Postin kulkemisen vaikeus

Ihime

Tukijäsen
Liittynyt
20.05.2018
Viestejä
3 260
Posti lopettanut pakettien lauantaijakelun? Kolmas lauantai putkeen kun lähetys on kuljetettu perjantaina pääkaupunkiseudulta Tampereelle eikä lähe jakeluun. Vielä alkuvuodesta tuli sukkana paketit lauantaisin jos vaan perjantaina lähti kohti Tamperetta.
Aiemmin täällä Oulussakin paketit jaettii sekä automaatteihin ja asiamiesposteihin myös lauanataina vastaavissa tapaukisssa käytännössä aina. Nyt viimeisestä neljästä paketista jotka tullut tuohon tyyliin yksi jaettu automaattiin lauantaina. Eli eivät ole lopettaneet, mutta jotaki tapahtunut.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 373
Varmaan sen verran koronan takia poissaoloja että normi postitkin tulee vähän miten sattuu.
 
Liittynyt
08.12.2019
Viestejä
645
Posti lopettanut pakettien lauantaijakelun? Kolmas lauantai putkeen kun lähetys on kuljetettu perjantaina pääkaupunkiseudulta Tampereelle eikä lähe jakeluun. Vielä alkuvuodesta tuli sukkana paketit lauantaisin jos vaan perjantaina lähti kohti Tamperetta.
Se on käytössä vain ruuhka-aikoina ilmeisesti (joita ei tietysti missään ole ilmoitettu). Eli jos maanantaille ei ennusteta hirveätä pakettimäärää niin varmaan skipataan lauantain toimitukset automaatteihin/asiamiehill. La 19.2. tullut Turussa viimeksi todistetuksi omalla kohdalla kun sattunut paketti sopivasti.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
1 892
Taas posti osaa,paketti lähetetty perjantaina 6.5.22.
Ei ole vieläkään tullu vastaanottajalle.
Tiedoissa lukee vaan kuljetuksessa / matkalla,mutta missä??
Kävin jo chatissakin vinkumassa,siellä taas vaihteeksi pahoiteltiin asiaa.
Sanottiin,että lähipäivinä pitäis tulla.
Onkohan taas pudonnut autonkyydistä,kuten edellinen paketti.:poop:

@ Tuli tänään 17.5.22 Kävin äsken noutamassa.
Missähän oli taas paketti seikkaillut.
Kuseeko siellä kuljetus,lajittelu vai mikä. :darra: :wtf:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
415
Tulipa tehtyä kämmi, muutin uudelle paikkakunnalle ja omapostista unohtui vaihtaa oma toimipiste uudelle paikkakunnalle.

Huomasin tämän vasta kun sovellukseen tuli ilmoitus paketista, joka on matkalla 450km päähän :cigarbeye:
Tuon huomattuani vaihdoin toimipisteen asetuksista ja seuraavat paketit ovat tulossa sinne minne pitääkin.

Mutta mitenkä mahtaa olla, onko tuolle yhdelle tilaukselle mitään tehtävissä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
224
Tulipa tehtyä kämmi, muutin uudelle paikkakunnalle ja omapostista unohtui vaihtaa oma toimipiste uudelle paikkakunnalle.

Huomasin tämän vasta kun sovellukseen tuli ilmoitus paketista, joka on matkalla 450km päähän :cigarbeye:
Tuon huomattuani vaihdoin toimipisteen asetuksista ja seuraavat paketit ovat tulossa sinne minne pitääkin.

Mutta mitenkä mahtaa olla, onko tuolle yhdelle tilaukselle mitään tehtävissä?
Laita itellan chattiin viestiä
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
415
Chatistähän tuo selvisi :tup:

Pitäisi tehdä palvelunmuutos, hinta 15,08€+alv/muutos :cigarbeye:

En ole tekemässä, kun kympin kikkareesta kyse.
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
2 751
Tulipa tehtyä kämmi, muutin uudelle paikkakunnalle ja omapostista unohtui vaihtaa oma toimipiste uudelle paikkakunnalle.

Huomasin tämän vasta kun sovellukseen tuli ilmoitus paketista, joka on matkalla 450km päähän :cigarbeye:
Tuon huomattuani vaihdoin toimipisteen asetuksista ja seuraavat paketit ovat tulossa sinne minne pitääkin.

Mutta mitenkä mahtaa olla, onko tuolle yhdelle tilaukselle mitään tehtävissä?
Siis miten tuo on edes mahdollista, että paketti tulisi jotenkin eri toimipaikkaan kuin mihin se on tilattu? En ole koskaan ymmärtänyt tuon "oman toimipisteen" tarkoitusta. Paketithan tilataan verkosta osoitteeseen x (ja yleensä vielä automaattiin y) jonne ne toimitetaan riippumatta siitä missä itse asuu. Vai onko tässä nyt kyse siitä, että joku yksityishenkilö on lähettänyt sulle paketin pelkän nimen ja osoitteen perusteella, etkä ollut tehnyt muuttoilmoitusta?
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Siis miten tuo on edes mahdollista, että paketti tulisi jotenkin eri toimipaikkaan kuin mihin se on tilattu? En ole koskaan ymmärtänyt tuon "oman toimipisteen" tarkoitusta. Paketithan tilataan verkosta osoitteeseen x (ja yleensä vielä automaattiin y) jonne ne toimitetaan riippumatta siitä missä itse asuu. Vai onko tässä nyt kyse siitä, että joku yksityishenkilö on lähettänyt sulle paketin pelkän nimen ja osoitteen perusteella, etkä ollut tehnyt muuttoilmoitusta?
Omaposti -> Asetukset -> Oma noutopiste.

Jos oma noutopiste ei ole käytössä, silloin paketit ohjautuvat postiosoitteen mukaan.


Mikä on noutopiste?

Valitsemalla oman noutopisteen, voit ohjata katuosoitteeseen tulevat paketit haluamaasi noutopisteeseen.

Katuosoitteen lisäksi paketin digitaalisissa lähetystiedoissa pitää olla myös puhelinnumerosi.

Paketti ei ohjaudu omaan noutopisteeseen, mikäli valitset verkkokaupassa toimituspaikaksi pakettiautomaatin.

Jos lähetystä ei voida jostain syystä toimittaa valitsemaasi noutopisteeseen, se ohjataan lähimpään noutopisteeseen.

Omaan noutopisteeseen voidaan toimittaa Postin kuljettamat paketit.
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
2 751
OK, no eipä tuolla ole ollut itselle merkitystä, koska kaikki tulee poikkeuksetta automaattiin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
415
Siis miten tuo on edes mahdollista, että paketti tulisi jotenkin eri toimipaikkaan kuin mihin se on tilattu? En ole koskaan ymmärtänyt tuon "oman toimipisteen" tarkoitusta. Paketithan tilataan verkosta osoitteeseen x (ja yleensä vielä automaattiin y) jonne ne toimitetaan riippumatta siitä missä itse asuu. Vai onko tässä nyt kyse siitä, että joku yksityishenkilö on lähettänyt sulle paketin pelkän nimen ja osoitteen perusteella, etkä ollut tehnyt muuttoilmoitusta?
Hieman kyllä hämmästelin itsekkin asiaa, koska pari ulkomailta tilattua pakettia on tulleet perille ihan normaalisti postin lähitoimipisteeseen. Kotimaasta tämä oli ensimmäinen tilaus uudessa osoitteessa.

Verkkokauppa.comista nyt tämä paketti tilattu, normaalisti kotiosoitteeni tiedoilla, muuttoilmoitukset jne tehtynä.
Omapostiin oli vain unohtunut tuo noutopiste vanhalle asuinpaikkakunnalle.

Tuon oman noutopisteen tarkoitus on siis keskittää pakettiesi toimitus haluamallesi toimipisteelle, sen sijaan että posti arpoo lähimmän viiden toimipisteen väliltä heidän mielestä parhaan paikan.

Tilaus sisälsi kolme tuotetta, jostain syystä nämä kaikki tulevat omana pakettinaan. Tuo paketti jonka tilasin sisältää polkupyörän jarrupalat, jonka pitäisi kyllä mahtua ihan postilaatikkoonkin, mutta VK:n varastorobotti varmaan paketoi sen omalla tavallaan tai jtn.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 009
Tilasin isäni autoon pari pikkuosaa Skruvatilta. Merkitsin toimitusosoitteeksi hänen osoitteensa mutta jätin oman puhelinnumeroni, kun 79v ei oikein lue tekstiviestejä tai vastaile outoihin numeroihin.

No, tänään tuli ilmoitus että lähetys on noudettavissa. Minun lähipostistani. Ei siis tuolta 90km päästä missä se merkitty toimitusosoite on :facepalm:
 
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
615
Tilasin isäni autoon pari pikkuosaa Skruvatilta. Merkitsin toimitusosoitteeksi hänen osoitteensa mutta jätin oman puhelinnumeroni, kun 79v ei oikein lue tekstiviestejä tai vastaile outoihin numeroihin.

No, tänään tuli ilmoitus että lähetys on noudettavissa. Minun lähipostistani. Ei siis tuolta 90km päästä missä se merkitty toimitusosoite on :facepalm:
olisiko syynä tämä?


2. Oma noutopiste
Toimitamme pakettisi OmaPostissa valittuun Omaan noutopisteeseen, jos et ole valinnut verkkokaupassa noutopistettä, vaan paketti on tulossa katuosoitteeseen. Lähetyksen tiedoissa pitää olla myös puhelinnumerosi.

Jos tilaat paketin mihin tahansa katuosoitteeseen (esimerkiksi kesämökille tai kaverille lahjaksi) etkä tiettyyn noutopisteeseen ja tilauksen tiedoissa on puhelinnumerosi, se ohjautuu valitsemaasi Omaan noutopisteeseen. Muista siis tarvittaessa muuttaa Omaa noutopistettä tai valitse oston yhteydessä tietty noutopaikka.


Jos olet valinnut pakettiautomaatin Omaksi noutopisteeksi ja se on täynnä, viemme paketin lähistöllä olevaan vapaaseen noutopaikkaan.
 

Zat

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 054
Varmasti. Tuo vain on ihan uskomattoman typerää toimintaa, että paketti ei mene siihen osoitteeseen mikä on merkitty toimitusosoitteeksi, vaan pelkän puhelinnumeron perusteella ihan muualle.
Uskon että tuo on tehty noin, että OmaPostiin määritelty oma noutopiste kumoaa tilauksessa määritellyn noutopaikan, koska se tilauksessa määritelty on Postin näkökulmasta lähettäjän eikä vastaanottajan määrittelemä. Voidaan siis ajatella, että vastaanottaja tietää lähettäjää paremmin, että mistä on paras noutaa. (käytännössä tietysti nettikaupoissa asiakas saa usein päättää sen itse, mutta se ei ole itsestäänselvää eikä universaalia)

Eli sikäli ymmärrän tuota systeemiä.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 201
Voihan s-tana! Uudessa postin hinnastossa on näköjään paketin maksimipainoa pudotettu kymmenen kiloa pienemmäksi! "Postin" tiskille maksaen pystyisi edelleen lähettämään myös normaalin 35kg paketin, mutta se tiskille maksaminen tarkoittaa yli tuplahintaa.
 
Liittynyt
06.01.2022
Viestejä
743
Posti taas "kadottanut" paketin. Eilen ollut kuljetuksessa noutopisteeseen ja sen jälkeen ei mitään tietoa. Postin aspa lupaili selvittää mutta eipä ole mitään kuulunut. Samassa kuljetuksessa ollut toinen paketti löysi tänään lähiärrälle noudettavaksi mutta tämä tärkeämpi paketti on edellen jossain.

Onneksi huomenna on pyhä, joten eipä varmaan tarvitse tätä enää tällä viikolla odotella.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 454
Tilasin vanhuksille television kotiinkuljetuksella ja asennuksella, paketti oli liikkeellä 14.5.

En etukäteen tajunnut tutkia että miten haja-asutusalueelle on saatavissa myytyä palvelua ja myöhemmin tutkittaessa selvisi että asennuspalvelu on käytössä peräti keskiviikkoisin. 19.5. paketti vihdoin rekisteröityi määränpääpaikkakunnalle mutta sen jälkeen ei ole kuulunut sen enempää toimitusvalintatekstiviestiä kuin päivitystä seurantaankaan. Kerran jo postin chatista tuota kysyin ja vakuuteltiin että kyllä se tekstiviesti sieltä tulee. Koska viestiä ei tähän päivään mennessä tullut, ilmeisesti asennus ei ole sopinut aikatauluun ja siirtyy ensi viikolle. Postin seurannassa lukee tyylikkäästi että toimitusvalintaikkuna aukeaa aikaisintaan 17.5. mutta ei kerrassa mitään muuta.

Tässä tapauksessa posti varmaankin säilyttää pakettia niin kauan että myyty palvelu pystytään toimittamaan, asiakkaalla tuossa ei ole mitään mahdollisuutta vaikuttaa asiaan kun mitään päivitystä sivuille ei tule. Voisihan tuon haluta vaikka hakea itse terminaalista ja viedä paikalleen kun ei reilua sataa kilometriä pidempi välimatka ole, vaan kun palvelun kerran pystyi ostamaan niin jotenkin oletti että se myös pystytään toimittamaan.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 684
Varmasti. Tuo vain on ihan uskomattoman typerää toimintaa, että paketti ei mene siihen osoitteeseen mikä on merkitty toimitusosoitteeksi, vaan pelkän puhelinnumeron perusteella ihan muualle.
Oliko siis vastaanottajana sun isäsi?

Itse olen kanssa jotain epämääräisyyksiä nähnyt noissa paketeissa jotka omalla kohdalla tarkoittaa että osa tulee sinne postiin mihin haluan, osa tulee mun osoiteen ja erityisesti postinumeron mukaiseen "väärään" postiin, joka on about saman etäisyyden päässä mutta suunnalla jossa harvemmin liikun. Taitaa just johtua puhelinnumerosta, ettei ne täsmää noita nimen ja osoitteen mukaan vaan jonkun puhelinnumeron. Ja mulla voi olla eri puhelinnumero osassa paikoissa mikä on just että häh.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 009
Oliko siis vastaanottajana sun isäsi?
Jep.

Postin mukaan tän voisi kiertää siten, että verkkokaupassa valitsee noutopisteeksi muun kuin sen oman oletuspisteen, mutta mun mielestä Skruvatilla ei moista valintaa näkynyt. En tiedä sitten auttaisiko se, että OmaPostissa kääntää noutopisteen pois päältä.

Mutta kyllä mun mielestä lähtökohtana pitäisi olla se, että paketti menee siihen merkittyyn toimitusosoitteeseen tai sitä lähimpänä olevaan noutopisteeseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 335
Tuo Postin Omaposti-noutopistesysteemi on kyllä hyvin epäselvästi selitetty systeemi, jos ei erikseen mitään tiettyä toimituspistettä määrittele tilausvaiheessa (ja läheskään kaikissa ei voi määritellä kuin kotiosoitteen) niin paketin pitäisi ohjautua puhelinnumeron perusteella Omapostissa määriteltyyn paikkaan vaikka osoite olisi mikä tahansa. Todellisuudessa tuokaan ei toimi niinkuin pitää. Ainakaan itselleni ei tullut kuin yksi (1) paketti monen vuoden aikana määrittelemääni noutopaikkaan vaan paketit ohjautuivat ihan satunnaisesti johonkin lähialueen noutopisteeseen. Nyt kun tuohon lähemmäksi tuli yksi noutopiste niin siirsin omapostissakin lähetykset siihen ja nyt on suurin osa tullutkin siihen mutta ne on pääsääntöisesti muutenkin tilauksen yhteydessä siihen määritelty tulemaan.

Tuon omapostitoimipistejutun toimintaan kyllä pitäisi saada joku tolkku, vaikkapa joku override-mahdollisuus jollekin tietylle paketille että eivät Postin päässä kääntele noita ihan randomilla minne sattuu. Toki omasta mielestä koko Postin toiminta pitäisi rakentaa alusta asti uusiksi, nykyisellään tuntuu olevan niin paljon ongelmia ja virheitä että niitä tuskin saa korjattua ihan vaan pikkuhiljaa toimintaa ohjailemalla.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 201
Hieman provoava kysymys, mutta mikä järki tai hyöty on ylipäätänsä tuossa koko omaposti apissa? Yksi turha appi pyörimässä taustalla (olen toki muutenkin sitä vastaan, että "joka" asialla pitäisi olla oma appinsa). Jos on paketti tulossa, minulle tulee nyt txt-viesti kun sen voin hakea. Mitä parempaa saisin omapostin kautta? Lukemani perusteella ei ainakaan sekoilujen määrä vähene sillä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 009
Mitä parempaa saisin omapostin kautta?
Noin yleisesti ottaen se kyllä on kohtuullisen fiksu. Mulle tulee sinne mm. sellaiset laskut, joita ei syystä tai toisesta saa e-laskuina verkkopankkiin. Ne pystyy myös maksamaan OmaPostin kautta.

On paperipostin määrä vähentynyt muutamaa kertaluokkaa pienemmäksi.
 

Zat

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 054
Hieman provoava kysymys, mutta mikä järki tai hyöty on ylipäätänsä tuossa koko omaposti apissa? Yksi turha appi pyörimässä taustalla (olen toki muutenkin sitä vastaan, että "joka" asialla pitäisi olla oma appinsa). Jos on paketti tulossa, minulle tulee nyt txt-viesti kun sen voin hakea. Mitä parempaa saisin omapostin kautta? Lukemani perusteella ei ainakaan sekoilujen määrä vähene sillä.
On se sikälikin näppärä että kaikki seurantakoodilliset lähetykset (sekä saapuvat että itse lähetetyt) ilmestyy sinne itsestään, mikä on monin tavoin kätevää.

Ja appinahan sitä ei ole mikään pakko käyttää vaan voi myös käyttää pelkästään nettisivuna, oma.posti.fi. Enemmän käytän sitä itsekin nettisivun kuin appin kautta; appia käytän lähinnä pakettien noutamiseen tiskiltä QR-koodilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 335
Noin yleisesti ottaen se kyllä on kohtuullisen fiksu. Mulle tulee sinne mm. sellaiset laskut, joita ei syystä tai toisesta saa e-laskuina verkkopankkiin. Ne pystyy myös maksamaan OmaPostin kautta.

On paperipostin määrä vähentynyt muutamaa kertaluokkaa pienemmäksi.
Juu, itsekin kyllä muuten tykkään tuosta omaposti-sovelluksesta, juurikin sen takia että kaikki paketit tulevat sinne automaattisesti ja about kaikki kirjeposti mikä muuten tulisi paperisena tulee sinne pdf-muodossa. Ei nykypäivänä juurikaan postiluukusta tule mitään muuta kuin satunnaisia karvakäsipizzerioiden mainoksia kun eivät osaa lukea "Ei mainoksia" -lappua. No, jotain virallista virkapostia tulee vielä paperisena mutta reilusti yli 90% tulee nykyään vain omapostiin digitaalisena.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 201
Varsinainen suunnittelun kukkanen muuten esimerkiksi postin ulkomaankirjeen rekisteröinnistä saatava tulostettava cn22 tarra, kiusantekoa suorastaan. Se on a4 kokoinen .pdf jossa kulmassa se oleellinen tarraosa. Kyllä savu nousee joka kerta kun on tehtävä leikkaa-liimaa operaatio, ennen kuin sen pääsee ampumaan tarratulostimelle.
Sama juttu on postipaketin osoitekortin kanssa, paitsi että siinä on vielä huonompi tilanne, kun on mittasuhteet ihan pielessä. Ei riitä pelkkä leikkaa-liimaa, vaan on myös kavennettava. Ja jos tulostaisi ihan pelkälle paperille, hirveä haaskuu kun voisi suoraan tulostaa vaikka a6 kokoon ilman noita ylimääräisi härpättimiä tuossa osoitekortissa reunoilla.
 

Liitteet

Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 684
Mutta kyllä mun mielestä lähtökohtana pitäisi olla se, että paketti menee siihen merkittyyn toimitusosoitteeseen tai sitä lähimpänä olevaan noutopisteeseen.
Silloinhan koko oma noutopaikka asetuksella ja palvelulla ei ole merkitystä? Jos mieluiten paranneltaisiin systeemiä eikä poistettaisi sitä. Katselin juuri mitä tuolla postissa näkyy. Siellä tosiaan saisi olla selitettynä tarkemmin mihin se uudelleenohjaus perustuu.

Perustuuko se vain puhelinnumeroon, en usko. Mulla on tuolla ykkösnumero mutta esim Proshopin paketit ovat tulleet oikein tuonne määriteltyyn postiin, vaikka Proshop tietää mun kakkosnumeron. Tuolla postilla saisi olla mahdollisuus syöttää useampi puhelinnumero. Mutta noi on mätsätty nimen ja osoitteen perusteella.

Ilman tuota noutopistettä mun osoitteen mukainen posti on toinen posti joka postinumeron perusteella on "lähempänä", sinne on esim. menneet sellaiset lähetykset joita on yritetty tai "yritetty" toimittaa ensin kotiin, mikä on hölmö systeemi koska sen pitäisi olla systemaattista. Mutta noissa kirjeissä ja laskuissa on enemmän sattumanvaraisuutta, osa tulee tuonne osa ei, en ole vielä keksinyt logiikkaa.

Sen verran olen ymmärtänyt että on turha laittaa noutopisteeksi pakettiautomaattia jos millään pystyy välttämään, sitten ne tulee enemmän mihin sattuu. Koska just esim. noi Proshopin lähetykset täytyy aina henkilökohtaisesti kuitata, niin ne menee postiin.


Hieman provoava kysymys, mutta mikä järki tai hyöty on ylipäätänsä tuossa koko omaposti apissa? Yksi turha appi pyörimässä taustalla (olen toki muutenkin sitä vastaan, että "joka" asialla pitäisi olla oma appinsa). Jos on paketti tulossa, minulle tulee nyt txt-viesti kun sen voin hakea. Mitä parempaa saisin omapostin kautta? Lukemani perusteella ei ainakaan sekoilujen määrä vähene sillä.
Käytä jos haluat. Mä käytän tuota vaan netissä, joka on enemmän tyyliin kerran säätää, ja sitten antaa olla. Mutta teknisesti joskus sinne ilmestyy lasku tai jotain seurantajuttuja nopeammin kuin muualle, toki tilaan kaikki mahdolliset sitten tulemaan e-laskuina mutta yksittäiset ja ekat voivat tulla tuonne. Mutta tosiaan kaikki ei ilmesty tuonne koska siellä on mahdollisuus vaan yhdelle puhelinnumerolle.

Toi postin appi ei toimi edes mun puhelimella, tarkastin juuri. En muista toimiko se aiemmin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 009
Silloinhan koko oma noutopaikka asetuksella ja palvelulla ei ole merkitystä?
Njoo. Tarkoitin, että näissä tapauksissa, joissa vastaanottajaksi on merkitty eri henkilö ja toimitusosoite on täysin eri kaupungissa. Vähän huonommalla tuurilla olisin joutunut raahaamaan isäni paikalle vajaan sadan kilsan päästä kuittaamaan paketin ulos, tai vähintäänkin sähläämään valtakirjojen kanssa. Nythän tässä kävi niin, että sain Postista ulos paketin joka ei ollut sinne tullut minun nimelläni ja osoitteellani.

Ei sekään ihan oikein ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 335
Njoo. Tarkoitin, että näissä tapauksissa, joissa vastaanottajaksi on merkitty eri henkilö ja toimitusosoite on täysin eri kaupungissa. Vähän huonommalla tuurilla olisin joutunut raahaamaan isäni paikalle vajaan sadan kilsan päästä kuittaamaan paketin ulos, tai vähintäänkin sähläämään valtakirjojen kanssa. Nythän tässä kävi niin, että sain Postista ulos paketin joka ei ollut sinne tullut minun nimelläni ja osoitteellani.

Ei sekään ihan oikein ole.
Ennen noita paketteja noutaessa sentään oltiin vähän tarkempia, nykyään paikallisesta asiamiespostista hakiessa noin 90% paketeista saa ihan vaan OmaPosti-sovelluksen viivakoodia näyttämällä, ei kysytä nimeä, henkkareita tai mitään muutakaan. Ja tosiaan se OmaPosti-sovellus ei sovellu tunnistautumiseen kun siihen voi kuka tahansa lisätä minkä tahansa seurantakoodin ja se näkyy ihan kuin olisi suoraan sovellukseen automaattisesti tullut.

Ennen koronaa tosiaan kun emännän paketteja joskus hain niin kysyttiin henkkarit ja kysyivät kenen nimellä paketti on, nykyään kun näyttää QR-koodia niin ei kysellä yleensä yhtään mitään.
 
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
1 127
Ennen noita paketteja noutaessa sentään oltiin vähän tarkempia, nykyään paikallisesta asiamiespostista hakiessa noin 90% paketeista saa ihan vaan OmaPosti-sovelluksen viivakoodia näyttämällä, ei kysytä nimeä, henkkareita tai mitään muutakaan. Ja tosiaan se OmaPosti-sovellus ei sovellu tunnistautumiseen kun siihen voi kuka tahansa lisätä minkä tahansa seurantakoodin ja se näkyy ihan kuin olisi suoraan sovellukseen automaattisesti tullut.

Ennen koronaa tosiaan kun emännän paketteja joskus hain niin kysyttiin henkkarit ja kysyivät kenen nimellä paketti on, nykyään kun näyttää QR-koodia niin ei kysellä yleensä yhtään mitään.
Kuulostaa paikalliselta erolta. Itse en ole huomannut 10 vuoden aikana mitään muutosta näissä. Esim. jos on kyseessä Postipaketti, kysytään aina henkkarit, jos kirjaamaton kirjelähetys (esim. M-, L- tai U-alkuinen seurantatunnus) niin ei kysytä. Näin sen myös pitäisikin Postin ohjeiden mukaan toimia.
 

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367
Kuulostaa paikalliselta erolta. Itse en ole huomannut 10 vuoden aikana mitään muutosta näissä. Esim. jos on kyseessä Postipaketti, kysytään aina henkkarit, jos kirjaamaton kirjelähetys (esim. M-, L- tai U-alkuinen seurantatunnus) niin ei kysytä. Näin sen myös pitäisikin Postin ohjeiden mukaan toimia.
Juuri näin. Mikään ei ole muuttunut. Kysytäänkö henkkarit vai ei, riippuu postituotteesta.
 
Liittynyt
25.09.2019
Viestejä
330
Fedexillä jotain merkittävää menossa kun tuntuu että mikään ei toimi? Työpaikalla kaikki fedexin lähetykset jumissa ja nyt myös yksi oma paketti jumittaa. Pariin kertaan mennyt belgia-vantaa-belgia väliä, taas on Belgiassa.

Tullin sivulla kun yrittää lähetystä tullata niin kehuu että ei saa yhteyttä fedexin palvelimeen....

Melko mairittelevia asiakaskokemuksia:

 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 684
Hieman provoava kysymys, mutta mikä järki tai hyöty on ylipäätänsä tuossa koko omaposti apissa? Yksi turha appi pyörimässä taustalla (olen toki muutenkin sitä vastaan, että "joka" asialla pitäisi olla oma appinsa). Jos on paketti tulossa, minulle tulee nyt txt-viesti kun sen voin hakea. Mitä parempaa saisin omapostin kautta? Lukemani perusteella ei ainakaan sekoilujen määrä vähene sillä.
Tuskin siitä paljon on iloa muutaman paketin osalta. Itse pidän että kaikki in samassa apissa. Vuosittain 100-200 lähetystä vastaanotetuissa. Voihan sillä lisäksi sopia päivän ja aikahaarukan toimitukselle + seurata vaikka kartalta jamalin ajelua ja eksymistä.
 
Liittynyt
15.07.2019
Viestejä
160
Onko kellään kokemusta Expres-kirjeistä ulkomaille? Saksaan olisi matkalla suht tärkeä dokumentti, lähtenyt maasta 20.5. ja ei oo vielä kuulunut mitään. Seuranta päättyy Suomeen, niin ei mitään hajua missä menee vai meneekö.

Kannattaisko suoraan maksaa DHL:lle seuraavaksi, jos toi katoaa? Hankala hommata uutta kopiota dokumentista.
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 684
Kuriirilähetys on aina kuriirilähetys, just lähetin thaikkuihin tärkeitä papereita jotka olivat jo maksaneetkin pari sataa yhteensä laillistamisineen yms., nopeaahan se oli, perjantaina kello 14 DHL:n nettisivulla tilaus kuntoon, kuski haki vartin päästä lähetyksen, sunnuntaina Thaimaassa ja maanantaina jako vastaanottajalle. Hinta rapeat 140e (sisälsi tosiaan noudon himasta + vakuutuksen (400e jos häviää). Postilta olisi saanut EMS -lähetyksen noin. 40 eurolla mutta sillä on niin monta random tahoa käsittelemässä lähetystä ulkomailla+ vajaa seuranta joten ei kiitos.
 
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
1 127
Onko kellään kokemusta Expres-kirjeistä ulkomaille? Saksaan olisi matkalla suht tärkeä dokumentti, lähtenyt maasta 20.5. ja ei oo vielä kuulunut mitään. Seuranta päättyy Suomeen, niin ei mitään hajua missä menee vai meneekö.

Kannattaisko suoraan maksaa DHL:lle seuraavaksi, jos toi katoaa? Hankala hommata uutta kopiota dokumentista.
Pitäisi kyllä näkyä DHL:n seurannassa, mutta jos ei näy niin katso myös Deutsche Postin seuranta.

Menee kyllä tavallisesti perille Saksaan viikossa tai alle, mutta tavallisten ulkomaan kirjeiden tavoin voi joskus olla viikkojakin myöhässä (ei ole kyllä itselle Saksan kohdalla osunut koskaan noin pitkää viivettä).
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
2 751
Kuriirilähetys on aina kuriirilähetys, just lähetin thaikkuihin tärkeitä papereita jotka olivat jo maksaneetkin pari sataa yhteensä laillistamisineen yms., nopeaahan se oli, perjantaina kello 14 DHL:n nettisivulla tilaus kuntoon, kuski haki vartin päästä lähetyksen, sunnuntaina Thaimaassa ja maanantaina jako vastaanottajalle. Hinta rapeat 140e (sisälsi tosiaan noudon himasta + vakuutuksen (400e jos häviää). Postilta olisi saanut EMS -lähetyksen noin. 40 eurolla mutta sillä on niin monta random tahoa käsittelemässä lähetystä ulkomailla+ vajaa seuranta joten ei kiitos.
140e siitä että lähettää fyysisiä papereita pallon toiselle puolelle v. 2022 :facepalm: Eikö sielläpäin olla kuultu sähköpostista?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
758
140e siitä että lähettää fyysisiä papereita pallon toiselle puolelle v. 2022 :facepalm: Eikö sielläpäin olla kuultu sähköpostista?
Valitettavasti kaikki paperit ei ole kelvollisia sähköpostilla. Vanhassa duunipaikassa lähetettiin monesti työntekijä paperien kanssa kun oli nopeinta.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 005
140e siitä että lähettää fyysisiä papereita pallon toiselle puolelle v. 2022 :facepalm: Eikö sielläpäin olla kuultu sähköpostista?
Yllättävänkin moni (ulkomaalainen) firma lähettää sähköpostilla tilausvahvistuksen, joka sitten pitää allekirjoittaa ja faxata heille takaisin ;)

Edit: Yritysten välistä kauppaa. Ehkä paremmin sopimusvahvistuksen tjsp.
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 684
140e siitä että lähettää fyysisiä papereita pallon toiselle puolelle v. 2022 :facepalm: Eikö sielläpäin olla kuultu sähköpostista?
sähköposti ei ole yhtä kuin asiakirja. Postauksessani oli myös maininta laillistettu, eli käytännössä Ulkoministeriön leimat, että kyseessä olivat oikeat dokumentit laillisilta tahoilta. Lopullinen kohde ei myöskään ollut Thaimaa vaan siitä vielä pidemmälle, joka on vielä kauempana digilisaatiosta. Hyvä osa maailman maista luottaa enemmän leimoihin ja allekirjoituksiin, kuin sertifikaatteihin. Näinpä kuriirilähetykselle oli paikkansa.
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
204
Fedexillä jotain merkittävää menossa kun tuntuu että mikään ei toimi? Työpaikalla kaikki fedexin lähetykset jumissa ja nyt myös yksi oma paketti jumittaa. Pariin kertaan mennyt belgia-vantaa-belgia väliä, taas on Belgiassa.

Tullin sivulla kun yrittää lähetystä tullata niin kehuu että ei saa yhteyttä fedexin palvelimeen....

Melko mairittelevia asiakaskokemuksia:

Saman huomannut. Olen tilannut pariin otteeseen Cmsnl:tä moottoripyörän moottorinosia ja kestänyt tolkuttoman kauan tulla. Tänään tuli aamulla sähköposti jossa luvattiin toimitus kuudeksi, nyt iltapäivällä sähköposti jossa ilmoitettiin: delayed. Vielä pitäisi kolmas paketti tilata (ostellut sitä mukaa kun ollut varaa...). Suunnitelmissa oli saada pyörä kasaan ennen lomia ja ajella euroopassa. Ei taida onnistua, ellei sitten hollantilaiset suostu vaihtaan dhl:n. Vituttaa...
 

Verity

Mitä häh?
Tukijäsen
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
340
Tänään taas pääsee ihmettelemään, missä on pakettini. Tilasin ruotsalaisesta kynäkaupasta pari kynää ja kirjoitusalustan. Ne lähetettiin Bringillä jota siis Suomen päässä jakaa Posti. Paketti lähti kahdessa osassa, jotka tulivat kiltisti seurannassa melko yhtä matkaa siihen asti, että ne olivat kuljetuksessa kait noutopisteeseen. Isommasta osasta tuli eilen noutoilmoitus, mutta pienemmässä viimeinen seurannan merkintä on tuo kevytkuljetus. Kävin tänään hakemassa toisen ja eivät tienneet pienemmästä mitään ja eivät voi kuulemma sitä sieltä etsiäkään, kun paketteja on niin paljon. Arveli, että se voi olla menossa automaattiin, mitä kyllä vahvasti epäilen, koska Bringin paketit eivät ole sinne koskaan menneet. Kuulemma ei auta kuin odotella, toivottavasti se jostain putkahtaisi ihmisten ilmoille.
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
2 751
sähköposti ei ole yhtä kuin asiakirja. Postauksessani oli myös maininta laillistettu, eli käytännössä Ulkoministeriön leimat, että kyseessä olivat oikeat dokumentit laillisilta tahoilta. Lopullinen kohde ei myöskään ollut Thaimaa vaan siitä vielä pidemmälle, joka on vielä kauempana digilisaatiosta. Hyvä osa maailman maista luottaa enemmän leimoihin ja allekirjoituksiin, kuin sertifikaatteihin. Näinpä kuriirilähetykselle oli paikkansa.
Sähkösposti on keino välittää se asiakirja perille siinä missä etanapostikin. En edelleenkään näe mitään ongelmaa siinä, miksei sitä leimattua, allekirjoitettua aanelosta voi vaan skannata ja mailata osoiteeseen X. Sekunneissa perillä ja ympäristökin kiittää.
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 684
Sähkösposti on keino välittää se asiakirja perille siinä missä etanapostikin. En edelleenkään näe mitään ongelmaa siinä, miksei sitä leimattua, allekirjoitettua aanelosta voi vaan skannata ja mailata osoiteeseen X. Sekunneissa perillä ja ympäristökin kiittää.
Vaan asian voi tajuta tai olla tajuamatta, sehän on aivan yksi ja sama jos et näe ongelmaa sähköpostissa jos se ei vastaanottavalle viranomaistaholle käy. Tässä tapauksessa muu kuin laillistettu orkkis UM: n leimalla ei edes pääse byrokratian rattaisiin koska paikallinen viranomaistaho ei hyväksy kuin tuossa muodossa papereita. Aivdn sama mitä mieltä itse tai joku muu on aiheesta Suomessa. Tottakai minäkin olisin mielelläni lähettänyt sähköisenä jos se vain olisi mahdollista.
 
Liittynyt
26.01.2018
Viestejä
167
140e siitä että lähettää fyysisiä papereita pallon toiselle puolelle v. 2022 :facepalm: Eikö sielläpäin olla kuultu sähköpostista?
Esim Suomen Digi ja väestörekisterikeskus (ent.maistraatti) ei hyväksy virallisia asiakirjoja muuta kuin alkuperäisinä, laillistettuina, notaarin hyväksyminä sekä apostilleina, kun ne lähetetään vaikka thaikuista suomeen. Viestin tulevasta asiakirjasta ottavat vastaan vaikka s-postina, mutta eivät ala toimenpiteisiin ennenkuin alkuperäiset Viralliset asiakirjat ovat perillä.
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 208
Postilta olisi saanut EMS -lähetyksen noin. 40 eurolla mutta sillä on niin monta random tahoa käsittelemässä lähetystä ulkomailla+ vajaa seuranta joten ei kiitos.
EMS kulki yllättävän luotettavasti Suomen ja erään Thaimaan naapurimaan välillä 10-20 vuotta sitten kun siellä päin asuin. Monet kerrat kulki juurikin kaikenlaisia leimoilla varustettuja papereita ja passeja yms. molempiin suuntiin, eikä koskaan hukkunut mitään. Toimitusaika oli 1-2 viikkoa. Tuoreita kokemuksia ei kyllä ole.

Päädyin tuolloin EMS:in käyttäjäksi, koska asuinpaikallani ei ollut varsinaista osoitetta, se ei ollut useimpien kansainvälisten kuriirifirmojen jakelualueella, enkä ollut siellä välttämättä paikalla. Niinpä vuokrasin paikallisesta postitoimistosta postilokeron, jonne toimittaminen vaati joka tapauksessa sen, että kuljetuksen hoitaa paikallinen postilaitos. Joten EMS oli looginen ratkaisu. Tavallisista tavaralähetyksistä paikallisen postitoimiston päällikölle piti antaa aina pieni "teeraha" lähetysten turvaamiseksi, ja niitä silti hukkui välillä, mutta EMS-asiakirjalähetyksiin liittyen eivät kaivanneet edes lahjuksia.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 560
Viestejä
4 166 325
Jäsenet
70 423
Uusin jäsen
ngocminh247

Hinta.fi

Ylös Bottom