Tuo oli se vanha raja joka poistui 1.7.2021.35000-100000€, eu sisäisissä kaupoissa "tilaajan maahan".
Vanha ALV-direktiivi artikla 34, poistettiin tässä direktiivimuutoksessa.
Viimeksi muokattu:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tuo oli se vanha raja joka poistui 1.7.2021.35000-100000€, eu sisäisissä kaupoissa "tilaajan maahan".
Joo tuo raja on niin olematon että täyttyneet kaikilla kun ei ole enää "maakohtainen".On siinä vieläkin vuosimyyntiraja, mutta se on 10000 euroa ja lasketaan kaikesta rajat ylittävästä EU:n sisäisestä myynnistä (eli ei vain Suomeen kohdistuva myynti), ja koskee vain yhdessä maassa (oltava EU-maa) toimivia yrityksiä.
Eli ylittyy huomattavasti aiempaa helpommin.
ALV-direktiivin artikla 59 c kohta 1.
Juu, tuo pienten yrityksen ALV-vapautus (Suomessa tällä hetkellä 15 000€, mutta voi muuttua kun ALV-alarajahuojennus poistuu 2025) on tuossa dokumenttisi "Exemption for small enterprises³"-sarakkeessa, ja ne jatkavat voimassaoloaan elleivät maat niitä itse muuta (sallittu väli jatkossa 0-85000 €).Jahas ilmeisesti oli joku vanha europa.eu alv artikkeli kun heitti vanhaan alv rajadokumenttiin, vaikka jutussa itsessään puhuttiin jo oos järjestelmässä ja jostain tulevista 2023 muutoksista, vai tarkoittikohan se artikkeli 2025 voimaan tulevia alv vapaita toimintoja EUn sisällä "pien yrityksille", ilman kohdemaassa olevaa toimistoa. Samat taitaa olla euromääräiset rajat alv vapaalle toiminnolle kuin tuossa vanhassa alv dokumentissa. Suomen "alv huojennus" poistuu.
Eikä tälle vitun postilaitokselle nyt saada jotain joukkokannetta aikaiseksi ihan kaikesta? Ja kansalaisaloitetta esimerkiksi tuon uuden pakotetun "käsittelymaksun" poistamiseksi tullattavissa paketeissa? Mikä vitun käsittelymaksu se postille on jos vastaanottaja maksaa tavarasta tullin? Käsittelymaksuahan ei tarvitse maksaa jos ei tulliakaan. Samassa varastossa se makaa.
Vahva tämä.
Aivan naurettavaa, että maksan 1€ tuotteesta melkein 3€ postille täysin turhasta. ALV:n voin maksaa mielelläni, mutta mitä saan vastineeksi tuolle 2,9€:lle? En mitään. Itse teen tullille ilmoituksen jne. Posti voisi keskittyä vaikka ruohonleikkaamiseen, jos ei kerta pakettien toimittaminen kiinnosta.
Posti vaan taas sekoillut seurannan tietojen kanssa, luultavasti parin päivän sisällä on noudettavissa jostakin 20km päässä olevasta asiamiespostista. Muutaman kerran on omalle kohdalle vastaava osunut.Tänään piti saapua kiinakirje mistä maksettu käsittelymaksu.
Seurannassa lähetys luovutettu vastaanottajalle ja lähetystä ei löydy lukollisesta postilaatikosta. Vmp
Odota kaksi viikkoa ja palaa asiaan. Kaksi päivää ei ole mitään.Mikäköhän siinä on kun Express-rahti ei oo mihinkään seurannan mukaan Vantaan lajittelun jälkeen edistynyt?
![]()
Saattaa olla, että lähti jo tulemaan kerta on rekisteröity jossain. Nuo lajittelut tulee vaan automaattisesti järjestelmästä, eivätkä merkkaa oikeasti mitään. Naurettavaa kyllä, että jengillä tulee myöhemmin tullattuja lähetyksiä läpi ja itellä alkaa jo kolmas viikko odottelua. Missähän vaiheessa viittis alkaa pyytämään tulli- ja käsittelymaksuja takaisin?
Joo, jää nähtäväksi, itse en yleensä huokaise ennen kuin näkyy "Lähetys on kuljetuksessa" joka yleensä on merkki siitä että se oikeasti on poistunut edes tullivarastolta. Tosin itsellä jo ennen tätä rahastussekoilua oli aika normi että osa tullissa käyneistä lähetyksistä lähti liikkeelle muutamassa päivässä ja joissain meni reilusti yli kaksi viikkoa siitä kun se _varmasti_ on Suomen päähän saapunut.Saattaa olla, että lähti jo tulemaan kerta on rekisteröity jossain. Nuo lajittelut tulee vaan automaattisesti järjestelmästä, eivätkä merkkaa oikeasti mitään. Naurettavaa kyllä, että jengillä tulee myöhemmin tullattuja lähetyksiä läpi ja itellä alkaa jo kolmas viikko odottelua. Missähän vaiheessa viittis alkaa pyytämään tulli- ja käsittelymaksuja takaisin?
Näissä seurannoissa on riskinä (varsinkin nyt kun Posti on rajusti alihankkinut työvoimaa näihin), että siihen kapulaan, jolla näitä rekisteröidään ja käsitellään, on jäänyt väärä toimipaikkatunnus ja siksi kirjaukset menevät ihan ns. muualle kuin pitäisi.Ihan simppeli pikkupaketti, mahtuu postiluukusta, lähti seikkailemaan jonnekin. Meinasikin tulla liian nopeasti.
![]()
Samasta (sattumoisin) toissa viikolla tilattu paketti tuli parissa päivässä lähikaupan postiautomaattiin. Mutta näillä lienee on erilliset reittinsä tjsp.
Eihän tämä ole mitään siihen nähden mitä tässä ketjussa olen nähnyt, enkä kummemmin odota tätä, mutta satuinpa nyt katsomaan, että missä mennään.
Se viesti on mennyt perille jo sinne toimipaikkaan sun palautelomakkeen perusteella. Jos siihen viestiin ei ole vastattu, niin ei se asiakaspalvelija muuta osaa tehdä, jos virhe lähetyksessä ei ole aivan ilmeisen selvä.Laitoin jonkun palautelomakkeen kautta viestiä, että missäs paketti. Noh ei kuulunut vastausta ja seuranta jumittaa paikoillaan, niin otin chatin kautta yhteyttä. Chatin vastaus oli, että "joo en mä nyt voi ruveta hoitaa tätä asiaa ku oot jo laittanu ton lomakkeen kautta viestiä, nii kollega käsittelee sen sitten jossain vaiheessa." Kysyin, että milloin, niin ei tietoa. Hohhoijaa.
Ok. Eli ei välttämättä ole heittämässä mutkaa Oulussa? Vaikuttaako tuollainen kuitenkin perille tulemiseen? Tarkoitan, että onko tässä otettava yhteyttä Postiin? Ei mikään helppo homma se ...Näissä seurannoissa on riskinä (varsinkin nyt kun Posti on rajusti alihankkinut työvoimaa näihin), että siihen kapulaan, jolla näitä rekisteröidään ja käsitellään, on jäänyt väärä toimipaikkatunnus ja siksi kirjaukset menevät ihan ns. muualle kuin pitäisi.
Ei olisi ensimmäinen kerta, itsekin olen joutunut aikanaan näihin puuttumaan, kun alainen (postilainen) ei edes itse tajua, että rekisteröi kaikki kuittaukset jne. 250km päähän oikeasta paikasta. Alihankintahommat sitten on ihan oma maailmansa ja jos SOL:n kautta postille tulee vähän elämäänsä kyllästyneitä toimijoita, niin alihankkijoille sitten... Noh, en edes ala selittämään.
Vein noin 3cm paksun ja 260g painavan kirjekuoren kokoisen paketin postiin. Oletin että se menee perinteisesti kirjeenä/maksikirjeenä. Täti testaili sitä sellaisen postilaatikkosapluunan kanssa muutaman kerran ja totesi että kyllä se siitä läpi menee, mutta on vähän nihkeä. Mumisi itsekseen jotain lisää ja veloitti 7,40€. En saanut minkäänlaista seurantakoodia.
Ihmettelin paluumatkalla hintaa ja katselin kotona Postin sivuilta, että 25 x 35,3 x 3 cm, 2 kg -kokoinen kirje menisi yhdellä 1,85€ ikimerkillä (nyt ostattivat niitä neljä). Ja jos nyt lasketaan vaikka että se 3cm ylittyi, niin sen olisi pitänyt silti mennä S-kokoisena pakettinakin halvemmalla (kts. kuva alla) ja siitä olisi saanut seurantakoodinkin. Vittu mitä palvelua taas.
![]()
Postin sivujen mukaan 250g-500g kirje 7,4€Vein noin 3cm paksun ja 260g painavan kirjekuoren kokoisen paketin postiin. Oletin että se menee perinteisesti kirjeenä/maksikirjeenä. Täti testaili sitä sellaisen postilaatikkosapluunan kanssa muutaman kerran ja totesi että kyllä se siitä läpi menee, mutta on vähän nihkeä. Mumisi itsekseen jotain lisää ja veloitti 7,40€. En saanut minkäänlaista seurantakoodia.
Ihmettelin paluumatkalla hintaa ja katselin kotona Postin sivuilta, että 25 x 35,3 x 3 cm, 2 kg -kokoinen kirje menisi yhdellä 1,85€ ikimerkillä (nyt ostattivat niitä neljä). Ja jos nyt lasketaan vaikka että se 3cm ylittyi, niin sen olisi pitänyt silti mennä S-kokoisena pakettinakin halvemmalla (kts. kuva alla) ja siitä olisi saanut seurantakoodinkin. Vittu mitä palvelua taas.
![]()
Myydäänkö tuota postissa ?Mutta postilainen olisi voinut myös tajuta ehdottaa, että XXS-paketti 4,90 eurolla olisi järkevin vaihtoehto.
Myydäänkö tuota postissa ?
Tai jos käy niissä "asiamiesposteissa", niin myydään kö siellä
Vähän ilkemielisti sanotaan että jos kerrostalo, niin summerit ja ovi puhelimet ei auta, auto ei käy edes pihassa.Päivittäisin tietoni nykyaikaan, eli onko niin, että Postin kotiinkuljetus ei edelleenkään soita hakemaan alaovelta, jos alaovi on 24/7 lukossa ja summeria tai muuta tapaa informoida asukasta ei ole. Tällaisiakin kolhooseja nimittäin on.
En ymmärrä. Tuolla sivulla sanotaan että 2kg saakka tarvitaan vain yksi ikimerkki, jos muut kokoehdot täyttyvät. Onko jossakin muualla jotain lisäehtoja?Kun 250 g ylittyy, niin 7,40 € eli 4 merkkiä on oikea hinta kirjeestä.
En tiedä, mutta hyvä asiakaspalvelija olisi kertonut siitä mahdollisuudesta joka tapauksessa.
Tunteeko ne tuotteet joita ei heillä myynnissä. Siis ajatus että ärrällä neuvottaisiin hakemaan naapurikaupasta halvempaa.En tiedä, mutta hyvä asiakaspalvelija olisi kertonut siitä mahdollisuudesta joka tapauksessa.
Ei.En ymmärrä. Tuolla sivulla sanotaan että 2kg saakka tarvitaan vain yksi ikimerkki, jos muut kokoehdot täyttyvät. Onko jossakin muualla jotain lisäehtoja?
En ymmärrä. Tuolla sivulla sanotaan että 2kg saakka tarvitaan vain yksi ikimerkki, jos muut kokoehdot täyttyvät. Onko jossakin muualla jotain lisäehtoja?
En ymmärrä. Tuolla sivulla sanotaan että 2kg saakka tarvitaan vain yksi ikimerkki, jos muut kokoehdot täyttyvät. Onko jossakin muualla jotain lisäehtoja?
50g,En ymmärrä. Tuolla sivulla sanotaan että 2kg saakka tarvitaan vain yksi ikimerkki, jos muut kokoehdot täyttyvät. Onko jossakin muualla jotain lisäehtoja?
Pulatunnus on örveltänyt ja sekoillut tunnuksensa ignoreen, niin en nähnyt sitä.Esim just tuo laskurisivu minkä linkkasin, lainauksessasi. Tuskin Postin sivuilla muuta väitetään; tulkitset varmaan jotain väärin.
1 ikimerkin kirjeen maksimipaino on 50 grammaa.
Kuten sanoin, se virkailija testaili sitä sillä sapluunalla ja sanoi että menee läpi, mutta on hieman nihkeä. Päättelin että se oli sen puolesta ok ja koska se nyt lähti selvästi kirjeenä tuolla kallimmalla hinnalla, niin näin varmasti olikin.Eikö se 3cm mennyt rikki?
Pulatunnus on örveltänyt ja sekoillut tunnuksensa ignoreen, niin en nähnyt sitä.
Oli miten oli, tällä sivulla sanotaan että kahteen kiloon saakka se olisi 1,85€ (kts.kuva):
![]()
En edes ajatellut että sillä sivun yläosan valinnalla olisi mitään väliä, kun alhaalla sanotaan päivänselvästi että 2kg saakka hinta olisi tuo. Selvästikään näin ei silti ole ja nyt sen tiedän, mutta onhan tuo nyt ihan perseestä tuollaisenaan.Ymmärrän että tuo on mahdollista käsittää niin, mutta ei se tarkoita sitä.
Tuossa on nyt ylhäällä valittuna painoksi (vaikket olisi siihen koskenutkaan) "max 50 g". Jos painon vaihtaa siitä isommaksi, alhaalla tarjottavat sopivat tuotteet ja hinnat muuttuvat sen mukaisesti.
Alhaalla lukeva "2 kg" on ilman muuta potentiaalisesti harhaanjohtava, mutta sen tarkoitus on vain määritellä kirjeen maksimikoko ylipäätään.
XXS-pakettia ei tosiaan saa toimipisteistä ostettua, joten siksi sitä ei varmaan ehdotettu.Ei pitäisi olla asiakkaan vastuulla selvitellä tuota sekamelskaa ja tosiaan vähintään sen virkailijan pitäisi ymmärtää tarjota kalleimman ja huonoimman vaihtoehdon sijasta parempaa ja edullisempaa, jos ja kun sellaisia on tarjolla.
Oletko postissa töissä, vai mistä tämä "päivänselvä" näkemys tulee? Jos menee kauppaan ja hintalappu seinässä sanoo että "2kg pussi tomaatteja 2€", niin en minä ainakaan osaa siitä vetää johtopäätöstä, että oikeasti se 2kg tomaattipussi maksaakin 8€ ja että lapussa oleva hinta tarkoittaa vain yhden tomaatin hintaa. Vastaavasta tilanteestahan tuossa oli kyse.Onhan tuo nyt aivan päivänselvää että annettu hinta/merkkimäärä on valitulle painorajalle ja 2kg on yleinen kirjelähetyksen maksimipaino. Yli 2kg lähetykset ovat sitten aina postipaketteja, kirjeenä ne eivät kulje vaikka liimaisi paketin täyteen merkkejä.
"Ei saa ostettua toimipisteestä"? En tiedä yhtään mistä puhut. Jos ei saa ostettua toimipisteestä, niin mistä sitten? Jostakin läheiseltä kujalta, vai?XXS-pakettia ei tosiaan saa toimipisteistä ostettua, joten siksi sitä ei varmaan ehdotettu.
Varmaan riippuu kassahenkilöstä kuinka hyvin on tiedossa nuo muualta ostettavien pakettien hinnat ja/tai ehdottaako sellaisia sen sijaan että myy sitä mitä ko. toimipisteestä on saatavilla.
Netissä ja toimipisteissä on erilaiset palvelut myynnissä. Sekä XXS-paketit että S-paketit ovat netistä ostettavia palveluita."Ei saa ostettua toimipisteestä"? En tiedä yhtään mistä puhut. Jos ei saa ostettua toimipisteestä, niin mistä sitten? Jostakin läheiseltä kujalta, vai?
Ja siis toki tuossa olisi kelvannut se S-kokoinen pakettikin, mutta varmaan sitäkään "ei saa toimipisteestä".![]()
Asiasta tietoisena, tuo on kyllä ihan viimeisen päälle paska systeemi.Netissä ja toimipisteissä on erilaiset palvelut myynnissä. Sekä XXS-paketit että S-paketit ovat netistä ostettavia palveluita.
Toimipisteissä halvin pakettituote on 9,90€ maksava 2kg postipaketti (jota taas ei saa netistä).
Itse suosin Postin PDF-hinnastoja, joissa on paketit selvästi eritelty toimipisteistä ostettaviin ja netistä ostettaviin, ja näkee kerralla kaikki palvelut ettei tarvitse selailla monia sivuja tai käytellä laskureita:
Kirjeet: https://www.posti.fi/mzj3zpe8qb7p/2...sti-kirjepalvelut-kateishinnasto-20210511.pdf
Paketit: https://www.posti.fi/mzj3zpe8qb7p/5...i-pakettipalvelut-kateishinnasto-20210503.pdf
"Ei saa ostettua toimipisteestä"? En tiedä yhtään mistä puhut. Jos ei saa ostettua toimipisteestä, niin mistä sitten? Jostakin läheiseltä kujalta, vai?
Osuin siis oikeaan. Jos Posti sanoo sivuillaan jonkin tietyn toimipisteen kuvauksessa että "Meillä onnistuu kaikkien postilähetysten noutaminen ja lähettäminen", niin se tarkoittaa todellisuudessa jotain ihan muuta ja valikoiman oikea sisältö selviää vain hevosmiesten tietotoimiston kautta. Ok, tämä selvä.Netissä ja toimipisteissä on erilaiset palvelut myynnissä. Sekä XXS-paketit että S-paketit ovat netistä ostettavia palveluita.
Toimipisteissä halvin pakettituote on 9,90€ maksava 2kg postipaketti (jota taas ei saa netistä).
Tuo on tosiaan hämäävää, mutta noissa toimipistekuvauksissa "lähettämiseksi" lasketaan myös se, että paketti on maksettu etukäteen netissä ja lähetetään ko. toimipisteestä.Osuin siis oikeaan. Jos Posti sanoo sivuillaan jonkin tietyn toimipisteen kuvauksessa että "Meillä onnistuu kaikkien postilähetysten noutaminen ja lähettäminen", niin se tarkoittaa todellisuudessa jotain ihan muuta ja valikoiman oikea sisältö selviää vain hevosmiesten tietotoimiston kautta. Ok, tämä selvä.
PDF-hinnastot löytyvät ihan Postin sivuilta kohdasta Etusivu => Asiakastuki => Hinnat ja laskurit.Mitään erillisiä pdf-hinnastoja en todellakaan ole googlailemassa, eli kyllä näiden tietojen pitää löytyä selkeästi sieltä Postin omilta sivuilta ja vähintään niiden asiakaspalveloijoiden pitää osata niistä asiakkaalle kysyttäessä kertoa.
En, olen vain keskiverrolla älykkyydellä siunattu henkilö jolle ei tuottanut mitään vaikeuksia ymmärtää että tuotteen hinta on painosta riippuvainen. Mutta ymmärrän että kaikista asioista ei saa tehtyä iodootti-varmoja.Oletko postissa töissä, vai mistä tämä "päivänselvä" näkemys tulee?