroa on lähinnä painossa. Itse olisin valmis maksamaan 20e siitä, että saa melkein 100g pois pyörivistä massoista, mutta kaikki ei ole varmasti samaa mieltä. Kalliimmat alkaa sitten menemään jo enemmän hifistelyn puolelle.
 
Viimeksi muokattu:

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Mikä tahansa Shimanon ja Sramin kasettipakka käy. Esim SRAM PG-970 9-speed MTB Cassette tai SRAM PG-980 9-speed Cassette Shimanolta voi olla vaikeampaa löytää sopivaa välitystä. Noissa sram pakoissa eroa on lähinnä painossa. Itse olisin valmis maksamaan 20e siitä, että saa melkein 100g pois pyörivistä massoista, mutta kaikki ei ole varmasti samaa mieltä. Kalliimmat alkaa sitten menemään jo enemmän hifistelyn puolelle.
Kiitokset. Ei tuo tuo reilu 40€ ole vielä mielestäni mitenkään paha. Pääasia, että ei tarvitse olla heti seuraavana vuotena vaihtamassa uusiin, kun entiset murenee. Lähinnä noilla kalliilla meinasin noita 100€< pakkoja.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 682
Millaisia kokemuksia täällä on Bike-discountin asiakaspalvelusta ja palautuksista jne? Ei muuten, mutta vaimon aika kallis Radon toimitettiin eilen ja kaikki on muuten ok, mutta mukana tuli penkkiin nippusiteillä kiinnitettynä väärät avaimet, eikä fillarilla tee nyt käytännössä mitään ennen kuin siihen saa oikeat avaimet. Pari muutakin erikoisuutta oli mm. mukana tulleissa dokumenteissa, mutta tuo avainsekoilu on olennaisin.

Sivuilla mainitusta aspan postilaatikosta ei ole kukaan vaivautunut vastaamaan mitään (laitoin meiliä eilen), eikä puhelimeenkaan vastattu, kun tänään iltamassa yritin sinne soitella siltä varalta, että osaisivat englantia ylipäätään puhua.
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
611
Millaisia kokemuksia täällä on Bike-discountin asiakaspalvelusta ja palautuksista jne? Ei muuten, mutta vaimon aika kallis Radon toimitettiin eilen ja kaikki on muuten ok, mutta mukana tuli penkkiin nippusiteillä kiinnitettynä väärät avaimet, eikä fillarilla tee nyt mitään ennen kuin siihen saa oikeat avaimet. Pari muutakin erikoisuutta oli mm. mukana tulleissa dokumenteissa, mutta tuo avainsekoilu on olennaisin.

Sivuilla mainitusta aspan postilaatikosta ei ole kukaan vaivautunut vastaamaan mitään, eikä puhelimeenkaan vastattu, kun tänään iltamassa yritin sinne soitella siltä varalta, että osaisivat englantia ylipäätään puhua.
Ihan hyvin on pelannut mitä muutamat kerrat palauttanut ja yksi takuu asia hoidettu.
Sähköpostilla aina ottanut yhteyttä,viimeistään seuraavana päivänä tullut vastaus.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 174
Viestejä
4 193 760
Jäsenet
70 869
Uusin jäsen
Arttu1345

Hinta.fi

Ylös Bottom