Postin kulkemisen vaikeus

Ei, eihän vastaanottaja ole vastuussa lähetyksestä ja sen kustannuksista, eikä ole edes asiakas, vaan lähettäjä on.
Joo, mutta esim. tämä juttu sanoo muuta!
– Posti ei kuljeta merkitöntä korttia tai kirjettä ihan kotiin asti, vaan vastaanottajan pitää hakea se postista. Hänen pitää myös maksaa puuttuva postimerkki sekä kahden euron lunastusmaksu.
 
Postin seurannassa tuli seuraava ilmoitus "Manuocr koodaus Pasila" mitä tämä käytännössä tarkoittaa?
 
Manuaalisesti lajiteltu, ei ole jostain syystä onnistunut lajittelukoneen tekstintunnistus.
 
Ilmeisesti paketit kulkevat normaalisti niin pitäisi oma lähetys ehtiä perille ensi viikolla :tup:

Mistä moinen olettamus? Suurin osa 700 paskatessiin siirretystä lajittelijasta tuskin on menossa töihin. Vuokra-apinoilla voidaan vähän paikata, mutta silläkin on rajansa.

Postin väitteistä huolimatta, edellistä kahden päivän lakkoa korjailtiin parin viikon verran, kahden viikon lakko ei välttämättä korjaannu kuukaudessakaan.
 
Mistä moinen olettamus? Suurin osa 700 paskatessiin siirretystä lajittelijasta tuskin on menossa töihin. Vuokra-apinoilla voidaan vähän paikata, mutta silläkin on rajansa.

Postin väitteistä huolimatta, edellistä kahden päivän lakkoa korjailtiin parin viikon verran, kahden viikon lakko ei välttämättä korjaannu kuukaudessakaan.

Näin ainakin hesarin sivulla lukee:
"Paketit sen sijaan kulkevat myös lakon aikana, mutta toimituksissa voi olla muutamien päivien viiveitä.
Paketit kulkevat nopeammin, koska niiden käsittely on suurelta osalta koneistettu. Lisäksi paketit jaetaan yleensä pakettiautomaatteihin ja myymälöihin”, Ainasoja sanoo"
 
Näin ainakin hesarin sivulla lukee:
"Paketit sen sijaan kulkevat myös lakon aikana, mutta toimituksissa voi olla muutamien päivien viiveitä.
Paketit kulkevat nopeammin, koska niiden käsittely on suurelta osalta koneistettu. Lisäksi paketit jaetaan yleensä pakettiautomaatteihin ja myymälöihin”, Ainasoja sanoo"

Eikä ole edes 1.4. :D

Jos se noin helppoa on, niin miksi siellä ne 700 on normaalisti hommissa? :vihellys:

Ei kyllä kannata uskoa mitään mitä Posti kertoo, Aina Ojassa kertoi viimeksi kahden päivän lakonkin osalta, että ei ollut vaikutuksia.

Nyt mukaan tulee aika herkästi ilmailuala, meripuoli, rautatiet ja AKT kruunaa kyllä homman lopulta. Näistä kaikki ovat jo luvanneet apua tes-halpuutukseen ja vuokrien käyttöön lakonmurrossa. Osa jo ilmoitti toimenpiteistä. Viimeinen ratkaisu jää AKT:n harteille, halutessaan se saa niin paljon painetta päälle, että homma katkeaa työnantajan osalta siihen.
 
Hyvä vaan että lakkoilee. Kusipäistä touhua tuo TES-shoppailu.

Ei ole tulossa mitään kriittistä, ja Postia vältän muutenkin aina kun vaan pystyy, joten mun puolesta voi olla vaikka kuukauden tai parikin lakossa. :tup:
 
Tämähän saattaa vaikuttaa postin kannalta suotuisasti postin määrää kun ne viimeiset vähäisetkin asiakkaat jotka kirjeitä lähettää, tai haluavat väen vängällä paperilla laskunsa, alkavat varmasti rivakammin etsiä vaihtoehtoja. Eiköhän tuo perinteinen kirjeposti ole aika riippakivi postille.
 
Näin ainakin hesarin sivulla lukee:
"Paketit sen sijaan kulkevat myös lakon aikana, mutta toimituksissa voi olla muutamien päivien viiveitä.
Paketit kulkevat nopeammin, koska niiden käsittely on suurelta osalta koneistettu. Lisäksi paketit jaetaan yleensä pakettiautomaatteihin ja myymälöihin”, Ainasoja sanoo"
Tottakai Posti yrittää jatkuvasti damage controlia lehtien palstoilla - vähän surkeaahan se olisi jatkuvasti kertoa että tilanne on katastrofaalinen ja joulukamat ovat perillä ensi vuonna (joka tulee olemaan kivikova totuus).
 
Näin ainakin hesarin sivulla lukee:
"Paketit sen sijaan kulkevat myös lakon aikana, mutta toimituksissa voi olla muutamien päivien viiveitä.
Paketit kulkevat nopeammin, koska niiden käsittely on suurelta osalta koneistettu. Lisäksi paketit jaetaan yleensä pakettiautomaatteihin ja myymälöihin”, Ainasoja sanoo"

Heh! :rofl:

Kyllähän tuo on puhdasta hevonpaskaa. :lol:

Siellä iteljoonipomo satuilee lehdessä mitä sattuu jotta postin tuottoisa pakettipisnes ei siirtyisi heti kilpailjoiden haltuun. Voisi kuvitella että postipakettien lähetystiskillä olisi todella hiljaista kun sanoisivat suoraan että nyt lähetettävä postipaketti ehtii hyvällä tuurilla perille joskus loppiaisen aikoihin ja huonolla tuurilla Naku-Petteri saa sen postipaketissa nyt lähetettävän joululahjan ensi vuonna pääsiäisen tienoilla.

:lol:
 
Jep, ei postilla ole mitään mahdollisuutta saada kaikkia paketteja jouluksi toimitettua jos lakko kestää tuon 2 viikkoa. Tulossa jo monilla noita ulkomaan (kiina) paketteja pukinkonttiin, kaikki mustat perjantait, cybermondayt jne kolkuttelee oven takana jotka jo viime vuonnakin sai postia myöhästymään.

Tuossa tulee saamaan suomalaisetkin verkkokaupat turhaan paskaa niskaan kun pilvi-tainat lähettelevät kiukkuisia viestejä rievuistaan.
 
Eikä ole edes 1.4. :D

Jos se noin helppoa on, niin miksi siellä ne 700 on normaalisti hommissa? :vihellys:

Ei kyllä kannata uskoa mitään mitä Posti kertoo, Aina Ojassa kertoi viimeksi kahden päivän lakonkin osalta, että ei ollut vaikutuksia.

Nyt mukaan tulee aika herkästi ilmailuala, meripuoli, rautatiet ja AKT kruunaa kyllä homman lopulta. Näistä kaikki ovat jo luvanneet apua tes-halpuutukseen ja vuokrien käyttöön lakonmurrossa. Osa jo ilmoitti toimenpiteistä. Viimeinen ratkaisu jää AKT:n harteille, halutessaan se saa niin paljon painetta päälle, että homma katkeaa työnantajan osalta siihen.
Voihan ottaa ottaa lisää vuokratyöntekijöitä :)
Tosi asiassa postin jakeluvelvoite pakottaa osan työntekoon, kuten sairaalatkin.
Työntekijä määrää ei varmaan kerrota julkisuuteen. Pitäisi kaivaa ajantasaiset lakipykälät jostain. Varmaan tuostakin keritään kinastella, että mitä jaetaan.
Paketit ei välttämättä kuulu, mutta maahan tuleva tavara satamissa voi kuulua...

"Lakon piiriin eivät kuulu kansalaisten terveyteen ja turvallisuuteen liittyvät työtehtävät", jos niitä on prosentin osakin täytyy olla työntekijä töissä.
Lopunajan varmaan tekee normihommia.

3 vuotta sitten:
"...Nieminen koki vastenmielisenä kiistojen siirtymisen työpaikoille. Posti Oy marssitti lakon aikana työpaikoille vuokratyövoimaa, ja korkein johto pisti esimiehet poistamaan rikkurityövoiman perehdyttämisestä kieltäytyneet työntekijät työpaikoilta. Tästä jäi arpia."

Vuokratyöntekijät ei ole rikkureita koska eivät kuulu lakon piiriin, siihen kuuluu vain PAUn jäsenet.
Tämän takia vuokratyöntekijä määrää nostetaan, jos alkaa 50% olla vuokrattuja ei lakkoilu enää tehoa.
Onneksi ei tarvitse olla mukana tuossa piirileikissä.

Näin ainakin hesarin sivulla lukee:
"Paketit sen sijaan kulkevat myös lakon aikana, mutta toimituksissa voi olla muutamien päivien viiveitä.
Paketit kulkevat nopeammin, koska niiden käsittely on suurelta osalta koneistettu. Lisäksi paketit jaetaan yleensä pakettiautomaatteihin ja myymälöihin”, Ainasoja sanoo"

Tuo tarkoittaa että vuokra heppukin osaa laittaa tuotteet linjalle, toki hitaammin muttta ennen pitkää.
 
Viimeksi muokattu:
^ miten ihmeessä vuokrat eivät kuuluisi lakkoon? Osa heistä on varmasti myös PAUn jäseniä ja osa taistelee myös omista oikeuksistaan, eli jos nyt poljetaan työntekijöiden oikeuksia, poljetaanhan ne myös vuokrille samassa työkohteessa.

Jakeluvelvoitteen omaavia lähetyksiä on joitakin prosentteja, olikos se noin 4% kaikesta? Ei jaksa kaivaa netistä.
 
Voihan ottaa ottaa lisää vuokratyöntekijöitä :)
Tosi asiassa postin jakeluvelvoite pakottaa osan työntekoon, kuten sairaalatkin.
Työntekijä määrää ei varmaan kerrota julkisuuteen. Pitäisi kaivaa ajantasaiset lakipykälät jostain. Varmaan tuostakin keritään kinastella, että mitä jaetaan.
Paketit ei välttämättä kuulu, mutta maahan tuleva tavara satamissa voi kuulua...

Voihan sitä palkata vaikka 10 tuhatta lakkorikkuria. Homma kuitekin kusee siihen kun kuljetusalan liitot ja joku muu liitto pistää tukilakon pystyyn postiliiton tueksi ja kieltäytyy esimerkiksi kuljettamasta niitä postin kirjeitä ja paketteja rekalla ja junalla postilakon aikana.

Kahdella viikolla lakkoa voisi siirtää ministeriön päätöksellä:

https://www.ts.fi/uutiset/paikallis...fessori+Lakon+siirtaminen+nykyaan+harvinaista

Tosin kusisivat varmaan omiin muroihin kun silloin lakko haittaisi vielä enemmän joulupostin ja joulupakettien jakelua.
 
Nuo lainmukaiset vietävät, eli vanhusten ruoat, veripalvelun veret, sairaalakirjeet yms ovat niin pieni osuus kokonaisuudesta, että ne hoituu vaikka ihan esimiestoimin ja onhan siellä aina niitä jotka kusee omiin muroihin olemalla duunissa samaan aikaan kun työnantaja kairaa perseeseen kuivalla ja hymy huulilla pyydetään vain lisää. :hungry:

Aivan helposti tuota ministeriön päätöstä lakonsiirtämisestä tuskin tulee, ei kait joidenkin single's day ja bf -pakettien katsotan olevan niin tärkeitä muualla kuin iotechissä? :kahvi: Ja tosiaan, siellähän on vain suurempi myllerrys sitten joulupakujen suhteen. Kaveri heitti ihan pääkallopaikalta heille annetun ennusteen, että yhden vuoron lajittelumäärä on arvioitu olevan jouluna 120-150t lähetystä pelkästään tuolla Vantaalla. Voin vain kuvitella virkaa tekevän toimarin ilmeen kun on laskenut bonuksensa ensivuodelle jouluennusteiden perusteella ja sitten hänestä itsestään lähtöisen tes-perseilyn takia kuseekin koko homma. :psmoke:
 
Lakon takia tuli sähkölaskukin näköjään tulevaisuudesta. Päivätty 11.11. ja tuli tänään... :smoke:
 
Iteljooni herätti eilen klo 5 aamulla pamauttamalla postiluukkuja niin lujaa, että koko talo heräsi.

Saisi koko paskafirma mennä konkkaan pikkuhiljaa, paperiposti pakolla vaan täysin sähköiseksi ja muut firmat hoitamaan paketit.
 
Miten ne muut firmat vain ’hoitavat ne paketit’?

Kyllähän nuo paketit liikkuu järjestään helvetin hyvin, tämän vuoden noin 90 talouteen tulleesta lähetyksestä (+samanlainen määrä kiinapaskoja), en nyt muista, että Postin lähetyksistä olisi yksikään ollut myöhässä, vaan tuotu seuraavana päivänä siitä kun se Postille on saatu pakettilajitteluun lähettäjän toimesta.

Kiinapaskoissa kestää kyllä välillä, mutta kuten aiemmin todettu, vähän lähetyksestä riippuen, se seurannan ilmoitus että olisi saapunut Suomeen, ei pidä aina paikkaansa, itselläkin ollut lähetys vasta Turkissa, Puolassa jne kun on käyttänyt toista seurantaa.

Toisaalta, kiinapaskat tulevat ilmaisilla/euron parin postikuluilla Kiinasta Suomeen ja kannetaan himaan -> oletuksena en odota mitään ihmeitä, tulee sitten kun tulee.
 
Miten ne sinne tilalle tulevat kun eivät nytkään halua? Ihan vapaastihan sitä voisivat tälläkin hetkellä viedä pakettejaan pitkin koko Suomea. Tässä keskustelussa nyt auttaisi kauheasti jos omaisi vähän loogista ajattelua ja tajuaisi realiteetteja.
 
Eivät halua? Mitä kosmista v..?

Posti nauttii lähes monopoliasemaa (kirjepostin osalta nauttiikin) valtion tukemana, pakettien hinnat ovat sen vuoksi kohtalaisen siedettävät verrattuna muihin kuriirifirmoihin, totta helvetissä kilpailijoille kelpaisi lisätienesti joihin eivät valitettavasti kykene tai pääse käsiksi.

Pakettien hinnat nousisivat, mutta jos laatu kohenisi ja paketit tulisivat oikeasti kotiovelle, niin sen kestäisi. Varsinkin kun nyt sataa lappuja "ette olleet paikalla kun yritimme toimittaa blabla" vaikka joku on ollut kotona koko päivän.

Nytkin aina jos mahdollista niin kamat tulevat kotiin matkahuollon kautta, jos ulkomailta niin DHL. Fedexin kolmansien osapuolien kanssa on ollut täällä kauempana PK seudusta huonoja kokemuksia.
 
Niin, edelleen, pieni looginen ajattelu ja realismien ymmärtäminen auttaisi sinua ja keskustelua faktojen ohella.

Valtio ei tue Postia, päinvastoin, valtio vastaanottaa osinkoja Postilta joka vuosi ja asettaa tälle tuotto-odotuksia. Sillä ei ole monopoliasemaa millään osa-alueella, postinkäsittely- ja jakolupia on myönnetty pilvin pimein niin kirjeistä sanomalehtiin ja pakettilähetyksiin.

Kerrotko miten muut firmat nyt eivät pääse käsiksi lisätienesteihin? Hehän ovat vapaita hoitamaan lähetykset koko maan alueella ihan vapaasti. Siitä huolimatta suurin osa UPS:n, DHL:n ja Bringin lähetyksistä kulkee Postin kautta.

Miksikö ihmeessä + kosminen vittu kysyy epätietoinen?

Ovat tajunneet niitä realiteetteja ja logiikkaa sen verran, että Suomen maantieteelliset etäisyydet eivät tule yllätyksenä eikä myöskään mitä meillä kuljetukset ja työvoima maksaa. Toimiva syöttöliikenne logistiikkakeskuksiin ja runkokuljetukset taas kaikkiin maakuntiin on se mikä maksaa.

Lisäksi kun volyymeja lisätään, hommahan tulee vaikeammaksi kaikinpuolin. Joku Matkahuolto pärjää hyvin niiden lähetysmääriensä kanssa, mutta ei sillä ole mitään realistista mahdollisuutta esim. tuhatkertaistaa kapasiteettiaan Postin tasolle pakettien osalta. Tämä on myös se miksi maasta riippumatta kuriiripalveluita kehutaan ja paikallista postilaitosta haukutaan, volyymit on se taikasana. Siinä on eroa viekö joitakin satoja lähetyksiä kaupunkialueella vaiko satoja tuhansia koko maan alueelle.

Postilla on kyrpäjohto ja paska henkilöstöpolitiikka, mutta tästä huolimatta viime vuosina jossain suunnittelussa ja pakettikäsittelyssä on onnistuttu ainakin Liedon ja Vantaan logistiikkakeskusten osalta, lähetykset liikkuvat aika mallikkaasti tänne pk-seudulle.

Selkeästi Posti on myös panostanut pk-seutuun ja kaupunkialueisiin koska niissä sillä on potentiaalista kilpailua, muun Suomen se todennäköisesti hoitaa laiskemmin koska ei yhtäkään toimijaa Suomessa kiinnosta meneekö joku paketti nopeasti vastaanottajalle esim. Kainuussa vaiko ei.
 
Niin, edelleen, pieni looginen ajattelu ja realismien ymmärtäminen auttaisi sinua ja keskustelua faktojen ohella.
Oletan, että olet jossain osin Postilla töissä puolustuskannastasi.

Valtio ei tue Postia, päinvastoin, valtio vastaanottaa osinkoja Postilta joka vuosi ja asettaa tälle tuotto-odotuksia. Sillä ei ole monopoliasemaa millään osa-alueella, postinkäsittely- ja jakolupia on myönnetty pilvin pimein niin kirjeistä sanomalehtiin ja pakettilähetyksiin.
Paskapuhetta. Kaikki valtion tukipaperit kulkevat Postin kautta, meillä on sovittu maksupaketti Postillle lähtökohtaisesti. T: Sossussa töissä.

Kerrotko miten muut firmat nyt eivät pääse käsiksi lisätienesteihin? Hehän ovat vapaita hoitamaan lähetykset koko maan alueella ihan vapaasti. Siitä huolimatta suurin osa UPS:n, DHL:n ja Bringin lähetyksistä kulkee Postin kautta.
Eivät pysty vastaamaan postin hintatasoihin paskan johdon ja duunareiden sortamisen takia.

Miksikö ihmeessä + kosminen vittu kysyy epätietoinen?
Lähinnä kysyisin miten joku voi puolustaa tuota paskakonsernia noinkin hartaasti tänä päivänä.

Ovat tajunneet niitä realiteetteja ja logiikkaa sen verran, että Suomen maantieteelliset etäisyydet eivät tule yllätyksenä eikä myöskään mitä meillä kuljetukset ja työvoima maksaa. Toimiva syöttöliikenne logistiikkakeskuksiin ja runkokuljetukset taas kaikkiin maakuntiin on se mikä maksaa.

Lisäksi kun volyymeja lisätään, hommahan tulee vaikeammaksi kaikinpuolin. Joku Matkahuolto pärjää hyvin niiden lähetysmääriensä kanssa, mutta ei sillä ole mitään realistista mahdollisuutta esim. tuhatkertaistaa kapasiteettiaan Postin tasolle pakettien osalta. Tämä on myös se miksi maasta riippumatta kuriiripalveluita kehutaan ja paikallista postilaitosta haukutaan, volyymit on se taikasana. Siinä on eroa viekö joitakin satoja lähetyksiä kaupunkialueella vaiko satoja tuhansia koko maan alueelle.
Kaikki osakeyhtiöt haluavat ja pitävät kasvaa. Se on niiden tarkoitus. Osakkeiden omistajat eivät hyvää hyvyyttään ole olemassa.
Jos postin toiminta vapautuisi ja nykyinen hintapolitiikka romahtaisi, niin silloin vapautuisi runsaasti duunia muillekin firmoille.

Postilla on kyrpäjohto ja paska henkilöstöpolitiikka, mutta tästä huolimatta viime vuosina jossain suunnittelussa ja pakettikäsittelyssä on onnistuttu ainakin Liedon ja Vantaan logistiikkakeskusten osalta, lähetykset liikkuvat aika mallikkaasti tänne pk-seudulle.
Tästä olemme 100% samaa mieltä. PK seudun postitoiminnnasta ei kokemuksia.

Selkeästi Posti on myös panostanut pk-seutuun ja kaupunkialueisiin koska niissä sillä on potentiaalista kilpailua, muun Suomen se todennäköisesti hoitaa laiskemmin koska ei yhtäkään toimijaa Suomessa kiinnosta meneekö joku paketti nopeasti vastaanottajalle esim. Kainuussa vaiko ei.
Kiva jos toimii, paha homma vain, kun laki edellyttää moitteetonta toimintaa tänne kehä 3 susirajan ulkopuolellekin.
 
Miten se logiikan edellyttäminen vaatii Postilla työskentelyä? Onneksi tilinauha on vähän erilainen kuin Postilla. :D

Laitokset varmaan kilpailutuksissaan ottavat huomioon kaikki seikat kun valitsevat kuka heidän kirjeitään hoitaa? Ehkä maantieteellinen kattavuus koko Suomeen on yksi niistä? Minä luopuisin koko kirjepuolesta pikkuhiljaa tai ainakin pakottaisin diktaattorina kaikkiin kerrostaloihin ja pientalokeskittymiin lokeron pihalle/rappuun, josta kirjeensä saa itse hakea. Jollain 15e/kk lisärahalla ne saisi edelleen kotiinsa kannettuna esim. vanhukset ja liikuntarajoitteiset. Tavaraa jaettaisiin max kolme kertaa viikossa, henkilöstöäkään ei tarvitse vähentää, voisivat jakaa pienlähetyksiä ja paketteja iltaisin kun ihmiset ovat kotona.

Edelleen toistan itseni, mutta miten Postin pitäisi nyt vapautua ja mikä estää edelleen niitä muita toimijoita laajentamasta bisnestään? Pitää nyt myös huomata ero faktoilla ja puolustamisella, ei keskustelusta tule mitään jos arvaillaan asioita. Minä käsitän tuon vapautumisen niin, että oletat markkinoiden olevan jotenkin monopoliasemassa missä muut toimijat eivät voi ja saa suorittaa samoja tehtäviä, esim. Alko.

Nämä yritykset ovat siis varmasti laskeneet sen mikä heille on edullisinta, eli ei heitä kiinnosta ne Kainuun paketit edes sen vertaa. Mikä on moitteetonta ja hyvää toimintaa, niin se on Viestintäministeriön homma valvoa ja antaa edellytyksiä. Viimeisin heidän edellytys oli, että saaristoon viedään postia viitenä päivänä viikossa: Postin on jatkettava saaristossa viisipäiväistä jakelua vilkkaimmin liikennöidyille saarille | Traficom
 
Jos keskustellaan lehtien, kirjeiden ja sanomalehtien osalta, tulee kaikkien toimijoiden eteen tulevaisuudessa kysymys: kuinka hoidetaan vähenevä jaettava vähemmällä porukalla? Jatkossa mikään jakeluyhtiö ei tule kasvattamaan osuuttaan em. tuotteiden jakamisen suhteen, vaan paketit tuottavat suurimman voiton. Jatkossa voi hyvinkin olla niin että laatikkojen paikkoja viilataan radikaalisti esim. niin että jossakin on massiiviset laatikkoryhmittymät jonne muutamat jakajat vievät vähenevät paperipostit. Siinä skenaariossa porukkaa vain joutuu hampaita kiristellen vaikka sitten ajamaan muutaman kilometrin hakemaan postinsa - en vain yksinkertaisesti näe sitä vaihtoehtoa että postipate ajaa esim. korvessa jossa laatikoita muutaman km:n välein. Tämä skennario siis 10-20 vuoden päästä. Muu vaihtoehto on sitten se, että asiakas joutuu maksamaan erittäin kalliin lisäpalvelun nk. ovikannosta jonka kautta pate toimittaa postin ovelle - mutta se hinta tulee olemaan moninkertainen verrattuna mitä se tällä hetkellä on.
 
Jos keskustellaan lehtien, kirjeiden ja sanomalehtien osalta, tulee kaikkien toimijoiden eteen tulevaisuudessa kysymys: kuinka hoidetaan vähenevä jaettava vähemmällä porukalla? Jatkossa mikään jakeluyhtiö ei tule kasvattamaan osuuttaan em. tuotteiden jakamisen suhteen, vaan paketit tuottavat suurimman voiton. Jatkossa voi hyvinkin olla niin että laatikkojen paikkoja viilataan radikaalisti esim. niin että jossakin on massiiviset laatikkoryhmittymät jonne muutamat jakajat vievät vähenevät paperipostit. Siinä skenaariossa porukkaa vain joutuu hampaita kiristellen vaikka sitten ajamaan muutaman kilometrin hakemaan postinsa - en vain yksinkertaisesti näe sitä vaihtoehtoa että postipate ajaa esim. korvessa jossa laatikoita muutaman km:n välein. Tämä skennario siis 10-20 vuoden päästä. Muu vaihtoehto on sitten se, että asiakas joutuu maksamaan erittäin kalliin lisäpalvelun nk. ovikannosta jonka kautta pate toimittaa postin ovelle - mutta se hinta tulee olemaan moninkertainen verrattuna mitä se tällä hetkellä on.

Vaatii lakimuutoksen. Nykyisin raja menee haja-asutusalueella 1km max matka laatikolle jos on ainoa talous. 500m max jos useampi
 
Pitää kyllä olla melkoisia idiootteja postin johdossa kun ennen suurinta sesonkia aletaan ajamaan todella isoja huononnoksia palkkoihin ja etuuksiin.Jos vähänkään olisi järkeä päässä niin tuo olisi kannattanut ajoittaa alkuvuoteen eikä vilkkaimpaan aikaan.
 
Nytkin aina jos mahdollista niin kamat tulevat kotiin matkahuollon kautta, jos ulkomailta niin DHL. Fedexin kolmansien osapuolien kanssa on ollut täällä kauempana PK seudusta huonoja kokemuksia.

Matkahuolto tilalle? Nykyisin matkahuolto/postnord kyllä ylivoimaisesti paskin tavaran kuljettaja. Melkein joka toisen niiden kautta tulevan lähetyksen kanssa on jotain säätöä. Ongelmat alkoi vajaa pari vuotta sitten. Onneksi niiden kautta kulkee ehkä se muutoma kymmenen vuoteen. Vuodessa kuitenkin se 300+ (lähetyt ja vastaanotetut yhteen laskettuna) pakettia niin kokemusta on jonkun verran. Postilla homma toimii aika hyvin ja harvoin on päivän myöhästymistä kummempaa.
 
Pitää kyllä olla melkoisia idiootteja postin johdossa kun ennen suurinta sesonkia aletaan ajamaan todella isoja huononnoksia palkkoihin ja etuuksiin.Jos vähänkään olisi järkeä päässä niin tuo olisi kannattanut ajoittaa alkuvuoteen eikä vilkkaimpaan aikaan.

Voimassa oleva tes meni umpeen 31.10, joten väkisin ne väännöt käydään nyt eikä niitä voida kuukausia lykätä kun ollaan sopimuksettomassa tilassa.
 
Ei mikään yllätätä enää Postin osalta, tuossa teille uusi TES, liksat putoaa noin puoleen, palkallinen safkis otetaan pois ja kasvatetaan työaikaa 150-220h vuodessa.

Sitten jotkut oli ihmeissään miksi lakkoja. :D:tup:

Ihmettelen kyllä enemmän kuka vittu ei lakkoon menisi, pelkästään tuo palkanalennus on törkeä kairaus hanuriin, 200h lisää työaikaa vuodessa on vähän kuin mällit naamalle sen kairauksen jälkeen.
 
Mielenkiintoista nähdä milloin tämä lakko päättyy ja millä tavalla. Postin johtajia tuskin kiinnostaa paskan vertaa vaikka postipatet ois loppuelämänsä lakossa kun saavat rikkureiden voimin paketteja kuskattua.

Tuskin samoja Postin johtajia kiinnostaa sen enempää antaa periksi vaikka tulisi tukilakkoja ja yleislakko lopulta Suomeen ja pakettiliikennekkin pysähtyisi kuukausiksi. Postin omistavaa valtiota ja äänivaltaa käyttävään maan hallitusta se taitaa kuitenkin kiinnostaa sen verran että viheltävät pelin poikki ennen kuin yleislakko kunnolla pääsee vauhtiin.
 
Mielenkiintoista nähdä mitä tukilakkoja tässä vielä saadaan ja kuinka sekasin tää maa menee. Onhan tässä ainekset ihan yleislakkoon asti jos oikein pahasti eskaloituu.
 
Menee offtopiciksi ja saattaa olla epäsuosittu mielipide täällä, mutta mielestäni ammattiliitot on olleet jees aikanaan (esim. työturvallisuus), mutta Suomi/maailma on muuttunut ja yksikään lakko ei muuta sitä taloudellista toimintaympäristöä missä yritys joutuu selviytymään.

Mielestäni on harhaista kuvitella, että asiat tuleee jatkumaan (esim. duunikuviot) tulee jatkumaan itselleen suotuisasti/nykyisellään hamaan tappiin asti. Etenkin kun kyse on ns. hanttihommista, jossa pääsee leivän syrjään kiinni parin tunnin perehdytyksellä ja pärjää kun kroppa on jokseenkin kunnossa ja tulee selvin päin, hyvin nukkuneena paikan päälle. Siinä ei kauheasti neuvotteluvoimaa ole. Tälläiset hommat tulee vähenemään järjestäen.

Monesti jotenkin käsitellään palkkakustannuksia ja yrityksen tuottaman palvelun olevan jotenkin täysin irrallaan toisistaan. Mitä iloa siitä komeasta TES-palkasta on, kun siitä koituvilla kuluilla tuotettua palvelua/tuotetta kukaan ei osta?
 
Ei lakko tätä ratkaise - postivuori kuitenkin odottaa käsittelijää kun porukka palaa töihin. Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää-sanonta sopii tähän tilanteeseen kuin nenä päähän mielestäni. Mikä tilanteeseen olisi sitten ratkaisu niin, ettei työntekijät joudu elämään pelkällä pettuleivällä? En ole kuullut yhtäkään järkevää ratkaisua tai edes ehdostusta - kaikki ovat olleet poliitikkojen/kansalaisten kohinaa keskustelupalstoilla ja somessa. Tämä osoittaa kuinka vaikeita tulevaisuuden haasteet tulevat olemaan työelämässä eikä tämä koske pelkästään postikenttää. On suorastaan surkuhupaisaa että suomessa on kaiken maailman asiantuntijoita eikä tätä pystytä ratkaisemaan. Poliitikot imevät kampaviinereitä ja hyssyttelevät euronkiilto silmissään että ompas tiukka tilanne.
 
Menee offtopiciksi ja saattaa olla epäsuosittu mielipide täällä, mutta mielestäni ammattiliitot on olleet jees aikanaan (esim. työturvallisuus), mutta Suomi/maailma on muuttunut ja yksikään lakko ei muuta sitä taloudellista toimintaympäristöä missä yritys joutuu selviytymään.

Mielestäni on harhaista kuvitella, että asiat tuleee jatkumaan (esim. duunikuviot) tulee jatkumaan itselleen suotuisasti/nykyisellään hamaan tappiin asti. Etenkin kun kyse on ns. hanttihommista, jossa pääsee leivän syrjään kiinni parin tunnin perehdytyksellä ja pärjää kun kroppa on jokseenkin kunnossa ja tulee selvin päin, hyvin nukkuneena paikan päälle. Siinä ei kauheasti neuvotteluvoimaa ole. Tälläiset hommat tulee vähenemään järjestäen.

Postinjakajien keskimääräinen kuukausipalkka on 2.762 euroa kuukaudessa. Lähde Postinjakaja palkka - Duunitorin Palkkavertailu

Postin jakaminen on sellaista hommaa että sehän onnistuu keneltä tahansa ilman että edes peruskoulun oppimäärää olisi saanut suoritettua muutaman tunnin koulutuksella.

Alle viiden euron tuntipalkalla ne jakavat niitä suoramainoksia muissa firmoissa. Ainakin täällä Oulussa näyttää olevan lähinnä jotain kehitysmaalaisia ne mainostenjakajat niillä alle viiden euron tuntiliksoilla.

Eihän tuollaisella alle viiden euron tuntipalkalla Suomessa elä.

Varmaan nuo alle viiden euron osa-aikaiset mainostenjakajat riemusta kiljuen menisivät postille töihin vaikka 8 euron tuntiliksalla. Varsinkin kun maksavat vielä lomarahatkin ja sairasajan palkan ja on työterveyshuoltokin.

Samanlaisia aloja on monia muitakin. Eihän joku kaupan kassankaan homma sen kummempaa ole. Tosin sillä alalla on ne yleissitovat työehtosopimukset eikä kauppias voi palkata niitä kehitysmaalaisia siihen vaikka 3 euron tuntiliksalla vaikka todella mielellään sen varmaan tekisi.

Taitaa olla ammattiyhdistysliikkeelle tuossa postilakossa kyse niin tärkeästä asiasta, että veikkaisin että ennemmin pistävät yleislakon pystyyn kuin antavat periksi siinä.

Postinjakajien ongelmat osoitteellisten kirjeiden jakamisen tiimoilta taitavat kadota kokonaan 10-15-vuoden kuluessa kun siinä vaiheessa koko postin jakaminen lienee loppunut tai jakavat kenties yhden kerran viikossa osoitteelliset kirjeet. Siihen riittääkin sitten viideosa nykyisestä työntekijämäärästä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 303
Viestejä
4 867 786
Jäsenet
78 630
Uusin jäsen
Nafu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom