Prey

Mulla meni kans jotai 20h. Kolusin kaikki nurkat ja löysin kaikki transcribet. Loppu meni kyllä juostessa kun ei jaksanu alkaa tappeleen vihujen kans enää. Jatko-osaa odotellessa, kyllä tää varmaan tulee toisenki kerran läpi vedettyä
 
Itellä ei oikeastaa puuduttanut missää vaiheessa, mikä varmaa johtuu siitä että nämä immersive simit on oma lempi pelityyppi. Toki vihut nyt ei hirvee monimutkasia olleet missään vaiheessa, mutta tykkäsin kyl koluta tätä asemaa. 38h meni itellä ilman typhoneita kaikki achit etsien mitä ilman niitä pysty saamaan. Toinen läpipeluu sit niiden kanssa, saa nähä jaksaisko sen kolmannen sit ilman mitää voimia =E.
 
Kommenttia pelin loppupäästä sisältäen pieniä paljastuksia:

Tuhon yhdyn että lopussa lässähtää tunnelma jonkin verran, vaikka tämä peli olikin mielestäni vuoden nautinnollisin mitä pelasin 2017, niin siitä eteenpäin kun tapaat joukon eläviä ihmisiä, tunnelma ei ole enää sama. Tästä eteenpäin vapauden ja turvattomuuden tunne katoaa hieman ja alat suorittamaan tehtäviä näille henkilöille ketä et käytännössä tunne laisinkaan. Mitään mieltä ei ole heitä auttaa, koska heistä suurinosa ei ole hengen hädässä, toisin kuin se yksittäinen nainen joka tarvitsi jotakin lääkettä tai vastaavaa. Tuntuu lopussa siltä että pelaajaa juoksutetaan ja ikään kuin peli olisi alunperin perustunut tällaiseen keskiöön missä kohdataan ihmisiä ja sitten seikkaillaan aluksessa, mutta se ideana hylättiin ja siirrettiin pienimuotoisemmaksi loppupään kohtaamispaikaksi mistä saa lisää puuhasteltavaa.

Onhan muutenkin aika tyhmää että pari tuollaista pientä tehtävää määrittää paljonkin loppukuvien tunnelmaa, kun pelaaja on aiemmin tehnyt paljon suurempia uhrauksia, kuten jättänyt käyttämättä avaruusolioiden voimia. Todella hyvä peli siis kaiken kaikkiaan, mutten tykännyt tuosta kovin paljoa ja automaattisesti aloin juoksemaan itsekin suoraan maaliin välittämättä enää paljoakaan ympäristöstä tuon ihmisparven jälkeen. System Shock -pelit eivät tehneet tätä virhettä että pääsisit hengailemaan turvallisesti ihmisten kanssa, vaan ensimmäinen osa toteutti homman pienillä kikoilla, juonen käänteillä (en halua paljastaa enempää).

Jos muuten lukijana tykkäsit tästä Preystä paljon niin pelaa ihmeessä ensimmäinen System Shock myös läpi. Se on todella hyvä immersiivinen simulaatio, minkä tahmeahkot kontrollit on paranneltu tuon uuden version myötä. Itse nautin pelistä hyvinkin paljon alkuperäisilläkin kontrolleilla. Suosittelen todella tätä peliä mikä on aito klassikko pelien historiassa. Prey teki joitakin asioita paremmin ja joitakin huonommin.

System Shock: Enhanced Edition
System Shock: Enhanced Edition on Steam

Kannattaa oikeastaan katsoa ihan tämä pelin oma alkuvideo, joka selittää lähtöasetelman kaikista parhaiten.
 
Viimeksi muokattu:
Kesäaleista ostin ja viitisen tuntia pelasin. Tästäkin suurimmaksi osin seisoskelin paikallaan, koska en uskaltanut edetä. Harmittaa kyllä olla tällainen paskahousu, vaikka kiinnostaisi tarina ja mahdollinen hiiviskely pirusti. Erityisesti kuumottaa jumpscaret, vaikka opin tunnistamaan vihollisia jo kohtalaisesti. Tein kyllä itselleni lupauksen, että jossain vaiheessa vedän tämän läpi vaikka väkisin.

Väheneekö pelin kauhu/jännityselementit pelin myötä vai pitääkö vain yrittää kestää ja tottua samaan tunnelmaan kuin alussa? Olen päässyt tähän mennessä johonkin isolle alueelle, missä kohtasin myös ensimmäistä kertaa toisen tyyppisen ja vähän kovemman olion.
 
Kesäaleista ostin ja viitisen tuntia pelasin. Tästäkin suurimmaksi osin seisoskelin paikallaan, koska en uskaltanut edetä. Harmittaa kyllä olla tällainen paskahousu, vaikka kiinnostaisi tarina ja mahdollinen hiiviskely pirusti. Erityisesti kuumottaa jumpscaret, vaikka opin tunnistamaan vihollisia jo kohtalaisesti. Tein kyllä itselleni lupauksen, että jossain vaiheessa vedän tämän läpi vaikka väkisin.

Väheneekö pelin kauhu/jännityselementit pelin myötä vai pitääkö vain yrittää kestää ja tottua samaan tunnelmaan kuin alussa? Olen päässyt tähän mennessä johonkin isolle alueelle, missä kohtasin myös ensimmäistä kertaa toisen tyyppisen ja vähän kovemman olion.
Vähenee sitten kun/jos välineet alkaa olla päivitettyjä ja taitoja ottamut käyttöön
 
... viitisen tuntia pelasin. Tästäkin suurimmaksi osin seisoskelin paikallaan, koska en uskaltanut edetä. Harmittaa kyllä olla tällainen paskahousu, vaikka kiinnostaisi tarina ja mahdollinen hiiviskely pirusti. ....


:rofl: I feel u bro! Itelläkin tympii kun en vain uskalla pelata liian jänniä pelejä :facepalm: Esim dishonored oli tunnelmaltaan juuri ja juuri rajoilla että pelistä pystyi nauttimaan :nb: Skyrimiä tuli pelattua 250h, mutta oltiin siinäkin rajoilla, että onko tunnelma liian pelottava luolissa. Ja mainittakoon vielä, että aikoinaan pelasin F.E.A.Ria siihen asti, kun eräs punamekkoinen pikkutyttö käväisi samassa hississa pelaajan kanssa -> quit & uninstall :grumpy:
 
Kesäaleista ostin ja viitisen tuntia pelasin. Tästäkin suurimmaksi osin seisoskelin paikallaan, koska en uskaltanut edetä. Harmittaa kyllä olla tällainen paskahousu, vaikka kiinnostaisi tarina ja mahdollinen hiiviskely pirusti. Erityisesti kuumottaa jumpscaret, vaikka opin tunnistamaan vihollisia jo kohtalaisesti. Tein kyllä itselleni lupauksen, että jossain vaiheessa vedän tämän läpi vaikka väkisin.

Väheneekö pelin kauhu/jännityselementit pelin myötä vai pitääkö vain yrittää kestää ja tottua samaan tunnelmaan kuin alussa? Olen päässyt tähän mennessä johonkin isolle alueelle, missä kohtasin myös ensimmäistä kertaa toisen tyyppisen ja vähän kovemman olion.

:rofl: I feel u bro! Itelläkin tympii kun en vain uskalla pelata liian jänniä pelejä :facepalm: Esim dishonored oli tunnelmaltaan juuri ja juuri rajoilla että pelistä pystyi nauttimaan :nb: Skyrimiä tuli pelattua 250h, mutta oltiin siinäkin rajoilla, että onko tunnelma liian pelottava luolissa. Ja mainittakoon vielä, että aikoinaan pelasin F.E.A.Ria siihen asti, kun eräs punamekkoinen pikkutyttö käväisi samassa hississa pelaajan kanssa -> quit & uninstall :grumpy:

Vähän OT:n puolelle mutta kokeilkaas pojjaat Alien Isolationia jos noi jump scaret on liikaa :D:D

Takas aiheeseen. Oon pantannu Preyn ostamista kun ekat revikat ei oikeen herättäny mielenkiintoa mutta nyt kun toi lisäri on tullu niin kannattaako ostaa peli + Mooncrash vai pelkkä peli ensin? Onks Mooncrash kokonaan erillinen lisäri vai sisältyykö siitä jotain emopeliinkin?
 
Mooncrash on haasteellinen lisäosa jossa tulee taustatietoa ja lisää turinaakin ja se ei ole samanlainen itse pää pelin kanssa. Sen pääpaino on ajan kulun ja muiden haasteiden kanssa painiminen samassa kentässä useampaan kertaan, kunnes pelaaja onnistuu saamaan viisi erilaista pelattavaa hahmoa turvaan. Kyse on siis pelillisesti nopeampi tempoisesta ja strategisesta lisäosasta, jossa peliä pelataan ja suoritetaan ihan eri lähtökohdasta. Veikkaan olevan hyvä niille, jotka eivät havainneet alkuperäistä peliä liian vaikeaksi vaikeallakaan vaikeustasolla ja jotka eivät pelkää yrittää uudelleen parin kosahduksenkaan jälkeen. Itse varmaan ostan lisäosan jostakin alesta mahdollisimman edukkaasti.
 
Viimeksi muokattu:
Pahoittelut nostosta, mutta pakko kommentoida tätä peliä, kun tuli 6€:lla ostettua Steamista pari viikkoa sitten. Aivan huikea peli. Mennyt itseltä täysin ohi julkaisuvuonna. Kenttäsuunnittelu on parasta ikinä missään. Tuo että pyöritään avaruusasemalla melkoisen vapaasti on ihan helvetin hienosti toteutettu. Ei ihan niin ahdistava kuin Alien Isolation, mutta sopivan ahdistava kuitenkin. :) 28 tuntia meni läpipeluuseen. "You competed the game in the most emphatic way possible" Yhtään ihmistä en tappanut, enkä ottanut typhonemuokkauksia. Eli lähinnä pistol ja shotgun meiningillä mentiin läpi. Täytyy varmasti joskus kokeilla noilla typhon-kyvyillä ja muilla sädeaseilla uudestaan. Aika Dishonored fibatkin tuli ajoittain, jopa valikoista ja hahmon kehityksestä tuli diso mieleen. Ilmeisesti samalla pelimoottorila ja samalla porukalla tehty peli?
 
Pahoittelut nostosta, mutta pakko kommentoida tätä peliä, kun tuli 6€:lla ostettua Steamista pari viikkoa sitten. Aivan huikea peli. Mennyt itseltä täysin ohi julkaisuvuonna. Kenttäsuunnittelu on parasta ikinä missään. Tuo että pyöritään avaruusasemalla melkoisen vapaasti on ihan helvetin hienosti toteutettu. Ei ihan niin ahdistava kuin Alien Isolation, mutta sopivan ahdistava kuitenkin. :) 28 tuntia meni läpipeluuseen. "You competed the game in the most emphatic way possible" Yhtään ihmistä en tappanut, enkä ottanut typhonemuokkauksia. Eli lähinnä pistol ja shotgun meiningillä mentiin läpi. Täytyy varmasti joskus kokeilla noilla typhon-kyvyillä ja muilla sädeaseilla uudestaan. Aika Dishonored fibatkin tuli ajoittain, jopa valikoista ja hahmon kehityksestä tuli diso mieleen. Ilmeisesti samalla pelimoottorila ja samalla porukalla tehty peli?
Voi vitsit, kuulostaapa hyvältä! Mutta vissiin kuites liian ahdistava ja painostava tällaiselle nynnylle? Onko pimeitä paikkoja ja pelottavia örmöjä?
Itselle Dishonored on jo riittävän jännittävä...
 
Paikat ei ole pimeitä eikä typhonitkaan säikyttele ällöttävällä ulkonäöllään. Tästäkin huolimatta, peli on hyvin tunnelmallinen ja sellainen pieni pelon ilmapiiri on jatkuvasti läsnä. Upea ja uniikki tunnelma, aivan kuten dishonoredissakin.
 
Minulla on melko matala toleranssi kauhupelien suhteen, mutta Prey ei ollut pelottava. Jännittävä ja kuumottava, mutta ei kauhistuttava. "Kauhu" on samalla tasolla kuin jossain Thiefissä tai Bioshockissa. Vähän Dishonoredia jännempi.

Pelissä on tosin yksi oikein klassinen jumpscare. Paikassa, jossa pitää "kalibroida" näyttöruutu tökkimällä siihen ilmestyviä palluroita, hyppäsin melkein ilmaan kun ruutuun rävähtikin yhtäkkiä yksi pelin tervamöröistä kovan ääniefektin kera. Hyppysäikkyjä on kuitenkin vain tämä yksi ja siihen voi halutessaan varautua, kun pitää tuon kuvauksen mielessä.
 
Kiitoksia, näiden perusteella pitää laittaa peli wishlistille ja ostaa jahka tulee taas kuudella egellä tarjolle :cigar:
 
"Kauhu" on samalla tasolla kuin jossain Thiefissä tai Bioshockissa
Ehkäpä jopa kuin System Shock 2:ssa. Köh köh köh...

Itsellä meni loppu pelkällä "miksi tuhlata aikaa ja vaivaa taistelemalla, kun juoksemalla ohi pääsee helpommalla?" pohjalta.
 
Jaa, pitäsköhän tuo ottaa pelikirjastosta pölyttymästä ja iskeä takas tulille. Jäi viime kerralla kesken mielenkiinnon lopahdettua; resurssien puutteeseen ja waypointtien katoamiseen ja muihin bugeihin -- tuohon on tullut näemmä läjä päivityksiä, sitten viime peluun (josta tyyliin valovuosi), niin nyt olisi varmaan korkea aika jatkaa jauhantaa uudella puhtaalla savella.

IGN:n antoi tälle alkujaan arvosanaksi 4/10 ja päivitti sen sitten bugikorjausten ja fixien jälkeen 8/10.
Prey-Bad-Review.jpg
Omat kokemuket pitäytyvät tosissaan tossa pre-patch versiossa (ulisin tuosta ihan muilla foorumeilla / io-tekkiin tuli liityttyä 2018 alkupoliskolla) ja sitten tulikin muita mielenkiintoisia julkaisuja ja Prey päätyi mulla ihan huomaamatta pelikirjastoon pölyttymään ja unholaan.

Sanotaan suoraan, että osasyynä on varmaan oma pelityyli kun tykkään FPS räiskinnöistä ja laitan aseet aika herkästi laulamaan. Toki poikkeuksena Fallout4 ja Fromin Sekiro: Shadow Dies Twice, Resident Evilit, DeadSpace -sarja, rallipelit, korealaiset morpit, avaruussimut ja jokku strategiapelit.

Preyssä tuli lootattua kaikki mitä pystyi ja tuli lahdattua joka ikinen, joka kävi päälle: oli se phantomien/mimic:ien manipuloima ihminen tai ei. Viimosin muistikuva on, että taisin jäädä jumittamaan tuohon avaruus-leijailukohtaan ton aseman ulkopuolelle: ammukset/resurssit oli loppu ja siellä on vissiin se yks kohta, jossa möllejä, joitten ohi en sitten päässyt, kun nuo waypointit lakkas mun ruudulla toimimasta. Tiedän, että siellä aluksen ulkopuolella on joku ovi/rako/vipu/tms. mutta waypointin puuttumisesta vuoksi en sitä löytänyt, ja kun vihut puski päälle häiritsemään, ja niitä ei saanut nirrittyä pois tieltä, kun en löytänyt enempäiä resursseja aseisiin enkä nanoprintteriin, niin siirryin siinä sitten vaivihkaa ja huomaamatta muiden pelien pariin.

Kun nyt alkaa muistelemaan niin tyrmistyin ensimmäiseksi HUD -ristitähtäimen sijoitteluun. Löytyy normaalista aavistuksen alempaa, ei siitä ruudun keskeltä. Tuli pidettyä tähtäin kohdistettuna suoraan eteenpäin ja tuntui että katot oli paremmin esillä kuin se lattia -- joka puolestaan enteili että "kamaa tulee niskaan". Tuohon ristitähtäimen sijotteluun muistaakseni totuin suht nopeasti. Anthem tais olla toinen peli, jossa tähtäin on sijoitettu toisin (siis Anthemin lentelypuolen HUD-tähtäin - tavanomasta ylempänä, niin että maa paremmin esillä).

FOV:n säätöä ei muistaakseni Preystä silloin aikoinaan suoraan löytynyt, ja tässä triidissä oli kans puhetta, että olisi mahollisesti tulossa, niin ettei tarvitsisi puukotella .ini filukkaa (steam achievementit lakkaa toimimasta). Nykystä Prey:n tilaa en osaa sanoa, löytyykö FOV slideri pelin settareista suoraan.

Minusta peli ei ole pelottava: kävi vähän samoin kuin Alien Isolationin kanssa; pari kertaa kun Alienissa kuoli, sitä pääs jyvälle kuminauhamaisesti toimivan AI:n päälle, ja se alkupään jännitys uupahti. Vähän sama tapahtui Preyssa kun, sitä jauhoi vähän etiäpäin.

Eli summarum: taidan laittaa tuon takas tulille.
 
Jaa, pitäsköhän tuo ottaa pelikirjastosta pölyttymästä ja iskeä takas tulille. Jäi viime kerralla kesken mielenkiinnon lopahdettua; resurssien puutteeseen ja waypointtien katoamiseen ja muihin bugeihin -- tuohon on tullut näemmä läjä päivityksiä, sitten viime peluun (josta tyyliin valovuosi), niin nyt olisi varmaan korkea aika jatkaa jauhantaa uudella puhtaalla savella.

IGN:n antoi tälle alkujaan arvosanaksi 4/10 ja päivitti sen sitten bugikorjausten ja fixien jälkeen 8/10.
Prey-Bad-Review.jpg
Omat kokemuket pitäytyvät tosissaan tossa pre-patch versiossa (ulisin tuosta ihan muilla foorumeilla / io-tekkiin tuli liityttyä 2018 alkupoliskolla) ja sitten tulikin muita mielenkiintoisia julkaisuja ja Prey päätyi mulla ihan huomaamatta pelikirjastoon pölyttymään ja unholaan.

Sanotaan suoraan, että osasyynä on varmaan oma pelityyli kun tykkään FPS räiskinnöistä ja laitan aseet aika herkästi laulamaan. Toki poikkeuksena Fallout4 ja Fromin Sekiro: Shadow Dies Twice, Resident Evilit, DeadSpace -sarja, rallipelit, korealaiset morpit, avaruussimut ja jokku strategiapelit.

Preyssä tuli lootattua kaikki mitä pystyi ja tuli lahdattua joka ikinen, joka kävi päälle: oli se phantomien/mimic:ien manipuloima ihminen tai ei. Viimosin muistikuva on, että taisin jäädä jumittamaan tuohon avaruus-leijailukohtaan ton aseman ulkopuolelle: ammukset/resurssit oli loppu ja siellä on vissiin se yks kohta, jossa möllejä, joitten ohi en sitten päässyt, kun nuo waypointit lakkas mun ruudulla toimimasta. Tiedän, että siellä aluksen ulkopuolella on joku ovi/rako/vipu/tms. mutta waypointin puuttumisesta vuoksi en sitä löytänyt, ja kun vihut puski päälle häiritsemään, ja niitä ei saanut nirrittyä pois tieltä, kun en löytänyt enempäiä resursseja aseisiin enkä nanoprintteriin, niin siirryin siinä sitten vaivihkaa ja huomaamatta muiden pelien pariin.

Kun nyt alkaa muistelemaan niin tyrmistyin ensimmäiseksi HUD -ristitähtäimen sijoitteluun. Löytyy normaalista aavistuksen alempaa, ei siitä ruudun keskeltä. Tuli pidettyä tähtäin kohdistettuna suoraan eteenpäin ja tuntui että katot oli paremmin esillä kuin se lattia -- joka puolestaan enteili että "kamaa tulee niskaan". Tuohon ristitähtäimen sijotteluun muistaakseni totuin suht nopeasti. Anthem tais olla toinen peli, jossa tähtäin on sijoitettu toisin (siis Anthemin lentelypuolen HUD-tähtäin - tavanomasta ylempänä, niin että maa paremmin esillä).

FOV:n säätöä ei muistaakseni Preystä silloin aikoinaan suoraan löytynyt, ja tässä triidissä oli kans puhetta, että olisi mahollisesti tulossa, niin ettei tarvitsisi puukotella .ini filukkaa (steam achievementit lakkaa toimimasta). Nykystä Prey:n tilaa en osaa sanoa, löytyykö FOV slideri pelin settareista suoraan.

Minusta peli ei ole pelottava: kävi vähän samoin kuin Alien Isolationin kanssa; pari kertaa kun Alienissa kuoli, sitä pääs jyvälle kuminauhamaisesti toimivan AI:n päälle, ja se alkupään jännitys uupahti. Vähän sama tapahtui Preyssa kun, sitä jauhoi vähän etiäpäin.

Eli summarum: taidan laittaa tuon takas tulille.

Suosittelen todella. Tää on yks parhaista "RPG shoottereista". Noi aluksen ulkopuoliset kohtaukset oli omasta mielestä myös ehkä oelin ainoa vähän ärsyttävä juttu. Onneks niitäei nyt ihan hirveesti ole. Ja eihän tää nyt mikäön puhdas FPS peli ole, joten ei kannata liikaa vertailla gunplaytä niihin.
 
Tämä peli on myös Xbox game pass PC:ssä, joka ilmeisesti 1eur/kk edelleen.

(Itse jo yhden kuukauden tuolla hinnalla tätä palvelua tilasin, tilaus loppui nelisen viikkoa sitten, mutta nyt tuo ohjelma taas tarjoaa 1eurolla uutta kuukautta vaikka piti olla vain ensimmäinen kuukausi tuohon hintaan.)
 
Nyt, kun puhutte niin pitää itsekin pelata lähiaikoina. Julkaisussa pelasin jokusen tunnin ja tykkäsin kyllä, mutta muiden kiireiden takia jäi silloin.
 
Varmaan juuri nuo ennakko-arviot pilasivat pelin maineen vähän samaan tapaan kuin No Man's Skyllekin kävi. Siksi jäi itseltäkin kenties kokeilematta julkaisun aikoihin. Ei ollut bugeista tietoakaan nyt pelatessa. Pelissä on hauska GLOO-cannon, joka ampuu uretaanin tapaista vaahtoa. Mahdollistaa oikomisen monessa kohtaa. Sama hakkeroinnin kehittäminen mahdollistaa moneen paikkaan pääsemisen ennen aikojaan tai jos kehittää "leveragea" saa vähän vipuvoimaa esineiden siirtelyyn kulkuväylien edestä, jos ei juuri sitä tiettyä keycardia jaksa metsästää ympäri asemaa. Ei tosiaan montaa semmoista tekemällä tehtyä säikäytyskohtaa ole tehty, mutta saatu aika hyvä painostava tunnelma asemalle. Eikä ole lähdetty DOOM linjalle, että kaikkialla on helvetin pimeää. Taskulamppua ei kovin montaa kertaa tarvinnut.
 
Varmaan juuri nuo ennakko-arviot pilasivat pelin maineen vähän samaan tapaan kuin No Man's Skyllekin kävi. Siksi jäi itseltäkin kenties kokeilematta julkaisun aikoihin. Ei ollut bugeista tietoakaan nyt pelatessa. Pelissä on hauska GLOO-cannon, joka ampuu uretaanin tapaista vaahtoa. Mahdollistaa oikomisen monessa kohtaa. Sama hakkeroinnin kehittäminen mahdollistaa moneen paikkaan pääsemisen ennen aikojaan tai jos kehittää "leveragea" saa vähän vipuvoimaa esineiden siirtelyyn kulkuväylien edestä, jos ei juuri sitä tiettyä keycardia jaksa metsästää ympäri asemaa. Ei tosiaan montaa semmoista tekemällä tehtyä säikäytyskohtaa ole tehty, mutta saatu aika hyvä painostava tunnelma asemalle. Eikä ole lähdetty DOOM linjalle, että kaikkialla on helvetin pimeää. Taskulamppua ei kovin montaa kertaa tarvinnut.

Mullakin Prey menossa ja sama homma, että arvostelujen takia ei tullut aikaisemmin tähän tartuttua.

Bugeista sen verran että kunnollinen controller-tuki oli tullut pelin uusimpaan versioon, mutta sen kytkeminen
päälle meni sekaisin Steamin controller-tuen kanssa. Googlen avulla asia selvisi ja sai ruksattua monivalintatehtävän oikein.
Xbox one controllerin saaminen käyttöön voi näköjään olla joissain AAA PC-peleissä hiukan vaivalloista vielä nykyäänkin.

Yhden kerran peli on heittänyt virheilmoituksen pelistä poistuessa. Googlasin sen ja luultavasti on pelin, ei pelikoneen syytä. edit: Oli koneen vika. Kellotetut muistit halusivat yhden vuoden jälkeen karvan verran lisää jännitettä.

Olen tykännyt pelin tunnelmasta ja mahdollisista eri pelityyleistä kovasti.
 
Viimeksi muokattu:
@hik Kun mainitsit ettet arvostelujen takia heti peliin tarttunut, on todettava että pelilehtien arvostelut (siis myös videot) ovat kärsineet tänäpäivänä ns. superhypermegaultra-taantuman, eli ovat pääasiassa jonkun kerran kuussa pari tuntia pelaavan jonezein kirjoittamia.
Suosittelen tänä päivänä tarkastelemaan pelivideoita missä ei puhuta mitään päälle ja halutessaan lukemaan huoliteltuja itse pelaajien kirjoittamia palautteita, mitkä vaikuttavat arviossaan reiluilta. Steamin kokonaisarvioon ei kannata luottaa pätkääkään.
Minä en lue yksinkertaisesti enää yhtäkään pelilehteä, kun omia lemppareita on lytätty huonoin perusteluin ja tusinatauhkaa kuten uusin God of War ylistetty palkintojen saattelemana. En vissiin kuuluu näiden lehtien kohdeyleisöön enää.

Tässä hetki sitten Preyn lisäosa Mooncrash maksoi 4 €, mikä tuli ostettua. Kirjoittelen ajatuksiani siitä tänne jonkin ajan päästä.
 
@hik Kun mainitsit ettet arvostelujen takia heti peliin tarttunut, on todettava että pelilehtien arvostelut (siis myös videot) ovat kärsineet tänäpäivänä ns. superhypermegaultra-taantuman, eli ovat pääasiassa jonkun kerran kuussa pari tuntia pelaavan jonezein kirjoittamia.
Suosittelen tänä päivänä tarkastelemaan pelivideoita missä ei puhuta mitään päälle ja halutessaan lukemaan huoliteltuja itse pelaajien kirjoittamia palautteita, mitkä vaikuttavat arviossaan reiluilta. Steamin kokonaisarvioon ei kannata luottaa pätkääkään.
Minä en lue yksinkertaisesti enää yhtäkään pelilehteä, kun omia lemppareita on lytätty huonoin perusteluin ja tusinatauhkaa kuten uusin God of War ylistetty palkintojen saattelemana. En vissiin kuuluu näiden lehtien kohdeyleisöön enää.

Tässä hetki sitten Preyn lisäosa Mooncrash maksoi 4 €, mikä tuli ostettua. Kirjoittelen ajatuksiani siitä tänne jonkin ajan päästä.

Käytin oikeastaan melko paljon aikaa pelin valkkaamiseen ennen kuin tällä kertaa lopulta valkkasin juuri Preyn. Luin Steamin arvioita ja katsoin läpipeluuvideosta pätkiä. Nämä on niin makuasioita. Aikaisemmin en valinnut peliä myös osaksi sen takia koska oli kiire pelata joku muu peli ensin pois alta. Prey on vähän parempi kuin odotin.

Ei ole mikään menetys, etten tarttunut peliin aikaisemmin. Sopii hyvin pelata pelejä vähän jälkijunassa. Bugit on pois, modeja löytyy ja pelit saa melkein ilmaiseksi. Eli Anttilan hinta ja Stockmannin laatu. Pelit pyörii jouhevasti jos pelikone on 1-2 v edellä päivityssyklissä peliin verrattuna.

Kiinnostaa kuullä Mooncrashin kokemukset.

Edit:
Prey vaan parani loppua kohti. Opin pelisysteemin kunnolla vasta kun olin pelannut ehkä jonkun 15-20 tuntia. Vähän tuli helpommaksi loppua kohti. Hauska peli oli. Kaiken kaikkiaan meni noin 30 tuntia ja sivutehtävistä jätin aika monta tekemättä. Ehkä voin joskus palata niihin mutta luultavammin ei.

Pelin lopuksi löysin itseni hidden roomista ja olin siihen lopetukseen tyytyväinen.
 
Viimeksi muokattu:
Varmaan juuri nuo ennakko-arviot pilasivat pelin maineen vähän samaan tapaan kuin No Man's Skyllekin kävi. Siksi jäi itseltäkin kenties kokeilematta julkaisun aikoihin. Ei ollut bugeista tietoakaan nyt pelatessa. Pelissä on hauska GLOO-cannon, joka ampuu uretaanin tapaista vaahtoa. Mahdollistaa oikomisen monessa kohtaa. Sama hakkeroinnin kehittäminen mahdollistaa moneen paikkaan pääsemisen ennen aikojaan tai jos kehittää "leveragea" saa vähän vipuvoimaa esineiden siirtelyyn kulkuväylien edestä, jos ei juuri sitä tiettyä keycardia jaksa metsästää ympäri asemaa. Ei tosiaan montaa semmoista tekemällä tehtyä säikäytyskohtaa ole tehty, mutta saatu aika hyvä painostava tunnelma asemalle. Eikä ole lähdetty DOOM linjalle, että kaikkialla on helvetin pimeää. Taskulamppua ei kovin montaa kertaa tarvinnut.
Ei ne pilannut tän pelin mainetta, vaan ne oli TÄYSIN oikeassa. Itsellä jäi peli siihen, kun piti palata sinne alotus mestaan hakemaan jotain korttia tms. Aulaan paukahti se iso mörkö ja sen jälkeen peli olikin lopullisesti jumissa. Se ei vain yksinkertaisesti enää suostunut lataamaan sitä alotusmestaa, koska jotain, jotain ja jotain. Tästä oli sitten useammankin toimesta valitukset ja bugikorjaus kyllä tuli myöhemmin. Paitsi, että se korjaus kusi savet ja olisi pitänyt aloittaa noin 90% pelanneena koko peli alusta. En ole vieläkään saanut itsestäni irti palatakseni takaisin tämän pariin. Toki nyt kun olen katsonut useammat speedrunit yms. niin tekee vielä vähemmän mieli.

Peli oli hauska ja mukaansatempaava, mutta jos pelissä on sellaisia bugeja mitkä sen kaataa niin, että peliä ei voi millään päästä loppuun vaikka siihen on tuhrannut jo useita tunteja niin se ei silloin ansaitse yhtään korkeampaa arvosanaa kuin ALA-ARVOINEN! Se, että myöhemmin jotain korjataan, paskasti, ei tee pelistä edelleenkään kuin korkeintaan välttävän tasoisen. On ihan oikein, että arvosteluissa peli arvioidaan juurikin sellaisena kuin se ulos tulee ja jos yrittää paskaa myydä niin on ihan oikein, että saa nenilleen. Millään muulla ei voi tulevaisuudessa toivoa, että pelit tulee edes liki valmiina ja bugittomina myyntiin.

Se on toki kiva, että te jotka myöhemmin olette päässeet pelaamaan jo beta testattua täyttä peliä, mitä siis betatestattiin maksavilla asiakkailla on kiva ja kiva jos tykkäsitte. Mutta täyden hinnan maksanutta saattoi "hieman" kirpasta tuollainen perseily.
 
Viimeksi muokattu:
9-

System Shock 1 oli 10 ja System shock 2 10-

Eli pirun hyvä vaikka nostalgiat ottaa pois.

T: betatestauksen kestänyt
 
Tuli nyt otettua tämäkin testaukseen Xbox game pass tilauksen myötä.

Noin 7 tunnin pelailun jälkeen täytyy sanoa, että pitkästä aikaan shooteri joka maistunut erittäin hyvin meikäläiselle.

Pelattavuus tuntuu mukavan sulavalta ja monipuoliselta. Tunnelma ja pelimaailma ollut tähän mennessä mielenkiintoisia. Hahmon kehitys ja parantaminen toteutettu hyvin. Tykkäsin myös asetelmasta, että pelaaja pääsee käytännössä alusta alkaen tutkimaan ympäristöä vapaasti. Tähän on saatu tuotua monelta osa-alueelta paljon hyviä juttuja, mutta silti pystytty eroamaan uniikkina kokemuksena verraten valtaosaan nykypäivän peleistä. Bugejakaan ei ole vielä ilmaantunut ja ilmeisesti nuo on enimmiltä osin saatu korjattua.

Ainut huolenaihe tässä taitaa jäädä, että miten tunnelma ja maailma jaksaa kantaa pelin loppuun. Ja ettei olisi liika pitkitetty tarinaa niin että iskee kyllästyminen.

Kyllä tämä meneen viime vuosien parhaimmistoon omalla listalla:tup:
 
Viimeksi muokattu:
Ainut huolenaihe tässä taitaa jäädä, että miten tunnelma ja maailma jaksaa kantaa pelin loppuun. Ja ettei olisi liika pitkitetty tarinaa niin että iskee kyllästyminen.

Kyllä tämä meneen viime vuosien parhaimmistoon omalla listalla:tup:
Itsellä ei ainakaan tällaista huomannut, tunnelma/tarina piti otteessa loppuun asti. Oli kyllä todella positiivinen yllättäjä, vähän epäreilua ettei ainakaan julkaisussa saanut osakseen ansaittua huomiota.
 
Itsellä ei ainakaan tällaista huomannut, tunnelma/tarina piti otteessa loppuun asti. Oli kyllä todella positiivinen yllättäjä, vähän epäreilua ettei ainakaan julkaisussa saanut osakseen ansaittua huomiota.
Niinpä. Itse olisin tämän todennäköisesti hankkinut jo julkaisun aikoihin, mikäli olisin tiennyt että on näinkin kova tekele kyseessä.

Nykypäivänä hankaluus se itsellä, että pelit tulee ostettua paljolti arvostelujen perusteella, jolloin jää sit tämän kaltaiset helmet kokematta.
 
Itsellä ei aikoinaan läpi pelätessa into niinkään lopahtanut, mutta panin kyllä merkille miten taistelut tarvi lopulta käytännössä vain Psychoshock ja Combat Focus -kykyjä + haulikkoa. Robotteihin ei tarvinnut edes kyjyjä, vaan pelkkä stungun oli riittävä. Myöskin resursseista ei koskaan ollut pulaa, sillä replikaattorilla pystyi tulostamaan lähes loputtomasti kaikkia tarvittavia, kuten ammuksia ja healthpakkeja, mutta mikä hölmöintä myös Neuromodeja. Vähän niinkuin jos System Shock 2:ssa aikoinaan olisi voinut saada loputtomasti upgrade-pisteitä sen sijaan että ne piti järkevästi sijoitella halutun buildin mukaan.
 
Itsellä ei aikoinaan läpi pelätessa into niinkään lopahtanut, mutta panin kyllä merkille miten taistelut tarvi lopulta käytännössä vain Psychoshock ja Combat Focus -kykyjä + haulikkoa. Robotteihin ei tarvinnut edes kyjyjä, vaan pelkkä stungun oli riittävä. Myöskin resursseista ei koskaan ollut pulaa, sillä replikaattorilla pystyi tulostamaan lähes loputtomasti kaikkia tarvittavia, kuten ammuksia ja healthpakkeja, mutta mikä hölmöintä myös Neuromodeja. Vähän niinkuin jos System Shock 2:ssa aikoinaan olisi voinut saada loputtomasti upgrade-pisteitä sen sijaan että ne piti järkevästi sijoitella halutun buildin mukaan.
Tuosta neuromodien craftauksesta en tiennytkään. Hieman outo ratkaisu kyllä jättää peliin tuommoinen mahdollisuus. Katoaa hahmonkehitykseltä idea aikalailla tuon myötä. Mitenköhän eri vaikeusasteilla, onkohan kaikissa tuo mahdollisuus:hmm:
 
Onhan se tasapainotettu niin, että kykypuiden myöhemmät vaiheet vaativat kymmenen neuromodia ja alien-kykyjä ottaessa turretit alkavat ampumaan kohti. Neuromodi on myös aika kallis craftata. En kokenut tuota itse mitenkään liian ylivoimaisena.
 
Ja ainakin ite koin, että siihen laitteeseen sai lopulta olla kantamassa koko ajan tavaraa ja kulkea ees taas, että siitä oikeasti tuli jotenki "op" että niitä neuromodeja sai niin paljon. Ite pelasin pelin ilman alien modeja, ei tuntunut missään vaiheessa, että olisin mitenkää ylivoimaisen tehokas, vaikka se alun jännitys ehkä laantukin kun ne perusmosat sai hengiltä suht kevyesti.
 
Vaikeustason kannattaa olla 'hard' jos on vähänkään enempi pelannut räiskintöjä. Tuolla vaikeustasolla kudit loppui parisen kertaa ja siksi piti hieman kikkailla. Kannattaa mainita viestissä se vaikeustaso jos haasteesta keskustellaan.
Lisäksi on hyvä muistaa kun on periaatteessa konsolipelistä kyse, että vaikeustasot toimivat sen mukaisesti, eli konsolin vaikea on periaatteessa PC:n normaali. Tässä pelissä siis PC:llä pitää valita vaikea pelatakseen normaalilla, sillä varsinkin helpoin taso on hiirellä tähdätessä kyllä lässy. Minullekin vaikea taso ohjaimella pelaten olisi ollut kyllä varsin haastava, mutta hiirellä pelaten pitkälti sopiva.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä ei aikoinaan läpi pelätessa into niinkään lopahtanut, mutta panin kyllä merkille miten taistelut tarvi lopulta käytännössä vain Psychoshock ja Combat Focus -kykyjä + haulikkoa. Robotteihin ei tarvinnut edes kyjyjä, vaan pelkkä stungun oli riittävä. Myöskin resursseista ei koskaan ollut pulaa, sillä replikaattorilla pystyi tulostamaan lähes loputtomasti kaikkia tarvittavia, kuten ammuksia ja healthpakkeja, mutta mikä hölmöintä myös Neuromodeja. Vähän niinkuin jos System Shock 2:ssa aikoinaan olisi voinut saada loputtomasti upgrade-pisteitä sen sijaan että ne piti järkevästi sijoitella halutun buildin mukaan.

Vaikeustasoa ylemmös. Hardilla ei todellakaan riitä matskut kaiken craftaamiseen. Ammksetkin aika vähissä monesti.
 
Pelaan hankalimmalla peliä konsolilla eikä kudit tai materiaalit ole missään vaiheessa lopussa. Toki nuohoan kaikki mestat ja käytän kierrätyskranaatteja aika vapauteesti.

Tai on mulla nyt materiaalit loppu, olen väkertänyt neuromodeja ja asepäivityksiä.

Mutta hitsi, hieno peli.
 
Pelasin ite näköjään hardilla ja muistaakseni lähinnä alussa oli jotain vaikeuksia ammusten riittävyyden tms. suhteen. Toki paljolti pelasin niin, että yritin säästää ammuksia ja tapoin wrenchillä sen mitä pystyin tai sit jopa välttelin vihuja. Lopussa sit sai mennä aika huoletta ja oli skillejä vaikka muille jakaa.
 
Pelasin ite näköjään hardilla ja muistaakseni lähinnä alussa oli jotain vaikeuksia ammusten riittävyyden tms. suhteen. Toki paljolti pelasin niin, että yritin säästää ammuksia ja tapoin wrenchillä sen mitä pystyin tai sit jopa välttelin vihuja. Lopussa sit sai mennä aika huoletta ja oli skillejä vaikka muille jakaa.

Itse aikalailla tapoin kaikki, ketä vastaan tuli ja sillä tyylillä sai kyllä olla koko ajan craftaamassa pateja, ja silti piti varsinkin haulikon pateja käytellä välillä säästeliäästi.

Itsehän vedin ton läpi heti silloin julkkaron aikoihin, eli onhan jotkut pätsitkin saattanut vaikuttaa tuohon jonkun verran.

Modeja ja asepäivityksiä varten piti oikeasti kerätä ja säästää noita matskuja. Eo todellakaan ollu mikään itsesyään selvyys, että heti olisi saanut noita craftattya.
 
Ostin itse alien-puolelta sen energiapallokyvyn, jolla sai tehtyä lämää aika mukavasti. Se säästi ammuksia. Kun oli vain tuo yksi kyky (kakkostasolla) ja kaikki muut ihmispuolelta niin tykit pysyi vielä liittolaisina.
 
Miten raskas peli tuo on ? Itsellä ois kys. Pelille tarjolla htpc:n kautta uhd tykki 140" kangas 7.2.6 atmos äänillä.. Vois olla ihan tunnelmallinen.
 
Miten raskas peli tuo on ? Itsellä ois kys. Pelille tarjolla htpc:n kautta uhd tykki 140" kangas 7.2.6 atmos äänillä.. Vois olla ihan tunnelmallinen.

4 ydintä riittää ja full HD pyörähtää jo gtx 970. Monikanavaäänillekin taitaa tuki löytyä tosin ei täydellinen sellainen. Kuulokkeilla kuulosti omaan korvaan hyvältä. FOV tuunaaminen valkokankaalle sopivaksi arvatenkin kaiken a ja o.
 
Hauskaa oli niin kauan kun sitä kesti, kunhan alun nihkeydestä selvisi. Kun pelasi ilman aloittelijan oppaita niin ei tiennyt, että mitkä on ne gamebreakeriskillit eli että haulikko ja combat focus määrää tahdin.

Loppu oli toki aika mustaa paskaa ja koen lopun alkeneen siitä kun..

alukselle saapuu "rescue team" ja joka helvetin reiästä spawnaa niitä clap trappeja enemmän kuin kellään on paristoja sähköttää osiksi. Olisi voinut olla melkein sellainen point of no return -varoitus tuossa broidin tietokoneella
 

Ilmaisena epicissä.
Kiitos. Tätä on kehuttu maasta taivaisiin, joten pitääpä kokeilla, vaikka en jumpscare-peleistä muuten pidäkään.

Mooncrash-lisäosaa on kehuttu vielä enemmän ja useammassakin arvostelussa on sanottu että se on kaikessa mielessä parempi kuin uutuuspeli Deathloop. Mistähän sen saisi tähän hommattua kätevimmin? Saako Steam-versiota liitetyä mitenkään Epic Launshcerin kautta ladattuun peliin, tai saako vastaavasti Epic Launcherista mitään koodia, jolla sieltä ladatun/ostetun pelin voisi lisätä Steamiin?

Edit.
Ei hitto, Mooncrash tulee näköjään tuossa mukana. Loistavaa!
 
Viimeksi muokattu:
Voi vitsit ku uskaltais pelata tätä. Vissiin vain yks jump scare, mutta kuuleman perusteella tunnelma on ahdistava, niin empä oikein tiedä.

Taidan mennä leikkimään käpylehmillä..
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 718
Viestejä
4 496 641
Jäsenet
74 273
Uusin jäsen
Aloittelija6271

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom