Postin kulkemisen vaikeus

Totta luultavasti ei onnistu kovinkaan helposti ja siksi laitoinkin, että sopisi tuosta mahdollisesti. Mutta ylipäänsä etukäteen soittamalla luulisi säästävän ihan tuhottomasti aikaa, kun suurimmassa osassa tapauksia siellä kotona ei ole ketään päivällä.
Toisaalta tuon takia useilla kuriireilla on tekstiviestijärjestelmä/webbijärjestelmä jolla voi valita paremman ajankohdan tai tai pyytää toimittamaan toiseen paikkaan / noutopisteeseen. Kuskien soittelu on tietysti asiakkaalle hyvä, mutta ei taida olla se kustannustehokkain ratkaisu kun ihmisen työaika on kuitenkin yksi kalleimpia osia ketjussa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei sen kuskin soittelu enää mitään auta jos volyymit on esim. Postin tasolla, pikkukioskeilla se onnistuu vielä.

Suurin osa jakelussa olevista tuotteista sisältää yhden jakelukerran, jos jakelu ei onnistu -> lähetys menee asiamiespisteeseen.

Postillahan tuo jakoajankohdan sopiminen menee tekstarilla, joskus muinoin soittelivat ennen kuin tavara lähti terminaaleista, välillä vieläkin.

Mitä nopeammin tuo tehdään dynaamisemmaksi, että jakovaihtoehdot tulevat mobiiliappiin ja vastaanottajat sieltä valitsevat sopivan jakeluaikaikkunan, sitä parempi. Nykyinen ei noilla määrillä enää toimi ideaalisesti. Tähän liittyvää GPS-seurantaa apilla pilotoitiin jossain vaiheessa, siinä vastaanottajalle tuli ilmoitus 20-30min ennen arvioitua jakelua ja auton sijaintia pystyi seuraamaan livenä. Poistaa siis sen, että kyttäät himassa koko päivän jotain lähetystä ja se tuodaan sitten viime minuuteilla.
 
Ainut asia mistä olen tässä yllättynyt on se että asiakaspalvelussa edes luvattiin laittaa viestiä kuljettajalle. Miten te ajattelette että ne kuriirit hoitaa hommansa jos jokaisen paketin kohdalla pitäisi alkaa puolituntia etukäteen soittelemaan vastaanottajalle varsinkaan isommalla paikkakunnalla jossa niitä paketteja on aika paljon? Kunhan nyt ensin edes onnistuisivat soittamaan kun ovat ovella eivätkä samantien paina kaasua kun havaitseevat ovikoodin.

En tiedä miten teidän kylällä, mutta kylläpä se on täällä päin aina onnistunut, että kuski soittelee etukäteen kun toiveen yhteydenotosta esittää. Normaalisti kyllä ovat ihan omatoimisesti soitelleet, että olisivat tulossa klo xx ja on onnistunut siinä lennosta toimitusosoitteen muutos suoraan työpaikalle. Innokkaimmat kuskit on kaivellut Fonectasta mun työnumeron ja sitä kautta tavoitelleet, jos paketissa ei ole puhelinnumeroa ollut.

Ei varmasti joka paikassa näin ole, varsinkaan isommilla paikkakunnilla, mutta tämä on sen verran pieni pitäjä, että kuski tasantarkkaan pystyy arvioimaan 30min päähän.
 
Nyt tuli ennätykset tullauslapun toimittamisessa Postilta: paketti saapunut maahan 25.4.2019 ja tullauksen saapumisilmoitus ilmestyi tänään 10.5.2019 postilaatikkoon.
 
En tiedä miten teidän kylällä, mutta kylläpä se on täällä päin aina onnistunut, että kuski soittelee etukäteen kun toiveen yhteydenotosta esittää. Normaalisti kyllä ovat ihan omatoimisesti soitelleet, että olisivat tulossa klo xx ja on onnistunut siinä lennosta toimitusosoitteen muutos suoraan työpaikalle. Innokkaimmat kuskit on kaivellut Fonectasta mun työnumeron ja sitä kautta tavoitelleet, jos paketissa ei ole puhelinnumeroa ollut.

Ei varmasti joka paikassa näin ole, varsinkaan isommilla paikkakunnilla, mutta tämä on sen verran pieni pitäjä, että kuski tasantarkkaan pystyy arvioimaan 30min päähän.


Kutakuinkin näin toimin itsekin paketteja toimitettaessa. Pienempi vaiva saada paketti perille sekä parempi mieli kaikille :)
 
Nyt tuli ennätykset tullauslapun toimittamisessa Postilta: paketti saapunut maahan 25.4.2019 ja tullauksen saapumisilmoitus ilmestyi tänään 10.5.2019 postilaatikkoon.

Jos otat netpostin käyttöön saat ne tullipaperit sinne koko lailla heti sen jälkeen kun tulli on sen paketin vastaanottanut, muutenkin nopeuttaa kummasti tullausta silloinkin kun postisetä ei veny tuollaiseen suoritukseen.
 
Jos otat netpostin käyttöön saat ne tullipaperit sinne koko lailla heti sen jälkeen kun tulli on sen paketin vastaanottanut, muutenkin nopeuttaa kummasti tullausta silloinkin kun postisetä ei veny tuollaiseen suoritukseen.

Luovuin Netpostista jokunen vuosi takaperin kun Posti siirsi serverinsä vinkuintiaan.
 
Jopas oli monen mutkan taakse piilotettu, mutta: Yhtään agenttia ei ole paikalla

Voipi olla kahvilla tai jotain, kannattaa odottaa hetken ja koittaa uudestaan.

Joo tuli tuota chattia jossain vaiheessa etittyä hetken aikaa itsekin. Chatin sai ilmeisesti aikaisemmin muualtakin auki esim. juuri siitä seuranta sivulta.
 
Voipi olla kahvilla tai jotain, kannattaa odottaa hetken ja koittaa uudestaan.

Joo tuli tuota chattia jossain vaiheessa etittyä hetken aikaa itsekin. Chatin sai ilmeisesti aikaisemmin muualtakin auki esim. juuri siitä seuranta sivulta.

Ei toimi vieläkään, ei taida olla ketään töissä. Ennen tuohon pääsi suoraan seurantasivultakin.
 
Tuolla sivulla on myös puhelinnumeroita joihin voi soitella, mutta ne ei ole ilmaisia. Mutta jos asialla on kiire?

Ei tuolla nyt kiire ole. Olisin sieltä tiedustellut, että mikä tökkii, kun paketin tilaksi on muuttunut:

Lähetyksen toimitus on keskeytynyt sen sisällön tai puutteellisten asiakirjojen vuoksi. Asiaa selvitetään.
 
Ei tuolla nyt kiire ole. Olisin sieltä tiedustellut, että mikä tökkii, kun paketin tilaksi on muuttunut:

Lähetyksen toimitus on keskeytynyt sen sisällön tai puutteellisten asiakirjojen vuoksi. Asiaa selvitetään.
Olen tuota nähnyt ainakin kun olen jonkun läppärin raadon tilaillut ebaystä englannista, jumitti tulliin joksikin aikaa ilmeisesti akun takia.
 
Onko posti poistanut chatin käytöstä?

Viimeksi kun tarvitsin niin yritysasiakkaat puolelta aukeaa tsätti normaalisti. En tiedä miksi näin muutettu, mutta palvelevat kuluttaja-asiakkaat tuota kautta jatkossa. Kuluttaja puolella ei taida tsätti-ikkunaa aueta enää missään sivulla? :tdown:
 
Lähetys on rekisteröity. 16.05.2019 klo 12:20 Posti Logistiikkakeskus

Lähetys on lajiteltu. 16.05.2019 klo 12:18 VANTAA 01530

Lähetys on rekisteröity. 16.05.2019 klo 09:28 Posti Logistiikkakeskus

Lähetys on vaurioitunut ennen Postin kuljetusta. Lähetys voi viivästyä työpäivällä. 16.05.2019 klo 09:28 Posti Logistiikkakeskus

Lähetys on vastaanotettu kuljetuksesta. 15.05.2019 klo 06:55 Posti Logistiikkakeskus

Lähetys on rekisteröity 14.05.2019 klo 14:08 Posti Logistiikkakeskus

Lähetys on rekisteröity. 14.05.2019 klo 14:08 Posti Logistiikkakeskus

Lähetys on saapunut kohdemaahan. 14.05.2019 klo 11:39 Posti Logistiikkakeskus

Lähetys on rekisteröity. 14.05.2019 klo 11:39 Posti Logistiikkakeskus

Lähetys on lähtenyt lähtömaasta 10.05.2019 klo 17:33 Skannaus ulkomailla IPS

Lähetys on otettu kuljetettavaksi 10.05.2019 klo 00:27 Skannaus ulkomailla IPS

Toivottavasti tulisi paketti huomiseksi.
 
Lähetys on rekisteröity. 16.05.2019 klo 12:20 Posti Logistiikkakeskus

Lähetys on lajiteltu. 16.05.2019 klo 12:18 VANTAA 01530

Lähetys on rekisteröity. 16.05.2019 klo 09:28 Posti Logistiikkakeskus

Lähetys on vaurioitunut ennen Postin kuljetusta. Lähetys voi viivästyä työpäivällä. 16.05.2019 klo 09:28 Posti Logistiikkakeskus

Lähetys on vastaanotettu kuljetuksesta. 15.05.2019 klo 06:55 Posti Logistiikkakeskus

Lähetys on rekisteröity 14.05.2019 klo 14:08 Posti Logistiikkakeskus

Lähetys on rekisteröity. 14.05.2019 klo 14:08 Posti Logistiikkakeskus

Lähetys on saapunut kohdemaahan. 14.05.2019 klo 11:39 Posti Logistiikkakeskus

Lähetys on rekisteröity. 14.05.2019 klo 11:39 Posti Logistiikkakeskus

Lähetys on lähtenyt lähtömaasta 10.05.2019 klo 17:33 Skannaus ulkomailla IPS

Lähetys on otettu kuljetettavaksi 10.05.2019 klo 00:27 Skannaus ulkomailla IPS

Toivottavasti tulisi paketti huomiseksi.

Lähetys on vaurioitunut ennen Postin kuljetusta. Lähetys voi viivästyä työpäivällä. 16.05.2019 klo 09:28 Posti Logistiikkakeskus
Ouch, toivottavasti ei pahempaa ole käynyt kuin vain uudelleenpakkaus?
 
Onkohan posti lopettamassa torstai jakeluakin?
Tässä nyt muutaman kuukauden taas seurannut niin torstaisin ei ole tullut mitään, eli enään kolmena päivänä viikossa tulee postia.
 
Onko täällä kukaan saanut huijaustekstaria. Lähettäjänä "Posti", kuten ihan oikeassa saapumisilmoituksissakin.
Pakettisi odottaa edelleen terminaali 21:ssä. Ole hyvä ja nouda se tänään. Tietoja tarvitaan http://xxxxxx
Linkistä aukeaa puhelimella postin seurantasivun näköinen sivu, jossa pyydetään 5€ maksua, jotta lähetys toimitettaisiin. Tietokoneen selaimella aukeaa joku muu huijaussivu..
Tämä on siksikin outo, koska sain alle 2 tuntia aikaisemmin oikean saapumisilmoituksenkin. Vuotaako joku postin systeemi vai mitäkautta tuo voi onnistua. Ei ole kuitenkaan moneen kuukauteen postilta tullut mitään ja nyt kun tulee niin heti huijausviesti perään..
 
Onko täällä kukaan saanut huijaustekstaria. Lähettäjänä "Posti", kuten ihan oikeassa saapumisilmoituksissakin.

Linkistä aukeaa puhelimella postin seurantasivun näköinen sivu, jossa pyydetään 5€ maksua, jotta lähetys toimitettaisiin. Tietokoneen selaimella aukeaa joku muu huijaussivu..
Tämä on siksikin outo, koska sain alle 2 tuntia aikaisemmin oikean saapumisilmoituksenkin. Vuotaako joku postin systeemi vai mitäkautta tuo voi onnistua. Ei ole kuitenkaan moneen kuukauteen postilta tullut mitään ja nyt kun tulee niin heti huijausviesti perään..
Varo tekstiviestihuijausta! Postin nimissä tullut viesti ei ole sitä miltä näyttää
 
Käsittämätöntä sähläämistä postin kanssa, jokaisen paketin perään pitää soitella että missä se on kun lappuihin ei ole merkitty noutopaikkaa (on kaksi eri postia mihin tavarat menee tuurista riippuen), Oulusta pakettia lähetetty Espooseen 2 vuorokautta jne... voi hyvä tavaton.
 
Käsittämätöntä sähläämistä postin kanssa, jokaisen paketin perään pitää soitella että missä se on kun lappuihin ei ole merkitty noutopaikkaa (on kaksi eri postia mihin tavarat menee tuurista riippuen), Oulusta pakettia lähetetty Espooseen 2 vuorokautta jne... voi hyvä tavaton.

Eikö voi vain katsoa lähetysten seurannasta mihin se on saapunut? Näistähän tulee aina saapumisten osalta sähköposti ja tekstiviesti + OmaPostista näkee statuksen.
 
Eikö voi vain katsoa lähetysten seurannasta mihin se on saapunut? Näistähän tulee aina saapumisten osalta sähköposti ja tekstiviesti + OmaPostista näkee statuksen.

Juu, ne näkyy sitten omapostissa kun ne on kuitattu vastaanotetuksi noutopaikassa. Mutta jos haluaa välttyä turhalta odottelulta/ravaamiselta niin olisihan se järkevämpää laittaa siihen lappuun mikä pudotetaan postilaatikkoon mistä voi noutaa.
 
Aaa, kiinapaskoja varmaan, ei sillä, minä lisään ne OmaPostiin itse, niin näen samantien niiden saapumisen noutopaikkaan, tietysti ne mitkä jaetaan himaan, eivät näy siellä kuin vasta luovutuksen tapahduttua. Ota aspaan yhteyttä, joku jakaja toimii oikein ja joku toinen jakaja ei toimi oikein.
 
Miten joku kiinapaska liittyy postin kulkemiseen ? Osaan kyllä käyttää omapostia, lähettää ja vastaanottaa. Postin toiminta ei aina ole niin selkeää, on sinne aspaan oltu yhteydessä useita kertoja eikä sillä ole mitään vaikutusta mihinkään.
 
No se liittyy siihen sillä tavalla, että kinuskien eri lähetyslajeista riippuen, lähetyksistä saa tiedon milloin noudettavissa ja toisaalta, milloin ei saa koska ne pyritään jakamaan asiakkaille. Nämä kiinapaskat kun eivät ole sen enempää kirjeitä kuin pakettejakaan länsimaisen määrittelyn mukaan, sen takia ne ovat kustannuserä ja ongelma monessa maassa, etenkin kun tähän suhteuttaa Kiinan suorittamat alimitoitetut kompensaatiot eri maiden postifirmoille niiden jakelusta, niin eipä niiden jakeluun laiteta missään sen liiemmin paukkuja.

Tämähän korjaantuisi helposti jos Kiina maksaisi enemmän kompensaatioita eri maiden posteille ja/tai vastaanottaja joutuisi 2-3 euroa maksamaan per lähetetty paske. Loppuisi samalla se turhan paskan tilaaminen jota lennätetään ympäri planeettaa ja ihmiset voisivat keskittyä ostamaan suurempia eriä kerralla tai jopa jotain laadukkaampaa.
 
Parin vuoden sisään viimeistään noiden kiinapakettien tilaus romahtaa kyl ja postilla vähemmän stressiä. Siis kun siirrytään ns. ruotsin malliin.
 
Eikö ole ns. uudempaa uutista, esim miten 2019 puolella mennyt, aikaa tuosta uutisesta kuitenkin yli vuos.
 
Parin vuoden sisään viimeistään noiden kiinapakettien tilaus romahtaa kyl ja postilla vähemmän stressiä. Siis kun siirrytään ns. ruotsin malliin.
Kiinalaisethan ovat jo perustaneet varastoja EU:n sisälle. Joten ei taida määrät kovin pahasti romahtaa.
 
Juu 2021 alusta lähtien tulee kaikista tuonneista maksaa alv ellei lähettäjän toimesta ole hoidettu.

Itse en usko että "Ruotsin malliin" mennään, sehän on maksu tullihuolinnasta kun taas Suomessa on itsetullaus. Postin tullihuolintahan on jo Suomessakin maksullinen, mutta sitä ei vain ole pakko käyttää.
 
Osui viimein ongelmat postin kanssa omalle kohdalle. Toimitusta luvattu jo maanantaista lähtien, mutta paketti maannut lähikeskuksessa, kun maanantaina luvatusti toinen osa tuli perille. Keskiviikkona kysyin chatista ja tänään uudelleen, sanoi että ottavat yhteyttä. Onkohan paketti mahtanut kadota? Vai kiukutteleeko kun olen kysellyt perään?

Mitä tässä nyt voi tehdä, kuin valittaa yritykselle josta tuon ostin? Postilta en löytänyt palautekanavaa, niin eivät ilmeisesti halua negatiivista palautetta.
 
Kiinalaisethan ovat jo perustaneet varastoja EU:n sisälle. Joten ei taida määrät kovin pahasti romahtaa.

Useimmiten taitaa nykyään Kiinan paketit tulla Kiinasta itsellekkin jonkun Turkin postin, Hollannin postin tai Ruotsin postin kautta.

Ei taida Kiinan postin säännöt sitten koskea noita paketteja Suomessa kun ei ne Kiinan postiin liity mitenkään.
 
Onhan siellä Suomenkin posti hoitamassa logistiikkaa Kiinan paketeille, Kiinalaiset postittavat Kiinan sisäisesti Postin Shenzenin varastolle ja Suomen posti hoitaa lopun logistiikan siitä eteenpäin. Eli parempi vain liittyä mukaan ja kerätä rahat itselleen kuin taistella vastaan.
 
Juu 2021 alusta lähtien tulee kaikista tuonneista maksaa alv ellei lähettäjän toimesta ole hoidettu.
Mitenkäs tuon lähettäjän maksaman alvin pitäisi toimia? Itse tilasin eBaystä tuotteen, jossa oli ainoa postitusvaihtoehto "Global Shipping Program", jossa maksetaan postituksen lisäksi ja verot etukäteen. Suomeen saapuessa jäi kuitenkin tulliin ja postissa tuli tullausilmoitus, jonka mukaan tuo piti tullata. Kyselin sekä Postilta, että tullilta, että mitenkäs tuon kanssa toimitaan, kun olin jo ostaessa maksanut tullit ja lähetin molemmille kuitit josta tuo näkyi. Vastauksena tuli vaan, että ei voi tullata/maksaa veroja etukäteen, vaan se on vastaanottajan tehtävä siinä vaiheessa, kun tavara saapuu suomeen, joten jouduin maksamaan alvit uudelleen..?
 
Mitenkäs tuon lähettäjän maksaman alvin pitäisi toimia? Itse tilasin eBaystä tuotteen, jossa oli ainoa postitusvaihtoehto "Global Shipping Program", jossa maksetaan postituksen lisäksi ja verot etukäteen. Suomeen saapuessa jäi kuitenkin tulliin ja postissa tuli tullausilmoitus, jonka mukaan tuo piti tullata. Kyselin sekä Postilta, että tullilta, että mitenkäs tuon kanssa toimitaan, kun olin jo ostaessa maksanut tullit ja lähetin molemmille kuitit josta tuo näkyi. Vastauksena tuli vaan, että ei voi tullata/maksaa veroja etukäteen, vaan se on vastaanottajan tehtävä siinä vaiheessa, kun tavara saapuu suomeen, joten jouduin maksamaan alvit uudelleen..?

"Global Shipping Program" on kusetusta. Aiheuttaa vähintään viikon ylimääräisen viiveen toimitukseen. Perivät myös alvit Suomen alv-prosentin mukaan ja tullaavat ne Eurooppaan halvimman alv-prosentin maan kautta ja tunkevat erotuksen omiin liiveihin.

Ei kait tuossa kun vaadit takaisin ne "Global Shit Program" tullausmaksut.
 
"Global Shipping Program" on kusetusta. Aiheuttaa vähintään viikon ylimääräisen viiveen toimitukseen. Perivät myös alvit Suomen alv-prosentin mukaan ja tullaavat ne Eurooppaan halvimman alv-prosentin maan kautta ja tunkevat erotuksen omiin liiveihin.

Ei kait tuossa kun vaadit takaisin ne "Global Shit Program" tullausmaksut.
Juu, tuo oli tiedossa, että on kusetusta, enkä olis tuota kautta tilannutkaan, jos olisi ollut jotain muuta kautta saatavilla. Lähinnä kiinnostaa tietää tuosta "lähettäjän hoitamasta alvista", kun moinen ei postin tai tullin mukaan ollut mahdollista.

Jos muilla tulee kyseinen tilanne vastaan, niin Paypal on ainoa, joka ne GSP:n ylimääräiset maksut palauttaa, jos palauttaa. Myyjällä ei tuohon ole osaa eikä arpaa (paitsi että on "aktivoinut" GSP:n eBayssä) ja eBay kiertelee ja pallottelee eri aspoille, jolle saa aina kertoa samat jutut, kunnes taas heitetään seuraavalle aspalle..
 
Mitenkäs tuon lähettäjän maksaman alvin pitäisi toimia? Itse tilasin eBaystä tuotteen, jossa oli ainoa postitusvaihtoehto "Global Shipping Program", jossa maksetaan postituksen lisäksi ja verot etukäteen. Suomeen saapuessa jäi kuitenkin tulliin ja postissa tuli tullausilmoitus, jonka mukaan tuo piti tullata. Kyselin sekä Postilta, että tullilta, että mitenkäs tuon kanssa toimitaan, kun olin jo ostaessa maksanut tullit ja lähetin molemmille kuitit josta tuo näkyi. Vastauksena tuli vaan, että ei voi tullata/maksaa veroja etukäteen, vaan se on vastaanottajan tehtävä siinä vaiheessa, kun tavara saapuu suomeen, joten jouduin maksamaan alvit uudelleen..?

Ylittääkö se paketin arvo 150€? Silloin pitää vielä maksaa tullimaksu päälle vaikka tuli GSP:llä, olet maksanut vaan arvolisäveron siihen GSP:n.
 
"Arvioitu saapumisaika pe 17.5.2019 19:00"

Viimeksi rekisteröity tosin parin tunnin ajomatkan päässä joskus aamulla. Samaisesta automaatista mihin tämä on tulossa jokin aika sitten lähettelin paketin, sitäkin saatiin metsästää kissojen ja koirien kanssa kun "katosi" ennen kuin oli lähtenytkään.. hmmm.. joku kädetön sankari hoitaa tuota kyseistä automaattia vai mikä lie sitten vikana.
 
Mitenkäs tuon lähettäjän maksaman alvin pitäisi toimia?
Tulee todennäköisesti systeemi, jossa paketteihin merkitään jokin tunnus josta näkee että lähettäjä (tai kauppapaikka) hoitaa alvin. Hieman vastaava on Australiassa käytössä ja tulee käyttöön UK:hon kun Brexit astuu voimaan.
En muista nähneeni tarkkaa speksiä vielä tästä.

Tuossa linkki direktiivimuutokseen jossa tuo tulee: EUR-Lex - 32017L2455 - EN - EUR-Lex
 
Eipä ylittänyt.. Tais koko setti olla jossain 70-80€:n paikkeilla GSP:n ja ALV:ienkin kanssa.

Minulle on tullut kymmenisen pakettia GSP:llä jenkeistä eikä yksikään ole jämähtänyt tullattavaksi, taitaa nyt joku kädettää tullissa tai sitten joku siellä GPS:tä hoitavassa lafkassa on mokannut.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 232
Viestejä
4 865 464
Jäsenet
78 623
Uusin jäsen
Tml57

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom