Pyöräily

Sama varmaan pätee autoihin, ettei niitä öljyjä tarvitse takuun aikana vaihtaa.
Täytyy vaihtaa, mutta tosiaan riittää, että vaihdettu. Lisäksi varmaan pitää osoittaa vian johtuvan laiminlyönnistä eikä toisinpäin, jos meinaa virhevastuusta luistaa.

Ja polkupyörä ei ole auto, vertaa ennemmin vasaraan.
 
Lueppa ne uuden pyörän takuuehdot.
Luin nämä, koska ovat allekirjoittaneelle relevantteja


Mitä nyt?

> The user must maintain the product purchased in good working condition
 
Kiitoksia rengasehdotuksista, melkeimpä jos laittas viikonloppuna tilaukseen 29" Schwalbe Nobby Nic eteen ja taakse Wicked Will molemmat 2,4 leveinä ja Super Ground, Speedgrip bronzisina.
Entiset 2.25 leveät niin totta 2,4 leveilläkin ajelis rimmien mukaan menis vielä.
(Kuva lainattu netistä NN vasemmalla ja WW oikealla)
Schwalbe-Wicked-Will-Ultimate-edition-trail-mountain-bike-tire-29-x-2-4-actual-weight-review_-13.jpg
 
Hei,
Pyörässäni on 29" rockshock recon silver air 140mm-keula, offset 42mm, axle to crown mitta on 553mm ja tuttu kaupitteli 29" rockshock pike ultimate charger 3 rc2 130mm, offset 44mm, axle to crown 541mm.
Kysyisin, että vaikuttaako tuo offset 42mm vs 44mm ero ja axle to crown mittaero 12mm pyörän toimintaan.
Pyörä on trek roscoe 7 2022 koko m
 
Offsettiä ei huomaa missään, pituuden huomaa.
Reilu 30€ ja pikeen saa pitemmän ilmaruodon.
Eli siitä tulee vaikka se 140mm joustava.
Tuskin tuntuu kauheesti hinnassa.
Keulana ihan eri levelillä reconiin verrattuna.
 
Jotain MTB-reitti suosituksia alueella Keski-Suomi, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjala, Kainuu ?

Ite suosittelen Ukkohallaa, älyttömän hauskat reitit ja ajettavaa/polettavaa ainakin ne perussetit. Parempi oli kuin esim. Repovesi, joka toki sekin sinänsä ok mut tuolla Ukkohallassa pelkkää maastoo ja kokoajan odotti et heikkenee, mut ei, priimaa reittiä kilometri toisensa jälkeen. Alamäkireitit ei ihan niin hauskoja siinä Ukkohallassa ollut siinä laskettelurinteessä.
Kannattaa käydä.
 
Jotain MTB-reitti suosituksia alueella Keski-Suomi, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjala, Kainuu ?

Ite suosittelen Ukkohallaa, älyttömän hauskat reitit ja ajettavaa/polettavaa ainakin ne perussetit. Parempi oli kuin esim. Repovesi, joka toki sekin sinänsä ok mut tuolla Ukkohallassa pelkkää maastoo ja kokoajan odotti et heikkenee, mut ei, priimaa reittiä kilometri toisensa jälkeen. Alamäkireitit ei ihan niin hauskoja siinä Ukkohallassa ollut siinä laskettelurinteessä.
Kannattaa käydä.
Joensuun alueella mm. Liperin Kinttupolut, Jaama Trail ja Kontiolahden Kontiopolut.
 
Millä aineella porukka pesee fillareitaan? Olis pesulle aikaa huomenna mutta eihän multa löydykään aineita tarpeeseen. Olisko vähän fairya veden sekaan hyvä?
 
Millä aineella porukka pesee fillareitaan? Olis pesulle aikaa huomenna mutta eihän multa löydykään aineita tarpeeseen. Olisko vähän fairya veden sekaan hyvä?
Samoilla olen pesenyt mitä auton, muistaa vaan rasvaa ketjut pesun jälkeen.
 
Millä aineella porukka pesee fillareitaan? Olis pesulle aikaa huomenna mutta eihän multa löydykään aineita tarpeeseen. Olisko vähän fairya veden sekaan hyvä?
Samoilla olen pesenyt mitä auton, muistaa vaan rasvaa ketjut pesun jälkeen.
 
Hei,
Pyörässäni on 29" rockshock recon silver air 140mm-keula, offset 42mm, axle to crown mitta on 553mm ja tuttu kaupitteli 29" rockshock pike ultimate charger 3 rc2 130mm, offset 44mm, axle to crown 541mm.
Kysyisin, että vaikuttaako tuo offset 42mm vs 44mm ero ja axle to crown mittaero 12mm pyörän toimintaan.
Pyörä on trek roscoe 7 2022 koko m
Nyrkkisääntö on että 10mm lyhyempi keula jykentää keulakulmaa 0.5 astetta. Käytännössä siirtää painoa enemmän eturenkaalle ja jyrkempänä tökkää herkemmin kuoppien pohjille, juuriin yms askelmiin. Ohjaus myös muuttuu kiikkerämmäksi, josta voi olla jopa hyötyä jos tykkää kirkkailla nollavauhdilla kivikkojuurakoita.

Kuten vaappu sano niin kannattaa harkita sitä pitempää ilmaruotoa, jolla sais edes saman mittaisen keulan. Noita lyhyempiä on aika paljon myynnissä fillaritorissa kun jengi modaa keuliaan pitemmiksi.

Ite keulahan on erinomainen päivitys ja offset erolla ei ole mitään huomattavaa vaikutusta.
 
Millä aineella porukka pesee fillareitaan? Olis pesulle aikaa huomenna mutta eihän multa löydykään aineita tarpeeseen. Olisko vähän fairya veden sekaan hyvä?
Mäntysuovalla pessyt tässä nyt jonkin aikaa kun ylimääräistä on. Miksei fairykin.
 
Millä aineella porukka pesee fillareitaan? Olis pesulle aikaa huomenna mutta eihän multa löydykään aineita tarpeeseen. Olisko vähän fairya veden sekaan hyvä?

Muutaman vuoden jo pessut autonpesuaineilla kun niitä on hyllyssä aina, pääosin miedohkolla autoshampoolla ja ketjuja/rattaita rassaan myös liuottimilla.

Edit: Aiemmin juurikin fairylla mutta todennut nuo autolitkut paremmiksi
 
Onko Bikesterin Serious pyörät mistään kotoisin? Siellä olisi nyt läjä pyöriä alennuksessa. Joku 800 euron peli maksimissaan, mielellään jossain 400-600 haarukassa. Se varastetaan kuitenkin niin ei kehtaa mitään parempaa ostaa. Käyttö olisi vain kaljakauppaan, joku pari hassua kesäretkeä ja ehkä töihin joskus eli ihan arkipyöräilyä. Enää en taida kehdata ajella pyörällä talvella, vaikka sitä tuli kyllä harrastettua ennenkuin sekin varastettiin.

Tai voisihan sitä katsoa jonkun käytetyn jos tietäisi edes vähän mitä etsiä. Noita pyöriä on tarjolla ihan posketon määrä ja moni myyjä ei anna mitään speksejä.
 
Viimeksi muokattu:
Onko Bikesterin Serious pyörät mistään kotoisin? Siellä olisi nyt läjä pyöriä alennuksessa. Joku 800 euron peli maksimissaan, mielellään jossain 400-600 haarukassa. Se varastetaan kuitenkin niin ei kehtaa mitään parempaa ostaa. Käyttö olisi vain kaljakauppaan, joku pari hassua kesäretkeä ja ehkä töihin joskus eli ihan arkipyöräilyä. Enää en taida kehdata ajella pyörällä talvella, vaikka sitä tuli kyllä harrastettua ennenkuin sekin varastettiin.

Tai voisihan sitä katsoa jonkun käytetyn jos tietäisi edes vähän mitä etsiä. Noita pyöriä on tarjolla ihan posketon määrä ja moni myyjä ei anna mitään speksejä.
Anna jotain speksejä millaista pyörää etsit :D kaljakauppa ja ehkä töihin ei vielä kerro mitään. Kuinka pitkiä matkoja, vaihteita/ei vaihteita, käppyräsarvi vai suora....
 
Onko Bikesterin Serious pyörät mistään kotoisin? Siellä olisi nyt läjä pyöriä alennuksessa. Joku 800 euron peli maksimissaan, mielellään jossain 400-600 haarukassa. Se varastetaan kuitenkin niin ei kehtaa mitään parempaa ostaa. Käyttö olisi vain kaljakauppaan, joku pari hassua kesäretkeä ja ehkä töihin joskus eli ihan arkipyöräilyä. Enää en taida kehdata ajella pyörällä talvella, vaikka sitä tuli kyllä harrastettua ennenkuin sekin varastettiin.

Tai voisihan sitä katsoa jonkun käytetyn jos tietäisi edes vähän mitä etsiä. Noita pyöriä on tarjolla ihan posketon määrä ja moni myyjä ei anna mitään speksejä.
Siinä ne on pyöriä kuin muutkin. Toi Tenaya hybrid varmaan järkevimmästä päästä näin äkkiä katottuna. Hydrojarrut, ok voimansiirto, eikä mitään huonosti toimivaa pomppukemppiä edessä.
Fillaritorissa kyllä yleensä annetaan speksejä ja varmaan kysymällä saa lisää. Ja ne jotka ei anna ei varmaan niistä mitään tiedä.
 
Viimeksi muokattu:
8-vaihteisen hybridi säätöä Acera-osasarjalla. Tämä ohjeen mukaisesti tapana laittaa alkusäädöt low/high ja vaijerin hienosäädöllä nytkin saan vaihdot isommille rattaille menemään periaatteessa ok, jossain 5-> 4 saattaa vähän ruksahtaa, mutta muutoin ok. Ongelma on nyt pienemmälle rattaalle vaihdettaessa, eli isommalle vaihteelle.

8 -> 7 -> 8 menee ok, mutta 8 -> 7 -> 6 -> 7 ei mene, koska viimeinen napsu on tuhnu, eli vipu näyttää 7, mutta pysytään 6-kiekolla. Sitten vivusta 7-> 8 niin ketju hyppää suoraan 6 -> 8. Sama toistuu kun mennään pienenpiin vaihteisiin, eli vaikka pakka läpi 8 -> 1 ja sitten kun vivusta pyytää 2:sen, niin ei tapahdu mitään - vivusta pyytää 3:n, vaihtaja menee 2. ja siitä eteenpäin lopulta vaihteet menee yhden jäljessä vs vipu, kunnes tulee lopussa 6 -> 8 hyppy.

Onkohan ongelma nyt vaijerissa vai vaihdevivussa?
 
Vaijeri ja kuoret vaihtoon jos vaijerin kireyttä löysättäessä ei vaihde vaihdu normaalisti (eli kun vaihdetaan pienemmälle rattaalle takana)
 
8-vaihteisen hybridi säätöä Acera-osasarjalla. Tämä ohjeen mukaisesti tapana laittaa alkusäädöt low/high ja vaijerin hienosäädöllä nytkin saan vaihdot isommille rattaille menemään periaatteessa ok, jossain 5-> 4 saattaa vähän ruksahtaa, mutta muutoin ok. Ongelma on nyt pienemmälle rattaalle vaihdettaessa, eli isommalle vaihteelle.

8 -> 7 -> 8 menee ok, mutta 8 -> 7 -> 6 -> 7 ei mene, koska viimeinen napsu on tuhnu, eli vipu näyttää 7, mutta pysytään 6-kiekolla. Sitten vivusta 7-> 8 niin ketju hyppää suoraan 6 -> 8. Sama toistuu kun mennään pienenpiin vaihteisiin, eli vaikka pakka läpi 8 -> 1 ja sitten kun vivusta pyytää 2:sen, niin ei tapahdu mitään - vivusta pyytää 3:n, vaihtaja menee 2. ja siitä eteenpäin lopulta vaihteet menee yhden jäljessä vs vipu, kunnes tulee lopussa 6 -> 8 hyppy.

Onkohan ongelma nyt vaijerissa vai vaihdevivussa?
Jos vaijeri liikkuu nätisti, niin kato se hägeri.
 
8-vaihteisen hybridi säätöä Acera-osasarjalla. Tämä ohjeen mukaisesti tapana laittaa alkusäädöt low/high ja vaijerin hienosäädöllä nytkin saan vaihdot isommille rattaille menemään periaatteessa ok, jossain 5-> 4 saattaa vähän ruksahtaa, mutta muutoin ok. Ongelma on nyt pienemmälle rattaalle vaihdettaessa, eli isommalle vaihteelle.

8 -> 7 -> 8 menee ok, mutta 8 -> 7 -> 6 -> 7 ei mene, koska viimeinen napsu on tuhnu, eli vipu näyttää 7, mutta pysytään 6-kiekolla. Sitten vivusta 7-> 8 niin ketju hyppää suoraan 6 -> 8. Sama toistuu kun mennään pienenpiin vaihteisiin, eli vaikka pakka läpi 8 -> 1 ja sitten kun vivusta pyytää 2:sen, niin ei tapahdu mitään - vivusta pyytää 3:n, vaihtaja menee 2. ja siitä eteenpäin lopulta vaihteet menee yhden jäljessä vs vipu, kunnes tulee lopussa 6 -> 8 hyppy.

Onkohan ongelma nyt vaijerissa vai vaihdevivussa?
Suorilta vaijeri kuorien kera vaihtoon. Muistissa orkkis XT vaihtajan vaijeri joka liikkui tosi nätisti kuoressaan käsin, mutta vaihdot silti takelteli hieman. Siis ihan uutena. Vaihtamalla parani. Eipä noi mitään maksa.
 
Selkee homma, kiitos vastanneille.

Varastossa ollut vaijeri oli sopivasti 15 senttiä liian lyhyt, eli vaijerikaupoille seuraavaksi.
 
Onkos porukalla kokemuksia/suosituksia tarakattoman fillarin kanssa jonkinlaisen tavaramäärän kuljetukseen?
Lähinnä nyt kyseessä tilanne että lähtis 29:n tai vänkyräsarven kanssa vetämään jotain pidempää rundia minne tarttis ottaa jo vähän kamaakin mukaan, lähinnä siis kahden pullopidikkeen mahdollistamaa määrää enemmän nestettä, jotain syötävää sekä mahdollisesti sisuria, ylimääräistä takkia/paitaa tms.

Mulla on nykyisellään pääliputkeen tuleva pussukka sekä satulalaukku, molemmat tilavuudeltaan varmaan noin/vajaan litran luokkaa, näiden kanssa nyt jotain saa jo haalattua ja pullopidikkeisiin saa 2x700ml pullot juomista. Nämä on tähän saakka riittänyt kun on menty jotain 30-60 km väliin sijoittuvia lenkkejä, mutta tavoite olis saada venytettyä pisimpiä matkoja 100 km asti ja silloin kyllä loppuu tila ja juominen kesken nykymallissa, ainakin lämpiminä päivinä.

Varastossa on myös yksi satulaputkeen kiinnitettävä tarakka, mutta siihen tavaran pakkaaminen järkevästi on aina vähän haasteellista, minkä takia mietinkin että pitäiskö hankkia jotain "järkevämpää" tuohon tilalle.

Vähän tuossa kattellut erilaisia satulaan/satulaputkeen kiinnitettäviä laukkuja ja Bikesterillä oli jotain näppärän oloisia tarjouksessa, onkohan täällä kellään kokemusta näistä tai vastaavista ja osais kertoa onko olleet toimivia käytännössä? Lähinnä näiden isojen kanssa mietityttää että haittaako ne ajoa tai pyörän ajo-ominaisuuksia? Tällaset ainakin osui silmään

Iso satulatolppalaukku 12 litraa, ~35 euroa, But...rocket
1659677850204.png


Vähän eri mallinen 7 litran satulatolppalaukku, ~30 euroa, Pro back loader
1659677991377.png


Jos tollaset isot aiheuttaa harmia niin sit olis tällanen pienempi vaihtoehto missä olis 1,2 litran laukku jossa mesh pullotasku, tämäkin mahdollistais ainakin lisäjuoman ja kai tonne jonkun takin/paidan sais sullottua mukaan. Hintaluokka myös tuolla 30 eur tienoilla
1659678573749.png


Toki noi nyt on sen verran edullisia että vois ostaa vaikka isomman ja pienemmän molemmat :rolleyes:
 
Onkos porukalla kokemuksia/suosituksia tarakattoman fillarin kanssa jonkinlaisen tavaramäärän kuljetukseen?
Lähinnä nyt kyseessä tilanne että lähtis 29:n tai vänkyräsarven kanssa vetämään jotain pidempää rundia minne tarttis ottaa jo vähän kamaakin mukaan, lähinnä siis kahden pullopidikkeen mahdollistamaa määrää enemmän nestettä, jotain syötävää sekä mahdollisesti sisuria, ylimääräistä takkia/paitaa tms.

Mulla on nykyisellään pääliputkeen tuleva pussukka sekä satulalaukku, molemmat tilavuudeltaan varmaan noin/vajaan litran luokkaa, näiden kanssa nyt jotain saa jo haalattua ja pullopidikkeisiin saa 2x700ml pullot juomista. Nämä on tähän saakka riittänyt kun on menty jotain 30-60 km väliin sijoittuvia lenkkejä, mutta tavoite olis saada venytettyä pisimpiä matkoja 100 km asti ja silloin kyllä loppuu tila ja juominen kesken nykymallissa, ainakin lämpiminä päivinä.
...

Samaa pohdiskelin itse muutama viikko sitten kun tuli käytyä neljän päivän pyöräreissu sähkömaastopyörällä. Matkaa tuli per päivä noin 50-70km riippuen kuinka maastossa mentiin. Käytössä oli aika vastaavaa settiä kuin sulla + iso reppu, johon kertyi aika runsaasti painoa. Reissun jälkeen näinkin tarpeelliseksi hommata paremmat ja isommat pyörälaukut. Aika paljon vertailin mm. isompaa satulalaukkua. Aika nopeasti alkoi selvitä, että en halua sellaista, joka pysyy vain remmeillä kiinni ja heiluu ympäriinsä jos ajoa on metsässä ja vähänkään hankalammassa maastossa.

Tuli sitten tilattua Ortliebin rear pack QR satulalaukuksi sekä pyörä etuhaarukoihin 2 x Fork-pack plus (5.8L).
(tämä vanhemmasta mallista, mutta eroa noilla ei pahemmin ole kuin laukun pintamateriaalin puolesta + Plus-malleissa tarjolla myös 5,8L versio.

Ehdin asennella vasta tuon Seat-Pack QR:n ja sen kanssa on tullut ajeltua parit lenkit. Oon kyllä todella vakuuttunut tuon laadusta niin kiinnityksen kuin itse laukun ominaisuuksien puolesta. Myös nuo Fork-packit vaikuttaa hyviltä ja saan ne omaan pyöräänkin kiinni vaikka siitä etujousitus löytyykin.

Eihän nuo Ortliebin laukut mitään halpoja ole, mutta tarpeeksi kauan kuin vertaili ja luki arvosteluja niin päädyin noihin, jotta säästyy myös hermoja kun ei tarvitse kiinnitellä laukkuja erilaisilla remmiaskarteluilla, jotta ne pysyvät myös varmasti paikoillaan kun maastossakin rymyää.

Noihin saan aika hyvin kaiken tarpeellisen ja tarpeen tullen ylimääräistäkin. Selkään heitän Thulen juomarepun, joka ei rasita painollaan niskaa/hartioita, mutta tarjoaa helposti 2,5L vettä juotavaksi.
 
Viimeksi muokattu:
45575-261074-large.jpg


Itsellä on Rockbros runkolaukku ollut hyvässä käytössä ja omassa cyclossa vielä niin hyvä tilanne että toinen pulloteline on käytettävissä laukun kanssa. Aliexpressistä ei paljoa maksa. Pidemmällä pyöräreissulla on lisäksi pieni reppu, jota yritän pitää mahd. kevyenä.
 
  • Tykkää
Reactions: |le
45575-261074-large.jpg


Itsellä on Rockbros runkolaukku ollut hyvässä käytössä ja omassa cyclossa vielä niin hyvä tilanne että toinen pulloteline on käytettävissä laukun kanssa. Aliexpressistä ei paljoa maksa. Pidemmällä pyöräreissulla on lisäksi pieni reppu, jota yritän pitää mahd. kevyenä.

Tälle peukkua! Olia täsmälleen samanlainen aikaisemmassa pyörässä, joka mahtui hyvin kun ei ollut vielä takajousitusta :) Tuollanen kestää aika hyvin painoakin kun omasa käytössä roudasin painavaa lukkoakin tuossa. Tuli itsekin tilattua tuo ja pari muuta Rockbrossin laukkua juurikin Aliexpressin kautta, jossa nuo on melko hyvässä hintalaatusuhteessa.
 
Parempi tosiaan panostaa laukkujen laatuun. Itse hommasin XXL:stä heidän White-merkkiset ja ei kyllä pidemmälle matkalle olisi niiden kanssa kannattunut lähteä - lähdin kuitenkin. Iso satulalaukku heilui ikävästi takana varsinkin mäissä, jos joutui satulasta nousta ja runkolaukusta hajosi vetoketju. Täytyy sanoa, että muutenkin meni kyllä maku "pyörävaellukseen". Ison repun kanssa (makuupussi, riippumatto, ruuat, juomat, vaatteet) on se polkupyöräilyn vauhdin huuma kaukana ja meno helvetin raskasta puurtamista.
 
Onkos porukalla kokemuksia/suosituksia tarakattoman fillarin kanssa jonkinlaisen tavaramäärän kuljetukseen?
Lähinnä nyt kyseessä tilanne että lähtis 29:n tai vänkyräsarven kanssa vetämään jotain pidempää rundia minne tarttis ottaa jo vähän kamaakin mukaan, lähinnä siis kahden pullopidikkeen mahdollistamaa määrää enemmän nestettä, jotain syötävää sekä mahdollisesti sisuria, ylimääräistä takkia/paitaa tms.

Mulla on nykyisellään pääliputkeen tuleva pussukka sekä satulalaukku, molemmat tilavuudeltaan varmaan noin/vajaan litran luokkaa, näiden kanssa nyt jotain saa jo haalattua ja pullopidikkeisiin saa 2x700ml pullot juomista. Nämä on tähän saakka riittänyt kun on menty jotain 30-60 km väliin sijoittuvia lenkkejä, mutta tavoite olis saada venytettyä pisimpiä matkoja 100 km asti ja silloin kyllä loppuu tila ja juominen kesken nykymallissa, ainakin lämpiminä päivinä.

Varastossa on myös yksi satulaputkeen kiinnitettävä tarakka, mutta siihen tavaran pakkaaminen järkevästi on aina vähän haasteellista, minkä takia mietinkin että pitäiskö hankkia jotain "järkevämpää" tuohon tilalle.

Vähän tuossa kattellut erilaisia satulaan/satulaputkeen kiinnitettäviä laukkuja ja Bikesterillä oli jotain näppärän oloisia tarjouksessa, onkohan täällä kellään kokemusta näistä tai vastaavista ja osais kertoa onko olleet toimivia käytännössä? Lähinnä näiden isojen kanssa mietityttää että haittaako ne ajoa tai pyörän ajo-ominaisuuksia? Tällaset ainakin osui silmään

Iso satulatolppalaukku 12 litraa, ~35 euroa, But...rocket
1659677850204.png


Vähän eri mallinen 7 litran satulatolppalaukku, ~30 euroa, Pro back loader
1659677991377.png


Jos tollaset isot aiheuttaa harmia niin sit olis tällanen pienempi vaihtoehto missä olis 1,2 litran laukku jossa mesh pullotasku, tämäkin mahdollistais ainakin lisäjuoman ja kai tonne jonkun takin/paidan sais sullottua mukaan. Hintaluokka myös tuolla 30 eur tienoilla
1659678573749.png


Toki noi nyt on sen verran edullisia että vois ostaa vaikka isomman ja pienemmän molemmat :rolleyes:
Siis minkälainen reissu olisi nyt kyseessä? Yöpymistä maastossa?
Mennäänkö ihan puskassa vai ihmisten ilmoilla?
Vähän voisi antaa sitten paremmin jotain neuvoa.
 
Siis minkälainen reissu olisi nyt kyseessä? Yöpymistä maastossa?
Mennäänkö ihan puskassa vai ihmisten ilmoilla?
Vähän voisi antaa sitten paremmin jotain neuvoa.

Ei mitään yöpymishommia kiikarissa, ainakaan tällä hetkellä, vaan ihan vaan pidempää lenkkiä jossa jonkinlaista taukoa välillä tankkausta varten. Eli mitään suuria tavara/ruokamääriä ei tarvitse kantaa mukana, lähinnä energiatankkausta varten syötävää, juotavaa, taukotakki/pusero tms..

Liikkuminen suurimmilta osin teitä pitkin, ei maastossa/polkuja ainakaan pidempiä siirtymiä.
 
Ei mitään yöpymishommia kiikarissa, ainakaan tällä hetkellä, vaan ihan vaan pidempää lenkkiä jossa jonkinlaista taukoa välillä tankkausta varten. Eli mitään suuria tavara/ruokamääriä ei tarvitse kantaa mukana, lähinnä energiatankkausta varten syötävää, juotavaa, taukotakki/pusero tms..

Liikkuminen suurimmilta osin teitä pitkin, ei maastossa/polkuja ainakaan pidempiä siirtymiä.
Eli näille piisaa ihan patukat ja banaani.
Ja tauko"takki" mahtuu pyöräilypaidan takataskuun, kunhan kattoo vähän ohuemman.
Muuten vähän suunnittelee mitä pitää päällä.
Tuulenpitävä liivi auttaa kanssa yllättävän paljon, sekät Irtohihat ja ei vie paljoa tilaa ja sopii myös sinne paidan selkätaskuihin.
Vettä saa siis matkaltakin, joten turhaa sitä mukanaan on kantaa paria pulloa enempää.
Sisuri satulalaukkuun ja jos rungossa ei pumpulle kiinnitystä niin CO2 kapselit on halpoja ja pieniä ja sopii sinne laukkuun.
Sisuri tosin menee vaikka tarranauhalla runkoon.
Mitä vähemmän on mukana, sen mukavampaa ajo on.
 
Hieman haasteita jälleen tuottaa juniorin pyörään varaosien löytäminen. Kyseessä White XC 260 Lite, 1x8 vaihteistolla josta eturattaan ketjusuoja mennyt matkan varrella rikki. Kiinteä asennushan tuossa vaikutaisi tuolla ketjusuojalla olevan, mutta uskoisin että tuon suojan saisi tuosta esim poraamalla irti, mutta mikä tilalle? 28T-rattaan suojia ei suorilta meinaa oikein löytyä, pitääkö tässä alkaa vaihtamaan koko kampisarja? (tällöin hinta nousee moniin kymppeihin, mikä ei ole ensisijainen vaihtoehto)

XXL:ssä on ainakin ollut tähän malliin kampisarjaa n 20e hintaan. Se on vielä ok hinta, mutta tässä kohti ei mielellään ainakaan enempää.


Olisiko ideoita edulliseen osaan / korjaukseen?

20220804_094018.jpg

//EDIT: 4:llä niitillä kiinni n. 65mm välillä
 
Opetat juniorin laittamaan lahkeen sukan sisään ja kovaa ajoa. Niin sitä lapsena mentiin.
 
Onkos porukalla kokemuksia/suosituksia tarakattoman fillarin kanssa jonkinlaisen tavaramäärän kuljetukseen?
Lähinnä nyt kyseessä tilanne että lähtis 29:n tai vänkyräsarven kanssa vetämään jotain pidempää rundia minne tarttis ottaa jo vähän kamaakin mukaan, lähinnä siis kahden pullopidikkeen mahdollistamaa määrää enemmän nestettä, jotain syötävää sekä mahdollisesti sisuria, ylimääräistä takkia/paitaa tms.

Mulla on nykyisellään pääliputkeen tuleva pussukka sekä satulalaukku, molemmat tilavuudeltaan varmaan noin/vajaan litran luokkaa, näiden kanssa nyt jotain saa jo haalattua ja pullopidikkeisiin saa 2x700ml pullot juomista. Nämä on tähän saakka riittänyt kun on menty jotain 30-60 km väliin sijoittuvia lenkkejä, mutta tavoite olis saada venytettyä pisimpiä matkoja 100 km asti ja silloin kyllä loppuu tila ja juominen kesken nykymallissa, ainakin lämpiminä päivinä.

Varastossa on myös yksi satulaputkeen kiinnitettävä tarakka, mutta siihen tavaran pakkaaminen järkevästi on aina vähän haasteellista, minkä takia mietinkin että pitäiskö hankkia jotain "järkevämpää" tuohon tilalle.

Vähän tuossa kattellut erilaisia satulaan/satulaputkeen kiinnitettäviä laukkuja ja Bikesterillä oli jotain näppärän oloisia tarjouksessa, onkohan täällä kellään kokemusta näistä tai vastaavista ja osais kertoa onko olleet toimivia käytännössä? Lähinnä näiden isojen kanssa mietityttää että haittaako ne ajoa tai pyörän ajo-ominaisuuksia? Tällaset ainakin osui silmään

Itseäni lainatakseni, tein nyt viikonloppuna päätöksen ja tilasin Amazonista Vauden satulalaukun, malli Silkroad L. Hintaa jäi nelisen kymppiä.

Pähkin viikonloppuna eri vaihtoehtoja ja tuntui järkevimmältä hankkia järkevän kokoinen laukku johon mahtuu jonkinverran tavaraa, ja jota voi käyttää sekä irtotarakan että hybridissä olevan kiinteän tarakan kanssa. Ominaisuudet oli aika soppelit, tilavuus 9 litraa ja laajennuksella kaksi lisää, pullopidike niin saa sen kolmannen juomapullon mukaan (sekä toki sisään tarvittaessa lisää), kiinnitys velcronauhoilla ja olkahihna niin laukun voi tarvittaessa irroittaa ja heittää olalle.

Tuollainen isompi satulalaukku pullopidikkeellä olis myös kiinnostanut, mutta persjalkaisella on satula sen verran alhaalla että ei välttämättä mahdu mulla satulan ja takarenkaan väliin.
 
  • Tykkää
Reactions: |le
Nyt 29 maasturissa (Cube Attention SL 2016) kiinni varsin vanhat Schwalbe Smart Samit (57-622). Halkeilee vähän sieltä sun täältä (mitä lie vanhaa maanantaimallisarjaa, kun aloitti tekemään tuota lähes heti...). Alkanut kiinnostamaan noiden vaihtaminen johonkin paremmin ja tasaisemmin rullaavaan about samassa kokoluokassa. Käytännössä tule ajeltua hiekkateillä ja asfaltilla kuivissa olosuhteissa. Mitäs renkaita kannattaisi harkita? Hoitaisiko vaikka Schwalbe Hurricane RaceGuard/Performance 57-622 homman? Mitä muita kannattaisi harkita?
 
Nyt 29 maasturissa (Cube Attention SL 2016) kiinni varsin vanhat Schwalbe Smart Samit (57-622). Halkeilee vähän sieltä sun täältä (mitä lie vanhaa maanantaimallisarjaa, kun aloitti tekemään tuota lähes heti...). Alkanut kiinnostamaan noiden vaihtaminen johonkin paremmin ja tasaisemmin rullaavaan about samassa kokoluokassa. Käytännössä tule ajeltua hiekkateillä ja asfaltilla kuivissa olosuhteissa. Mitäs renkaita kannattaisi harkita? Hoitaisiko vaikka Schwalbe Hurricane RaceGuard/Performance 57-622 homman? Mitä muita kannattaisi harkita?
Jotain taittuvakylkistä nopeammalla seoksella.
Thunder Burt, Rocket Ron, Racing Ray/Ralph schwalbelta ja speed seoksella.
Vittoria Mezkal/Terreno, Maxxis Ikon/Recon Race maxspeed tai dual seoksella.
 
Millä aineilla täällä porukka putsailee ketjut?

Liuotinpesuaineella olen itse pessyt ihan ruiskuttamalla pesuaineet ketjuihin ja sitten tiskiharjalla ja pitkäharjaksisella ketjuharjalla hinkkaus + vedellä huuhtelu. Nyt tuli hankittua ketjupesurikin niin pitää koittaa lähteekö sillä helpommin tai paremmin vai menikö rahat hukkaan.

Viitseliäimmät vissiin ottaa ketjut irti ja liottaa vadissa pesuainenesteessä mutta itse en jaksa siihen lähteä.
 
MAGURA MT Trail SL jarrut, edessä jarruttaessa ulvoo hiukkasen, ja nyt alkanut pitää sellasta pientä kitinää/vinkumista ajaessa. Oletan että tulee kevyesti laahaavista jarrupaloista kun ääni loppuu jos hieman jarrua painaa.

Toista kesää vasta pyörä kasassa enkä usko että vielä ois kulunut loppuun näillä ajoilla.

Voiko jarrupaloja koittaa hioa? putsailla / käsitellä jotenkin?

Mäntiä vois tietenkin painaa sisäänpäin mutta tuota tuli jo aiemmin tehtyä kun jäi hiukan laahaamaan. Varmaan jotenkin kulunut epätasaisesti tms.
 
Voiko jarrupaloja koittaa hioa? putsailla / käsitellä jotenkin?
Voi hioa ihan vaikka hiomapaperilla, tai viilalla. Lasittuneet palat vinkuu ikävästi. Jos on pisarakin öljyä päässyt paloihin, niin varmasti vinkuu.

Voi myös kokeilla vaikka alamäkeen polkea ja pitää jarrua vähän kiinni, josko lämpö auttaisi.
 
Voi hioa ihan vaikka hiomapaperilla, tai viilalla. Lasittuneet palat vinkuu ikävästi. Jos on pisarakin öljyä päässyt paloihin, niin varmasti vinkuu.

Voi myös kokeilla vaikka alamäkeen polkea ja pitää jarrua vähän kiinni, josko lämpö auttaisi.

Jarruttamalla koittanut saada pintaa kulumaan nopeempaa mutta ei näemmä oikein tehoa, pitäis antaa jollekin ihan oikealle pyöräilijälle koeponnistukseen:D

Lasittunut kuullostaa siltä että tosiaan olisi hionnan paikka. Kokeillaas sitä :thumbsup:
 
Jotain taittuvakylkistä nopeammalla seoksella.
Thunder Burt, Rocket Ron, Racing Ray/Ralph schwalbelta ja speed seoksella.
Vittoria Mezkal/Terreno, Maxxis Ikon/Recon Race maxspeed tai dual seoksella.
Ehkä tuo Thunder Burt ja super ground versio. Hieman epäilyttää super racen kestävyys ja mitä nyt lukenut, niin super ground on hyvin rullaava. Ei toi ilmainen kyllä ole, mutta...

Hmm... Tai sitten Rocket Ron Evolution Super Race Speed. Siinä saattaisi olla hieman parempi kompromissi kaiken suhteen.
 
Viimeksi muokattu:
Voi hioa ihan vaikka hiomapaperilla, tai viilalla. Lasittuneet palat vinkuu ikävästi. Jos on pisarakin öljyä päässyt paloihin, niin varmasti vinkuu.

Voi myös kokeilla vaikka alamäkeen polkea ja pitää jarrua vähän kiinni, josko lämpö auttaisi.
Rasvat saa pois kaasutoholla polttamalla. Itse pyyhin ensiksi kaiken pois IPA:lla, sitten pieni hionta jollain karkealla paperilla, esim 120. Lopuksi kaasutoholla sohotus, jos käryä nousee niin siellä on jotain kontaminaatiota. Muista pyyhkiä myös jarrulevy ja kädet, ettei sotkeennu uudestaan samantien.

IPA:n sijasta voi käyttää myös muita liuottimia, mitä nyt sattuu nurkista löytyyn, mutta puhdas IPA lienee paras kun haihtuu kokonaan pois sekunneissa.
 
Liuotinpesuaineella olen itse pessyt ihan ruiskuttamalla pesuaineet ketjuihin ja sitten tiskiharjalla ja pitkäharjaksisella ketjuharjalla hinkkaus + vedellä huuhtelu. Nyt tuli hankittua ketjupesurikin niin pitää koittaa lähteekö sillä helpommin tai paremmin vai menikö rahat hukkaan.

Viitseliäimmät vissiin ottaa ketjut irti ja liottaa vadissa pesuainenesteessä mutta itse en jaksa siihen lähteä.

Itse kans tässä nyt etsinyt jotain semmosta perus tukkutavara ainetta pesuun ettei tarvitse mitään semmosia pikku "pyörän pesuaineita" tarvii ostaa ylihintaan.
Mikä siis olis semmonen perus kunnon aine jota sais paljon ja halvalla? Esim joku tämmönen? Motox moottorinpesuaine / liuotinpesuaine 1 l | Motonet Oy
Jotain parempaa saa ehdotella kans, tuo oli vaan eka mitä löysin googlella.
 
Itse kans tässä nyt etsinyt jotain semmosta perus tukkutavara ainetta pesuun ettei tarvitse mitään semmosia pikku "pyörän pesuaineita" tarvii ostaa ylihintaan.
Mikä siis olis semmonen perus kunnon aine jota sais paljon ja halvalla? Esim joku tämmönen? Motox moottorinpesuaine / liuotinpesuaine 1 l | Motonet Oy
Jotain parempaa saa ehdotella kans, tuo oli vaan eka mitä löysin googlella.

Mä olen ihan perus autonpesuun tarkoitettua bioliukkaria käyttänyt, mistä nyt milloinkin sattuu halvalla löytymään kun tarvitsee. Samoja aineita käytän autojen ja pyörien pesuun muutenkin, fillarit pesen muuten miedolla autoshampoolla, tuntuu toimivan hyvin.
 
Ketjuthan voi pestä vaikka crc:llä.
Kylmäpuhdistusaineet toimii myös hyvin.
Pinttynyt paska ei kauheen hyvin jarrukliinerillä lähde ja eihän sitä rasvaa niistä ketjuista pois haluta vaan lika.
Yritin kanssa joskus noilla ketjuputsareilla ja en kokenut mitenkään helpoksi tai vähemmän suttaavaksi.
Helpoin on vaan ottaa ne ketjut pois ja pestä jossain astiassa.
Paras ostos ikinä ketjuhommiin on ollut
Ketjulukkopihdit.
 
Ketjuthan voi pestä vaikka crc:llä.
Kylmäpuhdistusaineet toimii myös hyvin.
Pinttynyt paska ei kauheen hyvin jarrukliinerillä lähde ja eihän sitä rasvaa niistä ketjuista pois haluta vaan lika.
Yritin kanssa joskus noilla ketjuputsareilla ja en kokenut mitenkään helpoksi tai vähemmän suttaavaksi.
Helpoin on vaan ottaa ne ketjut pois ja pestä jossain astiassa.
Paras ostos ikinä ketjuhommiin on ollut
Ketjulukkopihdit.

Tollaisilla ketjulukkopihdeillä näyttää menevän näppärästi lukko auki/kiinni, oishan se helpompi putsailla ketjut ja rattaat kun saa ketjut pois tieltä. Pitääkin kurkkia löytyykö XXL / Motonet tms. niin ei tarvis tilailla netistä :thumbsup:

Just hiljattain putsailin ja jotain ihme rahinaa kuuluu pyörittäessä vaikka näyttää kohtuu puhtailta.
 
Parashan on vaan pitää ne puhtaana, niin se lika ei pinny niihin ja puhdistus helppoa. Kannattaa myös harkita mitä öljyä käyttää, eikä laita sitä öljyä paskan sekaan.

Ketjun pikalukko ei kestä monta kertaa avautumista ja heikkenee sen mukaan.
 
Ketjun pikalukko ei kestä monta kertaa avautumista ja heikkenee sen mukaan.
Riippuu tietysti pikalukosta. Jotkuthan on valmistajan mukaan kertakäyttöisiä, toiset useasti käytettäviä. Kyllä ne useasti käytettävät kestää vähintään kymmeniä aukaisuja. Sen jälkeen alkaa ketju ollakkin vaihtokunnossa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 735
Viestejä
4 497 036
Jäsenet
74 275
Uusin jäsen
rillo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom