Mitä tarkoittaa "ryssinyt lehtipuolen"? Posti jakaa aika paljon aikakaus- ja sanomalehtiä. Esimerkiksi kesällä uutisoitiin, että Alman varhaisjakelu siirtyy Postille, ellei jo siirtynyt. Tarkoitatko siis TES:ten osalta?
En oikein pysy perässä. Mistä ihmiset tässä threadissa ovat saaneet päähänsä, että perinteinen postinjakelu olisi nykyään tappiollista? Olen yrittänyt etsiä lähdettä tuolle väitteelle sitä kuitenkaan löytämättä. Toki tuo määrän pudotus painaa kovasti päälle, josta sitten massiiviset säästötavoitteet.
Itse olen sitä mieltä, ettei kuolevan postinjakelun avaaminen kilpailulle ollut kovin hyvä ratkaisu valtiolta samalla, kun osinko-odotukset ovat melko massiiviset.
Posti nosti aikoinaan rajusti lehtijakelun (varhaisjakelun ja myös aikakauslehtien) hintaa. Muunmuassa tämän seurauksena tuli Jakeluyhtiö Suomi ja loppu onkin historiaa. Matopurkki aukesi ja nyt niitä yritetään poimia käsin takaisin purkkiin.
Kirjejakelu todenäköisesti on kannattavaa asutuskeskuksissa, mutta rankasti tappiollista muualla. Postin osalta kokonaisuus taitaa vielä olla voitollista, mutta voluumien kadotessa myös hyvät alueet muuttuvat kannattamattomiksi. Arvaukseni on, että tappiollisuus näkyy jo lähivuosien ennusteissa.