Postin kulkemisen vaikeus

Pakettihan ei liiku ennenkuin tuo maksu on maksettu :p
Jälkikäteen = tilaaja on jo tilannut ja maksanut paketin toimittajalle. Ei Fedexille sun muillekkaan tarvi maksaa mitään palvelumaksuja jos olen tilannut EU:n ulkopuolelta paketin ja maksanut siitä jo toimituskulut sun muut, vaikka yrittävät kyllä tuollaisia laskuja tuputtaa. En ole tehnyt tilatessani sopimusta mistään palvelumaksusta, joten ei Fedex toi yksipuolisesti sellaista sopimusta jälkikäteen tehdä. Kysymys oli että miksi Posti sitten voi.
 
Jälkikäteen = tilaaja on jo tilannut ja maksanut paketin toimittajalle. Ei Fedexille sun muillekkaan tarvi maksaa mitään palvelumaksuja jos olen tilannut EU:n ulkopuolelta paketin ja maksanut siitä jo toimituskulut sun muut, vaikka yrittävät kyllä tuollaisia laskuja tuputtaa. En ole tehnyt tilatessani sopimusta mistään palvelumaksusta, joten ei Fedex toi yksipuolisesti sellaista sopimusta jälkikäteen tehdä. Kysymys oli että miksi Posti sitten voi.
Kyllä minä tämän tiedän, mutta tilanne nyt vaan tällä hetkellä on se että tuo maksu pitää maksaa jos paketin liikkeelle haluaa. Onhan tuosta jo tehty jotain kanteluita eli varmaan se tullaan käsittelemään samalla tavalla kuin DHL:n keississä käsiteltiin.

Kyllähän Fedex/DHL jne myös laskuttaa jos antaa niiden itse tehdä tullauksen.
 
Tullasin itse (ei maksettavaa) ja ilmoitin postille. En maksanut postin käsittelymaksua ja perille tuli.
 
Eihän sitä tarvitse sinne manuaalisesti lähettää vaan posti saa sen automaattisesti tullilta. Oliko sulla joku tuote jonka arvo oli 0eur tai alle tuon 22euron rajan. Tällöinhän tuota käsittelymaksua ei tarivtse maksaa jos jostain syystä paketin joutuukin tullaamaan.
Postin huolinta erikseen pyysi luovutustodistusta,kun tullauksen jälkeen verotettava arvo oli 0€ Muuten sen 2.90€ olisi joutunut maksamaan. Paketin arvo oli 5.39€
 
Tuli ilmoitus tekstiviestinä ja sähköpostiin lähikaupan lokeroon saapuneesta paketista jonka noudin. Kotona huomasin että paketti ei ollut nimelläni eikä sen lähettänyt yritys tuttu missään muodossa.
Kiikutin paketin samaan kauppaan josta sen hain ja siellä sanottottiin etteivät ota vastaan vaan se pitää viedä lähimpään postiin.

Viikon päästä vein paketin postiin kun oli sinnepäin asiaa ja matkan varrella. Siellä sanottiin että on todella epätavallista kun näin tapahtui. Sanoi myös että postin vakuutus olisi sen korvannut vaikka en olisi sitä palauttanut, eikä minulle olisi tullut mitään seuraamuksia. Kiitteli kovasti rehellisyydestä.
En tiedä miten tuollaisissa tapauksissa paketin jäljittäminen onnistuu.

Samalla viikolla minulle tuli useampia lähetyksiä ja vieläkin on pari pakettia tulematta. Toivon että tulossa olevat eivät liity tähän sekoiluun.
 
Tuli ilmoitus tekstiviestinä ja sähköpostiin lähikaupan lokeroon saapuneesta paketista jonka noudin. Kotona huomasin että paketti ei ollut nimelläni eikä sen lähettänyt yritys tuttu missään muodossa.
Kiikutin paketin samaan kauppaan josta sen hain ja siellä sanottottiin etteivät ota vastaan vaan se pitää viedä lähimpään postiin.

Viikon päästä vein paketin postiin kun oli sinnepäin asiaa ja matkan varrella. Siellä sanottiin että on todella epätavallista kun näin tapahtui. Sanoi myös että postin vakuutus olisi sen korvannut vaikka en olisi sitä palauttanut, eikä minulle olisi tullut mitään seuraamuksia. Kiitteli kovasti rehellisyydestä.
En tiedä miten tuollaisissa tapauksissa paketin jäljittäminen onnistuu.

Samalla viikolla minulle tuli useampia lähetyksiä ja vieläkin on pari pakettia tulematta. Toivon että tulossa olevat eivät liity tähän sekoiluun.
Jaa että todella epätavallista? Tämän vuoden puolella vastaava on käynyt jo kerran itselle ja kerran emännälle, lokerossa jonkun toisen paketti, tapauksilla väliä ehkä jokunen kuukausi. Emännän paketissa tajusin tuon virheen noin samalla sekunnilla kun oli lokeron jo paiskannut kiinni, paketti oli huomattavasti painavampi kuin olisi pitänyt sisällön perusteella olla joten rupesin siinä samantien tutkimaan tarkemmin. Saman tien soitin automaatin kyljessä olevaan numeroon ja totesivat vaan että jos lokero on jo kiinni niin raahaa lähimpään postiin, koitetaan etsiä oikea paketti jostain.

Oman paketin tapauksessa heti lokeron avauduttua näin että paketti ei ole sitä mitä piti joten jätin lokeron auki, soitin postin aspaan ja kun asia oli heillä tiedossa, käskivät jättää paketin lokeroon ja sulkea sen. Ja sitten muutaman päivän päästä löytyikin oikea paketti.

Jos jokaisesta Postin sekoilusta olisin saanut vaikka yhden euron niin kyllä tässä kohta alkaisi jo rikastumaan. Aina menee paketit minne sattuu, mystisesti paketti kiertää kunniakierroksia ympäri suomea, kirjeposti menee naapuriin tai jää tulematta jne...
 
Tuli ilmoitus tekstiviestinä ja sähköpostiin lähikaupan lokeroon saapuneesta paketista jonka noudin. Kotona huomasin että paketti ei ollut nimelläni eikä sen lähettänyt yritys tuttu missään muodossa.
Kiikutin paketin samaan kauppaan josta sen hain ja siellä sanottottiin etteivät ota vastaan vaan se pitää viedä lähimpään postiin.

Viikon päästä vein paketin postiin kun oli sinnepäin asiaa ja matkan varrella. Siellä sanottiin että on todella epätavallista kun näin tapahtui. Sanoi myös että postin vakuutus olisi sen korvannut vaikka en olisi sitä palauttanut, eikä minulle olisi tullut mitään seuraamuksia. Kiitteli kovasti rehellisyydestä.
En tiedä miten tuollaisissa tapauksissa paketin jäljittäminen onnistuu.

Samalla viikolla minulle tuli useampia lähetyksiä ja vieläkin on pari pakettia tulematta. Toivon että tulossa olevat eivät liity tähän sekoiluun.
Itse josku noudin postista paketin mutta se olikin ihan eri tyypin paketti. Ongelma muodostuu kun he uudelleen laputtavat noita paketteja, eli tehdään uusi osoitekortti yms siihen kun saapuu Suomeen. Sitten postin tyyppi iskee tarran väärään pakettiin. En ymmärrä miksi niiihin pitää tehdä uudet laput Suomen päässä.
 
Tänään sentään sai semmoisen asiakaspalvelijan, joka osasi sanoa, että tulli jumittaa pakettia. Sitä odotellessa, kun ens kuussa tulee uudet säännökset, niin tulli ruuhkautuu entisestään, niin varmaan paketit jumittelee kuukauden tullissa, kun jokainen pikkukilkekkin syynätään. Ikävä on kyllä niitä aikoja, että pystyi tullipostista hakemaan paketin samana päivänä, kun se on tullut maahan.
 
Nettitullauskin vittuilee, jokainen DHL:n tullaus on pitänyt tehdä tuolla "muu kuljettaja" vaihtoehdolla, jonka takia pitää aina lähettää huolintaan luovutuspäätös. Eipä toi nyt iso vaiva ole, en vaan ymmärrä miks ne ei saa noita palveluja toimimaan. Mutta joo, heinäkuussa se rumba vasta alkaakin. Varautunut siihen, että nyt tilatut Kiinapaketit tulee sitten joskus syyskuussa, jos tulee.
 
Pakko kysyä, että onko porukalle tullu lähetyksiä viimeisen parin viikon aikana, jotka on piipahtanu tullissa? Jos on tullu, niin kauan meni paketin Suomeen tulon ja paketin saamisen välissä? Oma paketti ollu jo kaksi viikkoa tuolla jumissa, eikä merkkiäkään siitä, että siellä homma etenisi.
 
Mua vähän harmittaa kun ilmeisesti mun sentin maksanut paketti kerkes tullista läpi. Olisi ollut mielenkiintoista tietää miten maksaa tullimaksu :)
 
Pakko kysyä, että onko porukalle tullu lähetyksiä viimeisen parin viikon aikana, jotka on piipahtanu tullissa? Jos on tullu, niin kauan meni paketin Suomeen tulon ja paketin saamisen välissä? Oma paketti ollu jo kaksi viikkoa tuolla jumissa, eikä merkkiäkään siitä, että siellä homma etenisi.

Oma pakettini saapui tulliin 21.6. Tein tullauksen itse 26.6 ja maksoin myös Postin käsittelymaksun 2,90. Sain Tullilta viestin, että "Tulli on ilmoittanut kuljetusyritykselle, että lähetyksesi kuljetusta voi jatkaa." Tästä ei ole tullut mitään ilmoitusta Postin seurantaan ja sain vielä seuraavana päivänä 27.6 Postilta muistutuksen, että tullaus pitäisi hoitaa.

Kun otin yhteyttä Postin asiakaspalveluun, sanoivat että mitään merkintää tullauksesta ei ollut heidän järjestelmässään. Pyysivät lähettämään tullausdokumentit huolinta@posti.com. Tänään oli takautuvasti ilmestynyt seurantaan tuo "item has cleared customs" kohta kirjattu 26.6, vaikka sitä ei vielä näkynyt seurannassa vielä eilen 28.6. Nyt odottelen saapuuko paketti perille asti.

1624969107378.png
 
Pakko kysyä, että onko porukalle tullu lähetyksiä viimeisen parin viikon aikana, jotka on piipahtanu tullissa? Jos on tullu, niin kauan meni paketin Suomeen tulon ja paketin saamisen välissä? Oma paketti ollu jo kaksi viikkoa tuolla jumissa, eikä merkkiäkään siitä, että siellä homma etenisi.
Viimeiset pari pakettia yleensä tullut toisena arkipäivänä siitä kun tullauksen on tehnyt.
 
Tilasin tuotteen kotimaasta. Lähetys lähti liikkeelle 24.6 eli juuri ennen Juhannusta. Arvioitu saapuminen helsinkiin oli maanantaina 28.6. Maanantaina seurannassa luki että arvioitu saapumisaika 29.6 ja tänään lukee että arvioitu saapumisaika 30.6.

Paketti oli aamulla vantaan postikeskuksessa lajiteltuna ja on todennäköisesti vieläkin siellä. Jännityksellä odotan koska se paketti oikeasti saapuu.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt jännityksellä odottelen kerkiääkö oma paketti ennen vai jälkeen kuunvaihteen tulla maahan, reilun viikon on seurannan mukaan ollut Tallinnassa ja tänään tuli Matkahuollon seurantaan ilmoitus että odottavat kuljetettavaksi. Aikalailla fifty-sixty kerkiääkö tullista ohi ennen torstaita.
 
Vähän jännittää kyllä itteänikin kun en kiinnittänyt tilatessa juurikaan huomiota että mistä tulevat.
Portugalista tuleva ei mene tullattavaksi koska EU ja jenkeistä tuleva paketti onkin jo Vantaalla lajiteltu. Kiinan paketti näkyy olevan vaihtunut Hampurissa DHL:n kuljetettavaksi ja saanut uuden seurantatunnuksen. Saas nähdä pääseekö sitä sitten tullaamaan vai hämääkö tuo uusi DHL:n osoitekortti käsittelijöitä :D Veikkaan että ei :(
 
Screenshot_20210630-071110.jpg


Jännä nähdä tapahtuuko jotain ennen torstaita. Paketti UK:sta. Royal Mailin seurannassa näkyy että odottelee tullissa. Sinänsä tuo on 100£ paketti, että joka tapauksessa alvit pitää maksaa, mutta tuleva muutos varmaan entisestään tätä odotteluaikaa pidentää.

Edit: tuntuu tarkoituksenmukaiselta saada koko homma jumiin. Mitään yritystä ei siis ole saada tätä hommaa toimimaan jouhevasti, vaan päämääränä on saada ihmiset kokemaan nettitilaukset ulkomailta hankalana.
 
Itselle tulossa jenkeistä lahja sukulaiselta, vaiheessa "Lähetys on lajiteltu", voiko siis vielä tämänkin jälkeen jäädä tulliin vai tarkoittaako että on jo läpäissyt tullin?
 
Mullakin on ulkomailta tullut paketti jumahtanut tulliin. Onneksi tuli ennen huomista, niin kaipa se sieltä vantaalta häkkivarastosta joskus vierähtää eteenpäin. Ei kyllä hääppöistä tämä logistiikka ole. Se toimi huonosti ennen koronaa, ja sen jälkeen vielä huonnommin. Tilaan ulkomailta vain tavaraa, jota ei yksinkertaisesti saa mistään EU-alueelta. Tällä kertaa Nitton japanilainen stemmi fillariin.
 
Tänään oli lähetyksen status muuttunu... mutta toi päivämäärä :sfacepalm:

Näyttökuva 2021-06-30 144730.png


Olisikohan paketti lähtenyt 5 päivän päästä takas, jos se lasketaan tuosta päivämäärästä. No, ainakin homma hieman etenee.
 
9 päivää ollut paketti Suomen Postin hallussa, eikä vieläkään ole saapunut omaan kontoriin. Soitin ja kysyin ja ei kuulemma tullissa tai muuallakaan. Postin virkailijan mukaan Kiinan pakettien kanssa voi mennä useampi viikko, että liikkuu Suomen päässä.

Edellinen, sama tuote, paketti katosi Suomeen saavuttuaan, eikä siitä kuulunut ikinä mitään.
 
Hyvinhän se postin muutos tapahtui.. Aamulla tuli tekstari ja maksoin alv:n, sekä käsittelymaksun kuten kunnon kansalaisen kuuluu.
Äsken tuli tekstari, että maksu oli aiheeton.

posti.jpg
 
Hyvinhän se postin muutos tapahtui.. Aamulla tuli tekstari ja maksoin alv:n, sekä käsittelymaksun kuten kunnon kansalaisen kuuluu.
Äsken tuli tekstari, että maksu oli aiheeton.

posti.jpg
Mulla on yks paketti saapunu eilen illalla suomeen, jonka arvo on alle 22€. Mielenkiinnolla odotellaan, että miten käy sen kanssa.
 
Nyt tuo tuli jo postiin noudettavaksi eli ei ole edes ollut missään holdissa jos näin nopeasti muka kulkeutuu lähipostiin.
 
Hmm... Postilla on näköjään jo ihan kotimaan postikin taas sekaisin. Tilasin paketin tuohon 300m päässä olevaan pakettiautomaattiin. No, tänään sitten viimein tuli noutoilmoitus jossa sanottiin että valitsemani automaatti on täynnä ja paketti on siirretty toiseen automaattiin. Eihän tässä mitään muuta mutta silti se oli siinä automaatissa mihin sen olin alunperin tilannutkin. Mitähän ne siellä oikein sekoilee...
 
Hmm... Postilla on näköjään jo ihan kotimaan postikin taas sekaisin. Tilasin paketin tuohon 300m päässä olevaan pakettiautomaattiin. No, tänään sitten viimein tuli noutoilmoitus jossa sanottiin että valitsemani automaatti on täynnä ja paketti on siirretty toiseen automaattiin. Eihän tässä mitään muuta mutta silti se oli siinä automaatissa mihin sen olin alunperin tilannutkin. Mitähän ne siellä oikein sekoilee...
Joku bugi tuossa viestissä on ollut jo pidempään, minulla on tullut jo useamman kuukauden ajan tuo ilmoitus "Lähetyksesi on ohjattu lähimpään vapaana olevaan noutopaikkaan" kaikille Amazonin Express-paketeille jotka ovat tulleet juuri siihen automaattiin johon ne OmaPostissa toimitustapakyselyssä ohjasinkin. Sen sijaan tuota ilmoitusta *ei tule* niissä paketeissa jotka ovat menneet valitsemani automaatin sijaan Postiin, kun automaatti on ollut täynnä.
 
Joku bugi tuossa viestissä on ollut jo pidempään, minulla on tullut jo useamman kuukauden ajan tuo ilmoitus "Lähetyksesi on ohjattu lähimpään vapaana olevaan noutopaikkaan" kaikille Amazonin Express-paketeille jotka ovat tulleet juuri siihen automaattiin johon ne OmaPostissa toimitustapakyselyssä ohjasinkin. Sen sijaan tuota ilmoitusta *ei tule* niissä paketeissa jotka ovat menneet valitsemani automaatin sijaan Postiin, kun automaatti on ollut täynnä.
Se mulla tuossa hämää että ennen (viimeksi 21.6.) on kuitenkin vastaavaan paikkaan tulleesta paketista tullut toisenlainen viesti: "Moi! Lähetys xxx on täällä. Haethan sen.... os. Postin automaatti, xxx koodilla ..."
 
Vähemmän yllättäen tuo viikko tullin huomassa haudottu lähetys maagisesti lähti liikkumaan tuon eilisen vaihdoksen jälkeen.
 
Kauheen taistelun takana oli nettitullaus, kun heitti jatkuvasti jotain erroria, mutta sainpahan tehtyä eilen. Normaalisti seurantaan päivittyy aika automaattisesti tieto tullauksesta, mutta vielä ei mitään. Ei kai ne niitä manuaalisesti siellä klikkaile. Mutta joo saa nähdä kuinka kauan saa odotella. Mietin myös tuota Postin tullaustoimeksiantoa, että liikkuisko nopeammin. Postin mainostamaa digitaalista tullausta, jonka avulla ois voinut etukäteen tehdä tullauksen, ei muuten näy missään.
 
Pakko se on tässä vaiheessa varmaan todeta, että huolimatta siitä, että keskiviikkona pääs viimein tullaamaan pakettia, niin edistystä sen toimituksessa ei ole tälläkään viikolla noin muuten tapahtumassa. Eli maanantaina tulee kolme viikkoa täyteen, kun paketti on lojunu samassa paikkaa ilman muuta edistystä, kuin tullauksen tekeminen.

Vituttaa kyllä maksaa sitä Postin ylimääräistä 2,90€ maksua siitä, että paketti kulkee mahdollisiman hitaasti. Ei ole eka kerta, kuin paketti matelee Suomen päässä, mutta tää on omalla kohdalla toistaiseksi hitain toimitus.

EDIT: Ja kun sitä taas on vähän kiukutellu, niin paketti nytkähti taas eteenpäin. Puolisen tuntia sitten status vaihtunu "Lähetys on lajiteltu", eli ehkäpä tuo jopa saapuu maanantaiksi, ellei peräti huomiseksi. Ainakin täällä suht usein paketteja tulee lauantaisinkin noudettavaksi. Pääasia, että tääkin saaga saadaan päätökseen.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt sitten niitä viiden sentin ostoksia parisataa per naama niin riittää tullissa tekemistä ja saadaan tullausjärjestelmä kumoon ja takaisin kirjepostimuotoon.
 
Viimeksi muokattu:
Oma paketti tuli jenkeistä Suomeen 18.6 ja tullaus hyväksytty 20.6 mutta eipä ole lähetystä saapunut vaikka seurannan mukaan se on ollut jo pitkään lajiteltuna Vantaalla ja tullaus on vapautettu.

Kyselin Postista mikä homma ja kuulemma paketti jatkaa Suomessa matkaa maksikirjeenä jota ei voi jäljittää ja jonka toimitusaika on 1-4(!) viikkoa. Itselle uusi lähetystapa eikä näillä spekseillä siinä ole mitään hyvää.

Eli nyt sitten availen postilaatikkoa päivittäin josko tulisi noutoilmoitusta. Aspa ehdotti että voisin olla yhteydessä lähettäjään josko laittaisivat uuden lähetyksen tai korvaisivat nykyisen, joka oli aika erikoinen vastaus kun lähetyksen pitäisi kai yhä lojua tuolla 10km päässä ja olla toimituksessa. Mutta tätähän en tiedä ennen kuin odotan sen kuukauden.
 
Vähän jännittää kyllä itteänikin kun en kiinnittänyt tilatessa juurikaan huomiota että mistä tulevat.
Portugalista tuleva ei mene tullattavaksi koska EU ja jenkeistä tuleva paketti onkin jo Vantaalla lajiteltu. Kiinan paketti näkyy olevan vaihtunut Hampurissa DHL:n kuljetettavaksi ja saanut uuden seurantatunnuksen. Saas nähdä pääseekö sitä sitten tullaamaan vai hämääkö tuo uusi DHL:n osoitekortti käsittelijöitä :D Veikkaan että ei :(
Tämähän meni mielenkiintoiseksi :D

Jenkeistä tullut paketti ehti ennen kuun vaihdetta. Siinä näytti olevan lähtöpaikaksi merkattu Suomi niin ehkä se ei olisi mennyt tullattavaksi ollenkaan.

Kiinan paketissa ei ollut päällä kuin DHL:n ja Postin postilaput ja siitäkään ei tullut mitään tullauspyyntöjä.

Sen sijaan tuo Portugalin paketti voi ehkä mennäkin tullattavaksi kun on jostain syystä tällä hetkellä Japanissa :D
 
Sama tarina täälläkin, kuin monilla viimeaikoina:

Tilasin paketin 300 metrin päähän Postin automaattiin. Veivät sen 20 kilometrin päähän R-Kioskille. VMP.

Nyt tein reklamaation myyjälle, että saavat vääntää itse Postin kanssa.
 
Kuin myös, paketti meni 30 km päähän R-kioskiin kun valittu paikka on 300 metrin päässä oleva lähikauppa.
 
Noin kauas päätyneet paketit Posti kyllä tuo lähemmäksi, jos vain pyydätte sitä esim OmaPostin chatissä.
 
Nyt ollut lajittelu tilassa paketti 12 päivää postilla. Asiakaspalvelu ei osaa sanoa mitä tapahtuu, muuta kuin, että pitää odottaa.
 
Parempi reklamoida myyjälle, niin ehkä posti jossain välissä korjaa logistiikkaansa.

Jep. Ei niitä kiinnosta yksityishenkilöiden ininät ollenkaan. Sitten vasta kun joku isompi asiakas valittaa, niin jotain ehkä mahdollisesti tehdään asialle. Tai sitten ei. :cool:
 
Ite en vaan usko että sillä kuitenkaan saa käytännössä mitään muutoksia aikaan, ja on vain isompi vaiva ja viive itselle. Posti ohjaisi lähemmäksi noin 1 työpäivässä, jos siltä kysyisi suoraan.

Tiedostan kyllä, että tämä on vähän itsekäs ajattelutapa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 323
Viestejä
4 865 271
Jäsenet
78 641
Uusin jäsen
Fintukani

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom