Pyöräily

Viestiketju alueella 'Urheilu' , aloittaja Possuli, 17.10.2016.

  1. Incredible Buff

    Incredible Buff

    Viestejä:
    456
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tuskin on paitsi Trekin propagandassa. 27,5" Fatbiken rengasvalikoima on ihan onneton eikä siihen saa parasta talvirengasta eli Surlyn Budia jotka kantaa muutenkin paremmin kuin nuo Bontragerin 27,5" kumit.
     
  2. hkultala

    hkultala

    Viestejä:
    1 064
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    [nipotus]

    Mikään aikuisille tehty fatbike ei ole oikeasti 26".

    Ne, mitä mainostetaaan 26"na on oikeasti n. 28-29", ja ne mitä mainostetaan 27.5"na lienee oikeasti n. 29.5-30.5".

    [/nipotus]
     
    VÄPÄ tykkää tästä.
  3. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    2 165
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    En tiedä muuta, mutta fattien nastarenkaista saa maksaa 200€, joka kannattaa myös pitää mielessä jos fatteja haikailee. Toki ihan kohtuullisesti pärjännee myös vaikka tuolla Surly Budilla, joka tosin sekin maksaa toista sataa.
     
  4. Anonymous

    Anonymous

    Viestejä:
    43
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Korostetaan vielä, että läskin nastarenkaista saa siis maksaa noin 200 euroa kappaleelta. Ei mitään halpaa lystiä :cool:
     
  5. Incredible Buff

    Incredible Buff

    Viestejä:
    456
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    No vanne on 26" tai 27.5" niin aivan turhaa nipotusta. Surlyn Bud on esim. niin korkea ja iso rengas, että yksikään 29" ei ole lähelläkään ja 27,5" Barbegazit on samankokoiset.

    Itse en ole fatbikeen nastarenkaita tarvinnut. Maksaahan ne toki sen 150€ vähintään kappaleelta. Budiakin saa alle satkulla kun jaksaa vähän seurailla. Lumellahan ei ole fatbiken voittanutta.
     
  6. hkultala

    hkultala

    Viestejä:
    1 064
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Eikä ole. Se vanne on n. 22" tai 23".

    _mikään_ mitta siinä "26-tuumaisessa" läskissä ei ole lähelläkään 26 tuumaa. Vanne on paljon pienempi, renkaan ulkomitta on paljon isompi.
     
    Kidov ja VÄPÄ tykkäävät tästä.
  7. Incredible Buff

    Incredible Buff

    Viestejä:
    456
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Joo aivan vitun sama. Noilla kokomerkinnöillä niitä kuitenkin myydään. Tuomasi lisäarvo tähän keskusteluun fatbikeistä on alle nolla.
     
    Viimeksi muokattu: 25.08.2017
  8. hkultala

    hkultala

    Viestejä:
    1 064
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Tuomani pointti on hyvin oleellinen pointti kun verrataan noita kokoja keskenään, ajatellaan vaikka, että "26-tuumainen kumi on niin pieni että 29-tuumainen menee paremmin esteistä yli".

    Mutta se 26-tuumaisena myyty läski ei todellisuudessa olekaan 26-tuumainen vaan n. 29-tuumainen jolloin se menee niistä esteistä yli kuten "29-tuumainen" normimaastopyörä.

    Samoin "26-tuumainen läski" on ketteryytensä ja tilantarpeensa puolesta enmmän kuten "29-tuumainen" normimaastopyörä (tosin vielä kömpelömpi, koska se suurempi inertia).
     
    Kidov ja VÄPÄ tykkäävät tästä.
  9. khosshu

    khosshu

    Viestejä:
    161
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Edellisellä sivulla oli noista usb-ladattavista lampuista. Itsellä n. vuosi sitten hankittu Blackburn central 350 ja tuolla tuntuu että suurimmalla teholla tekee päivän yöhön, kaupungissa tulee käytettyä puoliteholla. Akkukesto mielestäni hyvä, meni viime talvena lataamatta neljän päivän työmatkat (20min suuntaansa) parin kympin pakkasessa ja vielä olisi ollut virtaa.
    Tyyrishän tuo lamppu on joihinkin suuremman valaisutehon omaaviin nähden, mutta mielestäni todella laadukas ja ihan riittävän tehokas lamppu, joka on vielä näppärän kokoinen.
     
  10. Teabag Shakur

    Teabag Shakur

    Viestejä:
    53
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Täällä Oulussa oon naureskellut työmatkapyöräillessä kun talvella hyvillä keleillä tulee fatbikejä vastaan mutta sitten ku on vähä satanut lunta ja kelit semmoset että fättiä vois tarvita niin ei näy yhtään. ;)
    Itsellä cyclocross 35mm nastarenkailla ja on vielä joka aamu töihin päässyt.
     
  11. Teabag Shakur

    Teabag Shakur

    Viestejä:
    53
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Itsellä kestää tuossa lumonitessa monta kuukautta työmatkapyöräilyssä. Lamppuahan ei tarvi ajella täydellä teholla varsinkaan kaupunkiympäristössä jossa jonkunlaista valaistusta on jo olemassa. Tarkoitus on enempikin olla huomiovalo että muut liikkujat havaitsevat että siellä on joku muukin liikenteessä.
     
  12. Incredible Buff

    Incredible Buff

    Viestejä:
    456
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ei pidä lähellekään paikkaansa todellisuudessa.
     
  13. hkultala

    hkultala

    Viestejä:
    1 064
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    http://surlybikes.com/uploads/downloads/SUR_Tire_Geometries.pdf

    Se 26x4.7" fat-rengas olikin halkaisijaltaan lähempänä 30 tuumaa, eikä 28-29 tuumaa kuten arvelin.

    Pienin noista("Knard 26x3.8") on todellisuudessa 28.5"
     
    Viimeksi muokattu: 25.08.2017
  14. khosshu

    khosshu

    Viestejä:
    161
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Ei tosiaan tullut testattua akun maksimikestoa, tuon aikaa vain on tullut ns. äärioloissa käytettyä suuremmalla valotehoasetuksella. Lamppua kun säilyttää työpöydällä avainten ym kanssa, niin helposti sen sitten tökkää siihen vieressä olevaan laturiinkin varmuudeksi. Ja kyseisen lumoniten hintaluokka on kuitenkin n. kolminkertainen, joten siltä sopii odottaakin parempaa.
     
  15. VÄPÄ

    VÄPÄ

    Viestejä:
    268
    Rekisteröitynyt:
    24.08.2017
    Nastarengas ei ole pakkohankinta. Ehkä sitten joskus. Talviajo tapahtuu lähinnä mökillä landella, jossa liukkain pinta on autojen jyräämä lumi tai meren jää. Tiedoksi, ettei meren jää ole juurikaan liukas, joten nastarengasta ei tuonne tarvita.
     
  16. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    2 165
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Jep, en minä sillä, etteikö läskipyörille olisi tarvetta sopivassa maastossa, mutta niiden miinukset on silti hyvä tiedostaa. Välistä tapaa porukkaa, jotka ostavat fätin ihan vaan kun ne ovat niin "siistejä" ja sitten ahdistuvat, kun ne eivät olekaan katufillareina kovin näppäriä ja renkaatkin maksavat maltaita jne.
     
    VÄPÄ tykkää tästä.
  17. L2K2

    L2K2

    Viestejä:
    254
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    No ei ole. Koko tuo 27,5 tuumaisten hehkutus on enemmän sellaista kuluttajan uunottamista, kuin minkään oikean todellisen eron markkinointia. 27.5" on vanha perinteinen normaalien peruspyörien 26", siis esimerkiksi alkuperäisen Iso-Jopon 26" kiekot ovat ns. 27.5"...

    Yleisimmät nykyään käytössä olevat vannekoot menevät seuraavasti:
    ISO 559 mm (eli 26" maastopyörä)
    ISO 584 mm (eli 650B, eli vanha 26" × 1.5", eli 27.5" maastopyörä)
    ISO 622 mm (eli 700C, eli 28" peruspyörä, eli 29" maastopyörä, ...).

    Kuten näistä huomaa, on tuo 27.5" vain 25 mm isompi kuin 26". Hyppy siitä ylöspäin tuohon 29" kokoon sen sijaan on 38 mm. Käytännössä 27.5" on puhdas markkinointikikka, ”jotain uutta” myydä kuluttajille.

    Kontaktipinta-ala maan kanssa noiden välillä kasvaa vain joitain prosentteja, jos sitäkään, ei todellakaan tuplaudu. Paitsi tietenkin markkinointimateriaalissa.

    <offtopic, vanhojen pyörien korjaajille>
    PS. Näiden lisäksi antiikkipyöräharrastajat joutuvat tuskailemaan ainakin kokojen 650A (ISO 590 mm), 650C (ISO 571 mm) ja 650 (ISO 597 mm) kanssa.
     
    VÄPÄ tykkää tästä.
  18. erihyva

    erihyva

    Viestejä:
    688
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    XXL:ssä kaikki tuotteet - 20%

     
  19. -Vp-

    -Vp-

    Viestejä:
    39
    Rekisteröitynyt:
    23.10.2016
    Onko järkeä lähteä päivittämään nelikantti keskiölaakeria tollaseen Shimanon Hollowtech II tai vastaavaan keskiöön?
    Esim. tällä sarjalla Shimano kampisarja M552 175 mm + keskiö | Motonet Oy.
    Onko tollasessa "ontossa" laakeroinnissa jotain hyötyjä verrattuna nelikanttiin? Nykyinen keskiö on alkanu naksuun, joten sen vaihto on muutenkin edessä. Pyörä on Spessun Rockhopper.
     
  20. L2K2

    L2K2

    Viestejä:
    254
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Noin pääsääntöisesti*, yleensä ei ole järkeä päivittää toimivia komponentteja pyörästä. Tässä siis vika lienee puhtaasti keskiössä, joten kampisarjan vaihto uuteen ei oleellisesti tuo mitään lisäarvoa. Oikean mittainen UN55-keskiölaakeri vaan pyörään ja lisää ajoa. (UN55 irtoaa selvästi alle 30 eurolla kotimaasta, ja alle 20 eurolla Saksasta.

    Ontossa laakerissa on omat (teoreettiset) etunsa ja omat (joskus hyvinkin konkreettiset) haittapuolensa. Hyöty: jäykkyys (mutta sitten tuo M552 ei taida edes olla niillä ontoiksi taotuilla kammilla). Haitta: keskiön pienempi kesto, ja sitten tuon laakerin toimivuuden suurempi riippuvuus siitä, onko rungossa keskiön seutu kuinka hyvin linjassa (koska laakeri on kaksiosainen eikä kasettityyppinen).

    *Tuntematta sen tarkemmin, että minkä tasoiset kammet pyörässä on, niin tuo M552 on joko selvä parannus, pieni parannus tai jopa äärimmillään pieni huononnus nykyiseen.
     
  21. Hugh Jazz

    Hugh Jazz

    Viestejä:
    718
    Rekisteröitynyt:
    06.11.2016
    Harkinnut vähän että hävittäisi auton ja hommaisi kunnon pyörän jolla voisi ajella työmatkoja ympäri vuoden.

    Ihan nubu pyöräskenen suhteen, joten toivoisin että täältä saisi vähän vinkkejä. Eli minkälaista pyörää kannattaisi harkita, pyörän huoltovinkkejä, mitä nastarenkaita talvikäyttöön jne.

    Kaikki tervetullutta. :)
     
  22. erihyva

    erihyva

    Viestejä:
    688
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Minkälainen reitti? Polkuja, soratietä, asvalttia, kuinka pitkä matka, kuinka paljon tavaraa mukana....
     
  23. Hugh Jazz

    Hugh Jazz

    Viestejä:
    718
    Rekisteröitynyt:
    06.11.2016
    Koko matka asvalttia (jalkakäytävää/kevyen liikenteen väylää), noin 10 km suuntaan. Ja tavaraa kevyesti, vain sen selkärepun verran. (eväät, juomapullo, vaihtovaatteita jne.)
     
  24. erihyva

    erihyva

    Viestejä:
    688
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    No sitten suosittelen hydraulisilla levyjarruilla varustettua cyclocross- tai gravel grinder-pyörää, 105 tai Ultegra-osasarjoilla. Nastarenkaiksi Schwalbe Marathon Winter
     
    Hugh Jazz tykkää tästä.
  25. Hugh Jazz

    Hugh Jazz

    Viestejä:
    718
    Rekisteröitynyt:
    06.11.2016
    Mistäs noita kannattaisi katsella? Uuskia vai käytettyjä? Ja paljonko noista kannattaa maksaa? Tietysti saiturina mahdollisimman halvalla yrittäisin pärjätä. :rolleyes:
     
  26. BigNasty

    BigNasty Tukijäsen

    Viestejä:
    69
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Ilmoita budjetti niin saat parhaimman avun.
     
    Hugh Jazz tykkää tästä.
  27. Hebe

    Hebe

    Viestejä:
    10
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Joku kippurasarvinen pyörä mihin menee vähintään 35mm schwalbe marathon winter nastarengas (rakkaalla lapsella monta nimeä; cyclocross, gravel grinder, adventure road bike jne). Tosin, jos reitti menee paljon kaupunki-alueella, niin suoratankoisellakin pärjää ja näkee ehkä paremmin, riippuen ajoasennosta.

    Nastarenkaan lisäksi pitää ehdottomasti saada pitkät kiinteät lokarit kiinni. Pikakiinnitteiset vaan rämisee eivätkä suojaa.

    Tarakan kiinnitys on myös plussaa, tarakalla sitten jossain ortliebin laukussa painavammat tavarat niin ei selkä hikeenny/kipeenny. Nykyään on muodissa bikepacking, niihin laukkuihin menee kyllä vaatteet mutta läppäri etc kova ei niinkään.

    Etukiekoksi joku dynamokiekko ja eteen ja taakse dynamolla toimivat valot. Ei tarvi syksyllä/talvella huolehtia akun riittävyydestä. Shimanon dynamonavat ok, mutta shutter precious ja SON ovat parempia (tietenkin maksavat enemmän) Omasta mielestä SP hyvä kompromissi.
     
    Hugh Jazz tykkää tästä.
  28. L2K2

    L2K2

    Viestejä:
    254
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Allaoleva vastaus kiteytti melko hyvin sen mitä olisin itse sanonut. Nostan siitä mielestäni oleellisimmat:

    1. Sopivan kokoinen pyörä, pyörän tyypillä ei suurempaa merkitystä työmatka-ajossa. Asvaltilla jousitusta ei tarvitse jos on tolkullisen leveät renkaat. Tangon muoto maun mukaan. Suora tai kippura, molemmat toimii.

    2. Kiinteästi asennetut valot, jotta ne on aina mukana, mielellään tosiaan napadynamolla. (Tosin akkuvaloillakin pärjää, näin noin kymmenen talven kokemuksen pohjalta). Budjetista riippuen esimerkiksi modernit saksalaiset dynamovalot, kuten vaikka ”Busch & Müller, Lumotec Eyc T senso plus” on toimivia ja jossain määrin kohtuuhintaisia, noin 40 euroa saksasta tilattuna (ja mm. kytkevät valot päälle automaattisesti kun alkaa hämärtää).

    3. Kiinteät lokasuojat. Jos ei tykkää asennushommista, niin pyörää ostaessa voinee tinkiä asennuksen kaupan päälle.

    4. Jos ei halua selän hikoavan, niin sitten se tavarateline. (Sivulaukkujen lisäksi vaihtoehtoisesti siihen telineelle voi kiinnittää kiinteästi metallikorin, johon sen repun saa. Kollega tekee näin ympäri vuoden. Toinen käyttää sivulaukkuja. Molemmat ajavat hieman alle 10 km matkaa hikoilematta. Itselläni on hieman lyhempi matka ja pystympi ajoasento. Siksi laitoin itse ison etukorin, jossa ns. mustekaloilla saa pidettyä myös läppärilaukkua yms.)

     
    Hugh Jazz tykkää tästä.
  29. Hugh Jazz

    Hugh Jazz

    Viestejä:
    718
    Rekisteröitynyt:
    06.11.2016
    Ajattelin jotain 1500€ kaikkine tilpehööreineen katoksi. Ja mistä noita kannattaisi katsella? Suomalaisista pyöräliikkeistä vai kannattaako harkita jopa ulkomailta tilaamista?
     
  30. vrds

    vrds

    Viestejä:
    79
    Rekisteröitynyt:
    14.12.2016
    Autosta luopuminen on kannatettavaa. Itsekin rupesin kulkemaan fillarilla työmatkat ja suosittelen fillarin ohella sijoittamaan riittävästi rahaa hyviin vaatteisiin ja varusteisiin jos meinaa ympäri vuoden ajella työmatkat kelillä kun kelillä (jos oikein ymmärsin). Homma ei vituta niin paljoa kun on hyvät ja toimivat varusteet.

    Vaihtoehtoja on niin paljon, mutta itsellä esim. Gore-takki ja -housut menee kesällä ja talvella sateella sekä tuulta vastaan. Kannattaa panostaa reilun mittaisiin tuuletusvetoketjuihin molemmissa. Lisäksi sitten kalvoton kuoritakki ja housut. Säärystimet on ihan ehdottomat sateella ja lämmittävät myös talvella. Gore- tai muut vettäpitävät hanskat on myös suositeltavat. Vielä parempi jos hanskan sisälle mahtuu kylmemmillä keleillä ohut merinovillainen sisähanska. Pari eri paksuista pitkähihaista merinovillapaitaa, merino-kauluri ja -otsapanta kypärän alle. Repuksi suosittelen sellaista missä on helposti laitettava sadesuoja tai kangas riittävän vedenpitävä itsessään.

    (Toimiviin) varusteisiin uppoaa iso siivu rahaa, mutta homma on paljon mukavampaa sitten kun ei ole enää niin "kesäistä", mikä tänä kesänä tarkoitti vesisadetta ja kylmää. Silti kun fillarointiin tottuu, niin ei enää vituta auton huolloista, vakuutuksista, käyttömaksuista, osien hajoamisesta, tankkauksesta, katsastuksesta, arvonalenemasta, myymisestä, parkkipaikan etsimisestä, jne. aiheutuvat kulut ja säätämiset. Säästyy rahaa ja kuntoilu on hyvästä. Lisäksi itseäni ei nypi niin paljoa aamulla töissä kun ei tartte kirota auton ratissa ja voi purkaa mahdollisesti "pahaa oloaan" väsyneenä liikunnalla.
     
    erihyva ja Hugh Jazz tykkäävät tästä.
  31. SoyBean

    SoyBean

    Viestejä:
    159
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Jos haluaa laittaa suoralla putkella olevan etuhaarukan tapered runkoon niin onko olemassa sovitetta millä voisi käyttää tapered laakereita tai vaihtoehtoisesti onko tuollaiselle laakerille joku nimi keksitty?
     
  32. Incredible Buff

    Incredible Buff

    Viestejä:
    456
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Yleensä löytyy crown race jonka avulla suoraputkisen keulan saa tapered runkoon. Katso ohjainlaakerin valmistajan sivuilta.
     
  33. bomitus

    bomitus

    Viestejä:
    37
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Jep, kulkee nimellä Reducer Crown Race. Superstar Componentsilta löytyy ja heillä on myös laadukkaat ohjainlaakerisarjat. Jos on tyytyväinen olemassa olevaan ohjainlaakeriin eikä ole tarvetta uusia niin sitten kannattaa luonnollisesti tutkailla ohjainlaakerin valmistajan suuntaan.
     
  34. SoyBean

    SoyBean

    Viestejä:
    159
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Tuollaisen voisi tilata, taitaa olla juuri sitä mitä etsin.

    Onko nuo eri valmistajilla kuin erilaisia?
    Haarukassa on muistaakseni alchemyn laakerit tällä hetkellä kiinni ja kun ovat vielä ehjät niin ei välttämättä tarvetta olisi uusia vielä ostaa.
     
  35. bomitus

    bomitus

    Viestejä:
    37
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Taitavat olla likimain universaaleja. Näillä hinnoilla ei kovin korkealta rysähdä, mutta osien odottaminen on aina työläin osuus. Chainreaction Cycles myy Nukeproofin sovitintia vitosella. Jos on kiire niin kannattaa kysellä paikallisesta kivijalastakin. Superstarin aspa vastaa facebook messengerissä nopeahkosti ja aina olen saanut hyvää ja ystävällistä palvelua sieltä.
     
  36. Hugh Jazz

    Hugh Jazz

    Viestejä:
    718
    Rekisteröitynyt:
    06.11.2016
    Tänään tuli Giant Roam 2 XXL:stä ja nyt alkaa olla aikalailla kasassa vehje. Ajattelin vielä kysäistä että mitä kaikkea tuolta pyörästä löytyy mikä kaipaisi voitelua ketjujen lisäksi? Tuli asennettua tuo etypyöräkin jo paikoilleen mutta olisiko etuakselia kannattanut voidella jollakin töhnällä?
     
  37. etrade

    etrade

    Viestejä:
    63
    Rekisteröitynyt:
    23.12.2016
    Tuli ajettua viimme talvikin hybridi fillarilla Stadis, ja oli kiva mennä noita harjasuolattuja pyöräteitä pitkin. About 20km päiväs.

    Ostakaahan itsellenne talveksi toinen pyörä, tai varautukaa vaihtamaan keväällä kaikki kulutusosat uuteen. Aika harvalla on mahdollisuus pestä pyörää suolamatkan jälkeen.

    Uusia kerrostaloja kun ne rakentaa, niin pitäis olla jonkunlainen mahdollisuus pestä fillarista suolat pois, siellä pyörävarastossa.
     
  38. living_death

    living_death ★ Still alive ™ Tukijäsen

    Viestejä:
    785
    Rekisteröitynyt:
    15.11.2016
    Syksy ja pimeät illat ovat saapuneet.

    Viime vuonna eBaysta tilaamani (UltraFire, GIF sekä noname) 18650 feikkiakut ovat purkautuneet jo siihen kuntoon, ettei fillarin etuvalaisinta pysty käyttämään täydellä teholla enää samalla akkusetilla kuin noin 15 minuuttia.

    Nyt en enää jaksa ostaa paskaa säkissä, vaan jostain pitäisi tilata ihan oikeita ja oikeilla mAh merkinnöillä olevia laadukkaita Li-ion 18650 akkuja.

    Mistä kannattaisi tilata ja mistä saisi kaikista halvimmalla? Tarvetta olisi ainakin 8kpl akuille näin alkuun. Tarvetta ehkä enemmällekin jos ostan 6x18650 akkuja syövän akkukotelon.

    Fillarissa on etuvalaisimena tällä hetkellä SolarStorm 3 x CREE XM-L T6 LED Bicycle Light lamppu
    29009594131_744784eab6_o.jpg

    Akkukotelona taas näppärä tarranauhalla kiinnitettävä Waterproof Outdoor Battery Pack 4x 18650 Case setti, jossa on myös USB-liitin esim. kännykän tms. lataamista varten ajon aikana (hyödyllinen jos on tarvinnut pitää taustavalaistusta kännykässä koko ajan päällä Google Mapsia käyttäessä ajon aikana)
    61yCGokmkYL._SL1000_.jpg

    Käsivalaisimena Skyray 11x Cree XM-L T6 flashlight, joka myös syö 4kpl 18650 akkuja
    30137213863_54b946272e_o.jpg
     
  39. Rantakemisti

    Rantakemisti Moderator Ylläpidon jäsen Premium-jäsen

    Viestejä:
    1 871
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Tilaa suosiolla suoraan Suomesta (akkula.fi), äläkä yritä säästää mitään kahta euroa lottoamalla kiinalaisten akkujen kanssa.
     
  40. living_death

    living_death ★ Still alive ™ Tukijäsen

    Viestejä:
    785
    Rekisteröitynyt:
    15.11.2016
    Suomesta tosiaan tilaamassa. Noita kiinanakkuja voi pitää pienemmissä käsifikkareissa ja laservalossa kun eivät vie niin paljon virtaa.

    Katselin tätä settiä (2600 mAh Keeppower Samsung 18650 Li-Ion 3,7V).

    Merkki ei sano minulle mitään, vai pitääkö niiden olla Sonya, Sanyota tai Panasonicia että voi luottaa hyviksi?

    Jos suojapiiriä ei tarvita, sitten voisi laittaa näitä tilaukseen vaikka sen 12kpl setin kerralla: Panasonic NCR18650PF 2900 mAh teho-akkukenno 3,6V Li-Ion - Ei suojapiiriä - Flat-top
     
  41. Rantakemisti

    Rantakemisti Moderator Ylläpidon jäsen Premium-jäsen

    Viestejä:
    1 871
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    En osaa tarkalleen sanoa mitä kannattaa lamppuihin ostaa kun itse olen käyttänyt noita vain sähköröökiin. Melkein kannattaa kysyistä noiden aspasta koska siellä on todella asiantuntevaa porukkaa. Itse olen luottanut pääasiassa näihin Samsungin akkuihin omissa säädöissä.
     
  42. living_death

    living_death ★ Still alive ™ Tukijäsen

    Viestejä:
    785
    Rekisteröitynyt:
    15.11.2016
    Täytyy laittaa kyselyä. Suojapiirillistä varmaan myyvät mieluiten korkeamman hinnan vuoksi :)

    Pähkäilin tässä juuri, että mihin oikeastaan tarvitsen suojapiiriä? Lataan akut kuitenkin aina erikseen omassa "älykkäässä" laturissa, joka osaa katkaista latauksen kun akut ovat täynnä.

    Suurin riski on ainoastaan siinä, että saatan vahingossa käyttää akkuja liian tyhjiksi ennen seuraavaa lataamista, joka taas ymmärrykseni mukaan voi vaurioittaa akkuja ja huonontaa käyttöikää.

    Nyt vaan pitäisi saada parasta kohtuulliseen hintaan.
     
  43. L2K2

    L2K2

    Viestejä:
    254
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ainakin normi-litiumeilla yksikin riittävän syvä purku riittää tuhoamaan sen kennon. Sitten seuraavalla latauskerralla se pullistuu ja syttyy palamaan.

    Edit. Litiumeissa tuo suojapiiri taitaa olla juurikin purkua, ei latausta varten. Edes suojapiiritöntä ei sovi lataaman ns. tyhmällä laturilla (vrt. NiMH Tai lyijy).
     
  44. erihyva

    erihyva

    Viestejä:
    688
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Kannattaa oikeasti ottaa Panasonicin 3400mAh-kennoja, ja suojapiirillisiä, koska tuon käyttämäsi boksin suojauspiirin toteutus on puutteellinen

    2017 New Protected 18650 NCR18650B 3400mAh Rechargeable battery 3.7V with PCB For Panasonic Flashlight batteries-in Rechargeable Batteries from Consumer Electronics on Aliexpress.com | Alibaba Group
     
  45. living_death

    living_death ★ Still alive ™ Tukijäsen

    Viestejä:
    785
    Rekisteröitynyt:
    15.11.2016
    @erihyva en lataa koskaan akkuja suoraan akkuboxin kautta, vaan erikseen omassa 4-paikkaisessa "pöytälaturissa", joka lataa jokaista akkua itsenäisesti.

    Uskaltaako ulkomailta enää tilata akkuja lainkaan? Jostain on jäänyt semmoinen mielikuva että akut saattavat jäädä tulliin, jollei myyjä laita akkutilauksen mukaan jotain esim. 0,50€ arvoista sähkölelua.
     
  46. erihyva

    erihyva

    Viestejä:
    688
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Kyllä ne aina mulle on perille tulleet. Myyjät ovat alkaneet käyttää akkujen toimitukseen muita kuljetusfirmoja, esim. Turkin postia.
     
    living_death tykkää tästä.
  47. L2K2

    L2K2

    Viestejä:
    254
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jep. Tuo laturisi osannee ladata oikein (sekä latausvirta- että -jänniterajoja noudattaen), eikä sen kanssa tarvitse periaatteessa suojapiiriä. Ongelma on se valaisin. Montako kennoa siellä on, ja onko ne sarjassa vai rinnan, jne... Sillä sarjaan kytkettynä tulee helposti syväpurettua yksittäinen kenno, kun ne kennot eivät voi keskenään tasata ... Sitten seuraavan latauksen yhteydessä palaa talo.

    (Itse en uskaltaisi irto-litiumakkuja ladata kuin niissä palosuojapusseissa tai sitten parvekkeella keraamisessa astiassa.)

    Tämä sanotaan myös suoraan tuon oman linkkisi takaa, siis akkulan sivuilta: ”Älä missään tapauksessa käytä suojaamattomia kennoja useamman kuin yhden akun valaisimissa, jos akut on sarjaan kytketty!”
     
  48. living_death

    living_death ★ Still alive ™ Tukijäsen

    Viestejä:
    785
    Rekisteröitynyt:
    15.11.2016
    @L2K2 täytyy ostaa suojapiirillä olevat akut, varsinkin nyt kun olen enemmän ammentanut tietoa miten herkkiä suojapiirittömät ovat syttymään palamaan tai räjähtämään vikatilanteessa tai jos itse sössii jotain.

    Jäniskevennyksenä jonkun tekemä video viritetystä fillarinlampusta :D

     
  49. erihyva

    erihyva

    Viestejä:
    688
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Mä latailen irtokennot tällä

    Review of Charger Nitecore Intellicharger i4

    helppo ja huoleton, mutta hidas. 4*18650 kestää yön yli, mutta kennot tai laturi eivät toisaalta juuri lämpenekään.

    Kannattaa lukea noita Lykten revikoita, parhaat koko interwebissä.

    Flashlight information
     
  50. living_death

    living_death ★ Still alive ™ Tukijäsen

    Viestejä:
    785
    Rekisteröitynyt:
    15.11.2016
    Mun laturi on samanlainen kuin alla olevassa videossa, mutta brändätty Nokoser D4S merkillä.

    Taitaa olla melko saman laitteen revikka: Review of Charger Nokoser D4u