Pyöräily

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
60
Tuo Radon 6.0 vaikuttais parhaimmalta diililtä. 637€ postien kanssa. Polkimet näköjään pitää vielä tilata erikseen. Menee kyllä vähän yli budjetin, mutta kai nuo osat on hintaerotuksen arvoisia.

Joo, ei siis tule mihinkään hardcore maastoajoon, vaan ympärivuotiseen töihin/salille/kotiin -matkoihin. Hieman on hakusessa näiden nykyaikaisten maastureiden ominaisuudet yms.
Viimeksi ostin maastopyörän vuonna 1997. Siitä viimein katkesi runko pari viikkoa sitten. Siksi olen nyt ostamassa uutta. :D
Tuohon käyttöön on ihan soiva peli. Vähän kun koitat pitää puhtaana ja rasvattuna niin palvelee varmasti pitkään. Varsinkin jos on suolaa tjsp tiellä, niin kannattaa yrittää peseskellä esim. iskarin putket ja ehkä suihkia välillä vähän PTFE:tä pintaan, niin ei ala syöpyä.
 
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
267
Löytyykö fatbike-tietäjiä? tulisi päivittäiseen talvikäyttöön kaupungissa. Onko nuo XXL:ssä myytävät mallit (esim. White 5Fat Lite, fatbike - Fatbike | XXL) mistään kotoisin? hintahaarukan yläpää saisi pyöriä siinä reilun tonnin kohdalla. Mahdollisista viimevuotisista malleista / aleista saa myös vinkata. :)
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Löytyykö fatbike-tietäjiä? tulisi päivittäiseen talvikäyttöön kaupungissa. Onko nuo XXL:ssä myytävät mallit (esim. White 5Fat Lite, fatbike - Fatbike | XXL) mistään kotoisin? hintahaarukan yläpää saisi pyöriä siinä reilun tonnin kohdalla. Mahdollisista viimevuotisista malleista / aleista saa myös vinkata. :)
En ole itse fätti-tietäjä, mutta lähipiirissä harrastaja on, ja sieltä suunnalta on kuulunut tietoa, että 5Fat on jo ihan oikea fätti, toisin kuin markettien rohjakkeet. Nuo ovat kuulemma ihan hyviä pelejä jos ei ole mahdollisuutta ostaa kahdella-kolmella tonnilla omaan tarpeeseen kustomoitua "oikean valmistajan" laitetta paikallisesta palvelevasta pyöräliikkeestä (mikä on on HC-jätkien preferoitu toimintatapa).

Sitten taas se, onko fätti parempi talvikäyttöön kaupungissa kuin 29" maasturi nastarenkailla on taas ihan oma keskustelunsa. Hyvä 29er on todella monikäyttöinen pyörä, jolla voi varustuksesta riippuen liikkua lähes missä vaan ja mihin vuodenaikaan tahansa. Ellet nyt ihan välttämättä fättiä halua hankkia, eikä sinulla ole toista fillaria yleiskäyttöön, niin kehottaisin harkitsemaan myös 29eria.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 159
Kanssa kehottaisin toppuutteleen ton fätin kanssa kaupungissa.
Sehän on kuitenkin tehty kohtuu hitaisiin nopeuksiin pehmeässä maastossa.
Talvella mettässä paras, kaupungissa pikkusen hyödytön. Nastarenkaat muuten fättiin on sitten ihan tajunnan räjäyttävän kalliita.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
504
Rakentelin viime talvena Whiten 4liten pohjalle sähköfättärin, ajattelin että sillähän on sitten kiva myös talvella ajella n. 7km työmatkat vaikka olisi vähän enemmänkin lunta. XXL:stä ostin pyörän ja kiinasta tilasin moottorin takanapaan ja englannista akun. Talliin se sitten kuitenkin jäi turhankin usein. Olihan sillä hauska ja kiva ajella ja moottorinkin sai tarvittaessa pois, joten pystyi kuntolenkkiäkin heitettämään. Loppupelissä on se niin kankea rohjake, että perus 29erilla oli työmatka paljon miellyttävämpää ja talvipoluilla pärjää riittävän hyvin perus maasturillakin. En pitänyt kuin 3-4kk ja sain loppupelissä lähes saman mitä itsekkin siihen uhrasin (+/- 50€) joten ihan tyytyväisenä siitä luovuin...
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 860
En oo kyllä tähän päivään mennes ymmärtäny ideaa ajella fättiksellä pyöräteitä pitkin, tuntuu että enemmän "cool" juttu kuin olisi oikeasti jotain järkeä. Itellä 24" jopo kopio kiina sähköpaketilla ja kyllä tuossa pysty asennossa on mukava kaupungissa kattella ympärille kun ei tarvi yrittää olkapään yli taakse/sivuille kurkkia.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 969
Tänään tuli todettua, että kaksi erillistä valoa maastopyöräilyssä ovat tärkeitä.

Saksasta tilattu Radonin lamppu muuttui keskellä pimeintä korpea diskovaloksi ja sammui. Ilmeisesti jokin kosketushäiriö tuli, kun nyt toimii jotenkin, mutta vain kaksi pienintä valotehoa ja himmenee välillä. Onneksi vanhan uskollisen Magicshine MJ-856b:n avulla pääsi kotiin. Pitää purkaa tuo Radon ja tutkia, josko saisi kolvilla kuntoon.
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
377
Mitä mieltä ketjun porukka on tuosta Tunturin ValtteriBottasDuathlon -pyörästä? ValtteriBottasDuathlon – Tunturi-maastopyörä - Tunturi
Hinta näyttää kohtuulliselta näin aloittelijan näkökulmasta, kun ovh 869e. Osista en tiedä mitään, niistä kaipaan kommentteja ja muuten kokonaisuudesta, mitä hyvää tai huonoa? Pyörä tulisi arkiajoon kaupungissa, ja joskus harvoin hiekkatielle tai hyväkuntoiseen metsäpolkuun.

Itse tykkään ulkonäöstä ja värityksestä, ja myönnän toki formulafani minussa "kiihottuu" hiukan sponsorinimestäkin.

Tarve siis aikalailla sama kuin kuukausi aiemmin ketjussa kysytty ja vastattu ZR TEAM 29 6.0 -pyörä ehdotuskin, joka varmaan olisi hyvä minullekin. Tunturissa vaan helpompaa että sitä myy täällä oma paikallinen kivijalkamyymälä (mieluusti tukisin heitä ostollani), ettei joudu tilaamaan mistään plus omaan silmään ZR:n väritys ei ole lainkaan mukava.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 159
Itse ainakin karsastan tuollaisia nimikikkailuita. Se on ominaisuuksien puolesta ihan sama mitä siinä rungossa lukee. Mutta sen vähän perusteella mitä pyörästä kerrottiin niin ihan ok. Tuohon rahaan toki saa jo sitä radonia ilmakeulalla, 11v takapakalla ja ihan kunnon renkailla eikä tokmannikumeilla.
Mutta jos tiedostaa asian, että maksaa noin parisataa "liikaa" ja se on ok niin tuskin se kadulla alle hajoaa.
 

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 251
Eikös tuossa ois aika hyvä hintainen Cube? Nopeasti vilkaistuna vastaa spekseiltään about saman hintaista Radon ZR TEAM 29 7.0:aa.

CUBE Attention SL, 30-v -maastopyörä (2017) - Velo-oxygen.fi
No joo, melkein samaan hintaan saa vuoden 2018 mallin Saksasta Cube Attention SL grey´n´flashyellow 2018 - Fun Corner

En ole kymmenen vuoteen tilannut tuolta Fun Cornerista, mutta ainakin aikaisemmin heiltä sai ihan kilpailukykyisiä tarjouksia jo alennetuistakin pyöristä kun vain laittoi sähköpostia ja ilmoitti kiinnostuksensa kyseistä mallia kohtaan.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 143
No joo, melkein samaan hintaan saa vuoden 2018 mallin Saksasta Cube Attention SL grey´n´flashyellow 2018 - Fun Corner

En ole kymmenen vuoteen tilannut tuolta Fun Cornerista, mutta ainakin aikaisemmin heiltä sai ihan kilpailukykyisiä tarjouksia jo alennetuistakin pyöristä kun vain laittoi sähköpostia ja ilmoitti kiinnostuksensa kyseistä mallia kohtaan.
Kaverille katson ja mielellään ostaisi suomesta, en ainakaan parempaan hintaan löytänyt.

Saisihan tuota 2017 mallia saksasta reilu 100€ halvemmalla posteineen, jos sieltä haluaisi..
Cube | Hardtail 27.5" Shop

Edit: Ei muuten ole juuri mitään eroa noissa 17 ja 18 malleissa.
 

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 251
Kaverille katson ja mielellään ostaisi suomesta, en ainakaan parempaan hintaan löytänyt.

Saisihan tuota 2017 mallia saksasta reilu 100€ halvemmalla posteineen, jos sieltä haluaisi..
Cube | Hardtail 27.5" Shop

Edit: Ei muuten ole juuri mitään eroa noissa 17 ja 18 malleissa.
Harvemmin niissä mitään suuria eroja onkaan. Itse olen ostanut kaikki pyöräni Saksasta tai Briteistä kun punta oli äärimmäisen halpa. En ole itse keksinyt mitään lisäarvoa siihen, että ostaisin saksalaisvalmisteisen pyörän Suomesta. Tässä tapauksessa hintaero on tietty aika marginaalinen mutta varsinkin kalliimpien kohdalla ero voi olla jo tonnin luokkaa.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 143
Harvemmin niissä mitään suuria eroja onkaan. Itse olen ostanut kaikki pyöräni Saksasta tai Briteistä kun punta oli äärimmäisen halpa. En ole itse keksinyt mitään lisäarvoa siihen, että ostaisin saksalaisvalmisteisen pyörän Suomesta. Tässä tapauksessa hintaero on tietty aika marginaalinen mutta varsinkin kalliimpien kohdalla ero voi olla jo tonnin luokkaa.
Täytyy varmaan sanoa että tilaa tuon Attention SL:n, kun kerran identtinen 18 mallin kanssa, eikä saksasta taida olla innokas tilaamaan.:geek: Tekisi miltei mieli vaihtaa omakin Attention -14 27.5" tuohon (Saksasta tilattuna), kun tuo alkaa olemaan jo reilusti +3000km ajettu ja miettinyt 29 tuumaista.:lol:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
2 356
Täytyy varmaan sanoa että tilaa tuon Attention SL:n, kun kerran identtinen 18 mallin kanssa, eikä saksasta taida olla innokas tilaamaan.:geek: Tekisi miltei mieli vaihtaa omakin Attention -14 27.5" tuohon (Saksasta tilattuna), kun tuo alkaa olemaan jo reilusti +3000km ajettu ja miettinyt 29" tuumaista.:lol:


Itsellä Univega Summit 5.0 29er (tuli vakuutus yhtiöltä). Aiemmin ollut käytössä Univega Renegade 8.0 27,5R (varastettu ) :(. Olen noin 1,78-1,80m ja käytännössä ei ole paljon eroja 18" ja 19" välillä. Ehkä 29er on vähän leveämpi:). Mutta, toi renegade:n runko oli hiilikuitunen ja Summit 5.0 on alumiininen.
Järkevin tapa on ostaa omasta mielestäni kerralla niin kallis uusi hiilikuitupyörä, johon on varaa. Niin, että syö vain puolet siitä mitä normaalista:). Näin kevenee kuski ja pyörä. Ylämäet menevät kuin lennossa ja vauhti paranee alumiinipyörään verrattuna vähintään puolella. Olen (noin) 83kg:) ja 4km pyöräily kestää noin 10min. Aiemmin kestänyt noin 8 min ja olin edelleen 83kg :D
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 159
Itsellä Univega Summit 5.0 29er (tuli vakuutus yhtiöltä). Aiemmin ollut käytössä Univega Renegade 8.0 27,5R (varastettu ) :(. Olen noin 1,78-1,80m ja käytännössä ei ole paljon eroja 18" ja 19" välillä. Ehkä 29er on vähän leveämpi:). Mutta, toi renegade:n runko oli hiilikuitunen ja Summit 5.0 on alumiininen.
Järkevin tapa on ostaa omasta mielestäni kerralla niin kallis uusi hiilikuitupyörä, johon on varaa. Niin, että syö vain puolet siitä mitä normaalista:). Näin kevenee kuski ja pyörä. Ylämäet menevät kuin lennossa ja vauhti paranee alumiinipyörään verrattuna vähintään puolella. Olen (noin) 83kg:) ja 4km pyöräily kestää noin 10min. Aiemmin kestänyt noin 8 min ja olin edelleen 83kg :D
Aivan käsittämätön viesti. Kumpikaan univegoista ei ole hiilikuitua ja vaikka luin kirjoituksen 4 kertaa niin en ymmärtänyt lainkaan.
Jännä asia, että kun pyöräilee enemmän niin pääsee lujempaa.
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
2 356
Aivan käsittämätön viesti. Kumpikaan univegoista ei ole hiilikuitua ja vaikka luin kirjoituksen 4 kertaa niin en ymmärtänyt lainkaan.
Jännä asia, että kun pyöräilee enemmän niin pääsee lujempaa.
Vastaus löytyy helposti sieltä jos katsot vielä parempi.

(Mutta, toi renegade:n runko oli hiilikuitunen ja Summit 5.0 on alumiininen.)

Valmistaja antaa sinulle sellainen vaihtoehto, että voit tarvittaessa ostaa hiilikuitinen sekä alumiininen runkoa (concept). Omani oli ostettu käytettynä amazon.de:sta ja ensimmäinen omistaja oli jo vaihtanut tietenkin rungon.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 143
Vastaus löytyy helposti sieltä jos katsot vielä parempi.

(Mutta, toi renegade:n runko oli hiilikuitunen ja Summit 5.0 on alumiininen.)

Valmistaja antaa sinulle sellainen vaihtoehto, että voit tarvittaessa ostaa hiilikuitinen sekä alumiininen runkoa (concept). Omani oli ostettu käytettynä amazon.de:sta ja ensimmäinen omistaja oli jo vaihtanut tietenkin rungon.
Ainakin Univegan omien sivujen mukaan myös Renegade 8.0 on 6061 alumiinia.

Univega: 2016: RENEGADE 8.0

Oishan se hiilikuitirunko poikaa, mutta maksaa myös helkkaristi.

Edit: Kerkesitkin muokata viestiä, ehkä se olikin sitten hiilikuituinen. :)
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
2 356
Ainakin Univegan omien sivujen mukaan möys Renegade 8.0 on 6061 alumiinia.

Univega: 2016: RENEGADE 8.0

Oishan se hiilikuitirunko poikaa, mutta maksaa myös helkkaristi.

Edit: Kerkesitkin muokata viestiä, ehkä se olikin sitten hiilikuituinen. :)

Eikun on vaikea selittää joskus asioista ihmisille. Eikä kaikille löytyy vastaus netistä heti klikkaamalla:). Selitin oma kokemuksestani. Enkä halunnut luokata ketään. Itse poljen 4km 10m:ssa ja olen edelleen 83kg :D.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 143
Eikun on vaikea selittää joskus asioista ihmisille. Eikä kaikille löytyy vastaus netistä heti klikkaamalla:). Selitin oma kokemuksestani. Enkä halunnut luokata ketään. Itse poljen 4km 10m:ssa ja olen edelleen 83kg :D.
Itse polkaisen 3.7km työmatkan keskimäärin ~9 minuuttiin. Autolla mentäessä työmatkan aika-arvio on sama 9 minuuttia, mutta matkalle osuu kolmet valot, joten valoista riippuen pyörällä ollaan usein nopeammin töissä kuin autolla.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 159
Henkilökohtaisesti en niin hiilarista välitä. Tosin nykyinen maasturi on alle 10kg xc täpäri, vanha 26" tosin.
Seuraava maasturi tulee olemaan alumiinia, pitemmillä joustoilla, loivalla keulalla ja selkeästi pitempi.
Eniten kuidussa kyrsii se vainoharha joka naarmun kohdalla. Ja jos pahempi kolhu tulee kunnolla pannuttaessa (jolta ei puskassa voi välttyä) niin se on sitten sen rungon menoa eli käytännössä sitä ei voi korjata, eikä se tule kestämään rasitusta jos kuiturakenne on rikki. Siinä sitä sitten on romua jota ei voi edes verkonpainona käyttää kun se ei paina mitään.

Mutta täällä tosin puhutaan työmatkapyöräilystä, ei maastopyöräilystä.
Tosin en kyllä hiilaria lyhkäselle työmatkallekaan ymmärrä.
Mutta kaikilla on vähän eri leveli ton rahan suhteen. Toisen 5000€ on jonkun muun 500€.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 256
Mikäs osa jäätyy kun on noin 5x käynyt niin, että pyörä jäätyy eli ketjut ei vedä. Mikä avuksi? Tänään jäätyi kesken alamäen ja taluttaa piti loppumatka.
Lämpimästä toin tänään ulos ja oli eka kerta kun jäätyi lämpimästä tullessa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
115
Mikäs osa jäätyy kun on noin 5x käynyt niin, että pyörä jäätyy eli ketjut ei vedä. Mikä avuksi? Tänään jäätyi kesken alamäen ja taluttaa piti loppumatka.
Lämpimästä toin tänään ulos ja oli eka kerta kun jäätyi lämpimästä tullessa.
Tuossa se isoin ongelma on. Lämpimästä ulos ja heti vauhtiin. Ei tarvitse kovin paljon kerätä alkuun kosteutta, että vetää jostain kohtaa jumiin. Jos suinkin mahdollista niin kokeile nostaa varttia ennen liikkeellelähtöä pyörä ulos jäähtymään. Kerää huomattavasti vähemmän jäätä ja lunta itseensä. Kannattaa myös koittaa saada pyörä mahdollisimman kuivaksi. Pari päivää kylppärissä luulisi riittävän, ellei sitten ole vettä/kosteutta kertynyt vapaarattaaseen (rataspakalliset vaihteet).
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
156
Ketjut ei vedä eli polkimet pyörii tyhjää? Jos näin niin vahva veikkaus että vapaaratas on täynnä jotain rasvaa joka kohmettuu, ja vapaarattaan "kielet" eivät enää palaudu. Ensiapuna voit kokeilla suihkia sinne jotain notkeampaa öljyä, mutta paras on jos käytät kokonaan auki ja vaihdat uudet voiteluaineet tilalle.

Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 256
Ketjut ei vedä eli polkimet pyörii tyhjää? Jos näin niin vahva veikkaus että vapaaratas on täynnä jotain rasvaa joka kohmettuu, ja vapaarattaan "kielet" eivät enää palaudu. Ensiapuna voit kokeilla suihkia sinne jotain notkeampaa öljyä, mutta paras on jos käytät kokonaan auki ja vaihdat uudet voiteluaineet tilalle.

Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla
Joo, juuri noin käy eli ketjut pysyy mutta polkiessa vain tyhjää. Tuossapa se vika varmasti on, kiitos! Pitää mennä aukomaan.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
2 133
Aiheena Marathon Winter nastarengas
---
Joillakin tulee nastat läpi ja puhkoo sisuria mutta itselläni on 11/2012 ostettu pari (42-622) nyt kuudetta talvea alla eikä ongelmia että otappa siitä selvää.
Joillakin lähtee nastoja paljon irti vaikka ajaisi ne sisään valmistajan suositusten mukaan, itselläni ei ole lähtenyt kuin yksi kun viimeksi tarkistin.
Tästä jo kirjoittelinkin fillarifoorumin puolella mutta puretaan nyt tännekin.

Elikkä tämän parin kuudes talvi olikin sitten siinä.
Etukiekon sisurin olin paikannut hiljattain ja tuossa tiistaina sitten kauppareissun/lenkin aikana huomasin että paineet alkanu tippumaan. Kotiin päästyä se olikin sitten käytännössä tyhjä, talutin kuitenkin siis loppumatkan.

Ei enää silloin illalla huvittanut ruveta tutkimaan niin katselin sitten keskiviikkona että mitä sille oli tapahtunut. Paikka ei ollut pettänyt vaan löytyi reikä joka oli sinällään hieman normaalista poikkeavan näköinen, reiästä lähti yhteen suuntaan sellainen viiva / kuluneen näköinen kohta. (joku ehkä arvannee mistä kyse)
Korjasin sisurin ja siinä sitten pohdin asiaa, ensimmäisenä kävi mielessä että oliko edellisen korjauksen yhteydessä vanteelle/renkaalle jäänyt joku moska joka nyt sitten oli hieronut reiän renkaaseen.
Pyyhkäisin vanteen puhtaaksi ja seuraavaksi kävin läpi renkaan sisäpuolta mutta rätti tarrasi johonkin kiinni..

No reunalankahan se siellä. Kaksin kappaleinkin.

Perkele, olisi nyt edes ollut se takarengas joka kovemman kuorman alla on se kuluneempi yksilö. Edessä olleen nastatkin hyvässä kunnossa, etenkin reunanastat.
Roskiinhan tuo tietenkin lentää mutta pitänee nyppiä ainakin nuo reunanastat talteen uusiokäyttöä varten. Ovat hädin tuskin päässeet kulumaan kun viime talvet ovat olleet mitä olleet joten ei ole kovin usein ollut tarvetta tiputtaa paineita sen verran että reunanastatkin hakkaisi maata jatkuvasti.

Tässä vaiheessa nykyistä kautta en kyllä enää mitään nastarengasta osta. (Katsotaan jos ensi talveksi raaskisi ostaa ne kehutut 120tpi Gravdalit.)
Eikä varastossa ole mitään sopivaa rengasta jonka laittaisi taakse (MW menisi eteen), lähinnä vain alku talvesta pois otetut Schwablen Little Big Benit (40-622) joilla nyt ei ainakaan tee yhtään mitään.
Kuten arvata saattaa niin paikallinen valikoima on paskaa joten tilasin sitten Saksasta Schwalben Smart Samin 47-622 kokoisena. Oli ActionSportsin poistomyynnissä vähän yli kympin, postikulut toki puolet tilauksen arvosta mutta eipä vastaavaa sen halvemmalla täältä paikallisesti olisi edes saanut.
Eipä tuo Smart Sam nyt mikään "täydellinen" nappula ole talvi ajeluun mutta luulisi auratulla alustalla toimivan ihan hyvin. Vähänkin lunta niin mennee tukkoon aika äkkiä mutta yhtälailla MW:kin on paska sen suhteen.

Kävi mulla hetkellisesti mielessä Continentalin Mud King Protection mikä on "hieman" aggressiivisempi nappula joka toiminee pöperössä astetta paremmin.
On vain pienoinen kysymys merkki kuinka iso rengas tuohon mankeliin mahtuu (vaikka kuinka mittailtu ja ihmetelty) niin kokeillaan nyt ensin tuota halppista.
Muutenkin olen ensi kesäksi suunnitellut muhkumpia renkaita, LBB:t kyllä rullaa hyvin ja muuten ihan tyytyväinen mutta kaipaan enemmän ilmatilavuutta. Alustavasti ajatellut Marathon Almotioneja 50-622 kokoisena mutta katsoo nyt ensin mitenkä tuo Smart Sam mahtuu pyörimään.
 
Liittynyt
26.03.2017
Viestejä
239
Mistäs saisi Turun alueella erikoistyökaluja? Pitäisi huomiseksi saada. Hakusessa siis työkalu jolla saisi edestä rattaat/chainringit pois.

Muutenhan onnistuu kuusiokoloilla, mutta toisella puolella on nuo "mutterit" suoraan helvetistä paskoine lovineen. Mitään sinne väliin ei saa sopimaan.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
115
Mistäs saisi Turun alueella erikoistyökaluja? Pitäisi huomiseksi saada. Hakusessa siis työkalu jolla saisi edestä rattaat/chainringit pois.

Muutenhan onnistuu kuusiokoloilla, mutta toisella puolella on nuo "mutterit" suoraan helvetistä paskoine lovineen. Mitään sinne väliin ei saa sopimaan.
Ajopyörässä (Bikeshop, Viilarinkatu 3, 20320 Turku) näyttäisi olevan: TL-FC21 Rataspulttiavain

Suosittelen hommaamaan tuon työkalun. Säästää hermoja ja käsiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Jos hommaisi vaan yhden nastarenkaan niin kannattaisiko se olla takana vai edessä?
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Tuli taas tilattua Akkulasta akkuja etuvalaisimeen (6kpl).

Ovat suojapiirittömiä ja edellisestä setista sain paskottua yhden akun, kun laitoin sen väärin päin akkukoteloon ja akkukotelo alkoi sulamaan + savuttamaan :vihellys:

Nyt valaisimessa on uusi akkukotelo, jossa on miinus sekä plus on merkitty näkyvästi, ja tosiaan näitten akkujen kanssa saa olla tarkkana ettei sytytä kämppää tuleen.

IMG_20180115_175219.jpg
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 728
Jokainen taplaa tyylillään, mutta eikö vesireppu olis pop. Menee parikin makkarapakettia.;)
Juu reppuun sitten enemmän kamaa jos tarvii mutta tonne mahtuu varasisuri ym rompetta pienemmille matkoille. Ja ei aina kesällä sitä reppua jaksa ottaa mukaan hiostamaan niin hyvä mahtua toinen puteli.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
115
Työkalu tuli hommattua, mutta eipä auennut. Ruiskutin Kentiä pultteihin ja koitan vielä uudestaan. Sen jälkeen hankin uudet kammet kyllä jos ei onnistu.
Mitkä kammet kun on noin tiukassa? Saattaahan siellä olla lukitettakin välissä, mutta ei mitään mikä ei avaimella aukea normaalilla voimankäytöllä.
 
Liittynyt
26.03.2017
Viestejä
239
Mitkä kammet kun on noin tiukassa? Saattaahan siellä olla lukitettakin välissä, mutta ei mitään mikä ei avaimella aukea normaalilla voimankäytöllä.
Jotkut Shimanon 90-luvulta. No siis pultti alkoi jo ottamaan damagea vaikka avain oli tukevasti paikallaan. Hain tollasen parktool-merkin avaimen ja on ehkä vähän rimpula.
 
Liittynyt
26.03.2017
Viestejä
239
Parktool on paras. Toi työkalu vaan on rimpula, kenen tahansa valmistamana. Koita lämpöä vaikka föönillä. Voiteluainetta kans.
Joo yritin kyllä, ihan kuumailmapuhaltimella. En tiedä miten ne voi noin jumissa olla. Kolme siis aukesi vaivalla ja kaksi jäi avaamatta.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 344
Onko noista läskirenkaista jotain oikeeta hyötyy muutoin kuin öbaut suolla ajaessa? Vaiko ovat lähinnä vain elvistelyä varten että "kattokaa miten kova jätkä oon kun jaxan ajaa tällasella" bua haha.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 004
Onko noista läskirenkaista jotain oikeeta hyötyy muutoin kuin öbaut suolla ajaessa? Vaiko ovat lähinnä vain elvistelyä varten että "kattokaa miten kova jätkä oon kun jaxan ajaa tällasella" bua haha.
Itsellä ei ole noista kokemusta, mutta kaverin mukaan on helvetin hyvä talvipyörä tuollainen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
25
Muutaman kerran olen päässyt läskillä ajamaan, muuten mennään maantie/cc/+koon maasturilla. Kesäkelillä, kovilla ajettavilla poluilla, plussa ja normi 29" on minusta mukavampi, saa kevyemmin vauhtiin. Upottavalla hiekalla ja suolla varmaan sitten mukavampi tuo läski. Itseä ei vaan suo suurremmin houkuta eikä upottavaa hiekkapätkää ole kovinkaan paljoa tarjolla kotireiteillä.
Talvella läski on parempi upottavilla ja lumisilla reiteillä. Koirankusettajien ja kelkan reittejä pääsee sitten myös normi 26":llakin. Itteä ei sitten vaan innostanut kusettajien polkuja ajella, kun pienen ajovirheen jälkeen oli kenkä täynnä lunta. Oulussa kelvit hoidetaan sen verta hyvin että cc:llä pärjää 1-2 päivää lukuunottamatta, jolloin tulee lunta enemmän kuin tarpeeksi. Toki kun keli sahaa nollaa, niin leviämpi 2,3" tai 3" kumi on parempi kun klv on enemmänkin pottupeltoa.

Jossain Syötteen tms. tapaisissa luontopaikoissa läski on paikallaan, etenkin talvisin kun tekevät reittejä niitä varten eikä tähän aikaan vuodesta viellä kanna kapiampaa rengasta. Päädyin itse siihen että kotio ostin plussan ja sittenkun pääsen syötteelle tms. talvisin, vuokraan sieltä läskin. Kotia en semmoista laita, pitäisi kesäksi olla kapia renkaisempi maasturi kuitenkin.

Vähän sellainen kutina että läski on samallainen muotipyörä kuin 29" maasturi, cc ja fiksi sekä sinkula oli aikoinaan. Hetken on oikea valinta kaikkeen ajoon ja sitten tulee uusi muotipyörä ja into laantuu.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
2 133
Sivuhuomiona mainitsisin että läskin kanssa se rengas valintakin on tärkeä. Puhumattakaan sitten siitä miten sitä rengasta "käyttää".
Iso ilmatilavuus niin pienikin ero paineessa tuo suuren eron siihen ajettavuuteen. Ja tähän tietenkin liittyy lämpötila, varsinkin jos puhutaan läskin käyttämisestä talvipyöränä.

Eli jos pumppaat sen läskirenkaan haluttuun paineeseen sisällä ja sitten viet sen pihalle -10C - -20C pakkaseen niin painehan tippuu yllättävän paljon.

ParkToolin testissä oli joku 45Nrth:n läskirengas, 20.5C 6.75psi/0.46bar >> -19C 4psi/0.27bar eli paine tippui 41% ja ajettavuus täysin erilainen.


Sama tietenkin pätee muidenkin pyörien renkaiden kanssa mutta koska läskirenkailla ilmatilavuus on suuri niin voidaan ajaa (todella) matalilla paineilla ja kun se paine on jo valmiiksi pieni niin se paine-ero lämpötilan muuttuessa on suhteessa suurempi kuin jollain perinteisemmän levyisellä renkaalla.
Rykäisin tuohon pikaisesti taulukkoon paineet 0C/-10C/-20C lämpötilassa jos rengas täytetty 20C lämpötilassa. Yksiköt bar ja prosentit kuinka paljon paine tipahti siitä sisälämpötilasta.
upload_2018-1-21_20-0-6.png
Nämä tietenkin vain laskennallisia arvoja ja tähän (paine) nyt vaikuttaa vaihtaako se kumi tai vanne kokoaan kun lämpötila muuttuu (tilavuus), onko rengas saanut olla rauhassa tarpeeksi kauan (lämpö tasapaino), sää (ilmanpaine) ja tietenkin ilmankosteus. Ja tietenkin kuun asento jne.
Näistä se ilmankosteus taitaa olla suurin muuttuja, perässä ilmanpaine.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 159
Kyllä se läski on pehmeeseen maastoon tehty.
Talvella ja loskakeleillä mettässä aikalailla paras.
Kaupunkipyöränä aika vitsi.
Rengaspaineet on tosiaan pirun tärkeät noissa. Viime kesänä tuli piruuttaan kokeiltua tollasta vuokrapyörää, joka oli ohjatulla lenkillä käytössä ja voi morjes sitä menoo kun renkaissa oli liikaa paineita.
Kapistus pompotti ja itseohjautui ihan miten sattuu.
Mutta jos pitää yksi pyörä hommata millä ajelee ympäri vuoden mettässä niin läski se on. Eikä muuten sitten mikään e-villen 20kg painava kuvatus.
 
Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
69
Kyllä se läski on pehmeeseen maastoon tehty.
Talvella ja loskakeleillä mettässä aikalailla paras.
......snip......
Mutta jos pitää yksi pyörä hommata millä ajelee ympäri vuoden mettässä niin läski se on.
Samaa mieltä.
Läski on hemmetin hyvä siihen omaan käyttötarkoitukseensa. Eli 1/4 vuodesta. Tuo viimeinen neljännes on sitten se kesä. Lyhyt ja vähä luminen. Silloinkin kuivat kankaat hietikkoineen ja vaikkapa rantsut on kiva rullailla. Niin ja tietty lukuisat pehmeämmät paikat soisemmassa Suomessa.
Läskiä ei vissiin muualla enään myydä kuin pohjoisessa ämeriigassa ja Suomessa jostain puolesta välistä ylöspäi. Siellä missä on oikeaa talvea jne.
Kieltämättä paljon on saatu maastopyöräilylle näkyvyyttä läskillä.

Ei se mikään yleiskäyttöpyörä ole mutta mahottoman mukava kylläkin. Kun puhutaan riittävän hyvistä kamppeista.
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Kyllähän läski on hyvinkin monikäyttöinen maastopyörä ympäri vuoden. Huom. maastopyörä.

Vauhti ei ehkä maastossa ole niin kovaa kuin kapearenkaisella, mutta paljon helpompi se on juurakossa ajaa kuin esim. jäykkäperäinen XC-pyörä joita monille aloittelijoille suositellaan. Eikä se läski ole edes hyvin rullaavilla renkailla kovin hidas tai raskas polkea. Lisäksi siinä kiehtoo se helppous ja huoltovapaus kun ei ole jousitusosia mitä pitäisi huoltaa. Makuasioita, mutta itse tykkään ajella kesälläkin. Jumbo Jimit tubeleksena alle niin sileät kangaspolutkin on mukavia tuolla ajaa. Osaavissa käsissähän nuo menee todella lujaa kisoissakin. SyöteMTB:n 60km voitettiin viime vuonna läskillä.

Talvella sitten ihan ylivoimainen laite jos haluaa ajaa muuallakin kuin tiellä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 480
Viestejä
4 163 654
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom