Pyöräily

Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 629
Garmin connect on hyvä, mutta se vaatii garminin laitteita ollakseen hyvä.
 
Liittynyt
18.08.2017
Viestejä
372
Pyörän kuljettamisesta kyssäriä/kokemuksia: Thulen kattotelineitä katsonut ja vähän kaipailisi hyviä ja huonoja puolia eri telineistä. Alamäkipyöriä tulee kuskailtua ja konttiin mahduttaminen on alkanut tuskastuttaa. Vaihtoehtoja taitaa olla sen 3, jotka olis:


Fillarilla painoa tehtaan mukaan reilut 17kg, niin tuo fastride jäisi melko minimiin sen puolesta. Monesti katsellut noita vastaantulevia telineitä ja tuntuu pyörät paljon heiluvan niissä, tai ainakin etupyörä näyttää väpättävän paljon ajoviimasta. Onko kellään näistä siis käytännön puolesta suuria puolesta tai vastaan kommentteja?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
820
En ottaisi muutakuin upriden niin ei tarvitse vilkuilla kokoaikaa onko kiinnitys pettänyt. Ihan jo mielenrauhan vuoksi ottaisin sen.

Fastrideä en edes harkitsi koska kiekko täytyy ottaa irti ja säilyttää autossa kuitenkin.
 
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
254
Garmin connect on hyvä, mutta se vaatii garminin laitteita ollakseen hyvä.
Kaikki puhelimen liikunta-apit osaa mitata vaaditut asiat (pituus, reitti, nopeus), puhelimen oman GPS:n avulla.

Sports tracker lienee paras yksinkertaisuudessaan. Jos haluaa mitata muuta ja käyttää lisälaitteita, niin sitten Garmin Connect tai Polar Flow. Mielellään yhtä merkkiä, ettei jää kahden apin koukkuun.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
811
Palaa ihan just käpy tuon simpan mt501/520 takajarruun.
Ei vaan saa millään hyväksi.
Sain ilmaakin pois ja pukissa oli hyvä, mutta mankeli irti pukista ja koeajo niin tasan samanlainen kuin aloittaessa.
Ei auta pumpaaminen, ylipaine tai alipaine vaan aina palaa samaan tilaan.
Nyt kokeilen vanhaa intiaanien konstia jättää paine kahvaan, ruutta kiinni kahvassa ja narulla katossa josko yön aikana jotain tapahtuu.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 629
Palaa ihan just käpy tuon simpan mt501/520 takajarruun.
Ei vaan saa millään hyväksi.
Sain ilmaakin pois ja pukissa oli hyvä, mutta mankeli irti pukista ja koeajo niin tasan samanlainen kuin aloittaessa.
Ei auta pumpaaminen, ylipaine tai alipaine vaan aina palaa samaan tilaan.
Nyt kokeilen vanhaa intiaanien konstia jättää paine kahvaan, ruutta kiinni kahvassa ja narulla katossa josko yön aikana jotain tapahtuu.
Mut siis mikä on vika?
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
811
Mut siis mikä on vika?
Ekalla vedolla menee vipu lähes pohjaan.
Toinen veto heti perään niin on normaali.
Pari sekuntia kun on välissä niin menee taas kahva pohjaan.
Ihan kuin männät satuloissa ei hakisi paikkaansa vaan palautuu aina sinne täysin auki asentoon.
Eli olisko kahvassa jotain hämminkiä.
Normaalistihan jos joutuu pumppaamaan niin ilmaahan siellä on.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 629
Ekalla vedolla menee vipu lähes pohjaan.
Toinen veto heti perään niin on normaali.
Pari sekuntia kun on välissä niin menee taas kahva pohjaan.
Ihan kuin männät satuloissa ei hakisi paikkaansa vaan palautuu aina sinne täysin auki asentoon.
Eli olisko kahvassa jotain hämminkiä.
Normaalistihan jos joutuu pumppaamaan niin ilmaahan siellä on.
Onko sun jarrulevy kiero?
 
Liittynyt
18.08.2017
Viestejä
372
Ei pitäis jarrulevyn tuollaista aiheuttaa.
Ootko ilmannut siis shimanon kannun kanssa ja ruutalla työntänyt nestettä satulasta? Vai miten olet tuon ilmauksen tehnyt?Voihan se olla että joku liitos pikkusen vuotaa ilmaa sisään. Kannattaa myös ihan kunnolla väännellä ne letkut mahdollisimman suoraan ilmausvaiheessa.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 629
Ei ole. Miten kiero jarrulevy vaikuttaa niin että kahva menee lähes pohjaan?
Vaikka se olisi kuinka kiero niin mitenkään muuten se ei toiminnassa näy kuin hinkaamisena paloihin tai satulaan.
Jos painat mäntää ja sen jälkeen jarrua, se jarru menee pohjaan. Jos levy on kiero, se levittää ajon aikana paloja ja liikerata suurenee.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
811
Ei pitäis jarrulevyn tuollaista aiheuttaa.
Ootko ilmannut siis shimanon kannun kanssa ja ruutalla työntänyt nestettä satulasta? Vai miten olet tuon ilmauksen tehnyt?Voihan se olla että joku liitos pikkusen vuotaa ilmaa sisään. Kannattaa myös ihan kunnolla väännellä ne letkut mahdollisimman suoraan ilmausvaiheessa.
Ihan simpan ilmaussarjalla. Työntänyt satulasta nestettä, pumppaillut kahvaa, vanhanaikaisesti paine päälle ja jarrunippa auki/kiinni kuten auton jarrujen ilmaus.
Ruutalla alipaineella kahvasta sain hieman ilmaa ulos, joka ei edes ole "oikea" tapa simpan jarrujen kanssa.
Mikään ei auta.
Jos toi intiaanikikka ei toimi niin koitan painaa satulasta ylimääräistä sisään ja kattoo kuinka reagoi.
 
Liittynyt
18.08.2017
Viestejä
372
Ihan simpan ilmaussarjalla. Työntänyt satulasta nestettä, pumppaillut kahvaa, vanhanaikaisesti paine päälle ja jarrunippa auki/kiinni kuten auton jarrujen ilmaus.
Ruutalla alipaineella kahvasta sain hieman ilmaa ulos, joka ei edes ole "oikea" tapa simpan jarrujen kanssa.
Mikään ei auta.
Jos toi intiaanikikka ei toimi niin koitan painaa satulasta ylimääräistä sisään ja kattoo kuinka reagoi.
Tolla ruutalla alipaineella imiessä vetää tosiaan helposti ilmaa liitoksien välistä. Ei siis suositeltava tapa. Kuppi kahvaan ja nipan kautta työntää nestettä alhaalta ylöspäin, niin sillä itse aina parhaiten saanut. Loppuun jättää kupin vielä kiinni, kun sulkee nipan ja tekee muutamat painallukset jarrukahvasta. Oikeastaan itse jättänyt vielä jarrukahvan nipparilla tangosta kiinni muutamaksi minuutiksi ja samalla koputellut letkut läpi tuossa lopetusvaiheessa.
Mutta tosiaan, missään nimessä ei kannata "imeä" sieltä järjestelmästä sitä ilmaa.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
811
Jos painat mäntää ja sen jälkeen jarrua, se jarru menee pohjaan. Jos levy on kiero, se levittää ajon aikana paloja ja liikerata suurenee.
Mä pystyn taivuttamaan jarrulevyä pikkurillillä painaen.
Männät ei liiku takaisin sisään niin helposti, että joku kiero levy ne sinne työntää.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
811
Tolla ruutalla alipaineella imiessä vetää tosiaan helposti ilmaa liitoksien välistä. Ei siis suositeltava tapa. Kuppi kahvaan ja nipan kautta työntää nestettä alhaalta ylöspäin, niin sillä itse aina parhaiten saanut. Loppuun jättää kupin vielä kiinni, kun sulkee nipan ja tekee muutamat painallukset jarrukahvasta. Oikeastaan itse jättänyt vielä jarrukahvan nipparilla tangosta kiinni muutamaksi minuutiksi ja samalla koputellut letkut läpi tuossa lopetusvaiheessa.
Mutta tosiaan, missään nimessä ei kannata "imeä" sieltä järjestelmästä sitä ilmaa.
Ei ihan aukea mistä liitoksista se sitä ilmaa imee?
Jarrujärjestelmässä kun on reilusti yli 100barin paine jarruttaessa, niin en minä kyllä ruutalla saa sieltä mitään ilmaa tiivisteiden ohi.
Ainoa paikka josta ilmaa saisin olisi se ruutan kiinnitys, mutta jos se ei vuoda ulos kun paineistan niin ei se varmaan vuoda ilmaa sisäänkään.
Sramin ilmaus tehdään kahdella ruutalla ja joutuu siinäkin käyttämään alipainetta.
TRP:n slate jarrut, jotka on aika identtiset simpan kanssa sain hyviksi juuri alipaineella kahvan puolelta. Niissäkin simpan kanssa samanlainen virallinen ilmausmetodi kuppeineen päivineen.
Eli nämä viralliset ohjeet on kyllä jo moneen kertaan kokeiltu ja ihan huolella. Siksi se käpy alkaa menemään.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 629
Mä pystyn taivuttamaan jarrulevyä pikkurillillä painaen.
Männät ei liiku takaisin sisään niin helposti, että joku kiero levy ne sinne työntää.
Ei se kerrasta liiku mihinkään, mutta jos ajat 30km/h, niin kyllä se sitä aika monta kertaa sekunnissa jyskyttää (jos on kiero)
Shimanon jarrujärjestelmä ei pitäis olla raketti tiedettä ja jos on ilmannu sitä monta kertaa, ei sitä voi yksinkertaiaeati perä toisensa jälkeen tyriä, olettaen että nämä on ilmattu shimanon ilmaus-sarjalla. Se että se toisella painalluksella taas normaali, menaa juurikin sitä että jarrut taas pohjaa levyy. Jos miettii tota jarrujärjestelmää, mikä muu siellä voi tälläsen efektin aiheuttaa, niin se on sitten jarrukahva ja sen jarrumännän tiiviste. Tässä upea giffi kertomaan miten yksinkertanen on hydraalinen järjestelmä.

Eli jos levyt kunnossa, eikä vuotoja näy, niin vaihda kahvat päittäin ja käy testaa.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
811
Hieno giffi, mutta jarrumännät ei palaudu noin takaisin sinne täysin auki asentoon, vaan männät pumppautuu paljon lähemmäs levyä.
Säiliöstä otetaan lisää nestettä kiertoon kun palat esimerkiksi kuluvat.
Muuten palojen kuluessa kahvan liikerata kasvaisi.
Mutta tavallaanhan tilanne on nyt niin, että ensimmäinen kahvan veto siirtää palat lähemmäs ja toinen heti perään niin toimii normaalisti, mutta jos pitää pienenkin tauon niin ne palat vetäytyy taas täysin alkuasentoon.
Tai tältä se tuntuu, en ole vielä katsonut tekeekö se noin.

Tämä vika mikä on nyt päällä tapahtuu siis ihan paikallaankin.
Näissä kahvoissahan on se simpan servo wave systeemi, jonka pitäisi siirtää paloja ensin nopeasti ja kontaktin tultua hidastaa liikerataa, että saadaan jarruun parempi modulaatio.
Ei mitään käryä kuinka tämä käytännössä on toteutettu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
240
Kuullostaa Shimanon ominaisuudelta, aka. wandering bite point mutta vähän vielä liioitellummalta. Mullakin oli MT520 ja ainoa tapa millä sain hyväksi oli irrottaa jarrusatula, pyöritellä ja naputella sitä vaikka ruuvarin päällä. Tämä hyvyyshän kesti aina noin 100km. Talvella korjasin pysyvästi ja hankin toiset jarrut, 2 kautta tuota veivaamista riitti. Ylipaineella jarrun sai myös napakaksi, mutta se efekti katosi aina parissa päivässä.

Tuota jarrukahvan pohjaan sitomista yön yli en ole vielä testannut, saattaa sekin auttaa, vaan omat kokemukset viittaa siihen että sitä ilmaa jää sinne satulaan. Noh laitan nuo murheenkryynit vielä läskipyörään niin pääsen sitäkin kokeileen. Läskissähän vielä huonommat MT420:t jotka valuttavat nestettä männistä paloihin ja sitten ulisevat. Kahvakin on noissa aivan surkea kolmen sormen malli. Canyonilta sain aikoinaan uuden satulankin, vaan samalla lailla sekin vuosi.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 629
Hieno giffi, mutta jarrumännät ei palaudu noin takaisin sinne täysin auki asentoon, vaan männät pumppautuu paljon lähemmäs levyä.
Säiliöstä otetaan lisää nestettä kiertoon kun palat esimerkiksi kuluvat.
Muuten palojen kuluessa kahvan liikerata kasvaisi.
Mutta tavallaanhan tilanne on nyt niin, että ensimmäinen kahvan veto siirtää palat lähemmäs ja toinen heti perään niin toimii normaalisti, mutta jos pitää pienenkin tauon niin ne palat vetäytyy taas täysin alkuasentoon.
Tai tältä se tuntuu, en ole vielä katsonut tekeekö se noin.

Tämä vika mikä on nyt päällä tapahtuu siis ihan paikallaankin.
Näissä kahvoissahan on se simpan servo wave systeemi, jonka pitäisi siirtää paloja ensin nopeasti ja kontaktin tultua hidastaa liikerataa, että saadaan jarruun parempi modulaatio.
Ei mitään käryä kuinka tämä käytännössä on toteutettu.
Saatko vaihdettuu letkut tangossa päittäin, vai tekeekö molemmat tollein? Siirsin omasta canyonista xt jarrut focukseen (maguran tilalle) ja canyoniin laitoin xtr jarrut ja kaikki meni suoraan, eikä tarvinnu kun alkuun ilmata kerran.
 
Liittynyt
30.05.2017
Viestejä
23
Sen koodin voi sitten laittaa vaikka sinne puhelimen muistiin...meillä 7v. kaverilla pysynyt koodi muistissa.
Ja pyörä kun viedään niin ei sitä lukkoa lähdetä avaamaan kun leikkureilla saa vaijerin naps vaan auki...tai putken sähkörälläkällä, joita täälläpäin narkit kantaa repussa.
Eiköhän nämä pyöränlukot ole ihan vain sitä varten, että saa vakuutuksesta jotain takaisin jos pyörä viedään, sekä ettei pyörää oteta ihan hetken mielijohteesta kun on jotenkin lukittu eikä ihan vapaata riistaa.
Tuohon lukkoasiaan sen verran vielä että jotkut noista järeämmistä numerolukoista on numeronpyörittelymekanismiltaan sen verran jäykkiä että omasta perheestä kaikilla lapsilla ei ole riittänyt voimat/kärsivällisyys niiden pyörittelyyn.

Lisäksi varkausestona toimii myös se että omassa on parempi lukko kuin kaverilla vieressä, silloin todennäköisesti se kaverin pyörä lähtee varkaan mukaan helpommin.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 629
Tuohon lukkoasiaan sen verran vielä että jotkut noista järeämmistä numerolukoista on numeronpyörittelymekanismiltaan sen verran jäykkiä että omasta perheestä kaikilla lapsilla ei ole riittänyt voimat/kärsivällisyys niiden pyörittelyyn.

Lisäksi varkausestona toimii myös se että omassa on parempi lukko kuin kaverilla vieressä, silloin todennäköisesti se kaverin pyörä lähtee varkaan mukaan helpommin.
Jos on varaa kalliiseen pyörään, silloin pitäis olla varaa ostaa se halpa käyttöpyörä, jonka voi jättää kaupan pihalle lukkoon. En vois edes kuvitella jättäväni kallista pyörää julkiselle paikalle, vaikka kuinka hyvä lukko olis. Nykypyörää kun miettii, ei sitä pyörää tarvii edes vasrastaa, kun pyörästä saa tonnin edestä osia alle minuutissa.
 
Liittynyt
11.07.2018
Viestejä
66
SPEEDER 300 - MERIDA BIKES

Tälläinen lähtis noin 1200€. Mielipiteitä?

Itse oon täys nöösipetteri ja ajellu vuodet isävainaan vääränkokosella terästunturilla. Mitään käryä ei ole esim osasarjojen nimistä jne detaljeista, joten siksikin kysely. Kävin tänään polkaseen tota, ja liikku kyllä kuin ajatus, että kai se pitäis käydä poistamassa kun kerran on vielä saatavilla?

Myyjä tosin rupes jotain sekoilemaan, että ei hänenmielestään tuohon lastenistuin ehkä sovi. Ei sitten osannut selittää, että miksi? Kevythän tuo on, ja 20kg vempula takarenkaan päällä varmaan vähän tuo haastetta, mutta tuskin mitään epätavallista? Suora ja leveä tanko kuitenkin tossa mankelissa eikä mukeloita kuskattaisi varmasti muulla kuin sulalla kelillä.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
568
SPEEDER 300 - MERIDA BIKES

Tälläinen lähtis noin 1200€. Mielipiteitä?

Itse oon täys nöösipetteri ja ajellu vuodet isävainaan vääränkokosella terästunturilla. Mitään käryä ei ole esim osasarjojen nimistä jne detaljeista, joten siksikin kysely. Kävin tänään polkaseen tota, ja liikku kyllä kuin ajatus, että kai se pitäis käydä poistamassa kun kerran on vielä saatavilla?

Myyjä tosin rupes jotain sekoilemaan, että ei hänenmielestään tuohon lastenistuin ehkä sovi. Ei sitten osannut selittää, että miksi? Kevythän tuo on, ja 20kg vempula takarenkaan päällä varmaan vähän tuo haastetta, mutta tuskin mitään epätavallista? Suora ja leveä tanko kuitenkin tossa mankelissa eikä mukeloita kuskattaisi varmasti muulla kuin sulalla kelillä.
Kyllä tuohon saa tarakan kiinni ja onhan niitä lasten penkkejä myös suoraan runkokiinnityksellä.
Yleensä näissä pyörissä on max. 120kg suositeltu kokonaispaino.
Itse pyörä on kelpo peli. Hydrauliset jarrut, hiilikuituinen etuhaarukka, 2x10 tiagra on varmatoiminen ja edullinen ylläpitää.

Ei tuohon rahaan oikein parempaa saa tänä päivänä. Jos tuntuu hyvältä ja saa jopa nopeasti käyttöön, niin ostoon vaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.11.2021
Viestejä
15
Onko täällä kellään kokemusta Sram SX Eagle vaihteisista pyöristä? Netin keskustelupalstojen perusteella tuntuu olevan kovinkin parjattu vaihteisto.

Tällä hetkellä vaihtoehtoina on:

Ktm Ultra Fun

tai

Ktm Chicago Disc 291

Hintaero ei ole kovinkaan suuri, mutta sramin vaihteisto alkoi hieman epäilyttämään ja tästä syystä mietin, että pitäisikö ottaa hieman edullisempi shimanon vaihteilla oleva ktm.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 629
Onko täällä kellään kokemusta Sram SX Eagle vaihteisista pyöristä? Netin keskustelupalstojen perusteella tuntuu olevan kovinkin parjattu vaihteisto.

Tällä hetkellä vaihtoehtoina on:

Ktm Ultra Fun

tai

Ktm Chicago Disc 291

Hintaero ei ole kovinkaan suuri, mutta sramin vaihteisto alkoi hieman epäilyttämään ja tästä syystä mietin, että pitäisikö ottaa hieman edullisempi shimanon vaihteilla oleva ktm.
Jos maastokäyttöön, niin ite menisin srammilla, enkä todellakaan ottais mitään etuvaihtajaa.

Ja sitten kun tarpeeks saa osumaa, sitten voit vaihtaa vaikka gx tilalle. SRAM GX Eagle Takavaihtaja Long cage 12spd • Hi5Bikes
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
811
SX eaglen vaihtajan runko on kokonaan muovia, joten varmaan syystäkin parjattu.
NX on jo ihan toimiva laite.
 
Liittynyt
14.01.2022
Viestejä
29
Oon tässä hybridipyörää kattellu hintahaarukkaan 500-800€, nyt tosin sain ymmärryksen että maastopyörä vois myös sopia omaan tarpeeseen(työmatka ja kuntoilu) kun ne vissiin rullaa kanssa ihan hyvin asfaltilla?
Mahtaako alla olevat pyörät olla ihan ok, jos ei itseään kipeäksi halua maksaa?

Cube Aim Race HD LO 3x8 22, maastopyörä Unisex - Hopea - Maastopyörät | XXL
White SC Comp FF Acera 2x8 21 - Musta - Hybridipyörät | XXL
Insera Reflex 360 M miesten hybridipyörä.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
811
Oon tässä hybridipyörää kattellu hintahaarukkaan 500-800€, nyt tosin sain ymmärryksen että maastopyörä vois myös sopia omaan tarpeeseen(työmatka ja kuntoilu) kun ne vissiin rullaa kanssa ihan hyvin asfaltilla?
Mahtaako alla olevat pyörät olla ihan ok, jos ei itseään kipeäksi halua maksaa?

Cube Aim Race HD LO 3x8 22, maastopyörä Unisex - Hopea - Maastopyörät | XXL
White SC Comp FF Acera 2x8 21 - Musta - Hybridipyörät | XXL
Insera Reflex 360 M miesten hybridipyörä.
Otat vaan sen hybridin jäykällä keulalla.
Ei mitään järkeä ottaa jotain huonosti toimivaa pomppukeppiä ankkuriksi.
Pyörien pirkassa eli whitessä yleensä saa rahalleen ihan ok vastinetta.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
568
Laitoin tänään contin 35mm terra speedit toiselle kiekkosetille.
Helposti nousi hyllylle perus lattiapumpulla ja piti ilmaa ilman litkuja laakista.
Jotenkin Continentaleista jäänyt pelkästään hyviä kokemuksia tubeless leikeistä, kun moni muu merkki on tuottanut paljon harmaita hiuksia.:rofl:
Tasan 35mm leveät i20 kiekoilla ja mahtuvat hienosti pyörimään canyon endurace al disc -mallissa. Jopa varaa turvota vähän.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
428
Oon tässä hybridipyörää kattellu hintahaarukkaan 500-800€, nyt tosin sain ymmärryksen että maastopyörä vois myös sopia omaan tarpeeseen(työmatka ja kuntoilu) kun ne vissiin rullaa kanssa ihan hyvin asfaltilla?
Mahtaako alla olevat pyörät olla ihan ok, jos ei itseään kipeäksi halua maksaa?

Cube Aim Race HD LO 3x8 22, maastopyörä Unisex - Hopea - Maastopyörät | XXL
White SC Comp FF Acera 2x8 21 - Musta - Hybridipyörät | XXL
Insera Reflex 360 M miesten hybridipyörä.
Tuo white on nyt -25% alessa 450e. Ihan pätevä tuo tyttöystävälle ostettu halvempi 1x9 vaihteinen malli, että ei peruspyöränä varmaan tuokaan huono valinta.

Edit. Lähdettiin tänään pyörälenkille, mutta matka katkesi tuon 1x9 vaihteisen Whiten ketjurikkoon. Käyttäjä ajoi 3 vaihteella eli 38x26 ja lopussa nousi seisaaltaan vääntämään jolloin napsahti.

11-13-15-17-20-23-26-30-34T (bn)

Osin ehkä siis käyttäjämoka, mutta varmaan tuo alkuperäinen ketju myös aika rimpula. No täytyy katsoa joku merkkiketju tilalle ennen kuin alkaa enempää tuomitsemaan. Vaihteensiirto ja jarrut kuitenkin pelaa hyvin 350e pyöräksi.

Kävin hakemassa kotoa auton, jonne pyörä talteen ja lenkki jatkui sitten kaupunkipyörillä melkeinpä alkuperäisen suunnitelman mukaan.

Screenshot_20220624-175544_Maps.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 693
Oon tässä hybridipyörää kattellu hintahaarukkaan 500-800€, nyt tosin sain ymmärryksen että maastopyörä vois myös sopia omaan tarpeeseen(työmatka ja kuntoilu) kun ne vissiin rullaa kanssa ihan hyvin asfaltilla?
Mahtaako alla olevat pyörät olla ihan ok, jos ei itseään kipeäksi halua maksaa?

Cube Aim Race HD LO 3x8 22, maastopyörä Unisex - Hopea - Maastopyörät | XXL
White SC Comp FF Acera 2x8 21 - Musta - Hybridipyörät | XXL
Insera Reflex 360 M miesten hybridipyörä.
Kuinka köykäisesti on toiveissa päästä työmatkat? Varsinkin vastatuuleen saa suuren edun kippurasarvisella. Huoltoja vihaavalle joku Genesis Flyer tai Fuji Feather aika jees jollei jyrkkiä mäkiä matkalla tai kunto sitä luokkaa ettei treeniä saa yhdellä vaihteella.

Tuo white on nyt -25% alessa 450e. Ihan pätevä tuo tyttöystävälle ostettu halvempi 1x9 vaihteinen malli, että ei peruspyöränä varmaan tuokaan huono valinta.

Edit. Lähdettiin tänään pyörälenkille, mutta matka katkesi tuon 1x9 vaihteisen Whiten ketjurikkoon. Käyttäjä ajoi 3 vaihteella eli 38x26 ja lopussa nousi seisaaltaan vääntämään jolloin napsahti.

11-13-15-17-20-23-26-30-34T (bn)

Osin ehkä siis käyttäjämoka, mutta varmaan tuo alkuperäinen ketju myös aika rimpula. No täytyy katsoa joku merkkiketju tilalle ennen kuin alkaa enempää tuomitsemaan. Vaihteensiirto ja jarrut kuitenkin pelaa hyvin 350e pyöräksi.

Kävin hakemassa kotoa auton, jonne pyörä talteen ja lenkki jatkui sitten kaupunkipyörillä melkeinpä alkuperäisen suunnitelman mukaan.

Tuolla välityksellä ketju ei uudehkona katkea jollei ole huonosti liitetty yhteen kasatessa. Vaadi uusi ja varoita kauppiasta mahdollisesti vaarallisina myydyistä muista pyöristä.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
428
Tuolla välityksellä ketju ei uudehkona katkea jollei ole huonosti liitetty yhteen kasatessa. Vaadi uusi ja varoita kauppiasta mahdollisesti vaarallisina myydyistä muista pyöristä.
Ei katkennut edes liitoksesta, koska tuossa on tuollainen bränditön 9S pikaliitin vielä ehjänä. Itse ketjussa lukee TAYA 9S, mutta taitaa olla Kiinan kopiota tai vanhaa tuotantoa. Vastaavan näköistä Aliexpressistä eri teksteillä toki.
20220625_133842.jpg

1656154122168.png

Niin tai näin asensin jo HG93:n tilalle, mutta palautetta täytyy kyllä laittaa.

20220625_122231.jpg
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 629
Joo ite kyllä välttäisin kaikki kiinan paska, jos siitä terveys tai elämä kiinni.
Polulla kyllä näkee näitä jotka hyppii 10€ aliexpress polkimet kiinni, vailla mitään pelkoa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.01.2022
Viestejä
29
Kuinka köykäisesti on toiveissa päästä työmatkat? Varsinkin vastatuuleen saa suuren edun kippurasarvisella. Huoltoja vihaavalle joku Genesis Flyer tai Fuji Feather aika jees jollei jyrkkiä mäkiä matkalla tai kunto sitä luokkaa ettei treeniä saa yhdellä vaihteella.


Tuolla välityksellä ketju ei uudehkona katkea jollei ole huonosti liitetty yhteen kasatessa. Vaadi uusi ja varoita kauppiasta mahdollisesti vaarallisina myydyistä muista pyöristä.
Löysin täältäpäin vielä yhden vaihtoehdon mitä mietin: ACTIVE MAX 118 DI
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
42
Mikä olisi hyvä gravel-rengas koossa 40-622? Nyt on ollut Schwalben G-ONE Bite ja on omaan makuun ollut oikein hyvä ja rullaava rengas. Takarengas vaan alkaa olemaan melko kulunut ja jotain pitäisi löytää tilalle.
 

latee77

Make ATK Great Again
Team H2O
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
4 125
Mikä olisi hyvä gravel-rengas koossa 40-622? Nyt on ollut Schwalben G-ONE Bite ja on omaan makuun ollut oikein hyvä ja rullaava rengas. Takarengas vaan alkaa olemaan melko kulunut ja jotain pitäisi löytää tilalle.
Näissä ei ole kuviota samaan malliin mutta muuten rullaa oikein näppärästi ja saa tuossa koossa:

Challenge Strada Bianca Pro HTLR

Panaracer GravelKing TLC 40

Tässä kans yksi.

Rene Herse Snoqualmie Pass TC Extralight 44
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
118
Strada Biancaa suosittelisin itsekin, jos slicksi kelpaa. Jos lisäksi haluaa nappulaa, niin Challenge Getaway. Challengen käsintehdyissä TLR-kumeissa ei ole mitään muuta miinusta kuin hinta ja asennus tottumattomalle.

Edullisempi oma suosikki on Vredestein Aventura. Täsmälleen 40-millistä ei ole, mutta 38 tai 44 löytyy mustana tai tanwallina. Todella hyvin rullaava ohutkylkinen kumi.

Gravelkingejä käytin pitkään, mutta en enää kaipaa sitä muovista tuntumaa ja todella ohutta kulutuspintaa näiden jälkeen.
 
Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
369
Tufon Thunderot pistin Gravelkingien tilalle, eikä takaisin ole paluuta.

 
Liittynyt
31.12.2021
Viestejä
66
Samaan rahaan lähtisi Kona Honzo sekä Big Honzo DL, kummankohan ottaisi? Ajelu nyt ei ole mitään hc rymistelyä kivien ja kantojen yli, vaan latupohjia yms ja hiekkatien pätkää yms. rennompaa reittiä, myös kaupungilla ajelua.
Onko tuosta paksusta kumista haittaa jossain, esimerkiksi rullaako huonosti asfaltilla? Ja kumpi toimii ylipäänsä paremmin isomman kuskin alla, painoa reipas 100kg kuitenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
240
Omat kokemukset sanoo että maastorenkaiden rullaavuuteen asfaltilla vaikuttaa enemmän kuvio, kumin jäykkyys ja sisurit tai niiden puute kuin renkaan leveys tai ympärysmitta. Toki raskas rengas kiihtyy hitaammin, mutta vastaavasti märällä syyspolulla rullaa mukavasti kun ei uppoa niin paljoa. Honzoonkin varmaan saa 2.6" kumit, jolloin ero 2.8":iin jää aika marginaaliseksi.

Kuskin paino vaikuttaa lähinnä keulan ja renkaiden paineisiin. Molemmista taitaa löytyä ilmakeula, jonka voit säätää omalle painollesi sopivaksi iskaripumpulla. Ehkä voit joutua laittaan lisää tokeneita, ettei pohjaa liian helposti, mutta se taitaa mennä enemmän tuonne rymistely-osastolle.

Muutenhan nuo on aika samanlaiset, Honzossa asteen loivempi keulakulma (rymistelyssä auttaa), mutta Big Honzossa on uudempi 12sp Deore, joka vaihtaa niin ihanasti myös ylämäissä. Itse "rymistelijänä" ottaisin Honzon keulakulman vuoksi.
 
Liittynyt
31.12.2021
Viestejä
66
Omat kokemukset sanoo että maastorenkaiden rullaavuuteen asfaltilla vaikuttaa enemmän kuvio, kumin jäykkyys ja sisurit tai niiden puute kuin renkaan leveys tai ympärysmitta. Toki raskas rengas kiihtyy hitaammin, mutta vastaavasti märällä syyspolulla rullaa mukavasti kun ei uppoa niin paljoa. Honzoonkin varmaan saa 2.6" kumit, jolloin ero 2.8":iin jää aika marginaaliseksi.

Kuskin paino vaikuttaa lähinnä keulan ja renkaiden paineisiin. Molemmista taitaa löytyä ilmakeula, jonka voit säätää omalle painollesi sopivaksi iskaripumpulla. Ehkä voit joutua laittaan lisää tokeneita, ettei pohjaa liian helposti, mutta se taitaa mennä enemmän tuonne rymistely-osastolle.

Muutenhan nuo on aika samanlaiset, Honzossa asteen loivempi keulakulma (rymistelyssä auttaa), mutta Big Honzossa on uudempi 12sp Deore, joka vaihtaa niin ihanasti myös ylämäissä. Itse "rymistelijänä" ottaisin Honzon keulakulman vuoksi.
Eri runkogeometria näyttäisi tosiaan olevan. Speksien mukaan ero keulakulmassa olisi vain 0,5 astetta, liekö tällä merkitystä (67 - 67,5) ?

Tuossa Big Honzo DL:ssä olisi ilmeisesti hieman jämäkämpää tekoa oleva etuhaarukka (32 - 35mm), kuin perus Honzossa, kuvittelisin että tällä olisi aika iso merkitys rungon tukevuuteen?

Talvella ei ole tarkoitus ajaa kuitenkaan, mutta toki märempiäkin paikkoja reiteiltä löytyy, kuten myös kalliokkoa jos metsään eksyn.

Tässä vielä linkit pyöriin:


 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
240
Eri runkogeometria näyttäisi tosiaan olevan. Speksien mukaan ero keulakulmassa olisi vain 0,5 astetta, liekö tällä merkitystä (67 - 67,5) ?

Tuossa Big Honzo DL:ssä olisi ilmeisesti hieman jämäkämpää tekoa oleva etuhaarukka (32 - 35mm), kuin perus Honzossa, kuvittelisin että tällä olisi aika iso merkitys rungon tukevuuteen?

Talvella ei ole tarkoitus ajaa kuitenkaan, mutta toki märempiäkin paikkoja reiteiltä löytyy, kuten myös kalliokkoa jos metsään eksyn.

Tässä vielä linkit pyöriin:


Katoin nopealla googlauksella että asteen ero, joka ei vielä hirveän merkittävä ole, mutta puoli astetta menee jo hiusten halkomiseksi. Mutta joo, Reconissa on tosiaan 32mm liukuputket, eli ehottomasti Big Honzo noista kahesta, parempi keula, parempi osasarja. Jarrut on molemmissa vähän ankeat, mutta huomaat kyllä jos ne ei riitä omaan käyttöön. Levytkään ei kestä metallipaloja niin niistäkään ei saa helppoa ja halpaa parannusta.
 
Liittynyt
15.12.2018
Viestejä
261
Mummopyörän satula on putkessa kiinni tuollaisella kuvan mukaisella "perus" kiinnikkeellä. Kaikki pysyi pitkään hyvin kiinni, mutta yksi kerta kiinnitys vain löystyi ja satula alkoi pyörimään ja muljahti tuota putkea alaspäin. No, ei siinä mitään, kiristystä ja uutta ajoa. Silti ongelma alkoi toistumaan ja vaikka väännän mutterin kuinka kireälle, niin tuo ei kerta kaikkiaan tunnu enää pysyvän. Rupesin vaan miettimään, onko tuohon joku kikka, millä homman saa skulaamaan? Vai auttaisiko vaan ostaa uusi kiinnike tuohon? Ihmetyttää vaan mistä tuo johtuu, onko tuo metalli jotenkin vaan väsynyt aikojen saatossa, kun niin pitkään homma toimi moitteettomasti, mutta nyt mikään kiristys ei tunnu riittävän.
Edit: lisätään vielä, että tuossa on lukkomutteri, joten ei senkään pitäisi ihan hevillä löystyä.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
761
Mummopyörän satula on putkessa kiinni tuollaisella kuvan mukaisella "perus" kiinnikkeellä.
Jos satula tilttaa niin hammastus saattaa olla pyöristynyt, jos taas liukuu tolppaa pitkin niin kiristyksessä joku kanittaa , jäähän mekanismiin rako?

Eipä tuollainen kallis ole jos vielä löytää, tolpan paksuus kannattaa tarkistaa, en muista ulkoa joskus tasapaksu 21mm ja välillä paksunnos jakkaralle.
 
Liittynyt
15.12.2018
Viestejä
261
Jos satula tilttaa niin hammastus saattaa olla pyöristynyt, jos taas liukuu tolppaa pitkin niin kiristyksessä joku kanittaa , jäähän mekanismiin rako?

Eipä tuollainen kallis ole jos vielä löytää, tolpan paksuus kannattaa tarkistaa, en muista ulkoa joskus tasapaksu 21mm ja välillä paksunnos jakkaralle.
Putken päässä on paksunnos. Mekanismiin jää rako. Satula ei ensin tilttaa, vaan alkaa ensin pyörimään sivuttain, sitten luiskahtaa paksunnokselta alas ja sen jälkeen tietysti pyörii tietty jo miten sattuu. Halpahan tuo on uusia, jotenkin rupesi vaan mietityttämään mistä tuo johtuu. Vähän saman efektin varmaan saisi, jos laittaisi vaseliinia tuonne metallien väliin. Mietin sitäkin jos hieman karhentaisi tuota putkea tai kiinnikkeen sisäosaa jollain, mutta kun tuo uusi kiinnike on niin halpoa, niin liekö mitään järkeä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
1 567
Ihmetyttää vaan mistä tuo johtuu, onko tuo metalli jotenkin vaan väsynyt aikojen saatossa, kun niin pitkään homma toimi moitteettomasti, mutta nyt mikään kiristys ei tunnu riittävän.
Edit: lisätään vielä, että tuossa on lukkomutteri, joten ei senkään pitäisi ihan hevillä löystyä.
Jos lukkomutteri on vanha ja perustuu nylonrenkaaseen (nyloc), niin se kovettuu vanhetessaan eikä toimi vuosikymmeniä varsinkaan jos mutteria on availtu ja tiukattu edestakaisin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
174 427
Viestejä
3 215 902
Jäsenet
58 437
Uusin jäsen
jonizu

Hinta.fi

Ylös Bottom