Pyöräily

Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 302
Totuttelu toki vaikuttaa, mutta kyllä ne pehmusteet oikeasti auttaa pitämään takaliston vähemmän hellänä.

Minkälaista housua olet hakemassa? Ajohousut pehmusteella vai jotain nykyisten housujen alle? Jos sulla on olemassa jo hyviä ajohousuja, niin kustannustehokkain vaihtoehto on varmaan hankkia jonkinlaiset ajokalsarit tai spandexit sinne alle.

Pehmustettuja boksereita löytyy useilta valmistajilta, jos haluat Suomesta ostaa niin esim. Craftin Fuseknitiä saa vaikka Intersportista. Näissä on paksumpi pehmuste, osassa kalsareita on aika ohuet pehmusteet, mutta jos olet tähän asti mennyt ilman niin pienikin pattinki voi auttaa, kuten sellainen mikä näissä Pearl Izumeissa. Itse olen joskus aikanaan ostanut parit Scottin ajohousut ja niissä tuli mukana oikein pätevät kalsarit, mutta en tiedä saako noita kotimaasta miten ostettua.

Ulkomailta tilatessa valikoimaa on sitten enemmän mutta kokojen kanssa voi joutua arpomaan. Pearl Izumeissa tuntuu koot olevan aikalailla samaa luokkaa kuin normaalisti urheiluvaatteissa, samaten Scottissa ja Girossa. Monilla muilla mitoitukset on aika tiukat/pienet.

Mikään ei toki estä laittamasta ajohousujen alle ihan kunnon bibsejä tai alusbibsejä, eli henkselillisiä spandexeja. Noi on ainakin maantiellä pitkää vetoa vetäessä ihan lyömättömät mukavuuden puolesta ja pysyvät aina paikallaan. Kusella käyminen vaatii mallista riippuen enemmän tai vähemmän riisuuntumista, ellei osta sinne alle kalsarimallia joissa on sepalus, kuten vaikka näissä Giroissa.

Ihan perus maastopyörähousu, pehmikettä - ihan harrastelija olen.
Ehkä sellaista minkä vois vaikka muiden vaatteiden allekin laittaa, niin jos on muutakin keliä niin voi pitkää housua päällä pitää. Myös pelkät pyöräilyhousut ilman allelaitto-ominaisuutta kelpaa. Käyttö olis lähinnä pitkillä lenkeillä (30-80km mulle), harvakseltaan.
 

|le

Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
1 026
Ohhoijaa. Ostin toukokuun lopussa Orbea Rise H30:n ja toiminut tähän saakka moitteetta. torstain lenkki sujui siis normaalisti, oli vähän sadekeliä ja pientä kuraa lensi. Kotiin päästyä normipesu puutarhaletkulla, pesuaineella ja kuivaus. Perjantaina illalla pyörä lähtee napista päälle ja näyttö sammuu n. 4sek kuluttua, akku on täynnä. Puhelimella ei saa yhdistettä, kun ei pysy päällä kuin tuon n. 4sek ajan. Olen tarkistanut liittimet, paljon muuta ei voi itse tehdä. Toki takuu on voimassa ja huomenna yhteys myyjäliikkeeseen, mutta kyllä vituttaa, kun tuon pitäisi korvata toinen taloudessa oleva kulkine(auto). Eli luotettava pitäisi olla, tullaan ajamaan mm. vähän pidempää työmatkaa..

Mietin siis, että voiko sulla olla startterissa vikaa. Tuolla voisi selvitä jos pyörän saa muutoin käyntiin ja se toimii muutoin ok. Tokihan tuo pitää korjattua saada. Ei ole kuitenkaan ihan halvimmasta päästä :)
Mulla jämähtää oma pyörä talven kovemmilla pakkasilla niin ettei startteri saa akkua käyntiin asti. Ruudulla välähtää vain Shimanon logo. Tuli mieleen, että oletko kokeillut ns. työntää pyörää käyntiin? Eli pienin vaihde päälle ja lähde työntämään pyörää taaksepäin. Ei tarvi kovin pitkästi vauhdilla työntää niin pitäisi lähtä käyntiin. Näin pyörän saa ainakin käyntiin ohittamalla startterin.

Toki joissain pyörissä rungossa on pieni reikä siinä kohtaa, johon akun virtapainike tulee rungon sisällä, joten siitä tökkäämällä saa pyörän myös käyntiin.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 120
Tuli vedettyä 62km asfaltti/hiekkatielenkki mukavan kesäisessä säässä ja n. 10km kohdalla huomasin kun alkoi kuulua jonkinlaista kolinaa pyörästä vähän väliä. Loppumatka sitä sitten diagnosoitiin ja rajattiin ja lopulta aiheuttajaksi epäilisin kuitenkin läpiakselia jonka laitoin pari päivää sitten takaisin rapaisen sähköjäykkäperän etupyörään pesemättä ja rasvaamatta.

Pitää huomenna pestä pyörä vielä tarkemmin, mutta kotipihassa sain tuon kolinan jopa toistettua kun kokeilin kolistella etuakselia sopivasti. Garmin sanoi palautumisajaksi 41 tuntia joten huomenna ei pitkää testilenkkiä pesun ja rasvauksen jälkeen tule. :D

Ei sitä puhtaanapitoa turhaan pidetä tärkeänä.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 509
Edellisen satulan kanssa oli ongelmaa, että vehje puutui pidempiä matkoja ajaessa. Ajattelin että päivittämällä tilanne paranisi ja hommasin tuon kehutun Selle Italia SLR Boost S3:n. Siinä oli kuitenkin todella laaja "relief channel" ja muutenkin ergonomiseksi kehuttu. Täytyy sanoa, että se oli kyllä omalla kohdalla muutos huonompaan; satula muistuttaa kokoajan olemassaolostaan ja paikat puutuvat vain pahemmin. Veikkaan että ongelma liittyy satulan muotoiluun ja pienehköön pinta-alaan yhdistettynä omaan painoon (104kg). Kevyemmällä kuljettajalla varmaan toimii huomattavasti paremmin. Satula on aika lyhyt, joka varmasti on myös monelle hyvä asia, koska tällöin ei tule vahingossa istuttua satulalla liian edessä. Veikkaan että itsellä se kuitenkin rajoittaa painon jakautumista. Pintamateriaali on nahkea, joka lienee maantiepyöräilyssä hyvä, koska auttaa säilyttämään asennon, mutta metsäpolkuja ym. ajellessa aavistuksen hankala, jos satulalta joutuu nousemaan välillä, sillä se tarraa housuihin kiinni uutta asentoa hakiessa.

Olisiko suositella jotain toista satulamallia näiden kokemusten pohjalta? Myös mikäli tämä Selle kiinnostaa, niin se on kaupan.
Brooks C19? Se versio jossa on reikä keskellä vaatii kyllä jotkut topatut housut sitten, normi housuilla väliliha puristuu reiästä läpi ja voi Morjes sitä kipua..

C19 on suht liukas ja joustava, ja leveä, 18,5 senttiä. Itse painan 92kg.
 
  • Tykkää
Reactions: MkH
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
837
Mulla jämähtää oma pyörä talven kovemmilla pakkasilla niin ettei startteri saa akkua käyntiin asti. Ruudulla välähtää vain Shimanon logo. Tuli mieleen, että oletko kokeillut ns. työntää pyörää käyntiin? Eli pienin vaihde päälle ja lähde työntämään pyörää taaksepäin. Ei tarvi kovin pitkästi vauhdilla työntää niin pitäisi lähtä käyntiin. Näin pyörän saa ainakin käyntiin ohittamalla startterin.

Toki joissain pyörissä rungossa on pieni reikä siinä kohtaa, johon akun virtapainike tulee rungon sisällä, joten siitä tökkäämällä saa pyörän myös käyntiin.
Kiitos ajatuksista! Voisin noita vielä koittaa. Ajattelisin, että pyörä kyllä starttaa, mutta sitten sammui pian. Eli Shimanon logo tosiaan on sen muutaman n. 4sek näytöllä ja sitten sammuu. Tuossa pyörässä on Shimanon EP 8RS, joka yksinomaan Shimanon Orbealle suunnittelema moottori, eli ei aivan samanlainen, kuin perus EP 8. En äkkiseltään löytänyt ainakaan sellaista reikää, mutta pitää vielä katsoa tarkemmin.
 
Liittynyt
12.01.2018
Viestejä
318
Ihan perus maastopyörähousu, pehmikettä - ihan harrastelija olen.
Ehkä sellaista minkä vois vaikka muiden vaatteiden allekin laittaa, niin jos on muutakin keliä niin voi pitkää housua päällä pitää. Myös pelkät pyöräilyhousut ilman allelaitto-ominaisuutta kelpaa. Käyttö olis lähinnä pitkillä lenkeillä (30-80km mulle), harvakseltaan.
Itte oon ainaki tykänny pearl izumin shortsi mallista eikä oo tyyriit.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 189
Ihan perus maastopyörähousu, pehmikettä - ihan harrastelija olen.
Ehkä sellaista minkä vois vaikka muiden vaatteiden allekin laittaa, niin jos on muutakin keliä niin voi pitkää housua päällä pitää. Myös pelkät pyöräilyhousut ilman allelaitto-ominaisuutta kelpaa. Käyttö olis lähinnä pitkillä lenkeillä (30-80km mulle), harvakseltaan.
Suosittelisin ehkä lähtemään testaamaan vaikka noiden aiemmin linkattujen fuseknitien tyyppisillä kalsareilla näin ensteks alkuun. Niiden päälle voi laittaa mitä vaan ja saa vähän tuntumaa miten pysyy paikallaan menossa ja jos tuntuu että muuten hyvä mutta liikkuu liikaa, niin sitten harkitsee vaikka bibsejä tai jotain muuta ratkaisua.

Ei ole kalliskaan kokeilu ja saa vähän kuvaa miten homma toimii pehmusteiden kanssa.
 
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
115
Pyörän säilytyksestä: pitäisi pyörät saada järkevämmin talliin. Ajatuksena olisi laittaa riviin eturengas seinään päin. Pitäisi löytää teline, joka tulisi tankoon "kiinni" ja pitäisi pyörän pystyssä. Tyyliin tämä Polkupyörän pidin | Hard Head | Jula , mutta toisinpäin käytettynä. Varmaan tuonkin saisi diy hengellä muokattua tarpeeseeni. Vai onko parempia ehdotuksia?
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 189
Pyörän säilytyksestä: pitäisi pyörät saada järkevämmin talliin. Ajatuksena olisi laittaa riviin eturengas seinään päin. Pitäisi löytää teline, joka tulisi tankoon "kiinni" ja pitäisi pyörän pystyssä. Tyyliin tämä Polkupyörän pidin | Hard Head | Jula , mutta toisinpäin käytettynä. Varmaan tuonkin saisi diy hengellä muokattua tarpeeseeni. Vai onko parempia ehdotuksia?
Ihan perus koukulla joka nyt yltää renkaan ja vanteen ympäri noi mulla on seinässä kiinni.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 189
Sram:in jarruista on monella vähän ristiriitaisia mielipiteitä. Olisko kenellä ihan pitkäaikaisia kokemuksia?
Guide RE:et toimi hyvin sen kolmisen vuotta.
Nyt vaihdoin kahvat guide rsc mallisiin ja heti jumitteli kahvat.
Uudet mineraaliöljynesteiset ilmeisesti ollut hyviä ja ymmärtääkseni uusissa dot jarruissakin olisi tuolle jumittelulle tehty jotain?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
837
Kun pyörä ei saa akusta virtaa Shimano tekee juurikin tuon että näyttö on vain vähän aikaa päällä ja sammuu.
Se saa sen verran virtaa käynistysnapista että näyttö käy sen 4sek ajan päällä.
Olen kokeillut tuon ilman akkua.
Noniin, hyvä tietää tämäkin, kiitos! Tänään pyörä lähti päälle, mutta en sitten tiedä oliko vain aika, vai se pyörän työntäminen takaperin. No, taas toimii.
 
Liittynyt
18.09.2018
Viestejä
912
Tänää kotiutui uusi pyörä. Pikaisella kotimatkalla todettu loistavalta hankinnalta etenkin jousituksien osalta.
On kyllä aikaminen ero edelliseen 800€ jäykkäperäseen. Foxin osat mulle uus tuttavuus.

Onko liikaa jos lähtee tavoittelemaan etu iskarissä 30% säkkiä? (Keula Fox Rhythm 34 130 mm joustolla)
Tuntuu että paine pitäisi laskea ainakin 60psi:in eli alle Foxin taulukon. Paino kuskilla on 65kg
 

Liitteet

Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 189
Tänää kotiutui uusi pyörä. Pikaisella kotimatkalla todettu loistavalta hankinnalta etenkin jousituksien osalta.
On kyllä aikaminen ero edelliseen 800€ jäykkäperäseen. Foxin osat mulle uus tuttavuus.

Onko liikaa jos lähtee tavoittelemaan etu iskarissä 30% säkkiä? (Keula Fox Rhythm 34 130 mm joustolla)
Tuntuu että paine pitäisi laskea ainakin 60psi:in eli alle Foxin taulukon. Paino kuskilla on 65kg
Se on ihan sama mitä ne taulukot sanoo. Oma setuppi on oma setuppi.
Onko tokenit ilmapuolella paikallaan?
 
Liittynyt
18.09.2018
Viestejä
912
Nyt heitit maallikolle pahan kyssärin:hmm:. Tokenit? Mulle pitää vääntää rautalangasta:D
 
Liittynyt
06.05.2018
Viestejä
1 013
Onkohan tällaiset mistään kotoisin?


Lähinnä ehkä hieman parempia kahvoja/kädensijoja tähän "hybridi-kuntopyörään" jolla tulee ajeltua noin 40km matkoja asfaltilla.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 189
Nyt heitit maallikolle pahan kyssärin:hmm:. Tokenit? Mulle pitää vääntää rautalangasta:D
Tokenit on kiekon tapaisia ilmatilan pienentäjiä.
Löytyy kiinni ilmatilan korkin alapinnasta.
Yleensä käytetään raskaammilla kuskeilla tekemään "jousesta" progressiivisempi, eli se keula jäykkenee nopeammin joustossa.
Vakiona paikallaan on varmaan pari tokenia ja kevyempien kuskien kannattanee ottaa ne pois.
Korkki aukeaa siis jollain lähelle 30mm hylsyllä ja pitää ruuvata pois.
Paineet tietenkin ensin pois.
 
Liittynyt
18.09.2018
Viestejä
912
aha, vähän googlaamalla löysin tämmöisen. Tätäkö tarkoitat?
Ei kyllä taida uskaltaa uutta haarukkaa lähteä purkamaan. Tuolla ilmeisesti yks ”token” on?
 

Liitteet

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
348
Tänää kotiutui uusi pyörä. Pikaisella kotimatkalla todettu loistavalta hankinnalta etenkin jousituksien osalta.
On kyllä aikaminen ero edelliseen 800€ jäykkäperäseen. Foxin osat mulle uus tuttavuus.

Onko liikaa jos lähtee tavoittelemaan etu iskarissä 30% säkkiä? (Keula Fox Rhythm 34 130 mm joustolla)
Tuntuu että paine pitäisi laskea ainakin 60psi:in eli alle Foxin taulukon. Paino kuskilla on 65kg
Onhan vaimennin täysin auki kun mittaat sagin? Tuskin se matala paine haittaa jos ei muuten pohjaa herkästi. Varmaan helpoin on kokeilla eri paineita (±10%) ja hakea se oma sweet spotti, taulukosta saa sen lähtöarvon.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 189
aha, vähän googlaamalla löysin tämmöisen. Tätäkö tarkoitat?
Ei kyllä taida uskaltaa uutta haarukkaa lähteä purkamaan. Tuolla ilmeisesti yks ”token” on?
Tuollainen juu.
Ihan normimeininkiä on lisätä tai poistaa noita, mutta tuskin joku paikallinen pyöräputiikki ihan hirveesti rahaa ottaa 5 minuutin hommasta.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 277
?Mistä saa GPX reittejä tai joku reittipalvelu MTB-reiteille?
Trailmapilla voi ainakin itse suunnitella reittejä ja näyttää se myös tunnetut reitit kartassaan värikoodattuna vaikeusateiden mukaan. Sen voi sitten ladata GPX:nä.

Näyttökuva 2023-07-16 105228.png
 
  • Tykkää
Reactions: Exe
Liittynyt
18.09.2018
Viestejä
912
Tuollainen juu.
Ihan normimeininkiä on lisätä tai poistaa noita, mutta tuskin joku paikallinen pyöräputiikki ihan hirveesti rahaa ottaa 5 minuutin hommasta.
thanks, ajelen nyt jokin aikaa ja katson sitten tarviiko sääröjä tehdä. Hyvä se on kyllä noinkin.
On muuten tarkat ja hyvin vaihtavat noi SRAMin GX vaihteet!
 
Liittynyt
01.10.2017
Viestejä
258
Trailmapin polut vaikeusastetietoineen on sitten Openstreetmapista peräisin. Jos joku polku palvelusta puuttuu, ne voi gps-jäljen perusteella lisätä OSM:ään.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 302
Mikä pyöräteline talvisäilytykseen tai pitempiaikaiseen "poissa lattiapinta-alalta säilytykseen" ? Joku koukku mistä renkaasta seinälle - mikä ? Vai millainen kannattaa hankkia? Tavoite siten, että saisi pyörän "lattialta pois", jotta olisi tilaa muuta puuhastella tai vaikka autollekin tilaa.
--
Mitä pyörälle pitää tehdä, kun keula antaa "lukossa asennossa" liikaa periksi? En ole viitsinyt opetella keulan huoltoa, kun ei ole kaikkeen aikaa ja ei kiinnosta ruveta 2v välein tehtävää huoltoa opettelemaan.. Mutta mikä tuossa siis on vikana, korjaantuuko pumppaalla jonnekin ilmaa?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.03.2019
Viestejä
107
Mitä pyörälle pitää tehdä, kun keula antaa "lukossa asennossa" liikaa periksi? En ole viitsinyt opetella keulan huoltoa, kun ei ole kaikkeen aikaa ja ei kiinnosta ruveta 2v välein tehtävää huoltoa opettelemaan.. Mutta mikä tuossa siis on vikana, korjaantuuko pumppaalla jonnekin ilmaa?
Onko keulassa ylipäätään lukko? Halvoissa keloissa voi olla, kun taas hyvissä keloissa ylipäätään ehkä jonkinlainen compression joka poistaa suurimman osan joustomatkasta mutta ei tietenkään ole ns. on/off "lukko".
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 302
Onko keulassa ylipäätään lukko? Halvoissa keloissa voi olla, kun taas hyvissä keloissa ylipäätään ehkä jonkinlainen compression joka poistaa suurimman osan joustomatkasta mutta ei tietenkään ole ns. on/off "lukko".
No ei kait täys lukkoa, mutta on sellainen pyöritettävä tiukemmalle.

RockShox Recon RL, external rebound adjust, 15x110mm , tämmöinen käsittääkseni. Vähän pehmeen oloinen, tosin maastoa kun olen ajanut niin iha ok.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 277
No ei kait täys lukkoa, mutta on sellainen pyöritettävä tiukemmalle.

RockShox Recon RL, external rebound adjust, 15x110mm , tämmöinen käsittääkseni. Vähän pehmeen oloinen, tosin maastoa kun olen ajanut niin iha ok.
Jos lukko asennossa ei tunnu tekevän mitään, niin siinä lukko puolella on liian vähän öljyä. Lisää öljyä. Kokonaan lukkoon se ei mene, mutta lukko asennossa ei pitäisi antaa periksi kuin ehkä sentin.

edit.
Jos siis kyseessä on esim. Recon Silvel RL,

Tuosta katsot paljon pitää damper puolella olla öljyä.

Jos se taas ylipäätänsä antaa liikaa periksi, niin onko paineet kunnossa? Kuskin paino+vaatteet+reppu+tarvikkeet. Siihen vasemmanpuoleiseen putkeen ilmaa lisää, jos ei paineet riitä. Varmaan siinä vasemmassa putkessa on myös se rockshokin taulukko paineille.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
837
Olisiko tämä XXL:n Parktool PCS 9.3 hyvä huoltoteline hintaisekseen? Nyt löytyy joku Motonetin 50€ teline, johon kyllä mennyt hermot. Leuoista irtosi aikoinaan heti pala ja nyt raskaamman pyörän kanssa on aika tuhertamista. Mitä kokemuksia porukoilla huoltotelineistä ylipäätään tai olisiko suositella jotain? Vähän voisi kyllä panostaakin rahallisesti, jos hyvän saa.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 277
Olisiko tämä XXL:n Parktool PCS 9.3 hyvä huoltoteline hintaisekseen? Nyt löytyy joku Motonetin 50€ teline, johon kyllä mennyt hermot. Leuoista irtosi aikoinaan heti pala ja nyt raskaamman pyörän kanssa on aika tuhertamista. Mitä kokemuksia porukoilla huoltotelineistä ylipäätään tai olisiko suositella jotain? Vähän voisi kyllä panostaakin rahallisesti, jos hyvän saa.
Onhan se hyvä, mutta kallis. Vastaavia saa esim. Amazonista huomattavasti järkevämpään hintaan.

Esim. tämä on itsellä käytössä ja on tukeva myös 24 kg sähköpyörän huoltoon.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
572
Minulla on sama apekin viittaama teline sähkömaasturille. Leukaosaa olen kuitenkin tukevoittanut kuvan mukaisesti kolmella wronic-ruuvilla, mutta tämä on lähinnä kosmeettinen juttu pienen klapin poistamiseksi. Teline on pari vuotta toiminut ihan hyvin ja on aivan toimiva raskaammallekin pyörälle.

IMG_5916.JPG
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 517
Itelläkin ollut kyseinen teline parisen vuotta. Ihan toimiva hintaansa nähden. Pystyputkessa liukuvaa osaa joutuu kiristää aika hampaat irvessä, että kantaa sähköpyörää (~23kg). Muutoin itse yläpään koura toimii hyvin.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
572
Itse en ole kokenut jalkojen kiristysmekanismia mitenkään tiukkana (sähkömaasturi varusteltuna noin 24 kg). Lisäksi telineeseen kuuluva ohjaustangon lukitusmekanismi on mainio lisä, jottei ohjaustanko pyöri holtittomasti pyörän ollessa nostettuna, eikä tähän ongelmaan tarvitse jotain kotikutoista kehitellä.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 189
No ei kait täys lukkoa, mutta on sellainen pyöritettävä tiukemmalle.

RockShox Recon RL, external rebound adjust, 15x110mm , tämmöinen käsittääkseni. Vähän pehmeen oloinen, tosin maastoa kun olen ajanut niin iha ok.
RL on lyhenne remote lockdownista, mutta todennäköisesti se vain sulkee hieman sitä joustovaimennusta.
Eli ei ole varsinainen lukko.
Jos se keula ei maiskuttele käytössä niin todennäköisesti kaikki on kunnossa.
Alaosassa keulaa on paluuvaimennuksen säätö, joka siis vaikuttaa siihen kuinka nopeasti keula palaa takaisin jouston jälkeen.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
24
Pientä apua tarvitsisin, edessä olisi cyclocrossin osien päivitystä, nykyiset osat ovat melkein ajettu puhki. Pyöränä Ridley X-bow, vm 2014 tai 2015 (jos muistan oikein)
Tarkoituksena olisi siis päivittää ainakin
Kiekot, eteen ja taakse (hinnat vaihtelevat 150e-1500e välillä. Mistä sitä tietää, että mitä kannattaa ostaa)
Taka- ja etupakka menee myös uusiksi

Miten näistä löydän juuri sen oikean, laadukkaan mutta kuitenkin suht edullisen, hukkuu varaosien viidakkoon. Miten pystyn varmistumaan osien yhteensopivuudesta?
Katsellut uusien osien hintoja, miettinyt vain että kannattavampaa olisi ostaa uusi pyörä.

Kuva vielä uljaasta ratsustani
Ridley X-bow.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 258
Mikä kiekoissa on vikana? Tai siis haetko kevyempiä vai miksi ne vaihdetaan?
 

IcyT

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
665
Pientä apua tarvitsisin, edessä olisi cyclocrossin osien päivitystä, nykyiset osat ovat melkein ajettu puhki. Pyöränä Ridley X-bow, vm 2014 tai 2015 (jos muistan oikein)
Tarkoituksena olisi siis päivittää ainakin
Kiekot, eteen ja taakse (hinnat vaihtelevat 150e-1500e välillä. Mistä sitä tietää, että mitä kannattaa ostaa)
Taka- ja etupakka menee myös uusiksi

Miten näistä löydän juuri sen oikean, laadukkaan mutta kuitenkin suht edullisen, hukkuu varaosien viidakkoon. Miten pystyn varmistumaan osien yhteensopivuudesta?
Katsellut uusien osien hintoja, miettinyt vain että kannattavampaa olisi ostaa uusi pyörä.

Kuva vielä uljaasta ratsustani
Voimansiirron osien kannalta lienee helpointa, että ostat vaan samanlaisen takapakan ja eturattaat kuin nytkin. Onko jokin erityinen syy miksi haluat kiekot päivittää?

P.S. tankonauhat kannattaa myös ehkä vaihtaa.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
24
Voimansiirron osien kannalta lienee helpointa, että ostat vaan samanlaisen takapakan ja eturattaat kuin nytkin. Onko jokin erityinen syy miksi haluat kiekot päivittää?

P.S. tankonauhat kannattaa myös ehkä vaihtaa.
Kiekot menee vaihtoon koska jarrupalat ovat syöneet sitä vanteen pintaa, selkeä syvempi ura syntynyt, takakiekossa ura hieman syvempi kuin etukiekossa. Huollossa tästä myös joskus huomautettiin, sanoivat että vanteen rakenne heikkenee ja vanteet menevät helpommin kieroksi
Täytyykin voimansiirron osilta katsoa löytyykö niistä tarkemmat tuotetiedot että saisin tilattu samanlaiset. Sen tiedän että takana on 10-vaihteinen pakka ja edessä 48/32.

Laitetaan myös mieleen tankonauhojen vaihto :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
348
Kiekot menee vaihtoon koska jarrupalat ovat syöneet sitä vanteen pintaa, selkeä syvempi ura syntynyt, takakiekossa ura hieman syvempi kuin etukiekossa. Huollossa tästä myös joskus huomautettiin, sanoivat että vanteen rakenne heikkenee ja vanteet menevät helpommin kieroksi
Täytyykin voimansiirron osilta katsoa löytyykö niistä tarkemmat tuotetiedot että saisin tilattu samanlaiset. Sen tiedän että takana on 10-vaihteinen pakka ja edessä 48/32.

Laitetaan myös mieleen tankonauhojen vaihto :)
Jos kiekot pysyy vielä suorina niin ajaisin vielä menemään niin kauan kuin laakerit kestää. Jos taas välttämättä haluat vaihtaa kiekotkin niin itse olen kuullut paljon hyvää Huntin kiekoista, hintakin niissä on ihan kohtuullinen.

Takavaihtajan merkistä ja lehtien määrästä voi jo arpoa vapaarattaan tyypin. Eturattaissa merkityksellistä on hampaiden lisäksi pulttijako (BCD) ja onko pultit symmetrisesti. Takavaihtajan rissatkin kannattaa vaihtaa jos ne on kuluneet piikikkäiksi, uudet eivät maksakaan juuri mitään. Sitten jos haluaa freesata enemmän niin kaapelit kuorineen on näppärä vaihtaa jos tankonauhakin menee uusiksi.
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 620
Kiekot menee vaihtoon koska jarrupalat ovat syöneet sitä vanteen pintaa, selkeä syvempi ura syntynyt, takakiekossa ura hieman syvempi kuin etukiekossa. Huollossa tästä myös joskus huomautettiin, sanoivat että vanteen rakenne heikkenee ja vanteet menevät helpommin kieroksi
Joo kannattaa vaihtaa ennenkuin ilmat tulevat vauhdilla pihalle, kierous tuskin ongelma.

En tiedä onko nykyään pelkän kehän uusiminen vaihtoehto?
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 189
Kannattaako vanne vaihtaa nykyään kysymykseen.
Kiekon kasaus vähintään 70€ plus vanteen hinta.
Pitää löytää myös vanne jossa erd on sama kuin vanhassa tai pinnat menee vaihtoon.

Eli ei se oikein kannata, ellei navat ole pirun kalliit ja pinnat samaten jotkun kalliit aeromallit.
Paitsi jos kykenee ja sen tekee itse.
Perushyvät kiekot saa 200€ - 250€ kun vähän kattelee, eikä marssi ensimmäiseen putiikkiin ostohousut jalassa.
Pikalinkku kiekkosettejä (10x135 / 9x100 QR) rupee olemaan jo tosi halvalla tarjouksissa.
 
Liittynyt
08.03.2019
Viestejä
107
Kiekot menee vaihtoon koska jarrupalat ovat syöneet sitä vanteen pintaa, selkeä syvempi ura syntynyt, takakiekossa ura hieman syvempi kuin etukiekossa. Huollossa tästä myös joskus huomautettiin, sanoivat että vanteen rakenne heikkenee ja vanteet menevät helpommin kieroksi
Täytyykin voimansiirron osilta katsoa löytyykö niistä tarkemmat tuotetiedot että saisin tilattu samanlaiset. Sen tiedän että takana on 10-vaihteinen pakka ja edessä 48/32.

Laitetaan myös mieleen tankonauhojen vaihto :)
Kiekkoihin tosiaan voi laittaa vaikka tonneja mutta arkikuskille/perusharrastajalle riittää hyvin vaikka tällaiset: Aksium Shimano Wheelset
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
639
Onko kellään kokemusta, että aukeaako dt swissin 350 napa ilman heidän omaa 60€ ”ring nut removal” -työkalua vai onko pakko hankinta jos meinaa itse laakereita vaihtaa?
 
Liittynyt
18.09.2018
Viestejä
912
En saa oikein SRAM NX vipuja sijoitettuja omaan asentoon. Low High viput jotenkin liian kaukana toisistaan. Olisko jollain kokemuksia olisko esim GX vipujen liikeradat pienemmät?
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 189
En saa oikein SRAM NX vipuja sijoitettuja omaan asentoon. Low High viput jotenkin liian kaukana toisistaan. Olisko jollain kokemuksia olisko esim GX vipujen liikeradat pienemmät?
Kyllä ne on ihan samanlaiset.
Ja liikeradat ei oletettavasti ole edes sun ongelma vaan ihan niitten vipujen korkeusero.
X01 on jo säädettävä.
Tai jos on 12v niin shimanonkin vipu toimii.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 068
Tilasin testimielessä erityyppiset renkaat, fillarina 29” jäykkäperä jossa myös kiintee etuhaarukka. ”Suoratankoinen gravel” rakenneltu omille poluille.

Nyt alla Challenge Strada Bianca HTLR koossa 40-622 eli hyvin rullaava gravel kumi, mutta kokeillaas tilalle SCHWALBE Thunder Burt 29 x 2.25 Super Ground ADDIX Speed koossa 57-622.

Rullaustestien (Challenge Strada Bianca Pro HTLR 40 Rolling Resistance Review & Schwalbe Thunder Burt Super Ground Addix Speed Rolling Resistance Review ) mukaan ei noilla ole paljoa eroa kuitenkaan, litkuilla menee kummatkin. Toki Thunder Burtit painaa kolmaksen enempi mutta jos ei tunnu tahmeammilta niin mukavuutta lisää kun enempi ilmamassaa renkaassa ja ”ajokorkeutta” tulisi myös. Ehkä hiekkatiellä kivempi ja asfaltilla ei.


Jos ei miellytä niin kakkospyörän alle vaan.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 058
Viestejä
4 228 548
Jäsenet
71 154
Uusin jäsen
vatkuli

Hinta.fi

Ylös Bottom