Postin kulkemisen vaikeus

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
776
sen harvan kerran kun tarvii tosi arvokasta melkein 500e pakettia lähettää ranskaan niin posti mokaa.
keskiviikkona laitoin ranskaan postivakuutetun maksikirjeen joka makso yli 40e sen lähettäminen....no tänään katsoin seurantaa ja oli käyny helsingissä ja sit tullu takas kuopioon perjantaina.
lähdin sitten heti selvittämään että mikä maksaa ja paketista oli puuttunu joku tarra joka pitäs olla....meni siinä tiskillä varmaan 20min sitä pähkäillessä mitä tehdään ja sain sitten paketin takas kouraan ja mun piti sitten ajaa toiselle puolelle kaupunkia selvittämään lisää koska olin sen laittanu toiselta puolelta kaupunkia lähtemään alunperin.

no nyt se taas lähti uudestaan ja pitää seurata että se myös lähtee sinne minne pitääkin.....melkein tunti yhteensä piti notkua postin tiskillä + 25km ajoa ton takia.

nää molemmat siis oli cittareiden yhteydessä olevia toimipisteitä....ei kait nää saa mitään koulutusta kun vähänkin eksoottisempaa lähetystä kun tarjoo niin siinä pitää sitten huudella jo muitakin apuun että mites tää tämmönen tehdään
 
Liittynyt
07.12.2016
Viestejä
114
sen harvan kerran kun tarvii tosi arvokasta melkein 500e pakettia lähettää ranskaan niin posti mokaa.
keskiviikkona laitoin ranskaan postivakuutetun maksikirjeen joka makso yli 40e sen lähettäminen....no tänään katsoin seurantaa ja oli käyny helsingissä ja sit tullu takas kuopioon perjantaina.
lähdin sitten heti selvittämään että mikä maksaa ja paketista oli puuttunu joku tarra joka pitäs olla....meni siinä tiskillä varmaan 20min sitä pähkäillessä mitä tehdään ja sain sitten paketin takas kouraan ja mun piti sitten ajaa toiselle puolelle kaupunkia selvittämään lisää koska olin sen laittanu toiselta puolelta kaupunkia lähtemään alunperin.

no nyt se taas lähti uudestaan ja pitää seurata että se myös lähtee sinne minne pitääkin.....melkein tunti yhteensä piti notkua postin tiskillä + 25km ajoa ton takia.

nää molemmat siis oli cittareiden yhteydessä olevia toimipisteitä....ei kait nää saa mitään koulutusta kun vähänkin eksoottisempaa lähetystä kun tarjoo niin siinä pitää sitten huudella jo muitakin apuun että mites tää tämmönen tehdään
Ihan mielenkiinnosta mitä lähetit että tarvii jotain lisää lippuja? Laitteen missä on akku kiinni?
 
Liittynyt
03.12.2018
Viestejä
21
Mielenkiintoisia mutkia Saksan Amazonin paketit kiertelee nykyisin.

Näin kävi minullekin, sitten tulee ilmoitus: oletko paikalla 31 pnä silloin ja silloin. Ja Paketti tuli tänään, siis pari päivää ennen aikojaan, o-ho jopa oli pikaista. Uutta oli, että POSTI olisi kuljettanut koko matkan itse?
 

selectamatic

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.04.2019
Viestejä
2 064
Viiime torstaina suoritin tullauksen ja se vapautettiin samantien. Ei ole vain tullipostista edennyt paketti mihinkään :confused: Yleensä ollut jo seuraavana päivänä postista noudettavissa.
 

Err

Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
704
Viiime torstaina suoritin tullauksen ja se vapautettiin samantien. Ei ole vain tullipostista edennyt paketti mihinkään :confused: Yleensä ollut jo seuraavana päivänä postista noudettavissa.
Kannattaa pistää viestiä tullin suunalle ja kysyä tilannetta, itsellä jäi kerran vastaavasti paketti jumiin tulliin.
 

Tup3x

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 332
Viiime torstaina suoritin tullauksen ja se vapautettiin samantien. Ei ole vain tullipostista edennyt paketti mihinkään :confused: Yleensä ollut jo seuraavana päivänä postista noudettavissa.
Onkohan ruuhkaa... CD (Amazon JP) on jo pari päivää lojunut tullissa. DHL hoitaa ilmoitukset tullille.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 701
Tilasin paketin Saksasta viime viikon maanantaina. Keskiviikkona tuli tekstiviesti, jossa sanottiin, että "sinulle on tulossa lähetys lähipäivinä, valitse toimituskohde klikkaamalla x". Ihmettelin hetken tuota epämääräisyyttä, mutta valitsin postin sivuilla toimituskohteeksi kotiosoitteen sijaan pakettiautomaatin, kun ei tarkkaa toimituspäivää ollut kerrottu ja tiesin että en ole kotona lähipäivinä. Tänään sitten iltapäivällä pihaan kaartoi postin paku ja setä kiikutti kiltisti paketin kotiin kuulemattakaan toiveesta viedä paketti sinne automaattiin. Ihmeteltiin yhdesssä sen viestin tarpeellisuutta, mutta onneksi olin kotona, niin ei tarvinnut odottaa kauempaa tai alkaa jäljestämään pakettia. :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 358
Tilasin paketin Saksasta viime viikon maanantaina. Keskiviikkona tuli tekstiviesti, jossa sanottiin, että "sinulle on tulossa lähetys lähipäivinä, valitse toimituskohde klikkaamalla x". Ihmettelin hetken tuota epämääräisyyttä, mutta valitsin postin sivuilla toimituskohteeksi kotiosoitteen sijaan pakettiautomaatin, kun ei tarkkaa toimituspäivää ollut kerrottu ja tiesin että en ole kotona lähipäivinä. Tänään sitten iltapäivällä pihaan kaartoi postin paku ja setä kiikutti kiltisti paketin kotiin kuulemattakaan toiveesta viedä paketti sinne automaattiin. Ihmeteltiin yhdesssä sen viestin tarpeellisuutta, mutta onneksi olin kotona, niin ei tarvinnut odottaa kauempaa tai alkaa jäljestämään pakettia. :D
Itsellä sama kokemus useampaan otteeseen jo. Aivan sama mitä viestiin vastaat, ei vaikuta paketin kulkuun.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
295
Tuleekohan paketti perille, jos paketista todennäköisesti puuttuu asunnon numero (talonnumero kyllä on)? Tilausvahvistuksessa ym. oli osoitteet oikein, mutta lähtömaan seurannasta pystyi tarkistamaan osoitteen, niin huomasin että tuo asunnon numero puuttuu.
Priority-paketti kyseessä eli ainakin yrittävät toimittaa ovelle. Osaakohan posteljooni sherlokoida postilaatikosta asunnon numeron vai meneekö suoraan postiin noudettavaksi..?

edit: vastaan itselleni, perille tuli, ovelle asti.
 
Viimeksi muokattu:

tombe0

Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
593
Täytyy välillä kehuakin postia: Puketti Jaappanian maalta lähti 23.5. ihan JapanPostin EMS:nä. Tullissa 27.5. ja omassa kourassa tänään. Eli koko hommaan meni käytännössä NELJÄ arkipäivää.

Saas nähdä tuleeko seuraava puketti syksymmällä yhtä vikkelästi :)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 717
Täytyy välillä kehuakin postia: Puketti Jaappanian maalta lähti 23.5. ihan JapanPostin EMS:nä. Tullissa 27.5. ja omassa kourassa tänään. Eli koko hommaan meni käytännössä NELJÄ arkipäivää.

Saas nähdä tuleeko seuraava puketti syksymmällä yhtä vikkelästi :)
Mulla kans tuli 2 vuorokaudessa paketti Jaappanista tullipostiin. Saa nähä miten nopeesti liikahtaa tullista eteenpäin sitten...
Pari kertaa toi paketti joutu ottaa vauhtia ennen kuin pääs liikkeelle Japanista.
Kaiken kaikkiaan 10.5 tilatut rojut on luultavasti vasta perjantaina 31.5 tai maanantaina 3.6 mulla... :smoke:
Oisvat ollu nopeasti perillä, jos oisvat lähteny ekalla yrittämällä.
 
Liittynyt
20.07.2018
Viestejä
43
Isompi lähetys kotiinkuljetuksella tulossa ja aamulla tulikin tekstari koska laitetaan käytäntöön. Vastausaikaa reilusti pistettiin tunti ja onneks satuin duunissa huomaamaan viestin. Vaihtoehdot 11-15, 16-19 ja ylihuomenna tai sopia uusi aika.

Valitsin tänään iltapäivän toimituksen duunien vuoksi ja sain kuitin että lähetys toimitetaan valitsemana ajankohtana. Arvata saattaa että eihän lähetys saapunut tänään. Postin tekstarissa ollut puhelinnumero vei tietysti kiinni olevaan aspaan kun koitin illanpäälle soitella. Onko tämä ihan legit hommaa? Ruuhkaa tjsp ettei vain keretty jakaa? Ei ole tullut herran aikoihin Postilta kotiinkuletettuna tavaraa tilattua.

Ei tässä muuta mutta koko saamarin päivä päivystellä tässä, eikä mitään tietoa saapuuko lähetys edes myöhässä. Seurannassa viimeisin merkintä; jakeluajankohta sovittu.. Pitää pistellä aspaan viestiä. Pyhän vuoksi yksi lisävälipäivä vielä päälle.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
136
Isompi lähetys kotiinkuljetuksella tulossa ja aamulla tulikin tekstari koska laitetaan käytäntöön. Vastausaikaa reilusti pistettiin tunti ja onneks satuin duunissa huomaamaan viestin. Vaihtoehdot 11-15, 16-19 ja ylihuomenna tai sopia uusi aika.

Valitsin tänään iltapäivän toimituksen duunien vuoksi ja sain kuitin että lähetys toimitetaan valitsemana ajankohtana. Arvata saattaa että eihän lähetys saapunut tänään. Postin tekstarissa ollut puhelinnumero vei tietysti kiinni olevaan aspaan kun koitin illanpäälle soitella. Onko tämä ihan legit hommaa? Ruuhkaa tjsp ettei vain keretty jakaa? Ei ole tullut herran aikoihin Postilta kotiinkuletettuna tavaraa tilattua.

Ei tässä muuta mutta koko saamarin päivä päivystellä tässä, eikä mitään tietoa saapuuko lähetys edes myöhässä. Seurannassa viimeisin merkintä; jakeluajankohta sovittu.. Pitää pistellä aspaan viestiä. Pyhän vuoksi yksi lisävälipäivä vielä päälle.

Laita myös lähettäjälle viestiä ettei toimitus tapahtunut sovittuna aikana...
 

Tuuhea kasetti

Tuuhea Jäsen
BANNED
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
210
Posti päätti sitten viedä ebayn paketin 11km päähän, ja vielä eri kaupunkiin kuin missä asun :facepalm:

Lähin postipiste mihin paketit normaalisti tulee on alle kilometrin päässä. Kiitti vitusti posti.
 

Tup3x

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 332
Mitäköhän se DHL munii... Heidän pitäisi hoitaa tuo tullaus. Jos ei huomenna etene, niin pitää varmaan alkaa ottamaan yhteyttä.
tullaus.png
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
999
Mitäköhän se DHL munii... Heidän pitäisi hoitaa tuo tullaus. Jos ei huomenna etene, niin pitää varmaan alkaa ottamaan yhteyttä.
Aika kärsivällinen olet... Lähetitkö tuonne kuitin ja maksoit tullin heiltä tulleen laskun mukaisesti? DHL:hän ei luota asiakkaisiin vaan vaatii maksun etukäteen... Kun taas UPS:illa paketti tullattiin heti ja lasku tuli viikon päästä.
 

Tup3x

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 332
Aika kärsivällinen olet... Lähetitkö tuonne kuitin ja maksoit tullin heiltä tulleen laskun mukaisesti? DHL:hän ei luota asiakkaisiin vaan vaatii maksun etukäteen... Kun taas UPS:illa paketti tullattiin heti ja lasku tuli viikon päästä.
Maksettu etukäteen oston yhteydessä (Amazon JP). Kysyvät etukäteen viestillä hetua ja hoitavat sitten tullauksen ilman sen kummempaa. Nyt sitten ei vaan millään tunnu etenevän vaikka kaikki jutut omalta puolelta tehty. Nyt se on jo pyörinyt tuolla kauemmin kuin mitä itse paketilla kesti tulla Japanista. Edellisellä kerralla kaikki sujui mallikkaasti.

(Voisivat alkaa dumppaamaan niitä levyjä 7Digitaliin tai johonkin.......)

EDIT:
Laitoin viestiä, katsotaan mitä vastaavat...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 154
Posti päätti sitten viedä ebayn paketin 11km päähän, ja vielä eri kaupunkiin kuin missä asun :facepalm:

Lähin postipiste mihin paketit normaalisti tulee on alle kilometrin päässä. Kiitti vitusti posti.
Kiinasta? Voi olla ihan jonkun muun seurantakoodi. Minulle oli muka lähetetty ebaysta ostettu paketti, joka meni myös reilun 10 km päähän Helsinkiin. Postin chatista selvittivät vastaanottajan ja ei ollut minulle. No ebay maksoi rahat takaisin parissa tunnissa.
 

Tuuhea kasetti

Tuuhea Jäsen
BANNED
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
210
Kiinasta? Voi olla ihan jonkun muun seurantakoodi. Minulle oli muka lähetetty ebaysta ostettu paketti, joka meni myös reilun 10 km päähän Helsinkiin. Postin chatista selvittivät vastaanottajan ja ei ollut minulle. No ebay maksoi rahat takaisin parissa tunnissa.
Ei vaan venäjältä. Tuli ihan kotiin noutoilmoutus lappukin. (En ole kyllä vielä hakenut, mutta eiköhän tuo minun pakettini ole)
 

Tup3x

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 332
Maksettu etukäteen oston yhteydessä (Amazon JP). Kysyvät etukäteen viestillä hetua ja hoitavat sitten tullauksen ilman sen kummempaa. Nyt sitten ei vaan millään tunnu etenevän vaikka kaikki jutut omalta puolelta tehty. Nyt se on jo pyörinyt tuolla kauemmin kuin mitä itse paketilla kesti tulla Japanista. Edellisellä kerralla kaikki sujui mallikkaasti.

(Voisivat alkaa dumppaamaan niitä levyjä 7Digitaliin tai johonkin.......)

EDIT:
Laitoin viestiä, katsotaan mitä vastaavat...
Nyt vihdoin lähti eteenpäin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
354
Alkaa harmittamaan kotimaisen palveluntarjoajan toiminnasta aiheutuvat viivästykset pakettien kulussa. Parasta aikaa suurempi paketti tulossa Italiasta (lähti edellisen viikon torstaina), saapunut Postille (tiistai), piti olla jo toimitettu (keskiviikko) ja nyt tarjolla (perjantaina) on vain "Lähetys on viivästynyt, se toimitetaan 1-2 työpäivän kuluessa."
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 756
^ Missä kohtaa on nyt viivästynyt? Ei sillä mitään toimitusehtojen mukaista toimitusta ole ollut keskiviikolle vaikka se tiistaina olisi saapunut Postille. Priority- ja EMS -lähetyksien osalta ei edes tunneta käsitettä, että viivästyminen, siitä ei esim. ole mahdollista hakea korvauksia. Ihan maailman postiliiton tasolla päätetty asia ja toimii mistä hyvänsä jäsenmaasta mihin hyvänsä jäsenmaahan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
354
^ Missä kohtaa on nyt viivästynyt?
Lähettäneen yrityksen käyttämä kuriiripalvelu lupaa toimituksen 96h sisällä paketin lähettämisestä. Suomen päässä näistä toimituksista vastaa posti. Posti myös ilmoittaa toimittavansa haltuunsa saadun lähetyksen (sai tiistaina) seuraavana työpäivänä (ymmärtääkseni keskiviikkona) kello 19 mennessä. Vielä tänäänkin seurannassa ilmoitetaan lähetyksen jakelun viivästymisestä ja sitä luvataan toimittaa 1-2 työpäivän sisällä. Tarkoittaa nyt sitten näillä näkymin tulevan viikon maanantaita tai tiistaita.

Onhan se jonkinasteista tyrimistä jos lähetykset matkaavat kotimaassa yhtä pitkään tai päiväkausia pidempään kun Italiasta useamman maan halki Suomeen.
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 756
Näissä pitää osata ymmärtää ero postipalveluilla (maasta riippumatta) ja kuriiripalveluilla. Yhtälailla Suomesta lähtee tavaraa vaikka Jenkkeihin ja on siellä seuraavana arkipäivänä, tullit, lajittelut ja muu logistiikka voi ottaa viikon. Kuriiripalvelu hoitaa sitten pienillä volyymeillä sen jakelun samaan syssyyn kun lähetys saapui kohdemaahan.

Mitä lähettävän yrityksen lupaukseen 96 tunnista tulee, niin eihän sillä ole mitään merkitystä sen enempää kuriirille kuin postillekaan, näillähän on keskinäiset sopimukset. Saahan sitä sivuilleen kirjoittaa mitä hyvänsä.

Missä Posti ilmoittaa seuraavan päivän toimituksen ulkomailta tulevalle lähetykselle? Mikä ihme tuo kello 19 oli? :D

Eihän se edes käytännössä voi toteutua koska lähes riippumatta mihin aikaan se lähetys tulisi, eihän sitä saa joka paikkaan seuraavaksi päiväksi johtuen saapumisajasta, kiinteistä runkokuljetusten aikatauluista, jakelumääränpään etäisyyksistä jne.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
354
Itselleni on ihan yksi hailee mitä taustalla tapahtuu, eikä se suoranaisesti minua kiinnostakaan. Minua kiinnostaa ainoastaan ilmoitetuissa aikatauluissa pysyminen.

Jos kuljetuksen hoitaa Kumitassu Oy yhteistyössä Käyrätorvi AB:n kanssa ja asiakkaalle ilmoitetaan tietty toimitusaika, niin kyllähän asiakas odottaa tuotteen tulevan ilmoitetun aikataulun mukaisesti - ja tuohon selkeästi mielestäni oli em. tapauksessa myös mahdollisuus.

Nyt Kumitassu Oy hoiti paketin ajoissa maahan. Käyrätorvi AB:n oma lähetystenseuranta ilmoitti paketin olevan sekä rekisteröitynä että lajiteltuina jo tiistaina, jolloin seuranta myös ilmoitti toimitusajaksi ”Seuraavana työpäivänä kello 19 mennessä”, joka mielestäni tarkoitti keskiviikkoa tuossa yhteydessä.

Ja nyt lauantaina edelleen ollaan tilanteessa, jossa lähetys on viivästynyt ja toimitusta luvataan vasta 1-2 työpäivän kuluessa, joten ei tässä nyt ihan turhaan mielestäni ruikuteta.

Mutta riittäköön tämä tästä tapauksesta - jos tuo paketti vaikka hyvällä tuurilla olisi viikon päästä hyppysissä.
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 756
No sehän on arvio, itsellä ilmoittaa tällä hetkellä että lähetys tulisi maanantaina, mutta sen saa hakea parin tunnin kuluttua jo tänään lauantaina asiamiespostista.

Miten suuresta/painavasta lähetyksestä kyse? Se on yksi oleellinen tekijä myös tuleeko ylimääräinen mutka matkaan toimituksessa. Esim. >65” telkkari ottaa semmoisen kun peruspakuhemmot ei jakele niitä pk-seudulla, vaan sieltä tulee suurempaa kalustoa + 2 äijää kantamaan sitä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 160
Postihan yrittää saada 300 miljoonan säästöt muutaman vuoden aikavälillä, niin vaikea kuvitella, että esim. ylitöinä alettais jotain ulkomailta tulevaa rojua kuskaileen, kun on kotimaisen verkkokaupankin kanssa ilmeisesti tekemistä (kamaa jolle on palvelulupaus). Noista ulkomaanrojuistahan tuskin posti montaa latia saa, että ymmärrän tavallaan miksei niitä muna pystyssä raahata.

Jos ulkomainen myyjä on luvannut toimitusaikataulun, niin kannattaa reklamoita sinne. Tuskin se toimitusta nopeuttaa, mutta voit saada jonkun alekupongin.

Ite suosin upsia, kun sieltä jopa soitellaan kun on tavara matkalla. Alkuvuodesta tilailin jotain ebaystä ja DHL oli kuriirina, mikä tietenkin lankesi postille, ja toimitusta oltiin muka yritetty päivänä jolloin olin koko päivän kotona ja ulko-ovi auki.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 419
DHL toimitti mulle Amazon tilauksen päivässä, tilasin sentään Saksasta joten aika vauhdilla mentiin. Aamupäivällä tilasin ja maksoin ja seuraavana päivänä n. klo 19 maissa oli toimitus kotiovelle. Hankala miettiä miten tuon voisi enää paremmin hoitaa.

Eipä kyllä postin pakettienkaan kanssa ole mitään ongelmia ollut oikeastaan ollenkaan, toki paljon hitaampia toimituksia on ollut kuin DHL-palvelulla, mutta yleensä ainakin itse oletan jos tilaan vaikka UK:sta osia, niin viikko-kaksi siinä yleensä menee, että ei ole niin päivän päälle.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
999
Täällä ainakin posti hoitaa DHL paketit siis.
Kaikki paketit? Kyllähän ne perus-DHL paketit hoitaa Posti, mutta pikapaketit tulee DHL:n oman jakeluverkon kautta eikä ne näy Postin seurannassa. Tosin, täällä sen pikapaketin kuitenkin tuo auto, jonka kyljessä lukee Posti...
edit. Tosin nyt viimeksi ei lukenut.
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 756
^ DHL:n lähetyksiä vie Posti niin 16-, kuin 14 -tuotteillakin. Eli niin hitaammat kuin nopeammatkin.

DHL vie itse osassa Suomea kuriirilähetykset asiakkaille, esim. iHerb jenkeistä tulee aina kuriirilla, varmaan osassa päin Suomea jakelijoina samoja alihankkijoita kuin Postillakin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 419
Ainakin tuo minun tilaus Saksasta oli ihan DHL:n kuljettama alusta loppuun. Tampereella siis. Toisaalta taas samalla viikolla saapunut UPS tilaus oli sitten alihankkijan toimittama loppuun asti. Molemmat kyllä toimi ihan hienosti.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
145
Mielipidekirjoitus 15.05.2019

Mittani on täyttynyt Postin toimintaan

Olen syntynyt Jyväskylän maalaiskunnan Leppälahden kylässä vuonna 1931. Kylä oli tiettömän taipaleen takana, oli vain hevosella ajettavia teitä sekä rautatie. Oli asema ja siellä postitoimisto, jota hoiti asemapäällikkö omien töittensä lisäksi.

Ollessani alun toisella kymmenellä äitini kantoi kylän postia kolme kertaa viikossa repussa selässään ja jalkaisin. Matkaa kertyi hyvinkin 25 kilometriä. Kun olin kesälomalla koulusta, tuurasin joskus äitiäni postin kannossa. Paljasjaloin, reppu selässä, ilman mitään evästä tai juomaakaan. Harvoin sain mitään suuhuni koko matkan aikana.

Vähitellen myös kotikyläni alkoi kehittymään. Posti siirrettiin uuteen yksityiseen kaupparakennukseen, joka toimi myös kylän pankkina. Jo eläkkeellä olevat vanhempani saivat nostaa sieltä eläkerahansa. Kun äitini jäi leskeksi 70-luvulla, hän muutti Tammirinteelle kerrostaloon. Myös siellä oli kaupan yhteydessä Posti, josta voi nostaa eläkerahansa.

Sitten Posti lopetti pankkitoiminnan posteista; joten asiat piti muuttaa toisiin rahalaitoksiin, esimerkiksi Osuuspankkiin. Nyt Osuuspankki sulki ovensa eläkeläisten rahanhaulle, saavat nykiä rahansa seinästä, jos on kortti ja osaa sitä käyttää. Vaajakosken posti on jo aikoja sitten siirretty Vaajakoskentien varrella olevaan kauppaan puolentoista kilometrin päähän.

OLEN NÄIHIN AIKOIHIN asti luottanut Postiin, että siellä on vastuullista henkilökuntaa ja oikeudenmukaisia johtajia, mutta nyt mittani on täynnä. Mikäli olen kuullut, johtaja on jossakin ulkomailla, mutta saa niin suuren palkan, ettei vanha järkeni pysty sellaista edes hahmottamaan.

Tehdään kaikkea muuta hommaa, mutta se oikea asia, mihin ihmiset on palkattu, on jäänyt sivuseikaksi. Postia kannetaan jo yhtä harvoin kun 70 vuotta sitten. Tärkeitä lähetyksiä häviää, kirjeet ja kortit ovat matkalla kolmekin viikkoa.

Onko sitten ihme, jos kirjeiden ja korttien lähettäminen vähenee? Olen itse ahkera kirjeitten kirjoittaja, joten olen hyvin selvillä, kauanko ne on matkalla olleet. Myös epäilen, etteivät kaikki ole menneet ollenkaan perille. Posti tulee myös milloin sattuu, eräänä aamuna postiluukkuni kolisi aamulla kahdeksan aikaan. Kai ne oli jostakin syystä jätetty jakamatta edellisenä päivänä.

EIKÖ OLE MITÄÄN mahtia tai tahoa, joka pystyisi saamaan postilaitoksen jonkinlaiseen ruotuun? Paljon on asiasta valitettu ja kirjoitettu, mutta asiat vain pahenee kaiken aikaa.

Jos joku tietää jonkun keinon, kertokoon sen vaikka sanomalehdessä. Keskisuomalainen on kyllä, kiitos jakajien, tullut oikeaan aikaan, vaikka on yöllä satanut lunta paljonkin. Suurkiitos heille.

Liisa Mansikkaviita

Jyväskylä, Vaajakoski
 
Liittynyt
19.03.2018
Viestejä
51
Sain pikakirjeen Ranskasta. Toimitus kesti 9 päivää. Seurannan mukaan kirje oleili ulkomaan terminaalissa suurimman osan ajasta. Ei siirtynyt eteenpäin yhtään Kiinan paketteja nopeammin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
442
Saksasta paketti tuli Suomeen 2 päivässä. Tämän jälkeen paketti ollut vajaa pari viikkoa logistiikkakeskuksessa. Joka päivä tulee sama raina "paketti toimitetaan pääsääntöisesti seuraavana arkipäivänä" jonka jälkeen "lähetys on viivästynyt". Tainnut hukkua koko paketti.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
442
Postikin tosiaan sanoi, etteivät tiedä missä se on ja käskivät ottamaan yhteyttä lähettäjään. Kysyin että niin, otan siis Saksaan yhteyttä, kun paketti on hukattu Suomessa ja vastauksena tuli tyly "no juuri sen kerroin sinulle noin". Ei ymmärrä. Otin Amazoniin yhteyttä, ja jos 19.6 ei ole tullut perille niin lähettävät uuden. On kyllä yhtä paskaa asiakaspalvelua tuo Posti.

Saksa lähettää paketin 2 päivässä Suomeen. Suomessa paketti vaeltaa toista viikkoa päätymättä mihinkään logistiikkakeskuksesta. Logiikkako sanoo että otetaan yhteys Saksaan josta paketti onnistuneesti lähetettiin? Missä tekemisissä Saksa on Suomen Postin kanssa, kun Suomi sen on hukannut?

"Lähetys on viivästynyt, se toimitetaan 1-2 työpäivän kuluessa." Tuossa on myös selvä valhe. Pakettia ei todellakaan ole toimitettu 1-2 työpäivän kuluessa. On vielä Express-paketti.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 154
Mikähän voisi olla siinä kun paketti on seissyt nyt useamman päivän syynä "sisällön tai puutteelisten asiakirjojen vuoksi". Kirjaantunut Oma postiin automaattisesti niin pitäisi kyllä olla tiedossa minne tuo on tulossa eli sen osalta ei pitäisi lähetystiedoissa olla puutetta. Kyseessä ihan vain vaatteita Booztilta eli sisältökään ei ole mitään ihmeellistä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.06.2019
Viestejä
5
''Nopeaahan'' tuo on. Pian kaksi viikkoa ja postin sivuilla ei vieläkään löydy mitään merkintää.

2019-05-29 19:17
FI, YOUR SHIPMENT HAS ARRIVED AT THE POSTAL OPERATOR OF THE COUNTRY OF DESTINATION AND WILL BE DELIVERED IN THE COMING DAYS.

2019-05-28 23:41
FI, DEPARTURE TO COUNTRY OF DESTINATION

2019-05-27 22:16
FI, PARCEL IS HANDLED

2019-05-27 15:35
FI, Import customs clearance completed

2019-05-26 06:35
BE, Flight landed in destination country

2019-05-24 05:19
CN, Flight departed from origin country

2019-05-23 08:11
CN, HANGZHOU, Regional distribution center departed

2019-05-22 17:09
CN, HANGZHOU, Regional distribution center arrived

2019-05-20 18:28
CN, NANYANG, Consolidation facility departed

2019-05-20 18:18
CN, NANYANG, Consolidation facility arrived

2019-05-20 15:05
CN, Package received (Customer Service email: CS@orangeconnex.com)

2019-05-20 12:09
CN, Shipment data received
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 756
Mikähän voisi olla siinä kun paketti on seissyt nyt useamman päivän syynä "sisällön tai puutteelisten asiakirjojen vuoksi". Kirjaantunut Oma postiin automaattisesti niin pitäisi kyllä olla tiedossa minne tuo on tulossa eli sen osalta ei pitäisi lähetystiedoissa olla puutetta. Kyseessä ihan vain vaatteita Booztilta eli sisältökään ei ole mitään ihmeellistä.
Väärät tiedot osoitekortissa/osoitekortti repeytynyt ja/tai puutteellinen. Noista se yleensä löytyy. Kirjautuminen OmaPostiin tapahtuu sähköisen ennakkotiedon perusteella ihan automatic. Tietysti lähetys voi olla myös kuoren osalta hajonnut/avoinna, eikös nuo Booztit ole muovipusseissa, ainakin itselle tullut muovipussissa joskus, semmoinenhan aukeaa tosi helposti tai repeää.
 
Liittynyt
03.04.2019
Viestejä
526
Ite suosin upsia, kun sieltä jopa soitellaan kun on tavara matkalla. Alkuvuodesta tilailin jotain ebaystä ja DHL oli kuriirina, mikä tietenkin lankesi postille, ja toimitusta oltiin muka yritetty päivänä jolloin olin koko päivän kotona ja ulko-ovi auki.
Omalle kohdalle on myös usein osunut ninjapostimies joka siis livauttaa sen "yritin toimittaa tilaustanne" lapun niin hiljaa postiluukusta ettei sitä tajua ennenkuin lapun näkee, mitä vain ettei tarvitse mahdollisesti turhaan raijailla sitä laatikkoa tokaan kerrokseen. Olisi kiva kun joskus sattuisi huomaamaan kun se lappu sieltä tippuu ja kävisi rapussa kysymässä että eikö se ovikello toiminut vai mitähä? Erityisesti tuo vituttaa sillon kun on erikseen maksanut extraa kotiinkuljetuksesta ja sitten siellä käy joku yanari ovella kenellä ei ollut aikomustakaan sitä tavaraa toimittaa.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
56
''Nopeaahan'' tuo on. Pian kaksi viikkoa ja postin sivuilla ei vieläkään löydy mitään merkintää.
No johtuisikohan siitä, että lähetys ei edes ole Postilla, saatika perille asti seurattava... Ulkomainen seuranta vaan näyttää että saapunut Suomeen, koska kohdemaana on Suomi. Todellisuudessa paketti on mennyt maahan X, josta se tulee jatkolähetettynä Suomeen ajan X sisällä, ilman seurantaa. Seurantakoodi kertoo jo paljon, että toimiiko lähetyksen seuranta perille saakka.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
56
Postikin tosiaan sanoi, etteivät tiedä missä se on ja käskivät ottamaan yhteyttä lähettäjään. Kysyin että niin, otan siis Saksaan yhteyttä, kun paketti on hukattu Suomessa ja vastauksena tuli tyly "no juuri sen kerroin sinulle noin". Ei ymmärrä. Otin Amazoniin yhteyttä, ja jos 19.6 ei ole tullut perille niin lähettävät uuden. On kyllä yhtä paskaa asiakaspalvelua tuo Posti.

Saksa lähettää paketin 2 päivässä Suomeen. Suomessa paketti vaeltaa toista viikkoa päätymättä mihinkään logistiikkakeskuksesta. Logiikkako sanoo että otetaan yhteys Saksaan josta paketti onnistuneesti lähetettiin? Missä tekemisissä Saksa on Suomen Postin kanssa, kun Suomi sen on hukannut?

"Lähetys on viivästynyt, se toimitetaan 1-2 työpäivän kuluessa." Tuossa on myös selvä valhe. Pakettia ei todellakaan ole toimitettu 1-2 työpäivän kuluessa. On vielä Express-paketti.
Se paketti on lähettäjän vastuulla, kunnes vastaanottaja on sen noutanut. Lähettäjällä on velvollisuus reklamoida ja hakea korvauksia Postilta, EI vastaaottajalla. Lähettäjä on Postin asiakas, kun on lähetyksen toimituskulutkin maksanut, vastaanottaja vain hakee paketin. Eli ota sinne lähettäjään vain yhteyttä, kuten sinulle on ohjeistettu.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 839
Se paketti on lähettäjän vastuulla, kunnes vastaanottaja on sen noutanut. Lähettäjällä on velvollisuus reklamoida ja hakea korvauksia Postilta, EI vastaaottajalla. Lähettäjä on Postin asiakas, kun on lähetyksen toimituskulutkin maksanut, vastaanottaja vain hakee paketin. Eli ota sinne lähettäjään vain yhteyttä, kuten sinulle on ohjeistettu.
Joskus paikallinen iteljooniasiamies (R-kioski) hukkasi sinne noudettavaksi Kiinasta saapuneen akun hinnaltaan joku 7 euroa. Siitä tuli jo saapumisilmoitus. Sitä ei sitten löytynyt mistään sieltä vaikka iteljoonitäti sitä kahtena päivänä varttitunnin yritti etsiä. Iteljoonilaitos sanoi taas etteivät he mitään korvaa vastaanottajalle vaan pitäisi kiinalaisen myyjän reklamoida asiasta Suomen postia. Kyselin iteljoonivirkailijalta käykö wu-kiinaksi kirjoitettu reklamaatio vai toivooko mandariinikiinaksi kirjoitettua reklamaatiota. Ei vastannut oikein mitään.

Nykyään iteljoonipossut eivät edes ymmärrä mikä ero on kirjatulla kirjeellä ja postilaatikkoon jaettavalla kirjeellä kun saattavat jakaa ilman vastaanottajan allekirjoitusta kirjattuja kirjeitä suoraan laatikkoon. Hirvittää ainakin itseä kun saattaa joku sadan euron prosessori tulla kirjattuna kirjeenä ja jättävät sitten kadun varren laatikkoon sellaiset.

Näkyy taas kestävän Illinois-Helsinki vähemmän aikaa, kuin Helsinki-Pori :D
Se on nykyinen normaali Suomen postilla. Tulee esimerkiksi Kiinastakin usein paketit ja kirjeet joko suoraan tai jonkun muun maan postin välittämänä Helsingin lentoasemalle viikossa. Sitten meneekin viikko pari kun ne matkaavat Ouluun. Sama aika saattaa mennä nykyään normaaleissa Suomesta postitetuissa kirjeissäkin Helsinki-Oulu välillä. En tiedä että kävelemälläkö ne niitä kirjeitä esimerkiksi Helsingistä Ouluun kuskaavat kun "nopeus" viittaisi vahvasti apostolin kyytiin ja siihen että matkalla pidetään vielä ties mitä pekkaspäiviä ja rokulipäiviä.

Nykyään kuulostaa kirjeitä myös katoilevan kokonaan aika usein. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa mitä kuullut tänäkin vuonna siitä että jäänyt sairaalan kirjeet saapumatta koskaan perille potilaalle. Siinäpä joku mummo sitten odottelee jotain otetun koepalan patologinlausuntoa turhaan kuukausikaupalla joko hermorauniona turhaan tai sitten sairastaen aggressiivista syöpää ilman että itse saa tietoa siitä.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 076
Sen jakelijoille automaattisesti niputtavan lajittelun tultua tuo kirjeiden häviäminen on yleistä.

Menevät ties mihin, ja vahinkovastaanottaja heittää roskiin. Hyvässä tapauksessa. Nykyisin alkaa kirjeissä olemaan isolla prosentilla kriittisiä tunnistetietoja kun ne on juuri jotain terveydenhuoltoon ym liittyvää. Normilaskuja tulee kuoressa vähemmän nykyään.

Ennen siis alueen posti tuli paikalliseen keskukseen jossa jakelijat itse lajitteli ne Markon laariin, Tiinan, Tuulikin, Jyrkin, jne.. Silloin kirje oli vähän väkisinkin oikealla postinumeroalueella, ja postiPaten sumea logiikka/paikallistuntemus korjasi virheet osoitteissa

Nyt automatiikka yrittää lajitella ne suoraan paaliin lähiosoitetta myöten jossain keskuksessa niin että jakelija töihin tullessa saa valmiin nipun jaettavaa.

Vituiksi meni. Tai jos posti säästi euron niin heidän mielestään tietysti onnistunut uudistus.

Vähän veikkaan että kun ammattitaitoa kohteen löytämiseen ei tippaakaan arvosteta, jakelijat dumppaa oman jaettavansa alueelle, riippumatta mitä osoitteissa lukee. Niin minä tekisin...
Se on nykyaikaa monessa muussakin työssä jossa kohdetta kohti annetaan aikaa 20s entisen parin minutin sijaan.
Eli jakajilla suuremmat alueet, olethan huomannu että jakajat ajaa pakettiautoilla, ennen jakajan jaettava posti mahtui kahteen laukkuun polkupyörään.(ajat on karkea vertailu ilman faktaa)

Nykyään kuulostaa kirjeitä myös katoilevan kokonaan aika usein. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa mitä kuullut tänäkin vuonna siitä että jäänyt sairaalan kirjeet saapumatta koskaan perille potilaalle. Siinäpä joku mummo sitten odottelee jotain otetun koepalan patologinlausuntoa turhaan kuukausikaupalla joko hermorauniona turhaan tai sitten sairastaen aggressiivista syöpää ilman että itse saa tietoa siitä.
90% katoavista laskuista ym. näyttää oleva näitä sanomalehtiyhtiöiden ym mainosjakajien jakamaa kirjepostia. Tästä Suomen posti on kirjoitellu monesti palautetta.
Ne on tottunu että tökätään vain posti laatikkoon ja lukemista ei tarvitse osata.
Suomessa on nykyään muitakin kirjepostin kuljetusyrityksiä kuin posti.
Ne tunnistaa parhaiten vastaanottajan nimen yhteydessä olevasta kryptisestä koodista.
Muiden jakeluyhtiöiden väärin jakamat kirjeet työllistävät Postia - Posti Group Oyj
Oulussa postia jakaa kaksi toimijaa – monelle suomalaiselle tulee yllätyksenä, että postia jakavat muutkin kuin Posti


Lähettäneen yrityksen käyttämä kuriiripalvelu lupaa toimituksen 96h sisällä paketin lähettämisestä. Suomen päässä näistä toimituksista vastaa posti. Posti myös ilmoittaa toimittavansa haltuunsa saadun lähetyksen (sai tiistaina) seuraavana työpäivänä (ymmärtääkseni keskiviikkona) kello 19 mennessä. Vielä tänäänkin seurannassa ilmoitetaan lähetyksen jakelun viivästymisestä ja sitä luvataan toimittaa 1-2 työpäivän sisällä. Tarkoittaa nyt sitten näillä näkymin tulevan viikon maanantaita tai tiistaita.

Onhan se jonkinasteista tyrimistä jos lähetykset matkaavat kotimaassa yhtä pitkään tai päiväkausia pidempään kun Italiasta useamman maan halki Suomeen.
Tuossa on myös 30.5 helatorstai joten pyhäpäivä aiheuttaa väkisin viiveen.
Toki tuossa viivettä muutenkin liikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 469
Viestejä
4 200 508
Jäsenet
70 911
Uusin jäsen
laskostaja

Hinta.fi

Ylös Bottom