Pyöräily

Liittynyt
16.01.2019
Viestejä
600


Itsellä on Rockbros runkolaukku ollut hyvässä käytössä ja omassa cyclossa vielä niin hyvä tilanne että toinen pulloteline on käytettävissä laukun kanssa. Aliexpressistä ei paljoa maksa. Pidemmällä pyöräreissulla on lisäksi pieni reppu, jota yritän pitää mahd. kevyenä.
 
  • Tykkää
Reactions: |le

|le

Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
729


Itsellä on Rockbros runkolaukku ollut hyvässä käytössä ja omassa cyclossa vielä niin hyvä tilanne että toinen pulloteline on käytettävissä laukun kanssa. Aliexpressistä ei paljoa maksa. Pidemmällä pyöräreissulla on lisäksi pieni reppu, jota yritän pitää mahd. kevyenä.
Tälle peukkua! Olia täsmälleen samanlainen aikaisemmassa pyörässä, joka mahtui hyvin kun ei ollut vielä takajousitusta :) Tuollanen kestää aika hyvin painoakin kun omasa käytössä roudasin painavaa lukkoakin tuossa. Tuli itsekin tilattua tuo ja pari muuta Rockbrossin laukkua juurikin Aliexpressin kautta, jossa nuo on melko hyvässä hintalaatusuhteessa.
 

MkH

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
361
Parempi tosiaan panostaa laukkujen laatuun. Itse hommasin XXL:stä heidän White-merkkiset ja ei kyllä pidemmälle matkalle olisi niiden kanssa kannattunut lähteä - lähdin kuitenkin. Iso satulalaukku heilui ikävästi takana varsinkin mäissä, jos joutui satulasta nousta ja runkolaukusta hajosi vetoketju. Täytyy sanoa, että muutenkin meni kyllä maku "pyörävaellukseen". Ison repun kanssa (makuupussi, riippumatto, ruuat, juomat, vaatteet) on se polkupyöräilyn vauhdin huuma kaukana ja meno helvetin raskasta puurtamista.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
833
Onkos porukalla kokemuksia/suosituksia tarakattoman fillarin kanssa jonkinlaisen tavaramäärän kuljetukseen?
Lähinnä nyt kyseessä tilanne että lähtis 29:n tai vänkyräsarven kanssa vetämään jotain pidempää rundia minne tarttis ottaa jo vähän kamaakin mukaan, lähinnä siis kahden pullopidikkeen mahdollistamaa määrää enemmän nestettä, jotain syötävää sekä mahdollisesti sisuria, ylimääräistä takkia/paitaa tms.

Mulla on nykyisellään pääliputkeen tuleva pussukka sekä satulalaukku, molemmat tilavuudeltaan varmaan noin/vajaan litran luokkaa, näiden kanssa nyt jotain saa jo haalattua ja pullopidikkeisiin saa 2x700ml pullot juomista. Nämä on tähän saakka riittänyt kun on menty jotain 30-60 km väliin sijoittuvia lenkkejä, mutta tavoite olis saada venytettyä pisimpiä matkoja 100 km asti ja silloin kyllä loppuu tila ja juominen kesken nykymallissa, ainakin lämpiminä päivinä.

Varastossa on myös yksi satulaputkeen kiinnitettävä tarakka, mutta siihen tavaran pakkaaminen järkevästi on aina vähän haasteellista, minkä takia mietinkin että pitäiskö hankkia jotain "järkevämpää" tuohon tilalle.

Vähän tuossa kattellut erilaisia satulaan/satulaputkeen kiinnitettäviä laukkuja ja Bikesterillä oli jotain näppärän oloisia tarjouksessa, onkohan täällä kellään kokemusta näistä tai vastaavista ja osais kertoa onko olleet toimivia käytännössä? Lähinnä näiden isojen kanssa mietityttää että haittaako ne ajoa tai pyörän ajo-ominaisuuksia? Tällaset ainakin osui silmään

Iso satulatolppalaukku 12 litraa, ~35 euroa, But...rocket


Vähän eri mallinen 7 litran satulatolppalaukku, ~30 euroa, Pro back loader


Jos tollaset isot aiheuttaa harmia niin sit olis tällanen pienempi vaihtoehto missä olis 1,2 litran laukku jossa mesh pullotasku, tämäkin mahdollistais ainakin lisäjuoman ja kai tonne jonkun takin/paidan sais sullottua mukaan. Hintaluokka myös tuolla 30 eur tienoilla


Toki noi nyt on sen verran edullisia että vois ostaa vaikka isomman ja pienemmän molemmat :rolleyes:
Siis minkälainen reissu olisi nyt kyseessä? Yöpymistä maastossa?
Mennäänkö ihan puskassa vai ihmisten ilmoilla?
Vähän voisi antaa sitten paremmin jotain neuvoa.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
4 985
Siis minkälainen reissu olisi nyt kyseessä? Yöpymistä maastossa?
Mennäänkö ihan puskassa vai ihmisten ilmoilla?
Vähän voisi antaa sitten paremmin jotain neuvoa.
Ei mitään yöpymishommia kiikarissa, ainakaan tällä hetkellä, vaan ihan vaan pidempää lenkkiä jossa jonkinlaista taukoa välillä tankkausta varten. Eli mitään suuria tavara/ruokamääriä ei tarvitse kantaa mukana, lähinnä energiatankkausta varten syötävää, juotavaa, taukotakki/pusero tms..

Liikkuminen suurimmilta osin teitä pitkin, ei maastossa/polkuja ainakaan pidempiä siirtymiä.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
833
Ei mitään yöpymishommia kiikarissa, ainakaan tällä hetkellä, vaan ihan vaan pidempää lenkkiä jossa jonkinlaista taukoa välillä tankkausta varten. Eli mitään suuria tavara/ruokamääriä ei tarvitse kantaa mukana, lähinnä energiatankkausta varten syötävää, juotavaa, taukotakki/pusero tms..

Liikkuminen suurimmilta osin teitä pitkin, ei maastossa/polkuja ainakaan pidempiä siirtymiä.
Eli näille piisaa ihan patukat ja banaani.
Ja tauko"takki" mahtuu pyöräilypaidan takataskuun, kunhan kattoo vähän ohuemman.
Muuten vähän suunnittelee mitä pitää päällä.
Tuulenpitävä liivi auttaa kanssa yllättävän paljon, sekät Irtohihat ja ei vie paljoa tilaa ja sopii myös sinne paidan selkätaskuihin.
Vettä saa siis matkaltakin, joten turhaa sitä mukanaan on kantaa paria pulloa enempää.
Sisuri satulalaukkuun ja jos rungossa ei pumpulle kiinnitystä niin CO2 kapselit on halpoja ja pieniä ja sopii sinne laukkuun.
Sisuri tosin menee vaikka tarranauhalla runkoon.
Mitä vähemmän on mukana, sen mukavampaa ajo on.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
256
Hieman haasteita jälleen tuottaa juniorin pyörään varaosien löytäminen. Kyseessä White XC 260 Lite, 1x8 vaihteistolla josta eturattaan ketjusuoja mennyt matkan varrella rikki. Kiinteä asennushan tuossa vaikutaisi tuolla ketjusuojalla olevan, mutta uskoisin että tuon suojan saisi tuosta esim poraamalla irti, mutta mikä tilalle? 28T-rattaan suojia ei suorilta meinaa oikein löytyä, pitääkö tässä alkaa vaihtamaan koko kampisarja? (tällöin hinta nousee moniin kymppeihin, mikä ei ole ensisijainen vaihtoehto)

XXL:ssä on ainakin ollut tähän malliin kampisarjaa n 20e hintaan. Se on vielä ok hinta, mutta tässä kohti ei mielellään ainakaan enempää.


Olisiko ideoita edulliseen osaan / korjaukseen?

20220804_094018.jpg

//EDIT: 4:llä niitillä kiinni n. 65mm välillä
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
101
Opetat juniorin laittamaan lahkeen sukan sisään ja kovaa ajoa. Niin sitä lapsena mentiin.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
4 985
Onkos porukalla kokemuksia/suosituksia tarakattoman fillarin kanssa jonkinlaisen tavaramäärän kuljetukseen?
Lähinnä nyt kyseessä tilanne että lähtis 29:n tai vänkyräsarven kanssa vetämään jotain pidempää rundia minne tarttis ottaa jo vähän kamaakin mukaan, lähinnä siis kahden pullopidikkeen mahdollistamaa määrää enemmän nestettä, jotain syötävää sekä mahdollisesti sisuria, ylimääräistä takkia/paitaa tms.

Mulla on nykyisellään pääliputkeen tuleva pussukka sekä satulalaukku, molemmat tilavuudeltaan varmaan noin/vajaan litran luokkaa, näiden kanssa nyt jotain saa jo haalattua ja pullopidikkeisiin saa 2x700ml pullot juomista. Nämä on tähän saakka riittänyt kun on menty jotain 30-60 km väliin sijoittuvia lenkkejä, mutta tavoite olis saada venytettyä pisimpiä matkoja 100 km asti ja silloin kyllä loppuu tila ja juominen kesken nykymallissa, ainakin lämpiminä päivinä.

Varastossa on myös yksi satulaputkeen kiinnitettävä tarakka, mutta siihen tavaran pakkaaminen järkevästi on aina vähän haasteellista, minkä takia mietinkin että pitäiskö hankkia jotain "järkevämpää" tuohon tilalle.

Vähän tuossa kattellut erilaisia satulaan/satulaputkeen kiinnitettäviä laukkuja ja Bikesterillä oli jotain näppärän oloisia tarjouksessa, onkohan täällä kellään kokemusta näistä tai vastaavista ja osais kertoa onko olleet toimivia käytännössä? Lähinnä näiden isojen kanssa mietityttää että haittaako ne ajoa tai pyörän ajo-ominaisuuksia? Tällaset ainakin osui silmään
Itseäni lainatakseni, tein nyt viikonloppuna päätöksen ja tilasin Amazonista Vauden satulalaukun, malli Silkroad L. Hintaa jäi nelisen kymppiä.

Pähkin viikonloppuna eri vaihtoehtoja ja tuntui järkevimmältä hankkia järkevän kokoinen laukku johon mahtuu jonkinverran tavaraa, ja jota voi käyttää sekä irtotarakan että hybridissä olevan kiinteän tarakan kanssa. Ominaisuudet oli aika soppelit, tilavuus 9 litraa ja laajennuksella kaksi lisää, pullopidike niin saa sen kolmannen juomapullon mukaan (sekä toki sisään tarvittaessa lisää), kiinnitys velcronauhoilla ja olkahihna niin laukun voi tarvittaessa irroittaa ja heittää olalle.

Tuollainen isompi satulalaukku pullopidikkeellä olis myös kiinnostanut, mutta persjalkaisella on satula sen verran alhaalla että ei välttämättä mahdu mulla satulan ja takarenkaan väliin.
 
  • Tykkää
Reactions: |le

Tup3x

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 096
Nyt 29 maasturissa (Cube Attention SL 2016) kiinni varsin vanhat Schwalbe Smart Samit (57-622). Halkeilee vähän sieltä sun täältä (mitä lie vanhaa maanantaimallisarjaa, kun aloitti tekemään tuota lähes heti...). Alkanut kiinnostamaan noiden vaihtaminen johonkin paremmin ja tasaisemmin rullaavaan about samassa kokoluokassa. Käytännössä tule ajeltua hiekkateillä ja asfaltilla kuivissa olosuhteissa. Mitäs renkaita kannattaisi harkita? Hoitaisiko vaikka Schwalbe Hurricane RaceGuard/Performance 57-622 homman? Mitä muita kannattaisi harkita?
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
833
Nyt 29 maasturissa (Cube Attention SL 2016) kiinni varsin vanhat Schwalbe Smart Samit (57-622). Halkeilee vähän sieltä sun täältä (mitä lie vanhaa maanantaimallisarjaa, kun aloitti tekemään tuota lähes heti...). Alkanut kiinnostamaan noiden vaihtaminen johonkin paremmin ja tasaisemmin rullaavaan about samassa kokoluokassa. Käytännössä tule ajeltua hiekkateillä ja asfaltilla kuivissa olosuhteissa. Mitäs renkaita kannattaisi harkita? Hoitaisiko vaikka Schwalbe Hurricane RaceGuard/Performance 57-622 homman? Mitä muita kannattaisi harkita?
Jotain taittuvakylkistä nopeammalla seoksella.
Thunder Burt, Rocket Ron, Racing Ray/Ralph schwalbelta ja speed seoksella.
Vittoria Mezkal/Terreno, Maxxis Ikon/Recon Race maxspeed tai dual seoksella.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
4 985
Millä aineilla täällä porukka putsailee ketjut?
Liuotinpesuaineella olen itse pessyt ihan ruiskuttamalla pesuaineet ketjuihin ja sitten tiskiharjalla ja pitkäharjaksisella ketjuharjalla hinkkaus + vedellä huuhtelu. Nyt tuli hankittua ketjupesurikin niin pitää koittaa lähteekö sillä helpommin tai paremmin vai menikö rahat hukkaan.

Viitseliäimmät vissiin ottaa ketjut irti ja liottaa vadissa pesuainenesteessä mutta itse en jaksa siihen lähteä.
 

latee77

Make ATK Great Again
Team H2O
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
4 176
MAGURA MT Trail SL jarrut, edessä jarruttaessa ulvoo hiukkasen, ja nyt alkanut pitää sellasta pientä kitinää/vinkumista ajaessa. Oletan että tulee kevyesti laahaavista jarrupaloista kun ääni loppuu jos hieman jarrua painaa.

Toista kesää vasta pyörä kasassa enkä usko että vielä ois kulunut loppuun näillä ajoilla.

Voiko jarrupaloja koittaa hioa? putsailla / käsitellä jotenkin?

Mäntiä vois tietenkin painaa sisäänpäin mutta tuota tuli jo aiemmin tehtyä kun jäi hiukan laahaamaan. Varmaan jotenkin kulunut epätasaisesti tms.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
1 903
Voiko jarrupaloja koittaa hioa? putsailla / käsitellä jotenkin?
Voi hioa ihan vaikka hiomapaperilla, tai viilalla. Lasittuneet palat vinkuu ikävästi. Jos on pisarakin öljyä päässyt paloihin, niin varmasti vinkuu.

Voi myös kokeilla vaikka alamäkeen polkea ja pitää jarrua vähän kiinni, josko lämpö auttaisi.
 

latee77

Make ATK Great Again
Team H2O
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
4 176
Voi hioa ihan vaikka hiomapaperilla, tai viilalla. Lasittuneet palat vinkuu ikävästi. Jos on pisarakin öljyä päässyt paloihin, niin varmasti vinkuu.

Voi myös kokeilla vaikka alamäkeen polkea ja pitää jarrua vähän kiinni, josko lämpö auttaisi.
Jarruttamalla koittanut saada pintaa kulumaan nopeempaa mutta ei näemmä oikein tehoa, pitäis antaa jollekin ihan oikealle pyöräilijälle koeponnistukseen:D

Lasittunut kuullostaa siltä että tosiaan olisi hionnan paikka. Kokeillaas sitä :thumbsup:
 

Tup3x

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 096
Jotain taittuvakylkistä nopeammalla seoksella.
Thunder Burt, Rocket Ron, Racing Ray/Ralph schwalbelta ja speed seoksella.
Vittoria Mezkal/Terreno, Maxxis Ikon/Recon Race maxspeed tai dual seoksella.
Ehkä tuo Thunder Burt ja super ground versio. Hieman epäilyttää super racen kestävyys ja mitä nyt lukenut, niin super ground on hyvin rullaava. Ei toi ilmainen kyllä ole, mutta...

Hmm... Tai sitten Rocket Ron Evolution Super Race Speed. Siinä saattaisi olla hieman parempi kompromissi kaiken suhteen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
249
Voi hioa ihan vaikka hiomapaperilla, tai viilalla. Lasittuneet palat vinkuu ikävästi. Jos on pisarakin öljyä päässyt paloihin, niin varmasti vinkuu.

Voi myös kokeilla vaikka alamäkeen polkea ja pitää jarrua vähän kiinni, josko lämpö auttaisi.
Rasvat saa pois kaasutoholla polttamalla. Itse pyyhin ensiksi kaiken pois IPA:lla, sitten pieni hionta jollain karkealla paperilla, esim 120. Lopuksi kaasutoholla sohotus, jos käryä nousee niin siellä on jotain kontaminaatiota. Muista pyyhkiä myös jarrulevy ja kädet, ettei sotkeennu uudestaan samantien.

IPA:n sijasta voi käyttää myös muita liuottimia, mitä nyt sattuu nurkista löytyyn, mutta puhdas IPA lienee paras kun haihtuu kokonaan pois sekunneissa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
794
Liuotinpesuaineella olen itse pessyt ihan ruiskuttamalla pesuaineet ketjuihin ja sitten tiskiharjalla ja pitkäharjaksisella ketjuharjalla hinkkaus + vedellä huuhtelu. Nyt tuli hankittua ketjupesurikin niin pitää koittaa lähteekö sillä helpommin tai paremmin vai menikö rahat hukkaan.

Viitseliäimmät vissiin ottaa ketjut irti ja liottaa vadissa pesuainenesteessä mutta itse en jaksa siihen lähteä.
Itse kans tässä nyt etsinyt jotain semmosta perus tukkutavara ainetta pesuun ettei tarvitse mitään semmosia pikku "pyörän pesuaineita" tarvii ostaa ylihintaan.
Mikä siis olis semmonen perus kunnon aine jota sais paljon ja halvalla? Esim joku tämmönen? Motox moottorinpesuaine / liuotinpesuaine 1 l | Motonet Oy
Jotain parempaa saa ehdotella kans, tuo oli vaan eka mitä löysin googlella.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
4 985
Itse kans tässä nyt etsinyt jotain semmosta perus tukkutavara ainetta pesuun ettei tarvitse mitään semmosia pikku "pyörän pesuaineita" tarvii ostaa ylihintaan.
Mikä siis olis semmonen perus kunnon aine jota sais paljon ja halvalla? Esim joku tämmönen? Motox moottorinpesuaine / liuotinpesuaine 1 l | Motonet Oy
Jotain parempaa saa ehdotella kans, tuo oli vaan eka mitä löysin googlella.
Mä olen ihan perus autonpesuun tarkoitettua bioliukkaria käyttänyt, mistä nyt milloinkin sattuu halvalla löytymään kun tarvitsee. Samoja aineita käytän autojen ja pyörien pesuun muutenkin, fillarit pesen muuten miedolla autoshampoolla, tuntuu toimivan hyvin.
 
Liittynyt
27.08.2017
Viestejä
341
bensa ja jos haju ei miellytä niin

Motox Brake Cleaner Jarrunpuhdistusaine 5 l
60-00842

60-00842 | Motox Brake Cleaner Jarrunpuhdistusaine 5 l
26,90€
5,38€ / L
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
833
Ketjuthan voi pestä vaikka crc:llä.
Kylmäpuhdistusaineet toimii myös hyvin.
Pinttynyt paska ei kauheen hyvin jarrukliinerillä lähde ja eihän sitä rasvaa niistä ketjuista pois haluta vaan lika.
Yritin kanssa joskus noilla ketjuputsareilla ja en kokenut mitenkään helpoksi tai vähemmän suttaavaksi.
Helpoin on vaan ottaa ne ketjut pois ja pestä jossain astiassa.
Paras ostos ikinä ketjuhommiin on ollut
Ketjulukkopihdit.
 

latee77

Make ATK Great Again
Team H2O
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
4 176
Ketjuthan voi pestä vaikka crc:llä.
Kylmäpuhdistusaineet toimii myös hyvin.
Pinttynyt paska ei kauheen hyvin jarrukliinerillä lähde ja eihän sitä rasvaa niistä ketjuista pois haluta vaan lika.
Yritin kanssa joskus noilla ketjuputsareilla ja en kokenut mitenkään helpoksi tai vähemmän suttaavaksi.
Helpoin on vaan ottaa ne ketjut pois ja pestä jossain astiassa.
Paras ostos ikinä ketjuhommiin on ollut
Ketjulukkopihdit.
Tollaisilla ketjulukkopihdeillä näyttää menevän näppärästi lukko auki/kiinni, oishan se helpompi putsailla ketjut ja rattaat kun saa ketjut pois tieltä. Pitääkin kurkkia löytyykö XXL / Motonet tms. niin ei tarvis tilailla netistä :thumbsup:

Just hiljattain putsailin ja jotain ihme rahinaa kuuluu pyörittäessä vaikka näyttää kohtuu puhtailta.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 642
Parashan on vaan pitää ne puhtaana, niin se lika ei pinny niihin ja puhdistus helppoa. Kannattaa myös harkita mitä öljyä käyttää, eikä laita sitä öljyä paskan sekaan.

Ketjun pikalukko ei kestä monta kertaa avautumista ja heikkenee sen mukaan.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
1 903
Ketjun pikalukko ei kestä monta kertaa avautumista ja heikkenee sen mukaan.
Riippuu tietysti pikalukosta. Jotkuthan on valmistajan mukaan kertakäyttöisiä, toiset useasti käytettäviä. Kyllä ne useasti käytettävät kestää vähintään kymmeniä aukaisuja. Sen jälkeen alkaa ketju ollakkin vaihtokunnossa.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 642
Riippuu tietysti pikalukosta. Jotkuthan on valmistajan mukaan kertakäyttöisiä, toiset useasti käytettäviä. Kyllä ne useasti käytettävät kestää vähintään kymmeniä aukaisuja. Sen jälkeen alkaa ketju ollakkin vaihtokunnossa.
Riippuu myös käyttökohteesta. Jos se on perus työmatka pyörä, niin ei välttämättä mikään ongelma, mutta jos joku traili pyörä ja harrastaa sitä teknistä maastoa, niin ketjun hajoaminen väärällä hetkellä voi olla todella kivulias kokemus.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
850
Ketjuthan voi pestä vaikka crc:llä.
Kylmäpuhdistusaineet toimii myös hyvin.
Pinttynyt paska ei kauheen hyvin jarrukliinerillä lähde ja eihän sitä rasvaa niistä ketjuista pois haluta vaan lika.
Yritin kanssa joskus noilla ketjuputsareilla ja en kokenut mitenkään helpoksi tai vähemmän suttaavaksi.
Helpoin on vaan ottaa ne ketjut pois ja pestä jossain astiassa.
Paras ostos ikinä ketjuhommiin on ollut
Ketjulukkopihdit.
Samaa mieltä. Crs, aseöljy tai mikä tahansa liuotinpohjainen ponnepullo on aivan ylivertaisen tehokas.

Helpoin kun on kaksi henkeä; toinen pitää pyörää ja pyörittää ketjua, toinen samaan aikaan sumuttaa ainetta ja pitää mikrokuiturättiä joka irrottaa lian. Nopeampaa ja jopa tehokkaampaa kuin irrottaminen. Ja samalla puhdistuu rattaat.

Ketjupuhditimet jäi itselläkin romukoppaan ekan käyttökerran jälkeen.
 
Liittynyt
27.08.2017
Viestejä
341
kolmen ketjun kierto osoittunut hyväksi .Yhdet käytössä yhdet liotuksessa Bensassa, yhdet öljyyn upotettuna 10 -40 tais olla nyt 0-20 ja rattaat tykkää kestävät pidempään.,vaihto noin 500 km. jos oikeen hiekkaset sade kelin ynm. jälkeen niin vaihtoon .paskasia ketjuja turha voidella. :mad: Ketjupihdit ovat kyllä hyvät ja pätkä rautalankaa että saa vaihteen siirtäjän jumiin ( sen kiristyksen / vedon pois )
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
850
kolmen ketjun kierto osoittunut hyväksi .Yhdet käytössä yhdet liotuksessa Bensassa, yhdet öljyyn upotettuna 10 -40 tais olla nyt 0-20 ja rattaat tykkää kestävät pidempään.,vaihto noin 500 km. jos oikeen hiekkaset sade kelin ynm. jälkeen niin vaihtoon .paskasia ketjuja turha voidella. :mad: Ketjupihdit ovat kyllä hyvät ja pätkä rautalankaa että saa vaihteen siirtäjän jumiin ( sen kiristyksen / vedon pois )
Tuossa ketjujen vaihdossa ei ole oikeasti juuri mitään hyötyä. Teoreettinen hyöty pakan eliniässä ei välttämättä oo tuollaisen shown arvoista. Fillarifoorumilla jotkut testaili, eikä pakka tai ketjut kestänyt yhtään kauempaa.

Bensaa tsi jotain myrkkyä ponnepullosta niin puhdistuu se ketju paikallaankin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
835
Tuossa ketjujen vaihdossa ei ole oikeasti juuri mitään hyötyä. Teoreettinen hyöty pakan eliniässä ei välttämättä oo tuollaisen shown arvoista. Fillarifoorumilla jotkut testaili, eikä pakka tai ketjut kestänyt yhtään kauempaa.

Bensaa tsi jotain myrkkyä ponnepullosta niin puhdistuu se ketju paikallaankin.
Itse käytän vain yhtä ketjua, mutta tuo "show" voi olla joillekin osa harrastusta. Vähän kuten joku autojen vahailu.
 
Liittynyt
12.11.2016
Viestejä
253
Itse oon kaupunkipyörässä pitäny kahta ketjua pikalukoilla jolloin voi ottaa helposti irti puhdistettavaksi. Vähän harjaa pakalle, puhdas ketju tilalle ja likainen puhdistettavaksi. Minusta kätevin ja nopein tapa kun ei tarvi tuskailla ketjun puhdsitamisen kanssa hankalissa asennoissa varsinkin kun se tuppaa aika hyvin ympäri vuoden jokapäiväisessä käytössä ollessa sotkeentuun.Vähemmän aikaa kait tällä tavoin ainakin mulla menee.

Kerran on mennyt lukko poikki 15 vuodessa.

Edittiä: jaa en hoksannu että oltiin urheilu-alueella. Varmaan maantie- tai maastopyörissä urheilukäytössä nuo lukot voi poksahdella aika paljo helpommin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
833
Tuossa ketjujen vaihdossa ei ole oikeasti juuri mitään hyötyä. Teoreettinen hyöty pakan eliniässä ei välttämättä oo tuollaisen shown arvoista. Fillarifoorumilla jotkut testaili, eikä pakka tai ketjut kestänyt yhtään kauempaa.

Bensaa tsi jotain myrkkyä ponnepullosta niin puhdistuu se ketju paikallaankin.
Siis mikä show?
Samat työvaiheet putsauksessa ja helpompi putsata kun ne ketjut on lionnut.
Pakka nyt kestää useampien ketjujen käyttöiän kuitenkin.

Mä dippaan ketjut kuumaan parafiiniin, enkä odotakaan pitempää käyttöikää.
Ne ei vaan suttaa näin tehtynä, pysyy voimansiirto puhtaampana ja mukavampi käsitellä muutenkin.
Onko tämäkin sitten showta?
 
Liittynyt
27.08.2017
Viestejä
341
Tuossa ketjujen vaihdossa ei ole oikeasti juuri mitään hyötyä. Teoreettinen hyöty pakan eliniässä ei välttämättä oo tuollaisen shown arvoista. Fillarifoorumilla jotkut testaili, eikä pakka tai ketjut kestänyt yhtään kauempaa.
VelogiI vahvasti erimieltä. Herralta löytyy myös ketjun puhdistus video
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 642
Tuossa ketjujen vaihdossa ei ole oikeasti juuri mitään hyötyä. Teoreettinen hyöty pakan eliniässä ei välttämättä oo tuollaisen shown arvoista. Fillarifoorumilla jotkut testaili, eikä pakka tai ketjut kestänyt yhtään kauempaa.

Bensaa tsi jotain myrkkyä ponnepullosta niin puhdistuu se ketju paikallaankin.
Ei oo sen arvosta? Jollain se pakka maksaa 450€, sitä ei mielellään maksa joka ketjun vaihdon yhteydessä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 797
Kaupunki/käyttö-pyörässä napavaihteet aika suuri etu juurikin putsaustarpeen ansiosta. Ketjunkin voi huoletta ajaa loppuun, kun rattaat ei hirveitä maksa. Taitaa likaisenakin syödä niitä vähemmän, kun ketjulinja aina optimi. Hihnaveto ja napavaihde toki oikein laiskalle kovin kaksikko, vaikka ehkä ottaakin takkiin 100km:llä 15s puhtaalta uudelta 105-pakalta :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
249
Olin vähän skeptinen noihin ketjuvahoihin, ostin pullon Rexiä ja löin suht puhtaaseen ketjuun. Eihän se pysyny siinä yhtään ja jätin loput aineesta käyttämättä. Talvella sitten tein täyshuoltoa ja pesin ketjut tärpätillä limukkapullossa ja annoin kuivaa kunnolla. Löin Rexit päälle ja koko kesä menty koskematta ketjuun. Muuttu kyllä oma suhtautuminen kerrasta. No myönnettäköön että ko. pyörä on nyt ollut pääasiassa bike park ajossa kun jalka ei kestä polkemista kuin tunnin pari putkeen. Aion kyllä toistaa käsittelyn muihinkin pyöriin kun pesun aika koittaa.

Sähköpyörässä on vastaava käsittely mutta liotettu ATF öljyssä (vaihdelaatikkoöljy), hyvin sekin on toiminut, mutta vähän likaisempi kuin ketjuvaha. Jos haluaa budjettivaihtoehtoa niin kannattaa kokeilla.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
1 903
Olin vähän skeptinen noihin ketjuvahoihin, ostin pullon Rexiä ja löin suht puhtaaseen ketjuun. Eihän se pysyny siinä yhtään ja jätin loput aineesta käyttämättä. Talvella sitten tein täyshuoltoa ja pesin ketjut tärpätillä limukkapullossa ja annoin kuivaa kunnolla. Löin Rexit päälle ja koko kesä menty koskematta ketjuun. Muuttu kyllä oma suhtautuminen kerrasta. No myönnettäköön että ko. pyörä on nyt ollut pääasiassa bike park ajossa kun jalka ei kestä polkemista kuin tunnin pari putkeen. Aion kyllä toistaa käsittelyn muihinkin pyöriin kun pesun aika koittaa.

Sähköpyörässä on vastaava käsittely mutta liotettu ATF öljyssä (vaihdelaatikkoöljy), hyvin sekin on toiminut, mutta vähän likaisempi kuin ketjuvaha. Jos haluaa budjettivaihtoehtoa niin kannattaa kokeilla.
Rex vaatii pari kolme käsittelyä, että se syrjäyttää aikaisemmat rasvat. Sen jälkeen toimii hyvin. Itsekkin käytän Rexiä ja lisään pisaran jokaiseen ketjun lenkkiin noin 200-300 kilometrin välein. Muuten riittää pelkkä kuivalla rätillä ketjun pyyhintä silloin tällöin.
 
Liittynyt
16.01.2019
Viestejä
600
Mitäs jengi kärrää mukana pidemmille pyörälenkeille?

Tarkotus fillaroida Stadista Lahteen ja takas niin hoksasin että pikku pyöräpumppu olis hyvä kulkea mukana. Muuten löytyy:
Satulalaukussa:
-lukko
-monitoimityökalu jossa ruuvaria, kuusikoloa, yms...
-3kpl rengasrauta
Runkolaukussa: sisuri, vaatetta, nopeeta evästä, varavirtalähde
 
Liittynyt
26.03.2018
Viestejä
65
Mitäs jengi kärrää mukana pidemmille pyörälenkeille?

Tarkotus fillaroida Stadista Lahteen ja takas niin hoksasin että pikku pyöräpumppu olis hyvä kulkea mukana. Muuten löytyy:
Satulalaukussa:
-lukko
-monitoimityökalu jossa ruuvaria, kuusikoloa, yms...
-3kpl rengasrauta
Runkolaukussa: sisuri, vaatetta, nopeeta evästä, varavirtalähde
Ei kai tuollainen matka juuri muuta tarvitse. Ainoa mitä lisäisin olisi ketjulukko, jos ketju sattuu katkemaan ja ehkä toisen sisurin varmuuden vuoksi.
 
Liittynyt
18.08.2017
Viestejä
390
Pidemmille reissuille nappaisin sisurin ja paikkaussarjan. Puhjenneen kumin voi vielä paikata seuraavan rengasrikon varalle useampaankin kertaan.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
833
Ketjulukko.
Tavallaan tarttis ketjun katkaisutyökalunkin, koska eihän se ketju ikinä sillain nätisti katkea, että tappi vaan lähtee pois.
 
Liittynyt
27.08.2017
Viestejä
341
luottokortti/pankkikortti. Puhelin, vettä.Viimeisen 20 000 km aikana mennyt yks sisä rengas vapaaratas läski fillarista maantie fillarista takavaihde vika 2 x kahvan mekanismissa jousi pois paikaltaan fillarista tuli yksi tai no etuvaihtaja pelas siis kaksivaihteinen. Tien päällä vaihdekahvan fiksaaminen vaativaa osien pienuuden takia melkeen vaatii suurennuslasin ja viilapenkin etsaa stonkan ylösalas kiinni. Renkaathan kannattaa olla puhkeamis suojatut:zoom:
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
241
Ketjulukko.
Tavallaan tarttis ketjun katkaisutyökalunkin, koska eihän se ketju ikinä sillain nätisti katkea, että tappi vaan lähtee pois.
En tiedä kysyjän monitoimityökalusta, mutta fillarointiin suunnatuissa tuo katkaisutyökalu voi löytyä mukana. Itsellä tämä Topeakin versio.
Ei varmasti paras, eikä täyteen stressitestiin ole vielä joutunut, mutta pitäisi aikalailla kaikki tarvittavat olla yhdessä pelissä.
 

latee77

Make ATK Great Again
Team H2O
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
4 176
Ulisevaan ja välillä kitisevään etujarruun auttoi oikein hyvin kun otti palat irti, hiekkapaperilla pintaa pois, puhdistus/rasvanpoisto aineella pesua (myös levyt), ja jarrujen mäntiä vielä hiukan sisään jos kitinä johtui kevyestä laahaamisesta.

Vaimokkeen Canyoniin sama hoito niin loppui siinäkin alkanut jarrujen ääntely.

Satutolpat tainneet taas alkaa naksua kevyehkösti kummallakin. Hiilikuitrungot. Ei varmaan siihen muu auta kun ostaa lisää asennustahnaa ja pyyhkiä vanhaa pois ja lisää uutta väliin.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
833
Ulisevaan ja välillä kitisevään etujarruun auttoi oikein hyvin kun otti palat irti, hiekkapaperilla pintaa pois, puhdistus/rasvanpoisto aineella pesua (myös levyt), ja jarrujen mäntiä vielä hiukan sisään jos kitinä johtui kevyestä laahaamisesta.

Vaimokkeen Canyoniin sama hoito niin loppui siinäkin alkanut jarrujen ääntely.

Satutolpat tainneet taas alkaa naksua kevyehkösti kummallakin. Hiilikuitrungot. Ei varmaan siihen muu auta kun ostaa lisää asennustahnaa ja pyyhkiä vanhaa pois ja lisää uutta väliin.
Jarrujen männäthän tulee ulos sitä myöten kun palat kuluu.
Joten laahaamista sisäänpainaminen ei estä vaan ne hakeutuu samoilla paloilla, samalla satulan asennolla samaan paikkaan missä olivatkin.
 

latee77

Make ATK Great Again
Team H2O
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
4 176
Jarrujen männäthän tulee ulos sitä myöten kun palat kuluu.
Joten laahaamista sisäänpainaminen ei estä vaan ne hakeutuu samoilla paloilla, samalla satulan asennolla samaan paikkaan missä olivatkin.
Joo noin ne tietysti tekeekin, mulla tais vaan inasen jäädä jo asennuksen jäljiltä etupalat laahaamaan. En ole ihan varma koitinko aluksi hölmönä painaa niitä sisään niin että jarrupalat oli paikoillaan. Laahausääni lähti kyllä pois jossain välissä mutta palasi tässä hiljattain tuollaisena kitinänä. Nyt ok.

Takaa meni kaikki heti nappiin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
179 599
Viestejä
3 308 102
Jäsenet
59 333
Uusin jäsen
Ozu

Hinta.fi

Ylös Bottom