Postin kulkemisen vaikeus

Eikö ole ns. uudempaa uutista, esim miten 2019 puolella mennyt, aikaa tuosta uutisesta kuitenkin yli vuos.
 
Parin vuoden sisään viimeistään noiden kiinapakettien tilaus romahtaa kyl ja postilla vähemmän stressiä. Siis kun siirrytään ns. ruotsin malliin.
Kiinalaisethan ovat jo perustaneet varastoja EU:n sisälle. Joten ei taida määrät kovin pahasti romahtaa.
 
Juu 2021 alusta lähtien tulee kaikista tuonneista maksaa alv ellei lähettäjän toimesta ole hoidettu.

Itse en usko että "Ruotsin malliin" mennään, sehän on maksu tullihuolinnasta kun taas Suomessa on itsetullaus. Postin tullihuolintahan on jo Suomessakin maksullinen, mutta sitä ei vain ole pakko käyttää.
 
Osui viimein ongelmat postin kanssa omalle kohdalle. Toimitusta luvattu jo maanantaista lähtien, mutta paketti maannut lähikeskuksessa, kun maanantaina luvatusti toinen osa tuli perille. Keskiviikkona kysyin chatista ja tänään uudelleen, sanoi että ottavat yhteyttä. Onkohan paketti mahtanut kadota? Vai kiukutteleeko kun olen kysellyt perään?

Mitä tässä nyt voi tehdä, kuin valittaa yritykselle josta tuon ostin? Postilta en löytänyt palautekanavaa, niin eivät ilmeisesti halua negatiivista palautetta.
 
Kiinalaisethan ovat jo perustaneet varastoja EU:n sisälle. Joten ei taida määrät kovin pahasti romahtaa.

Useimmiten taitaa nykyään Kiinan paketit tulla Kiinasta itsellekkin jonkun Turkin postin, Hollannin postin tai Ruotsin postin kautta.

Ei taida Kiinan postin säännöt sitten koskea noita paketteja Suomessa kun ei ne Kiinan postiin liity mitenkään.
 
Onhan siellä Suomenkin posti hoitamassa logistiikkaa Kiinan paketeille, Kiinalaiset postittavat Kiinan sisäisesti Postin Shenzenin varastolle ja Suomen posti hoitaa lopun logistiikan siitä eteenpäin. Eli parempi vain liittyä mukaan ja kerätä rahat itselleen kuin taistella vastaan.
 
Juu 2021 alusta lähtien tulee kaikista tuonneista maksaa alv ellei lähettäjän toimesta ole hoidettu.
Mitenkäs tuon lähettäjän maksaman alvin pitäisi toimia? Itse tilasin eBaystä tuotteen, jossa oli ainoa postitusvaihtoehto "Global Shipping Program", jossa maksetaan postituksen lisäksi ja verot etukäteen. Suomeen saapuessa jäi kuitenkin tulliin ja postissa tuli tullausilmoitus, jonka mukaan tuo piti tullata. Kyselin sekä Postilta, että tullilta, että mitenkäs tuon kanssa toimitaan, kun olin jo ostaessa maksanut tullit ja lähetin molemmille kuitit josta tuo näkyi. Vastauksena tuli vaan, että ei voi tullata/maksaa veroja etukäteen, vaan se on vastaanottajan tehtävä siinä vaiheessa, kun tavara saapuu suomeen, joten jouduin maksamaan alvit uudelleen..?
 
Mitenkäs tuon lähettäjän maksaman alvin pitäisi toimia? Itse tilasin eBaystä tuotteen, jossa oli ainoa postitusvaihtoehto "Global Shipping Program", jossa maksetaan postituksen lisäksi ja verot etukäteen. Suomeen saapuessa jäi kuitenkin tulliin ja postissa tuli tullausilmoitus, jonka mukaan tuo piti tullata. Kyselin sekä Postilta, että tullilta, että mitenkäs tuon kanssa toimitaan, kun olin jo ostaessa maksanut tullit ja lähetin molemmille kuitit josta tuo näkyi. Vastauksena tuli vaan, että ei voi tullata/maksaa veroja etukäteen, vaan se on vastaanottajan tehtävä siinä vaiheessa, kun tavara saapuu suomeen, joten jouduin maksamaan alvit uudelleen..?

"Global Shipping Program" on kusetusta. Aiheuttaa vähintään viikon ylimääräisen viiveen toimitukseen. Perivät myös alvit Suomen alv-prosentin mukaan ja tullaavat ne Eurooppaan halvimman alv-prosentin maan kautta ja tunkevat erotuksen omiin liiveihin.

Ei kait tuossa kun vaadit takaisin ne "Global Shit Program" tullausmaksut.
 
"Global Shipping Program" on kusetusta. Aiheuttaa vähintään viikon ylimääräisen viiveen toimitukseen. Perivät myös alvit Suomen alv-prosentin mukaan ja tullaavat ne Eurooppaan halvimman alv-prosentin maan kautta ja tunkevat erotuksen omiin liiveihin.

Ei kait tuossa kun vaadit takaisin ne "Global Shit Program" tullausmaksut.
Juu, tuo oli tiedossa, että on kusetusta, enkä olis tuota kautta tilannutkaan, jos olisi ollut jotain muuta kautta saatavilla. Lähinnä kiinnostaa tietää tuosta "lähettäjän hoitamasta alvista", kun moinen ei postin tai tullin mukaan ollut mahdollista.

Jos muilla tulee kyseinen tilanne vastaan, niin Paypal on ainoa, joka ne GSP:n ylimääräiset maksut palauttaa, jos palauttaa. Myyjällä ei tuohon ole osaa eikä arpaa (paitsi että on "aktivoinut" GSP:n eBayssä) ja eBay kiertelee ja pallottelee eri aspoille, jolle saa aina kertoa samat jutut, kunnes taas heitetään seuraavalle aspalle..
 
Mitenkäs tuon lähettäjän maksaman alvin pitäisi toimia? Itse tilasin eBaystä tuotteen, jossa oli ainoa postitusvaihtoehto "Global Shipping Program", jossa maksetaan postituksen lisäksi ja verot etukäteen. Suomeen saapuessa jäi kuitenkin tulliin ja postissa tuli tullausilmoitus, jonka mukaan tuo piti tullata. Kyselin sekä Postilta, että tullilta, että mitenkäs tuon kanssa toimitaan, kun olin jo ostaessa maksanut tullit ja lähetin molemmille kuitit josta tuo näkyi. Vastauksena tuli vaan, että ei voi tullata/maksaa veroja etukäteen, vaan se on vastaanottajan tehtävä siinä vaiheessa, kun tavara saapuu suomeen, joten jouduin maksamaan alvit uudelleen..?

Ylittääkö se paketin arvo 150€? Silloin pitää vielä maksaa tullimaksu päälle vaikka tuli GSP:llä, olet maksanut vaan arvolisäveron siihen GSP:n.
 
"Arvioitu saapumisaika pe 17.5.2019 19:00"

Viimeksi rekisteröity tosin parin tunnin ajomatkan päässä joskus aamulla. Samaisesta automaatista mihin tämä on tulossa jokin aika sitten lähettelin paketin, sitäkin saatiin metsästää kissojen ja koirien kanssa kun "katosi" ennen kuin oli lähtenytkään.. hmmm.. joku kädetön sankari hoitaa tuota kyseistä automaattia vai mikä lie sitten vikana.
 
Mitenkäs tuon lähettäjän maksaman alvin pitäisi toimia?
Tulee todennäköisesti systeemi, jossa paketteihin merkitään jokin tunnus josta näkee että lähettäjä (tai kauppapaikka) hoitaa alvin. Hieman vastaava on Australiassa käytössä ja tulee käyttöön UK:hon kun Brexit astuu voimaan.
En muista nähneeni tarkkaa speksiä vielä tästä.

Tuossa linkki direktiivimuutokseen jossa tuo tulee: EUR-Lex - 32017L2455 - EN - EUR-Lex
 
Eipä ylittänyt.. Tais koko setti olla jossain 70-80€:n paikkeilla GSP:n ja ALV:ienkin kanssa.

Minulle on tullut kymmenisen pakettia GSP:llä jenkeistä eikä yksikään ole jämähtänyt tullattavaksi, taitaa nyt joku kädettää tullissa tai sitten joku siellä GPS:tä hoitavassa lafkassa on mokannut.
 
Minulle on tullut kymmenisen pakettia GSP:llä jenkeistä eikä yksikään ole jämähtänyt tullattavaksi, taitaa nyt joku kädettää tullissa tai sitten joku siellä GPS:tä hoitavassa lafkassa on mokannut.
Jenkeistä tuo omakin tuli ja luin ennen tuota tilausta netistä kymmeniä kommentteja erilaisista "GSP is a scam"-ketjuista, joten itellä oli ihan tietoinen riski joutua maksamaan alvit kahteen kertaan, kun ei tuota olisi mitenkään muuten saanut hommattua.
 
Jenkeistä tuo omakin tuli ja luin ennen tuota tilausta netistä kymmeniä kommentteja erilaisista "GSP is a scam"-ketjuista, joten itellä oli ihan tietoinen riski joutua maksamaan alvit kahteen kertaan, kun ei tuota olisi mitenkään muuten saanut hommattua.

Ei se nyt varsinaisesti minusta kusetusta ole, kunhan kikkailevat ylimääräistä omaan taskuunsa, samat alvit joutuisit maksamaan joka tapauksessa. Mutta se että joudut maksamaan ne kahteen kertaan ei tosiaankaan ole normaalia vaan joku on mokannut.
 
Ei se nyt varsinaisesti minusta kusetusta ole, kunhan kikkailevat ylimääräistä omaan taskuunsa, samat alvit joutuisit maksamaan joka tapauksessa. Mutta se että joudut maksamaan ne kahteen kertaan ei tosiaankaan ole normaalia vaan joku on mokannut.
No, eivät tosiaan sieltä eBayn suunnasta (jonka homma toi GSP käsittääkseni on) ottaneet mitään kantaa tuohon omaan tapaukseeni, enkä kyllä jatkossakaan tuota toimitustapaa käytä, jos joku muu on saatavilla ja en ole valmis maksamaan alveja toiseen kertaan.

Sitä en sitten tiedä miten sulla on paketit tulleet läpi, kun tosiaan tullin näkökulmasta tuo alvien ennakkon maksaminen ei ole mahdollista..? Liekkö käynyt vaan tuuri ja yksikään paketti ei ole tullin syyniin joutunut?
 
No, eivät tosiaan sieltä eBayn suunnasta (jonka homma toi GSP käsittääkseni on) ottaneet mitään kantaa tuohon omaan tapaukseeni, enkä kyllä jatkossakaan tuota toimitustapaa käytä, jos joku muu on saatavilla ja en ole valmis maksamaan alveja toiseen kertaan.

Sitä en sitten tiedä miten sulla on paketit tulleet läpi, kun tosiaan tullin näkökulmasta tuo alvien ennakkon maksaminen ei ole mahdollista..? Liekkö käynyt vaan tuuri ja yksikään paketti ei ole tullin syyniin joutunut?

eBay on vaan kauppapaikka, sitä kuljetuksesta vastaa kuljetusfirmat. Sitä GSP:tä hoitaa joku jenkkiläinen postifirma jonka nimeä en muista.

Usko nyt, joku jossain on mokannut, ei ne kaikki minun + kaikkien muiden paketit tuurilla ole läpi tulleet. Joko se tullisetä on jäämerellä tai sitten se GSP:tä hoitava firma on syystä tai toisesta jättänyt maksamatta sen alvin meille tänne suomeen tai sitten on maksanut mutta se on jäänyt jonkun virheen takia merkkaamatta tai jotain vastaavaa.
 
Tulihan se nyt varmasti kuitenkin GSP:llä, ettei myyjä ole sooloillut ja laittanut sitä suoraan tulemaan sinulle?
Mutuilen, mutta tietääkseni tuo GSP toimii niin, että Pitney Bowes joka näistä vastaa, niin lähettää paketit johonkin EU-maahan, johon Pitney Bowes tullaa ne ja maksaa verot ym. ja sieltä ne lähtee sitten ihan tavallisena EU:n sisäisenä pakettina eteenpäin kohdemaahan.
 
Sitä en sitten tiedä miten sulla on paketit tulleet läpi, kun tosiaan tullin näkökulmasta tuo alvien ennakkon maksaminen ei ole mahdollista..? Liekkö käynyt vaan tuuri ja yksikään paketti ei ole tullin syyniin joutunut?
Tullin näkökulmasta ei olekaan mahdollista, mutta ostajan näkökulmasta on.

GSP ja muut vastaavat EU:n ulkopuolelta toimivat kahdella vaihtoehtoisella tavalla (esim. GSP ja AmazonGlobal ovat kummatkin käyttäneet molempia tapoja):

Vaihtoehto A:

1. Paketti toimitetaan lähtömaasta johonkin EU-maahan kuljetusyhtiön toimesta (ei koskaan postitse).
2. Kuljetusyhtiö maksaa ko. maan tullille arvonlisäveron.
3. Kuljetusyhtiö veloittaa arvonlisäveron paketin lähettäjältä (GSP:n tapauksessa Pitney Bowesilta).
4. Paketti lähetetään edelleen Suomeen EU:n sisäisenä lähetyksenä, jota ei tarvitse tullata (voi olla esim. UPS-paketti, postipaketti tai kirje).

Vaihtoehto B:

1. Paketti toimitetaan lähtömaasta kuriiripalvelun (esim. DHL Express, ei koskaan postilla) toimesta suoraan Suomeen.
2. Kuljetusyhtiö maksaa Suomen Tullille arvonlisäveron.
3. Kuljetusyhtiö veloittaa arvonlisäveron lähettäjältä (GSP:n tapauksessa Pitney Bowesilta).

Kummassakin tapauksessa tullin näkökulmasta mitään ei makseta etukäteen, vaan arvonlisävero maksetaan maahantuonnin yhteydessä.
Ostaja on kuitenkin maksanut verot etukäteen myyjälle (tai Pitney Bowesille), jolta kuljetusyhtiö veloittaa verot jälkikäteen.
 
Viimeksi muokattu:
Tullin näkökulmasta ei olekaan mahdollista, mutta ostajan näkökulmasta on.

GSP ja muut vastaavat EU:n ulkopuolelta toimivat kahdella vaihtoehtoisella tavalla (esim. GSP ja AmazonGlobal ovat kummatkin käyttäneet molempia tapoja):

Vaihtoehto A:

1. Paketti toimitetaan lähtömaasta johonkin EU-maahan kuljetusyhtiön toimesta (ei koskaan postitse).
2. Kuljetusyhtiö maksaa ko. maan tullille arvonlisäveron.
3. Kuljetusyhtiö veloittaa arvonlisäveron paketin lähettäjältä (GSP:n tapauksessa Pitney Bowesilta).
4. Paketti lähetetään edelleen Suomeen EU:n sisäisenä lähetyksenä, jota ei tarvitse tullata (voi olla esim. UPS-paketti, postipaketti tai kirje).

Vaihtoehto B:

1. Paketti toimitetaan lähtömaasta kuriiripalvelun (esim. DHL Express, ei koskaan postilla) toimesta suoraan Suomeen.
2. Kuljetusyhtiö maksaa Suomen Tullille arvonlisäveron.
3. Kuljetusyhtiö veloittaa arvonlisäveron lähettäjältä (GSP:n tapauksessa Pitney Bowesilta).

Kummassakin tapauksessa tullin näkökulmasta mitään ei makseta etukäteen, vaan arvonlisävero maksetaan maahantuonnin yhteydessä.
Ostaja on kuitenkin maksanut verot etukäteen myyjälle (tai Pitney Bowesille), jolta kuljetusyhtiö veloittaa verot jälkikäteen.
Kiitos tästä!
Tulihan tähän jotain selvyyttä, eikä vain tyhjää länkytystä!


Itsellä edelleen ainoa käytännön kokemus tuosta GSP:stä on se, että tupla-alvit tuli maksettavaksi (ja toimitusaika oli käytännössä noin tuplat siitä, mikä se esim. USPS:n kautta on ollut, eikä seurantakaan toiminut koko matkaa), eikä kukaan ottanut mitään vastuuta mistään, eli varsin negatiivinen. Se, että joku mokaa on ihan ymmärrettävää, mutta se ei, ettei kukaan mistään suunnasta ottanut vastuuta (tai edes ohjannut mihinkään kuljetusyhtiön suuntaan reklamoimaan), tai tarjoutunut palauttamaan ylimääräisiä velotuksia teki tuosta kokonaisuudessaan sen verran paskan "palvelun", etten sitä silti tule jatkossa käyttämään.

Edit. Kerrotko Kerosiini vielä, miten tuossa toiminnassa maksetaan ALV suomeen?
 
Oli posti kai hukannut työkkärin lähettämän karenssilapun kun en saanut sitä koskaan. Olin jo siinä luulossa ettei karenssia olekaan, kunnes eilen soitin työkkäriin ja kysyin asiasta.

Ja päivää ennen soittoa olin Gigantissa katsomassa uutta puhelinta tietämättä mitään koko karenssista.
 
Oli posti kai hukannut työkkärin lähettämän karenssilapun kun en saanut sitä koskaan. Olin jo siinä luulossa ettei karenssia olekaan, kunnes eilen soitin työkkäriin ja kysyin asiasta.

Ja päivää ennen soittoa olin Gigantissa katsomassa uutta puhelinta tietämättä mitään koko karenssista.

Tarkista osoite työkkärin nettisivuilta, Posti tekee lähetyksille osoiteselvityksen. Yksityisillä ei ole osoiteselvityspalveluita.
 
Verkkopankin (S-pankki) kaksi viimeisintä avainlukulistaa ei ole tulleet mulle. S-pankin pitäisi lähettää se automaattisesti kun on loppumassa.

Ensimmäinen kerta en ollut ihan varma, mietin että jos se oli lähetetty jo reilusti aiemmin, niin että olisin ehtinyt sen hukata, ennen käyttöönottoa. Tää toinen kerta on kuitenkin aika selvä. Ei varmaasti ole tullut ja numerot loppuivat kokonaan jo pari viikkoa sitten. Kävin hakemassa uuden kun ne loppuivat, mutta ei noiden pitäisi kadota. Plus miettii että mitä muuta voi kadota.
 
No se liittyy siihen sillä tavalla, että kinuskien eri lähetyslajeista riippuen, lähetyksistä saa tiedon milloin noudettavissa ja toisaalta, milloin ei saa koska ne pyritään jakamaan asiakkaille. Nämä kiinapaskat kun eivät ole sen enempää kirjeitä kuin pakettejakaan länsimaisen määrittelyn mukaan, sen takia ne ovat kustannuserä ja ongelma monessa maassa, etenkin kun tähän suhteuttaa Kiinan suorittamat alimitoitetut kompensaatiot eri maiden postifirmoille niiden jakelusta, niin eipä niiden jakeluun laiteta missään sen liiemmin paukkuja.

Tämähän korjaantuisi helposti jos Kiina maksaisi enemmän kompensaatioita eri maiden posteille ja/tai vastaanottaja joutuisi 2-3 euroa maksamaan per lähetetty paske. Loppuisi samalla se turhan paskan tilaaminen jota lennätetään ympäri planeettaa ja ihmiset voisivat keskittyä ostamaan suurempia eriä kerralla tai jopa jotain laadukkaampaa.

VMP! Miten se on postin asiakkaiden vika että IPU:ssa ei olla neuvoteltu kunnon kompensaatioita? Eikö IPU ole nimenomaan se instanssi joka on olemassa ratkomaan näitä ongelmia? Eikö se ole Posti OYJ:n edustajien tehtävä neuvotella siellä kohtuulliset kompensaatiot? Millä perusteella se on asiakkaiden vastuulla mitä Kiinan posti maksaa lähetyksiensä toimittamisesta? Kerrohan samalla miten Kiinassa valmistettu tuote muuttuu yhtään laadukkaammaksi, kun sen joku roudaa Eurooppaan ja myy kivijalkaliikkeessä verrattuna siihen, että joku ostaa saman tuotteen Kiinalaisesta verkkokaupasta?

Eikö postille makseta (lähettäjä ja usein epäsuorasti myös vastaanottaja) siitä, että ne toimittaa lähetyksiä perile? Eikö se silloin ole niiden tehtävä hoitaa organisaationsa sellaiseen jamaan, että selviävät duunistaan kunnialla, oli lähetykset minkä muotoisia tahansa?

Kyllä mua vituttaa duunissa monikin asia asiakkaiden toiminnassa ja jos ne edes välillä viittis vähän kelata muutakin kuin omaa napaansa, niin hommani kävisi paljon helpommin. Silti ei tule mieleenkään syyllistää niitä. Minulle maksetaan palkka siitä, että hoidan duunini, lähes tilanteessa kuin tilanteessa. Ei se todallakaan ole niiden asiakkaiden vestuulla tehdä niitä mun duuneja tai edes helpottaa niitä. Sitten jos koen, että kompensaatio ei ole kohdallaan, voin aina etsiä uuden duunin, se ei siltikään ole asiakkaiteni vika. Sama koskee postiakin. Sama se on Malisen Heikilläkin. Senkus vaihtaa hommia, tai laittaa lapun luukulle jos homma ei kannata, vittuako siellä inisevät ja maksavia asiakkaita syyllistävät. Niin makaa kuin petaa.

Niin ja paskastihan postilla menee, ainakin jos katsotaan TJ:n tuloja.
Yli 82 000 €/kk – Pois Suomesta töitä siirtävän Postin toimitusjohtajalle ennätystili

Kyllä taas riittää sympatiaa postille ja etenkin Maliselle...
 
Viimeksi muokattu:
Miten noin paljon saa oiottua ja vietyä ihan eri suuntaan?

Ei ole asiakkaiden vika, mutta tuolla asiakkaiden maksamalla osuudella ei olisi käytännössä haittaa kenellekään ja samalla homman saa kestävämmälle pohjalle. Nyt niitä jaetaan ja käsitellään kun on yhden toimijan pakko sitä tehdä yleensä per maa.

Eikä tämä ole vain Suomessa ongelma, vaan missä hyvänsä. Jostain syystä Kiina vetää jonkun kehitysmaakortin aina takataskusta ja kompensaatiot pysyvät liian matalina.

Ei se kiinapaska halvimmillaan muutu yhtään paremmaksi vaikka se tulee suuremmissa erissä, idea olikin minulla hillitä turhan krääsän liikuttelua ylipäätänsä yksittäisinä lähetyksinä.

Lähettäjä ei kiinapaskan tapauksessa maksa lähetyksestä mitään tai korkeintaan murto-osan todellisista kustannuksista. Murto-osa yritetään maksattaa joskus aina tilaajalla. Kiinan valtio siis tulee vientitoimintaa kompensaatioilla, jotta se saa länsirahaa maahansa.

Edelleenkään, tämä ei ole mikään organisaatiokysymys, vaan jos lähetyksistä saatava maksu Kiinalta on liian pieni, ei sen hoitamisesta pysty kukaan tekemään kannattavaa. Epäsuhta tulevien ja lähtevien lähetysten osalta on aivan eri planeetalta kuin muilla mailla.

Kiinnosta vittuakaan sun duuni ja miten hoidat tai et, mutta eihän tässä ole varmaan kukaan Postin työntekijöitä syyttänyt tai että heillä olisi edes vaikutusmahdollisuuksia tehdä toisin miten työnantajansa määrää tehtävät tehtäviksi? Ja totta vitussa nimenomaan Postin pitää asia Suomessa ja maailman postiliitossa UPUssa pitää tapetilla, kuka sen tekisi jos eivät he?

Erona sun tilitykseen töistä ja niiden vaihtamisesta, Postihan niitä töitään ei voi vaihtaa mitä postilaki siltä edellyttää. Eikä tässä edelleenkään kukaan syyllistä suoranaisesti mitään asiakkaita vaan polkumyyntiä harrastavaa Kiinaa. Onneksi se välillä saa nenilleen ja osalle kamoista määrätään polkumyyntitulleja ja muita vaikeutuksia.
 
Miten noin paljon saa oiottua ja vietyä ihan eri suuntaan?

Rakas Mika_, en kyllä oikonut tai yleistänyt yhtään sen enempää kuin sinäkään. Yritin kirjoittaa näkökantani, niin kärjistetysti, että sinäkin ymmärtäisit. Ilmeisesti en onnistunut. Sori siitä.

Ensinnäkään vastaanottaja ei ole postin asiakas vaan lähettäjä, eli se joka on sen kuljetuksen tilannut ja maksanut. Juridisesti vastaanottaja ei ole edes sopimusosapuoli. Se nyt vaan ei olisi mielestäni kovin reilua, että vastaanottajat joutuisivat maksamaan jotain, vain sen takia, että Malinen & kumppanit ei osaa hoitaa duunejaan. Tätä mieltä on ilmeisesti kuluttajaviranomainenkin, koska puuttui DHL:n ja muiden kuriiri firmojen "itsetullaus maksujen" perimiseen vastaanottajalta. Varmaan ollut joku vihervassarikommari, eiks niin?
En edelleenkään ymmärrä miksi vastaanottajien, etenkin kun he eivät ole postin mielestä edes asiakkaita, pitäisi kantaa vastuu siitä, että nämä ylipalkatut, suojatyöpaikoissaan märehtivät kädettömät pellet ei osaa/viitsi hoitaa duuniaan, vaikka liksa kyllä tulee ajallaan ja ilmeisesti ihan kivasti.

Toisekseen yleistyksesi siitä, että kaikki tai edes suurin osa kiinassa tuotetuista tuotteista olisi jotain "krääsää", on kauniisti ilmaistuna melko naivi. Puhumattakaan käsityksestäsi siitä, miten sen saman "krääsän" kuskaamisella tänne suuremmissa erissä olisi jotain merkitystä. Yli 90% siitä krääsästä joka lojuu täällä markettien hyllyillä ja jota ihmiset kantavat hiki päässä kotiin on tehty kiinassa ja roudattu tänne isommissa erissä. Ainoa ero verkosta ostettuun "krääsään" on 3-4 kertainen hinta. Laatu on samaa ja kuorma ympäristölle on sama tai ero on merkityksettömän pieni. Maailma ei tasan pelastu sillä, että ihmiset lopettavat "krääsän" tilaamisen kiinasta.

Jos ihan aikuisten oikeasti kiinnostaa puuttua ihmisten nykyiseen haluun ostaa tolkuttomia määriä turhaa paskaa, niin kannattaa perehtyä vähän markkinointiin ja siihen miten sillä ihmisiin vaikutetaan. Kiinalla tai sen politiikalla subventoida ulkomaankauppaa, ei ole asian kanssa juurikaan tekemistä.
 
Huoh. Taas osui ulkomaan tilauksen kohdalla huono kokemus postista. Tilasin pyörään jarrupalat alista ja 6.4. 8.4 paketti lähti liikkeelle ollen Suomessa 13.4. ja 18.4. noudettavissa. Noh, yllättäen postin ilmoitus asiasta ei tullutkaan perille ja 7.5. tuo paketti lähti takaisin. Paketin kannessa on ollut osoite (oikein merkittynä), sekä puhelinnumero, josta minut olisi tavoittanut kellon ympäri. Nyt paketti on myyjäliikkeellä kiinassa. Onneksi ko. liike tarjoutui palauttamaan rahat tai samaan hintaan lähettämään paketin uudestaan ja aikoivat ilmoittaa itse sähköpostitse, kun paketti on perillä.
 
Ei ole postin vika, mutta postin kulkemisen vaikeutta kuitenkin. Löytyi taas nettikauppa joka arpoo itse osoitelappuun postin johon paketti toimitetaan. Ja se arpa osuu aina loogisesti lähimpään, johon on alle 2km linnuntietä. Veneellä ehkä 5km ja autolla noin 20km. Tosi kätevää tuollainen kyllä on, olisi edes joku varoitus siellä kaupassa, "hei arvottiin tämmönen lähiposti sulle, jos ei kelpaa niin muuta itse ole hyvä".

Liki 40 kilometriä yhteensä ajelua edestakaisin paketin saamiseksi, kätevää on.
 
Ei ole postin vika, mutta postin kulkemisen vaikeutta kuitenkin. Löytyi taas nettikauppa joka arpoo itse osoitelappuun postin johon paketti toimitetaan. Ja se arpa osuu aina loogisesti lähimpään, johon on alle 2km linnuntietä. Veneellä ehkä 5km ja autolla noin 20km. Tosi kätevää tuollainen kyllä on, olisi edes joku varoitus siellä kaupassa, "hei arvottiin tämmönen lähiposti sulle, jos ei kelpaa niin muuta itse ole hyvä".

Liki 40 kilometriä yhteensä ajelua edestakaisin paketin saamiseksi, kätevää on.

Tähän on helppo ratkaisu, otat pakettien uudelleenohjauksen käyttöön. Tulee paketit aina oikeaan paikkaan oli lähettäjä laittanut minkä tahansa noutopisteen.

Joo-o postilla alkaa näköjään homma tökkimään ulkomaanpakettien kanssa kunnolla. Nyt ovat kolme seurattavaa pakettia hukanneet Suomeen. Pisimpään kateissa ollut katosi jo ilmeisesti 26.4, toinen 30.4 ja viimeisin nyt ei ole viikkoon mitään tapahtunut.. Kaikissa näkyy kyllä missä ovat menossa, mutta ainakaan noita kahta ensimmäistä ei löydy, olivat jo etsineet ilman tulosta. Ei näytä kovin lupaavalta.
 
Hyviä nämä Postin tarjoukset taas!
Mammuttimainen pakettitarjous!
Mammuttimarkkinat lähestyvät mojovan tarjouksen kera: lähetät nyt S-kokoiset kotimaan paketit 21.-25.3.2019 mammuttimaisen edullisesti, vain 5 €/paketti. Lähetys hoituu kätevästi joko OmaPosti-sovelluksella tai verkossa. Alennuksen saat käyttöösi koodilla MAMMUTTI.

Sovelluksesta tai verkosta ostamasi paketit jätät helposti koodia vastaan K-Citymarketien pakettiautomaatteihin tai postipisteisiin.
Eihän toi tarjous ole kuin 2kk myöhässä! :D
 
Hitto tota postia taas. Paketti lähetetty Valkeakoskelta viime sunnuntaina, saapui muutamassa päivässä Vantaalle (jossa myös lopullinen päämäärä. Mutta sitten onnistui "jumiutumaan" logistiikkakeskukseen " Lähetyksen toimitus on keskeytynyt sen sisällön tai puutteellisten asiakirjojen vuoksi. Asiaa selvitetään." Siitä on nyt kaksi vuorokautta ja mitään ei ole tapahtunut.

Otin yhteyttä postin aspaan "ei me mitään tiedetä ollaan vaan töissä täällä, ota yhteyttä lähettäjään" Otin yhteyttä siis lähettäjään, joka oli yhtedessä postiin, ja lähettäjältä (firma) tuli vastauksena "Hei,
kävin chat-keskustelun ja asiaa ei voi auttaa eikä nopeuttaa. Tämä tilanne selviää varmaan itsestään ja toivottavasti pian.
Paketti on varmaan joutunut ruuhkaan ja/tai joutunut sivuun, mutta uskon, että se löytyy pian takaisin seurantaan."


Miten hitossa paketti, jossa on seuranta voi hävitä, joutua sivuun tms :D Ja mikä hitto tuo postin merkintä Sisällöstä tai puuttellisista asiakirjoista on. Lähetys on menossa Tikkurilan postiin, sähköisellä saapumisilmoituksella, paketissa numero oikein (lähetys näkyy postin android softalla, joten numero siis oikein myös). Eli mikä hitto voi olla niin vaikeaa. Muuten ei väliä, mutta olisi ollut tarvetta saada tilaus viimeistään perjantaiksi hyppysiini. Nyt joudun käymään ostamassa tavarat muualta, ja tuo tilaus sen jälkeen itselleni arvoton. Ja olen maksanut postin paskan toiminan vuoksi ns tuplasti, sekä tietenkin toimituskulut myös turhaan.
 
No tuohan on ihan selkeä ongelma lajittelun kannalta jos vaikka osoitelappu on revennyt kokonaan/osittain.

Jos lähetyksessä on sisällä jotain akkuja, VAK/ADR -tavaraa tms. ei se liiku ennen kuin VAK-asiakirjat ovat saatavilla jne.

Ei tuota käytetä minkään ruuhkan takia tms. vaan lähetyksesi on todennäköisesti selvityksessä mitä sille voi tehdä.
 
No tuohan on ihan selkeä ongelma lajittelun kannalta jos vaikka osoitelappu on revennyt kokonaan/osittain.

Jos lähetyksessä on sisällä jotain akkuja, VAK/ADR -tavaraa tms. ei se liiku ennen kuin VAK-asiakirjat ovat saatavilla jne.

Ei tuota käytetä minkään ruuhkan takia tms. vaan lähetyksesi on todennäköisesti selvityksessä mitä sille voi tehdä.

Ymmärtäisin tosiaan jos sisältö olisi jotain vak tavaraa, mutta sisältönä laakereita, ei sen vaarallisempaa, ja siis puhutaan n 10 kpl, pienistä laakereista. Toisekseen ei luulisi osoitelapulla olevan mitään merkitystä, kun paketti menossa Tikkurilan postiin (joka näkyy seurannassa, eli postilla tiedossa se, lisäksi sähköinen saapumisilmoitus, ja postilla puhelinnumero tiedossa) Kaiken järjen mukaan he tietävät Tikkurilan postin sijainnin ja toimitus sinne onnistuu vaikka osittain revenneelläkin lapulla. Jos taas osoitelappu olisi kokonaan kadonnut, niin tuskin siitä olisi ilmoitusta tullut seurantaan?
 
Ihan sama mitä missäkin lukee jos se id-koodi on esim revennyt tai muuten viallinen.

Ei ainuttakaan lähetystä liiku ilman sitä id-koodia pakettien osalta, pl. jotkin asiakaspalautukset. Vaikka olisi miten tiedossa missä Tikkurilan Posti on. Aivan herkästi niihin puhelinnumeroihinkaan soitellaan, volyymit huomioiden, niihin saisi aika paljon soitella.

Seurantaan lähetys tulee kun a) siitä tulee sähköinen ennakkotieto b) sen id-koodi rekisteröidään/lajitellaan c) luovutat lähetyksen postitätille ja tämä lukee sen lukijalla.

Todennäköisesti id-koodi on tallella koska olet tuon ilmoituksen, mutta muuten epäselvää mihin pitäisi toimittaa. Kyllähän se sieltä joskus tulee, tuo selvitysvaihe voi hyvin ottaa muutaman arkipäivän, osa ei selviä ikinä.
 
Mitähän ihmettä tapahtuu.

Tuli tänään iltapäivällä 3x ilmoitus paketeista OmaPosti -sovellukseen. Softa auki ja nyt siellä tosiaan näkyy 2 pakettia joista ei ole mitään tietoa mitä ovat. En ole tilannut eikä mulle pitäisi olla tulossa mitään.

Noiden lisäksi on yksi paketti jonka väittää että olen itse lähettänyt. En ole tänään vienyt mitään lähetystä postiin enkä tunne vastaanottajaa joka näkyy sovelluksessa.
 
Mitähän ihmettä tapahtuu.

Tuli tänään iltapäivällä 3x ilmoitus paketeista OmaPosti -sovellukseen. Softa auki ja nyt siellä tosiaan näkyy 2 pakettia joista ei ole mitään tietoa mitä ovat. En ole tilannut eikä mulle pitäisi olla tulossa mitään.

Noiden lisäksi on yksi paketti jonka väittää että olen itse lähettänyt. En ole tänään vienyt mitään lähetystä postiin enkä tunne vastaanottajaa joka näkyy sovelluksessa.

Joku käyttäny vahingossa? sun puh. numeroa?
 
Mitähän ihmettä tapahtuu.

Tuli tänään iltapäivällä 3x ilmoitus paketeista OmaPosti -sovellukseen. Softa auki ja nyt siellä tosiaan näkyy 2 pakettia joista ei ole mitään tietoa mitä ovat. En ole tilannut eikä mulle pitäisi olla tulossa mitään.

Noiden lisäksi on yksi paketti jonka väittää että olen itse lähettänyt. En ole tänään vienyt mitään lähetystä postiin enkä tunne vastaanottajaa joka näkyy sovelluksessa.

Nyt olisin hyvin varoivainen. Soittaisin postin aspaan heti aamulla. Niinkuin oikeasti.

Jos joku on sinun nimissäsi tilannut tavaraa laskulla, voi tulla kallis juttu. Ja hankala hoitaa, kun poliisille joutuu ilmoittelemaan. Tässä on kaikki identiteettivarkauden tunnusmerkit.

edit: voi toki olla myös postin vika, mutta minulla tulisi täysi paniikki. Olemattoman tavaran myymisen jälkeen tuo on toiseksi suosituin kusetus netissä.
Tilasi tavaraa toisten piikkiin, "ei identiteettivarkaus" – HS: sarjahuijarille vankeutta
Identiteettivarkauden uhri väittää: Postilla vakava tietoturva-aukko - yhtiöltä erikoinen vastaus
 
Viimeksi muokattu:
Mitähän ihmettä tapahtuu.

Tuli tänään iltapäivällä 3x ilmoitus paketeista OmaPosti -sovellukseen. Softa auki ja nyt siellä tosiaan näkyy 2 pakettia joista ei ole mitään tietoa mitä ovat. En ole tilannut eikä mulle pitäisi olla tulossa mitään.

Noiden lisäksi on yksi paketti jonka väittää että olen itse lähettänyt. En ole tänään vienyt mitään lähetystä postiin enkä tunne vastaanottajaa joka näkyy sovelluksessa.

Väitän, että siellä bugittaa nyt joku. Tännekin nimittäin ilmestyi alkuun yksi kiinakoodilla oleva paketti ja sitten myöhemmin se poistui ja tilalle tuli suomipaketti millä ei ollut mitään tapahtumia kuten ei tuolla Kiinan paketillakaan.
 
Väitän, että siellä bugittaa nyt joku. Tännekin nimittäin ilmestyi alkuun yksi kiinakoodilla oleva paketti ja sitten myöhemmin se poistui ja tilalle tuli suomipaketti millä ei ollut mitään tapahtumia kuten ei tuolla Kiinan paketillakaan.
Joo joku tuossa bugittaa. Yksi noista paketeista selvisikin jo ja ilmeisesti lähettäjän virhe kun syöttänyt tietoja paketin tietoihin.

Hämää vaan tuo "mun lähettämä paketti".
 
Pari kertaa tänä vuonna ilmestynyt archivesta löytyvä jo iät ja ajat sitten toimitettu lähetys. Lähtee yleensä aika nopeasti pois tai heittää itse archiveen kun on ensin tarkastanut archiven ja/tai katsonut lähetystenseurannasta statuksen.

Siellä taitaa muutenkin olla isompi tietojärjestelmien yliheitto viikonlopun aikana.
 
Miksi ei ottaisi kevyesti, vastaavia käynyt vähän väliä. Itselläkin ilmestyi lähetetty paketti koska Stockmannin palautustarran id ’aktivoitui’ jostain syystä seurantaan vaikka en sitä ole edes palauttanut. Sitten ne häviävät sieltä ajankuluessa itsekseen kun joku potkaisee jotain palvelinta ja järjestelmä taas toimii.

Mistään tilaamattomasta lähetyksestä ei vastaanottaja ole vastuussa joten turha noista on kauheasti edes stressata. Näyttövastuu on muualla.
 
Mielenkiintoisia mutkia Saksan Amazonin paketit kiertelee nykyisin.

dIem7cJ.png
 
Missä se mutka on? Ehkä vain maitse tulee osa kamoista ei niin kiireellisenä Via Balticaa pitkin? DHL:n kamat yleensä tulevat laivalla Hankoon, josta Vantaalle Postiin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 257
Viestejä
4 487 766
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom