Pyöräily

Liittynyt
18.09.2018
Viestejä
941
Olisiko vaihtaa saanut osumaa ja korvake vääntynyt?
Tai onko b ruuvi liikkunut ja nyt vaihtajan ylärissa liian lähellä tai kaukana pakasta. Netistä löytyy hyvät ohjeet tohon säätöön.
Nyt meni mun taitojen yli. Sain ensi huollon puoleen hintaan, niin tuli mieleen että veisikö sinne? Onko liian aikaista ku vain 50km metsäajoa?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
503
Nyt meni mun taitojen yli. Sain ensi huollon puoleen hintaan, niin tuli mieleen että veisikö sinne? Onko liian aikaista ku vain 50km metsäajoa?
Onhan tuo nyt aika ajoissa siihen hommaan. Mutta jos olet jostain läheltä pyörän ostanut niin varmaan tsekkaa tuon ilmaiseksi.
B screw adjustment for SRAM 12 speed YouTubeen niin näet mitä tarkoitan. Ei raketti tiedettä.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 318
Osaiskos joku vinkata pomppukeppeihin liittyen.

Mulla on maastopyörässä (Felt Dispatch 9/60) Suntourin XCM keula, eli hinnat alkaen -jousikeppi. Tässä nyt pohtinut että päivittäiskö koko pyörän parempaan vai lähtiskö päivityksen tielle ja vaihtais paremman keulan siihen. Muut osat on ihan ok toimivaa; Deore/Acera 3x9 miksaus, hydrauliset M315 levarit, ok kiekot jne joten sinänsä fillari vois riittää mun käyttöön muuten mutta toi keula on aika ankea, eikä tuossa ole kilometrejäkään vielä kovin paljoa mittarissa.

Nyt kun fillareiden hinnat on nousseet aikaisemmista vuosista niin päivityksen järkevyys suhteessa uuteen fillariin kasvaaa edullisuutensa ansiosta.

Mutta, mitäs siihen laittais tilalle?
Hakusessa olis sellainen ”edullinen mutta hyvä” järkiratkaisu joka olis tarpeeks hyvä ja nostais fillarin kyvykkyyttä, mutta ei vaatis kauheaa budjettia. Budjetti siksi maltillinen kun maastopyöräily on mulle vähän sellanen ”kakkoslaji” jota teen harvemmin.

Tässä nyt miettinyt esim. Rockshoxin Judy ja Recon malleja, olisko noissa potentiaalia täyttämään harrastelijan tarpeet? Hinnat näyttäis pyörivän jossain vajaan parin-kolmen sadan tienoilla vähän mallista riippuen (ainakin Saksan kaupoissa) joka vois olla sitä luokkaa mitä tähän vois panostaa. Enemmän ehkä kiinnostais toi Recon joka lienee noista se parempi malli.

Onko näissä jotain hyviä tai huonoja puolia vai olisko joku muu parempi valinta?

Nykyisessä on joustoa 100mm ja varmaan samaa tarttis katsella uuteenkin. Pikalinkkuakselit renkaissa, ennole varma onko putki tasapaksu vai tapered, pitää tarkistaa, mutta noista taitaa löytyä malleja oli kumpi vaan.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 151
Osaiskos joku vinkata pomppukeppeihin liittyen.

Mulla on maastopyörässä (Felt Dispatch 9/60) Suntourin XCM keula, eli hinnat alkaen -jousikeppi. Tässä nyt pohtinut että päivittäiskö koko pyörän parempaan vai lähtiskö päivityksen tielle ja vaihtais paremman keulan siihen. Muut osat on ihan ok toimivaa; Deore/Acera 3x9 miksaus, hydrauliset M315 levarit, ok kiekot jne joten sinänsä fillari vois riittää mun käyttöön muuten mutta toi keula on aika ankea, eikä tuossa ole kilometrejäkään vielä kovin paljoa mittarissa.

Nyt kun fillareiden hinnat on nousseet aikaisemmista vuosista niin päivityksen järkevyys suhteessa uuteen fillariin kasvaaa edullisuutensa ansiosta.

Mutta, mitäs siihen laittais tilalle?
Hakusessa olis sellainen ”edullinen mutta hyvä” järkiratkaisu joka olis tarpeeks hyvä ja nostais fillarin kyvykkyyttä, mutta ei vaatis kauheaa budjettia. Budjetti siksi maltillinen kun maastopyöräily on mulle vähän sellanen ”kakkoslaji” jota teen harvemmin.

Tässä nyt miettinyt esim. Rockshoxin Judy ja Recon malleja, olisko noissa potentiaalia täyttämään harrastelijan tarpeet? Hinnat näyttäis pyörivän jossain vajaan parin-kolmen sadan tienoilla vähän mallista riippuen (ainakin Saksan kaupoissa) joka vois olla sitä luokkaa mitä tähän vois panostaa. Enemmän ehkä kiinnostais toi Recon joka lienee noista se parempi malli.

Onko näissä jotain hyviä tai huonoja puolia vai olisko joku muu parempi valinta?

Nykyisessä on joustoa 100mm ja varmaan samaa tarttis katsella uuteenkin. Pikalinkkuakselit renkaissa, ennole varma onko putki tasapaksu vai tapered, pitää tarkistaa, mutta noista taitaa löytyä malleja oli kumpi vaan.
Tähän löytyy aika paljon eriäviä mielipiteitä, eikä oikeaa vastausta ole. Itse pistäisin pyörän myyntiin ja ostaisin uuden. Tossa pyörässä liikaa romua kiinni ja jos lähtee osia päivittelee, nopeesti saa samaan hintaa uuden pyörän jossa nykyaikaset osat ja geometria. Ehkä niitä keuloja mitä katot saa pikalinkulla, mutta nykyään kun ostat, niin ne on läpiakselilla ja jotuu vaihtaa napa tai koko vanne.
Ite ostaisin sellasen pyörän jossa 1x12 vaihteinen ja dropperi nykyään itelleni aika pakollinen.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 435
Vielä yksi kysymys.

Minulla on ulkorenkaat pyörään uusina jemmassa 29x2.25 ja naapuri haluaisi ostaa ne kummatkin pyöräänsä, mutta hänen pyörässä nuo on 29x2.10. Sopivatko ulkorenkaat hänen maastopyörään?
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 318
Tähän löytyy aika paljon eriäviä mielipiteitä, eikä oikeaa vastausta ole. Itse pistäisin pyörän myyntiin ja ostaisin uuden. Tossa pyörässä liikaa romua kiinni ja jos lähtee osia päivittelee, nopeesti saa samaan hintaa uuden pyörän jossa nykyaikaset osat ja geometria. Ehkä niitä keuloja mitä katot saa pikalinkulla, mutta nykyään kun ostat, niin ne on läpiakselilla ja jotuu vaihtaa napa tai koko vanne.
Ite ostaisin sellasen pyörän jossa 1x12 vaihteinen ja dropperi nykyään itelleni aika pakollinen.
No tässäpä se kolikon toinen puoli mitä olen pohtinut. Meinasin jo viime vuonna kertaalleen ostaa uuden pyörän mainitsemillasi spekseillä, mutta jätin kuitenkin ostamatta (hyvä tarjous mutta ei sopivaa kokoa). Tänä vuonna taas bonukset käytettiin uuteen graveliin niin perse ei kyllä kestä laittaa maastopyörääkin uusiksi saman vuoden aikana, ainakaan omalla rahalla.

Meillä tietty olis tulossa pyöräetu syksyllä firmaan jota vois hyödyntää fillarin uusimisessa, mutta se on taas oma ajatuskuvionsa haluaisko sitten hankkia sähkärin, hyvän jäykkäperän vai täpärin…
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 212
Vielä yksi kysymys.

Minulla on ulkorenkaat pyörään uusina jemmassa 29x2.25 ja naapuri haluaisi ostaa ne kummatkin pyöräänsä, mutta hänen pyörässä nuo on 29x2.10. Sopivatko ulkorenkaat hänen maastopyörään?
Onko naapurin pyörässä tilaa etuhaarukassa ja rungossa noin 4mm paksummalle renkaalle?
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 212
Osaiskos joku vinkata pomppukeppeihin liittyen.

Mulla on maastopyörässä (Felt Dispatch 9/60) Suntourin XCM keula, eli hinnat alkaen -jousikeppi. Tässä nyt pohtinut että päivittäiskö koko pyörän parempaan vai lähtiskö päivityksen tielle ja vaihtais paremman keulan siihen. Muut osat on ihan ok toimivaa; Deore/Acera 3x9 miksaus, hydrauliset M315 levarit, ok kiekot jne joten sinänsä fillari vois riittää mun käyttöön muuten mutta toi keula on aika ankea, eikä tuossa ole kilometrejäkään vielä kovin paljoa mittarissa.

Nyt kun fillareiden hinnat on nousseet aikaisemmista vuosista niin päivityksen järkevyys suhteessa uuteen fillariin kasvaaa edullisuutensa ansiosta.

Mutta, mitäs siihen laittais tilalle?
Hakusessa olis sellainen ”edullinen mutta hyvä” järkiratkaisu joka olis tarpeeks hyvä ja nostais fillarin kyvykkyyttä, mutta ei vaatis kauheaa budjettia. Budjetti siksi maltillinen kun maastopyöräily on mulle vähän sellanen ”kakkoslaji” jota teen harvemmin.

Tässä nyt miettinyt esim. Rockshoxin Judy ja Recon malleja, olisko noissa potentiaalia täyttämään harrastelijan tarpeet? Hinnat näyttäis pyörivän jossain vajaan parin-kolmen sadan tienoilla vähän mallista riippuen (ainakin Saksan kaupoissa) joka vois olla sitä luokkaa mitä tähän vois panostaa. Enemmän ehkä kiinnostais toi Recon joka lienee noista se parempi malli.

Onko näissä jotain hyviä tai huonoja puolia vai olisko joku muu parempi valinta?

Nykyisessä on joustoa 100mm ja varmaan samaa tarttis katsella uuteenkin. Pikalinkkuakselit renkaissa, ennole varma onko putki tasapaksu vai tapered, pitää tarkistaa, mutta noista taitaa löytyä malleja oli kumpi vaan.
En ostaisi uutta pikalinkku ilmakeulaa.
Noitten hinnat on käytettynä luokkaa annetaan, joten fillaritorista vaikka koittaa väijyä.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 435
2,1" on 53,3mm ja 2,25" on 57,1mm.
Kiitos, mittailen nuo illalla. Olen ihan käsi noiden pyörien kanssa vaikka on poljettu jo 20 vuotta nuoresta asti.

Varsinkin kun mennään teknisimpiin juttuihin, mutta tukijalan osasin eilen itse vaihtaa :D Täältä saa hyviä neuvoja aina, kiitos!!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Olisko kellään suositella Tampereen alueelta hyvää maastopyörähuoltoa? Pannutin aika huolella ja nyt on pinnat mutkalla ja muuta vahinkoa, ja samalla tarvisi ihan tavallinen vuosihuolto tehdä
 
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
969
Osaiskos joku vinkata pomppukeppeihin liittyen.

Mulla on maastopyörässä (Felt Dispatch 9/60) Suntourin XCM keula, eli hinnat alkaen -jousikeppi. Tässä nyt pohtinut että päivittäiskö koko pyörän parempaan vai lähtiskö päivityksen tielle ja vaihtais paremman keulan siihen. Muut osat on ihan ok toimivaa; Deore/Acera 3x9 miksaus, hydrauliset M315 levarit, ok kiekot jne joten sinänsä fillari vois riittää mun käyttöön muuten mutta toi keula on aika ankea, eikä tuossa ole kilometrejäkään vielä kovin paljoa mittarissa.

Nyt kun fillareiden hinnat on nousseet aikaisemmista vuosista niin päivityksen järkevyys suhteessa uuteen fillariin kasvaaa edullisuutensa ansiosta.

Mutta, mitäs siihen laittais tilalle?
Hakusessa olis sellainen ”edullinen mutta hyvä” järkiratkaisu joka olis tarpeeks hyvä ja nostais fillarin kyvykkyyttä, mutta ei vaatis kauheaa budjettia. Budjetti siksi maltillinen kun maastopyöräily on mulle vähän sellanen ”kakkoslaji” jota teen harvemmin.

Tässä nyt miettinyt esim. Rockshoxin Judy ja Recon malleja, olisko noissa potentiaalia täyttämään harrastelijan tarpeet? Hinnat näyttäis pyörivän jossain vajaan parin-kolmen sadan tienoilla vähän mallista riippuen (ainakin Saksan kaupoissa) joka vois olla sitä luokkaa mitä tähän vois panostaa. Enemmän ehkä kiinnostais toi Recon joka lienee noista se parempi malli.

Onko näissä jotain hyviä tai huonoja puolia vai olisko joku muu parempi valinta?

Nykyisessä on joustoa 100mm ja varmaan samaa tarttis katsella uuteenkin. Pikalinkkuakselit renkaissa, ennole varma onko putki tasapaksu vai tapered, pitää tarkistaa, mutta noista taitaa löytyä malleja oli kumpi vaan.
Itsellä on tuossa vanha maastopyörä työnalla ja suunnittelin sellaista Amazonin / AliExpress ilmakeulaa, hinnat liikkuu noin 120-160€. Toinen vaihtoehto on että jos käytettynä löytyy sopiva alle 100€ hinnalla.

Ihan hirveästi ei viitsi panostaa rahaa, mieluusti pyrkii saamaan aina omansa takaisin.

Aika vähän tulee ajettua maastopyörällä ja tällä hetkellä siellä on RST Gila T5 joten olettaisin että parannus on huomattava. Jospa sitä innostuisi ajamaan sillä sitten enemmänkin.
 
Liittynyt
12.01.2018
Viestejä
324
Kiitos, mittailen nuo illalla. Olen ihan käsi noiden pyörien kanssa vaikka on poljettu jo 20 vuotta nuoresta asti.

Varsinkin kun mennään teknisimpiin juttuihin, mutta tukijalan osasin eilen itse vaihtaa :D Täältä saa hyviä neuvoja aina, kiitos!!
Todellinen mittaha renkaassa saattaa heittää moniakin millejä niin kannattaa varmistaa että on vähän pelivaraakin.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 435
Vielä yksi juttu. Aiemmin kysyin kun jo 11 vuotiaan markettimerkki maasturin ajotuntuma hutera. Käytin perushuollossa. Vaihdettiin mm. Ulkorenkaat, Vanhat oli sileät, rihdattiin vanteet ja puolaus kunnossa. Muita osia vaihdettiin. Kiristettiin ruuvit. Ajotuntuma parempi, mutta vauhtia metsäteillä kuopilla uskalla vieläkään ottaa.

Tänään pesin pyörää ja huomasin että etuhaarukan jousitusosassa?? on jokin halkeamilla molemmista puolista haarukkaa koko ympyrän laajuisesti kuvanmukaisesti. Aiheuttaako se huonoa ajotuntumaa eli tuntuu ettei pyörä pysy hallinnassa kuoppaisilla teillä. Rungossa myös yleisesti maalia lähtenyt ja iän kulumaa. Uskaltaako tällä enää ajaa, onko nuo halkeilemat vaarallisia?

Milloin on järkevää fillari vaihtaa. Ajoa 1-2 tuhatta km vuodessa. Ei talvisin. Kiitos.

1000001329.jpg
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
57
Nuo halkeamat on joustovarren stefassa. Ei nyt sinänsä vaarallista mut kannattaahan nuo vaihtaa. Saattaa se vähän parantaa ajotuntumaa.
Kyseessä varmaan joku halpa keula, esim suntour, niin on niissä kaikenmaailman klappia jo uutena.
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
616
Vielä yksi juttu. Aiemmin kysyin kun jo 11 vuotiaan markettimerkki maasturin ajotuntuma hutera. Käytin perushuollossa. Vaihdettiin mm. Ulkorenkaat, Vanhat oli sileät, rihdattiin vanteet ja puolaus kunnossa. Muita osia vaihdettiin. Kiristettiin ruuvit. Ajotuntuma parempi, mutta vauhtia metsäteillä kuopilla uskalla vieläkään ottaa.

Tänään pesin pyörää ja huomasin että etuhaarukan jousitusosassa?? on jokin halkeamilla molemmista puolista haarukkaa koko ympyrän laajuisesti kuvanmukaisesti. Aiheuttaako se huonoa ajotuntumaa eli tuntuu ettei pyörä pysy hallinnassa kuoppaisilla teillä. Rungossa myös yleisesti maalia lähtenyt ja iän kulumaa. Uskaltaako tällä enää ajaa, onko nuo halkeilemat vaarallisia?

Milloin on järkevää fillari vaihtaa. Ajoa 1-2 tuhatta km vuodessa. Ei talvisin. Kiitos.

Siinä on vaan tiivisteeseen tullut halkeamia, ei vaikuta ajotuntumaan.
Jos se nyt on marketti maasturi, niin paremman ajotuntuman saat laadukkaammalla pyörällä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
503
Vielä yksi juttu. Aiemmin kysyin kun jo 11 vuotiaan markettimerkki maasturin ajotuntuma hutera. Käytin perushuollossa. Vaihdettiin mm. Ulkorenkaat, Vanhat oli sileät, rihdattiin vanteet ja puolaus kunnossa. Muita osia vaihdettiin. Kiristettiin ruuvit. Ajotuntuma parempi, mutta vauhtia metsäteillä kuopilla uskalla vieläkään ottaa.

Tänään pesin pyörää ja huomasin että etuhaarukan jousitusosassa?? on jokin halkeamilla molemmista puolista haarukkaa koko ympyrän laajuisesti kuvanmukaisesti. Aiheuttaako se huonoa ajotuntumaa eli tuntuu ettei pyörä pysy hallinnassa kuoppaisilla teillä. Rungossa myös yleisesti maalia lähtenyt ja iän kulumaa. Uskaltaako tällä enää ajaa, onko nuo halkeilemat vaarallisia?

Milloin on järkevää fillari vaihtaa. Ajoa 1-2 tuhatta km vuodessa. Ei talvisin. Kiitos.

Jos meinaat tota kumi osaa niin pölysuojat halki. Tuolla sisällä on vielä sellaiset vaahto renkaat, jotka varmasti myös vaihto kunnossa. Onko tässä ilmajousi vai kierrejousi?
Eli NS. Alajalkojen huolto olisi paikallaan.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 151
Vielä yksi juttu. Aiemmin kysyin kun jo 11 vuotiaan markettimerkki maasturin ajotuntuma hutera. Käytin perushuollossa. Vaihdettiin mm. Ulkorenkaat, Vanhat oli sileät, rihdattiin vanteet ja puolaus kunnossa. Muita osia vaihdettiin. Kiristettiin ruuvit. Ajotuntuma parempi, mutta vauhtia metsäteillä kuopilla uskalla vieläkään ottaa.

Tänään pesin pyörää ja huomasin että etuhaarukan jousitusosassa?? on jokin halkeamilla molemmista puolista haarukkaa koko ympyrän laajuisesti kuvanmukaisesti. Aiheuttaako se huonoa ajotuntumaa eli tuntuu ettei pyörä pysy hallinnassa kuoppaisilla teillä. Rungossa myös yleisesti maalia lähtenyt ja iän kulumaa. Uskaltaako tällä enää ajaa, onko nuo halkeilemat vaarallisia?

Milloin on järkevää fillari vaihtaa. Ajoa 1-2 tuhatta km vuodessa. Ei talvisin. Kiitos.

Laitappa jotain tietoa pyörästä tai keulasta. Noittennstwfojen tarkotus pitää vesi ja paska poissa, mitä se ei nyt tee ja näyttää siltä että putket jo naarmuset, että likaa ja vettä toi keula aika lailla keränny. Jos tietäis keulasta edes jotain, niin vois suositella. Helpois olis lähettää huoltoon, jossa kerrotaan lopullinen tuomio esim. Joustohaarukka- ja iskunvaimenninhuolto | BAS-Shop Oy
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 151
Ei tosiaan kannata 11 vuotta vanhaa halpiskeulaa huollattaa liikkeessä. Huoltohinta on alkaen 150€.
Sitten se on vaan uus pyörä. En tiedä miten kysyjä voi ite huolattaa keulaa, jos käyttää 11v vanhaa fillaria huollossa ja kyselee neuvoja haljenneisiin stefoihin. Onhan tossa mahdollisuus vaihtaa toi keula, mutta kysyjä tulee vaihdattaa sen liikkeessä ja jos pitää vielä uus keula ostaa, niin jätelavalle koko lintta ja vaikka fillarifoorumilta uudempaa käytettyä.

Jos takotus olis vaan saada fillari kuntoon, niin toi 150€ on se halvin ratkasu.
 

Sid

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
93
Osaiskos joku vinkata pomppukeppeihin liittyen.

Mulla on maastopyörässä (Felt Dispatch 9/60) Suntourin XCM keula, eli hinnat alkaen -jousikeppi. Tässä nyt pohtinut että päivittäiskö koko pyörän parempaan vai lähtiskö päivityksen tielle ja vaihtais paremman keulan siihen. Muut osat on ihan ok toimivaa; Deore/Acera 3x9 miksaus, hydrauliset M315 levarit, ok kiekot jne joten sinänsä fillari vois riittää mun käyttöön muuten mutta toi keula on aika ankea, eikä tuossa ole kilometrejäkään vielä kovin paljoa mittarissa.

Nyt kun fillareiden hinnat on nousseet aikaisemmista vuosista niin päivityksen järkevyys suhteessa uuteen fillariin kasvaaa edullisuutensa ansiosta.

Mutta, mitäs siihen laittais tilalle?
Hakusessa olis sellainen ”edullinen mutta hyvä” järkiratkaisu joka olis tarpeeks hyvä ja nostais fillarin kyvykkyyttä, mutta ei vaatis kauheaa budjettia. Budjetti siksi maltillinen kun maastopyöräily on mulle vähän sellanen ”kakkoslaji” jota teen harvemmin.

Tässä nyt miettinyt esim. Rockshoxin Judy ja Recon malleja, olisko noissa potentiaalia täyttämään harrastelijan tarpeet? Hinnat näyttäis pyörivän jossain vajaan parin-kolmen sadan tienoilla vähän mallista riippuen (ainakin Saksan kaupoissa) joka vois olla sitä luokkaa mitä tähän vois panostaa. Enemmän ehkä kiinnostais toi Recon joka lienee noista se parempi malli.

Onko näissä jotain hyviä tai huonoja puolia vai olisko joku muu parempi valinta?

Nykyisessä on joustoa 100mm ja varmaan samaa tarttis katsella uuteenkin. Pikalinkkuakselit renkaissa, ennole varma onko putki tasapaksu vai tapered, pitää tarkistaa, mutta noista taitaa löytyä malleja oli kumpi vaan.
Jos kärsivällisyys riittää, voi edullista ilmakeulaa kyttäillä RCZ:n tarjousposteista. Sieltä nimittäin tulee viesti tai kaksi päivässä. Parhaita hintoja ei saa kuin alennuskoodilla eli nettisivuja seuraamalla ei pääse hyviin tarjouksiin kiinni. Olen tilannut sieltä Recon Silverin n. satasella ja nyt toimitusta odottaa Reba pariin sataan.
 

Sid

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
93
Sitten se on vaan uus pyörä. En tiedä miten kysyjä voi ite huolattaa keulaa, jos käyttää 11v vanhaa fillaria huollossa ja kyselee neuvoja haljenneisiin stefoihin. Onhan tossa mahdollisuus vaihtaa toi keula, mutta kysyjä tulee vaihdattaa sen liikkeessä ja jos pitää vielä uus keula ostaa, niin jätelavalle koko lintta ja vaikka fillarifoorumilta uudempaa käytettyä.

Jos takotus olis vaan saada fillari kuntoon, niin toi 150€ on se halvin ratkasu.
Ehkä oikea ratkaisu on olla tekemättä mitään ja ajaa vaan, vaikka vähän klappaa. Säästää sen 150€ seuraavan pyörän hankintaan.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 151
Vielä jää se ongelma että auttaako huteruuteen?
Luulis jos 11v ajanu samalla pyörällä ja huolto saa keulan toimii "kun uus" niin ei välttämättä pety siihen jos ajotuntuma palautuu samalle tasolle mitä se fillari ollu 11v sitten. Jos puhtaasti mun mielipidettä kysytään, niin en lähtis harrastaa 11v vanhalla marketti maasturilla mitään maastoajoa, vaikka kuinka hyvin huollettu.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 212
11 vuotiaan maasturin kun vaihtaa uudempaan niin huteruus kyllä häviää.
Leveämmät sarvet ja loivempi keulakulma tekee ihmeitä.
Tuntuu traktorilta aluksi, mutta menee paaaljon paremmin, pahemmista paikoista.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 435
Sitä itsekin mietin että jos huoltoon vie vaihtamaan keulaa, niin sillä ostaa jo kaupastakin uutta varustetta fillariin.

Mietin vain, että olisin valmis maksamaan vain 599 euroa pyörästä, mutta tuon nykyisen joku saattaisi meinaan ostaakin. Olen ajanut juuri viime viikolla fillarillani kivikkoisella metsätiellä ja yksi hetki oli kun tunsin ajossa kuin keula tai runko olisi "murtumassa". Se tapahtui nopeasti, mutta runko ja keula kuitenkin on täysin ehjiä jos ei naarmuja ja pintavärin lähtöjä lasketa. Tuntui kuin pyörä pettäisi alta. En osaa kuvastaa fillaria ammattitermein, siksi oletinkin että täällä kyllä tiedetään mistä on kysymys. Olen kyllä samaa mieltä että 399 euron tarjouspyörää ei kannattaisi korjauttaa täydellisesti, mutta maksoihan se ennen tarjousta sen 599. Täyshuolto tehtiin ja maksoi 200 euroa vaihdettavine osineen: ketjut, pakat, jarrulevyt ja -palat, taidettiin myös 5v sitten vaihtaja vaihtaa. Ei ollut sanottu mitään keulasta tai että koko pyörä kannattaisi enemmin vaihtaa. Viimeisimmässä huollossa myös kaikki vaijerit vaihdettu, kolme niistä oli huonoja. Pyörällä ajaa huollettuna asfalttia, ei sillä enää maastoon uskalla.

Uutena se olikin tosi tukeva ja hyvä ajaa, poljin alamäkeen metsässä 50 km/h helposti. Mutta tuo mainitsemani huteruus ja että ei uskalla enää maastoon, alkoi kunnolla vasta viime vuonna.

Tosiaan vanteiden rihtaus ja pinnojen kiristys auttoi siihen hieman, mutta ei poistanut sitä ongelmaa. Myös tietty ruuvit kireälle.
Minä näkisin, että tuollainen 399 euron markettiromu on palvellut minua hyvin, lähinnä kirjoitankin, että nyt varmaan on se oikea hetki hankkia uusi kone alle - kun ei nykyistä enää uskalla ajaa?

Kun huteruus oli pahinta viime vuonna, muistan kun asfalttimutkassa kiroilin kun pyörä meinasi väkisin "suistua" asfalttipätkältä sivuun hiekkakasoille yms. Sitä ei saanut ohjattua mitenkään pysymään halutusti.

Jos 29" etujoustopyörää hakee budjetilla, niin mitä kannattaa katsoa, entä paljonko 11-vuotiaan täyshuolletun markettipyörän kauppa-arvo on? Kehtaako pyytää 249 euroa että saisi edes huollot takaisin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.11.2022
Viestejä
56
Onhan etupyörä niin tiukassa kuin vain saa? Sekin aihettaa huteruutta jos on vähänkään löysällä. 249e voi olla tiukassa...
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 435
Laitappa jotain tietoa pyörästä tai keulasta. Noittennstwfojen tarkotus pitää vesi ja paska poissa, mitä se ei nyt tee ja näyttää siltä että putket jo naarmuset, että likaa ja vettä toi keula aika lailla keränny. Jos tietäis keulasta edes jotain, niin vois suositella. Helpois olis lähettää huoltoon, jossa kerrotaan lopullinen tuomio esim. Joustohaarukka- ja iskunvaimenninhuolto | BAS-Shop Oy
Se on niin vanha pyörä etten siitä saa tuotetietoja mitään. Mutta fillari on ostettu aikoinaan Hobby Hallista.

Sitten tuossa on koko runko mielestäni kulunut, alumiinia taitaa olla. Tuntuu kuin ei olisi enää entisensä. Olen vaan sen verran "pihi", että tuntuu oudolta ostaa uutta fillaria, kun vanhallakin vielä polkee.
Mutta pitääkö fillarilla polkea, jos se voi olla turvallisuusriski? Onko muuten tietoa tuleeko tuollainen huteruus ajoon myös esim. 599 euron merkkipyöriin, joita Bikester esim. myy.


Onko esim. tuollainen Cube 10-vuotiaana samanlainen, että joutaa jo vaihtamaan huonoon ajotuntumaan? Luin netistä että maastopyörä, jolla poljetaan paljon on hyvä vaihtaa 5 vuoden välein.

Etupyörä on niin tiukassa kuin saa.
 
Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
612
Jos pyörä on siinä kunnossa, että sillä ei uskalla itsekään ajaa, niin en kyllä kehtaisi sitä myyntiin laittaa. Ellei sitten tee myynti-ilmoituksessa selväksi ja myy pyörän esim. korjattavaksi tms.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 435
Ok, pikalukituksella varustetut jäävät helposti hieman löysälle, mut jos on maksimi kireellä niin eipä siinä sit...
Joo, kyllähän tuo ajetulta vaikuttaa.

En tosin usko, etteikö tuollainen huteruus ajossa tulisi merkkipyöriinkin, jos niillä ajetaankin. Minun on vaan niin vaikea luopua rakkaasta, jonka kanssa olemme ihmetelleet metsiä ja soita jo yli vuosikymmenen ajan. No katselen tässä sivussa uusia pyöriä ja säästän rahaa. Päätin, että en nyt osta mitään lisävarusteita tuohon vanhaan (oli esim. satulatanko tarkoitus vaihtaa kun nykyinen ei pidä satulaa samassa paikassa). Vaikka kuin kireälle laittaa. Kai se liikkuu vähän itsekseen ajeluiden voimasta jotenkin maksimitasonsa yli. Muutenkin tosi huono kiinnityssysteemi satulalle, ei ihmekään jos ei kohdillaan pysy!
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 151
Joo, kyllähän tuo ajetulta vaikuttaa.

En tosin usko, etteikö tuollainen huteruus ajossa tulisi merkkipyöriinkin, jos niillä ajetaankin. Minun on vaan niin vaikea luopua rakkaasta, jonka kanssa olemme ihmetelleet metsiä ja soita jo yli vuosikymmenen ajan. No katselen tässä sivussa uusia pyöriä ja säästän rahaa. Päätin, että en nyt osta mitään lisävarusteita tuohon vanhaan (oli esim. satulatanko tarkoitus vaihtaa kun nykyinen ei pidä satulaa samassa paikassa). Vaikka kuin kireälle laittaa. Kai se liikkuu vähän itsekseen ajeluiden voimasta jotenkin maksimitasonsa yli. Muutenkin tosi huono kiinnityssysteemi satulalle, ei ihmekään jos ei kohdillaan pysy!
Muc-Off Carbon gripper 75 g, kitkatahna - STD - Polkupyörän Ketjuöljyt Ja -Rasvat | XXL Tää vois auttaa sua satula tolppa ongemaan. Jos säästää pyörään, niin suosittelen kerralla ostaa kunnollisen ja jättäisin hinnat alkaen mallit väliin. Ite en lähtis ostaa halvinta jos ostamassa pyörää jonka pitää yli 10 vuotta. Noi 500€ pyörät ovat yleensä niitä jotka ostetaan 15v muksulle maastopyöräks. Mä en edes tiedä miten voi olla mahdollista että jäykkäperä painaa 15 kiloa.
 

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 293
Ei tosiaan kannata 11 vuotta vanhaa halpiskeulaa huollattaa liikkeessä. Huoltohinta on alkaen 150€.
Samaa mieltä tuosta ettei markettipyörän halpiskeulaan kannata upottaa rahaa. Pisti vain silmään tuo huollon alkaen hinta. Juuri toissapäivänä huollatin Pyörävarikolla 14 vuotta vanhan Gary Fisherin RockShox Tora SLn hintaan 109 euroa. Huoltokitin hinta taisi olla 30€ ja työn osuus oli loput 79 euroa.
 

Sid

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
93
Samaa mieltä tuosta ettei markettipyörän halpiskeulaan kannata upottaa rahaa. Pisti vain silmään tuo huollon alkaen hinta. Juuri toissapäivänä huollatin Pyörävarikolla 14 vuotta vanhan Gary Fisherin RockShox Tora SLn hintaan 109 euroa. Huoltokitin hinta taisi olla 30€ ja työn osuus oli loput 79 euroa.
Kiitos vinkistä. Voisin kokeilla Vantaan pistettä ajokauden jälkeen. BAS ja Fillariosa ovat suosittuja paikkoja ja niissä hinta on tuon 150€ sisältäen tiivisteet. Pk-seudulla monessa paikassa muualla on hinta 100€ ilman tiivisteitä.
 

Tup3x

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 346
Hieman arveluttaa Rocket Ronin kesto takana. Edessä kunto ihan ok, mutta takan tuntuu sulavan oikein silmissä. Alle vuosi takana käytännössä ajot alko loppukeväästä. Lisäksi taisi käydä mäihä tuossa... ettei puhjennut. Saa nähdä kauanko kestää tällä vauhdilla.

9.8.
20230809_172421.jpg


15.7.
20230715_135855.jpg


Hieman raapi kiveä sivunappulat...
20230715_135916.jpg
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 340
Hieman arveluttaa Rocket Ronin kesto takana. Edessä kunto ihan ok, mutta takan tuntuu sulavan oikein silmissä. Alle vuosi takana käytännössä ajot alko loppukeväästä. Lisäksi taisi käydä mäihä tuossa... ettei puhjennut. Saa nähdä kauanko kestää tällä vauhdilla.

9.8.


15.7.


Hieman raapi kiveä sivunappulat...
Pitävät kumiseokset on aika pehmeitä, niin ne kuluu nopeasti. Jos haluaa kestävämpää, niin yleensä joutuu tinkimään sitten pidossa.
 

Tup3x

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 346
Pitävät kumiseokset on aika pehmeitä, niin ne kuluu nopeasti. Jos haluaa kestävämpää, niin yleensä joutuu tinkimään sitten pidossa.
Addix Speed pitäisi kyllä olla sieltä vähemmän pitävästä päästä kun vertaa muihin Addix seoksiin.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 340
Addix Speed pitäisi kyllä olla sieltä vähemmän pitävästä päästä kun vertaa muihin Addix seoksiin.
Okei. No toisaalta ei noitten Rocket Ronien kestävyys olekkaan valmistajan mukaan mikään kovin hyvä.

edit. tosin ei taida millään Schwalben MTB renkaalla olla kestävyys mikään paras.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 212
Mulla on ollut schwalben kanssa eniten ongelmaa halkeilun kanssa.
Vanhat seokset ennen addixia kesti kulutusta mulla ihan ok.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 212
Okei. No toisaalta ei noitten Rocket Ronien kestävyys olekkaan valmistajan mukaan mikään kovin hyvä.

edit. tosin ei taida millään Schwalben MTB renkaalla olla kestävyys mikään paras.
Missä niin lukee?
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 340
Missä niin lukee?
Ihan kun katsoo noita Shwalben mittareita, niin eihän tuo kestävyys ole kuin vähän yli puolessa välissä.

Sama juttu on toki muillakin valmistajilla. Jos kestävää haluaa, niin pitäisi tinkiä pidosta ja suojauksesta ja rullaus ominaisuuksista.

Itselle toki riittää, jos yhden kevät-kesä-syksy kauden pääsee kesärenkailla. Talvirenkailla ajelee 2-3 talvea.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 212
Ihan kun katsoo noita Shwalben mittareita, niin eihän tuo kestävyys ole kuin vähän yli puolessa välissä.

Sama juttu on toki muillakin valmistajilla. Jos kestävää haluaa, niin pitäisi tinkiä pidosta ja suojauksesta ja rullaus ominaisuuksista.

Itselle toki riittää, jos yhden kevät-kesä-syksy kauden pääsee kesärenkailla. Talvirenkailla ajelee 2-3 talvea.
Valmistajan itsensä ilmoittamia käppyröitä jotka ei vertaudu kuin korkeintaan omiin tuotteisiin.
Pistosuojaus ei liity kumiseokseen mitenkään vaan on kerros kumin alla ja kovemmat seokset rullaa aika poikkeuksetta paremmin kuin pehmeät.
Pehmeä tietenkin pitää paremmin.
Joten onhan se yllättävää, ettei schwalben kovin seos kestä.
Toisaalta pieni nappula ja sitä myöten kovempi pintapaine kuluttaa enemmän.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 212
Hieman arveluttaa Rocket Ronin kesto takana. Edessä kunto ihan ok, mutta takan tuntuu sulavan oikein silmissä. Alle vuosi takana käytännössä ajot alko loppukeväästä. Lisäksi taisi käydä mäihä tuossa... ettei puhjennut. Saa nähdä kauanko kestää tällä vauhdilla.

9.8.


15.7.


Hieman raapi kiveä sivunappulat...
Onko asfaltti ajoa kovilla paineilla paljon?
 

Tup3x

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 346
Onko asfaltti ajoa kovilla paineilla paljon?
Varmaan kaikki on suhteellista mutta n. 30 psi:n paineita käytän. Ajot on sitten hiekkaa ja asflattia. Vähän paha sanoa missä suhteessa.

Tässä tosin taitaa ongelmana olla tuo nappuloiden asettelu. Vaikka ne on aika tasaisesti, niin takana yksittäiset nappulat joutuvat liian isolle rasitukselle ja yksinkertaisesti vain kuluvat. Varmaan ensi vuonna voisi kokeilla Racing Ralphia takana.

Alun perin tosiaan korvasin Smart Samin (tuon kuviointi on kerennyt muuttua jo ainakin kahteen kertaan tuosta), koska halkeili. Kulutuksen osalta oli paremmassa kunnossa kun mitä tämä nyt... eli siihen nähden todella yllättävän nopeasti kulunut. Toisaalta kuviointi on kyllä aika erilainen keskeltä rengasta, joten ei niin ihmetytä.

Ihan kun katsoo noita Shwalben mittareita, niin eihän tuo kestävyys ole kuin vähän yli puolessa välissä.

Sama juttu on toki muillakin valmistajilla. Jos kestävää haluaa, niin pitäisi tinkiä pidosta ja suojauksesta ja rullaus ominaisuuksista.

Itselle toki riittää, jos yhden kevät-kesä-syksy kauden pääsee kesärenkailla. Talvirenkailla ajelee 2-3 talvea.
Seoksesta puhuttaessa tämä on se releavantti käppyrä:
1691845863559.png

 
Viimeksi muokattu:

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 293
Pitävät kumiseokset on aika pehmeitä, niin ne kuluu nopeasti. Jos haluaa kestävämpää, niin yleensä joutuu tinkimään sitten pidossa.
Tämäpä juuri. Mulla oli joskus reilu kymmenen vuotta sitten jotkut tacky-matskua olevat maastorenkaat isoilla nappuloilla. Ne oli alunperin tarkoitettu muta-ajoon, mutta ne olivat niin pehmeätä matskua että niillä pystyi turvallisesti ajamaan peilijäällä. Asfaltilla ne sulivat suorastaa silmissä ja olivat roskiskamaa yhden Etelä-Suomen talven jälkeen.
 

Tup3x

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 346
Tämäpä juuri. Mulla oli joskus reilu kymmenen vuotta sitten jotkut tacky-matskua olevat maastorenkaat isoilla nappuloilla. Ne oli alunperin tarkoitettu muta-ajoon, mutta ne olivat niin pehmeätä matskua että niillä pystyi turvallisesti ajamaan peilijäällä. Asfaltilla ne sulivat suorastaa silmissä ja olivat roskiskamaa yhden Etelä-Suomen talven jälkeen.
Niin, sen takia en pehmeää hommannutkaan, joten hieman tuli yllätyksenä. Taitaa vaan tuo kuviointi olla hieman huono takarenkaalle hieman kovemmilla alustoilla.

On kyllä käynyt mielessä, että mitä jos laittaisikin jotkut 50mm gravel renkaat... kun en kumminkaan mudassa (tai talvella) ajele.
 
Liittynyt
04.11.2018
Viestejä
200
Varmaan kaikki on suhteellista mutta n. 30 psi:n paineita käytän. Ajot on sitten hiekkaa ja asflattia. Vähän paha sanoa missä suhteessa.
Jos 2 barilla ajelet Rocket Roneilla suurimmaksi osaksi hiekkaa ja asfalttia, niin eiköhän tuo kuluma ole ihan normaalia, sen verran lapiomainen tuo keskikuvio kumminkin on. Joku Thunder Burt tai Maxxiksen Crossmark II paljon maltillisimmilla keskikuviolla voisi kestää paremmin tuollaista ajoa.

Omassa täpärissä Magic Mary & Big Betty ja pienillä paineilla (0.8 - 1.5 bar) kuvio kestänyt hyvin, kun saanut asfalttisiirtymät käytännössä minimoitua ja pyörii vain metsikistöissä. Gravelissa keväisin ja syksyisin 50mm traktorikumekset ja kesäisin 45mm semisliksit jotka kestäneet myös hyvin, tullut kantapään kautta opittua että sellaista yhtä optimirengasta ei olekaan mikä sopisi kaikkiin olosuhteisiin.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 904
Viestejä
4 321 443
Jäsenet
72 129
Uusin jäsen
niskatsu

Hinta.fi

Ylös Bottom