Pyöräily

Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
304
Tietääkö kukaan käykö Sunrace pakka-avain shimanon pakkaan ja toisinpäin vai onko näille omansa?
 

TML

yolo
Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 317
Vastausta mulla ei ole, mutta ihan huomiona että kannattaa tosiaan asia varmistaa 100%.
Äskettäin tuli vastaan keissi missä pakka meni käytännössä täysin sököksi kun väärällä avaimella väännettiin, tai ainakin näin keskustelussa väitettiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
535
Tulipa toteutettua tavallaan yksi unelma eli oman pyörän kokoaminen itse valituista osista.

Oikeastaan idea lähti kunnolla liikkeelle huomatessani Bike Discountin sivuilla halpoja Cuben täysjoustorunkoja. Lopulta rungoksi valikoitui Cuben stereo 140 super hpc (täysin hiilikuitua) 400 € hintaan. Halusin pyörän, jolla pääsee ketterästi myös mäkiä ja tasaista maastoa, mutta myös röykkyisemmät alamäet sujuu ongelmitta. Mielestäni tuo 140mm on hyvä kompromissi siihen ja hiilikuiturunko auttaa pitämään painon järkevänä.

Tärkeimmät osat valikoitui lopulta seuraaviksi ja osa noista tuli bongattua aika edullisesti.

- Fox Float 34 140mm performance
- Manitou McLeod iskari
- Shimano 11 slx voimansiirto xt-vaihtajalla
- Vanhat Shimanon slx jarrut, jotka oli ylimääräisenä
- DT Swiss M1800 ja E1900 kiekot
- Sram GX 42 - 10 pakka
- Schwalbe Hans Dampf ja Rock Razor Evo renkaat
+ muut tarpeelliset kilkkeet

Aivan ongelmitta ei kokoaminen lopulta sujunut ja muutamia huonoja valintoja tuli tehtyä halvempien osien kanssa, johtuen osin virheellisistä tuotetiedoista. Ainut asennusvirhe tuli pressfit keskiön kanssa, jossa muovinen keskiosa jäi huonosti paikoilleen sisään. Ei haittaa toimintaa, mutta saattaa mennä likaa helpommin sisään. Virheellinen osavalinta tuli taas headsetin kanssa, jonka ylimmäinen laakeri oli 1mm liian suuri. No tämä ongelma ratkaistiin väliaikaisesti hiomalla laakerin ulkokehää. Headset vaati muutenkin pientä virittelyä, mutta tuntuu tuo toimivan nyt vielä hyvin. Korvaava oikea setti on jo hommattu varastoon. Muuta suurempaa ongelmaa ei kokoamisessa tullut vastaan.

Huonoja osavalintoja sen sijaan tein erityisesti satulan suhteen (Radonin tyylikäs ja halpa satula), joka ei ollenkaan sovi omalle takapuolelle. Huonoin satula, jota olen käyttänyt. Tämäkin on korjattu jo vanhalla toimivalla satulalla, joka oli kierrätetty mökkimaasturiin. Toinen huono hankinta oli Cuben halvemmat flättipolkimet, joissa oli virheelliset tiedot. Piti olla hyvää laakerointia ym, mutta todellisuudessa halvat liukulaakerit ilman tiivisteitä. Tähän on jo tulossa korjausta ja jospa tällä kertaa tiedot pitäisi osissa paikkansa.

Koko komeuden hinta jäi ensimmäisellä osasetillä noin 1700 € luokkaan, mutta uusien jarrujen kanssa olisi tullut 100 € kalliimmaksi. Korvaavien osien jälkeen hinta kipuaa noin 100 €, vaikka nykyisetkin vielä toki ovat toimivia. Hissitolpan jätin vielä hankkimatta, kun sen voi halutessaan hankkia jälkikäteen. Omassa ajossa en myöskään ole varma tarjoaako riittävästi hyötyä hintaan ja painoon nähden.

Yleensä pyörän kokoaminen ei kannata, mutta tässä tapauksessa se tuli selvästi halvemmaksi. Aika vaikeaa on löytää alle 2500 € 12,5 kg täysin varusteltuna painavaa hiilikuitutäpäriä 140 mm joustovaroilla.


Pyörästä tuli lopulta kevyt ja erittäin ketterä ajettava. Vauhdin lisääntyessä vakautta tulee lisää ja Cuben lyhyt runko auttaa alamäissä. Pienillä säädöillä pääsisi myös jyrkimpien mäkien kiipeämisessä siihen mihin halusinkin: vastaa lähes vanhaa jäykkäperä xc-pyörää. Mutkittelevaa polkua kumpuilevassa maastossa tuolla on ilo painella, kun taittuu mutkiin todella ketterästi, mutta meno on kuitenkin riittävän pehmeää pahemmassakin juurakossa. Takaiskarin valinta taisi lopulta olla yllättävän onnistunut, kun tämän rungon kanssa on monesti moitittu riittävän progressivisuuden puutetta iskarilta, mutta tätä ongelmaa ei McLeodin kanssa ole ollut.

Alla vielä kuva kokonaisuudesta osien kiinnityksen jälkeen.


IMG_20180811_160724.jpg




PS: Halpoja Cuben hiilarirunkoja löytyy edelleen aika hyvä valikoima Bike Discount:sta, jos maastopyörän kasaaminen kiinnostaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
82
Hieno kokonaisuus, kiinnostava projekti! Laskitko työtunteja, ml. osien hankinta?

Olen puolitosissani miettinyt itse kasaamista, mutta osien yhteensopivuuden tarkistaminen vaikuttaa niin työläältä, etten ole hommaan ryhtynyt.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
535
Hieno kokonaisuus, kiinnostava projekti! Laskitko työtunteja, ml. osien hankinta?

Olen puolitosissani miettinyt itse kasaamista, mutta osien yhteensopivuuden tarkistaminen vaikuttaa niin työläältä, etten ole hommaan ryhtynyt.
Veljen kanssa tuo kahestaan koottiin (lopulta veli teki suurimman työn innoissaan kootessaan :D) ja valittiin myös porukalla osia. Osien valinta vei varmaan sen alle 10h ja kokoaminen ehkä yhdeltä kestäisi ilman ongelmia 8h luokkaa. Vaikeimpia toimenpiteitä press fit keskiön asennus, keulan putken katkaisu, kaapeleiden sopivan reitin ettiminen ja ehkä myös tubeless juttujen virittely (kiekot onneksi tubeless ready).
 
Liittynyt
07.12.2016
Viestejä
271
Omakin projekti alkaa olla loppusuoralla, 2011 mallin Ibis mojo sl käytettynä ja kiekkoja ja jousia lukuun ottamatta kaikki osat vaihtoon. Mukava näiden kanssa kyllä on näprätä.

20180824_183118.jpg
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
68
Etin ekaa maastopyörää harrastuksen alkajaisiksi. Valitettavasti budjetti ei taivu sinne laatupyörien talossa eli yli 1000 euron hintaluokkiin, joten nyt on tyytyminen edukkaampaan aparaattiin.

Oon katellu XXL:stä Merida Big Nine Viper XT, jolle nyt tulisi hintaa 520e (ovh 649e).

- Runko: Big 9 Speed
- Haarukka: SR 29 XCM HLO 100
- Ohjaustanko: Merida comp OS 680 R15
- Ohjainkannatin: Merida Comp 31.8 7
- Satulatolppa: Merida Speed 27.2
- Satula: Merida Sport Comfort
- Vaihteiden lukumäärä: 3 x 9
- Vaihdevivut: Shimano STEF505-9 EZ-fire
- Etuvaihtaja: Shimano Acera M3000
- Takavaihtaja: Shimano XT Shadow
- Jarrut: Shimano ST-EF505
- Takapakka: Sunrace CS-9S 11-32
- Ketju: KMC X9
- Kampisarja: Shimano FCMT100 40-30-22
- Vanteet: Merida Big Nine comp CC
- Navat: Shimano FH-TX505 cen 32H
- Renkaat: Merida 29 2.2
- Polkimet: VP VPE-891
- Paino: 14,2 kg

Tai

Verkkokauppa.com
Corratec X-vert 29 expert 499e (ovh 800e)

  • Runkoko: 49 cm.
  • Runko:X-Vert 29 Expert
  • Etuhaarukka: RST Aerial 100mm
  • Takavaihtaja: Shimano DEORE 9s
  • Etuvaihtaja: Shimano ALIVIO
  • Vaihdevivut: Shimano ALIVIO
  • Jarrut: Tektro HD-M285 (edessä 180 mm, takana 160 mm)
  • Ketju: KMC X9
  • Kampisarja: Shimano M-4000 9s
  • Kiekot: ZZYZX Cross Attack 29, Michelin Country Gripper 2.1
  • Ohjainkannatin: ZZYZX 6 Series 3D Forged
  • Ohjaustanko: ZZYZX 6 Series XC 720mm
  • Satulaputki: ZZYZX Alloy
  • Satula: Corratec Sport Saddle
  • Paino 13,64 kg
Lienee Meridassa paremmat osat vaikka ei toi Suntourin haarukka mikään ässä oleklaan?
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 298
Itsellä on Cuben Stereo 160 Super HPC SL, jonka ostin käytettynä yhden kisan ajettuna käytännössä uutena Saksasta reilu 3 vuotta siten 3K hintaan. 160mm Fox:n iskareilla ja XT-osasarjoilla sekä paino nyt pienen viilauksen jälkeen alkuperäisestä 100g kevyempi eli 12,5 kg. Hissitolppa on kyllä Suomessa lähinnä tarpeellinen työmatkoilla liikennevaloissa ja se heivaamalla saisi turhaa painoa vielä helposti pois. Mutta on kyllä ollut hyvä ostos ja ajoasento sellainen että tuolla ajelee työmatkat, kotimaisilla metsäpoluilla sekä Keski-Euroopassa nousut ja laskut. Hermo ei kestäisi (eikä aika) alkaa kasaamaan osista ja tilailemaan niitä ympäriinsä; jotenkin vielä jaksaa itse huoltaa kaiken.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 358
Jos löytyy XXL:stä pyörä niin näyttää tämmöistä siellä osta napin alla:
Kaikki tuotteet* -20 % jo extraedullisista XXL-hinnoista!
Tarjous voimassa verkkokaupassa 23.8. klo 21 - 26.8. klo 24 ja XXL-tavarataloissa 24.8. - 26.8. aukioloaikojen mukaisesti. Alennus lasketaan automaattisesti kassalla. Tarjous ei koske luvanvaraisia aseita, patruunoita, optiikkaa, elektroniikkaa, lahjakortteja, huoltopalveluita eikä painettuja seuratuotteita.
 

su-

Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
27
Tulipa toteutettua tavallaan yksi unelma eli oman pyörän kokoaminen itse valituista osista.





Mistä keula ja paljon maksoi? Samoin kiinnostaa onko tuo manitoun iskari mistään kotoisin kun en ole niiden tuotteita ikinä ajanut tai paljon kuullut mitään. Itse tein samantyyppisen pyörän ostoskoriin ja hintaa tuli n. 1450e ennen etuhaarukkaa tai posteja kolmesta kaupasta. Muutamankin kerran speksaillut näitä jos saisi alennuksista kasattua halvemmalla hyvän mutta aina on kaatunut siihen että jotain osia puuttuu tai jotkut on liian kalliita ilman alennusta ja parhaimmillaan päässyt samaan hintaan postimyyntipyörien kanssa mutta ei juuri alle. Myös runko on siinä rajoilla haluaisiko sitä ostaa koska on saman kokoinen kun nykynen ja olen siinä rajoilla pysyäkö samassa vai kokoa isompaan :D

Tietenkin vaikka haarukkaan heittäisi tonnin ja posteihin viiskymppiä niin olisi siinä hiilikuitutäpäri uutena 2500e joka on aika halpa, jos en unohtanut jotain

e: virhelaskelmia korjattu
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
535
Mistä keula ja paljon maksoi? Samoin kiinnostaa onko tuo manitoun iskari mistään kotoisin kun en ole niiden tuotteita ikinä ajanut tai paljon kuullut mitään. Itse tein samantyyppisen pyörän ostoskoriin ja hintaa tuli n. 1450e ennen etuhaarukkaa tai posteja kolmesta kaupasta. Muutamankin kerran speksaillut näitä jos saisi alennuksista kasattua halvemmalla hyvän mutta aina on kaatunut siihen että jotain osia puuttuu tai jotkut on liian kalliita ilman alennusta ja parhaimmillaan päässyt samaan hintaan postimyyntipyörien kanssa mutta ei juuri alle. Myös runko on siinä rajoilla haluaisiko sitä ostaa koska on saman kokoinen kun nykynen ja olen siinä rajoilla pysyäkö samassa vai kokoa isompaan :D

Tietenkin vaikka haarukkaan heittäisi tonnin ja posteihin viiskymppiä niin olisi siinä hiilikuitutäpäri uutena 2500e joka on aika halpa, jos en unohtanut jotain

e: virhelaskelmia korjattu
Keulan ostin Chain Reaction Cycles:stä 300€ hintaan. Sattui juuri olemaan 2016 vuoden mallia silloin saatavilla. Noita vanhoja malleja voi bongata kiekoista, iskareista ja keulista tuolta alennuksesta, jos sattuu sopivia löytymään.

Ennakko-odotuksiin nähden tuo Manitoun iskari tuntuu jopa suhteessa paremmalta mitä Foxin keula. Kovassa vauhdissa ei ehkä vaimenna pientä terävää röykytystä kaikkein tehokkainten ja tuossa neliasentoisessa IPA-kytkimessä saisi olla selvemmät pykälät eri asetusten välillä. Kokemusta on myös Foxin takaiskarista 100 mm joustolla ja ei se ollut ainakaan parempi (toki eri pyörä ja geometria kysessä).
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
73
Mitä kaikkea pitää huomioida vaihdettaessa voimansiirto 3x8 esim. 1x10? Keskiötä irrottaessa huomasin, että eturattaa on suhteellisen kuluneet ja aloin miettiin jos muuttais voimansiirron 1x10.

Onko tässä setissä kaikki tarvittava, vai pitääkö hommata vielä jotain muutakin? Sieppaa.PNG

Pyörä on spessun rockhopper, osasarjana shimano acera/altus. Onko tollasessa muutoksessa edes mitään järkeä?
 

su-

Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
27
Mitä kaikkea pitää huomioida vaihdettaessa voimansiirto 3x8 esim. 1x10? Keskiötä irrottaessa huomasin, että eturattaa on suhteellisen kuluneet ja aloin miettiin jos muuttais voimansiirron 1x10.

Onko tässä setissä kaikki tarvittava, vai pitääkö hommata vielä jotain muutakin?

Pyörä on spessun rockhopper, osasarjana shimano acera/altus. Onko tollasessa muutoksessa edes mitään järkeä?
On järkeä jos meinaat ajaa vielä pyörällä pitkään. 11-34 kasetti 32 eturattaalla on todella hankala ajettava ylämäkeen, tyyliin joka polkaisu tuntuu sille kuin tekisi salilla askelkyykkyjä lisäpainolla kun muut sitkuttaa kevyellä vaihteella helposti mutta hitaasti. Väittäisin että 34 + 11-36 vaihteisto ei juuri parempi ole. Harvoin niin kovaa ajaa että vaihteet loppuisi raskaasta päästä muuten kuin asfaltilla alamäessä.

Tein omaan muutoksen 3x9 -> 1x9 ottamalla eturattaat pois ja laitoin 32t rattaan keskikohtaan. Chainline ei ole optimaalinen ja rutisee vähän mutta ei sitä toimivuudessa huomaa, hyvä polkea. Mietin myös 1x10 tai 1x11 päivitystä mutta on muitakin osia mitä pitäisi päivittää jos haluaisi ajaa omien taitojen kehittyessä kovempaa, esim halpiskiekot vaihtaa kestävempiin tubelesskiekkoihin mutta se ei ole ilmaista. Myös jarrut pitäisi uusia. Siinä tulee äkkiä monta sataa lisää hintaa alunperin halvalle pyörälle ja siltikin olisi vielä nykystandarteilla "huonot" 9mm qr pikalinkut. Samalla hintaa alkaa saamaan esim englannista täpäriä hyvillä jousitusosilla.
 
Liittynyt
07.12.2016
Viestejä
271
Mitä kaikkea pitää huomioida vaihdettaessa voimansiirto 3x8 esim. 1x10? Keskiötä irrottaessa huomasin, että eturattaa on suhteellisen kuluneet ja aloin miettiin jos muuttais voimansiirron 1x10.

Onko tässä setissä kaikki tarvittava, vai pitääkö hommata vielä jotain muutakin?

Pyörä on spessun rockhopper, osasarjana shimano acera/altus. Onko tollasessa muutoksessa edes mitään järkeä?
Tuohon omaan tein vastaavan muunnoksen, ajamaan vaan sillä en oo vielä ehtiny kuin sen verran että vaihteet säädin.
Mutta tuo takapakka kannattaa vaihtaa laajempaan. Esim. Sunracelta löytyy 11-46 pakkoja. Kaikki 10x takavaihtajat ei tosin toimi noin isoille rattaille asti. Omaan meni shimanon 11x takavaihtaja ja 10x vaihtajavipu, noilla tuo toimii ongelmitta. Toimisko tuo sramilla vastaavasti.

Edit. Ja uudet 10/11x kammet varmaan joudut investoimaan, tietty jos vanhojen keskimmäiseen pykälään löytyy sopiva ratas.
 

vma

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
305
Itse tilasin maantiepyörään osia CRC:stä 17.8 ja suomen postin mukaan tavarat pitäisi olla haettavissa huomenna 27.8. Ihan sopiva aika tavaran tulla kun vielä ilmaisella postilla otin.
 
Liittynyt
07.12.2016
Viestejä
271
Noi vanhat kammet on tolla 104mm pulttijaolla, niin eiks ne sillon käy tohon rattaaseen.
Tutki ensin ne vanhat kammet, että kaikki rattaat on irrotettavissa, halvoissa voi olla isoimmat kiinteänä. Noissa omissa vanhoissa xt kammissa keskimmäinen ja isoin ratas oli samoilla pulteilla kiinni, jos on samanlainen niin uudet kiinnityspultit tai jotain rikkaa väliin.
Ja keskimmäiseen paikan pulttijakoa varmaan jo katsoitkin ja uusi ratas siihen.

Ootko tutkinu saako nykyiseen napaan 1x11 vaihteetkin? Joihinkin se onnistuu.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
73
Juu, kaikki rattaat on irroitettavissa.

Tuota 1x11 sopivuuttakin olen yrittänyt netistä tutkiskella, mutta tuossa on jotku spessun omat (Specialized Hi Lo disc) navat niin vähän heikosti on tietoa saatavilla tuosta sopivuudesta.
 
Liittynyt
25.02.2017
Viestejä
322
Oma pari vuotta vanha fillari nyysittiin ja nyt pitäs uus(tai miksi ei käytetty) hommata.
Edellinen tsyygeli oli KTM Chicago 29'' H-Disc 2016 johon olin todella tyytyväinen.
Oma käyttö hyvinkin sekalaista, mutta pääpaino päivittäisissä koulu- ja työmatkoissa sekä iltalenkeissä.
Talvisinkin tulisi ajettua.
Keveydestä plussaa, mutta ei must. Eniten rajoittava tekiä näin tekkiläisistä poiketen on hinta, 600e alkaa olemaan hieman kipurajoilla.
Ei siis ole pakko olla maastopyörä enkä tiedä pyöristä pahemmin mitään, ensihuolto ehkä vielä menisi youtuben-avulla?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 358
Oma pari vuotta vanha fillari nyysittiin ja nyt pitäs uus(tai miksi ei käytetty) hommata.
Edellinen tsyygeli oli KTM Chicago 29'' H-Disc 2016 johon olin todella tyytyväinen.
Oma käyttö hyvinkin sekalaista, mutta pääpaino päivittäisissä koulu- ja työmatkoissa sekä iltalenkeissä.
Talvisinkin tulisi ajettua.
Keveydestä plussaa, mutta ei must. Eniten rajoittava tekiä näin tekkiläisistä poiketen on hinta, 600e alkaa olemaan hieman kipurajoilla.
Ei siis ole pakko olla maastopyörä enkä tiedä pyöristä pahemmin mitään, ensihuolto ehkä vielä menisi youtuben-avulla?
Ghost Kato 2.9 HD Acera 18, miesten maastopyörä - itse ostin tommosen ja olen ollut todella tyytyväinen. Kannattaa toki varautua tekemään kaikki säädöt itse vaikka youtuben avulla kun ei tunnu XXL myyjät olevan ruudin keksijöitä noita säätäessä, toki varmasti eroja siinäkin.
 
Liittynyt
25.02.2017
Viestejä
322
Ghost Kato 2.9 HD Acera 18, miesten maastopyörä - itse ostin tommosen ja olen ollut todella tyytyväinen. Kannattaa toki varautua tekemään kaikki säädöt itse vaikka youtuben avulla kun ei tunnu XXL myyjät olevan ruudin keksijöitä noita säätäessä, toki varmasti eroja siinäkin.
Onko ollut kauan käytössä ja paljonkin tullut kilometrejä? Kuinka usein XXL:llä ale, kannattaisko semmosta odottaa?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 173
Omassa heinäkuun ensimmäisellä viikolla hankitussa pyörässä myös tuo Shimano Tourney etuvaihtaja. Aivan järkyttävä kasa paskaa.

Ajokilometrejä tullut 767 + "kauppaan ajot", varmaan 3-4 viikkoa postista noutamisen jälkeen ei mennyt etuvaihtajasta keskimmäinen ratas enää päälle vaan sitä piti rassata ihan vitusti. Nyt sitten n. 2 viikkoa sitten rupesi vaihtamaan yli ihan itekseen. Koitin Youtuben kanssa sitä setviä, mutta lopulta luovutin ja vein pyöräliikkeeseen vaihteiden viritykseen. No liikkeestä tullessa toimi taas viikon kunnes rupesi vaihtamaan yli ja nyt ei mene enää kuin pienin ratas päälle, kakkonen saattaa välillä mennä ja kolmosta vaihtaessa noin 75% ajasta vaihtaa ihan suoraan yli ja ketju sylttyyn. Siis aivan järkyttävä kasa paskaa, älkää vain ostako jos tulee edes vähän enemmän ajettua.

Ite lusin tän paskan kanssa nyt tämän kesän ja poljen talven pimeydessä suohon, ensikaudeksi sitten kalliimpi pyörä alle. Toi oli just noita 400€ tms. alennuspyöriä myös.
 
Liittynyt
25.02.2017
Viestejä
322
Itelle ilmeisesti arvostetussa(?) pyöräliikkeessä sanoivat tuosta vaihtamisen tärkeydestä. Omassa KTM:ssä oli rattaat silleen, ettei kaikkein isointa tai kaikkein pienintä olisi pitänyt käyttää ollenkaan sillä ketju ei ollut silloin suorassa tjsp
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 358
Onko ollut kauan käytössä ja paljonkin tullut kilometrejä? Kuinka usein XXL:llä ale, kannattaisko semmosta odottaa?
Nyt noin kuukauden ollut ja kolmatta sataa alan polkemaan. Itse jouduin säätämään vaihteet ja jarrut kuntoon, mutta sen jälkeen ollut ihan priimaa :tup: en ole kummemmin aleja niillä nähnyt paitsi ihan äskettäin joku - 20% muistaakseni. Itse ostin tuon kun pudottivat hinnan (poisto) 600sta tuohon nykyiseen.
 

MrCasual

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
354
Omassa heinäkuun ensimmäisellä viikolla hankitussa pyörässä myös tuo Shimano Tourney etuvaihtaja. Aivan järkyttävä kasa paskaa.

Ajokilometrejä tullut 767 + "kauppaan ajot", varmaan 3-4 viikkoa postista noutamisen jälkeen ei mennyt etuvaihtajasta keskimmäinen ratas enää päälle vaan sitä piti rassata ihan vitusti. Nyt sitten n. 2 viikkoa sitten rupesi vaihtamaan yli ihan itekseen. Koitin Youtuben kanssa sitä setviä, mutta lopulta luovutin ja vein pyöräliikkeeseen vaihteiden viritykseen. No liikkeestä tullessa toimi taas viikon kunnes rupesi vaihtamaan yli ja nyt ei mene enää kuin pienin ratas päälle, kakkonen saattaa välillä mennä ja kolmosta vaihtaessa noin 75% ajasta vaihtaa ihan suoraan yli ja ketju sylttyyn. Siis aivan järkyttävä kasa paskaa, älkää vain ostako jos tulee edes vähän enemmän ajettua.

Ite lusin tän paskan kanssa nyt tämän kesän ja poljen talven pimeydessä suohon, ensikaudeksi sitten kalliimpi pyörä alle. Toi oli just noita 400€ tms. alennuspyöriä myös.
Mites jos vaikka säätäisit sen etuvaihtajan? High ja low limit estää ettei ketju hyppää pois ja sitten vain indeksi kohdalleen. Ei sillä hinnalla ole mitään väliä jos se on säädetty päin vittua.

Toimenpide onnistuu n. 90% ekaluokkalisilta esim.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
90
Mites jos vaikka säätäisit sen etuvaihtajan? High ja low limit estää ettei ketju hyppää pois ja sitten vain indeksi kohdalleen. Ei sillä hinnalla ole mitään väliä jos se on säädetty päin vittua.

Toimenpide onnistuu n. 90% ekaluokkalisilta esim.
Tosin limittiruuveihin harvemmin joutuu enää koskemaan kun ne kerran on kuntoon säädetty.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
657
Tosin limittiruuveihin harvemmin joutuu enää koskemaan kun ne kerran on kuntoon säädetty.
Juu ei tarvikkaan paitsi jos jostain käsittämättömästä syystä ruuvit pääsee kiertymään hieman auki ajasessa, tosin en kyllä pidä tätä kauhean todennäköisenä. Mutta säädöissähän se ei ole, jos kerran vaihtaa yli
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
133
Vanha ympärivuotisessa käytössä ollut Felt tuli tiensä päähän ja ajattelin ensimmäistä kertaa laittaa pyörän ulkomailta tilaukseen, Bike-discountista löytyi budjettiin sopiva Radon ZR Team 6.0 29"
Saa nähdä kuinka pitkään saa odotella, että saavat pyörän postiin, 9 päivää ovat sitä jo pakanneet :bored:
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
219
Sanokaas kokeneemmat, että onko jotain erityistä mitä pitää ottaa huomioon vaihtaessa etuhaarukkaa maastopyörään?

Tilasin Focus Whistlerin Suntour XCMn pumpun tilalle RockShox 30 Gold RL Solo Airin.
Ilmeisesti pitäisi olla aika helppo vaihtaa uudehkoon pyörään, missä ei ole vielä osat pahasti jumissa/paskassa?
 
Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
264
Sanokaas kokeneemmat, että onko jotain erityistä mitä pitää ottaa huomioon vaihtaessa etuhaarukkaa maastopyörään?

Tilasin Focus Whistlerin Suntour XCMn pumpun tilalle RockShox 30 Gold RL Solo Airin.
Ilmeisesti pitäisi olla aika helppo vaihtaa uudehkoon pyörään, missä ei ole vielä osat pahasti jumissa/paskassa?
Mittaa useaan kertaan ennenkuin alat sahaamaan putkea lyhyemmäksi:D Youtubesta löytyy hyviä asennusvideoita joiden perusteella itsekin olen remontit ja säädöt opiskellut.
Tuossahan nyt on vaikka ja mitä huomioitavaa ainakin ostovaiheessa, jotta kiekko ja jarrut passaa sekä pyörän geo säilyy järkevänä :). Taitaa silti vääränlainen ruotoputki (tapered vs. suora) olla ainoa seikka, joka asentamisen estää.
Ohjainlaakerin osa(t) pitää muistaa vanhasta etuhaarukasta siirtää uuteen. Alakooli tjsp.

Mitä tuohon putken sahaamiseen tulee niin eihän se mitenkään pakollista ole. Stemmillä voi jonku verran pelata tässäkin. Olen itse tehnyt ajoasentoon vasta muutoksia ja saanut 2cm spaceripinon stemmin päälle. Ruma ku mikä mutta unohtu jo muutaman päivän ajelulla. Ajoasento kannattaa silti varmistaa ensin. Periaatteessa jyrkemmällä kulmalla oleva stemmi alaspäin korjaamaan tämän esteettisen seikan parempaan suuntaan ennenkun mitään peruuttamatonta tekee. Toki kulutustavaraa nuo keulatkin. Pienissä rungoissa (lyhyt emäputki) taitaa joutua kuitenkin sahaushommiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
563
Norco Fluid 2+ HT pyörästä meni ketjut rattaan ja pinnojen väliin lenkillä. No vaihtajan korvahan se on taipunut. Taivuttelin kotona suoraksi ja säädin vaihteet uusiksi. Pari lenkkiä heitetty sen jälkeen ja toimii kyllä, mutta kai se tarvitseen varmuuden vuoksi hommata uusi korvake.

Suomessa on muutama paikka, joka noita Norcoja myy. Yritin soittaa Bikeshoppiin (Bikeshop.fi), mutta eivät vastanneet ja automaatti kannusti voimakkaasti laittamaan sähköpostia. Laitoin sitten sähköpostilla kyselyä, että löytyykö. Ei ole tullut neljässä arkipäivässä mitään vastausta. Eli erittäin negatiivinen suositus tälle liikkeelle, ei kiinnosta asiakaspalvelu.
 

MrCasual

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
354
Norco Fluid 2+ HT pyörästä meni ketjut rattaan ja pinnojen väliin lenkillä. No vaihtajan korvahan se on taipunut. Taivuttelin kotona suoraksi ja säädin vaihteet uusiksi. Pari lenkkiä heitetty sen jälkeen ja toimii kyllä, mutta kai se tarvitseen varmuuden vuoksi hommata uusi korvake.

Suomessa on muutama paikka, joka noita Norcoja myy. Yritin soittaa Bikeshoppiin (Bikeshop.fi), mutta eivät vastanneet ja automaatti kannusti voimakkaasti laittamaan sähköpostia. Laitoin sitten sähköpostilla kyselyä, että löytyykö. Ei ole tullut neljässä arkipäivässä mitään vastausta. Eli erittäin negatiivinen suositus tälle liikkeelle, ei kiinnosta asiakaspalvelu.
Laita email pyörän valmistajalle / myyjälle?

Kannattaa yrittää ymmärtää että kaupat eivät suuressa määrin harrasta hyväntekeväisyyttä. Tuollaisiin viesteihin vastaaminen maksaa kaupalle rahaa ja niitä on luultavasti paljon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 358
Laita email pyörän valmistajalle / myyjälle?

Kannattaa yrittää ymmärtää että kaupat eivät suuressa määrin harrasta hyväntekeväisyyttä. Tuollaisiin viesteihin vastaaminen maksaa kaupalle rahaa ja niitä on luultavasti paljon.
Siis asiakas kysyy löytyisikö tuotetta, jonka haluaa ostaa, niin ei missään nimessä kaupan kannata vastata?
 

MrCasual

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
354
Siis asiakas kysyy löytyisikö tuotetta, jonka haluaa ostaa, niin ei missään nimessä kaupan kannata vastata?
Riippuu paljonko se vie aikaa. Netissä yleensä näkee tarjolla olevat tuotteet aika hyvin joten olisit jo tilannut sen jos se olisi helppoa (en kyllä ymmärrä miksi et ole)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
563
Riippuu paljonko se vie aikaa. Netissä yleensä näkee tarjolla olevat tuotteet aika hyvin joten olisit jo tilannut sen jos se olisi helppoa (en kyllä ymmärrä miksi et ole)
Jep, katsoin itse valikoiman heidän sivuiltaan, mutta siellä olevien tietojen perusteella ei pysty valitsemaan oikeaa. Joten pitäisi saada asiakaspalvelija kiinni.

Ei tämä minun maailmaani kaada, mutta onpahan taas yksi missattu tilaisuus kotimaiselle kaupalle ja rahat mitä todennäköisimmin valuvat minulta ulkomaille. Myös sen seuraavan kerran.
 

MrCasual

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
354
Jep, katsoin itse valikoiman heidän sivuiltaan, mutta siellä olevien tietojen perusteella ei pysty valitsemaan oikeaa. Joten pitäisi saada asiakaspalvelija kiinni.

Ei tämä minun maailmaani kaada, mutta onpahan taas yksi missattu tilaisuus kotimaiselle kaupalle ja rahat mitä todennäköisimmin valuvat minulta ulkomaille. Myös sen seuraavan kerran.
Paska maa jossa ei tehdä ilmaiseksi töitä :grumpy:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 358
Paska maa jossa ei tehdä ilmaiseksi töitä :grumpy:
Kyllähän sitä on monella firmalla 24h aspaa, juuri sitä varten, että löytyy asiakkaalle sitä oikeaa osaa. En ymmärrä miten mielestäsi pyöräliikkeellä tämä ei toimisi mutta muilla toimii kyllä? Eihän nyt mikään lafka niitä pitäisi, jos ei olisi kannattavaa.
 

MrCasual

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
354
Kyllähän sitä on monella firmalla 24h aspaa, juuri sitä varten, että löytyy asiakkaalle sitä oikeaa osaa. En ymmärrä miten mielestäsi pyöräliikkeellä tämä ei toimisi mutta muilla toimii kyllä? Eihän nyt mikään lafka niitä pitäisi, jos ei olisi kannattavaa.
Riippuu miten kulkee. Joko se katsotaan lisäarvoa tuovaksi tai sitten ei. Uskon että saat vastauksen jossain vaiheessa mutta et nyt satu olemaan prioriteetti.

Ps. Etsi vain "gear hanger" joka on saman näköinen kuin taipunut ja tilaa se?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Kysele ulkolaisista kaupoista. Siellä vastataan kysymyksiin ja hinnatkin halvempia. En ymmärrä miksi huonosta palvelusta pitäisi vielä maksaa enemmän.
 

xana

ICT Pro
Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
914
Moni ystäväni kehuu Pyöräkauppa yli 110 vuoden kokemuksella – ROSE Bikes nettikauppaa. Löytyykö täällä kokemuksia? Siellä itseäni kiinnostaisi Activa PRO Pinion ja
ACTIVA PRO 27,5". Molemmat on melko tyyriitä hankkia. Tietokoneen hankin ja se on nyt oiken hyvä. Rahaa jäi vielä laadukkaaseen polkupyörään.

Tutustu valikoimaamme kategoriassa ACTIVA PRO PINION | Löydä unelmiesi pyörä ROSE Bikesilta

Tutustu valikoimaamme kategoriassa ACTIVA PRO 27,5" | Löydä unelmiesi pyörä ROSE Bikesilta
 
Viimeksi muokattu:

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Kävin äsken laittamassa fillarin runkoputkeen kaksi kauko-ohjattavaa ledinauhaa, jotka ottavat sähkön 16 000mAh powerbankista (2,1A).

Ledinauhojen väriä voi vaihtaa käytännössä ihan miksi haluaa koko käytettävissä olevasta väriavaruudesta.

Ennen kuin kukaan alkaa itkemään, niin tarkoitus ei ole ajaa liikenteessä kyseiset valot päällä, vaan käyttää niitä silloin kun pysähtyy jonnekin pimeään paikkaan vaikka istuskelemaan tai viettämään muuten aikaa (ottamaan kaleksia).

Etuvalaisimessa on jo sen verran tehoa, että siitä tuli aikanaan MuroBBS puolella paskaa niskaan, mutta se onkin toinen juttu ja siitä ei sen enempää.

IMG_20180910_144406.jpg IMG_20180910_144507.jpg
 

Liitteet

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 358
Kävin äsken laittamassa fillarin runkoputkeen kaksi kauko-ohjattavaa ledinauhaa, jotka ottavat sähkön 16 000mAh powerbankista (2,1A).

Ledinauhojen väriä voi vaihtaa käytännössä ihan miksi haluaa koko käytettävissä olevasta väriavaruudesta.

Ennen kuin kukaan alkaa itkemään, niin tarkoitus ei ole ajaa liikenteessä kyseiset valot päällä, vaan käyttää niitä silloin kun pysähtyy jonnekin pimeään paikkaan vaikka istuskelemaan tai viettämään muuten aikaa (ottamaan kaleksia).

Etuvalaisimessa on jo sen verran tehoa, että siitä tuli aikanaan MuroBBS puolella paskaa niskaan, mutta se onkin toinen juttu ja siitä ei sen enempää.

Onhan tuo ihan näppärä juuri jos pysähtyy vaikka pyörää räpläämään tai muuta tekemään niin näkee ja näkyy.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Tulee tosiaan käytyä paljon sellaisissa paikoissa kuten Käpylässä sijaitsevalla Taivaskalliolla, jossa ei ole minkäänlaista valaistusta ja silloin on mukava mennä entisajan tykkipatterin sisälle tuulensuojaan fillarin ja kaverien kanssa viettämään aikaa kun siitä saa nyt valaistuksen, eikä tarvitse enää laittaa kynttilöitä palamaan :tup:
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 416
Viestejä
4 198 589
Jäsenet
70 905
Uusin jäsen
Jiicotton

Hinta.fi

Ylös Bottom