- Liittynyt
- 28.10.2016
- Viestejä
- 1 629
Garmin connect on hyvä, mutta se vaatii garminin laitteita ollakseen hyvä.
Kaikki puhelimen liikunta-apit osaa mitata vaaditut asiat (pituus, reitti, nopeus), puhelimen oman GPS:n avulla.Garmin connect on hyvä, mutta se vaatii garminin laitteita ollakseen hyvä.
Mut siis mikä on vika?Palaa ihan just käpy tuon simpan mt501/520 takajarruun.
Ei vaan saa millään hyväksi.
Sain ilmaakin pois ja pukissa oli hyvä, mutta mankeli irti pukista ja koeajo niin tasan samanlainen kuin aloittaessa.
Ei auta pumpaaminen, ylipaine tai alipaine vaan aina palaa samaan tilaan.
Nyt kokeilen vanhaa intiaanien konstia jättää paine kahvaan, ruutta kiinni kahvassa ja narulla katossa josko yön aikana jotain tapahtuu.
Ekalla vedolla menee vipu lähes pohjaan.Mut siis mikä on vika?
Onko sun jarrulevy kiero?Ekalla vedolla menee vipu lähes pohjaan.
Toinen veto heti perään niin on normaali.
Pari sekuntia kun on välissä niin menee taas kahva pohjaan.
Ihan kuin männät satuloissa ei hakisi paikkaansa vaan palautuu aina sinne täysin auki asentoon.
Eli olisko kahvassa jotain hämminkiä.
Normaalistihan jos joutuu pumppaamaan niin ilmaahan siellä on.
Ei ole. Miten kiero jarrulevy vaikuttaa niin että kahva menee lähes pohjaan?Onko sun jarrulevy kiero?
Jos painat mäntää ja sen jälkeen jarrua, se jarru menee pohjaan. Jos levy on kiero, se levittää ajon aikana paloja ja liikerata suurenee.Ei ole. Miten kiero jarrulevy vaikuttaa niin että kahva menee lähes pohjaan?
Vaikka se olisi kuinka kiero niin mitenkään muuten se ei toiminnassa näy kuin hinkaamisena paloihin tai satulaan.
Ihan simpan ilmaussarjalla. Työntänyt satulasta nestettä, pumppaillut kahvaa, vanhanaikaisesti paine päälle ja jarrunippa auki/kiinni kuten auton jarrujen ilmaus.Ei pitäis jarrulevyn tuollaista aiheuttaa.
Ootko ilmannut siis shimanon kannun kanssa ja ruutalla työntänyt nestettä satulasta? Vai miten olet tuon ilmauksen tehnyt?Voihan se olla että joku liitos pikkusen vuotaa ilmaa sisään. Kannattaa myös ihan kunnolla väännellä ne letkut mahdollisimman suoraan ilmausvaiheessa.
Tolla ruutalla alipaineella imiessä vetää tosiaan helposti ilmaa liitoksien välistä. Ei siis suositeltava tapa. Kuppi kahvaan ja nipan kautta työntää nestettä alhaalta ylöspäin, niin sillä itse aina parhaiten saanut. Loppuun jättää kupin vielä kiinni, kun sulkee nipan ja tekee muutamat painallukset jarrukahvasta. Oikeastaan itse jättänyt vielä jarrukahvan nipparilla tangosta kiinni muutamaksi minuutiksi ja samalla koputellut letkut läpi tuossa lopetusvaiheessa.Ihan simpan ilmaussarjalla. Työntänyt satulasta nestettä, pumppaillut kahvaa, vanhanaikaisesti paine päälle ja jarrunippa auki/kiinni kuten auton jarrujen ilmaus.
Ruutalla alipaineella kahvasta sain hieman ilmaa ulos, joka ei edes ole "oikea" tapa simpan jarrujen kanssa.
Mikään ei auta.
Jos toi intiaanikikka ei toimi niin koitan painaa satulasta ylimääräistä sisään ja kattoo kuinka reagoi.
Mä pystyn taivuttamaan jarrulevyä pikkurillillä painaen.Jos painat mäntää ja sen jälkeen jarrua, se jarru menee pohjaan. Jos levy on kiero, se levittää ajon aikana paloja ja liikerata suurenee.
Ei ihan aukea mistä liitoksista se sitä ilmaa imee?Tolla ruutalla alipaineella imiessä vetää tosiaan helposti ilmaa liitoksien välistä. Ei siis suositeltava tapa. Kuppi kahvaan ja nipan kautta työntää nestettä alhaalta ylöspäin, niin sillä itse aina parhaiten saanut. Loppuun jättää kupin vielä kiinni, kun sulkee nipan ja tekee muutamat painallukset jarrukahvasta. Oikeastaan itse jättänyt vielä jarrukahvan nipparilla tangosta kiinni muutamaksi minuutiksi ja samalla koputellut letkut läpi tuossa lopetusvaiheessa.
Mutta tosiaan, missään nimessä ei kannata "imeä" sieltä järjestelmästä sitä ilmaa.
Ei se kerrasta liiku mihinkään, mutta jos ajat 30km/h, niin kyllä se sitä aika monta kertaa sekunnissa jyskyttää (jos on kiero)Mä pystyn taivuttamaan jarrulevyä pikkurillillä painaen.
Männät ei liiku takaisin sisään niin helposti, että joku kiero levy ne sinne työntää.
Saatko vaihdettuu letkut tangossa päittäin, vai tekeekö molemmat tollein? Siirsin omasta canyonista xt jarrut focukseen (maguran tilalle) ja canyoniin laitoin xtr jarrut ja kaikki meni suoraan, eikä tarvinnu kun alkuun ilmata kerran.Hieno giffi, mutta jarrumännät ei palaudu noin takaisin sinne täysin auki asentoon, vaan männät pumppautuu paljon lähemmäs levyä.
Säiliöstä otetaan lisää nestettä kiertoon kun palat esimerkiksi kuluvat.
Muuten palojen kuluessa kahvan liikerata kasvaisi.
Mutta tavallaanhan tilanne on nyt niin, että ensimmäinen kahvan veto siirtää palat lähemmäs ja toinen heti perään niin toimii normaalisti, mutta jos pitää pienenkin tauon niin ne palat vetäytyy taas täysin alkuasentoon.
Tai tältä se tuntuu, en ole vielä katsonut tekeekö se noin.
Tämä vika mikä on nyt päällä tapahtuu siis ihan paikallaankin.
Näissä kahvoissahan on se simpan servo wave systeemi, jonka pitäisi siirtää paloja ensin nopeasti ja kontaktin tultua hidastaa liikerataa, että saadaan jarruun parempi modulaatio.
Ei mitään käryä kuinka tämä käytännössä on toteutettu.
Tuohon lukkoasiaan sen verran vielä että jotkut noista järeämmistä numerolukoista on numeronpyörittelymekanismiltaan sen verran jäykkiä että omasta perheestä kaikilla lapsilla ei ole riittänyt voimat/kärsivällisyys niiden pyörittelyyn.Sen koodin voi sitten laittaa vaikka sinne puhelimen muistiin...meillä 7v. kaverilla pysynyt koodi muistissa.
Ja pyörä kun viedään niin ei sitä lukkoa lähdetä avaamaan kun leikkureilla saa vaijerin naps vaan auki...tai putken sähkörälläkällä, joita täälläpäin narkit kantaa repussa.
Eiköhän nämä pyöränlukot ole ihan vain sitä varten, että saa vakuutuksesta jotain takaisin jos pyörä viedään, sekä ettei pyörää oteta ihan hetken mielijohteesta kun on jotenkin lukittu eikä ihan vapaata riistaa.
Jos on varaa kalliiseen pyörään, silloin pitäis olla varaa ostaa se halpa käyttöpyörä, jonka voi jättää kaupan pihalle lukkoon. En vois edes kuvitella jättäväni kallista pyörää julkiselle paikalle, vaikka kuinka hyvä lukko olis. Nykypyörää kun miettii, ei sitä pyörää tarvii edes vasrastaa, kun pyörästä saa tonnin edestä osia alle minuutissa.Tuohon lukkoasiaan sen verran vielä että jotkut noista järeämmistä numerolukoista on numeronpyörittelymekanismiltaan sen verran jäykkiä että omasta perheestä kaikilla lapsilla ei ole riittänyt voimat/kärsivällisyys niiden pyörittelyyn.
Lisäksi varkausestona toimii myös se että omassa on parempi lukko kuin kaverilla vieressä, silloin todennäköisesti se kaverin pyörä lähtee varkaan mukaan helpommin.
Kyllä tuohon saa tarakan kiinni ja onhan niitä lasten penkkejä myös suoraan runkokiinnityksellä.SPEEDER 300 - MERIDA BIKES
Tälläinen lähtis noin 1200€. Mielipiteitä?
Itse oon täys nöösipetteri ja ajellu vuodet isävainaan vääränkokosella terästunturilla. Mitään käryä ei ole esim osasarjojen nimistä jne detaljeista, joten siksikin kysely. Kävin tänään polkaseen tota, ja liikku kyllä kuin ajatus, että kai se pitäis käydä poistamassa kun kerran on vielä saatavilla?
Myyjä tosin rupes jotain sekoilemaan, että ei hänenmielestään tuohon lastenistuin ehkä sovi. Ei sitten osannut selittää, että miksi? Kevythän tuo on, ja 20kg vempula takarenkaan päällä varmaan vähän tuo haastetta, mutta tuskin mitään epätavallista? Suora ja leveä tanko kuitenkin tossa mankelissa eikä mukeloita kuskattaisi varmasti muulla kuin sulalla kelillä.
Jos maastokäyttöön, niin ite menisin srammilla, enkä todellakaan ottais mitään etuvaihtajaa.Onko täällä kellään kokemusta Sram SX Eagle vaihteisista pyöristä? Netin keskustelupalstojen perusteella tuntuu olevan kovinkin parjattu vaihteisto.
Tällä hetkellä vaihtoehtoina on:
Ktm Ultra Fun
tai
Ktm Chicago Disc 291
Hintaero ei ole kovinkaan suuri, mutta sramin vaihteisto alkoi hieman epäilyttämään ja tästä syystä mietin, että pitäisikö ottaa hieman edullisempi shimanon vaihteilla oleva ktm.
Kiitti vinkistä. Pyörä tulee ihan yleiseen käyttöön, suurelta osin ympärivuotista työmatka ajoa, mutta myös maastoa/hiekkatietä.Jos maastokäyttöön, niin ite menisin srammilla, enkä todellakaan ottais mitään etuvaihtajaa.
Ja sitten kun tarpeeks saa osumaa, sitten voit vaihtaa vaikka gx tilalle. SRAM GX Eagle Takavaihtaja Long cage 12spd • Hi5Bikes
Otat vaan sen hybridin jäykällä keulalla.Oon tässä hybridipyörää kattellu hintahaarukkaan 500-800€, nyt tosin sain ymmärryksen että maastopyörä vois myös sopia omaan tarpeeseen(työmatka ja kuntoilu) kun ne vissiin rullaa kanssa ihan hyvin asfaltilla?
Mahtaako alla olevat pyörät olla ihan ok, jos ei itseään kipeäksi halua maksaa?
Cube Aim Race HD LO 3x8 22, maastopyörä Unisex - Hopea - Maastopyörät | XXL
White SC Comp FF Acera 2x8 21 - Musta - Hybridipyörät | XXL
Insera Reflex 360 M miesten hybridipyörä.
![]()
KTM Chicago Disc 291 18-v
KTM Chicago Disc 291 18-v Etujousitettu KTM Chicago Disc 291 on vapaa-ajan maastopyörä, joka sopii erinomaisesti kaikkiin olosuhteisiin.www.lakeussport.fi
Tuo white on nyt -25% alessa 450e. Ihan pätevä tuo tyttöystävälle ostettu halvempi 1x9 vaihteinen malli, että ei peruspyöränä varmaan tuokaan huono valinta.Oon tässä hybridipyörää kattellu hintahaarukkaan 500-800€, nyt tosin sain ymmärryksen että maastopyörä vois myös sopia omaan tarpeeseen(työmatka ja kuntoilu) kun ne vissiin rullaa kanssa ihan hyvin asfaltilla?
Mahtaako alla olevat pyörät olla ihan ok, jos ei itseään kipeäksi halua maksaa?
Cube Aim Race HD LO 3x8 22, maastopyörä Unisex - Hopea - Maastopyörät | XXL
White SC Comp FF Acera 2x8 21 - Musta - Hybridipyörät | XXL
Insera Reflex 360 M miesten hybridipyörä.
![]()
KTM Chicago Disc 291 18-v
KTM Chicago Disc 291 18-v Etujousitettu KTM Chicago Disc 291 on vapaa-ajan maastopyörä, joka sopii erinomaisesti kaikkiin olosuhteisiin.www.lakeussport.fi
Kuinka köykäisesti on toiveissa päästä työmatkat? Varsinkin vastatuuleen saa suuren edun kippurasarvisella. Huoltoja vihaavalle joku Genesis Flyer tai Fuji Feather aika jees jollei jyrkkiä mäkiä matkalla tai kunto sitä luokkaa ettei treeniä saa yhdellä vaihteella.Oon tässä hybridipyörää kattellu hintahaarukkaan 500-800€, nyt tosin sain ymmärryksen että maastopyörä vois myös sopia omaan tarpeeseen(työmatka ja kuntoilu) kun ne vissiin rullaa kanssa ihan hyvin asfaltilla?
Mahtaako alla olevat pyörät olla ihan ok, jos ei itseään kipeäksi halua maksaa?
Cube Aim Race HD LO 3x8 22, maastopyörä Unisex - Hopea - Maastopyörät | XXL
White SC Comp FF Acera 2x8 21 - Musta - Hybridipyörät | XXL
Insera Reflex 360 M miesten hybridipyörä.
![]()
KTM Chicago Disc 291 18-v
KTM Chicago Disc 291 18-v Etujousitettu KTM Chicago Disc 291 on vapaa-ajan maastopyörä, joka sopii erinomaisesti kaikkiin olosuhteisiin.www.lakeussport.fi
Tuolla välityksellä ketju ei uudehkona katkea jollei ole huonosti liitetty yhteen kasatessa. Vaadi uusi ja varoita kauppiasta mahdollisesti vaarallisina myydyistä muista pyöristä.Tuo white on nyt -25% alessa 450e. Ihan pätevä tuo tyttöystävälle ostettu halvempi 1x9 vaihteinen malli, että ei peruspyöränä varmaan tuokaan huono valinta.
Edit. Lähdettiin tänään pyörälenkille, mutta matka katkesi tuon 1x9 vaihteisen Whiten ketjurikkoon. Käyttäjä ajoi 3 vaihteella eli 38x26 ja lopussa nousi seisaaltaan vääntämään jolloin napsahti.
11-13-15-17-20-23-26-30-34T (bn)
Osin ehkä siis käyttäjämoka, mutta varmaan tuo alkuperäinen ketju myös aika rimpula. No täytyy katsoa joku merkkiketju tilalle ennen kuin alkaa enempää tuomitsemaan. Vaihteensiirto ja jarrut kuitenkin pelaa hyvin 350e pyöräksi.
Kävin hakemassa kotoa auton, jonne pyörä talteen ja lenkki jatkui sitten kaupunkipyörillä melkeinpä alkuperäisen suunnitelman mukaan.
Ei katkennut edes liitoksesta, koska tuossa on tuollainen bränditön 9S pikaliitin vielä ehjänä. Itse ketjussa lukee TAYA 9S, mutta taitaa olla Kiinan kopiota tai vanhaa tuotantoa. Vastaavan näköistä Aliexpressistä eri teksteillä toki.Tuolla välityksellä ketju ei uudehkona katkea jollei ole huonosti liitetty yhteen kasatessa. Vaadi uusi ja varoita kauppiasta mahdollisesti vaarallisina myydyistä muista pyöristä.
Löysin täältäpäin vielä yhden vaihtoehdon mitä mietin: ACTIVE MAX 118 DIKuinka köykäisesti on toiveissa päästä työmatkat? Varsinkin vastatuuleen saa suuren edun kippurasarvisella. Huoltoja vihaavalle joku Genesis Flyer tai Fuji Feather aika jees jollei jyrkkiä mäkiä matkalla tai kunto sitä luokkaa ettei treeniä saa yhdellä vaihteella.
Tuolla välityksellä ketju ei uudehkona katkea jollei ole huonosti liitetty yhteen kasatessa. Vaadi uusi ja varoita kauppiasta mahdollisesti vaarallisina myydyistä muista pyöristä.
Näissä ei ole kuviota samaan malliin mutta muuten rullaa oikein näppärästi ja saa tuossa koossa:Mikä olisi hyvä gravel-rengas koossa 40-622? Nyt on ollut Schwalben G-ONE Bite ja on omaan makuun ollut oikein hyvä ja rullaava rengas. Takarengas vaan alkaa olemaan melko kulunut ja jotain pitäisi löytää tilalle.
Eri runkogeometria näyttäisi tosiaan olevan. Speksien mukaan ero keulakulmassa olisi vain 0,5 astetta, liekö tällä merkitystä (67 - 67,5) ?Omat kokemukset sanoo että maastorenkaiden rullaavuuteen asfaltilla vaikuttaa enemmän kuvio, kumin jäykkyys ja sisurit tai niiden puute kuin renkaan leveys tai ympärysmitta. Toki raskas rengas kiihtyy hitaammin, mutta vastaavasti märällä syyspolulla rullaa mukavasti kun ei uppoa niin paljoa. Honzoonkin varmaan saa 2.6" kumit, jolloin ero 2.8":iin jää aika marginaaliseksi.
Kuskin paino vaikuttaa lähinnä keulan ja renkaiden paineisiin. Molemmista taitaa löytyä ilmakeula, jonka voit säätää omalle painollesi sopivaksi iskaripumpulla. Ehkä voit joutua laittaan lisää tokeneita, ettei pohjaa liian helposti, mutta se taitaa mennä enemmän tuonne rymistely-osastolle.
Muutenhan nuo on aika samanlaiset, Honzossa asteen loivempi keulakulma (rymistelyssä auttaa), mutta Big Honzossa on uudempi 12sp Deore, joka vaihtaa niin ihanasti myös ylämäissä. Itse "rymistelijänä" ottaisin Honzon keulakulman vuoksi.
Katoin nopealla googlauksella että asteen ero, joka ei vielä hirveän merkittävä ole, mutta puoli astetta menee jo hiusten halkomiseksi. Mutta joo, Reconissa on tosiaan 32mm liukuputket, eli ehottomasti Big Honzo noista kahesta, parempi keula, parempi osasarja. Jarrut on molemmissa vähän ankeat, mutta huomaat kyllä jos ne ei riitä omaan käyttöön. Levytkään ei kestä metallipaloja niin niistäkään ei saa helppoa ja halpaa parannusta.Eri runkogeometria näyttäisi tosiaan olevan. Speksien mukaan ero keulakulmassa olisi vain 0,5 astetta, liekö tällä merkitystä (67 - 67,5) ?
Tuossa Big Honzo DL:ssä olisi ilmeisesti hieman jämäkämpää tekoa oleva etuhaarukka (32 - 35mm), kuin perus Honzossa, kuvittelisin että tällä olisi aika iso merkitys rungon tukevuuteen?
Talvella ei ole tarkoitus ajaa kuitenkaan, mutta toki märempiäkin paikkoja reiteiltä löytyy, kuten myös kalliokkoa jos metsään eksyn.
Tässä vielä linkit pyöriin:
KONA BIKES | MTB | BIG HONZO | Big Honzo DL
The Big Honzo DL is exactly what the name implies. It’s a Honzo with bigger tires and a nice build kit featuring hydraulic disc brakes and 130mm of suspension. You’ll get a little extra squish thanks to the 2.8” tires that absorb bumps with ease. Comfortable geometry and an adjustable travel...konaworld.com
KONA BIKES | MTB | HONZO | Honzo
Often imitated, but never duplicated, the Honzo is a part of Kona’s foundation. The Honzo is the solution for the rider wanting something a bit more aggressive than a traditional cross-country hardtail. A 120mm fork provides just enough suspension to make quick work of technical sections of...konaworld.com
Jos satula tilttaa niin hammastus saattaa olla pyöristynyt, jos taas liukuu tolppaa pitkin niin kiristyksessä joku kanittaa , jäähän mekanismiin rako?Mummopyörän satula on putkessa kiinni tuollaisella kuvan mukaisella "perus" kiinnikkeellä.
Putken päässä on paksunnos. Mekanismiin jää rako. Satula ei ensin tilttaa, vaan alkaa ensin pyörimään sivuttain, sitten luiskahtaa paksunnokselta alas ja sen jälkeen tietysti pyörii tietty jo miten sattuu. Halpahan tuo on uusia, jotenkin rupesi vaan mietityttämään mistä tuo johtuu. Vähän saman efektin varmaan saisi, jos laittaisi vaseliinia tuonne metallien väliin. Mietin sitäkin jos hieman karhentaisi tuota putkea tai kiinnikkeen sisäosaa jollain, mutta kun tuo uusi kiinnike on niin halpoa, niin liekö mitään järkeä.Jos satula tilttaa niin hammastus saattaa olla pyöristynyt, jos taas liukuu tolppaa pitkin niin kiristyksessä joku kanittaa , jäähän mekanismiin rako?
Eipä tuollainen kallis ole jos vielä löytää, tolpan paksuus kannattaa tarkistaa, en muista ulkoa joskus tasapaksu 21mm ja välillä paksunnos jakkaralle.
Kiristysmomentilta tuo vaikuttaa mutta mikä pettää, satulakiskon kiinnitysmekanismi?vaan alkaa ensin pyörimään sivuttain, sitten luiskahtaa paksunnokselta alas ja sen jälkeen tietysti pyörii tietty jo miten sattuu.
Jos lukkomutteri on vanha ja perustuu nylonrenkaaseen (nyloc), niin se kovettuu vanhetessaan eikä toimi vuosikymmeniä varsinkaan jos mutteria on availtu ja tiukattu edestakaisin.Ihmetyttää vaan mistä tuo johtuu, onko tuo metalli jotenkin vaan väsynyt aikojen saatossa, kun niin pitkään homma toimi moitteettomasti, mutta nyt mikään kiristys ei tunnu riittävän.
Edit: lisätään vielä, että tuossa on lukkomutteri, joten ei senkään pitäisi ihan hevillä löystyä.