Pyöräily

Liittynyt
18.09.2018
Viestejä
938
Uusi pyörä? Paljonko kilsoja kokonaisuudessaan? Tsekkaisin omien kokemuksien mukaan takapakan kireyden. Vaikka sitten siellä ensihuollossa.
Uusi pyörä ja 50km ajaettu. Eli tosiaan niin kuin aikaisemmin kirjoitin GX vaihteistossa jokin ongelma.
Tänään kävi huollossa ja diagnoosi, että takavaihtaja vääntynyt (oikaistiin) mutta ei vaikutusta. Olen kyllä pommin varma, että mihinkään ei ole osunut. Ei mene isommalle vaihteelle ja rutisee ja pomppii rattailla
Jäi nyt huoltoon tutkittavaksi.
Vähän harmittaa, kallis pyörä eikä pääse ajamaan. Toivottavasti saadaan joskus kuntoon?
Olikohan virhetikki ostaa SRAM vaihteinen täpäri? :cry:
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 212
Uusi pyörä ja 50km ajaettu. Eli tosiaan niin kuin aikaisemmin kirjoitin GX vaihteistossa jokin ongelma.
Tänään kävi huollossa ja diagnoosi, että takavaihtaja vääntynyt (oikaistiin) mutta ei vaikutusta. Olen kyllä pommin varma, että mihinkään ei ole osunut. Ei mene isommalle vaihteelle ja rutisee ja pomppii rattailla
Jäi nyt huoltoon tutkittavaksi.
Vähän harmittaa, kallis pyörä eikä pääse ajamaan. Toivottavasti saadaan joskus kuntoon?
Olikohan virhetikki ostaa SRAM vaihteinen täpäri? :cry:
Sram ei ole merkkinä yhtään sen parempi tai huonompi kuin vaikka shimano.
Itte olen säästynyt ongelmilta molempien kanssa.
Vaijeri jumittaa, liipasin jumittaa, takapakassa joku tekovika, väärät ketjut.
Onhan noita syitä.
 
Liittynyt
18.09.2018
Viestejä
938
ok, menee sit nyt huonon tuurin piikkiin. Kumma ku ensimmäiset 50 km toimi aivan loistavasti.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
580
Uusi pyörä ja 50km ajaettu. Eli tosiaan niin kuin aikaisemmin kirjoitin GX vaihteistossa jokin ongelma.
Tänään kävi huollossa ja diagnoosi, että takavaihtaja vääntynyt (oikaistiin) mutta ei vaikutusta. Olen kyllä pommin varma, että mihinkään ei ole osunut. Ei mene isommalle vaihteelle ja rutisee ja pomppii rattailla
Jäi nyt huoltoon tutkittavaksi.
Vähän harmittaa, kallis pyörä eikä pääse ajamaan. Toivottavasti saadaan joskus kuntoon?
Olikohan virhetikki ostaa SRAM vaihteinen täpäri? :cry:
Itse olen SRAM SX 12-speed -vaihteistolla ajanut ongelmitta 4500 km. Epäilen, että vaihteistosi säädöt ovat pielessä. Jos pitäisi arvata ongelmiesi perusteella, niin vaihteiston varren etäisyys rattaista on pielessä - ja juuri siitä tuollaisia ongelmia aiheutuu. Etäisyyttä säädetään takavaihtajan B-ruuvista. Oheisessa kuvassa on säätömitat isoimman rattaan ja varren ylemmän rattaan välille eri SRAM-takavaihtajille, kun ketju on sillä isoimmalla rattaalla. Kuitenkin sujuvin vaihteiston toiminta voi olla hieman noista mitoista poikkeavakin, ja sitä sujuvinta toimintaa voi ihan arkailematta etsiä kokeilemalla. B-ruuvi on sisimmäinen takavaihteen kolmesta säätöruuvista.

SRAM:n sivuilta löytyy muutkin säätöohjeet eri vaihteistoille. Muutenkin kannattaa opetella vaihteistojen säädöt, ei se mitään avaruustekniikkaa ole:)

SRAM B-ruuvi.jpg
 
Liittynyt
18.09.2018
Viestejä
938
thanks stemppauksesta. Pitänee tutustua noihin ohjeisiin ja vinkkeihin kun saa pyörän huollosta takaisin.
Toivottavasti eivät kauheesti rokota enää…
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
580
Jos sinulla ei ole huoltotelinettä, niin sellainen kannattaa ehdottomasti hankkia. Pyörän ollessa telineessä kaikenlaisia huoltoja ja puhdistuksia on helppo tehdä, niitä vaihteiden säätöjäkin.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 133
B ruuvi säätö pitäis tehä sägi päällä, mitä moni ei tee. Jos vaihteisto vaihtaa huonosti, kannattaa säätää se kuntoon paino päällä.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
580
En kyllä tiedä, mikä olento sägi on, mutta ihan telineessä B-ruuvin säädöt tein, eikä uudelleen ole tarvinnut säädellä.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 133
Omassa focus jam2 sähköfillarilla kävi juuri vastaavasti, kun ensi huollossa valitin huonoja vaihtoja ja larun pyörä taputteli ongelman vaihtamalla vaihtaja korvake, mikä ei tietenkään korjannu ongelmaa. Säädin b ruuvin sägi päällä, niin loppu ongelmat.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 258
B ruuvi säätö pitäis tehä sägi päällä, mitä moni ei tee. Jos vaihteisto vaihtaa huonosti, kannattaa säätää se kuntoon paino päällä.
Toi B-ruuvin säätö on joillain komboilla aivan täytttä homeopatiaa, jonka säätöön saattaa tarvita hermoja ja kilometrejä. Eikä aina ymmärrä mistä se edes johtuu, että on niin hiton herkkää, vaikka olen pyöriä rakennellut jo kymmenen vuotta. Ehkä juuri suoruus ja vinous vanhoissa rungoissa ja vaihtajissa, vaikka puhtaina liuottimesta komponentit otetaan.

Itse säädön vaihdon aivan timanttiseksi, mutta alan koskemaan B-ruuviin tyyliin 50 kilometrin välein. Minimaalinen säätö, jonka jälkeen aina tuntuu että meni poskelleen. Mutta kilsojen mukana toiminta paranee ja pikku hiljaa alkaa löytyä tuntuma mihin pitäisi säätää.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 145
Tuo B ruuvi oli siis se jolla säädetään vaihtajan korkeutta kauemmas / lähemmäs takapakkaa (?).

Tuossa aiemmin täällä narisin kun ei aivan olleet vaihteet kohdillaan Sram XX1 AXS kanssa vaikka hienosäätöä viritteli, oli aina ratas tai kaksi joilta ei vaihtanut sulavasti.

Tarkistelin jossain vaiheessa sen b ruuvin tilanteen myös, oli aivan päin mäntyjä siitä mihin olin sen asennusohjeiden mukaan säätänyt mukana tulleella työkalulla. Piti vähän kiristää lähemmäs pakkaa niin nyt toimii selkeesti paremmin.

Taitaa olla valunut tai löystynyt tai sitten ei ollut alunperinkään oikein, mutta tuota pitää näköjään tarkkailla että pysyy ruodussaan.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 133
Tuo B ruuvi oli siis se jolla säädetään vaihtajan korkeutta kauemmas / lähemmäs takapakkaa (?).

Tuossa aiemmin täällä narisin kun ei aivan olleet vaihteet kohdillaan Sram XX1 AXS kanssa vaikka hienosäätöä viritteli, oli aina ratas tai kaksi joilta ei vaihtanut sulavasti.

Tarkistelin jossain vaiheessa sen b ruuvin tilanteen myös, oli aivan päin mäntyjä siitä mihin olin sen asennusohjeiden mukaan säätänyt mukana tulleella työkalulla. Piti vähän kiristää lähemmäs pakkaa niin nyt toimii selkeesti paremmin.

Taitaa olla valunut tai löystynyt tai sitten ei ollut alunperinkään oikein, mutta tuota pitää näköjään tarkkailla että pysyy ruodussaan.
B-ruuvissa on sinistä ruuvilukitetta, jos sitä liikaa pyörittelee, niin se kuluu pois.

Kuvassa näkyy ruuvin alapuolella toi sininen.

Joa tekee ite fillarihommia, niin toi on aika tärkeetä kamaa olla omasta takaa.

Ite käytän würthin, mutta uskon että motonetistä löytyy vastaavaa.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 145
B-ruuvissa on sinistä ruuvilukitetta, jos sitä liikaa pyörittelee, niin se kuluu pois.

Kuvassa näkyy ruuvin alapuolella toi sininen.

Joa tekee ite fillarihommia, niin toi on aika tärkeetä kamaa olla omasta takaa.

Ite käytän würthin, mutta uskon että motonetistä löytyy vastaavaa.
Joo vois lisäillä lukitetta jos on lähtenyt liikenteeseen :thumbsup:

Ärsyttävästi se muovinen kohdistuspala millä tuo säädetään kohdilleen niin lohkeaa siittä osasta mikä laitetaan rattaisiin kiinni. Toimii ilmankin mutta täytyy pidellä paikallaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 034
Hei mitäs valuvalle satulatolpalle voi tehdä. Momenttiin oikein kiristetty ja niin vaan hiljalleen valuu alaspäin kun lenkkejä tekee. Jotain mönjää väliin?
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 325
Hei mitäs valuvalle satulatolpalle voi tehdä. Momenttiin oikein kiristetty ja niin vaan hiljalleen valuu alaspäin kun lenkkejä tekee. Jotain mönjää väliin?
Kitkatahnoja yleensä käytetään hiilikuituisissa osissa, mutta kaitpa sellainen toimisi alumiinisissakin?

edit. tai siis en tiedä onko sinulla alumiinia, vai hiilikuitua osat, mutta kuitenkin. Tahnaa väliin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 034
On tolpan paksuus oikea. Kitkatahnaa minä siis tässä tulkitsin, että pitäisi ostaa. Tarkennan vielä että satulatolpasta kyse.. Mutta itse hissi toimii eikä valu, mutta tolpan putki valuu.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 325
Toivottavasti tolpan paksuus on oikein?
Yleensä vaseliini tarvitaan alu tolpan ja teräs rungon välissä estämään kiinni hitsautuminen, mitenhän nuo kitkatahnat toimii?
En tiedä miten ne alumiinissa toimivat, mutta hiilikuidussa niitä käytetään siis siihen, ettei hiilikuituinen runko hitsaudu yhteen alumiinisen satulaputken kanssa (tai toisin päin) ja ettei hiilikuitua tarvitse vetää yli momenttiin että pysyy paikoillaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
261
Uusi pyörä ja 50km ajaettu. Eli tosiaan niin kuin aikaisemmin kirjoitin GX vaihteistossa jokin ongelma.
Tänään kävi huollossa ja diagnoosi, että takavaihtaja vääntynyt (oikaistiin) mutta ei vaikutusta. Olen kyllä pommin varma, että mihinkään ei ole osunut. Ei mene isommalle vaihteelle ja rutisee ja pomppii rattailla
Jäi nyt huoltoon tutkittavaksi.
Vähän harmittaa, kallis pyörä eikä pääse ajamaan. Toivottavasti saadaan joskus kuntoon?
Olikohan virhetikki ostaa SRAM vaihteinen täpäri? :cry:
Ei pitäisi olla merkkinä huono ja tuo GX taitaa olla jo paremman puolen sarjoja. Pojalla oli SRAMin NX -sarjan vaihtajan vivussa käynyt kämmi kasauksessa ja vaijeri ei kulkenut oikeassa uraa tuolla "liipasimen kotelossa". Aikani taistelin säätöjen kanssa, ennen kuin tuon avasin, avatessa näkyi heti ongelma ja vaijerissa olikin jo ylimääräinen mutka tullut. Vaihdoin GX -sarjan liipasimen ja nyt on toiminut.

Hei mitäs valuvalle satulatolpalle voi tehdä. Momenttiin oikein kiristetty ja niin vaan hiljalleen valuu alaspäin kun lenkkejä tekee. Jotain mönjää väliin?
Itsellä ei auttanut nuo kitkatahnat, joita yleensä hiilikuitutolppien kanssa käytetään. Emännältä lainasin hiuslakkaa tuohon liitokseen ja sen jälkeen on pysynyt paikallaan itsellä.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 289
Noniin, torstaina oli New Bike Day ja tänään kerkesin ulkoiluttamaan uutta työjuhtaa. Tää on nyt sellanen työsuhdepyörä/pyöräetu, mutta yhtään työmatkaa tämä ei tule koskaan näkemään koska on melkonen traktori ajaa kadulla. Tosin menee kyllä sitten metsässä hienosti!

Vehjas on Cannondalen uusi Habit HT 1, eli Habitin hard tail versio ja tää oli niistä kolmesta se paras malli. Speksinä Shimanon Deore 1x12, MT420 jarrut, Rockshox 35 Silver ilmakeula 130mm joustolla, 150 millin dropperi satulassa. Rengastuksena WTB:n Vigilante edessä 2,5” ja takana 2,4”, eli aika möhköllä renkaalla joka on tiellä todella nihkeä mutta metsässä meneekin sitten vähän mihin vaan. Mainittavan arvoista lienee myös moderni trail-geometria sekä kaikki kaapeloinnit rungon sisällä. Ja onhan tuo aivan törkeän hieno pyörä kaiken lisäksi :joy:

Aika erilainen vehje ajaa, niin maastossa kuin kadulla verrattuna vanhaan 2018 Feltin jousikeulaiseen XC pyörään. Cannari on 100% täysverinen maastopyörä kun tuo Feltti oli vähän sellainen jokapaikanhöylä ja soveltui hyvin myös tiellä ajeluun. Nopeallakin testillä huomas että tää on maastopyöränä hyvin eri tason laite kuin edellinen. En tosin taida Cannarilla lähteä vetämään mitään 60+ km ”seikkailuvetoja” maaseudulla mitä joskus tehnyt Feltin kanssa, tai ainakin pitää varata enemmän aikaa kun menee niin tahmeasti… Tosin nykyään mulla on gravelikin niin meen sitte varmaan sillä :cool:

Ja juu, on katulaillinen ja heijastimet paikallaan :whistling:

IMG_0216.jpeg
 
Liittynyt
12.01.2018
Viestejä
323
Toivottavasti tolpan paksuus on oikein?
Yleensä vaseliini tarvitaan alu tolpan ja teräs rungon välissä estämään kiinni hitsautuminen, mitenhän nuo kitkatahnat toimii?
Hyvin toimii kitkatahna alumiitinkin kans, ite oon käyttäny dynamic carbon assembly pastea, tuossa on sopivasti karheutta.
 
Liittynyt
12.01.2018
Viestejä
323
Hiekka toimii myös jos haluaa nuukailla. Sopivasti jyvät karhentuu alumiiniin.
Toki, normi saippuastakin saa hiekalla purevamman kun pesee niitä rassausrasvoja käsistä pois;)
Tuo pasta ei kyllä vaan maksa juuri mitään, pienin tuubiki on kestäny vuosia.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 384
XLC kädensijat -kokemuksia.

3 viikkoa sitten uudessa maastopyörässä ja jo nyt havaittavissa kulumaa. Kumimateriaalia irtoilee ja tuntuu ettei ko. kädensijat kestä vuottakaan.

1693083307606.png



Varsinkin tuon XLC-mainoslogotekstin reunakumi irtoilee mikä aiheuttaa epämukavuutta ajoon ja arvailuakin - montako viikkoa kestää kaikkiaan.

Mitas Ocelot 29" MTB renkaat.

3 viikkoa ajoa, ei tarpeettomia äkkijarrutuksia, tosiaan kuten muutkin valitelleet eri merkin renkaista, kulumat aika merkittäviä. Näyttää siltä, että ajan sileäksi alle vuodessa. Koko kuviosta hävisi ainakin 1-3 milliä jo.

Onko tosiaan niin, että laatu on näin surkeaa vai onko ostajassa vika?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 212
XLC kädensijat -kokemuksia.

3 viikkoa sitten laitettu maastopyörään ja jo nyt havaittavissa kulumaa. Kumimateriaalia irtoilee ja tuntuu ettei ko. kädensijat kestä vuottakaan.




Varsinkin tuon XLC-mainoslogotekstin reunakumi irtoilee mikä aiheuttaa epämukavuutta ajoon ja arvailuakin - montako viikkoa kestää kaikkiaan.

Mitas Ocelot 29" MTB renkaat.

3 viikkoa ajoa, ei tarpeettomia äkkijarrutuksia, tosiaan kuten muutkin valitelleet eri merkin renkaista, kulumat aika merkittäviä. Näyttää siltä, että ajan sileäksi alle vuodessa. Koko kuviosta hävisi ainakin 1-3 milliä jo.

Onko tosiaan niin, että laatu on näin surkeaa vai onko ostajassa vika?
Siis ihan pirun halvat ei kestä. Eipä olis uskonut.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 384
Siis ihan pirun halvat ei kestä. Eipä olis uskonut.
Siis tämä oli Nakamura-pyörässä. Minulla on tiukka budjetti kun uutta pyörää hain, joten tilasin BS:stä kotiin asti. Budget Sportin kuvissa ne kahvat oli ihan eri!
Myyjä sanoi myymälässä, että nykyään pyörässä voi olla osien saatavuushaasteiden vuoksi muitakin osia käytössä. Hän antoi kyseisen kädensijan viasta johtuen 10 euron alennusta pyörästä.
Hän käytti kädensijan oletettua markkinahintaa minkä kaivoin hänelle itse Bikesterin sivuilta rahalliseen hyvitykseen Klarna-laskulle.

Mikähän olisi se parempi kädensija, olen ostanut joskus Biltemasta halvemmalla kädensijan, joka kului puhki vasta 2,5 vuoden päästä. Ei käyttökuukautena.

Noista ulkorenkaista en ole jaksanut purnata siinä tilanteessa. Kun myös erimerkkisistä ulkorenkaista on täällä äskettäin ollut juttua, niiden nopeista kulumisista.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 325
Siis tämä oli Nakamura-pyörässä. Minulla on tiukka budjetti kun uutta pyörää hain, joten tilasin BS:stä kotiin asti. Budget Sportin kuvissa ne kahvat oli ihan eri!
Myyjä sanoi myymälässä, että nykyään pyörässä voi olla osien saatavuushaasteiden vuoksi muitakin osia käytössä. Hän antoi kyseisen kädensijan viasta johtuen 10 euron alennusta pyörästä.
Hän käytti kädensijan oletettua markkinahintaa minkä kaivoin hänelle itse Bikesterin sivuilta rahalliseen hyvitykseen Klarna-laskulle.

Mikähän olisi se parempi kädensija, olen ostanut joskus Biltemasta halvemmalla kädensijan, joka kului puhki vasta 2,5 vuoden päästä. Ei käyttökuukautena.

Noista ulkorenkaista en ole jaksanut purnata siinä tilanteessa. Kun myös erimerkkisistä ulkorenkaista on täällä äskettäin ollut juttua, niiden nopeista kulumisista.
Osta jonkun tunnetun valmistajan kädensijat, niin kestää.
Samoin nuo renkaat, niin on jotkut halvimmat mitä löytyy markkinoilta. Pikaisella googletelulla ocelet 29" maksaa 13 euroa kappale. Ei ihmekään ettei sillä rahalla saa kestävää ja hyvää.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 384
Osta jonkun tunnetun valmistajan kädensijat, niin kestää.
Samoin nuo renkaat, niin on jotkut halvimmat mitä löytyy markkinoilta. Pikaisella googletelulla ocelet 29" maksaa 13 euroa kappale. Ei ihmekään ettei sillä rahalla saa kestävää ja hyvää.
Ajatuksissa on palata Schwalbeen, en vain pysty vaihtamaan huonot heti uusiin, annan vielä hetken kulua. Kädensijan ostan kyllä paremman tarjouksesta pian.

Olen myös huomannut, että juuri noissa osissa säästetään monesti, ja jokainen kauppias varmaan tietääkin että satulat, kädensijat ja renkaat monella kokeneella lähtevät heti uusiin.
Polkimet myös ja niitähän ei kaikkien pyörien kanssa edes toimiteta nykyisin juuri tästä syystä.


Clas Ohlsonissa muuten 14,95 euroa tms. vastaavat ulkorenkaat, myyjältä kuulin että olisivat Mitas-laadun kanssa yhteneväistä tavaraa.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 325
Ajatuksissa on palata Schwalbeen, en vain pysty vaihtamaan huonot heti uusiin, annan vielä hetken kulua. Kädensijan ostan kyllä paremman tarjouksesta pian.

Olen myös huomannut, että juuri noissa osissa säästetään monesti, ja jokainen kauppias varmaan tietääkin että satulat, kädensijat ja renkaat monella kokeneella lähtevät heti uusiin.
Polkimet myös ja niitähän ei kaikkien pyörien kanssa edes toimiteta nykyisin.
Sitähän se pyörä kauppa monesti on. Ostat pyörän ja siihen uuden satulan kun pyörän mukana oleva ei ole hyvä omalle pyllylle. Sitten vaihdat renkaat paremmin omaan ajotapaan ja maastoon sopivaksi. Kädensijoja en ole itse joutunut vaihtamaan kuluman takia kyllä koskaan.

Mutta kun asiakkaat haluavat markkinoille halpoja pyöriä, niin pakkohan se on jossain tinkiä.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 384
Sitähän se pyörä kauppa monesti on. Ostat pyörän ja siihen uuden satulan kun pyörän mukana oleva ei ole hyvä omalle pyllylle. Sitten vaihdat renkaat paremmin omaan ajotapaan ja maastoon sopivaksi. Kädensijoja en ole itse joutunut vaihtamaan kuluman takia kyllä koskaan.

Mutta kun asiakkaat haluavat markkinoille halpoja pyöriä, niin pakkohan se on jossain tinkiä.
Onko sinulla muuten noista kokemusta? Saisiko noista vähän kestävämpää laatua?


Ymmärrän kyllä tuon, että ne tinkii ja todennäköisesti joutuu alussa maksamaan vähintään 100 e extraa paremmista tarvikkeista, mutta se taitaa silti olla edullisempaa kun ostin pyörän tarjouksesta.
Verrattuna XXL-liikkeen halvimpiin "kunnon pyöriin".

Jouduin siis orjamaisesti noudattamaan budjettia, kun nyt tuli myös terveysmenoja, joihin oli löydyttävä rahaa. Eli osa pyöräbudjetista valui sinne. Eikä hankintaa voinut siirtää, sillä vanha pyörä ajettu loppuun.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
357
Bilteman gripit on kyllä budjettiluokassa ylivoimaiset. Tonni ajettu ja vielä uuden verosessa kunnossa. Pitoakin riittää maastoajoon, ei ole mitään kovaa muovia tai kumia.

Continentalilta saa aika edukkaita renkaita, saksasta lähtee 25e:lla cross kingejä ja rubaneja taittuvakylkisinä.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 384
Bilteman gripit on kyllä budjettiluokassa ylivoimaiset. Tonni ajettu ja vielä uuden verosessa kunnossa. Pitoakin riittää maastoajoon, ei ole mitään kovaa muovia tai kumia.

Continentalilta saa aika edukkaita renkaita, saksasta lähtee 25e:lla cross kingejä ja rubaneja taittuvakylkisinä.
Noi ostan tässä kunhan pääsen polkemaan Biltemaan asti. Taitaa sieltä aina vähän muutakin tarttua, ei tyhjin käsin ikinä ulos...
Tuo vaikuttaa itse asiassa melko hyvältä kokemuksesi perusteella. Kaveri just kertoi että nuo 24,99 euron BBB:t eivät ole hintansa arvoisia, kesti hänellä aktiivikäyttöä vain vuoden kunnes rakenne muuttui.
Kahvan kumipinta liikkui ympäriinsä rasituksessa, ruuvit kireimmillään, ei saanut kunnon otetta fillaroidessa. Minäpäs suosittelen hänellekin noita Bilteman gripejä!
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 289
Onkos täällä kukaan laittanut 29” maastopyörästä ”yleispyörää”?

Kysymys liittyy siihen että kun tuli tuo uusi maastopyörä niin ensimmäinen intuitio oli toki myydä vanha maastopyörä pois. Mutta aloinkin miettimään, että jospas hankkiutuisinkin eroon vanhemmasta ja huonommilla osasilla varustetusta hybridistä, ja jättäisinkin tuon vanhan xc:n yleispyöräksi. Kuulostaako ihan pehmoiselta ajatukselta vai olisko tässä jopa järkeä?

Yleispyöräkäyttöä silmällä pitäen vois laitella vanhojen kumien loppuessa pienempikuvioista tilalle, mahdollisesti kiinteät rapakaaret ja jopa kiinteä tarakka vois olla hyvä niin olis helppoa ja nopeaa heittää tarakkalaukkua kiinni kun lähtee pyöräilemään perheen kanssa. Mulla on pikalokarit varastossa ja Thulen takahaarukkaan tuleva tavaratellinki, mutta pelkään että ne pöllitään heti kun fillarin jonnekin parkeeraa jos ei ole ruuveilla kiinni niin sillä mietin kiinteitä…

Kai noita rapakaaria ja tarakoita löytyy MTB mallejakin kun kaiken maailman bikepackingia nykyään harrastetaan paljon.

Jos on heittää vinkkejä mitä kannattais katsella niin otan kiitollisena vastaan :tup:

* Tämä kysely ei ole enää ajankohtainen koska ko. fillari on myyty *
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 133
Bilteman gripit on kyllä budjettiluokassa ylivoimaiset. Tonni ajettu ja vielä uuden verosessa kunnossa. Pitoakin riittää maastoajoon, ei ole mitään kovaa muovia tai kumia.

Continentalilta saa aika edukkaita renkaita, saksasta lähtee 25e:lla cross kingejä ja rubaneja taittuvakylkisinä.
Varotuksena että kaikki alumiiniset päät tulee naarmuttaa kaiken mihin osuu tai nojaa. Suosittelen sellaset jossa päädyt on muovia tai kumia. Ite oon käyttäny näitä rf:n Race Face Grippler 30mm grips • Hi5Bikes

Ja niistä on saanu niin kämpän ovet kun auto osumaa, eikä toi alumiini anna anteeks.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
942
Onkos täällä kukaan laittanut 29” maastopyörästä ”yleispyörää”?
On ihan yleistä touhua. 29" on oikeasti ikivanha 28" mummopyöräkoko. Muijalla on käytössä on 28" etujousto maastopyörä mummiksen renkailla ja lokasuojilla. Itselläni on käytössä 28" täpäri hieman mummiskokoa leveämmillä renkailla ja lokasuojilla. Etukorikin tietysti löytyy.

Asiaan:
Pyörästäni ovat alkaneet ketjut hyppiä pienimmällä rattaalla. Ketjuilla ei ole ajettu kuin ~200km:ä ja pyörällä ~2000km:ä. Vaihteista kerrotaan: " Shimano Deore M5100, 1 x 11 -vaihteisto" Päälle päin pienin ratas näyttää suurinpiirtein yhtä surkealta kuin uutena. Oli siis jo uutena sen näköinen, että moottoripyörissä ja teollisuudessa vaihdetaan hyvissä ajoin ennen, kuin piikit näyttävä siltä. Saako vaihdettua pelkän pienimmän rattaan, vai joutuuko vaihtamaan koko pakan?
 
Liittynyt
04.06.2020
Viestejä
331
29" maastopyörästä voi rakentaa erinomaisen yleispyörän, tai nyky-pyöräilymuotisanastolla "ATB":n. Itseltäni löytyy Sonder Broken Road 29" jäykkäperä (osan aikaa vuodesta täysjäykkä) ja jos pitäisi yhdellä pyörällä pärjätä aivan kaikki omat ajoni, niin 29" täysjäykkä olisi melko selvä valinta.
 
Liittynyt
27.11.2019
Viestejä
117
Mitäs arvon foorumilaiset on mieltä. Jos on tottunut "normaalilla" pyörällä ajamaan talvella nastarenkailla niin onko semmoiset syytä hankkia maastopyöräänkin vai pärjääkö noilla tavallisilla kumeilla? Nykyisessä pyörässä schwalbe nobby nic renkaat 2.6 leveänä.
Ensimmäinen talvi nyt tämmöisellä pyörällä ja koitetaan siihen vähän ennakkoon varautua.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 134
Mitäs arvon foorumilaiset on mieltä. Jos on tottunut "normaalilla" pyörällä ajamaan talvella nastarenkailla niin onko semmoiset syytä hankkia maastopyöräänkin vai pärjääkö noilla tavallisilla kumeilla? Nykyisessä pyörässä schwalbe nobby nic renkaat 2.6 leveänä.
Ensimmäinen talvi nyt tämmöisellä pyörällä ja koitetaan siihen vähän ennakkoon varautua.
Lumella pärjää hyvin. Samoin myös, jos on vähän karheaa jäätä. Sitten jos on kelien puolesta peilijäätä kaikkialla, niin ei maastorengaskaan meinaa pitää yhtään. Ihan matalilla paineilla saattaa päästä varovasti eteenpäin, mutta äkkiliikkeitä ei voi tehdä.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 137
Mitäs arvon foorumilaiset on mieltä. Jos on tottunut "normaalilla" pyörällä ajamaan talvella nastarenkailla niin onko semmoiset syytä hankkia maastopyöräänkin vai pärjääkö noilla tavallisilla kumeilla? Nykyisessä pyörässä schwalbe nobby nic renkaat 2.6 leveänä.
Ensimmäinen talvi nyt tämmöisellä pyörällä ja koitetaan siihen vähän ennakkoon varautua.
Hyvin pärjäsi Canyonin Nobby Nic 2.6" -ensiasennusrenkailla maalis- ja huhtikuun lopputalven keleissä. Hiukan piti ennakoida jäisillä paikoilla mutta siinä se. Pahinta on sulavat lumipenkat jotka aurinko sulattaa päivällä ja pakkanen jäädyttää yöllä.

Ensi talveksi laitan ISP:t alle: SCHWALBE Ice Spiker Pro Clincher Rengas Performance 29x2,25" Talvi, musta netistä | bikester.fi koska "pärjääminen" on kuitenkin pyöräilyssä aika perseestä.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 133
Mitäs arvon foorumilaiset on mieltä. Jos on tottunut "normaalilla" pyörällä ajamaan talvella nastarenkailla niin onko semmoiset syytä hankkia maastopyöräänkin vai pärjääkö noilla tavallisilla kumeilla? Nykyisessä pyörässä schwalbe nobby nic renkaat 2.6 leveänä.
Ensimmäinen talvi nyt tämmöisellä pyörällä ja koitetaan siihen vähän ennakkoon varautua.
Vuos sitten murtu kylkiluu, kun laitoin viallisen ispin tilalle maxxiksen ja ajoin märän jään läpi. Suosittelen talvella nastoja, niin ei tarvii varautua ylläreihin.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
246 081
Viestejä
4 298 414
Jäsenet
71 771
Uusin jäsen
Juakko

Hinta.fi

Ylös Bottom