Prey

Voi vitsit ku uskaltais pelata tätä. Vissiin vain yks jump scare, mutta kuuleman perusteella tunnelma on ahdistava, niin empä oikein tiedä.
Itse en tykkää kauhupeleistä ollenkaan, mutta suosittelen peliä vahvasti. Tunnelma ei mielestäni ole liian painostava, alku tuntuu varmasti pahimmalta kun ei tiedä mitä on edessä ja oma arsenaali on rajattu.

Jos haluaa jo alussa vähän helpotusta, niin voi lukea täältä vihjeen How to get Prey's shotgun as early as possible
 
Ei tää oikeastaan jumpscare ole, vaikkakin tietyllä tavalla painostava.
Oli ihan positiivinen kokemus, kun Game Passin kautta pääsi pelaamaan.
 
Ei tässä ole kyllä yhtään jumpscarea, vaan kuten sanottua, hyvin painostava ja jännittävä peli. Ja pidän sitä erittäin suurena plussana.
Enkä suosittele lukemaan mitään guideja miten juustota peli, koska sitten häviää myös iso osa pelin jännityksestä ja tuntemattoman pelosta. Pitkästä aikaa jokin peli aiheuttaa "MIKÄ HITTO TOI ON?" reaktion, kun kuulen ja näen vihollisen kävelevän pitkin käytäviä puhuen itsekseen.

Tämä on niitä pelejä, mistä tietää mahdollisimman vähän niin voi nauttia kaikista eniten. Tämä on kokemus. Viimeksi ensimmäinen bioshock aiheutti vastaavanlaisia tuntemuksia.
 
Muutama näköjään päässyt unohtumaan ajan myötä. Mutta itse osasin ainakin asennoitua parin ekan tunnin jälkeen, että mihinkään mitä näkee, ei voi luottaa, viitaten noihin miimikoihin. Eli jos tuossa on pelin kaikki jumpscaret, niin en kovin runsaiksi sanoisi. Etenkin kun videon perusteella ainakaan kolme kauhistelua ei edes liity itse peliin, vaan ihan muihin tekijöihin. Vikassakin klipissä pitää huutaa vittua ja perkelettä ihan muuten vaan kun kaatoi pari turrettia?
 
Muutama näköjään päässyt unohtumaan ajan myötä. Mutta itse osasin ainakin asennoitua parin ekan tunnin jälkeen, että mihinkään mitä näkee, ei voi luottaa, viitaten noihin miimikoihin. Eli jos tuossa on pelin kaikki jumpscaret, niin en kovin runsaiksi sanoisi. Etenkin kun videon perusteella ainakaan kolme kauhistelua ei edes liity itse peliin, vaan ihan muihin tekijöihin. Vikassakin klipissä pitää huutaa vittua ja perkelettä ihan muuten vaan kun kaatoi pari turrettia?
En osaa sanoa kuinka kattava tai puutteellinen pätkä tuo oli kun en ole peliä vielä ehtinyt itse pelaamaan, mutta palataan tähän sitten joskus myöhemmin. Jumpscaret ovat lähtökohtaisesti niin halpa tapa tehdä "kauhua", että toivottavasti niitä ei tosiaan ole muuten laadukkaaseen tuotantoon liemmin ängetty. Sama juttu kauhuleffoissa, eli hyvä kauhuleffa osaa olla pelottava ilman näitä gimmickejäkin.
 
No suosittelen pelaamaan enkä spoilaamaan itseään katselemalla mitään klippejä. Noissa ei nimittäin välity pelin tunnelma.
 
Tunnelmaltaan siisti peli. Alku varsinkin lupaava. Sitten kävi tylsäksi. Jäi kesken jotain 5h pelaamisen jälkeen. Tuskin tulee palattua tämän pariin.
 
Kiitos. Tätä on kehuttu maasta taivaisiin, joten pitääpä kokeilla, vaikka en jumpscare-peleistä muuten pidäkään.

Mooncrash-lisäosaa on kehuttu vielä enemmän ja useammassakin arvostelussa on sanottu että se on kaikessa mielessä parempi kuin uutuuspeli Deathloop. Mistähän sen saisi tähän hommattua kätevimmin? Saako Steam-versiota liitetyä mitenkään Epic Launshcerin kautta ladattuun peliin, tai saako vastaavasti Epic Launcherista mitään koodia, jolla sieltä ladatun/ostetun pelin voisi lisätä Steamiin?

Edit.
Ei hitto, Mooncrash tulee näköjään tuossa mukana. Loistavaa!
Voiko sen Mooncrashin pelata läpi ilman että koskee pääpeliin? Tuli se peruspeli käytyä jo läpi Steam niin kiinnostaisi vaan tuo Epicin Mooncrash testata, oli sen verran hyvä.

Jos tykkää System Shock niin tätä lähemmäs ei ole kyllä päässyt vuosikymmeniin.
 
Voiko sen Mooncrashin pelata läpi ilman että koskee pääpeliin? Tuli se peruspeli käytyä jo läpi Steam niin kiinnostaisi vaan tuo Epicin Mooncrash testata, oli sen verran hyvä.

Jos tykkää System Shock niin tätä lähemmäs ei ole kyllä päässyt vuosikymmeniin.
Ilman että olen pelannut pääpeliä niin heti pääsi Mooncrashia pelaan
 
En itsekään välitä kauhupeleistä, ja esim Alien Isolationia en pysty pelaamaan koska on niin ahdistava. Mutta tämä oli todella hyvä peli aikoinaan kun sen pelasin läpi.
Nyt varsinkin kun on ilmainen niin suosittelen kokeilemaan.
 
En minäkään tätä kauhupeliksi kutsuisi. Aluksi hetken hieman jännä, ja mimicit saattavat aiheuttaa pientä yllätystä, mutta puhutaan samanlaisesta hätkähdyksestä kuin Half-lifen yllättävästä paikasta hyppäävä headcrab.

En ole jaksanut kun johonkin puoleen väliin, mutta ei ole ehkä ihan omaa genreä nämä immersive simit. Hiton komea avaruusasema on ja erittäin tunnelmallinen peli, joten suosittelen kuitenkin vähintään kokeilemaan.

Itsekin voisin tuota Mooncrashia erikseen testailla.
 
Kauhu riippuu valinnoista. Jos kehittää muuhun kuin esim. aseseppään (esim. voimaan tai korjaamiskykyyn, jotka melko turhia), niin pumpun sykettä kauemmin tiedossa.

Laajat kentät kyseessä ja aihetta tutkimukseen. Esim. ensimmäinen kenttä niin ehkä 1/3 tulee kartaa näkyviin, jos etenee vain suoraan seuraavan kenttään, joka oli jonkinlainen ostoskeskus.
 
Harva peli on saanut tältä kanavalta näin suoraviivaista hehkutusta:

 
Tää on kyllä loistava peli. Ehdottomasti kannattaa ottaa kun ilmseksi saa. Ei tämä kyllä mikään kauhupeli ole. Muutama kuumottavampi alue/kohta. Melkein voisi uudelleen pelailla tän läpi. Itte ei kyllä toi mioncrashi vois vähempää kiinnostaa.
 
Ei tässä ole kyllä yhtään jumpscarea, vaan kuten sanottua, hyvin painostava ja jännittävä peli. Ja pidän sitä erittäin suurena plussana.
Enkä suosittele lukemaan mitään guideja miten juustota peli, koska sitten häviää myös iso osa pelin jännityksestä ja tuntemattoman pelosta. Pitkästä aikaa jokin peli aiheuttaa "MIKÄ HITTO TOI ON?" reaktion, kun kuulen ja näen vihollisen kävelevän pitkin käytäviä puhuen itsekseen.

Tämä on niitä pelejä, mistä tietää mahdollisimman vähän niin voi nauttia kaikista eniten. Tämä on kokemus. Viimeksi ensimmäinen bioshock aiheutti vastaavanlaisia tuntemuksia.
No perhana. Pittää sitten uskaltaa kokeilla. Bioshock oli kyllä vähän turhan kuumottava, etenkin ekat kohtaamiset splaissereiden kanssa meinas saada vetelät housuun.

Ehkä peleissä pahinta on jotkut taskulamppuhommat, jos tässä nuo vähät jump scaret pystyy haistaan, niin ehkä tän kanssa selviää.
 
Mjoo, muistelisin tässä nuo jumpscaret olevan lähinnä noita miimikoita, mutta nekin voi yleensä huomata etukäteen kun kiinnittää vähän huomiota asioihinn. Mooncrashi oli kyl myös loistava. Ovat heittämällä kombona yks top10 peleistä kymmenen viime vuoden ajalta, joskin olen ehkä vähän immersive sim fani.

Melkeen suosittelisin pelaamaan joko alienin voimilla tai ilman, tulee kaks aivan erilaista pelikertaa ja joitakin pieniä asioita jää näkemättä ja kokematta. Peli tosin ei ole mitenkään helppo, joten jos yhtään mietityttää nii ehkä sama ottaa sit kaikki käyttöön mitä saa.
 
Viimeksi muokattu:
Se alun "eka käytävä" saattaa myös olla hitusen pelottava, mutta en minä sitäkään jumpscareksi laskisi.
 
Pelottava? Ahdistava aluksi kun kaikkialta tulee pataan 6-0 mutta ei tästä mitään kauhupeliä saa, ellei tosiaan ole niin säikky, että esineeksi naamioitunut mimic on ongelma.
 
Pelottava? Ahdistava aluksi kun kaikkialta tulee pataan 6-0 mutta ei tästä mitään kauhupeliä saa, ellei tosiaan ole niin säikky, että esineeksi naamioitunut mimic on ongelma.
No joo, ei kai tätä nyt varmasti kukaan miksikään varsinaiseksi kauhupeliksi ole kuvitellut, mutta on tässä ainakin arvioiden ja noiden muutamien videopätkien mukaan silti painostavan tunnelman lisäksi jonkin verran noita mainittuja jumpscare-kohtauksia. Eihän niissä muuten mitään, mutta ne ovat yleensä vain sellainen vähän halpa keino säikäyttää katsoja/pelaaja.

Ja siis onhan tämän pelin genreksi kuitenkin listattu monessa yhteydessä "Sci-Fi Horror Game":

 
Tämä oli juuri sellaista tavaraa, mitä kaipaillut pitkään. Olenkohan ainut joka luuli, että kyseessä on 2006 julkaistun Preyn remake tai muuta vastaavaa :confused: tämän takia en ole edes avannut pelin esittelysivua, vaikka Steamissa tullut useasti vastaan.

Olisi kyllä pitänyt suorilta lyödä survivormoodia ja vaikeusastetta lisää. Niukkuusmeininki katosi vähän liian nopeasti kun fabrikaattorilla syntyy ammusta nopeammin kuin ehtii räiskiä, ja samaa kyytiä lähti myös alun painostava tunnelma.
 
Tämä oli juuri sellaista tavaraa, mitä kaipaillut pitkään. Olenkohan ainut joka luuli, että kyseessä on 2006 julkaistun Preyn remake tai muuta vastaavaa :confused: tämän takia en ole edes avannut pelin esittelysivua, vaikka Steamissa tullut useasti vastaan.
Sama. Jotenkin tämä helmi on mennyt ihan ohi silmien ja olen pitänyt tätä samanlaisena skriptattuna putkijuoksu-konsolipaskeena mitä nyt ylipäätään kaikki muutkin tuppaavat nykyään olemaan. Täytyy myöntää, että olin täysin väärässä näiden kuvitelmieni kanssa. Ei hirveästi löydy moitittavaa mistään osa-alueesta. Ihan tässä tulee vanhat hyvät ajat Half-Lifen kanssa mieleen.

Nuo aiemmat jumpscare-höpinät olivat kyllä tosiaan sitä itseään, eli ei tässä sellaisia juurikaan ole, tai ei ainakaan sen enempää kuin oli mm. juuri Half-Lifessa niiden crawlerien kanssa. Uskomatonta, että tällaisiakin pelejä vielä tehdään kaikenlaisten putkijuoksupaskeiden sijaan. \o/

Olisi kyllä pitänyt suorilta lyödä survivormoodia ja vaikeusastetta lisää. Niukkuusmeininki katosi vähän liian nopeasti kun fabrikaattorilla syntyy ammusta nopeammin kuin ehtii räiskiä, ja samaa kyytiä lähti myös alun painostava tunnelma.
Nyt on muutama tunti takana ja alkaa vähitellen pääsemään jyvälle. Normal-vaikeustasolla lähdin liikkeelle ja kyllä tässä ihan sopivasti on ollut Phantomien kanssa haastetta vielä tässä vaiheessa, varsinkin jos niitä on kaksin kappalein samassa tilassa. Voi olla että tilanne muuttuu myöhemmin, mutta ainakin vielä tässä vaiheessa mm. haulikon kudit ovat koko ajan lopussa, eikä niitä saa tehtyä fabricatorillakaan lisää, kun ei ole vielä blueprinttejä tullut vastaan. Aika hartaasti olen kaikki paikat tutkinut ja lootannut edetessä.
 
Viimeksi muokattu:
Uskomatonta, että tällaisiakin pelejä vielä tehdään kaikenlaisten putkijuoksupaskeiden sijaan. \o/
Voi varmaan ruveta jo sanomaan et tehtiin, eikä et tehtäis vielä. Prey on aikalailla viimeinen AAA-tuotos tässä genressä ja horisontissa ei juurikaan näy yhtään mitään. Se System Shock 3 on kanssa nyt jossain limbossa, vaikkei sitä AAA-peliks ois voinut sanoakkaan. Nää ei vaan valitettavasti myy tarpeeks, asia minkä huomas aika nopeasti siitä et aika nopeasti alko näkymään isojakin alennuksia tästä.

Arkane kyllä tän jälkeen duunas yhen Dishonoredin lisärin ja Deathloopin. Dishonoredeille iso suositus, paljon yhteneviä mekaniikkoja Preyn kanssa mut kuitenkin eri teokset kyseessä. Tunnistaa tosin saman studion tekeleeks. Deathloop oli kanssa ihan kiva mut vaikutti vähän kevyemmältä paketilta kokonaisuudessaan ja ei ehkä ihan niin paljoa vaihtoehtoja tarjoa kun Dishonoredit tai tämä, mut hyvä peli sekin. Ei tainnu vaan sekään myydä kun jo -50% alennuksessa vaikka tuli tossa syksyllä vasta. Suositus kuitenkin sillekkin, etenkin siihen n. 30€ hintaan.

Seuraava peli minkä Arkane on julkistanutki jo on toi Redfall. 4 pelaajan co-op pumpum jossa loottimekaniikat kaiketi suoraan Diablosta/Borderlandsista. Jipii, kiinnostaa vaan siinä mielessä et puskisivat sen nyt ulos ja pääsisivät seuraavaan projektiin.

Prey oli kyllä tosi hyvä peli kaikenkaikkiaan ja taidan ite ehkä tuudittautua siihen ajatukseen et tää nyt oli se System Shock 3, vaikka ei nimessä luekkaan. Kyllähän tässäkin toki ongelmansa oli, en esimerkiks valtaosasta sivutehtäviä välittänyt ollenkaan, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Tuntuvat ehkä vähän turhalta filleriltä suurimmaks osaks. Toinen mikä oli vähän pettymys oli vaikeustaso ylipäätänsä. Alkupelissähän ei paljoa tartte mokata et pääsee latausruutua kattelemaan, mut loppupelissä homma sit onkin jo kääntyny ihan toistepäin. Jonkinlainen tasasempi vaikeustasokäyrä ois ollu kiva ettei peli ois muuttunu aikamoiseks läpijuoksuks ehtoopuolella.
 
Normal-vaikeustasolla lähdin liikkeelle ja kyllä tässä ihan sopivasti on ollut Phantomien kanssa haastetta vielä tässä vaiheessa, varsinkin jos niitä on kaksin kappalein samassa tilassa. Voi olla että tilanne muuttuu myöhemmin, mutta ainakin vielä tässä vaiheessa mm. haulikon kudit ovat koko ajan lopussa, eikä niitä saa tehtyä fabricatorillakaan lisää, kun ei ole vielä blueprinttejä tullut vastaan. Aika hartaasti olen kaikki paikat tutkinut ja lootannut edetessä.
Mitä nyt muistelen omaa pelaamista, niin pyrin ainakin alkuun välttelemään noita joissain tietyissä paikoissa eli aikaa käyttämällä ja hiippailemalla ohi. Kaikkea vastaantulevaa ei siis tarvitse tappaa.
Muistelen kyllä ahkeraan käyttäneeni myös vessojen vesihanoja.
 
Ei hitto että tämä onkin hyvä peli. Koko ajan tulee vastaan kaikenlaisia uusia hienoja elämyksiä, oivalluksia ja paikkoja.

Tuossa juuri hetki sitten hoksasin millä tavalla saa hyödynnettyä vinkkiä, joka annettiin jo melko alkuvaiheessa päähenkilön oman toimiston lähellä kollegan koneella olevassa viestissä. Sen avulla löytyi blueprintit neuromodien valmistamiseen, mutta matkan varrella oli esteenä joku uusi vähän isompi telepaattipahis ja pari korruptoitunutta operaattoria. En tiennyt mitä sille olisi pitänyt tehdä, mutta siinäpä kävikin lopulta niin, että nämä kaikki hoituivat parilla recycler chargella ja lopputuloksena näistä sai muun alueen tutkimisen lisäksi hillittömän määrän eksoottisia materiaaleja, joita pystyi hyödyntämään neuromodien valmistuksessa.

Kaikkea vastaantulevaa ei siis tarvitse tappaa. Muistelen kyllä ahkeraan käyttäneeni myös vessojen vesihanoja.
Ei tarvitse tappaa, mutta materiaalien keräämisen nimissä olen ne silti listinyt sitä mukaa kun väkeä tulee vastaan.

Ja tuo vesihanajuttu on jännä, minäkin laitan ne vanhoilla Duke Nukem- reflekseillä aina ohikulkiessa päälle. :D
 
Ja tuo vesihanajuttu on jännä, minäkin laitan ne vanhoilla Duke Nukem- reflekseillä aina ohikulkiessa päälle. :D
Niistä saa sen jonku 1hp, nii alkuvaiheessa on vähän kuin ilmaista elämää, voi käydä huitomassa wrenchillä vihuja hengiltä ja sit parannella. Hidasta ja työlästä, mut just jossain vessassa ku on kolme hanaa nii saa jonku huikeet 3hp/5sekunnissa tjsp.

Ai että, aika vasta(7/2021) tuli pelailtua tää ja mooncrash, mutta ku näitä lueskelee nii tekee mieli palata uudestaan tohon maailmaan.

Hyvä soundtrackkikin:


 
Njoo, valitettavaahan on että tämä peli jäi jo nimensä takia aika paitsioon. Ensiksi luvattiin Prey, jossa pelataan palkkionmetsästäjänä, muutaman vuoden hiljaiselon jälkeen tuodaankin aivan jotain muuta markkinoille. Harmi kyllä, koska vähän kuten Arkanen kaikki pelaamani pelit, on tämä niin rakkaudella tehty tuotos kuin vain voi olla.
 
Niistä saa sen jonku 1hp, nii alkuvaiheessa on vähän kuin ilmaista elämää, voi käydä huitomassa wrenchillä vihuja hengiltä ja sit parannella. Hidasta ja työlästä, mut just jossain vessassa ku on kolme hanaa nii saa jonku huikeet 3hp/5sekunnissa tjsp.
Siinä on "aulassakin" naisten ja miesten vessa, joten 6hp/10s :D
Hidastahan tuo oli, mutta sai myös panoksia säästeltyä alkuun.
 
Njoo, valitettavaahan on että tämä peli jäi jo nimensä takia aika paitsioon. Ensiksi luvattiin Prey, jossa pelataan palkkionmetsästäjänä, muutaman vuoden hiljaiselon jälkeen tuodaankin aivan jotain muuta markkinoille. Harmi kyllä, koska vähän kuten Arkanen kaikki pelaamani pelit, on tämä niin rakkaudella tehty tuotos kuin vain voi olla.
Njoo, itehän kuulin tästä pelistä tyyliin julkasupäivänä, että ei ehkä ihan markkinoinnit menneet kohalleen.
 
Itse muistan nähneeni pari traileria pelin "uudelleen julkistamisen" jälkeen, mutta en suuria. Siihen mennessä toki alla oli jo pelattuna ensimmäinen dishonored, mutta jotenkin kehittäjien nimi ei jäänyt mieleen ja vasta paljon myöhemmin tajusin saman studion olevan asialla.


Ja kuinka sattuikin tulemaan aiheeseen liittyvää videota ulos:
 
No nyt on peli läpi 28 tuntia meni ja pari tehtävää jäi vain suorittamatta.

Loppusuoralla tuli pari tehtävän etenemisen estävää bugia, joista kyllä pääsi loadaamalla eteenpäin. Lähellä oli, ettei olisi ollut teknisesti tyylipuhdas suoritus Arkanelta.

Ei kyllä missään vaiheessa iskenyt kyllästyminen. Asepäivityksiin olisi ehkä kaivannut jotain muutakin, kuin statseja parantavia päivityksiä (uusia moodeja yms.) niin olisi ollut entistä enemmän draivia etsiä päivityksiä.

Ilahdutti, miten elävän oloiseksi tuo Talos oli saatu. Sellainen integraalinen paketti, jossa kaikilla huoneilla ja henkilöillä oli selvä tarkoitus, eikä oltu sorruttu geneeriseen täytearkkitehtuuriin ja roiskimaan tuntemattomia ruumiita sinne tänne.

Huomenna varmaan testiin toi Mooncrash. Ehkä jossain vaiheessa tulee myös palattua pääpelin pariin. Voisi kokeilla miten peli muuttuu, kun ottaa aseen kulumiset ja traumat päälle.
 
Ilahdutti, miten elävän oloiseksi tuo Talos oli saatu. Sellainen integraalinen paketti, jossa kaikilla huoneilla ja henkilöillä oli selvä tarkoitus, eikä oltu sorruttu geneeriseen täytearkkitehtuuriin ja roiskimaan tuntemattomia ruumiita sinne tänne.
Tää ois niinku toive, että tulis näitä immersive simejä enemmän jossa jokainen palanen pittää olla tarkkaan suunniteltu eikä tuu semmonen olo, että se avoin pelimaailma on vaan hiekkalaatikko mikä on mattopommitettu täyteen random tekemistä.
 
Tää ois niinku toive, että tulis näitä immersive simejä enemmän jossa jokainen palanen pittää olla tarkkaan suunniteltu eikä tuu semmonen olo, että se avoin pelimaailma on vaan hiekkalaatikko mikä on mattopommitettu täyteen random tekemistä.
Toivotaan. Se vaan on niin paljo varmempaa tehä se Far Cryn tai Codin vuosipäivitys, jossa ei oo mitään koheesiovaatimuksia. Duunin voi jakaa ympäri maailman ja muussata hajuton ja mauton sisältö yhteen, julkaista ja kerätä rahat.

Noclipin dokkarissa käydään aika syvällisesti läpi Preyn kehitysvaiheita. Jäi katsomisen jälkeen sellainen olo, että eipä sitä peliä tullutkaan kovin tarkkaan kahlattua läpi. Toisen läpipeluun voisin pelata aivan eri pelinä läpi ja paljon nättejä detaileja maailmastakin jäi huomaamatta.

 
Njoo, itehän kuulin tästä pelistä tyyliin julkasupäivänä, että ei ehkä ihan markkinoinnit menneet kohalleen.
Näin tosiaan. Jotenkin uskomatonta miten tämä on onnistunut menemään ohi silmien kaikki nämä vuodet. Muistan kyllä hetkellisen pöhinän julkaisun aikaan, mutta ei siitä jäänyt minulle missään vaiheessa sellaista vaikutelmaa, että tätä pitää itse kokeilla.

Nyt kun on päässyt vauhtiin, niin tämä on oikeasti ensimmäisen kerran niin kova peli, että suorastaan hävettää pelata tällaista mestariteosta ilmaiseksi. Alan tässä olemaan jo aika vahvasti sitä mieltä, että Prey menee jopa legendaarisen Half-Lifen ja sen kakkososan ohi. HL oli omalla aikakaudellaan uranuurtaja, mutta tämä on vaan kaikin puolin niin käsitttämättömän laadukas tuotos, että ei mitään rajaa. Pelien Breaking Bad. :D

Nyt alan olemaan sellaisessa vaiheessa pelissä, että pitää alkaa miettimään jatkanko perinteisillä aseilla, vai vaihtaisinko sittenkin enemmän alien-teknologian puolelle. Tätä voi oikeasti pelata niin monella eri tavalla, että tästä saattaa tulla ensimmäinen peli, jonka jaksaa pelata joskus läpi toistamiseenkin.
 
Mites porukka suhtautunut siihen kun pitää mennä questien perässä ja pitää odotella kun huoneet latautuu
 
Mites porukka suhtautunut siihen kun pitää mennä questien perässä ja pitää odotella kun huoneet latautuu
En tiedä millä alustalla pelaat ja millainen kone sinulla on, mutta ei minulla mikään lataus ole kestänyt PC:llä yli kymmentä sekuntia ja lisäksi niitä latauksiahan on ylipäätään vain siirryttäessä alueelta toiselle.
 
En tiedä millä alustalla pelaat ja millainen kone sinulla on, mutta ei minulla mikään lataus ole kestänyt PC:llä yli kymmentä sekuntia ja lisäksi niitä latauksiahan on ylipäätään vain siirryttäessä alueelta toiselle.
Taisi tosiaan olla silloin vielä pelin ollessa uusi mekaanisia kovalevyjä niin nuo nopeudet oli aika ärsyttäviä kun piti monta kertaa vaihtaa huonetta
 
Nyt alan olemaan sellaisessa vaiheessa pelissä, että pitää alkaa miettimään jatkanko perinteisillä aseilla, vai vaihtaisinko sittenkin enemmän alien-teknologian puolelle. Tätä voi oikeasti pelata niin monella eri tavalla, että tästä saattaa tulla ensimmäinen peli, jonka jaksaa pelata joskus läpi toistamiseenkin.
Sitte kyl vahvasti suosittelen sitä, et pysyttelee VAIN toisessa skillpuussa, tulee mukavasti semmosta "pulmanratkontaakin" kun ei oo kaikki saatavilla. Tietenki jos on dipannut varpaansa toiselle puolen nii sit on varmaan jo ihan sama.

Oli niitä pelejä joissa oli mukava tehä saavutuksia. Oli mielenkiintoisia eikä pelkästään "tee 20 kertaa" tyyppisiä.
Split Affinity
Do No Harm
I and IT
Missing Persons

Näköjään on tullut tehtyä tuo No Needles juoksukin viime pelissä.
 
Prey kuuluu itselläkin "viime vuosien" ehdottomiin lemppareihin. Harmillisen moni on tämän skipannut nimipainolastin takia tai muuten vaan, vaikka kyseessä on todellinen helmi. System Shock 3 kaikessa paitsi nimessä.

Suosittelen _erittäin_ vahvasti pelaamaan tuota Mooncrashia, vaikkei "rogueliket" niin iskisikään. Jos nimittäin peruspeli käy turhan helpoksi ja leppoisaksi kovemmillakin vaikeustasoilla, niin Mooncrashissa pysyy kyllä peräsfinkteri hyvin tehokkaasti supussa ihan puhtaasti sillä, että quicksave/load-loitsua ei ole ollenkaan. Tämän ansiosta ihan perusmonsujenkin kanssa kohtaamiset muuttuu huomattavasti jännemmiksi, jos alkaa vaikka olla resot vähissä tai muuten vaan pidempi runi takana. Lisäksi tuo puolirandomointi tuo hommaan pysyvän pienen jännityksen kun koskaan ei voi ihan varmaksi tietää minkälainen vihuasettelu on tällä kertaa. Ei lisuri kuitenkaan ihan puhdasta RL-menoa ole, että kuollessa lähtisi ihan nollasta jne., vaan koko ajan tulee myös tasaista etenemistä vaikka kuolisikin ja ihan hukkaan aikaa ei koskaan mene varmaan varttia enempää.

Perusidea lisurissa on siis se, että kartta pysyy koko ajan samana, mutta viholliset ja lootti on (puoli)satunnaistettu ja lisäksi jotkut kulkureitit saattavat olla poissa käytöstä eri "runien" välillä. Alussa sinulla on käytössä yksi hahmo, jolla sinun tulee päästä pakoon kuussa sijaitsevalta asemalta. Kaikki keräämäsi kokemuspisteet, modit ja muut sen sellaiset säilyvät, vaikka kuolisitkin, eli käytännössä menetät ainoastaan päällä olevan inventaariosi ja maailma myös resetoituu jos kuolet "kokonaan" (tästä lisää kohta). Jos taas onnistut pakenemaan, saat vielä lisää kokemuspisteitä ja rahaa joilla ostaa tuleville "runeille" heti alkuun aseita, kittejä ym. Pikkuhiljaa maailmaa tutkiessa löydät muita hahmoja, jotka muuttuvat pelattaviksi. Tässä vaiheessa homma muuttuukin sitten oikeasti mielenkiintoiseksi.

Ensinnäkin useammalla eri hahmolla pelaaminen on todella hauskaa ihan pelkästään jo siksi, että se pakottaa pelaamaan erilaisilla tyyleillä, siinä missä peruspelissä oli turhan helppo vaan löytää ylivoimaisen tehokas tai itselle kaikista mieluisin yhdistelmä hahmo-ominaisuuksia ja trivialisoida koko peli. Tämän lisäksi kaikki hahmot jakavat saman maailman ja pelaat niillä kaikilla, vaikket toki samaan aikaan vaan "jonossa". Käytännön tasolla tämä siis tarkoittaa sitä, että jos ensin keräät vaikkapa mekaanikolla jostain tietystä siivouskomerosta haulikon talteen, teet mitä ikinä muuta teetkään ja lopuksi karkaat raketilla, jatkat samassa "maailmassa" toisella hahmolla (vaikkapa soltulla) siinä tilassa, kuin se mekaniikon jäljiltä jäi. Toisin sanoen, siellä kaapissa ei ole enää haulikkoa ja raketti on mennyt, joten soltun pitää löytää joku toinen karkaamiskeino ja sellaisia resoja, joita mekaniikko ei ole vielä rohmunnut. Kaikkiaan pelattavia hahmoja on viisi ja lisurin kokonaisideana on päästä karkuun kaikilla viidellä hahmolla yhden "runin" aikana. Siinä vaiheessa kun hahmoja on useampi auki, "runi" ei siis ikinä pääty suoraan siihen, että kuolet yhdellä hahmolla, vaan voit vielä jatkaa maailman tutkimista, expaamista ym. muilla hahmoilla. Vasta siinä vaiheessa kun kaikki avaamasi hahmot ovat kuolleet tai päässeet pakoon, "runi" resetoituu kokonaan, eli tulee kokonaan uudet vihut, lootit ja reitit.

Kuten sanottua, kaikki hahmot on aika erilaisia kyvyiltään ja perusominaisuuksiltaan, mikä tuo pelaamisen kivasti vaihtelua käytettävien taktiikoiden osalta. Myös stragegista ulottuvuutta löytyy sen osalta, missä järjestyksessä hahmoja pelaa ja mitä pakoreittejä käyttää, jotkut kun ovat selkeästi helpompia kuin toiset ja sopivat paremmin jonkun tietyn hahmon kyvyille. Painotan nyt vielä myös sitä, että kaikki keräämänsä modit sun muut saa pitää vaikka henki lähtisikin ja kuolema ei varsinaisesti ole epäonnistuminen, ainakaan samalla tavalla kuin peruspelissä, minkä ansiosta homma myös pikkuhiljaa vähän helpottuu, varsinkin kun samalla oppii kartat, parhaimmat reitit ja tyypillisimmät vihuasettelut jne. Käytännössä kannattaa vaan pelailla omaan tahtiinsa, tehdä questeja, pikkuhiljaa expailla hahmoja kovemmiksi ja opetella delsun maailma ja mekaniikat, ennen kuin lähtee edes yrittämään kaikkien hahmojen pelastamista yhdessä runissa.

Lopuksi pitää vielä mainita yksi juttu: delsussa on eräänlainen ajastin, eli maailman "korruptio". Käytännössä se toimii niin, että pelatessa taustalla tikittää koko ajan kello ja mitä pidempään yhdessä runissa viettää aikaa, sitä korkeammaksi korruptio kasvaa. Korruptio alkaa tasolla 1 ja korruptiotason 5 lopussa koko maailma resetoituu. Aina kun korruptio kasvaa uudella tasolle, maailmaan spawnaa uusia (ja yleensä kovempia) vihuja. Toisaalta vastapainoksi expaa tulee enemmän ja kovemmilta monsuilta putoaa parempaa loottia. Yksi korruptiotaso kestää aina suunnilleen vartin (plusmiinus jotain riippuen missä vaiheessa stooria olet). NYT sitten kuulolla: kyllä, aikarajat on perseestä ja meinasin itsekin skipata koko delsun tämän aikarajan takia, koska vihaan niitä yli kaiken varsinkin peleissä joissa haluaisin vaan rauhassa hiippailla ja tutkia. Onneksi en kuitenkaan skipannut, koska käytännössä tuo korruptiotaso ei oikeasti muutu ongelmaksi juuri koskaan, sillä yleensä runit ovat sen verran lyhyitä. Käytännössä korruptio on vaan lisäelementti "endgameen" yrittäessäsi paeta kaikilla hahmoilla. Lisäksi peliä eteenpäin pelatessa saat vielä työkaluja, joilla hidastaa korruptiokellon etenemistä siinä määrin, että aika pian pystyt pitämään korruptiotason ykkösessä käytännössä loputtomasti jos haluat.

TL;DR: Prey on vitun jees, Mooncrash jopa vielä parempi.
 
Viimeksi muokattu:
Toi Prey-nimen käyttö on varmaan merkittävä osa siitä miksi peli meni tutkan alle. Noclip-dokkarissa, jonka linkkasin ylös, tätä käsiteltiin kans Arkanen näkökulmasta.

Kuulosti vähän siltä, että Bethesda oli hankkinut kalliin IP:n, josta ei ollut saanut tarpeeksi tuloa, joten Arkanelle sanottiin, että tällä nimellä mennään.

Mitään muita vaatimuksia ei onneksi julkaisijan suunnalta tullut tuohon tuotemerkin käyttöön liittyen.
 
Noclipin dokkarissa käydään aika syvällisesti läpi Preyn kehitysvaiheita. Jäi katsomisen jälkeen sellainen olo, että eipä sitä peliä tullutkaan kovin tarkkaan kahlattua läpi. Toisen läpipeluun voisin pelata aivan eri pelinä läpi ja paljon nättejä detaileja maailmastakin jäi huomaamatta.

Kyllä juu, jos vaan 28h meni läpäisyyn. Itsellä meni silloin muistaakseni joku. 45h ja silti jäi jotain juttuja tekemättä.

PItäöäkin kyllä asennella tämä ja alotella uusi läpipeluu.
 
Prey kuuluu itselläkin "viime vuosien" ehdottomiin lemppareihin. Harmillisen moni on tämän skipannut nimipainolastin takia tai muuten vaan, vaikka kyseessä on todellinen helmi. System Shock 3 kaikessa paitsi nimessä.

Suosittelen _erittäin_ vahvasti pelaamaan tuota Mooncrashia,

TL;DR: Prey on vitun jees, Mooncrash jopa vielä parempi.
Itelle toisaalta tämän kaiken löytäminen ja toteaminen oli osa sitä Mooncrashin hienoutta, pidän tuota tekstiä jopa vähän spoilerina siitä huolimatta että tarkotus oli houkutella pelaamaan.
 
Kyllä juu, jos vaan 28h meni läpäisyyn. Itsellä meni silloin muistaakseni joku. 45h ja silti jäi jotain juttuja tekemättä.

PItäöäkin kyllä asennella tämä ja alotella uusi läpipeluu.
Tästä tulikin mieleen, että onko pelissä peliaikalaskuri jossakin valikossa? Minulla se ei tosin pitäisi paikkaansa vaikka sellainen laskuri olisikin, koska monesti tulee alt+tabilla hypättyä tekemään muuta ja peli jää taustalle jopa useammaksi tunniksi.
 
Tästä tulikin mieleen, että onko pelissä peliaikalaskuri jossakin valikossa? Minulla se ei tosin pitäisi paikkaansa vaikka sellainen laskuri olisikin, koska monesti tulee alt+tabilla hypättyä tekemään muuta ja peli jää taustalle jopa useammaksi tunniksi.

En kyllä itse muista nyt, oliko pelissä sisäinen laskuri.
 
Save filessähän ne yleensä on jos jossain, eli kokeilisin load gamea. Epic/Steamhän seuraa kyl pelattuja tunteja, mutta joo eipä se kovin tarkka voi olla jos paljon alt tabbailee.

Mainittakoon nyt noihin pelitunteihin, että itellä meni 38 ja 30 = 100% achievementeista. En muista vaikeusastetta, mutta ei helpoin. Eikä sillä helppoudella muistaakseni ihan hirveesti ollut merkitystä ku nyt ku muistelen, että vedin ton "no-needle" runin osittain sillä(olin pelannut alien runin melko pitkälle ilman niitä, ja jatkoin siitä sit kolmannen läpipeluun johon meni ehkä pari tuntia juosten kusten).
 
Itelle toisaalta tämän kaiken löytäminen ja toteaminen oli osa sitä Mooncrashin hienoutta, pidän tuota tekstiä jopa vähän spoilerina siitä huolimatta että tarkotus oli houkutella pelaamaan.

Joo, mietin kyllä itse vähän samaa. Halusin kuitenkin vähän avata mikä homma juju on, koska kyseessä aika poikkeuksellinen peli mekaanisesti, josta voi olla täysin sokkona vaikea saada otetta. Olisi suuri harmi, jos tämän takia ihmisiltä jäisi tämä hyvinkin uniikki teos kokematta.

Esim. paljon näkyi aikanaan valitusta siitä, että "aikarajan" takia ei ehdi rauhassa tutkia, vaan on pakko koko ajan juosta eteenpäin. Tämä on kuitenkin täysin väärä päätelmä ja "oikea" tapa pelata on nimenomaan rauhassa tutkiskella maailmaa ja ajatella hahmojen kuolemia lähinnä uusina leveleinä. Väkisellä ja kiireessä eteenpäin rynnimällä tekee pelistä itselleen vaan tarpeettoman vaikean.
 
Onko tämä miten pelottava/ahdistava peli, jos verrataan Metro-pelisarjaan? En tykkää liian jännistä peleistä, mutta Metrot pystyin pelaamaan läpi.
 
Onko tämä miten pelottava/ahdistava peli, jos verrataan Metro-pelisarjaan? En tykkää liian jännistä peleistä, mutta Metrot pystyin pelaamaan läpi.
Vähemmän ahdistava/pelottava. Pari ekaa metroa pelannut sen 2-3 kertaa ja viimisin läpipeluu aika vasta. Tämä tuli pelattua viime vuonna, joten kohtuullisen tuore referenssipohja. Toki riippuu mikä on kenenkin ahdistavuuden aiheuttaja.
 
Onko tämä miten pelottava/ahdistava peli, jos verrataan Metro-pelisarjaan? En tykkää liian jännistä peleistä, mutta Metrot pystyin pelaamaan läpi.
Painostava tunnelmaltaan, mutta ei ahdistava tai pelottava mielestäni missään vaiheessa. Yksi parhaista peleistä koskaan sekä teknisesti, että sisällöntuotannoltaan.

Edit.
Ja juuri kun meinasin alkaa jatkamaan peliä, niin...

1640898189317.png


Ilmeisesti tuon vuoksi Epic Games Launcherin käynnistys kestää ikuisuuden ja osa peleistä puuttuu librarysta, mukaan lukien Prey. Höh.

Edit2.
Parin uudelleenkäynnistyksen ja cachen tyhjennyksen jälkeen lähti pelivalikko toimimaan. Store ei toimi, mutta sillä nyt ei ole mitään väliä muutenkaan.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
262 491
Viestejä
4 554 128
Jäsenet
74 993
Uusin jäsen
hollow

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom