Postin kulkemisen vaikeus

Aliexpresistä Kiinan pakettien toimitusaika on lyhentynyt kun kaks vikaa pakettia tulleet n. 14 päivässä. Aiemmin mrni yleensä vähintään kuukausi ja monesti enemmänkin..
Juu, itselläkin tuli jokseenkin kahdessa viikossa viimeisin paketti ja olisi tullut nopeamminkin ellei Posti olisi sitä muutamaa päivää pyöritellyt itsellään. Olikohan keskiviikkoaamuna Postin hallussa ja sitten "ei ollutkaan lokeroa vapaana" -leikkiä niin että perjantaina iltasella sain viimein paketin noudettua kun sitä oli ensin yritetty vielä perjantain aikanakin vissiin 4 vai 5 eri paikkaan toimittaa ja viimein löytyi jostain noin parin tupakka-askin kokoiselle paketille tilaa. Alkoi kyllä jo huvittaa kun ensin tuli "Paketille on varattu lokero" -viesti ja sitten alkoi tuo leikki että tuli "Automaatti oli täynnä, yritämme viedä muualle, saattaa myöhästyä" -viestejä kauhea kasa. No, pääasia että paketti pääsi viimein perille.

edit:
Nyt kun mietti niin paketti jumitti Kiinan päässä normaalia pidempään. Jos siellä olisi kulkenut normaalisti eikä Posti olisi sekoillut niin tuo olisi tullut melkeinpä viikossa perille.
 
Ensimmäinen kerta kun (Saksan) Amazonin tilaus ei tule ajallaan... ja yllätys, että paketti seisoo täällä päässä jossain terminaalissa. Postnordilta ei kuulu mitään vastausta WA-kyselyyn.
Kiinasta tosiaan tullut nyt noin parissa viikossa tavarat ja sit joku Saksan paketti on matkannut jo sen saman kaks viikkoa.
 
Amazonin lähetys seisoo lähiterminaalissa "Kotijakelussa". Seuranta sanoo, että sähköposti on lähetetty vastaanottajalle, mutta ei ole ainakaan minun osoitteisiin. Toisena odotuspäivänä "sähköposti lähetetty uudelleen".
Seurantasivulla myös pyydetään kirjautumaan omapostiin sopiakseen toimituksesta. Kirjautuessa omapostiin katoaa toimituksesta sopimiset... :think:
 
Amazonin lähetys seisoo lähiterminaalissa "Kotijakelussa". Seuranta sanoo, että sähköposti on lähetetty vastaanottajalle, mutta ei ole ainakaan minun osoitteisiin. Toisena odotuspäivänä "sähköposti lähetetty uudelleen".
Seurantasivulla myös pyydetään kirjautumaan omapostiin sopiakseen toimituksesta. Kirjautuessa omapostiin katoaa toimituksesta sopimiset... :think:
Lähetyksessä taitaa olla väärät yhteystiedot, joten ottaisin varmaan yhteyttä Postiin ja kyselisin paketin perään. Aina välillä noissa ulkomaan paketeissa jostain syystä "hajoaa" nuo yhteystiedot eli sähköpostista katoaa kirjaimia tai puhelinnumerosta katoaa numeroita ja sitten viestit vaan eivät päädy mihinkään.
 
Aina välillä noissa ulkomaan paketeissa jostain syystä "hajoaa" nuo yhteystiedot eli sähköpostista katoaa kirjaimia tai puhelinnumerosta katoaa numeroita ja sitten viestit vaan eivät päädy mihinkään.

Osoitetarkistus onneksi korjaa pienet virheet osoitteessa ja postinumerossa automaattisesti, mutta virheellinen email tai puhelinnro ei korjaannu välttämättä.
 
Eipä Saksan postillakaan paketit kulje paremmin kuin meidän oma posti. Saas nähdä saapuuko ensi viikon aikana Suomeen
 

Liitteet

  • IMG_0631.png
    IMG_0631.png
    196,6 KB · Luettu: 153
Postin tietosuoja taitaa olla aika heppoinen, kun tällainen huijausviesti (alempi) tuli aivan samalta lähettäjältä nimeltä "Posti", kuin tuo ylempikin, oikea tilaus. Miten tuollainen on edes mahdollista?
Screenshot_20230715-120712_Messages.jpg
 
Postin tietosuoja taitaa olla aika heppoinen, kun tällainen huijausviesti (alempi) tuli aivan samalta lähettäjältä nimeltä "Posti", kuin tuo ylempikin, oikea tilaus. Miten tuollainen on edes mahdollista?
Screenshot_20230715-120712_Messages.jpg
Ei tuolla ole postin kanssa mitään tekemistä vaan puhelimesi lajittelee kaikki viestit missä lähettäjänä näkyy posti nimi samaan ketjuun. Kuka tahansa voi lähettää viestejä missä lukee nimi posti tai poliisi tai ihan mitä tahansa. Posti ei tuolle mitään voi tehdä eikä missään postin tietoturvassa ole mitään vikaa vaan ongelma on tekstiviestijärjestelmässä mikä mahdollistaa viestien lähettämisen millä tahansa nimellä.
 
Ei tuolla ole postin kanssa mitään tekemistä vaan puhelimesi lajittelee kaikki viestit missä lähettäjänä näkyy posti nimi samaan ketjuun. Kuka tahansa voi lähettää viestejä missä lukee nimi posti tai poliisi tai ihan mitä tahansa. Posti ei tuolle mitään voi tehdä eikä missään postin tietoturvassa ole mitään vikaa vaan ongelma on tekstiviestijärjestelmässä mikä mahdollistaa viestien lähettämisen millä tahansa nimellä.
Näille julkisille instansseille muillekin kuin poliisille pitäisi saada jokin prioriteetti tämän kaltaisiin palveluihin. Kun poliisi soittaa, lukee ruudussa "poliisi". Miksei kun posti laittaa tekstarin, se voisi oikeasti olla postilta? Vai voiko huijarit soittaa ja ruudussa lukee silti "poliisi"?

edit: Ai siinähän tuo jo oli vastaus. Kiitos.
 
Viimeksi muokattu:
Näille julkisille instansseille muillekin kuin poliisille pitäisi saada jokin prioriteetti tämän kaltaisiin palveluihin. Kun poliisi soittaa, lukee ruudussa "poliisi". Miksei kun posti laittaa tekstarin, se voisi oikeasti olla postilta? Vai voiko huijarit soittaa ja ruudussa lukee silti "poliisi"?

edit: Ai siinähän tuo jo oli vastaus. Kiitos.
Suosittelen tutustumaan, eli soittaja/lähettäjä pystyy helposti feikkaamaan numeron, onneksi tähän on nyt tulossa pientä korjausta, että ulkomailta tuo ei enää onnistuisi.
 
Tässä tullut vuosien varrella "muutama" paketti lähetettyä ja vastaanotettua ja pakko sanoa että huonommaksi menee postin toiminta jatkuvasti.
Ennen hommat toimi oikein hyvin. Suurin osa, sanotaanko 90% paketeista oli seuraavana päivänä perillä, melkeen ihan sama mistä tuli/minne lähetti paketin ja isommissa kaupungeissa myös lauantaisin paketteja toimitettiin automaatteihin.
Ensin loppui lauantai jakelu ja nyt tässä viime kuukausien aikana huomannut että alkaa olemaan harvinaista herkkua jos pakettia pääsee hakemaan seuraavana päivänä. Tuntuu että nykynen normi on se 2-4arkipäivää. Ja tämä samalla kun hintoja tunnutaan nostavan vuosittan hitusen ylöspäin.
Eipä nuo kilpailijatkaan sen tehokkaampia ole, joten ei auta kuin marmattaa täällä asiasta.
"Ennen oli asiat paremmin"
 
Hiukan on optimistmia taas arvioidussa saapumisajassa kun vieläkin tälle päivälle lupaavat. Mutta nopeastihan Helsingistä lentää tänne, jos sen paketin nyt sattuisivat käsiinsä saamaan...

1689675694990.png
 
Mä en ymmärrä miksi Postin pitää edes arpoa jotain saapumispäivää ennen kuin ovat saaneet edes pakettia haltuunsa. Nykyään kun tuntuu että tuossa "Lähetystä odotetaan" -tilassa saattaa mennä päivästä viikkoon kun ilmeisesti firmat eivät saa pakettejaan pakattua ja toimitettua Postille. Samoin ulkomaan paketeissa tuo arvio tulee yleensä aina heti seuraavaksi päiväksi kun Posti on ylipäätään saanut tiedon paketista eikä takuulla joku kiinapaketti ole päivässä Postin hallussa.
 
Mä en ymmärrä miksi Postin pitää edes arpoa jotain saapumispäivää ennen kuin ovat saaneet edes pakettia haltuunsa. Nykyään kun tuntuu että tuossa "Lähetystä odotetaan" -tilassa saattaa mennä päivästä viikkoon kun ilmeisesti firmat eivät saa pakettejaan pakattua ja toimitettua Postille. Samoin ulkomaan paketeissa tuo arvio tulee yleensä aina heti seuraavaksi päiväksi kun Posti on ylipäätään saanut tiedon paketista eikä takuulla joku kiinapaketti ole päivässä Postin hallussa.
samaa harrastaa matkahuolto.. pakettin on aina seuraavaksi päiväksi tulossa vaikkei olisi edes noudettu lähtöpisteestä vielä.

tosin olen tällä alueella jo oppinut matkahuollosta että jos pakettin on turun pisteessä ennen klo 7 aamulla niin sen saa hakea samana päivänä 13-14 aikaan, jos menee yli 7 niin sitten katsellaan seuraavana päivänä sitä.
postin suhteen paketti tulee samana päivän 80% varmuudella jos se on kirjautunut edellisenä yönä tampereelle tai pirkkalaan.
 
Posti on hävittänyt vakuutetun kirjeen ja nyt utelee näin

Hei,

Olit yhteydessä lähettämästäsi vakuutetusta kirjeestä, pahoitteluni että vasta nyt palaamme asiaan.

Jotta voimme selvittää lähetyksen tilaa tarkemmin, voitko lähettää kuvan vakuutetun lähetyksen kuitista sekä kertoa seuraavat tiedot:

-lähettäjä nimi ja osoite
-vastaanottaja nimi ja osoite
-kirjeen tuntomerkit (esim. valkoinen C5 kokoinen kirjekuori)
-sisältö
-lähetyksen arvo



En näe että on minun velvollisuus kertoa heille yhtään mitään, ties vaikka posti syyllistyy petokseen tai johonkin kun utelee näin. Kirjesalaisuus on olemassa.
Mitä mieltä muut?
 
Posti on hävittänyt vakuutetun kirjeen ja nyt utelee näin

En näe että on minun velvollisuus kertoa heille yhtään mitään, ties vaikka posti syyllistyy petokseen tai johonkin kun utelee näin. Kirjesalaisuus on olemassa.
Mitä mieltä muut?
Ei sinulla varmaan mitään velvollisuutta ole kertoa, mutta ehkä helpottaisi asiaa kun siellä käsin varmaan tutkailevat epämääräisten pinoa. Voivat rajata ainakin pois liian isot/pienet lähetykset ja jos kuori on vaikka repeytynyt auki ja sisältö on tippunut ulos, niin voivat suunnilleen katsella onko sen näköisiä tavaroita tai sopivia tyhjiä kuoria. Jos kyse kirjoitetusta kirjeestä niin tuskinpa kiinnostaa kirjeen sisältö heitä niinkään, kuin ehkä sen verran että oliko jotain dokumentteja (kuolintodistus tms.) vai pelkkä heippalappu sukulaiselle.

Toki myös varmaan jos kyseessä oli arvokkaampikin lähetys niin ovat kiinnostuneita arvon selvittämisestä ihan omaan kukkaroonsa liittyvistä syistä.
 
En näe että on minun velvollisuus kertoa heille yhtään mitään, ties vaikka posti syyllistyy petokseen tai johonkin kun utelee näin. Kirjesalaisuus on olemassa.
Mitä mieltä muut?

Juu, ei olekaan sinulla mitään velvollisuutta kertoa mitään, sillä Postilla on ja tulee olemaan velvollisuus löytää tuo vakuutettu lähetys ja toimittaa se perille. Sisällön suhteen voit todeta yleistasoisesti, että kuoressa on ”asiakirjoja” tai ”rahaa” ilmoittamatta sen tarkemmin mitä asiakirjoissa on tai minkä suuruisesta rahalähetyksestä on.

Aika jännä, että sinulla tai Postilla ei ole tuon lähetyksen lähetyskoodia, sillä lähetyskoodissa näkyy niin lähettäjä, vastaanottaja kuin vakuutusarvo. Eli tuon koodin lisäksi riittää yleiskuvaus kuoresta kuin sisällöstä.

Monesko päivä on kulunut tämän vakuutetun kirjeen lähettämisestä?
 
Juu, ei olekaan sinulla mitään velvollisuutta kertoa mitään, sillä Postilla on ja tulee olemaan velvollisuus löytää tuo vakuutettu lähetys ja toimittaa se perille. Sisällön suhteen voit todeta yleistasoisesti, että kuoressa on ”asiakirjoja” tai ”rahaa” ilmoittamatta sen tarkemmin mitä asiakirjoissa on tai minkä suuruisesta rahalähetyksestä on.

Aika jännä, että sinulla tai Postilla ei ole tuon lähetyksen lähetyskoodia, sillä lähetyskoodissa näkyy niin lähettäjä, vastaanottaja kuin vakuutusarvo. Eli tuon koodin lisäksi riittää yleiskuvaus kuoresta kuin sisällöstä.

Monesko päivä on kulunut tämän vakuutetun kirjeen lähettämisestä?


Kyllä mulla on seurantakooodi tiedossa, jopa valokuvat lähetyksestä. Mutta katson vain etten ole velvollinen auttamaan postia tai kertomaan heille yhtään mitään.
V*tuttaa muutekin kun ovat sen hävittäneet. Maksoin vielä siitä 49euroa. Yksi moderni rikollinen tämä posti muitten joukossa. 2kk ollut kadoksissa, olen tehnyt valituksen
kuluttujaasiamiehelle, siellä käsittelyssä.
 
Kyllä mulla on seurantakooodi tiedossa, jopa valokuvat lähetyksestä. Mutta katson vain etten ole velvollinen auttamaan postia tai kertomaan heille yhtään mitään.
V*tuttaa muutekin kun ovat sen hävittäneet. Maksoin vielä siitä 49euroa. Yksi moderni rikollinen tämä posti muitten joukossa. 2kk ollut kadoksissa, olen tehnyt valituksen
kuluttujaasiamiehelle, siellä käsittelyssä.
Kummallinen asenne. Ymmärrän, että tuollainen vituttaa, mutta olemalla yhteistyöhaluton Postin kanssa perustelemalla tätä jollain velvollisuuden puuttumisella, saati valittamalla kuluttaja-asiamiehelle ei tuo kadotettua lähetystä takaisin, saati helpota sen löytymistä.

Tällaisen kiukuttelun sijaan asiallinen palaute ja yhteistyönkyvyn säilyttäminen huomattavasti parempi tapa. Aina toimintaa voi tietysti Postilla pyrkiä parantamaan, mutta kyllä näitä inhimillisiä virheitä joskus vaan sattuu. Etkö itse tee koskaan virheitä? Plus, ymmärsin, että kyseessä on postivakuutettu lähetys. Juuri tällaisia tilanteita varten se palvelu on olemassa, ja sikäli kun vakuutuksen arvo vastaa lähetyksen arvoa, saat kyllä rahasi takaisin.
 
Posti on hävittänyt vakuutetun kirjeen ja nyt utelee näin

Hei,

Olit yhteydessä lähettämästäsi vakuutetusta kirjeestä, pahoitteluni että vasta nyt palaamme asiaan.

Jotta voimme selvittää lähetyksen tilaa tarkemmin, voitko lähettää kuvan vakuutetun lähetyksen kuitista sekä kertoa seuraavat tiedot:

-lähettäjä nimi ja osoite
-vastaanottaja nimi ja osoite
-kirjeen tuntomerkit (esim. valkoinen C5 kokoinen kirjekuori)
-sisältö
-lähetyksen arvo



En näe että on minun velvollisuus kertoa heille yhtään mitään, ties vaikka posti syyllistyy petokseen tai johonkin kun utelee näin. Kirjesalaisuus on olemassa.
Mitä mieltä muut?
Ei tarvitse noita selvityksiä antaa, mutta ihan Postin sivulta katsottuna:
"Postivakuutus korvaa aiheutuneen ja toteen näytetyn vahingon enintään vakuutusarvoon saakka. " ->Eli et saa mitään korvausta, mikäli et anna selvitystä kadonneen tuotteen arvosta. Hanuristahan tuo sikäli on. Ymmärrän pointin, että vakuutus toimisi kuten henkivakuutus - vahinko sattuu ja raha tulee tilille sen suurempia kyselemättä. Tässä tapauksessa niin ei kuitenkaan näytä olevan
 
Vakuutettu kirjehän voi sisältää vaikka eropapereita tai muita oikeudenkäynti papereita. Jos ne ei ole ajallaan vastaanottajalla, niin tuollaiset 2kk viiveet voi pahimmillaan kusta paljonkin asioita.
Vai onko sellainen kirje jonka vastaanottajan pitää kuitata? Ei välttämättä vaan nouda sitä. Mutta jos kuitti on ja kopiot, niin pätee oikeudessa.
 
Mikähän postille nyt tullut, kun paketit liikkuu vauhdilla myös tänne itärajan maaseudulle:
Viime perjantaina tilaus ja pikkupaketti perillä jo maanantaina postilaatikossa.
Eilen lähetetty postipaketti 16 ja jo tänään puoliltapäivin noudettavissa postiasiamieheltä.
Erinomaista toimintaa.
 
Mikähän postille nyt tullut, kun paketit liikkuu vauhdilla myös tänne itärajan maaseudulle:
Viime perjantaina tilaus ja pikkupaketti perillä jo maanantaina postilaatikossa.
Eilen lähetetty postipaketti 16 ja jo tänään puoliltapäivin noudettavissa postiasiamieheltä.
Erinomaista toimintaa.
suviuunot tuuraamassa.. kyllä se sitten syksyllä taas tasoittuu ;)
 
Suomen haastavat olosuhteet taas... :facepalm:
Paketti saatiin jenkkien itärannikolta kahdessa päivässä Turkuun, mutta sieltä se ei ole päässyt kahdessa päivässä Poriin. Eikai FedEx vaan ole ulkoistanut Suomen kuljetuksia Postille?
 
Suomen haastavat olosuhteet taas... :facepalm:
Paketti saatiin jenkkien itärannikolta kahdessa päivässä Turkuun, mutta sieltä se ei ole päässyt kahdessa päivässä Poriin. Eikai FedEx vaan ole ulkoistanut Suomen kuljetuksia Postille?
Ei, kyllä fedex ihan muuten vaan jumittaa. Ilmeisesti toimii nykyisin vähän paremmin mutta varmaan vuosi sitten oli fedexin toiminta ihan toivotonta.
 
Elikkäs FedEx tuo paketin maanantaina. Kuulemma tullin vika, mutta seurannan mukaan tullaus kyllä hoidettu jo keskiviikkona. Sinänsä ei mikään kiire tämän kanssa, mutta vähän korpeaa kun torstaina tuli jo ilmoitus että toimitetaan samana päivänä kuuteen mennessä.
 
Mitähän hiivattia taas on tapahtunut.
Vein aivan normaalisti n. 40x30x10 paketin k-marketin tiskille. Kirjoitin paperille vastaanottajan tiedot ja annoin myyjälle. Myyjä sanoi 48.80 hinnaksi, ihmettelin että onpas hinnat noussu. Kysyi sitten että postipakettinako halusit tämän johon sanoin kyllä, normaali postipaketti minkä vastaanottaja hakee postista. Hinta muuttui 13.80. Maksoin ja paketti jäi postiin.

5 arkipäivää mennyt. Vastaanottaja kyselee missä paketti viipyy. Kuitissa ei ole seurantanumeroa.

Soitan kauppaan josta paketin laitoin. He sanoivat ettei ole mahdollista jäljittää pakettia, soita postin aspaan.
Minä soitan aspaan. Aspassa henkilö löytää lähetyksen ei kuulemma ole rekisteröity eteenpäin eli olettaisin sen olevan edelleen samassa kaupassa minne sen jätin.
Pyytää laittamaan kuitit spostilla, minä laitan. Jonka jälkeen lupasi soittaa kauppaan ja selvittää asian.
Vastaus sähköpostiin tulee: Pakettisi on lähetetty kirjeenä joten sille ei ole seurantaa. Voit tiedustella kirjettä kuukauden päästä jos sitä ennen ei pakettisi ole tullut.

... Siis mitä helvettiä.. ja ihan vaan kysyn miten tuo menee ylipäänsä kirjeenä ja miten se kirje maksaa 13.80€.
Kenen on virhevastuu.. olettaen minun kun en tajunnut kuittia tarkistaa heti kassalla.
 
Mitähän hiivattia taas on tapahtunut.
Vein aivan normaalisti n. 40x30x10 paketin k-marketin tiskille. Kirjoitin paperille vastaanottajan tiedot ja annoin myyjälle. Myyjä sanoi 48.80 hinnaksi, ihmettelin että onpas hinnat noussu. Kysyi sitten että postipakettinako halusit tämän johon sanoin kyllä, normaali postipaketti minkä vastaanottaja hakee postista. Hinta muuttui 13.80. Maksoin ja paketti jäi postiin.

5 arkipäivää mennyt. Vastaanottaja kyselee missä paketti viipyy. Kuitissa ei ole seurantanumeroa.

Soitan kauppaan josta paketin laitoin. He sanoivat ettei ole mahdollista jäljittää pakettia, soita postin aspaan.
Minä soitan aspaan. Aspassa henkilö löytää lähetyksen ei kuulemma ole rekisteröity eteenpäin eli olettaisin sen olevan edelleen samassa kaupassa minne sen jätin.
Pyytää laittamaan kuitit spostilla, minä laitan. Jonka jälkeen lupasi soittaa kauppaan ja selvittää asian.
Vastaus sähköpostiin tulee: Pakettisi on lähetetty kirjeenä joten sille ei ole seurantaa. Voit tiedustella kirjettä kuukauden päästä jos sitä ennen ei pakettisi ole tullut.

... Siis mitä helvettiä.. ja ihan vaan kysyn miten tuo menee ylipäänsä kirjeenä ja miten se kirje maksaa 13.80€.
Kenen on virhevastuu.. olettaen minun kun en tajunnut kuittia tarkistaa heti kassalla.
Kahden kilon kirje maksaa tuon 13,80 €, mutta yli 3 cm paksua lähetystä ei pitäisi voida lähettää kirjeenä.
 
Mitähän hiivattia taas on tapahtunut.
Vein aivan normaalisti n. 40x30x10 paketin k-marketin tiskille. Kirjoitin paperille vastaanottajan tiedot ja annoin myyjälle. Myyjä sanoi 48.80 hinnaksi, ihmettelin että onpas hinnat noussu. Kysyi sitten että postipakettinako halusit tämän johon sanoin kyllä, normaali postipaketti minkä vastaanottaja hakee postista. Hinta muuttui 13.80. Maksoin ja paketti jäi postiin.

5 arkipäivää mennyt. Vastaanottaja kyselee missä paketti viipyy. Kuitissa ei ole seurantanumeroa.

Soitan kauppaan josta paketin laitoin. He sanoivat ettei ole mahdollista jäljittää pakettia, soita postin aspaan.
Minä soitan aspaan. Aspassa henkilö löytää lähetyksen ei kuulemma ole rekisteröity eteenpäin eli olettaisin sen olevan edelleen samassa kaupassa minne sen jätin.
Pyytää laittamaan kuitit spostilla, minä laitan. Jonka jälkeen lupasi soittaa kauppaan ja selvittää asian.
Vastaus sähköpostiin tulee: Pakettisi on lähetetty kirjeenä joten sille ei ole seurantaa. Voit tiedustella kirjettä kuukauden päästä jos sitä ennen ei pakettisi ole tullut.

... Siis mitä helvettiä.. ja ihan vaan kysyn miten tuo menee ylipäänsä kirjeenä ja miten se kirje maksaa 13.80€.
Kenen on virhevastuu.. olettaen minun kun en tajunnut kuittia tarkistaa heti kassalla.
Siellä on joku K-marketin kesätyöntekijä vähän sooloillut. ;)
 
Siellä on joku K-marketin kesätyöntekijä vähän sooloillut. ;)
Joo. Mielestäni oli ihan vakkari työntekijä.
Onhan tää ny aivan perseestä. Ja sitä paitsi kirje kuin kirje liikkuu kyllä 5 arkipäivän sisällä jokapuolelle suomenmaata. Nyt ei ole joulu tjms. Se lähetys on edelleen siellä postin hyllyssä ja siellä se luultavasti pysyy seuraavat x päivää.
Täytyy soitella kauppaan taas maanantaina ja yrittää saada ne etsimään se "kirje" sieltä.
 
Joo. Mielestäni oli ihan vakkari työntekijä.
Onhan tää ny aivan perseestä. Ja sitä paitsi kirje kuin kirje liikkuu kyllä 5 arkipäivän sisällä jokapuolelle suomenmaata. Nyt ei ole joulu tjms. Se lähetys on edelleen siellä postin hyllyssä ja siellä se luultavasti pysyy seuraavat x päivää.
Täytyy soitella kauppaan taas maanantaina ja yrittää saada ne etsimään se "kirje" sieltä.
Tämä nyt on jälkiviisautta, mutta itse olisin varmistanut erittäin tarkasti että kaikki meni niin kuin piti heti sen jälkeen kun myyjä ensin yritti nyhtäistä sulta 48,80 perus paketin lähettämisestä.

Ja tosiaan perseestähän toi on. Kun joku menee vituiksi niin posti vaan levittelee käsiään ja sanoo että voi, voi ja parempi onni seuraavalla kerralla.
 
Tämä nyt on jälkiviisautta, mutta itse olisin varmistanut erittäin tarkasti että kaikki meni niin kuin piti heti sen jälkeen kun myyjä ensin yritti nyhtäistä sulta 48,80 perus paketin lähettämisestä.

Ja tosiaan perseestähän toi on. Kun joku menee vituiksi niin posti vaan levittelee käsiään ja sanoo että voi, voi ja parempi onni seuraavalla kerralla.
Juu, itselläkin aikanaan oli yksi asiakaspalautus-case jossa ei ollut mitään sopimuslähetystunnusta eli jouduin itse maksamaan ensin lähetyksen ja sitten vastaanottaja maksoi summan takaisin. Ei meinannut asiakaspalveluhenkilö millään ymmärtää että haluan että paketti menee pakettina jolla on seurantanumero ja minä tarvitsen sen seurantanumeron. Sai varmaan vartin tapella aspan kanssa kunnes viereisen luukun aspa vapautui ja asia hoitui hänen kanssaan hetkessä kun hän osasi klikkailla heidän järjestelmää oikealla tavalla. Alkuperäinen aspa ei millään saanut kyseistä pientä pakettia paketiksi kirjattua vaan väkisin olisi kirjeenä meinannut lähteä.

Noiden asiamiespostien henkilökunnan osaamisessa ja koulutuksessa on ilmeisesti aika paljon vaihtelua, osa osaa suunnilleen kaikki asiat ihan suoraan, osa ei tunnu osaavan edes perusasioita kunnolla. Monesti on saanut itse opettaa noita aspoja kun itse jo tietää kuinka asiat hoituu. Varsinkin valtakirjojen kanssa tuntuu olevan aina hirveää sähläystä kun aspalla ei ole mitään käsitystä kuinka niiden kohdalla pitää toimia.
 
Mitähän hiivattia taas on tapahtunut.
Vein aivan normaalisti n. 40x30x10 paketin k-marketin tiskille. Kirjoitin paperille vastaanottajan tiedot ja annoin myyjälle. Myyjä sanoi 48.80 hinnaksi, ihmettelin että onpas hinnat noussu. Kysyi sitten että postipakettinako halusit tämän johon sanoin kyllä, normaali postipaketti minkä vastaanottaja hakee postista. Hinta muuttui 13.80. Maksoin ja paketti jäi postiin.

5 arkipäivää mennyt. Vastaanottaja kyselee missä paketti viipyy. Kuitissa ei ole seurantanumeroa.

Soitan kauppaan josta paketin laitoin. He sanoivat ettei ole mahdollista jäljittää pakettia, soita postin aspaan.
Minä soitan aspaan. Aspassa henkilö löytää lähetyksen ei kuulemma ole rekisteröity eteenpäin eli olettaisin sen olevan edelleen samassa kaupassa minne sen jätin.
Pyytää laittamaan kuitit spostilla, minä laitan. Jonka jälkeen lupasi soittaa kauppaan ja selvittää asian.
Vastaus sähköpostiin tulee: Pakettisi on lähetetty kirjeenä joten sille ei ole seurantaa. Voit tiedustella kirjettä kuukauden päästä jos sitä ennen ei pakettisi ole tullut.

... Siis mitä helvettiä.. ja ihan vaan kysyn miten tuo menee ylipäänsä kirjeenä ja miten se kirje maksaa 13.80€.
Kenen on virhevastuu.. olettaen minun kun en tajunnut kuittia tarkistaa heti kassalla.

Loppu hyvin kaikki hyvin. Vastaanottaja sai lapun himaan kuulemma samankaltainen lappu mikä tulee kiinan posteista.. en sen tarkemmin tiedä.
Ihme sekoilua kuitenkin, aspassa sanottiin että lähetystä ei oltaisi rekisteröity eteenpäin ollenkaan.
Nojoo. Tästä lähtien aivan jokainen paketti lähtee kyllä netistä ennakkoon ostettuna, säästyy monelta.
 
Ahh.. luotettavasti tää postin jakelu kyllä toimii. Naapurifirma ollut tyhjillään vuoden ja omistaja kävi poikkeamassa ja tarkisti oman postilaatikkonsa niin siellä oli meidän satunnaista postia vuoden ajalta. Posti Oy 3 kirjettä + 2 lehteä. Jakeluyhtiö Suomi 1 kirje.

Postia ei edes tule hirveästi, eli olisikohan tuo 10-20% kokonaismäärästä. Sinänsähän tämä ei ole uutinen kun itse joutuu monta kertaa vuodessa työntämään omaan laatikkoon tulleita naapureiden kirjeitä heidän laatikoihin ja varmaan hekin sitten tekevät samaa. Herätti vaan kun sai pidemmältä ajalta kerralla.
 
Viimeksi muokattu:
Vakuutettu kirjehän voi sisältää vaikka eropapereita tai muita oikeudenkäynti papereita. Jos ne ei ole ajallaan vastaanottajalla, niin tuollaiset 2kk viiveet voi pahimmillaan kusta paljonkin asioita.
No postivakuutetussa lähetyksessä vakuutusehtojen mukaan korvataan enintään 150euroa jos lähetys viivästyy. Oletettavasti vähemmän jos ei pysty osoittamaan että haitta viivästyksestä on vähintään tuon. Eli mitään kovin aikakriittisiä asiakirjoja en kyllä lähettäisi edes postivakuutettuna.
 
Vähän asian vierestä.
Miksei Suomessa vekkokaupat kilpaile toimitusnopeuksilla? Pari päivää makoitetaan tilauksia, ennenkuin laitetaan tavara liikkeelle, joskus kauemmankin.
Virtasen kauppa laittoi sunnuntaina tehdyn tilauksen maanantaiaamulla puoli kymmeneltä liikkeelle ja perillä oli jo tiistaina, mutta esim. Ikeassa kesti viikon laittaa tilaus postiin.
 
Vähän asian vierestä.
Miksei Suomessa vekkokaupat kilpaile toimitusnopeuksilla? Pari päivää makoitetaan tilauksia, ennenkuin laitetaan tavara liikkeelle, joskus kauemmankin.
Virtasen kauppa laittoi sunnuntaina tehdyn tilauksen maanantaiaamulla puoli kymmeneltä liikkeelle ja perillä oli jo tiistaina, mutta esim. Ikeassa kesti viikon laittaa tilaus postiin.
Tuota olen välillä itsekin miettinyt, joissakin kaupoissa tosiaan saattaa kestää jopa viikon verran ennen kuin koko paketti on Postin / Matkahuollon / jonkun muun kuljetusliikkeen hallussa. Siinä ei enää auta vaikka paketti sitten liikkeelle päästyään tulisikin salamana perille.
 
Tuota olen välillä itsekin miettinyt, joissakin kaupoissa tosiaan saattaa kestää jopa viikon verran ennen kuin koko paketti on Postin / Matkahuollon / jonkun muun kuljetusliikkeen hallussa. Siinä ei enää auta vaikka paketti sitten liikkeelle päästyään tulisikin salamana perille.
Onneksi jotkut kaupat toimii sentään nopeasti. Esim verkkokauppa.com:ista voi tilata saman illan toimituksella, tai 1h kuljetuksella tai 3h kuljetuksella. Toki noi toimii vain pk-seudulla ja ilmeisesti tampereella. Mutta tuota saman illan toimitusta tai 3h toimitusta tulee usein käytettyä jos verkkokaupasta jotain tilaa, voittaa kätevyydessään sen, että Vantaalta lähtisi Jätkäsaareen.

Lisäksi esim tuo saman illan toimitus ei ole kauheasti kalliimpi mitä hitaampi postikuljetus postiin ja on halvempi mitä postin kautta kotiinkuljetus ja voi tilata myös painavampaa tavaraa ja kodinkoneita jne.

Toimitushinnasto:

  • alle 10 kg - 12,99 €
  • alle 34,9 kg - 14,99 €
  • 35 - 49,9 kg - 49,99 €
  • 50 - 80,0 kg - 59,99 €
 
Ei tarvitse noita selvityksiä antaa, mutta ihan Postin sivulta katsottuna:
"Postivakuutus korvaa aiheutuneen ja toteen näytetyn vahingon enintään vakuutusarvoon saakka. " ->Eli et saa mitään korvausta, mikäli et anna selvitystä kadonneen tuotteen arvosta. Hanuristahan tuo sikäli on. Ymmärrän pointin, että vakuutus toimisi kuten henkivakuutus - vahinko sattuu ja raha tulee tilille sen suurempia kyselemättä. Tässä tapauksessa niin ei kuitenkaan näytä olevan

Jaa enpä nyt tiedä. Olen reklamoinut kirjeen sisältö on arvoltaan yli 5000euroa. Ei postin tarvitse sen enempää tietää sisällöstä. Sitten vasta kun asia on viety oikeuteen. Sitten kerrotaan, jos on pakko.

Perusajatuksena onkin nykypäivänä mitään informaatiota ei kannata antaa kenellekkään, tai jos antaa niin antaa sellaista mikä ei pidä paikkaansa. Koska kaikki täällä on rakennut erilaisten petoksien ympärille uskonnosta alkaen.
 
Hienosti posti kadottanut rahdista yhden kollin matkan varrella.. Menihän jo tapellessa yli kuukausi että firmasta sai tuotteet lähtemään, ja nyt kun posti toi rahdin pihaan niin sanottiin vaan, että yksi kolli kadonnu jossai matkan varrella..

Miten helvetissä eurolavalla oleva korkia paketti voi vaan kadota?
 
Mitenkään vähättelemättä Postin kykyä kadottaa korkea paketti, tuosta alustuksesta tulee vähän mieleen että olikohan lähetyksessä alunperinkään varmasti kaikki kollit mukana.

Mietin vaan että jos lähettäisin monipakettilähetyksen, jättäisin yhden lähetystarroista kokonaan liimaamatta ja sitten posti noutaisi tuon ja läjän muita lähetyksiä, niin huomaisikohan noutaja mitään. Tuskin huomaisi, jos joku järjestelmä ei ilmoittaisi että yksi koodi on jäänyt skannaamatta. Ja tuskin postin järjestelmä ilmoittaa. Eli tälleen lähettäjäkin voisi yrittää kusettaa.

Näkyykö kuitenkin sen puuttuvan kollin seurantakoodilla, että posti on ottanut sen kyytiin?
 
Mitenkään vähättelemättä Postin kykyä kadottaa korkea paketti, tuosta alustuksesta tulee vähän mieleen että olikohan lähetyksessä alunperinkään varmasti kaikki kollit mukana.

Mietin vaan että jos lähettäisin monipakettilähetyksen, jättäisin yhden lähetystarroista kokonaan liimaamatta ja sitten posti noutaisi tuon ja läjän muita lähetyksiä, niin huomaisikohan noutaja mitään. Tuskin huomaisi, jos joku järjestelmä ei ilmoittaisi että yksi koodi on jäänyt skannaamatta. Ja tuskin postin järjestelmä ilmoittaa. Eli tälleen lähettäjäkin voisi yrittää kusettaa.

Näkyykö kuitenkin sen puuttuvan kollin seurantakoodilla, että posti on ottanut sen kyytiin?


Kysyin tuota silloin kun lähti kyseisestä firmasta, ja sanoivat että kolme kollia siellä oli tosiaan tulossa minulle. Ja sanoi postin kaveri, ettei tiedä minkähän takia tuo yksi jäänyt jälkeen / kadonnut jonnekin.

Rahtikirjan avulla näyttää tätä, että ei tosiaan olisi "valmis" vielä. Lupasivat postissa selvitellä, missä se yksi kolli on.
1690289177235.png
 
Jaa enpä nyt tiedä. Olen reklamoinut kirjeen sisältö on arvoltaan yli 5000euroa. Ei postin tarvitse sen enempää tietää sisällöstä. Sitten vasta kun asia on viety oikeuteen. Sitten kerrotaan, jos on pakko.
Tässä tuskin on perusteita oikeusjutulle. Posti toimittaa perille/korvaa kadonneen lähetyksen sopimusehtojensa mukaan, ja olet lähetyksen luovuttaessasi nämä ehdot hyväksynyt. Ja kuten jo aiemmin mainittua - vastaan jurnuttaminen/yhteistyökyvyttömyys ei ainakaan paranna tilannetta. Ylipäätään yli 5000 euron arvoisen tavaran lähettäminen postitse on jo melkoisen riskialtista.
Perusajatuksena onkin nykypäivänä mitään informaatiota ei kannata antaa kenellekkään, tai jos antaa niin antaa sellaista mikä ei pidä paikkaansa. Koska kaikki täällä on rakennut erilaisten petoksien ympärille uskonnosta alkaen.
Tämän tyylinen elämänkatsomus hankaloittaa vain omaa osaasi.
 
Mikähän postille nyt tullut, kun paketit liikkuu vauhdilla myös tänne itärajan maaseudulle:
Viime perjantaina tilaus ja pikkupaketti perillä jo maanantaina postilaatikossa.
Eilen lähetetty postipaketti 16 ja jo tänään puoliltapäivin noudettavissa postiasiamieheltä.
Erinomaista toimintaa.
Kesällä kulkee paljon vähemmän paketteja kuin normaalisti.
 
Postista soittivat tuosta kadonneesta kollista. Löytyi etelästä eräästä terminaalista, oli kollilappu siitä irronnut kuulemma.
 
Hyvin menee taas postilla, lähes 20kg painoinen iso paketti hävinnyt jäljettömiin ja postin järjestelmien mukaan viimeinen kirjaus tehty Liedon lajittelukeskuksessa.
Asian selvittely kestänyt jo pari viikkoa.
 

Liitteet

  • posti.png
    posti.png
    47,8 KB · Luettu: 168
Ehkä alihankkija SOL:n uuvatti on sen lastannut väärään autoon? Tietty siitä on myös voinut lähteä irti osoitelappu käsittelyn jälkeen ja sitä ei voida lukea/rekisteröidä enää kohteessa. Yksittäistä lähetystä kun ei lastata, vaan lajittelussa lähetys on linkittinyt kuljetusyksikköön (rullakko/häkki/lava) ja kun kuljetusyksikkö lastataan, koko sen sisältö saa lastausmerkinnän. Eli voi olla, että lähetys oli ok lajittelun ja yksikköön pakkaamiseen asti osoitekortin osalta.

Liedossa tuo ei kuitenkaan ole ollut käsittelyssä, vaan Vantaan logistiikkakeskuksessa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 466
Viestejä
4 552 613
Jäsenet
74 989
Uusin jäsen
Verri_T

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom