Postin kulkemisen vaikeus

Aika kärsivällinen olet... Lähetitkö tuonne kuitin ja maksoit tullin heiltä tulleen laskun mukaisesti? DHL:hän ei luota asiakkaisiin vaan vaatii maksun etukäteen... Kun taas UPS:illa paketti tullattiin heti ja lasku tuli viikon päästä.
Maksettu etukäteen oston yhteydessä (Amazon JP). Kysyvät etukäteen viestillä hetua ja hoitavat sitten tullauksen ilman sen kummempaa. Nyt sitten ei vaan millään tunnu etenevän vaikka kaikki jutut omalta puolelta tehty. Nyt se on jo pyörinyt tuolla kauemmin kuin mitä itse paketilla kesti tulla Japanista. Edellisellä kerralla kaikki sujui mallikkaasti.

(Voisivat alkaa dumppaamaan niitä levyjä 7Digitaliin tai johonkin.......)

EDIT:
Laitoin viestiä, katsotaan mitä vastaavat...
 
Viimeksi muokattu:
Posti päätti sitten viedä ebayn paketin 11km päähän, ja vielä eri kaupunkiin kuin missä asun :facepalm:

Lähin postipiste mihin paketit normaalisti tulee on alle kilometrin päässä. Kiitti vitusti posti.
Kiinasta? Voi olla ihan jonkun muun seurantakoodi. Minulle oli muka lähetetty ebaysta ostettu paketti, joka meni myös reilun 10 km päähän Helsinkiin. Postin chatista selvittivät vastaanottajan ja ei ollut minulle. No ebay maksoi rahat takaisin parissa tunnissa.
 
Kiinasta? Voi olla ihan jonkun muun seurantakoodi. Minulle oli muka lähetetty ebaysta ostettu paketti, joka meni myös reilun 10 km päähän Helsinkiin. Postin chatista selvittivät vastaanottajan ja ei ollut minulle. No ebay maksoi rahat takaisin parissa tunnissa.

Ei vaan venäjältä. Tuli ihan kotiin noutoilmoutus lappukin. (En ole kyllä vielä hakenut, mutta eiköhän tuo minun pakettini ole)
 
Maksettu etukäteen oston yhteydessä (Amazon JP). Kysyvät etukäteen viestillä hetua ja hoitavat sitten tullauksen ilman sen kummempaa. Nyt sitten ei vaan millään tunnu etenevän vaikka kaikki jutut omalta puolelta tehty. Nyt se on jo pyörinyt tuolla kauemmin kuin mitä itse paketilla kesti tulla Japanista. Edellisellä kerralla kaikki sujui mallikkaasti.

(Voisivat alkaa dumppaamaan niitä levyjä 7Digitaliin tai johonkin.......)

EDIT:
Laitoin viestiä, katsotaan mitä vastaavat...
Nyt vihdoin lähti eteenpäin.
 
Alkaa harmittamaan kotimaisen palveluntarjoajan toiminnasta aiheutuvat viivästykset pakettien kulussa. Parasta aikaa suurempi paketti tulossa Italiasta (lähti edellisen viikon torstaina), saapunut Postille (tiistai), piti olla jo toimitettu (keskiviikko) ja nyt tarjolla (perjantaina) on vain "Lähetys on viivästynyt, se toimitetaan 1-2 työpäivän kuluessa."
 
^ Missä kohtaa on nyt viivästynyt? Ei sillä mitään toimitusehtojen mukaista toimitusta ole ollut keskiviikolle vaikka se tiistaina olisi saapunut Postille. Priority- ja EMS -lähetyksien osalta ei edes tunneta käsitettä, että viivästyminen, siitä ei esim. ole mahdollista hakea korvauksia. Ihan maailman postiliiton tasolla päätetty asia ja toimii mistä hyvänsä jäsenmaasta mihin hyvänsä jäsenmaahan.
 
^ Missä kohtaa on nyt viivästynyt?
Lähettäneen yrityksen käyttämä kuriiripalvelu lupaa toimituksen 96h sisällä paketin lähettämisestä. Suomen päässä näistä toimituksista vastaa posti. Posti myös ilmoittaa toimittavansa haltuunsa saadun lähetyksen (sai tiistaina) seuraavana työpäivänä (ymmärtääkseni keskiviikkona) kello 19 mennessä. Vielä tänäänkin seurannassa ilmoitetaan lähetyksen jakelun viivästymisestä ja sitä luvataan toimittaa 1-2 työpäivän sisällä. Tarkoittaa nyt sitten näillä näkymin tulevan viikon maanantaita tai tiistaita.

Onhan se jonkinasteista tyrimistä jos lähetykset matkaavat kotimaassa yhtä pitkään tai päiväkausia pidempään kun Italiasta useamman maan halki Suomeen.
 
Näissä pitää osata ymmärtää ero postipalveluilla (maasta riippumatta) ja kuriiripalveluilla. Yhtälailla Suomesta lähtee tavaraa vaikka Jenkkeihin ja on siellä seuraavana arkipäivänä, tullit, lajittelut ja muu logistiikka voi ottaa viikon. Kuriiripalvelu hoitaa sitten pienillä volyymeillä sen jakelun samaan syssyyn kun lähetys saapui kohdemaahan.

Mitä lähettävän yrityksen lupaukseen 96 tunnista tulee, niin eihän sillä ole mitään merkitystä sen enempää kuriirille kuin postillekaan, näillähän on keskinäiset sopimukset. Saahan sitä sivuilleen kirjoittaa mitä hyvänsä.

Missä Posti ilmoittaa seuraavan päivän toimituksen ulkomailta tulevalle lähetykselle? Mikä ihme tuo kello 19 oli? :D

Eihän se edes käytännössä voi toteutua koska lähes riippumatta mihin aikaan se lähetys tulisi, eihän sitä saa joka paikkaan seuraavaksi päiväksi johtuen saapumisajasta, kiinteistä runkokuljetusten aikatauluista, jakelumääränpään etäisyyksistä jne.
 
Itselleni on ihan yksi hailee mitä taustalla tapahtuu, eikä se suoranaisesti minua kiinnostakaan. Minua kiinnostaa ainoastaan ilmoitetuissa aikatauluissa pysyminen.

Jos kuljetuksen hoitaa Kumitassu Oy yhteistyössä Käyrätorvi AB:n kanssa ja asiakkaalle ilmoitetaan tietty toimitusaika, niin kyllähän asiakas odottaa tuotteen tulevan ilmoitetun aikataulun mukaisesti - ja tuohon selkeästi mielestäni oli em. tapauksessa myös mahdollisuus.

Nyt Kumitassu Oy hoiti paketin ajoissa maahan. Käyrätorvi AB:n oma lähetystenseuranta ilmoitti paketin olevan sekä rekisteröitynä että lajiteltuina jo tiistaina, jolloin seuranta myös ilmoitti toimitusajaksi ”Seuraavana työpäivänä kello 19 mennessä”, joka mielestäni tarkoitti keskiviikkoa tuossa yhteydessä.

Ja nyt lauantaina edelleen ollaan tilanteessa, jossa lähetys on viivästynyt ja toimitusta luvataan vasta 1-2 työpäivän kuluessa, joten ei tässä nyt ihan turhaan mielestäni ruikuteta.

Mutta riittäköön tämä tästä tapauksesta - jos tuo paketti vaikka hyvällä tuurilla olisi viikon päästä hyppysissä.
 
No sehän on arvio, itsellä ilmoittaa tällä hetkellä että lähetys tulisi maanantaina, mutta sen saa hakea parin tunnin kuluttua jo tänään lauantaina asiamiespostista.

Miten suuresta/painavasta lähetyksestä kyse? Se on yksi oleellinen tekijä myös tuleeko ylimääräinen mutka matkaan toimituksessa. Esim. >65” telkkari ottaa semmoisen kun peruspakuhemmot ei jakele niitä pk-seudulla, vaan sieltä tulee suurempaa kalustoa + 2 äijää kantamaan sitä.
 
Postihan yrittää saada 300 miljoonan säästöt muutaman vuoden aikavälillä, niin vaikea kuvitella, että esim. ylitöinä alettais jotain ulkomailta tulevaa rojua kuskaileen, kun on kotimaisen verkkokaupankin kanssa ilmeisesti tekemistä (kamaa jolle on palvelulupaus). Noista ulkomaanrojuistahan tuskin posti montaa latia saa, että ymmärrän tavallaan miksei niitä muna pystyssä raahata.

Jos ulkomainen myyjä on luvannut toimitusaikataulun, niin kannattaa reklamoita sinne. Tuskin se toimitusta nopeuttaa, mutta voit saada jonkun alekupongin.

Ite suosin upsia, kun sieltä jopa soitellaan kun on tavara matkalla. Alkuvuodesta tilailin jotain ebaystä ja DHL oli kuriirina, mikä tietenkin lankesi postille, ja toimitusta oltiin muka yritetty päivänä jolloin olin koko päivän kotona ja ulko-ovi auki.
 
DHL toimitti mulle Amazon tilauksen päivässä, tilasin sentään Saksasta joten aika vauhdilla mentiin. Aamupäivällä tilasin ja maksoin ja seuraavana päivänä n. klo 19 maissa oli toimitus kotiovelle. Hankala miettiä miten tuon voisi enää paremmin hoitaa.

Eipä kyllä postin pakettienkaan kanssa ole mitään ongelmia ollut oikeastaan ollenkaan, toki paljon hitaampia toimituksia on ollut kuin DHL-palvelulla, mutta yleensä ainakin itse oletan jos tilaan vaikka UK:sta osia, niin viikko-kaksi siinä yleensä menee, että ei ole niin päivän päälle.
 
Täällä ainakin posti hoitaa DHL paketit siis.
Kaikki paketit? Kyllähän ne perus-DHL paketit hoitaa Posti, mutta pikapaketit tulee DHL:n oman jakeluverkon kautta eikä ne näy Postin seurannassa. Tosin, täällä sen pikapaketin kuitenkin tuo auto, jonka kyljessä lukee Posti...
edit. Tosin nyt viimeksi ei lukenut.
 
^ DHL:n lähetyksiä vie Posti niin 16-, kuin 14 -tuotteillakin. Eli niin hitaammat kuin nopeammatkin.

DHL vie itse osassa Suomea kuriirilähetykset asiakkaille, esim. iHerb jenkeistä tulee aina kuriirilla, varmaan osassa päin Suomea jakelijoina samoja alihankkijoita kuin Postillakin.
 
Ainakin tuo minun tilaus Saksasta oli ihan DHL:n kuljettama alusta loppuun. Tampereella siis. Toisaalta taas samalla viikolla saapunut UPS tilaus oli sitten alihankkijan toimittama loppuun asti. Molemmat kyllä toimi ihan hienosti.
 
Mielipidekirjoitus 15.05.2019

Mittani on täyttynyt Postin toimintaan

Olen syntynyt Jyväskylän maalaiskunnan Leppälahden kylässä vuonna 1931. Kylä oli tiettömän taipaleen takana, oli vain hevosella ajettavia teitä sekä rautatie. Oli asema ja siellä postitoimisto, jota hoiti asemapäällikkö omien töittensä lisäksi.

Ollessani alun toisella kymmenellä äitini kantoi kylän postia kolme kertaa viikossa repussa selässään ja jalkaisin. Matkaa kertyi hyvinkin 25 kilometriä. Kun olin kesälomalla koulusta, tuurasin joskus äitiäni postin kannossa. Paljasjaloin, reppu selässä, ilman mitään evästä tai juomaakaan. Harvoin sain mitään suuhuni koko matkan aikana.

Vähitellen myös kotikyläni alkoi kehittymään. Posti siirrettiin uuteen yksityiseen kaupparakennukseen, joka toimi myös kylän pankkina. Jo eläkkeellä olevat vanhempani saivat nostaa sieltä eläkerahansa. Kun äitini jäi leskeksi 70-luvulla, hän muutti Tammirinteelle kerrostaloon. Myös siellä oli kaupan yhteydessä Posti, josta voi nostaa eläkerahansa.

Sitten Posti lopetti pankkitoiminnan posteista; joten asiat piti muuttaa toisiin rahalaitoksiin, esimerkiksi Osuuspankkiin. Nyt Osuuspankki sulki ovensa eläkeläisten rahanhaulle, saavat nykiä rahansa seinästä, jos on kortti ja osaa sitä käyttää. Vaajakosken posti on jo aikoja sitten siirretty Vaajakoskentien varrella olevaan kauppaan puolentoista kilometrin päähän.

OLEN NÄIHIN AIKOIHIN asti luottanut Postiin, että siellä on vastuullista henkilökuntaa ja oikeudenmukaisia johtajia, mutta nyt mittani on täynnä. Mikäli olen kuullut, johtaja on jossakin ulkomailla, mutta saa niin suuren palkan, ettei vanha järkeni pysty sellaista edes hahmottamaan.

Tehdään kaikkea muuta hommaa, mutta se oikea asia, mihin ihmiset on palkattu, on jäänyt sivuseikaksi. Postia kannetaan jo yhtä harvoin kun 70 vuotta sitten. Tärkeitä lähetyksiä häviää, kirjeet ja kortit ovat matkalla kolmekin viikkoa.

Onko sitten ihme, jos kirjeiden ja korttien lähettäminen vähenee? Olen itse ahkera kirjeitten kirjoittaja, joten olen hyvin selvillä, kauanko ne on matkalla olleet. Myös epäilen, etteivät kaikki ole menneet ollenkaan perille. Posti tulee myös milloin sattuu, eräänä aamuna postiluukkuni kolisi aamulla kahdeksan aikaan. Kai ne oli jostakin syystä jätetty jakamatta edellisenä päivänä.

EIKÖ OLE MITÄÄN mahtia tai tahoa, joka pystyisi saamaan postilaitoksen jonkinlaiseen ruotuun? Paljon on asiasta valitettu ja kirjoitettu, mutta asiat vain pahenee kaiken aikaa.

Jos joku tietää jonkun keinon, kertokoon sen vaikka sanomalehdessä. Keskisuomalainen on kyllä, kiitos jakajien, tullut oikeaan aikaan, vaikka on yöllä satanut lunta paljonkin. Suurkiitos heille.

Liisa Mansikkaviita

Jyväskylä, Vaajakoski
 
Sain pikakirjeen Ranskasta. Toimitus kesti 9 päivää. Seurannan mukaan kirje oleili ulkomaan terminaalissa suurimman osan ajasta. Ei siirtynyt eteenpäin yhtään Kiinan paketteja nopeammin.
 
Saksasta paketti tuli Suomeen 2 päivässä. Tämän jälkeen paketti ollut vajaa pari viikkoa logistiikkakeskuksessa. Joka päivä tulee sama raina "paketti toimitetaan pääsääntöisesti seuraavana arkipäivänä" jonka jälkeen "lähetys on viivästynyt". Tainnut hukkua koko paketti.
 
Postikin tosiaan sanoi, etteivät tiedä missä se on ja käskivät ottamaan yhteyttä lähettäjään. Kysyin että niin, otan siis Saksaan yhteyttä, kun paketti on hukattu Suomessa ja vastauksena tuli tyly "no juuri sen kerroin sinulle noin". Ei ymmärrä. Otin Amazoniin yhteyttä, ja jos 19.6 ei ole tullut perille niin lähettävät uuden. On kyllä yhtä paskaa asiakaspalvelua tuo Posti.

Saksa lähettää paketin 2 päivässä Suomeen. Suomessa paketti vaeltaa toista viikkoa päätymättä mihinkään logistiikkakeskuksesta. Logiikkako sanoo että otetaan yhteys Saksaan josta paketti onnistuneesti lähetettiin? Missä tekemisissä Saksa on Suomen Postin kanssa, kun Suomi sen on hukannut?

"Lähetys on viivästynyt, se toimitetaan 1-2 työpäivän kuluessa." Tuossa on myös selvä valhe. Pakettia ei todellakaan ole toimitettu 1-2 työpäivän kuluessa. On vielä Express-paketti.
 
Mikähän voisi olla siinä kun paketti on seissyt nyt useamman päivän syynä "sisällön tai puutteelisten asiakirjojen vuoksi". Kirjaantunut Oma postiin automaattisesti niin pitäisi kyllä olla tiedossa minne tuo on tulossa eli sen osalta ei pitäisi lähetystiedoissa olla puutetta. Kyseessä ihan vain vaatteita Booztilta eli sisältökään ei ole mitään ihmeellistä.
 
Viimeksi muokattu:
''Nopeaahan'' tuo on. Pian kaksi viikkoa ja postin sivuilla ei vieläkään löydy mitään merkintää.

2019-05-29 19:17
FI, YOUR SHIPMENT HAS ARRIVED AT THE POSTAL OPERATOR OF THE COUNTRY OF DESTINATION AND WILL BE DELIVERED IN THE COMING DAYS.

2019-05-28 23:41
FI, DEPARTURE TO COUNTRY OF DESTINATION

2019-05-27 22:16
FI, PARCEL IS HANDLED

2019-05-27 15:35
FI, Import customs clearance completed

2019-05-26 06:35
BE, Flight landed in destination country

2019-05-24 05:19
CN, Flight departed from origin country

2019-05-23 08:11
CN, HANGZHOU, Regional distribution center departed

2019-05-22 17:09
CN, HANGZHOU, Regional distribution center arrived

2019-05-20 18:28
CN, NANYANG, Consolidation facility departed

2019-05-20 18:18
CN, NANYANG, Consolidation facility arrived

2019-05-20 15:05
CN, Package received (Customer Service email: CS@orangeconnex.com)

2019-05-20 12:09
CN, Shipment data received
 
Mikähän voisi olla siinä kun paketti on seissyt nyt useamman päivän syynä "sisällön tai puutteelisten asiakirjojen vuoksi". Kirjaantunut Oma postiin automaattisesti niin pitäisi kyllä olla tiedossa minne tuo on tulossa eli sen osalta ei pitäisi lähetystiedoissa olla puutetta. Kyseessä ihan vain vaatteita Booztilta eli sisältökään ei ole mitään ihmeellistä.

Väärät tiedot osoitekortissa/osoitekortti repeytynyt ja/tai puutteellinen. Noista se yleensä löytyy. Kirjautuminen OmaPostiin tapahtuu sähköisen ennakkotiedon perusteella ihan automatic. Tietysti lähetys voi olla myös kuoren osalta hajonnut/avoinna, eikös nuo Booztit ole muovipusseissa, ainakin itselle tullut muovipussissa joskus, semmoinenhan aukeaa tosi helposti tai repeää.
 
Ite suosin upsia, kun sieltä jopa soitellaan kun on tavara matkalla. Alkuvuodesta tilailin jotain ebaystä ja DHL oli kuriirina, mikä tietenkin lankesi postille, ja toimitusta oltiin muka yritetty päivänä jolloin olin koko päivän kotona ja ulko-ovi auki.
Omalle kohdalle on myös usein osunut ninjapostimies joka siis livauttaa sen "yritin toimittaa tilaustanne" lapun niin hiljaa postiluukusta ettei sitä tajua ennenkuin lapun näkee, mitä vain ettei tarvitse mahdollisesti turhaan raijailla sitä laatikkoa tokaan kerrokseen. Olisi kiva kun joskus sattuisi huomaamaan kun se lappu sieltä tippuu ja kävisi rapussa kysymässä että eikö se ovikello toiminut vai mitähä? Erityisesti tuo vituttaa sillon kun on erikseen maksanut extraa kotiinkuljetuksesta ja sitten siellä käy joku yanari ovella kenellä ei ollut aikomustakaan sitä tavaraa toimittaa.
 
''Nopeaahan'' tuo on. Pian kaksi viikkoa ja postin sivuilla ei vieläkään löydy mitään merkintää.

No johtuisikohan siitä, että lähetys ei edes ole Postilla, saatika perille asti seurattava... Ulkomainen seuranta vaan näyttää että saapunut Suomeen, koska kohdemaana on Suomi. Todellisuudessa paketti on mennyt maahan X, josta se tulee jatkolähetettynä Suomeen ajan X sisällä, ilman seurantaa. Seurantakoodi kertoo jo paljon, että toimiiko lähetyksen seuranta perille saakka.
 
Postikin tosiaan sanoi, etteivät tiedä missä se on ja käskivät ottamaan yhteyttä lähettäjään. Kysyin että niin, otan siis Saksaan yhteyttä, kun paketti on hukattu Suomessa ja vastauksena tuli tyly "no juuri sen kerroin sinulle noin". Ei ymmärrä. Otin Amazoniin yhteyttä, ja jos 19.6 ei ole tullut perille niin lähettävät uuden. On kyllä yhtä paskaa asiakaspalvelua tuo Posti.

Saksa lähettää paketin 2 päivässä Suomeen. Suomessa paketti vaeltaa toista viikkoa päätymättä mihinkään logistiikkakeskuksesta. Logiikkako sanoo että otetaan yhteys Saksaan josta paketti onnistuneesti lähetettiin? Missä tekemisissä Saksa on Suomen Postin kanssa, kun Suomi sen on hukannut?

"Lähetys on viivästynyt, se toimitetaan 1-2 työpäivän kuluessa." Tuossa on myös selvä valhe. Pakettia ei todellakaan ole toimitettu 1-2 työpäivän kuluessa. On vielä Express-paketti.

Se paketti on lähettäjän vastuulla, kunnes vastaanottaja on sen noutanut. Lähettäjällä on velvollisuus reklamoida ja hakea korvauksia Postilta, EI vastaaottajalla. Lähettäjä on Postin asiakas, kun on lähetyksen toimituskulutkin maksanut, vastaanottaja vain hakee paketin. Eli ota sinne lähettäjään vain yhteyttä, kuten sinulle on ohjeistettu.
 
Se paketti on lähettäjän vastuulla, kunnes vastaanottaja on sen noutanut. Lähettäjällä on velvollisuus reklamoida ja hakea korvauksia Postilta, EI vastaaottajalla. Lähettäjä on Postin asiakas, kun on lähetyksen toimituskulutkin maksanut, vastaanottaja vain hakee paketin. Eli ota sinne lähettäjään vain yhteyttä, kuten sinulle on ohjeistettu.

Joskus paikallinen iteljooniasiamies (R-kioski) hukkasi sinne noudettavaksi Kiinasta saapuneen akun hinnaltaan joku 7 euroa. Siitä tuli jo saapumisilmoitus. Sitä ei sitten löytynyt mistään sieltä vaikka iteljoonitäti sitä kahtena päivänä varttitunnin yritti etsiä. Iteljoonilaitos sanoi taas etteivät he mitään korvaa vastaanottajalle vaan pitäisi kiinalaisen myyjän reklamoida asiasta Suomen postia. Kyselin iteljoonivirkailijalta käykö wu-kiinaksi kirjoitettu reklamaatio vai toivooko mandariinikiinaksi kirjoitettua reklamaatiota. Ei vastannut oikein mitään.

Nykyään iteljoonipossut eivät edes ymmärrä mikä ero on kirjatulla kirjeellä ja postilaatikkoon jaettavalla kirjeellä kun saattavat jakaa ilman vastaanottajan allekirjoitusta kirjattuja kirjeitä suoraan laatikkoon. Hirvittää ainakin itseä kun saattaa joku sadan euron prosessori tulla kirjattuna kirjeenä ja jättävät sitten kadun varren laatikkoon sellaiset.

Näkyy taas kestävän Illinois-Helsinki vähemmän aikaa, kuin Helsinki-Pori :D

Se on nykyinen normaali Suomen postilla. Tulee esimerkiksi Kiinastakin usein paketit ja kirjeet joko suoraan tai jonkun muun maan postin välittämänä Helsingin lentoasemalle viikossa. Sitten meneekin viikko pari kun ne matkaavat Ouluun. Sama aika saattaa mennä nykyään normaaleissa Suomesta postitetuissa kirjeissäkin Helsinki-Oulu välillä. En tiedä että kävelemälläkö ne niitä kirjeitä esimerkiksi Helsingistä Ouluun kuskaavat kun "nopeus" viittaisi vahvasti apostolin kyytiin ja siihen että matkalla pidetään vielä ties mitä pekkaspäiviä ja rokulipäiviä.

Nykyään kuulostaa kirjeitä myös katoilevan kokonaan aika usein. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa mitä kuullut tänäkin vuonna siitä että jäänyt sairaalan kirjeet saapumatta koskaan perille potilaalle. Siinäpä joku mummo sitten odottelee jotain otetun koepalan patologinlausuntoa turhaan kuukausikaupalla joko hermorauniona turhaan tai sitten sairastaen aggressiivista syöpää ilman että itse saa tietoa siitä.
 
Sen jakelijoille automaattisesti niputtavan lajittelun tultua tuo kirjeiden häviäminen on yleistä.

Menevät ties mihin, ja vahinkovastaanottaja heittää roskiin. Hyvässä tapauksessa. Nykyisin alkaa kirjeissä olemaan isolla prosentilla kriittisiä tunnistetietoja kun ne on juuri jotain terveydenhuoltoon ym liittyvää. Normilaskuja tulee kuoressa vähemmän nykyään.

Ennen siis alueen posti tuli paikalliseen keskukseen jossa jakelijat itse lajitteli ne Markon laariin, Tiinan, Tuulikin, Jyrkin, jne.. Silloin kirje oli vähän väkisinkin oikealla postinumeroalueella, ja postiPaten sumea logiikka/paikallistuntemus korjasi virheet osoitteissa

Nyt automatiikka yrittää lajitella ne suoraan paaliin lähiosoitetta myöten jossain keskuksessa niin että jakelija töihin tullessa saa valmiin nipun jaettavaa.

Vituiksi meni. Tai jos posti säästi euron niin heidän mielestään tietysti onnistunut uudistus.

Vähän veikkaan että kun ammattitaitoa kohteen löytämiseen ei tippaakaan arvosteta, jakelijat dumppaa oman jaettavansa alueelle, riippumatta mitä osoitteissa lukee. Niin minä tekisin...

Se on nykyaikaa monessa muussakin työssä jossa kohdetta kohti annetaan aikaa 20s entisen parin minutin sijaan.
Eli jakajilla suuremmat alueet, olethan huomannu että jakajat ajaa pakettiautoilla, ennen jakajan jaettava posti mahtui kahteen laukkuun polkupyörään.(ajat on karkea vertailu ilman faktaa)

Nykyään kuulostaa kirjeitä myös katoilevan kokonaan aika usein. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa mitä kuullut tänäkin vuonna siitä että jäänyt sairaalan kirjeet saapumatta koskaan perille potilaalle. Siinäpä joku mummo sitten odottelee jotain otetun koepalan patologinlausuntoa turhaan kuukausikaupalla joko hermorauniona turhaan tai sitten sairastaen aggressiivista syöpää ilman että itse saa tietoa siitä.

90% katoavista laskuista ym. näyttää oleva näitä sanomalehtiyhtiöiden ym mainosjakajien jakamaa kirjepostia. Tästä Suomen posti on kirjoitellu monesti palautetta.
Ne on tottunu että tökätään vain posti laatikkoon ja lukemista ei tarvitse osata.
Suomessa on nykyään muitakin kirjepostin kuljetusyrityksiä kuin posti.
Ne tunnistaa parhaiten vastaanottajan nimen yhteydessä olevasta kryptisestä koodista.
Muiden jakeluyhtiöiden väärin jakamat kirjeet työllistävät Postia - Posti Group Oyj
Oulussa postia jakaa kaksi toimijaa – monelle suomalaiselle tulee yllätyksenä, että postia jakavat muutkin kuin Posti


Lähettäneen yrityksen käyttämä kuriiripalvelu lupaa toimituksen 96h sisällä paketin lähettämisestä. Suomen päässä näistä toimituksista vastaa posti. Posti myös ilmoittaa toimittavansa haltuunsa saadun lähetyksen (sai tiistaina) seuraavana työpäivänä (ymmärtääkseni keskiviikkona) kello 19 mennessä. Vielä tänäänkin seurannassa ilmoitetaan lähetyksen jakelun viivästymisestä ja sitä luvataan toimittaa 1-2 työpäivän sisällä. Tarkoittaa nyt sitten näillä näkymin tulevan viikon maanantaita tai tiistaita.

Onhan se jonkinasteista tyrimistä jos lähetykset matkaavat kotimaassa yhtä pitkään tai päiväkausia pidempään kun Italiasta useamman maan halki Suomeen.

Tuossa on myös 30.5 helatorstai joten pyhäpäivä aiheuttaa väkisin viiveen.
Toki tuossa viivettä muutenkin liikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole euroina kallis, mutta se ei maksa postille yhtään mitään. Kehtaavat pyytää 2,90-5,90 EUR.

Ilmaiseksiko se pitäisi antaa kun "ei maksa postille mitään"? Esimerkiksi juna-asemilla matkatavaroiden säilytys on ihan samaa luokkaa vaikka ei nekään VR:llä "maksa mitään".
 
Postilla ei ole tippaakaan aivotoimintaa.

Esimerkki on säilytys toiminto smartposteissa. Olisi liikkuvan perheen osalla joskus kätevä.

Ei ole euroina kallis, mutta se ei maksa postille yhtään mitään. Kehtaavat pyytää 2,90-5,90 EUR.

On se perkele että ei 1 tai 2 Eurolla saa reppua säilöön kaappiin, josta jälkikasvu sen voi napata koulun jälkeen ja harkkoihin. Moni lomailija jättäisi kesällä reppunsa sinne aamulla, ja hakisi kun aika jatkaa matkaa.

Smartposteja alkaa olla niin paljon että mahtuu, ja jos ei niin systeemi osaa jo nyt ilmoittaa jos täynnä.

Kyllä se Postille maksaa. Mikäli boksit ovat täynnä kun kaikki seisottavat pakujaan, ne smartit ohjataan nykyään dynaamisesti lajittelussa sitten kotiinjaettavaksi tai postitoimipaikkaan (ilmeisesti pollaa lajitteluhetkellä ko. boksin statuksen ja sen perusteella tekee valinnan mihin lähetys menee koneella). Eihän nuo muutenkaan ole miksikään säilytyspaikoiksi tarkoitettu vaan ihmisten lähetysten jakopaikaksi josta ne haetaan sitten pois.

Jos hiljaisella paikalla osa jyvitetään myös säilytystoimintaan, niin fine, mutta tulee kyllä ekana mieleen, että ko. palvelua käyttää lähinnä huumekauppiaat ja mitä vittua muutenkin, ilmaiseksi tai jollain eurolla kahdella pitäisi nyt vuokrata säilytystilaa. Jos lomailijoilla ei ole autoa missä säilyttää reppujaan, kannattaa jättää se reppu sitten jonnekin majapaikkaan tms.
 
Mulla on kyllä laitettu seuraavana päivänä paketti automaattiin kun ekana ei ilmeisesti mahtunut. Seurannan osalta oli hämärää, kun taisi edellisenä muuttua jo kuljetettavaksi, mutta vasta vuorokauden päästä meni automaattiin.
 
Tilasin DHL:llä paketin. Se tuli hyvin Suomeen asti. Eilen tuli päivällä viesti että se tulee illan aikana. Noh kotiin odottelemaan, hyvin menee!

Vähän yli viisi tuli viesti että toimitustiedoissa virhe ota yhteyttä, toimitus keskeytetty. Noh aspa mennyt tietenkin viideltä jo kiinni. Toimitustiedot olivat täysin oikein, eli mitäs nyt taas. Tänään soitto aspaan joka sanoi toimitustietojen todellakin olevan oikein. Hyvä homma mutta toimitukseen se ehtii ehkä jo huomenna.

Tämä riitti, haen itse paketin ja tilaan jollain muulla jatkossa.
 
Paketti tulossa huomenna ja aion palauttaa se.Ja kysyin kauppareissulla samalla postissa voiko he laittaa sen suoraan takaisin ilman että otan sitä. Onnistuu mutta mun pitäs itse käydä se sanomassa omaan postiin eli ei onnistu välittämään tietoa, semmosta nykypäivää postissa.
 
Tarkistetaankohan noita nettitullauksia mitenkään, vai nojaako tuo systeemi siihen, että kunnon kansalaisten luotetaan kuuliaisesti ilmoittavan romujensa arvo oikein? Itselle on muistaakseni aina tullut välittömästi sähköpostiin vahvistus tullauksen onnistumisesta, kun on raha vaihtanut omistajaa.
 
Tilasin Saksasta paketin jossa on jostain syystä osittain väärät osoitetiedot, itse laitoin ne oikein. Nyt seurannassa lukee "Vastaanottajan osoitetiedot ovat puutteelliset, lähetys palautetaan lähettäjälle."

Eihän tässä ole mitään järkeä, paketti on samassa kaupungissa muutaman kilsan päässä mutta en voi mitenkään noutaa sitä. Nyt joutuu odottamaan ainakin 2 viikkoa että paketti palautuu lähettäjälle ja uusi tulee minulle. Soitin asiakaspalveluun mutta eivät kuulemma voi asialle mitään. Todella paska systeemi.
 
Tilasin Saksasta paketin jossa on jostain syystä osittain väärät osoitetiedot, itse laitoin ne oikein. Nyt seurannassa lukee "Vastaanottajan osoitetiedot ovat puutteelliset, lähetys palautetaan lähettäjälle."

Eihän tässä ole mitään järkeä, paketti on samassa kaupungissa muutaman kilsan päässä mutta en voi mitenkään noutaa sitä. Nyt joutuu odottamaan ainakin 2 viikkoa että paketti palautuu lähettäjälle ja uusi tulee minulle. Soitin asiakaspalveluun mutta eivät kuulemma voi asialle mitään. Todella paska systeemi.
DHL?
 
Tilasin Saksasta paketin jossa on jostain syystä osittain väärät osoitetiedot, itse laitoin ne oikein. Nyt seurannassa lukee "Vastaanottajan osoitetiedot ovat puutteelliset, lähetys palautetaan lähettäjälle."

Eihän tässä ole mitään järkeä, paketti on samassa kaupungissa muutaman kilsan päässä mutta en voi mitenkään noutaa sitä. Nyt joutuu odottamaan ainakin 2 viikkoa että paketti palautuu lähettäjälle ja uusi tulee minulle. Soitin asiakaspalveluun mutta eivät kuulemma voi asialle mitään. Todella paska systeemi.
Otitko yhteyttä lähettäjään?
 
Huoh...
  1. Lomalla vajaan kuukauden.
  2. Vaihdoin oman noutopisteen n. viikko sitten.
  3. Eilen lähetetty paketti uudelleenohjautui lähtemään vanhaan noutopisteeseen, toiseen päähän Suomea, vaikka alkuperäinen osoitekin vastasi nykyistä sijaintiani.
  4. Yritin tänään (ennen ensimmäistäkään lajittelua) asiakaspalvelusta ja liikkeestä saada vaihdettua toimitusosoitetta.
  5. Postissa ei osattu sanoa juuta eikä jaata, pitää kuulemma palata asiaan, kun paketti perillä väärässä noutopisteessä.
  6. Postin tietokannassa näkyi järjestelmävirhe noutopisteeni kohdalla.
Voiko olla näin saamatonta toimintaa? Eikö postin henkilökunnalla ole muka mitään kykyä muuttaa paketin kulkurataa ennen lajittelua?
 
Hei!

Onko muilla tuo postin lähetystenseuranta toiminut, kun minulla tuo väittää, että maanantaina(10.6) laitettu tilaus, joka on laitettu tiistaina etiäpäin verkkokaupan toimesta olisi edelleen "Lähetys ei ole vielä saapunut Postille, odotathan"-tilassa.


Muutenkin vähän venynyt tuo toimitusaika, kun ottaa huomioon että sen pitäisi liikkua hesasta vantaalle...
 
Hei!

Onko muilla tuo postin lähetystenseuranta toiminut, kun minulla tuo väittää, että maanantaina(10.6) laitettu tilaus, joka on laitettu tiistaina etiäpäin verkkokaupan toimesta olisi edelleen "Lähetys ei ole vielä saapunut Postille, odotathan"-tilassa.


Muutenkin vähän venynyt tuo toimitusaika, kun ottaa huomioon että sen pitäisi liikkua hesasta vantaalle...
Kyllä se yleensä näyttää ellei paketti ole hukkunut ennen ensimmäistä skannausta. Ota yhteyttä lähettäjään.

Poikkeuksena ne lähetykset jotka oikeasti tuleekin jostain pohjoismaista. Niissä usein näkyy tuo sama viesti sen ajan kun paketti matkaa ulkomailta Suomeen.
 
Hmm... nyt kun katoin, niin ei tosiaan Suomessa ole verkokaupan varasto, vaan mahdollisesti briteissä. No ei tässä sitten kai mitään.

E. Silti ei niin optimaalinen toimitusaika, kun 2-3 päivää pitäis mennä, mut katotaan nyt.
 
Posti muuttaa pakettien toimituksia koko Suomessa

Posti muuttaa pakettikuljetuksiaan koko maassa keskiviikosta alkaen.

Muutoksen jälkeen paketit kuljetetaan lähimpänä sijaitsevaan Postin palvelupisteeseen eli asiakkaan kotiosoitteesta riippuen joko pakettiautomaattiin tai Postiin. Tähän asti paketit on aina viety asiakasta lähinnä olevaan Postiin.

Uudistuksen tarkoituksena on helpottaa asiakkaiden arkea ja nopeuttaa paketin saapumista, Posti kertoo tiedotteessaan.

Muutos ei vaadi asiakkailta mitään toimenpiteitä.
 
Nyt vasta? Ite en ole ikuisuuksiin saanut postia muualta kuin automaatista, vaikka postipiste olisikin melkein vieressä, eli just ja just kauempana. Tämä verkkokaupojen ja yksityishenkilöitten pakettien kanssa ilman että erikseen pyytää sitä jonnekkin tiettyyn paikkaan.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 302
Viestejä
4 867 758
Jäsenet
78 630
Uusin jäsen
Nafu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom