Tullaushaaste (vastaava oikea keissi mutta yksinkertaistin numerot):
Tilaan nettikaupasta
- tavaran tullinimikkeellä X hintaan 50e
- tavaran tullinimikkeellä Y hintaan 50e
- Postikulut 20e
- Tarjouskoodi -10e
Commercial invoice:
- X = 50e
- Y = 50e
- Subtotal 90e
- Shipping 20e
- total declared value 110e
Tullissa aina kysytään tavaroiden "arvoa", mutta mitä tämä nyt sitten tarkoittaa? Kauppa on sen tyylinen että tarjoilee alennuskoodeja jatkuvasti, eli nämä alennukset on käytännössä leivottu tuotteen hintoihin. Tällöin tavaroiden X ja Y hinnat ovat käytännössä 45e ja 45e. Ei kyllä tuntuisi reilulta joutua maksamaan veroja 100e edestä kun oikeasti maksoin tavaroista 90e. Toisaalta tässä tulee vielä postikulut, eli olisiko oikeampi vähentää tuo tarjous koko lähetyksen hinnasta? Mistä tiedän koskeeko tarjouskoodi vain itse tavaroita vai koko tilausta postikuluineen?
Entä mitä tapahtuu jos laitan tulliin että tavaroiden arvo ilman kuljetuskuluja on 90e (subtotal), ja sitten ilmoitan että minulla on kaksi 50e arvoista tavaraa eli yhteensä enemmän kuin mitä lähetyksen arvo on? Laskeeko tulli sitten jotenkin automaattisesti verot niin kuin tavarat olisivat olleet 45e/kpl vai maksanko ylimääräisiä veroja, vai kelpaako tuollainen ylipäätään?
Ja laitoin nämä X ja Y tavarat erikseen esimerkkiin siksi että jos tilauksessa on sekaisin monenlaista ja monen hintaista tavaraa niin joutuu laskemaan jokaisen tuotteen hinnan uudestaan että summa täsmää subtotalin kanssa.
---
Niin ja on minulla ennen ollut free shipping -kuponki, mutta invoicessa silti kerrottiin kuljetuskulujen arvo. Ilmoitin tullille kuljetuskuluiksi 0 koska en tosiasiassa maksanut kuljetuksesta. Toisaalta oikeasti kuljetus ei tietenkään ole ilmainen vaan se on leivottu kaupan bisnesmalliin.