Postin kulkemisen vaikeus

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja pääkäyttäjä, 19.10.2016.

  1. Charun

    Charun

    Viestejä:
    68
    Rekisteröitynyt:
    03.09.2018
    Mitenkäs tuon lähettäjän maksaman alvin pitäisi toimia? Itse tilasin eBaystä tuotteen, jossa oli ainoa postitusvaihtoehto "Global Shipping Program", jossa maksetaan postituksen lisäksi ja verot etukäteen. Suomeen saapuessa jäi kuitenkin tulliin ja postissa tuli tullausilmoitus, jonka mukaan tuo piti tullata. Kyselin sekä Postilta, että tullilta, että mitenkäs tuon kanssa toimitaan, kun olin jo ostaessa maksanut tullit ja lähetin molemmille kuitit josta tuo näkyi. Vastauksena tuli vaan, että ei voi tullata/maksaa veroja etukäteen, vaan se on vastaanottajan tehtävä siinä vaiheessa, kun tavara saapuu suomeen, joten jouduin maksamaan alvit uudelleen..?
     
  2. Lucas

    Lucas

    Viestejä:
    2 509
    Rekisteröitynyt:
    27.05.2017
    "Global Shipping Program" on kusetusta. Aiheuttaa vähintään viikon ylimääräisen viiveen toimitukseen. Perivät myös alvit Suomen alv-prosentin mukaan ja tullaavat ne Eurooppaan halvimman alv-prosentin maan kautta ja tunkevat erotuksen omiin liiveihin.

    Ei kait tuossa kun vaadit takaisin ne "Global Shit Program" tullausmaksut.
     
  3. Charun

    Charun

    Viestejä:
    68
    Rekisteröitynyt:
    03.09.2018
    Juu, tuo oli tiedossa, että on kusetusta, enkä olis tuota kautta tilannutkaan, jos olisi ollut jotain muuta kautta saatavilla. Lähinnä kiinnostaa tietää tuosta "lähettäjän hoitamasta alvista", kun moinen ei postin tai tullin mukaan ollut mahdollista.

    Jos muilla tulee kyseinen tilanne vastaan, niin Paypal on ainoa, joka ne GSP:n ylimääräiset maksut palauttaa, jos palauttaa. Myyjällä ei tuohon ole osaa eikä arpaa (paitsi että on "aktivoinut" GSP:n eBayssä) ja eBay kiertelee ja pallottelee eri aspoille, jolle saa aina kertoa samat jutut, kunnes taas heitetään seuraavalle aspalle..
     
  4. Kerosiini

    Kerosiini

    Viestejä:
    743
    Rekisteröitynyt:
    20.02.2017
    Ylittääkö se paketin arvo 150€? Silloin pitää vielä maksaa tullimaksu päälle vaikka tuli GSP:llä, olet maksanut vaan arvolisäveron siihen GSP:n.
     
  5. JRantajoki

    JRantajoki

    Viestejä:
    237
    Rekisteröitynyt:
    09.11.2016
    "Arvioitu saapumisaika pe 17.5.2019 19:00"

    Viimeksi rekisteröity tosin parin tunnin ajomatkan päässä joskus aamulla. Samaisesta automaatista mihin tämä on tulossa jokin aika sitten lähettelin paketin, sitäkin saatiin metsästää kissojen ja koirien kanssa kun "katosi" ennen kuin oli lähtenytkään.. hmmm.. joku kädetön sankari hoitaa tuota kyseistä automaattia vai mikä lie sitten vikana.
     
  6. Anssi_H

    Anssi_H

    Viestejä:
    143
    Rekisteröitynyt:
    03.01.2017
    Tulee todennäköisesti systeemi, jossa paketteihin merkitään jokin tunnus josta näkee että lähettäjä (tai kauppapaikka) hoitaa alvin. Hieman vastaava on Australiassa käytössä ja tulee käyttöön UK:hon kun Brexit astuu voimaan.
    En muista nähneeni tarkkaa speksiä vielä tästä.

    Tuossa linkki direktiivimuutokseen jossa tuo tulee: EUR-Lex - 32017L2455 - EN - EUR-Lex
     
  7. Charun

    Charun

    Viestejä:
    68
    Rekisteröitynyt:
    03.09.2018
    Eipä ylittänyt.. Tais koko setti olla jossain 70-80€:n paikkeilla GSP:n ja ALV:ienkin kanssa.
     
    runboy93 ja Bene tykkäävät tästä.
  8. Kerosiini

    Kerosiini

    Viestejä:
    743
    Rekisteröitynyt:
    20.02.2017
    Minulle on tullut kymmenisen pakettia GSP:llä jenkeistä eikä yksikään ole jämähtänyt tullattavaksi, taitaa nyt joku kädettää tullissa tai sitten joku siellä GPS:tä hoitavassa lafkassa on mokannut.
     
    Anssi_H ja Rensu tykkäävät tästä.
  9. Charun

    Charun

    Viestejä:
    68
    Rekisteröitynyt:
    03.09.2018
    Jenkeistä tuo omakin tuli ja luin ennen tuota tilausta netistä kymmeniä kommentteja erilaisista "GSP is a scam"-ketjuista, joten itellä oli ihan tietoinen riski joutua maksamaan alvit kahteen kertaan, kun ei tuota olisi mitenkään muuten saanut hommattua.
     
  10. Kerosiini

    Kerosiini

    Viestejä:
    743
    Rekisteröitynyt:
    20.02.2017
    Ei se nyt varsinaisesti minusta kusetusta ole, kunhan kikkailevat ylimääräistä omaan taskuunsa, samat alvit joutuisit maksamaan joka tapauksessa. Mutta se että joudut maksamaan ne kahteen kertaan ei tosiaankaan ole normaalia vaan joku on mokannut.
     
  11. Charun

    Charun

    Viestejä:
    68
    Rekisteröitynyt:
    03.09.2018
    No, eivät tosiaan sieltä eBayn suunnasta (jonka homma toi GSP käsittääkseni on) ottaneet mitään kantaa tuohon omaan tapaukseeni, enkä kyllä jatkossakaan tuota toimitustapaa käytä, jos joku muu on saatavilla ja en ole valmis maksamaan alveja toiseen kertaan.

    Sitä en sitten tiedä miten sulla on paketit tulleet läpi, kun tosiaan tullin näkökulmasta tuo alvien ennakkon maksaminen ei ole mahdollista..? Liekkö käynyt vaan tuuri ja yksikään paketti ei ole tullin syyniin joutunut?
     
  12. Kerosiini

    Kerosiini

    Viestejä:
    743
    Rekisteröitynyt:
    20.02.2017
    eBay on vaan kauppapaikka, sitä kuljetuksesta vastaa kuljetusfirmat. Sitä GSP:tä hoitaa joku jenkkiläinen postifirma jonka nimeä en muista.

    Usko nyt, joku jossain on mokannut, ei ne kaikki minun + kaikkien muiden paketit tuurilla ole läpi tulleet. Joko se tullisetä on jäämerellä tai sitten se GSP:tä hoitava firma on syystä tai toisesta jättänyt maksamatta sen alvin meille tänne suomeen tai sitten on maksanut mutta se on jäänyt jonkun virheen takia merkkaamatta tai jotain vastaavaa.
     
    runboy93 ja Rensu tykkäävät tästä.
  13. Jooo1

    Jooo1

    Viestejä:
    54
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tulihan se nyt varmasti kuitenkin GSP:llä, ettei myyjä ole sooloillut ja laittanut sitä suoraan tulemaan sinulle?
    Mutuilen, mutta tietääkseni tuo GSP toimii niin, että Pitney Bowes joka näistä vastaa, niin lähettää paketit johonkin EU-maahan, johon Pitney Bowes tullaa ne ja maksaa verot ym. ja sieltä ne lähtee sitten ihan tavallisena EU:n sisäisenä pakettina eteenpäin kohdemaahan.
     
  14. Anssi_H

    Anssi_H

    Viestejä:
    143
    Rekisteröitynyt:
    03.01.2017
    Tullin näkökulmasta ei olekaan mahdollista, mutta ostajan näkökulmasta on.

    GSP ja muut vastaavat EU:n ulkopuolelta toimivat kahdella vaihtoehtoisella tavalla (esim. GSP ja AmazonGlobal ovat kummatkin käyttäneet molempia tapoja):

    Vaihtoehto A:

    1. Paketti toimitetaan lähtömaasta johonkin EU-maahan kuljetusyhtiön toimesta (ei koskaan postitse).
    2. Kuljetusyhtiö maksaa ko. maan tullille arvonlisäveron.
    3. Kuljetusyhtiö veloittaa arvonlisäveron paketin lähettäjältä (GSP:n tapauksessa Pitney Bowesilta).
    4. Paketti lähetetään edelleen Suomeen EU:n sisäisenä lähetyksenä, jota ei tarvitse tullata (voi olla esim. UPS-paketti, postipaketti tai kirje).

    Vaihtoehto B:

    1. Paketti toimitetaan lähtömaasta kuriiripalvelun (esim. DHL Express, ei koskaan postilla) toimesta suoraan Suomeen.
    2. Kuljetusyhtiö maksaa Suomen Tullille arvonlisäveron.
    3. Kuljetusyhtiö veloittaa arvonlisäveron lähettäjältä (GSP:n tapauksessa Pitney Bowesilta).

    Kummassakin tapauksessa tullin näkökulmasta mitään ei makseta etukäteen, vaan arvonlisävero maksetaan maahantuonnin yhteydessä.
    Ostaja on kuitenkin maksanut verot etukäteen myyjälle (tai Pitney Bowesille), jolta kuljetusyhtiö veloittaa verot jälkikäteen.
     
    Viimeksi muokattu: 17.05.2019
    runboy93, Rensu, Mika__ ja 1 muu käyttäjä tykkää tästä.
  15. Charun

    Charun

    Viestejä:
    68
    Rekisteröitynyt:
    03.09.2018
    Kiitos tästä!
    Tulihan tähän jotain selvyyttä, eikä vain tyhjää länkytystä!


    Itsellä edelleen ainoa käytännön kokemus tuosta GSP:stä on se, että tupla-alvit tuli maksettavaksi (ja toimitusaika oli käytännössä noin tuplat siitä, mikä se esim. USPS:n kautta on ollut, eikä seurantakaan toiminut koko matkaa), eikä kukaan ottanut mitään vastuuta mistään, eli varsin negatiivinen. Se, että joku mokaa on ihan ymmärrettävää, mutta se ei, ettei kukaan mistään suunnasta ottanut vastuuta (tai edes ohjannut mihinkään kuljetusyhtiön suuntaan reklamoimaan), tai tarjoutunut palauttamaan ylimääräisiä velotuksia teki tuosta kokonaisuudessaan sen verran paskan "palvelun", etten sitä silti tule jatkossa käyttämään.

    Edit. Kerrotko Kerosiini vielä, miten tuossa toiminnassa maksetaan ALV suomeen?
     
  16. cl0

    cl0

    Viestejä:
    78
    Rekisteröitynyt:
    14.02.2018
    Oli posti kai hukannut työkkärin lähettämän karenssilapun kun en saanut sitä koskaan. Olin jo siinä luulossa ettei karenssia olekaan, kunnes eilen soitin työkkäriin ja kysyin asiasta.

    Ja päivää ennen soittoa olin Gigantissa katsomassa uutta puhelinta tietämättä mitään koko karenssista.
     
  17. Harios

    Harios

    Viestejä:
    46
    Rekisteröitynyt:
    09.11.2016
    Tarkista osoite työkkärin nettisivuilta, Posti tekee lähetyksille osoiteselvityksen. Yksityisillä ei ole osoiteselvityspalveluita.
     
  18. leffo

    leffo

    Viestejä:
    312
    Rekisteröitynyt:
    18.11.2016
    Verkkopankin (S-pankki) kaksi viimeisintä avainlukulistaa ei ole tulleet mulle. S-pankin pitäisi lähettää se automaattisesti kun on loppumassa.

    Ensimmäinen kerta en ollut ihan varma, mietin että jos se oli lähetetty jo reilusti aiemmin, niin että olisin ehtinyt sen hukata, ennen käyttöönottoa. Tää toinen kerta on kuitenkin aika selvä. Ei varmaasti ole tullut ja numerot loppuivat kokonaan jo pari viikkoa sitten. Kävin hakemassa uuden kun ne loppuivat, mutta ei noiden pitäisi kadota. Plus miettii että mitä muuta voi kadota.
     
  19. TheUnpronounceables

    TheUnpronounceables

    Viestejä:
    7
    Rekisteröitynyt:
    26.02.2019
    VMP! Miten se on postin asiakkaiden vika että IPU:ssa ei olla neuvoteltu kunnon kompensaatioita? Eikö IPU ole nimenomaan se instanssi joka on olemassa ratkomaan näitä ongelmia? Eikö se ole Posti OYJ:n edustajien tehtävä neuvotella siellä kohtuulliset kompensaatiot? Millä perusteella se on asiakkaiden vastuulla mitä Kiinan posti maksaa lähetyksiensä toimittamisesta? Kerrohan samalla miten Kiinassa valmistettu tuote muuttuu yhtään laadukkaammaksi, kun sen joku roudaa Eurooppaan ja myy kivijalkaliikkeessä verrattuna siihen, että joku ostaa saman tuotteen Kiinalaisesta verkkokaupasta?

    Eikö postille makseta (lähettäjä ja usein epäsuorasti myös vastaanottaja) siitä, että ne toimittaa lähetyksiä perile? Eikö se silloin ole niiden tehtävä hoitaa organisaationsa sellaiseen jamaan, että selviävät duunistaan kunnialla, oli lähetykset minkä muotoisia tahansa?

    Kyllä mua vituttaa duunissa monikin asia asiakkaiden toiminnassa ja jos ne edes välillä viittis vähän kelata muutakin kuin omaa napaansa, niin hommani kävisi paljon helpommin. Silti ei tule mieleenkään syyllistää niitä. Minulle maksetaan palkka siitä, että hoidan duunini, lähes tilanteessa kuin tilanteessa. Ei se todallakaan ole niiden asiakkaiden vestuulla tehdä niitä mun duuneja tai edes helpottaa niitä. Sitten jos koen, että kompensaatio ei ole kohdallaan, voin aina etsiä uuden duunin, se ei siltikään ole asiakkaiteni vika. Sama koskee postiakin. Sama se on Malisen Heikilläkin. Senkus vaihtaa hommia, tai laittaa lapun luukulle jos homma ei kannata, vittuako siellä inisevät ja maksavia asiakkaita syyllistävät. Niin makaa kuin petaa.

    Niin ja paskastihan postilla menee, ainakin jos katsotaan TJ:n tuloja.
    Yli 82 000 €/kk – Pois Suomesta töitä siirtävän Postin toimitusjohtajalle ennätystili

    Kyllä taas riittää sympatiaa postille ja etenkin Maliselle...
     
    Viimeksi muokattu: 19.05.2019
    Charun tykkää tästä.
  20. Mika__

    Mika__ Make ATK Great Again

    Viestejä:
    719
    Rekisteröitynyt:
    25.01.2019
    Miten noin paljon saa oiottua ja vietyä ihan eri suuntaan?

    Ei ole asiakkaiden vika, mutta tuolla asiakkaiden maksamalla osuudella ei olisi käytännössä haittaa kenellekään ja samalla homman saa kestävämmälle pohjalle. Nyt niitä jaetaan ja käsitellään kun on yhden toimijan pakko sitä tehdä yleensä per maa.

    Eikä tämä ole vain Suomessa ongelma, vaan missä hyvänsä. Jostain syystä Kiina vetää jonkun kehitysmaakortin aina takataskusta ja kompensaatiot pysyvät liian matalina.

    Ei se kiinapaska halvimmillaan muutu yhtään paremmaksi vaikka se tulee suuremmissa erissä, idea olikin minulla hillitä turhan krääsän liikuttelua ylipäätänsä yksittäisinä lähetyksinä.

    Lähettäjä ei kiinapaskan tapauksessa maksa lähetyksestä mitään tai korkeintaan murto-osan todellisista kustannuksista. Murto-osa yritetään maksattaa joskus aina tilaajalla. Kiinan valtio siis tulee vientitoimintaa kompensaatioilla, jotta se saa länsirahaa maahansa.

    Edelleenkään, tämä ei ole mikään organisaatiokysymys, vaan jos lähetyksistä saatava maksu Kiinalta on liian pieni, ei sen hoitamisesta pysty kukaan tekemään kannattavaa. Epäsuhta tulevien ja lähtevien lähetysten osalta on aivan eri planeetalta kuin muilla mailla.

    Kiinnosta vittuakaan sun duuni ja miten hoidat tai et, mutta eihän tässä ole varmaan kukaan Postin työntekijöitä syyttänyt tai että heillä olisi edes vaikutusmahdollisuuksia tehdä toisin miten työnantajansa määrää tehtävät tehtäviksi? Ja totta vitussa nimenomaan Postin pitää asia Suomessa ja maailman postiliitossa UPUssa pitää tapetilla, kuka sen tekisi jos eivät he?

    Erona sun tilitykseen töistä ja niiden vaihtamisesta, Postihan niitä töitään ei voi vaihtaa mitä postilaki siltä edellyttää. Eikä tässä edelleenkään kukaan syyllistä suoranaisesti mitään asiakkaita vaan polkumyyntiä harrastavaa Kiinaa. Onneksi se välillä saa nenilleen ja osalle kamoista määrätään polkumyyntitulleja ja muita vaikeutuksia.
     
  21. TheUnpronounceables

    TheUnpronounceables

    Viestejä:
    7
    Rekisteröitynyt:
    26.02.2019
    Rakas Mika_, en kyllä oikonut tai yleistänyt yhtään sen enempää kuin sinäkään. Yritin kirjoittaa näkökantani, niin kärjistetysti, että sinäkin ymmärtäisit. Ilmeisesti en onnistunut. Sori siitä.

    Ensinnäkään vastaanottaja ei ole postin asiakas vaan lähettäjä, eli se joka on sen kuljetuksen tilannut ja maksanut. Juridisesti vastaanottaja ei ole edes sopimusosapuoli. Se nyt vaan ei olisi mielestäni kovin reilua, että vastaanottajat joutuisivat maksamaan jotain, vain sen takia, että Malinen & kumppanit ei osaa hoitaa duunejaan. Tätä mieltä on ilmeisesti kuluttajaviranomainenkin, koska puuttui DHL:n ja muiden kuriiri firmojen "itsetullaus maksujen" perimiseen vastaanottajalta. Varmaan ollut joku vihervassarikommari, eiks niin?
    En edelleenkään ymmärrä miksi vastaanottajien, etenkin kun he eivät ole postin mielestä edes asiakkaita, pitäisi kantaa vastuu siitä, että nämä ylipalkatut, suojatyöpaikoissaan märehtivät kädettömät pellet ei osaa/viitsi hoitaa duuniaan, vaikka liksa kyllä tulee ajallaan ja ilmeisesti ihan kivasti.

    Toisekseen yleistyksesi siitä, että kaikki tai edes suurin osa kiinassa tuotetuista tuotteista olisi jotain "krääsää", on kauniisti ilmaistuna melko naivi. Puhumattakaan käsityksestäsi siitä, miten sen saman "krääsän" kuskaamisella tänne suuremmissa erissä olisi jotain merkitystä. Yli 90% siitä krääsästä joka lojuu täällä markettien hyllyillä ja jota ihmiset kantavat hiki päässä kotiin on tehty kiinassa ja roudattu tänne isommissa erissä. Ainoa ero verkosta ostettuun "krääsään" on 3-4 kertainen hinta. Laatu on samaa ja kuorma ympäristölle on sama tai ero on merkityksettömän pieni. Maailma ei tasan pelastu sillä, että ihmiset lopettavat "krääsän" tilaamisen kiinasta.

    Jos ihan aikuisten oikeasti kiinnostaa puuttua ihmisten nykyiseen haluun ostaa tolkuttomia määriä turhaa paskaa, niin kannattaa perehtyä vähän markkinointiin ja siihen miten sillä ihmisiin vaikutetaan. Kiinalla tai sen politiikalla subventoida ulkomaankauppaa, ei ole asian kanssa juurikaan tekemistä.
     
  22. cl0

    cl0

    Viestejä:
    78
    Rekisteröitynyt:
    14.02.2018
    Osoite on oikein.
     
  23. Hessu

    Hessu Team H2O

    Viestejä:
    3 535
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Huoh. Taas osui ulkomaan tilauksen kohdalla huono kokemus postista. Tilasin pyörään jarrupalat alista ja 6.4. 8.4 paketti lähti liikkeelle ollen Suomessa 13.4. ja 18.4. noudettavissa. Noh, yllättäen postin ilmoitus asiasta ei tullutkaan perille ja 7.5. tuo paketti lähti takaisin. Paketin kannessa on ollut osoite (oikein merkittynä), sekä puhelinnumero, josta minut olisi tavoittanut kellon ympäri. Nyt paketti on myyjäliikkeellä kiinassa. Onneksi ko. liike tarjoutui palauttamaan rahat tai samaan hintaan lähettämään paketin uudestaan ja aikoivat ilmoittaa itse sähköpostitse, kun paketti on perillä.
     
  24. Meisseli

    Meisseli

    Viestejä:
    629
    Rekisteröitynyt:
    03.03.2017
    Ei ole postin vika, mutta postin kulkemisen vaikeutta kuitenkin. Löytyi taas nettikauppa joka arpoo itse osoitelappuun postin johon paketti toimitetaan. Ja se arpa osuu aina loogisesti lähimpään, johon on alle 2km linnuntietä. Veneellä ehkä 5km ja autolla noin 20km. Tosi kätevää tuollainen kyllä on, olisi edes joku varoitus siellä kaupassa, "hei arvottiin tämmönen lähiposti sulle, jos ei kelpaa niin muuta itse ole hyvä".

    Liki 40 kilometriä yhteensä ajelua edestakaisin paketin saamiseksi, kätevää on.
     
  25. HTK12

    HTK12

    Viestejä:
    604
    Rekisteröitynyt:
    27.10.2016
    Tähän on helppo ratkaisu, otat pakettien uudelleenohjauksen käyttöön. Tulee paketit aina oikeaan paikkaan oli lähettäjä laittanut minkä tahansa noutopisteen.

    Joo-o postilla alkaa näköjään homma tökkimään ulkomaanpakettien kanssa kunnolla. Nyt ovat kolme seurattavaa pakettia hukanneet Suomeen. Pisimpään kateissa ollut katosi jo ilmeisesti 26.4, toinen 30.4 ja viimeisin nyt ei ole viikkoon mitään tapahtunut.. Kaikissa näkyy kyllä missä ovat menossa, mutta ainakaan noita kahta ensimmäistä ei löydy, olivat jo etsineet ilman tulosta. Ei näytä kovin lupaavalta.
     
  26. jkaart

    jkaart

    Viestejä:
    524
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Hyviä nämä Postin tarjoukset taas!
    Eihän toi tarjous ole kuin 2kk myöhässä! :D
     
  27. Niksu

    Niksu

    Viestejä:
    158
    Rekisteröitynyt:
    16.12.2016
    Hitto tota postia taas. Paketti lähetetty Valkeakoskelta viime sunnuntaina, saapui muutamassa päivässä Vantaalle (jossa myös lopullinen päämäärä. Mutta sitten onnistui "jumiutumaan" logistiikkakeskukseen " Lähetyksen toimitus on keskeytynyt sen sisällön tai puutteellisten asiakirjojen vuoksi. Asiaa selvitetään." Siitä on nyt kaksi vuorokautta ja mitään ei ole tapahtunut.

    Otin yhteyttä postin aspaan "ei me mitään tiedetä ollaan vaan töissä täällä, ota yhteyttä lähettäjään" Otin yhteyttä siis lähettäjään, joka oli yhtedessä postiin, ja lähettäjältä (firma) tuli vastauksena "Hei,
    kävin chat-keskustelun ja asiaa ei voi auttaa eikä nopeuttaa. Tämä tilanne selviää varmaan itsestään ja toivottavasti pian.
    Paketti on varmaan joutunut ruuhkaan ja/tai joutunut sivuun, mutta uskon, että se löytyy pian takaisin seurantaan."


    Miten hitossa paketti, jossa on seuranta voi hävitä, joutua sivuun tms :D Ja mikä hitto tuo postin merkintä Sisällöstä tai puuttellisista asiakirjoista on. Lähetys on menossa Tikkurilan postiin, sähköisellä saapumisilmoituksella, paketissa numero oikein (lähetys näkyy postin android softalla, joten numero siis oikein myös). Eli mikä hitto voi olla niin vaikeaa. Muuten ei väliä, mutta olisi ollut tarvetta saada tilaus viimeistään perjantaiksi hyppysiini. Nyt joudun käymään ostamassa tavarat muualta, ja tuo tilaus sen jälkeen itselleni arvoton. Ja olen maksanut postin paskan toiminan vuoksi ns tuplasti, sekä tietenkin toimituskulut myös turhaan.
     
  28. Mika__

    Mika__ Make ATK Great Again

    Viestejä:
    719
    Rekisteröitynyt:
    25.01.2019
    No tuohan on ihan selkeä ongelma lajittelun kannalta jos vaikka osoitelappu on revennyt kokonaan/osittain.

    Jos lähetyksessä on sisällä jotain akkuja, VAK/ADR -tavaraa tms. ei se liiku ennen kuin VAK-asiakirjat ovat saatavilla jne.

    Ei tuota käytetä minkään ruuhkan takia tms. vaan lähetyksesi on todennäköisesti selvityksessä mitä sille voi tehdä.
     
  29. Niksu

    Niksu

    Viestejä:
    158
    Rekisteröitynyt:
    16.12.2016
    Ymmärtäisin tosiaan jos sisältö olisi jotain vak tavaraa, mutta sisältönä laakereita, ei sen vaarallisempaa, ja siis puhutaan n 10 kpl, pienistä laakereista. Toisekseen ei luulisi osoitelapulla olevan mitään merkitystä, kun paketti menossa Tikkurilan postiin (joka näkyy seurannassa, eli postilla tiedossa se, lisäksi sähköinen saapumisilmoitus, ja postilla puhelinnumero tiedossa) Kaiken järjen mukaan he tietävät Tikkurilan postin sijainnin ja toimitus sinne onnistuu vaikka osittain revenneelläkin lapulla. Jos taas osoitelappu olisi kokonaan kadonnut, niin tuskin siitä olisi ilmoitusta tullut seurantaan?
     
  30. Mika__

    Mika__ Make ATK Great Again

    Viestejä:
    719
    Rekisteröitynyt:
    25.01.2019
    Ihan sama mitä missäkin lukee jos se id-koodi on esim revennyt tai muuten viallinen.

    Ei ainuttakaan lähetystä liiku ilman sitä id-koodia pakettien osalta, pl. jotkin asiakaspalautukset. Vaikka olisi miten tiedossa missä Tikkurilan Posti on. Aivan herkästi niihin puhelinnumeroihinkaan soitellaan, volyymit huomioiden, niihin saisi aika paljon soitella.

    Seurantaan lähetys tulee kun a) siitä tulee sähköinen ennakkotieto b) sen id-koodi rekisteröidään/lajitellaan c) luovutat lähetyksen postitätille ja tämä lukee sen lukijalla.

    Todennäköisesti id-koodi on tallella koska olet tuon ilmoituksen, mutta muuten epäselvää mihin pitäisi toimittaa. Kyllähän se sieltä joskus tulee, tuo selvitysvaihe voi hyvin ottaa muutaman arkipäivän, osa ei selviä ikinä.
     
  31. Juha Uotila

    Juha Uotila Mobiilimiäs vol.2 Ylläpidon jäsen

    Viestejä:
    2 815
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Mitähän ihmettä tapahtuu.

    Tuli tänään iltapäivällä 3x ilmoitus paketeista OmaPosti -sovellukseen. Softa auki ja nyt siellä tosiaan näkyy 2 pakettia joista ei ole mitään tietoa mitä ovat. En ole tilannut eikä mulle pitäisi olla tulossa mitään.

    Noiden lisäksi on yksi paketti jonka väittää että olen itse lähettänyt. En ole tänään vienyt mitään lähetystä postiin enkä tunne vastaanottajaa joka näkyy sovelluksessa.
     
  32. Harios

    Harios

    Viestejä:
    46
    Rekisteröitynyt:
    09.11.2016
    Joku käyttäny vahingossa? sun puh. numeroa?
     
  33. hsalonen

    hsalonen

    Viestejä:
    7 401
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Nyt olisin hyvin varoivainen. Soittaisin postin aspaan heti aamulla. Niinkuin oikeasti.

    Jos joku on sinun nimissäsi tilannut tavaraa laskulla, voi tulla kallis juttu. Ja hankala hoitaa, kun poliisille joutuu ilmoittelemaan. Tässä on kaikki identiteettivarkauden tunnusmerkit.

    edit: voi toki olla myös postin vika, mutta minulla tulisi täysi paniikki. Olemattoman tavaran myymisen jälkeen tuo on toiseksi suosituin kusetus netissä.
    Tilasi tavaraa toisten piikkiin, "ei identiteettivarkaus" – HS: sarjahuijarille vankeutta
    Identiteettivarkauden uhri väittää: Postilla vakava tietoturva-aukko - yhtiöltä erikoinen vastaus
     
    Viimeksi muokattu: 24.05.2019
  34. Pertti_Pasanen_Spede

    Pertti_Pasanen_Spede

    Viestejä:
    731
    Rekisteröitynyt:
    10.03.2017
    Väitän, että siellä bugittaa nyt joku. Tännekin nimittäin ilmestyi alkuun yksi kiinakoodilla oleva paketti ja sitten myöhemmin se poistui ja tilalle tuli suomipaketti millä ei ollut mitään tapahtumia kuten ei tuolla Kiinan paketillakaan.
     
  35. Juha Uotila

    Juha Uotila Mobiilimiäs vol.2 Ylläpidon jäsen

    Viestejä:
    2 815
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Joo joku tuossa bugittaa. Yksi noista paketeista selvisikin jo ja ilmeisesti lähettäjän virhe kun syöttänyt tietoja paketin tietoihin.

    Hämää vaan tuo "mun lähettämä paketti".
     
  36. Mika__

    Mika__ Make ATK Great Again

    Viestejä:
    719
    Rekisteröitynyt:
    25.01.2019
    Pari kertaa tänä vuonna ilmestynyt archivesta löytyvä jo iät ja ajat sitten toimitettu lähetys. Lähtee yleensä aika nopeasti pois tai heittää itse archiveen kun on ensin tarkastanut archiven ja/tai katsonut lähetystenseurannasta statuksen.

    Siellä taitaa muutenkin olla isompi tietojärjestelmien yliheitto viikonlopun aikana.
     
    DJEzko tykkää tästä.
  37. DJEzko

    DJEzko

    Viestejä:
    254
    Rekisteröitynyt:
    01.04.2018
    Kyllä, on tiedossa isompi tietojärjestelmien muutos nimenomaan pakettipuolella vkl aikana... Ei pitäisi kyllä vielä olla alkanut.

    En silti ihan kevyesti ottaisi, jos noin ilmestyisi. Aspaan kannattanee olla yhteydessä. (Minäkin toki voin lähetystunnuksilla kurkata..)
     
  38. Mika__

    Mika__ Make ATK Great Again

    Viestejä:
    719
    Rekisteröitynyt:
    25.01.2019
    Miksi ei ottaisi kevyesti, vastaavia käynyt vähän väliä. Itselläkin ilmestyi lähetetty paketti koska Stockmannin palautustarran id ’aktivoitui’ jostain syystä seurantaan vaikka en sitä ole edes palauttanut. Sitten ne häviävät sieltä ajankuluessa itsekseen kun joku potkaisee jotain palvelinta ja järjestelmä taas toimii.

    Mistään tilaamattomasta lähetyksestä ei vastaanottaja ole vastuussa joten turha noista on kauheasti edes stressata. Näyttövastuu on muualla.
     
  39. nestori

    nestori

    Viestejä:
    112
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mielenkiintoisia mutkia Saksan Amazonin paketit kiertelee nykyisin.

    [​IMG]
     
  40. Mika__

    Mika__ Make ATK Great Again

    Viestejä:
    719
    Rekisteröitynyt:
    25.01.2019
    Missä se mutka on? Ehkä vain maitse tulee osa kamoista ei niin kiireellisenä Via Balticaa pitkin? DHL:n kamat yleensä tulevat laivalla Hankoon, josta Vantaalle Postiin.
     
  41. Hifiguru

    Hifiguru

    Viestejä:
    186
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    sen harvan kerran kun tarvii tosi arvokasta melkein 500e pakettia lähettää ranskaan niin posti mokaa.
    keskiviikkona laitoin ranskaan postivakuutetun maksikirjeen joka makso yli 40e sen lähettäminen....no tänään katsoin seurantaa ja oli käyny helsingissä ja sit tullu takas kuopioon perjantaina.
    lähdin sitten heti selvittämään että mikä maksaa ja paketista oli puuttunu joku tarra joka pitäs olla....meni siinä tiskillä varmaan 20min sitä pähkäillessä mitä tehdään ja sain sitten paketin takas kouraan ja mun piti sitten ajaa toiselle puolelle kaupunkia selvittämään lisää koska olin sen laittanu toiselta puolelta kaupunkia lähtemään alunperin.

    no nyt se taas lähti uudestaan ja pitää seurata että se myös lähtee sinne minne pitääkin.....melkein tunti yhteensä piti notkua postin tiskillä + 25km ajoa ton takia.

    nää molemmat siis oli cittareiden yhteydessä olevia toimipisteitä....ei kait nää saa mitään koulutusta kun vähänkin eksoottisempaa lähetystä kun tarjoo niin siinä pitää sitten huudella jo muitakin apuun että mites tää tämmönen tehdään
     
  42. Tsupereme

    Tsupereme

    Viestejä:
    80
    Rekisteröitynyt:
    07.12.2016
    Ihan mielenkiinnosta mitä lähetit että tarvii jotain lisää lippuja? Laitteen missä on akku kiinni?
     
  43. chant

    chant

    Viestejä:
    8
    Rekisteröitynyt:
    03.12.2018
    Näin kävi minullekin, sitten tulee ilmoitus: oletko paikalla 31 pnä silloin ja silloin. Ja Paketti tuli tänään, siis pari päivää ennen aikojaan, o-ho jopa oli pikaista. Uutta oli, että POSTI olisi kuljettanut koko matkan itse?
     
  44. selectamatic

    selectamatic

    Viestejä:
    463
    Rekisteröitynyt:
    23.04.2019
    Viiime torstaina suoritin tullauksen ja se vapautettiin samantien. Ei ole vain tullipostista edennyt paketti mihinkään :confused: Yleensä ollut jo seuraavana päivänä postista noudettavissa.
     
  45. Err

    Err

    Viestejä:
    295
    Rekisteröitynyt:
    08.11.2016
    Kannattaa pistää viestiä tullin suunalle ja kysyä tilannetta, itsellä jäi kerran vastaavasti paketti jumiin tulliin.
     
    selectamatic tykkää tästä.
  46. Tup3x

    Tup3x

    Viestejä:
    1 131
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Onkohan ruuhkaa... CD (Amazon JP) on jo pari päivää lojunut tullissa. DHL hoitaa ilmoitukset tullille.
     
  47. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    5 990
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Tilasin paketin Saksasta viime viikon maanantaina. Keskiviikkona tuli tekstiviesti, jossa sanottiin, että "sinulle on tulossa lähetys lähipäivinä, valitse toimituskohde klikkaamalla x". Ihmettelin hetken tuota epämääräisyyttä, mutta valitsin postin sivuilla toimituskohteeksi kotiosoitteen sijaan pakettiautomaatin, kun ei tarkkaa toimituspäivää ollut kerrottu ja tiesin että en ole kotona lähipäivinä. Tänään sitten iltapäivällä pihaan kaartoi postin paku ja setä kiikutti kiltisti paketin kotiin kuulemattakaan toiveesta viedä paketti sinne automaattiin. Ihmeteltiin yhdesssä sen viestin tarpeellisuutta, mutta onneksi olin kotona, niin ei tarvinnut odottaa kauempaa tai alkaa jäljestämään pakettia. :D
     
  48. Persojet

    Persojet

    Viestejä:
    1 858
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Itsellä sama kokemus useampaan otteeseen jo. Aivan sama mitä viestiin vastaat, ei vaikuta paketin kulkuun.
     
  49. miloytyn

    miloytyn

    Viestejä:
    314
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Sama täällä, kertaakaan ei ole mennyt automaattiin vaikka olen sen aina valinnut.
     
    aikonen tykkää tästä.
  50. Jooo1

    Jooo1

    Viestejä:
    54
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tuleekohan paketti perille, jos paketista todennäköisesti puuttuu asunnon numero (talonnumero kyllä on)? Tilausvahvistuksessa ym. oli osoitteet oikein, mutta lähtömaan seurannasta pystyi tarkistamaan osoitteen, niin huomasin että tuo asunnon numero puuttuu.
    Priority-paketti kyseessä eli ainakin yrittävät toimittaa ovelle. Osaakohan posteljooni sherlokoida postilaatikosta asunnon numeron vai meneekö suoraan postiin noudettavaksi..?

    edit: vastaan itselleni, perille tuli, ovelle asti.
     
    Viimeksi muokattu: 29.05.2019