Pyöräily

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
917
Mikäs on hyvä tai paras valo pyörään? Ei haittaisi mahdollisuus ottaa virtsaa Shimanon usb-c portista tarvittaessa.
Riippuu toki paljon siitäkin missä pyöräilee.

Tämä sopii hyvin esimerkiksi yksin maastossa ajeluun, mutta en tätä kaupunkiajoon laittaisi.

 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 045
Jos ennestää löytyy garmin edge laitteita, niin valot kannattaa molemmat varia sarjaa. Eli eteen ut800 ja garmin varia rt516. Helpottaa kummati elämää, kun ei valoja tarvii koskee muutakun lataamiseen. Otat fillarin ja painat garmin edgestä play nappia, niin molemmat valot menee päälle ja kun lopetat, niin ne sammuu automaattisesti kun edgekin. Kuulostaa pieneltä ja mitattomalta asialta, mutta kyllä oppii arvostaa valojen automaattista toimintaa.
 
Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
520
^Tuossa UT800 on kyllä todella heikko akkukesto. Suosittelen Bontrager Ion Pro RT:tä, jossa on tuplasti parempi akkukesto. Siis jos välttämättä haluaa sen valon liittää Garminiin.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
537
Mikäs on hyvä tai paras valo pyörään? Ei haittaisi mahdollisuus ottaa virtsaa Shimanon usb-c portista tarvittaessa.
Parhaat ja vaivattomimmat valot pyörään saa, kun kytkee etu- ja takavalon suoraan Shimanon moottorin valoliittimiin, joista saa 12V 2A. Itsellä häikäisemätön Lupine SL SF -etuvalo ja Lezyne -takavalo. Muiltakin valmistajilta löytyy suoraan moottoriin kytkettäviä valoja.

Edit. tässä valoliitännät EP800:

Shimano lights.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
163
Kaiken lisäksi olen saanut "virallisia" valituksia naapureilta, kun kannan sitä eestaas. Ainakin mikäli on meidän rapun siivoojaa uskominen. Ensimmäisen kerran kun tuli vastaan minä pyörä kainalossa, niin hän sanoi ettei niitä saa viedä sisälle. Rapun seinässä ehkä pari renkaista jäänyttä jälkeä, mutta muitakin jälkiä kuten lastenrattaista jne. Käytiin aika värikäs keskustelu aiheesta miksi sen sinne vien. Lopulta tosiaan väitti naapureiden valittaneen hänelle asiasta. Paitsi että jokaisen niistä "tiedän", tunnen tai olen hyvää pataa ja aina sanovat samaa, että itsekin kantaisi tuommoisen pyörän sisälle, jos tulevat vastaan.
Olen itse ajatellut, että niin kauan kun ulkokengillä saa kävellä rappukäytävässä, niin ei pyörän tuominen sisälle voi olla kiellettyä. Enemmän olen ”pelännyt”, koska joku tulee moittimaan pyörän pesemisestä pihassa.

Meillä on onneksi useammilla ollut ja varmaan vieläkin on pyöriä sisäsäilytyksessä, niin ei porukalla lähdetä haastamaan yhtä henkilöä.
 
Liittynyt
26.12.2020
Viestejä
444
Olen itse ajatellut, että niin kauan kun ulkokengillä saa kävellä rappukäytävässä, niin ei pyörän tuominen sisälle voi olla kiellettyä. Enemmän olen ”pelännyt”, koska joku tulee moittimaan pyörän pesemisestä pihassa.

Meillä on onneksi useammilla ollut ja varmaan vieläkin on pyöriä sisäsäilytyksessä, niin ei porukalla lähdetä haastamaan yhtä henkilöä.
Tämä oli yksi argumentti kyseisen henkilön kanssa, että eihän tuolla logiikalla voi tulla kuraisilla vaatteilla rappuun, viedä lastenvaunuja sisään jne.

Ja sitä varten siellä on tosiaan siivooja joka ne hiekat sun muut siivoaa. Toki olen sitäkin aina ajatellut ja puhdistan pyörän pihassa. Seuraavan kerran kun tämä kyseinen henkilö oli pesemässä rapun ikkunoita, niin huusi sieltä "kyllä voit tämän kerran sen kanssa tulla sisälle". Näytin vaan peukaloa ja kiitin oikein sarkastiseen sävyyn.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
843
Mistä saisi tän tapasen telineen puhelimelle, monet mitä olen katsonut on vain jotain pusseja johon puhelin laitetaan mut haluaisin semmosen joka laitetaan suoraan telineeseen:


 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 226
Mistä saisi tän tapasen telineen puhelimelle, monet mitä olen katsonut on vain jotain pusseja johon puhelin laitetaan mut haluaisin semmosen joka laitetaan suoraan telineeseen:
Mulla on Quad Lock.

Miinuksena se että tuo tarvitsee kännykkään erillisen kotelon, jotka vois olla parempiakin, ja tuo yhdistelmä on aika kallis. Myöskään kiinnittäminen ei ole oikeasti ihan yhtä vaivatonta kuin mainosvideoissa, vaan vaatii jonkin verran sormiharjoitusta ennenkuin se sujuu näppärästi.

Hyvä puoli on että kiinnitys on lukittuessaan aika lailla pomminvarma ja itse kiinnike aika pieni ja huomaamaton.

(edit: mulla on siis tuo front mount, ei handlebar mount)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 226
Toi Quad Lockin kotelo vähän ärsyttää mua. Toi uus, MagSafe -yhteensopiva on parempi kuin se vanha, ne sai viilattua sitä takakantta melkoisesti ohuemmaksi, eikä se ennen siellä ollut möykky ole niin ärsyttävä, mutta kotelo ei ole erityisen hyvännäköinen ja materiaali on melko liukasta muovia. Ja se on sen verran jäykkä, ettei sitä tule kuitenkaan vaihdettua mihinkään toiseen koteloon silloin kun ei ole pyöräilemässä. Tuo kotelo itsessään ei myöskään anna oikein mitään sääsuojaa, jota varten ne myy sellaista läpinäkyvää lateksihuppua, joka taas on hankala laittaa, josta näkee huonosti läpi ja joka sössii kosketusnäytön tuntuman aika lailla täysin.

En tiedä onko toi SP:n parempi.

Ne sais paljon anteeksi jos niillä olis se sähköpyöräilijän holy grail, eli kiinnikkeeseen integroitu, ajoakusta otettu magsafe -lataus. Well, a boy can dream.... :rofl:
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 045
Toi Quad Lockin kotelo vähän ärsyttää mua. Toi uus, MagSafe -yhteensopiva on parempi kuin se vanha, ne sai viilattua sitä takakantta melkoisesti ohuemmaksi, eikä se ennen siellä ollut möykky ole niin ärsyttävä, mutta kotelo ei ole erityisen hyvännäköinen ja materiaali on melko liukasta muovia. Ja se on sen verran jäykkä, ettei sitä tule kuitenkaan vaihdettua mihinkään toiseen koteloon silloin kun ei ole pyöräilemässä. Tuo kotelo itsessään ei myöskään anna oikein mitään sääsuojaa, jota varten ne myy sellaista läpinäkyvää lateksihuppua, joka taas on hankala laittaa, josta näkee huonosti läpi ja joka sössii kosketusnäytön tuntuman aika lailla täysin.

En tiedä onko toi SP:n parempi.

Ne sais paljon anteeksi jos niillä olis se sähköpyöräilijän holy grail, eli kiinnikkeeseen integroitu, ajoakusta otettu magsafe -lataus. Well, a boy can dream.... :rofl:
Mihin nykypuhelin tarvii sääsuojan?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 226
Mihin nykypuhelin tarvii sääsuojan?
Sehän vähän riippuu siitä miten kovaa ajoa sille meinaa antaa. Ei ne välttämättä mistään perus vesisateesta ole moksiskaan, mutta joidenkin meno voi olla sottaisella kelillä vähän brutaalia... Mä en itse käyttäis esm. perus IP68 luuria pyöräntangossa missään kaatosateessa edes maantieajossa saati sitten jossain kuraisella maastolenkillä. Ei sitten tarvi ihmetellä kun luuri ei suostu ottaan virtaa ja jää ikuisiksi ajoiksi kitisemään märkää latausliitintä tms.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 167
Toi Quad Lockin kotelo vähän ärsyttää mua. Toi uus, MagSafe -yhteensopiva on parempi kuin se vanha, ne sai viilattua sitä takakantta melkoisesti ohuemmaksi, eikä se ennen siellä ollut möykky ole niin ärsyttävä, mutta kotelo ei ole erityisen hyvännäköinen ja materiaali on melko liukasta muovia. Ja se on sen verran jäykkä, ettei sitä tule kuitenkaan vaihdettua mihinkään toiseen koteloon silloin kun ei ole pyöräilemässä. Tuo kotelo itsessään ei myöskään anna oikein mitään sääsuojaa, jota varten ne myy sellaista läpinäkyvää lateksihuppua, joka taas on hankala laittaa, josta näkee huonosti läpi ja joka sössii kosketusnäytön tuntuman aika lailla täysin.

En tiedä onko toi SP:n parempi.

Ne sais paljon anteeksi jos niillä olis se sähköpyöräilijän holy grail, eli kiinnikkeeseen integroitu, ajoakusta otettu magsafe -lataus. Well, a boy can dream.... :rofl:
SP on ihan hyvin pitävää mattamuovia ja kiinnitysmekanismi ei tule milliäkään ulos kuoresta. Toki kuori itessään on hitusen kupera. Tämä oli myös jäykkä ja toleranssi kuoren + mahdollisen panssarilasin välillä on todella pieni. Itselläni suojakuori puristi panssarilaskin irti kulmasta, kun ei ollut ihan millilleen laitettu. Nyt uuden lasin kanssa on ihan ok.

Kerran on jotain hiekkaa / paskaa mennyt mekanismiin jolloin joutui saikkaamaan laitoksen kanssa vähän. Perstuntuma että tuohon se tulee joskus hajoamaankin.

jooei.jpg
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 226
SP on ihan hyvin pitävää mattamuovia ja kiinnitysmekanismi ei tule milliäkään ulos kuoresta. Toki kuori itessään on hitusen kupera. Tämä oli myös jäykkä ja toleranssi kuoren + mahdollisen panssarilasin välillä on todella pieni. Itselläni suojakuori puristi panssarilaskin irti kulmasta, kun ei ollut ihan millilleen laitettu. Nyt uuden lasin kanssa on ihan ok.
Jep, käytännössä just sama juttu tuon uudemman version Quadin kanssa, möykkyä ei enää ole, mutta takakantta on paksunnettu sen verran että lukitusmekanismi mahtuu siihen. Matskuja pitäis päästä melkein itse hipelöimään että pystyis sanoon onko niissä eroja. Joka tapauksessa mun toinen kuori, se Ompun oma nahkainen on ihan hitosti miellyttävämpi, ja siitä saa paremman otteen (puhumattakaan tietenkään siitä miten paljon paremmalta se näyttää).

Mutta joo, kiinnitysmekanismi on ihan ok, ainakaan se ei irtoa vahingossa, ja tuossa uudemmassa versiossa on myös magsafe, niin voi käyttää autossa geneeristä magsafe -kiinnikettä/laturia (siellä pysyy ihan hyvin pelkällä magneetilla) ja sitten pyörässä ja lenkkeillessä noita Quadin systeemeitä, vaihtamatta välillä koteloa.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
4 856
Mites tuo voimansiirto Canyon Grailissa, aikaisemmin CF SL 8 oli SRAM eTap vaihteet 1 x12 joista vaimoke on kovasti tykännyt. Mutta nyt uudessa vastaavassa mallissa on Shimano GRX815 Di2 joissa siis kaksi ratasta edessä.

Hiukan edullisempaan mallisrajaan CF SL 7 on siirtynyt tuo SRAM eTap. Muutoin näyttää samoilta osilta.

Lähinnä siis kävi mielessä että jos tulee uuden hommaaminen kyseeseen että onko noista jompi kumpi "parempi" voimansiirto vai ihan mieltymyksistä kiinni kumpaa haluaa? SRAM simppelimpi kuin 1 x 12, ja Shimanolla raskaampi välitys suurimmalla vaihteella jos maantievauhtia hakee?

Pyörä saattaa mennä vaihtoon koska kaatui ja pyörä nyt huollossa arvioitavana, lausunto vakuutusyhtiölle, ja jos käy niin että huolto pesee kätensä "ei näy vaurioita mutta emme voi 100% luvata ettei niitä ole" ja vakuutusyhtiö lunastaa pyörän ja pitää uutta vastaavaa katella tilalle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
917
Mites tuo voimansiirto Canyon Grailissa, aikaisemmin CF SL 8 oli SRAM eTap vaihteet 1 x12 joista vaimoke on kovasti tykännyt. Mutta nyt uudessa vastaavassa mallissa on Shimano GRX815 Di2 joissa siis kaksi ratasta edessä.

Hiukan edullisempaan mallisrajaan CF SL 7 on siirtynyt tuo SRAM eTap. Muutoin näyttää samoilta osilta.

Lähinnä siis kävi mielessä että jos tulee uuden hommaaminen kyseeseen että onko noista jompi kumpi "parempi" voimansiirto vai ihan mieltymyksistä kiinni kumpaa haluaa? SRAM simppelimpi kuin 1 x 12, ja Shimanolla raskaampi välitys suurimmalla vaihteella jos maantievauhtia hakee?

Pyörä saattaa mennä vaihtoon koska kaatui ja pyörä nyt huollossa arvioitavana, lausunto vakuutusyhtiölle, ja jos käy niin että huolto pesee kätensä "ei näy vaurioita mutta emme voi 100% luvata ettei niitä ole" ja vakuutusyhtiö lunastaa pyörän ja pitää uutta vastaavaa katella tilalle.
Ottaisin Di2. Kaksi eturatasta toki on lopulta harvoin tarpeen, mutta Di2 systeemeissä kaikki kahden eturattaan huonot puolet on saatu poistettua niin monipuolisuus on kuitenkin aina mukavampi.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 069
Ajellut taas pitkästä aikaa 2x10 vaihteisella ja kyllä itsellä menee mieltymys 1x suuntaan.
Onhan siinä 2x vehkeessä lyhyemmät välit kadenssin optimoijille, mutta ei vaan maistu.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
4 856
Joo saahan sitä laajemman "ration" kahdella rattaalla toki, mutta yksinkertaisuus ja vähemmän huoltoa tarvitsevat osat on myös plussaa. Ilmeisen laadukkaita kuitenkin molemmat.

Mutta olinko huomaavinan johdon tuossa Di2:ssa? Käyttääkö ehkä samaa akkua etu ja takavaihtaja vai miksei ole langaton?
 

RTR

Liittynyt
09.04.2021
Viestejä
559
Di2:ssa on siis koko pyörälle yksi akku, joka ladataan kiinni pyörässä.
 
Liittynyt
18.08.2017
Viestejä
494
Eikös di2 saa myös yhdellä napilla toimivaksi? Eli vaihtaa etuvaihtajasta ja takavaihtajasta samalla napin painalluksella aina seuraavan optimaalisen vaihdeyhdistelmän? Käytännössä ei siis tarvitsisi koko etuvaihtajan olemassaoloa edes ajaessa miettiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
917
Eikös di2 saa myös yhdellä napilla toimivaksi? Eli vaihtaa etuvaihtajasta ja takavaihtajasta samalla napin painalluksella aina seuraavan optimaalisen vaihdeyhdistelmän? Käytännössä ei siis tarvitsisi koko etuvaihtajan olemassaoloa edes ajaessa miettiä.
Kyllä. Saa tosiaan automaattisesti toimimaan niin, että yhdistelmä vaihtuu tarpeen mukaan. Itse tarvii vain painaa nappia haluaako isommalle vai pienemmälle ja automaatti hoitaa loput.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
526
Onko tullut vastaan helppokäyttöistä pyöräpussia mihin fillariin voi "ajaa" sisään ja kantaa märkänäkin asunnon lävi parvekkeelle. Partsi on kyllä sateelta suojattu, mutta lämpötila toki elää ulkolämpötilan mukaan.

Äkkiseltään nuo pussit on tuollaisia venyvästä materiaalista tehtyjä tiukkoja renkaat peittäviä, jollaista päivittäin käyttäessä palaisi käämit. Pitäisi toimia lokarien kanssa ja kestää nastarenkaat.

Laitoin kuukautta takaperin nastarenkaat tilaukseen Bergfreunde.fi nettikaupasta. Tuli mitä tilasin ja mielestäni ihan kohtuuhintaan. Reilu 60e kaksi rengasta posteineen (ei kuluja yli 50e tilaus).

Collage_20230920_112327.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 069
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 499
Canyon neuron cf8 samassa hinnassa.


Myös YT Izzo


Näiden paremmuudesta en osaa sanoa koska se on aika kuski ja käyttötarkoitus kohtainen asia, mutta paperilla eivät ole ainakaan huonompia. Canyonin kiekot on ainakin iha eri maata ku noi konan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
683
Canyon neuron cf8 samassa hinnassa.


Myös YT Izzo


Näiden paremmuudesta en osaa sanoa koska se on aika kuski ja käyttötarkoitus kohtainen asia, mutta paperilla eivät ole ainakaan huonompia. Canyonin kiekot on ainakin iha eri maata ku noi konan.
Kyllähän tuo Canyon Neuron CF8 näyttäisi olevan kaikin puolin parempi, vai olenko väärässä? Yleisesti ottaen paremmat osat. Hiilikuiturunko, 4-mäntäjarrut. Keulasta en osaa sanoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 372
Tosiaan jos on selvästi yli 2000e budjetti niin en alumiinirunkoisia katselisi.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 069
Ei alumiinissa ole mitään vikaa.
Pole tekee kaikki runkonsa alumiinista, eikä kukaan pidä niitä sen huonompana kuin kilpailijoiden kuitu.
Osa sarjan puolesta rotkossa slx on parempaa.
Konassa pike omasta mielestä selkeesti parempi ja etukiekko tulee ilmeisesti torque capseilla jotka tukevoittaa keulaa vähän lisää.
En pidä dt swissin kiekkosarjaa yhtään parempana.
Konan g2 jarrut on alamäkispeksattu vs simpan "trail" slx. Molemmat toki 4 mäntäiset.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
683
Konan g2 jarrut on alamäkispeksattu vs simpan "trail" slx. Molemmat toki 4 mäntäiset.
Tämä on näköjään totta ja virheellinen tieto omassa vertailussani. DL-mallissa on 4-mäntäiset SRAM G2 RS:t kun taas ei-DL-mallissa Alhonga HT474.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 499
Mun mielestä osissa jos kattoo ni kyllä komponettien puoloesta canyon vie pidemmän korren.

Voimansiirto iha menenn tullen parempi ja huolettomampi
Keulat on aika tasoissa, joku tykkä rokkarista, joku foxista
DT swissiin saa varaosia todella helposti ihan suomalaisesta kivijalasta ja ne on käytännössä ikuiset napojonen osalta.
Jarrut on kanssa aika tasan, mun mielestä G2:t ei oo yhtään sen alamäkisemmät ja ku SLX:t. Esim tota shimanon XT versiota on varmasti enemmän EWS kilpaluissa kuin G2:ia. Ja tuo XT on käytännössä sama jarru kuin SLX poislukien kahvan muotoilu ja bite point säätö. Mä vertaisin tuota SLX:ää enemmän SRAM Guide RS jarruihin.
Kunnon pitunen dropperi.
Jos nyt painolla on väliä ni on sitäkin sen melkee 2kg vähemmän. Veikkaan että tulee rungosta ja etenkin kiekoista.
Rengastus on vähän kuskikohtanen juttu. Konassa on vähä rouheemmat kumit ja Canyonissa taas rullaavammat.

Molemmat pyörät kyllä varmasti menee eteenpäin hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
683
Katselin käytettyjen Neuron CF 8:ien tarjontaa ja yllättävän monessa runko oli takuuvaihdettu. Mikä noissa rungoissa hajoaa?
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 189
Katselin käytettyjen Neuron CF 8:ien tarjontaa ja yllättävän monessa runko oli takuuvaihdettu. Mikä noissa rungoissa hajoaa?
Voi kait niissä hajota vähän mikä tahansa kohta rungosta, kuten alumiinirungoissakin, ja koska on hiilikuitua, niin koko runko menee uusiksi. Hiilikuituhan ei kestä puristamista. Tai jos osuu kaatumisen yhteydessä esim. kiveen runko ja tulee lommo, niin siitä se kuitu varmaan helposti räsähtää rikki. Alumiinirunko on sinänsä anteeksi antavaisempi, ettei se säikähdä pienistä, tai vähän isommistakin kolhuista.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 069
Ei runkoja vaihdeta takuuna kaatumisista.
En tosin löytänyt kuin 2 missä mainittu takuuvaihto.
Voihan se olla, että kuvitellaan maininnan takuuvaihdosta olevan jotenkin vähemmän paha, kuin kaaduttu niin pirusti, joten maininnan arvoinen uusi runko tarttee perustella jotenkin.

Tai sitten on vain maali haljennut ja noitten särötarkastuksia ei ainakaan vielä ihan hirveästi tehdä niin jälleenmyyjä suosittaa vaan vaihtoa.
Röntgenillä ja/tai pyörrevirralla pystyisi toki diagnosoimaan.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 499
Nykyinen neuronihan on vasta vuoden ikäinen, oiskohan nämä vanhemman rungon juttuja?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
404
Hissitolpan vaijeri katkesi peukalovivun päästä. No, vaijeri vaihtoon ja kovaa ajoa. Eipäs onnistukkaan, kun koko hissitolppa on jumissa satulaputkessa. Pyöränä YT Jeffsy 2019 ja hissitolppa Tellis SDG. Molemmat alumiinia.
-Satulatolpankiristin löysytetty
-Penetrating öljyä suihkittu alhaalta ja ylhäältä (hapettuneeseen alumiinin ei välttämättä kovin tehokasta?)
-Nytkytetty tolppaa kohtuu voimalla, kuumennettu puhalluspistoolilla, naputeltu kumivasaralla
Ei ole vielä kokeiltu kiehuvan veden kaatamista satulaputken sivulle, sitruunahappoa tai ammoniakkia hapettumien poistoon.
Onko foorumilaisilla kokemuksia aiheesta? Muistakaahan välillä liikutella niitä satulatolppia...
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 069
Hissitolpan vaijeri katkesi peukalovivun päästä. No, vaijeri vaihtoon ja kovaa ajoa. Eipäs onnistukkaan, kun koko hissitolppa on jumissa satulaputkessa. Pyöränä YT Jeffsy 2019 ja hissitolppa Tellis SDG. Molemmat alumiinia.
-Satulatolpankiristin löysytetty
-Penetrating öljyä suihkittu alhaalta ja ylhäältä (hapettuneeseen alumiinin ei välttämättä kovin tehokasta?)
-Nytkytetty tolppaa kohtuu voimalla, kuumennettu puhalluspistoolilla, naputeltu kumivasaralla
Ei ole vielä kokeiltu kiehuvan veden kaatamista satulaputken sivulle, sitruunahappoa tai ammoniakkia hapettumien poistoon.
Onko foorumilaisilla kokemuksia aiheesta? Muistakaahan välillä liikutella niitä satulatolppia...
Kauanko annoit vaikuttaa ja mitä tunkeutuvaa öljyä pistit?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
641
Hissitolpan vaijeri katkesi peukalovivun päästä. No, vaijeri vaihtoon ja kovaa ajoa. Eipäs onnistukkaan, kun koko hissitolppa on jumissa satulaputkessa. Pyöränä YT Jeffsy 2019 ja hissitolppa Tellis SDG. Molemmat alumiinia.
-Satulatolpankiristin löysytetty
-Penetrating öljyä suihkittu alhaalta ja ylhäältä (hapettuneeseen alumiinin ei välttämättä kovin tehokasta?)
-Nytkytetty tolppaa kohtuu voimalla, kuumennettu puhalluspistoolilla, naputeltu kumivasaralla
Ei ole vielä kokeiltu kiehuvan veden kaatamista satulaputken sivulle, sitruunahappoa tai ammoniakkia hapettumien poistoon.
Onko foorumilaisilla kokemuksia aiheesta? Muistakaahan välillä liikutella niitä satulatolppia...
Voi olla, että tässä kohtaa enää raaka voima on vastaus. Tästä motivaatiovideota:


 
Liittynyt
05.12.2019
Viestejä
123
Tekeeköhän näillä halvoilla peräkoukkutelineillä mitään?



Sähköpyörä ja tavallinen pitäisi kuljettaa. Perustelineeseen ei sähkäri kyllä mahdu, jää eturengas turhan matalalle.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 048
Tekeeköhän näillä halvoilla peräkoukkutelineillä mitään?



Sähköpyörä ja tavallinen pitäisi kuljettaa. Perustelineeseen ei sähkäri kyllä mahdu, jää eturengas turhan matalalle.
Heedin telinettä kehutaan hyväksi, poislukien kiinnikkeet jotka on toki helppo korvata omilla ratkaisuilla.
Heed polkupyöräteline Fatbike (kahdelle pyörälle) - Klikkaa ja tutustu
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
200
Tekeeköhän näillä halvoilla peräkoukkutelineillä mitään?



Sähköpyörä ja tavallinen pitäisi kuljettaa. Perustelineeseen ei sähkäri kyllä mahdu, jää eturengas turhan matalalle.
Itselläni ao. teline. Hieman kalliimpi mutta kantaa 2 sähköpyörääkin ongelmitta. Eli oma suositus tuolle

 
Liittynyt
02.04.2020
Viestejä
250
Kysytääs vielä noista jarruista aloittelijan kysymyksiä, kun vaihdoin ensiasennuspalat uusiin. Tektro MD-C310 mekaaninen yksimäntäinen halpis-levy, ja siihen ostin Shimanon B05S palaset.

Että onko normaalia, että se ulompi, liikkuva, jarrupala jää uutenakin niin kauas levystä, että vaijeriin ja sitä myötä jarrumäntää käyttävään vipuun (mikä lie oikea termi, "arm", no se mihin jarruvaijeri kiinnittyy satulan päädyssä) on laitettava melko lailla esikireyttä, että liikerata riittää kunnon kontaktiin? Vai onko tuo merkki siitä että koko satulaa pitäisi siirtää sisäänpäin. Ilman kunnon esikireyttä ei hipaisekaan levyä. Toimii kyllä tuon esikiristyksen kanssa ihan ok nyt uusilla paloilla ja liikeratakin riittää, mutta vanhoilla paloilla loppui liikerata kesken tuosta vivusta, niin paljon piti esikiristää.

Kiinteä pala on säädetty mahd. lähelle levyä, ja kiekon pitäisi olla täysin suorassa. Etujarrusta kyse, ja en ole sen satulan asentoon koskenut, vaan se on tehtaan jäljiltä. Kävi vaan mielessä, että jos satulaa siirtäisi sisäänpäin, kiekkoa kohti, niin tuota ulompaa palaahan saisi sillä lähemmäs levyä, ja kiinteää palaa voisi vastaavasti ottaa poispäin levystä. Jarruvivulle jäisi isompi liikerata eikä esikiristystä tarvitsisi laittaa niin.

Kysyn siksi, koska tämä tosiaan aiheutti ehkä puoliväliin kuluneilla paloilla jo sen, että tuon vivun liikerata alkoi loppua kesken, vaikka palat ei vielä ihan täysin loppu olleetkaan, sekä palat oli kuluneet aika epätasaisesti, toisesta reunasta hyvinkin loppu ja toisesta vielä 2/3 jäljellä. Jarrutehokaan ei mikään kovin hyvä ollut. Liikkeessä kävi perushuollossa ja sanoin tuosta etujarrun tehottomuudesta, vaan ei olleet sen paremmaksi saaneet sielläkään, toista kertaa ei nyt viitsisi tyhjästä maksaa, pitäshän tää osata itekin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
316
Kysytääs vielä noista jarruista aloittelijan kysymyksiä, kun vaihdoin ensiasennuspalat uusiin. Tektro MD-C310 mekaaninen yksimäntäinen halpis-levy, ja siihen ostin Shimanon B05S palaset.

Että onko normaalia, että se ulompi, liikkuva, jarrupala jää uutenakin niin kauas levystä, että vaijeriin ja sitä myötä jarrumäntää käyttävään vipuun (mikä lie oikea termi, "arm", no se mihin jarruvaijeri kiinnittyy satulan päädyssä) on laitettava melko lailla esikireyttä, että liikerata riittää kunnon kontaktiin? Vai onko tuo merkki siitä että koko satulaa pitäisi siirtää sisäänpäin. Ilman kunnon esikireyttä ei hipaisekaan levyä. Toimii kyllä tuon esikiristyksen kanssa ihan ok nyt uusilla paloilla ja liikeratakin riittää, mutta vanhoilla paloilla loppui liikerata kesken tuosta vivusta, niin paljon piti esikiristää.

Kiinteä pala on säädetty mahd. lähelle levyä, ja kiekon pitäisi olla täysin suorassa. Etujarrusta kyse, ja en ole sen satulan asentoon koskenut, vaan se on tehtaan jäljiltä. Kävi vaan mielessä, että jos satulaa siirtäisi sisäänpäin, kiekkoa kohti, niin tuota ulompaa palaahan saisi sillä lähemmäs levyä, ja kiinteää palaa voisi vastaavasti ottaa poispäin levystä. Jarruvivulle jäisi isompi liikerata eikä esikiristystä tarvitsisi laittaa niin.

Kysyn siksi, koska tämä tosiaan aiheutti ehkä puoliväliin kuluneilla paloilla jo sen, että tuon vivun liikerata alkoi loppua kesken, vaikka palat ei vielä ihan täysin loppu olleetkaan, sekä palat oli kuluneet aika epätasaisesti, toisesta reunasta hyvinkin loppu ja toisesta vielä 2/3 jäljellä. Jarrutehokaan ei mikään kovin hyvä ollut. Liikkeessä kävi perushuollossa ja sanoin tuosta etujarrun tehottomuudesta, vaan ei olleet sen paremmaksi saaneet sielläkään, toista kertaa ei nyt viitsisi tyhjästä maksaa, pitäshän tää osata itekin.
En tiedä ymmärsinkö nyt oikein. Sinulla on siis vaijeri liian löysällä jos uusilla paloillakin pitää sitä hienosäätökiristystä olla.

Itse säädän vaijerijarrut aina niin että ensiksi heinosäätö kokonaan löysäksi ja sitten pyöräytän sitä kierroksen kireämmälle. Tämän jälkeen kaapeli irti, käsipelillä jarrut lukkoon ja kaapeli kiinni. Nyt jarrujen pitäs laahata enemmän tai vähemmän, riippuen kuinka kireälle kaapelin sai. Sitten vain löysätään hienosäädöstä sen verran, että ei laahaa. Palojen kuluessä sitten pyöräytetään aina vähän kireämmälle että tuntuma pysyy kahvassa hyvänä. Se toinen puolihan on helppo säätää yksimäntäisistä jarruista, ruuvaa vaan syvemmälle kunnes alkaa laahaamaan jne.

Jos tällä ei toimi niin sitten kannattaa kokeilla esim. tuota satulan keskitystä, jos se on ihan pielessä niin voi olla hankalaa saada jarruja toimimaan.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 069
Tekeeköhän näillä halvoilla peräkoukkutelineillä mitään?



Sähköpyörä ja tavallinen pitäisi kuljettaa. Perustelineeseen ei sähkäri kyllä mahdu, jää eturengas turhan matalalle.
Toimii siinä missä kalliimmatkin. Ramederiltä oli joskus joku menabo, eikä siinä mitään vikaa ollut.
Aika simppeleitä laitoksia niin ei niitä kovin erilailla voi tehdäkään.
Kunhan on ruuvisäätö vetokuulaan.
Ainoa miinus mikä mieleen tulee voi olla varaosien saatavuus, jos joku muovikikkare hajoaa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
404
Hissitolpan vaijeri katkesi peukalovivun päästä. No, vaijeri vaihtoon ja kovaa ajoa. Eipäs onnistukkaan, kun koko hissitolppa on jumissa satulaputkessa. Pyöränä YT Jeffsy 2019 ja hissitolppa Tellis SDG. Molemmat alumiinia.
-Satulatolpankiristin löysytetty
-Penetrating öljyä suihkittu alhaalta ja ylhäältä (hapettuneeseen alumiinin ei välttämättä kovin tehokasta?)
-Nytkytetty tolppaa kohtuu voimalla, kuumennettu puhalluspistoolilla, naputeltu kumivasaralla
Ei ole vielä kokeiltu kiehuvan veden kaatamista satulaputken sivulle, sitruunahappoa tai ammoniakkia hapettumien poistoon.
Onko foorumilaisilla kokemuksia aiheesta? Muistakaahan välillä liikutella niitä satulatolppia...
Nyt lähti hissitolppa irti! Vein pyörän ulos ja lorottelin vedenkeittimellisen kiehuvaa vettä satulaputken päälle. Nytkyttelin käsin ja paukuttelin kumivasaralla. Ei vaikutusta. Vein pyörän takaisin sisälle ja kiinnitin hissitolpan pään höyläpenkin puiseen puristimeen (pyörä pystyssä yhden renkaan varassa). Nyt horisontaalisesti nykäisemällä hissitolppa lähti irti.
Kohtuu siistin näköisiä olivat molemmat "kitkapinnat". Mitään selkeää hapettumaa en havainnut.
 
Liittynyt
26.02.2023
Viestejä
88
Tekeeköhän näillä halvoilla peräkoukkutelineillä mitään?



Sähköpyörä ja tavallinen pitäisi kuljettaa. Perustelineeseen ei sähkäri kyllä mahdu, jää eturengas turhan matalalle.
Itsellä on sähkömaastopyörä ja se justiinsa sopii alla linkattuun Heed telineeseen (telineen renkaankiinnitys paikat leveimmässä asennossa), eli täältäkin sama suositus kuin @TK007

Teline toimii kyllä hyvin, mutta noihin muovisiin renkaankiinnitys remmeihin en ole luottanut vaan olen kiinnittänyt renkaista vielä pikalukkovyöllä varmistukseksi.
Kannattaa ennen kuljetustelineen ostoa varmuuden vuoksi mitata pyörän renkaiden välinen etäisyys jotta se varmasti sopii telineeseen.

 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
224 498
Viestejä
3 969 141
Jäsenet
67 923
Uusin jäsen
MoninKertainen

Hinta.fi

Ylös Bottom