Postin kulkemisen vaikeus

Jahas ilmeisesti oli joku vanha europa.eu alv artikkeli kun heitti vanhaan alv rajadokumenttiin, vaikka jutussa itsessään puhuttiin jo oos järjestelmässä ja jostain tulevista 2023 muutoksista, vai tarkoittikohan se artikkeli 2025 voimaan tulevia alv vapaita toimintoja EUn sisällä "pien yrityksille", ilman kohdemaassa olevaa toimistoa. Samat taitaa olla euromääräiset rajat alv vapaalle toiminnolle kuin tuossa vanhassa alv dokumentissa. Suomen "alv huojennus" poistuu.
 
Viimeksi muokattu:
On siinä vieläkin vuosimyyntiraja, mutta se on 10000 euroa ja lasketaan kaikesta rajat ylittävästä EU:n sisäisestä myynnistä (eli ei vain Suomeen kohdistuva myynti), ja koskee vain yhdessä maassa (oltava EU-maa) toimivia yrityksiä.
Eli ylittyy huomattavasti aiempaa helpommin.

ALV-direktiivin artikla 59 c kohta 1.
Joo tuo raja on niin olematon että täyttyneet kaikilla kun ei ole enää "maakohtainen".
 
Jahas ilmeisesti oli joku vanha europa.eu alv artikkeli kun heitti vanhaan alv rajadokumenttiin, vaikka jutussa itsessään puhuttiin jo oos järjestelmässä ja jostain tulevista 2023 muutoksista, vai tarkoittikohan se artikkeli 2025 voimaan tulevia alv vapaita toimintoja EUn sisällä "pien yrityksille", ilman kohdemaassa olevaa toimistoa. Samat taitaa olla euromääräiset rajat alv vapaalle toiminnolle kuin tuossa vanhassa alv dokumentissa. Suomen "alv huojennus" poistuu.
Juu, tuo pienten yrityksen ALV-vapautus (Suomessa tällä hetkellä 15 000€, mutta voi muuttua kun ALV-alarajahuojennus poistuu 2025) on tuossa dokumenttisi "Exemption for small enterprises³"-sarakkeessa, ja ne jatkavat voimassaoloaan elleivät maat niitä itse muuta (sallittu väli jatkossa 0-85000 €).

Eli 2025 lähtien muiden EU-maiden pienyritykset (EU-liikevaihto alle 100 000€) voivat hyödyntää Suomen ALV-vapausrajaa (mutta näihin myynteihin liittyvien ostojen alvia ei voi vähentää verotuksessa yrityksen kotimaassakaan).

(Lisätietoja: VAT scheme for Small Businesses - Taxation and Customs Union - European Commission)
 
Eikä tälle vitun postilaitokselle nyt saada jotain joukkokannetta aikaiseksi ihan kaikesta? Ja kansalaisaloitetta esimerkiksi tuon uuden pakotetun "käsittelymaksun" poistamiseksi tullattavissa paketeissa? Mikä vitun käsittelymaksu se postille on jos vastaanottaja maksaa tavarasta tullin? Käsittelymaksuahan ei tarvitse maksaa jos ei tulliakaan. Samassa varastossa se makaa.

Vahva tämä.

Aivan naurettavaa, että maksan 1€ tuotteesta melkein 3€ postille täysin turhasta. ALV:n voin maksaa mielelläni, mutta mitä saan vastineeksi tuolle 2,9€:lle? En mitään. Itse teen tullille ilmoituksen jne. Posti voisi keskittyä vaikka ruohonleikkaamiseen, jos ei kerta pakettien toimittaminen kiinnosta.
 
Nyt meni jotain putkeen. Normaalisti jos ei ole automaattiin mahtunut niin paketti on kuskattu paikalliseen K-Marketiin muutaman kilometrin päähän, mutta nyt tuli 2 Zalandopakettia joista toinen ei mahtunut valittuun automaattiin, niin se vietiin naapurikaupan automaattiin noudettavaksi! Hemmetin hyvä!:thumbsup::thumbsup:
 
Vahva tämä.

Aivan naurettavaa, että maksan 1€ tuotteesta melkein 3€ postille täysin turhasta. ALV:n voin maksaa mielelläni, mutta mitä saan vastineeksi tuolle 2,9€:lle? En mitään. Itse teen tullille ilmoituksen jne. Posti voisi keskittyä vaikka ruohonleikkaamiseen, jos ei kerta pakettien toimittaminen kiinnosta.

Joku on tehnyt tosta käsittelymaksusta ilmoituksen tms. johonkin viranomaiseen. Asian käsittely on kesken.
 
Tänään piti saapua kiinakirje mistä maksettu käsittelymaksu.

Seurannassa lähetys luovutettu vastaanottajalle ja lähetystä ei löydy lukollisesta postilaatikosta. Vmp
 
Jaahas katotaan saako aspa mitään selkoa lähetyksen tilanteesta. Noita Vantaan lajitteluja vaan tulee aina välillä. Pari viikkoa alkaa olemaan jo liikaa odottelua. Sen verran kuitenkin sain selville, että nuo lajittelut ei ilmeisesti merkkaa mitään. Ne tulevat automaattisesti jostain järjestelmästä ilman, että lähetystä edes skannataan. Eli vaikka niitä nyt on tullut kohta 10kpl, niin todennäköisesti paketti vaan lojuu jossain hyllyssä ilman että sille tehdään mitään.
 
Tänään piti saapua kiinakirje mistä maksettu käsittelymaksu.

Seurannassa lähetys luovutettu vastaanottajalle ja lähetystä ei löydy lukollisesta postilaatikosta. Vmp
Posti vaan taas sekoillut seurannan tietojen kanssa, luultavasti parin päivän sisällä on noudettavissa jostakin 20km päässä olevasta asiamiespostista. Muutaman kerran on omalle kohdalle vastaava osunut.
 
Vähän rupee jännittää, että tuleeko toi briteistä tuleva paketti perille ennen kuin lähden kahdeksi viikoksi mökille. Perjantaina tullattu siis paketti (jonka periaatteessa olisi pitänyt tapahtua automaattisesti) ja koska tilaus vaiheessa maksettu ALV:t niin postin käsittelymaksuja ei tarvinnut maksaa, vaan piti pistää Posti huolintaan sähköpostia, että vapauttavat lähetyksen. Vielä ei ole mitään tapahtunut. Kauankohan noilla yleensä tossa vapautuksessa kestää, tai onko viime aikaisia tietoja?
 
Mitä siinä tapauksessa pitäis tehdä, jos en edes tiedä mikä niistä mun kiina tilauksista on tullattava, kun ei se ilmene siitä kirjeestä mitenkään?
 
Mikäköhän siinä on kun Express-rahti ei oo mihinkään seurannan mukaan Vantaan lajittelun jälkeen edistynyt?

Screenshot_20210713-053051.jpg
 
Ihan simppeli pikkupaketti, mahtuu postiluukusta, lähti seikkailemaan jonnekin. Meinasikin tulla liian nopeasti.
posti-on-iloinen-asia-WinSnap-2021-07-13-09-21.png

Samasta (sattumoisin) toissa viikolla tilattu paketti tuli parissa päivässä lähikaupan postiautomaattiin. Mutta näillä lienee on erilliset reittinsä tjsp.

Eihän tämä ole mitään siihen nähden mitä tässä ketjussa olen nähnyt, enkä kummemmin odota tätä, mutta satuinpa nyt katsomaan, että missä mennään.
 
Kyllä taas saa käsittelymaksulle vastinetta, käsittelevät näemmä oikein ajan kanssa näitä nyt. :facepalm:

photo_2021-07-13_10-48-54.jpg
 
Kyllä taas saa käsittelymaksulle vastinetta, käsittelevät näemmä oikein ajan kanssa näitä nyt. :facepalm:

photo_2021-07-13_10-48-54.jpg
Saattaa olla, että lähti jo tulemaan kerta on rekisteröity jossain. Nuo lajittelut tulee vaan automaattisesti järjestelmästä, eivätkä merkkaa oikeasti mitään. Naurettavaa kyllä, että jengillä tulee myöhemmin tullattuja lähetyksiä läpi ja itellä alkaa jo kolmas viikko odottelua. Missähän vaiheessa viittis alkaa pyytämään tulli- ja käsittelymaksuja takaisin?
 
Saattaa olla, että lähti jo tulemaan kerta on rekisteröity jossain. Nuo lajittelut tulee vaan automaattisesti järjestelmästä, eivätkä merkkaa oikeasti mitään. Naurettavaa kyllä, että jengillä tulee myöhemmin tullattuja lähetyksiä läpi ja itellä alkaa jo kolmas viikko odottelua. Missähän vaiheessa viittis alkaa pyytämään tulli- ja käsittelymaksuja takaisin?
Joo, jää nähtäväksi, itse en yleensä huokaise ennen kuin näkyy "Lähetys on kuljetuksessa" joka yleensä on merkki siitä että se oikeasti on poistunut edes tullivarastolta. Tosin itsellä jo ennen tätä rahastussekoilua oli aika normi että osa tullissa käyneistä lähetyksistä lähti liikkeelle muutamassa päivässä ja joissain meni reilusti yli kaksi viikkoa siitä kun se _varmasti_ on Suomen päähän saapunut.

No, ainakin voi näistä keksiä omaa hupia, päivää ennen tuon lähetyksen tullimaksujen hoitamista on Porista lähetetty maan rajojen sisäinen Priority-kirje joka ei myöskään ole vielä saapunut, niin voi tässä nopalla arvuutella kumpi mahtaa tulla ensin.
 
Laitoin jonkun palautelomakkeen kautta viestiä, että missäs paketti. Noh ei kuulunut vastausta ja seuranta jumittaa paikoillaan, niin otin chatin kautta yhteyttä. Chatin vastaus oli, että "joo en mä nyt voi ruveta hoitaa tätä asiaa ku oot jo laittanu ton lomakkeen kautta viestiä, nii kollega käsittelee sen sitten jossain vaiheessa." Kysyin, että milloin, niin ei tietoa. Hohhoijaa.
 
Ihan simppeli pikkupaketti, mahtuu postiluukusta, lähti seikkailemaan jonnekin. Meinasikin tulla liian nopeasti.
posti-on-iloinen-asia-WinSnap-2021-07-13-09-21.png

Samasta (sattumoisin) toissa viikolla tilattu paketti tuli parissa päivässä lähikaupan postiautomaattiin. Mutta näillä lienee on erilliset reittinsä tjsp.

Eihän tämä ole mitään siihen nähden mitä tässä ketjussa olen nähnyt, enkä kummemmin odota tätä, mutta satuinpa nyt katsomaan, että missä mennään.
Näissä seurannoissa on riskinä (varsinkin nyt kun Posti on rajusti alihankkinut työvoimaa näihin), että siihen kapulaan, jolla näitä rekisteröidään ja käsitellään, on jäänyt väärä toimipaikkatunnus ja siksi kirjaukset menevät ihan ns. muualle kuin pitäisi.

Ei olisi ensimmäinen kerta, itsekin olen joutunut aikanaan näihin puuttumaan, kun alainen (postilainen) ei edes itse tajua, että rekisteröi kaikki kuittaukset jne. 250km päähän oikeasta paikasta. Alihankintahommat sitten on ihan oma maailmansa ja jos SOL:n kautta postille tulee vähän elämäänsä kyllästyneitä toimijoita, niin alihankkijoille sitten... Noh, en edes ala selittämään.
 
Laitoin jonkun palautelomakkeen kautta viestiä, että missäs paketti. Noh ei kuulunut vastausta ja seuranta jumittaa paikoillaan, niin otin chatin kautta yhteyttä. Chatin vastaus oli, että "joo en mä nyt voi ruveta hoitaa tätä asiaa ku oot jo laittanu ton lomakkeen kautta viestiä, nii kollega käsittelee sen sitten jossain vaiheessa." Kysyin, että milloin, niin ei tietoa. Hohhoijaa.
Se viesti on mennyt perille jo sinne toimipaikkaan sun palautelomakkeen perusteella. Jos siihen viestiin ei ole vastattu, niin ei se asiakaspalvelija muuta osaa tehdä, jos virhe lähetyksessä ei ole aivan ilmeisen selvä.
 
Näissä seurannoissa on riskinä (varsinkin nyt kun Posti on rajusti alihankkinut työvoimaa näihin), että siihen kapulaan, jolla näitä rekisteröidään ja käsitellään, on jäänyt väärä toimipaikkatunnus ja siksi kirjaukset menevät ihan ns. muualle kuin pitäisi.

Ei olisi ensimmäinen kerta, itsekin olen joutunut aikanaan näihin puuttumaan, kun alainen (postilainen) ei edes itse tajua, että rekisteröi kaikki kuittaukset jne. 250km päähän oikeasta paikasta. Alihankintahommat sitten on ihan oma maailmansa ja jos SOL:n kautta postille tulee vähän elämäänsä kyllästyneitä toimijoita, niin alihankkijoille sitten... Noh, en edes ala selittämään.
Ok. Eli ei välttämättä ole heittämässä mutkaa Oulussa? Vaikuttaako tuollainen kuitenkin perille tulemiseen? Tarkoitan, että onko tässä otettava yhteyttä Postiin? Ei mikään helppo homma se ...
 
Vein noin 3cm paksun ja 260g painavan kirjekuoren kokoisen paketin postiin. Oletin että se menee perinteisesti kirjeenä/maksikirjeenä. Täti testaili sitä sellaisen postilaatikkosapluunan kanssa muutaman kerran ja totesi että kyllä se siitä läpi menee, mutta on vähän nihkeä. Mumisi itsekseen jotain lisää ja veloitti 7,40€. En saanut minkäänlaista seurantakoodia.

Ihmettelin paluumatkalla hintaa ja katselin kotona Postin sivuilta, että 25 x 35,3 x 3 cm, 2 kg -kokoinen kirje menisi yhdellä 1,85€ ikimerkillä (nyt ostattivat niitä neljä). Ja jos nyt lasketaan vaikka että se 3cm ylittyi, niin sen olisi pitänyt silti mennä S-kokoisena pakettinakin halvemmalla (kts. kuva alla) ja siitä olisi saanut seurantakoodinkin. Vittu mitä palvelua taas.

1626199039487.png
 
Päivittäisin tietoni nykyaikaan, eli onko niin, että Postin kotiinkuljetus ei edelleenkään soita hakemaan alaovelta, jos alaovi on 24/7 lukossa ja summeria tai muuta tapaa informoida asukasta ei ole. Tällaisiakin kolhooseja nimittäin on.

Mitä siinä oikein pitäisi tehdä, jos lähettäjänä on ulkomainen kuljetusfirma, joka siirtyy pakotettuna Postin kyytiin Suomen päässä. Istua siellä alaovella klo 8-16 väli? Vai hakea suosiolla kallis EMS-"pika"paketti joskus myöhemmin pääpostista tämän logistisen mahdottomuuden takia, kun Posti ei raaskinut maksaa alihankkijalle minuutista ylimääräistä työaikaa ja 10 sekunnista puhelinaikaa. Jos taloyhtiön boomerit ei uskalla sitä alaoven avainta antaa alihankkijalle siinä missä kirjepostin jakajalle, mikä tämän ongelman toinen syyllinen on.
 
Vein noin 3cm paksun ja 260g painavan kirjekuoren kokoisen paketin postiin. Oletin että se menee perinteisesti kirjeenä/maksikirjeenä. Täti testaili sitä sellaisen postilaatikkosapluunan kanssa muutaman kerran ja totesi että kyllä se siitä läpi menee, mutta on vähän nihkeä. Mumisi itsekseen jotain lisää ja veloitti 7,40€. En saanut minkäänlaista seurantakoodia.

Ihmettelin paluumatkalla hintaa ja katselin kotona Postin sivuilta, että 25 x 35,3 x 3 cm, 2 kg -kokoinen kirje menisi yhdellä 1,85€ ikimerkillä (nyt ostattivat niitä neljä). Ja jos nyt lasketaan vaikka että se 3cm ylittyi, niin sen olisi pitänyt silti mennä S-kokoisena pakettinakin halvemmalla (kts. kuva alla) ja siitä olisi saanut seurantakoodinkin. Vittu mitä palvelua taas.

1626199039487.png

Kun 250 g ylittyy, niin 7,40 € eli 4 merkkiä on oikea hinta kirjeestä. Mutta postilainen olisi voinut myös tajuta ehdottaa, että XXS-paketti 4,90 eurolla olisi järkevin vaihtoehto.
 
Vein noin 3cm paksun ja 260g painavan kirjekuoren kokoisen paketin postiin. Oletin että se menee perinteisesti kirjeenä/maksikirjeenä. Täti testaili sitä sellaisen postilaatikkosapluunan kanssa muutaman kerran ja totesi että kyllä se siitä läpi menee, mutta on vähän nihkeä. Mumisi itsekseen jotain lisää ja veloitti 7,40€. En saanut minkäänlaista seurantakoodia.

Ihmettelin paluumatkalla hintaa ja katselin kotona Postin sivuilta, että 25 x 35,3 x 3 cm, 2 kg -kokoinen kirje menisi yhdellä 1,85€ ikimerkillä (nyt ostattivat niitä neljä). Ja jos nyt lasketaan vaikka että se 3cm ylittyi, niin sen olisi pitänyt silti mennä S-kokoisena pakettinakin halvemmalla (kts. kuva alla) ja siitä olisi saanut seurantakoodinkin. Vittu mitä palvelua taas.

1626199039487.png
Postin sivujen mukaan 250g-500g kirje 7,4€

Mutta postilainen olisi voinut myös tajuta ehdottaa, että XXS-paketti 4,90 eurolla olisi järkevin vaihtoehto.
Myydäänkö tuota postissa ?
Tai jos käy niissä "asiamiesposteissa", niin myydäänkö siellä.
 
Päivittäisin tietoni nykyaikaan, eli onko niin, että Postin kotiinkuljetus ei edelleenkään soita hakemaan alaovelta, jos alaovi on 24/7 lukossa ja summeria tai muuta tapaa informoida asukasta ei ole. Tällaisiakin kolhooseja nimittäin on.
Vähän ilkemielisti sanotaan että jos kerrostalo, niin summerit ja ovi puhelimet ei auta, auto ei käy edes pihassa.
"este".

Ison Jenkki verkokaupan paketit tuovat.
 
Kun 250 g ylittyy, niin 7,40 € eli 4 merkkiä on oikea hinta kirjeestä.
En ymmärrä. Tuolla sivulla sanotaan että 2kg saakka tarvitaan vain yksi ikimerkki, jos muut kokoehdot täyttyvät. Onko jossakin muualla jotain lisäehtoja?

Ei ihme ettei Postin palveluita haluta käyttää, kun joka kerta se on tällaista raastimen runkkausta.
 
XXS-paketin saa netistä kätevästi ostettua, niin en enää lähetä kirjeitä, ellei ole erityisen pihi ostaja ja pieni tavara. Tietenkin jos on paksumpi kuin 3cm, niin pitää ostaa se kalliimpi paketti, joka menee pakettiautomaattiin ja maksaa 5.90€.

En tiedä, mutta hyvä asiakaspalvelija olisi kertonut siitä mahdollisuudesta joka tapauksessa.

Kyllä tuollaisessa tilanteessa vahvasti tulee mieleen, että "tulin tänne asti, tää on tässä nyt, prkle, maksan sen riistosumman". Sitten seuraavaa kertaa varten ottaa itse selvää.
 
En tiedä, mutta hyvä asiakaspalvelija olisi kertonut siitä mahdollisuudesta joka tapauksessa.
Tunteeko ne tuotteet joita ei heillä myynnissä. Siis ajatus että ärrällä neuvottaisiin hakemaan naapurikaupasta halvempaa.

Mutta joo, käytännön kuultu kokemus, asiamiespostissa olisi neuvottu tilaan tuollainen tuote, josta seuraus oli että asiakkaan purnaus, ei enään voi edes paketti viedä, vaan pitää palata kotiin ja netistä tilata ja printtailla, liimailla ja viedä paketti laariin.

En ymmärrä. Tuolla sivulla sanotaan että 2kg saakka tarvitaan vain yksi ikimerkki, jos muut kokoehdot täyttyvät. Onko jossakin muualla jotain lisäehtoja?
Ei.
50g, yki
max 250g, kaksi,
max 1000g neljä
 
Viimeksi muokattu:
En ymmärrä. Tuolla sivulla sanotaan että 2kg saakka tarvitaan vain yksi ikimerkki, jos muut kokoehdot täyttyvät. Onko jossakin muualla jotain lisäehtoja?

Esim just tuo laskurisivu minkä linkkasin, lainauksessasi. Tuskin Postin sivuilla muuta väitetään; tulkitset varmaan jotain väärin.

1 ikimerkin kirjeen maksimipaino on 50 grammaa.
 
Esim just tuo laskurisivu minkä linkkasin, lainauksessasi. Tuskin Postin sivuilla muuta väitetään; tulkitset varmaan jotain väärin.

1 ikimerkin kirjeen maksimipaino on 50 grammaa.
Pulatunnus on örveltänyt ja sekoillut tunnuksensa ignoreen, niin en nähnyt sitä.

Oli miten oli, tällä sivulla sanotaan että kahteen kiloon saakka se olisi 1,85€ (kts.kuva):

1626201036566.png


Aika erikoista, että Postilla on eri sivuilla eri hintoja. Ei pitäisi olla asiakkaan vastuulla selvitellä tuota sekamelskaa ja tosiaan vähintään sen virkailijan pitäisi ymmärtää tarjota kalleimman ja huonoimman vaihtoehdon sijasta parempaa ja edullisempaa, jos ja kun sellaisia on tarjolla. AIka kusetettu fiilis tuosta jäi, vaikka rahallinen tappio ei iso olekaan. Mutta tällaisia nämä kokemukset Postin kanssa ovat tupanneet olemaan jo pitkän aikaa. Paketit katoilevat, eikä kukaan ota vastuuta mistään.

Eikö se 3cm mennyt rikki?
Kuten sanoin, se virkailija testaili sitä sillä sapluunalla ja sanoi että menee läpi, mutta on hieman nihkeä. Päättelin että se oli sen puolesta ok ja koska se nyt lähti selvästi kirjeenä tuolla kallimmalla hinnalla, niin näin varmasti olikin.
 
Pulatunnus on örveltänyt ja sekoillut tunnuksensa ignoreen, niin en nähnyt sitä.

Oli miten oli, tällä sivulla sanotaan että kahteen kiloon saakka se olisi 1,85€ (kts.kuva):

1626201036566.png

Ymmärrän että tuo on mahdollista käsittää niin, mutta ei se tarkoita sitä.

Tuossa on nyt ylhäällä valittuna painoksi (vaikket olisi siihen koskenutkaan) "max 50 g". Jos painon vaihtaa siitä isommaksi, alhaalla tarjottavat sopivat tuotteet ja hinnat muuttuvat sen mukaisesti.

Alhaalla lukeva "2 kg" on ilman muuta potentiaalisesti harhaanjohtava, mutta sen tarkoitus on vain määritellä kirjeiden maksimikoko ylipäätään.
 
Ymmärrän että tuo on mahdollista käsittää niin, mutta ei se tarkoita sitä.

Tuossa on nyt ylhäällä valittuna painoksi (vaikket olisi siihen koskenutkaan) "max 50 g". Jos painon vaihtaa siitä isommaksi, alhaalla tarjottavat sopivat tuotteet ja hinnat muuttuvat sen mukaisesti.

Alhaalla lukeva "2 kg" on ilman muuta potentiaalisesti harhaanjohtava, mutta sen tarkoitus on vain määritellä kirjeen maksimikoko ylipäätään.
En edes ajatellut että sillä sivun yläosan valinnalla olisi mitään väliä, kun alhaalla sanotaan päivänselvästi että 2kg saakka hinta olisi tuo. Selvästikään näin ei silti ole ja nyt sen tiedän, mutta onhan tuo nyt ihan perseestä tuollaisenaan.

Pitää varmaan laittaa palautetta että korjaavat sivun, jotta insinöörikin tajuaa mitä siellä sanotaan, mutta en pidätä hengitystä että muuttavat yhtään mitään. Samalla voi mainita tästä virkailijasta, joka etsi ihan vaan vittuillessaan sen kaikkein kalleimman vaihtoehdon.
 
Onhan tuo nyt aivan päivänselvää että annettu hinta/merkkimäärä on valitulle painorajalle ja 2kg on yleinen kirjelähetyksen maksimipaino. Yli 2kg lähetykset ovat sitten aina postipaketteja, kirjeenä ne eivät kulje vaikka liimaisi paketin täyteen merkkejä.
 
Ei pitäisi olla asiakkaan vastuulla selvitellä tuota sekamelskaa ja tosiaan vähintään sen virkailijan pitäisi ymmärtää tarjota kalleimman ja huonoimman vaihtoehdon sijasta parempaa ja edullisempaa, jos ja kun sellaisia on tarjolla.
XXS-pakettia ei tosiaan saa toimipisteistä ostettua, joten siksi sitä ei varmaan ehdotettu.
Varmaan riippuu kassahenkilöstä kuinka hyvin on tiedossa nuo muualta ostettavien pakettien hinnat ja/tai ehdottaako sellaisia sen sijaan että myy sitä mitä ko. toimipisteestä on saatavilla.
 
Onhan tuo nyt aivan päivänselvää että annettu hinta/merkkimäärä on valitulle painorajalle ja 2kg on yleinen kirjelähetyksen maksimipaino. Yli 2kg lähetykset ovat sitten aina postipaketteja, kirjeenä ne eivät kulje vaikka liimaisi paketin täyteen merkkejä.
Oletko postissa töissä, vai mistä tämä "päivänselvä" näkemys tulee? Jos menee kauppaan ja hintalappu seinässä sanoo että "2kg pussi tomaatteja 2€", niin en minä ainakaan osaa siitä vetää johtopäätöstä, että oikeasti se 2kg tomaattipussi maksaakin 8€ ja että lapussa oleva hinta tarkoittaa vain yhden tomaatin hintaa. Vastaavasta tilanteestahan tuossa oli kyse.

Postin sivuilla oli ja on edelleen kuvakaappauksienkin myötä osoitettuna virheellistä/harhaanjohtavaa tietoa, eikä tämä ole edes ensimmäinen kerta, kun siellä on tällaisia sekoiluita niiden katoavien pakettien lisäksi. Mistään yli 2kg lähetyksestä tässä ei ollut kyse, eli sellaisia ei kannata sotkea mukaan keskusteluun alkuunkaan.

Nämä postin kikkailut ja kaiken maailman "ikimerkki"-termistöt saattavat olla selvää pässinlihaa ko. puulaakin työntekijöille ja päivittäin siellä asioiville asiakkaille, mutta jotain on vialla, jos ensinnäkään satunnainen asiakas ei saa sivuilta selkeästi tarvitsemaansa tietoa ja toisekseen jos asiakapalvelija ei halua tai ei ymmärrä tarjota asiakkaalle edes pyydettäessä tietoa eri vaihtoehdoista, vaan myy puoliväkisin kalleimman ja huonoimman vaihtoehdon.

XXS-pakettia ei tosiaan saa toimipisteistä ostettua, joten siksi sitä ei varmaan ehdotettu.
Varmaan riippuu kassahenkilöstä kuinka hyvin on tiedossa nuo muualta ostettavien pakettien hinnat ja/tai ehdottaako sellaisia sen sijaan että myy sitä mitä ko. toimipisteestä on saatavilla.
"Ei saa ostettua toimipisteestä"? En tiedä yhtään mistä puhut. Jos ei saa ostettua toimipisteestä, niin mistä sitten? Jostakin läheiseltä kujalta, vai?

Ja siis toki tuossa olisi kelvannut se S-kokoinen pakettikin, mutta varmaan sitäkään "ei saa toimipisteestä". :D

Kyseisen Postitoimipisteen sivuilla sanotaan että "Kaikkien postilähetysten noutaminen ja lähettäminen. Myynnissä postimerkkejä, postitus- ja pakkaustarvikkeita." Pitäisikö tuostakin osata ymmärtää, että tekstistä huolimatta myynnissä on todellisuudessa vain 25% valikoimassa ilmoitetuista tuotteista?

Se parin euron menetys ei ole tässä kynnyskysymys, kun sen verran putoaa lahkeesta aivastaessakin. Minua tässä jäi vituttamaan eniten asiakaspalvelijan perseily ja toisekseen se etten saanut sitä seurantakoodia annettavaksi vastaanottajalle, vaikka maksoin enemmän kuin pakettilähetyksestä olisi pitänyt maksaa. Sen verran usein tuntuu Posti hukkaavan paketteja ja syyttää niistä yleensä lähettäjää tai vastaanottajaa pesten omia käsiään, ettei liiemmin tekisi mieli lähettää mitään ilman seurantakoodia.

Aina joskus sitä vaan heittäytyy naiiviksi ja päätyy käyttämään Postin palveluita, mutta pitää yrittää muistaa taas jatkossa paremmin. Ei ole turhaan tämä ketju olemassa.
 
Viimeksi muokattu:
"Ei saa ostettua toimipisteestä"? En tiedä yhtään mistä puhut. Jos ei saa ostettua toimipisteestä, niin mistä sitten? Jostakin läheiseltä kujalta, vai?

Ja siis toki tuossa olisi kelvannut se S-kokoinen pakettikin, mutta varmaan sitäkään "ei saa toimipisteestä". :D
Netissä ja toimipisteissä on erilaiset palvelut myynnissä. Sekä XXS-paketit että S-paketit ovat netistä ostettavia palveluita.

Toimipisteissä halvin pakettituote on 9,90€ maksava 2kg postipaketti (jota taas ei saa netistä).

Itse suosin Postin PDF-hinnastoja, joissa on paketit selvästi eritelty toimipisteistä ostettaviin ja netistä ostettaviin, ja näkee kerralla kaikki palvelut ettei tarvitse selailla monia sivuja tai käytellä laskureita:
Kirjeet: https://www.posti.fi/mzj3zpe8qb7p/2...sti-kirjepalvelut-kateishinnasto-20210511.pdf
Paketit: https://www.posti.fi/mzj3zpe8qb7p/5...i-pakettipalvelut-kateishinnasto-20210503.pdf
 
Netissä ja toimipisteissä on erilaiset palvelut myynnissä. Sekä XXS-paketit että S-paketit ovat netistä ostettavia palveluita.

Toimipisteissä halvin pakettituote on 9,90€ maksava 2kg postipaketti (jota taas ei saa netistä).

Itse suosin Postin PDF-hinnastoja, joissa on paketit selvästi eritelty toimipisteistä ostettaviin ja netistä ostettaviin, ja näkee kerralla kaikki palvelut ettei tarvitse selailla monia sivuja tai käytellä laskureita:
Kirjeet: https://www.posti.fi/mzj3zpe8qb7p/2...sti-kirjepalvelut-kateishinnasto-20210511.pdf
Paketit: https://www.posti.fi/mzj3zpe8qb7p/5...i-pakettipalvelut-kateishinnasto-20210503.pdf
Asiasta tietoisena, tuo on kyllä ihan viimeisen päälle paska systeemi.

Kaikista asioista otan aina maksimit selville ennen ostopäätöstä tai muita toimenpiteitä.

Posti tekee tästä kyllä todella vaikeaa.

Ihmettelin vuosi sitten, että miten netissä lähetetty paketti on halvempi kuin k-marketista.
Itsellä ei tulostinta niin tuo kotona tulostus on vähän hankalaa.
Noh, kirjotin paperille tarvittavat tiedot ja teippasin pakettiin ni johan oli pari euroa halvempi.
 
"Ei saa ostettua toimipisteestä"? En tiedä yhtään mistä puhut. Jos ei saa ostettua toimipisteestä, niin mistä sitten? Jostakin läheiseltä kujalta, vai?

Posti on vuosien ajan tietoisesti heikentänyt kirjeiden lähettämisen ja Postin tiskiltä minkään palvelun ostamisen houkuttelevuutta kallistamalla hinnastoa kovalla kädellä. Itsepalvelupakettien hinnat sen sijaan on pysyneet kurissa.

Tarkoituksena on kannustaa ostamaan tarvitsemasi palvelu netistä ja viemään kama sitten tilanteen mukaan mieluiten joko pakettiautomaattiin tai kirjelaatikkoon. (Toki itsepalveluna ostetun pakettilähetyksen voi viedä myös Postin tiskille)
 
Netissä ja toimipisteissä on erilaiset palvelut myynnissä. Sekä XXS-paketit että S-paketit ovat netistä ostettavia palveluita.

Toimipisteissä halvin pakettituote on 9,90€ maksava 2kg postipaketti (jota taas ei saa netistä).
Osuin siis oikeaan. Jos Posti sanoo sivuillaan jonkin tietyn toimipisteen kuvauksessa että "Meillä onnistuu kaikkien postilähetysten noutaminen ja lähettäminen", niin se tarkoittaa todellisuudessa jotain ihan muuta ja valikoiman oikea sisältö selviää vain hevosmiesten tietotoimiston kautta. Ok, tämä selvä.

Toivottavasti menee nurin koko Posti, kun ei tämä toiminta oikeasti ole enää edes tältä samalta vuosituhannelta. Onneksi on muitakin toimijoita ja hätätilanteessa näiden muutaman kympin arvoisten pakettien kohdalla voi kamat heittää mieluummin vaikka roskiin, kuin alkaa säätämään Postin kanssa.

Mitään erillisiä pdf-hinnastoja en todellakaan ole googlailemassa, eli kyllä näiden tietojen pitää löytyä selkeästi sieltä Postin omilta sivuilta ja vähintään niiden asiakaspalveloijoiden pitää osata niistä asiakkaalle kysyttäessä kertoa.

Edit.
Tarkennetaan sen verran, että Smart-Postin noutopisteet ovat toimineet pääosin kätevästi, joskin niissäkin on ikävän usein käynyt niin että noutopisteeseen tulossa ollut paketti on mennyt konttorilta noudettavaksi. Tämä konttorien toiminta ja pakettien lähettäminen tuntuu olevan se pahin kipupiste hukkuvien toimitusten lisäksi.
 
Viimeksi muokattu:
Osuin siis oikeaan. Jos Posti sanoo sivuillaan jonkin tietyn toimipisteen kuvauksessa että "Meillä onnistuu kaikkien postilähetysten noutaminen ja lähettäminen", niin se tarkoittaa todellisuudessa jotain ihan muuta ja valikoiman oikea sisältö selviää vain hevosmiesten tietotoimiston kautta. Ok, tämä selvä.
Tuo on tosiaan hämäävää, mutta noissa toimipistekuvauksissa "lähettämiseksi" lasketaan myös se, että paketti on maksettu etukäteen netissä ja lähetetään ko. toimipisteestä.
Eli voit lähettää kaikentyyppisiä paketteja, mutta et ostaa.

Tuo on mainittu erikseen, koska on olemassa myös esim. sellaisia toimipisteitä, joista voi lähettää vain valmiiksi maksettuja (eli netistä ostettuja) kotimaan paketteja, mutta ei muita.

Mitään erillisiä pdf-hinnastoja en todellakaan ole googlailemassa, eli kyllä näiden tietojen pitää löytyä selkeästi sieltä Postin omilta sivuilta ja vähintään niiden asiakaspalveloijoiden pitää osata niistä asiakkaalle kysyttäessä kertoa.
PDF-hinnastot löytyvät ihan Postin sivuilta kohdasta Etusivu => Asiakastuki => Hinnat ja laskurit.
 
Itse lähettelen erittäin harvoin yhtään mitään lähetyksiä joten nykyään olen todennut itselleni ainoaksi järkeväksi tavaksi ottaa paketti mukaan duunipaikalle, kirjoittaa vastaanottajan tiedot erilliselle paperille ja kiikuttaa paketti sekä paperi varastomiehelle joka hoitelee muutenkin firman pakettien lähetykset ja vastaanotot. Hän osaa laittaa laakista ilman kikkailuja paketin menemään haluttuun paikkaan halutulla tavalla ja kun välillä vaikka tarjoaa lounaan niin palvelu pysyy hyvänä.

Edellisen kerran olen tainnut itse lähettää paketin silloin kun se vielä onnistui pakettiautomaatilla suoraan ilman etukäteismaksuja, helposti-koodeja sun muita ihmeellisyyksiä.
 
Postilla toimii kaikki täysin ongelmitta, paitsi;
Hinnoittelun selkeys
Asiakaspalvelu
Lähetys
Lajittelu
Kotiintoimitus
Smart Postin toimitus valittuun automaattiin
Nouto valitusta toimipisteestä

Onneksi sentään osaavat polkea palkkoja, korottaa hintoja ja maksaa johtajille kunnolliset bonukset!

:rofl:

:facepalm:
 
Oletko postissa töissä, vai mistä tämä "päivänselvä" näkemys tulee?
En, olen vain keskiverrolla älykkyydellä siunattu henkilö jolle ei tuottanut mitään vaikeuksia ymmärtää että tuotteen hinta on painosta riippuvainen. Mutta ymmärrän että kaikista asioista ei saa tehtyä iodootti-varmoja.
 
Viimeksi muokattu:
Lisätäänpä tänne kokemuksia Chronopostista. Suosittelen välttämään kuin ebolaa.

Tilasin Fnac:ilta soundbarin. Kuriirifirmaa ei saanut valita vaan he käyttävät Chronopostia. Lähetyskulut olivat hyvin kohtuulliset 15€ isolle paketille kotiinkuljetuksesta.
Tilaus lähti sunnuntaina 4.7, Fnac toimitti paketin Chronopostin haltuun 5.7. Siitä alkoikin sitten syöksykierre. Fnacin verkkosivut lupasivat toimitusta 8.7 mennessä ja Chronopostin omilta sivuiltakin selviää, että Suomeen toimitukseen pitäisi mennä max 5 päivää. Nyt 14.7 paketti on edelleen Pariisissa:

chronopostin sekoilut.PNG


Onnistuin maanantaina saamaan Facebook Messengerillä Chronopostin aspan kiinni ja Google translaten avulla kysymään tilannetta. Heidän mukaansa oli jotakin ongelmia lähetyksen koon kanssa, mutta yrittävät saada toimitettua. Sen jälkeen en ole tavoittanut heitä Messengerillä tai muulla keinoin. Vastauksessa kestää vähintään monta tuntia. Chronopostin Tracking-sivun sähköpostihäly ei toimi, joten sitä joutuu itse vahtaamaan.
Otin maanantaina yhteyttä myös Fnacin asiakaspalveluun, joka toimi kätevästi ja nopeasti heidän nettisivun chatissä. Sinnekin Google translatella viestiä; asiakaspalvelija oli ymmärtäväinen ja lupasi tehdä kiirehtimis/selvityspyynnön Chronopostille. Tämän seurauksena ehkä tuo maanantai-illan merkintä, koska siinä kommentissa viitataan lähettäjään koodilla. Pisteet siis Fnacille, mutta Chronopostin käyttäjäkokemus on täyttä kuraa.

Tilanne siis edelleen se, että pakettini kiertää kehää Pariisin Chronopostin toimistojen välillä. 10 päivää tilauksesta, ja paketti ei ole edes lähtenyt maasta. Hieman alkaa hirvittämään, kun paketti on kuitenkin aika arvokas. Onneksi maksoin luottokortilla, niin saan rahani tarvittaessa takaisin pankin kautta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 363
Viestejä
4 866 646
Jäsenet
78 646
Uusin jäsen
Munnor

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom