Mulla on nyt ollut viime aikoina suhteellisen heikkoja kokemuksia postin palveluista. Joskus aiemmin toki lähetyksiä ollut joitakin hukassa, mutta kaikki kärsimys vasta alkoikin kun lähiposti lopetti.
Lähiposti oli siis asiamiesposti Helsingin puistolassa, joka oli ihan kätevä koska kuljen keskustaan julkisilla töihin, joten paketit sai kätevästi matkan varrelta. Kun lähiposti lopetti, siirtyi lähiposti Vantaan puolelle tikkurilaan. Tämä on suhteellisen surullista jo sen takia, ettei edes helsingissä postipalveluja saa omassa asuinkunnassaan. Nyt postiin tarvitsee käytännössä mennä autolla, koska seutulipun ostaminen on kalliimpaa, kuin autoilu ja tuo postin piste on julkisilla kulkiessa pienen kävelyn päässä tikkurilassakin.
Noh, postillahan on hieno pakettienohjaus palvelu, oma noutopiste. Asetin tuon helsingin tapanilaan, jonne kulkumatka on käytännössä sama, mutta posti on juna-aseman vieressä, oikeassa suunnassa työmatkaan nähden, posti on R-kioskin asiamiesposti (yleensä nopeammat palveluajat, koska asiakkaita vähemmän) ja postiin pääsee kausilipulla. Ainoa ongelma tuossa on, että ainoastaan paketit ohjautuvat, eli ulkomailta tulevat kirjelähetykset eivät ohjaudu. Ulkomailta tavaraa tilatessa kun etukäteen ei tiedä tuleeko tuote pakettina vai kirjattuna kirjeenä paketin muodossa tms. Lisäksi ongelmana on sellainen, että postilla tulisi olla paketissa puhelinnumeroni, jotta paketti voisi ohjautua.
Tämän kanssa tappelin asiakaspalvelun kanssa useamman kuukauden. Esim yksi paketeistani ei ohjautunut, koska puhelinnumerostani puuttui ensimmäinen nolla. Vihdoin ristiriitaisten ohjeiden jälkeen sain sähköpostilla tiedon, että ainoastaan sähköisen ennakkoilmoituksen omaavat paketit ohjautuvat, eli numeron lukeminen paketin kyljessä ei edes riitä. Asiakaspalvelusta myös kerrottiin, että numeron voi lisätä pakettiin omilla sivuilla ja että numero pitäisi lisätä ennen kuin paketti lajitellaan, jotta saadaan ohjattua oikein. Noh yritin tätä useammankin ulkomaanpaketin kohdalla eikä onnistunut kertaakaan. Lisäsin numeron aina heti kun näkyi postin seurannassa. Asiakaspalvelun kanssa keskusteltuani siellä selitettiin, että numero pitäisi antaa lähetystunnukselle ennen kuin paketti saapuu suomeen. Tämä ei ikävä kyllä vain onnistu, sillä omilla sivuilla syötettynä järjestelmä ei hyväksy seurantakoodia joka ei näy postin järjestelmässä. Väänsin tästä aspan kanssa 4 edestakaista viestiä ennen kuin laitoin screenshotin virheilmoituksesta, johon sain viikko sitten vastausviestin, jossa kerrottiin, että asiaa selvitetään. Sain lisäksi tiedon, että voin laittaa toimitusosoitteeksi suoraan postin osoitteen muodossa: c/o Posti (POSTINUMERO), mutta sinne voi toimittaa ainoastaan paketteja, ei kirjelähetyksiä. Sitä taas en voi ennalta tietää, tulisiko pakettina vai kenties kirjattuna kirjeenä....
Noh, tuo asia on selvityksessä, mutta tässä sivussa seuraavaksi ongelmaksi on muodostunut se, että pakettiautomaattitoimituksetkaan eivät onnistu sinne automaattiin, jonne ne tilaan. Verkkokauppa.com ostetut 2 edellistä pakettia tilasin Ala-tikkurilan lidlin automaattiin, mutta menivät taas sinne tikkurilan postin väliaikaisiin automaatteihin. Postin aspassa sanoivat että ei voida siirtää sinne valittuun automaattiin ellei lähettäjä tee siirtopyyntöä, joka maksaisi ja että eivät voi antaa pakettien odottaa automaattiin mahtumista. Myöskään vaihtoehtoiseen noutopisteeseen ei voi vaikuttaa. Alkaa kyllä olla niin saatanan sorrettu olo tässä pikkuhiljaa kun mikään ei onnistu. Haluaisin kyllä kirjelmöidä valituksen tuosta jonnekin taholle.